تویوتاهفته نامه

یادی از گذشته، نبرد تویوتا سوپرا 1993 با بهترین اسپرت‌های دهه 90

نسل پنجم تویوتا سوپرا از زمان معرفی سروصدای زیادی به پا کرده و توجهات را به خود جلب کرده است. به همین دلیل مناسب دیدیم یادی کنیم از رقابت نسل چهارم این کوپهٔ افسانه‌ای ژاپنی با بهترین خودروهای اسپرت آن زمان. نسل چهارم سوپرا در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد و این مقایسه نیز در همان سال برگزار و در شمارهٔ سپتامبر ۱۹۹۳ مجلهٔ کارانددرایور منتشر شده است.

در اینجا شش خودروی اسپرت بشدت سریع گرد هم جمع شده‌اند برای ایجاد حفرهٔ بزرگی در هوا و گذر از جاده‌هایی که در پشت به‌سرعت کوچک می‌شوند. شرکت‌کنندگان این نبرد جذاب، شورلت کوروت، مزدا RX-7، میتسوبیشی 3000GT، نیسان 300ZX و پورشه ۹۶۸ به همراه نسل کاملاً جدید تویوتا سوپرا هستند. این کوپه‌های اسپرت اما خودروهای ارزان‌قیمتی نیستند و با توجه برند، آپشن‌ها و کشور سازنده ممکن است قیمت آن‌ها به بیش از ۴۰ هزار دلار برسد. ما پنج روز کامل را با این خودروها سپری کردیم تا بفهمیم بهترین آن‌ها کدام است.

مزدا RX-7 کوچک‌ترین و سبک‌ترین خودروی این جمع بوده و با قیمت پایهٔ ۳۳,۶۰۳ دلار کمترین قیمت را هم دارد. نمونهٔ مورد آزمایش ما ولی به پکیج پرفورمنس R1 مجهز است و قیمت آن به ۳۵,۲۵۲ دلار رسیده که موجب شده کوپهٔ اسپرت مزدا از لحاظ قیمت و امکانات به دیگر رقبا نزدیک‌تر شود. پورشه ۹۶۸ اما کمترین سرعت و درعین‌حال بیشترین قیمت را در این جمع دارد و به همین دلیل این ساختهٔ پورشه اغلب بدون خریدار در نمایندگی‌های فروش مانده است. قیمت پایهٔ ۹۶۸ از ۴۱,۷۴۳ دلار آغاز می‌شود اما بااین‌حال ارزان‌ترین محصول پورشه به‌حساب می‌آید! این عدد در نمونهٔ مورد آزمایش ما با تودوزی چرمی، دیفرانسیل لغزش محدود، رینگ‌های ۱۷ اینچی و رادیو سی‌دی به ۴۷,۴۴۳ دلار رسیده است.

سوپرای جدید در نسخهٔ توربو با قیمت پایهٔ ۴۰,۸۹۰ دلار به بازار عرضه می‌شود اما نمونهٔ مورد آزمایش ما که تقریباً فول آپشن است، با بال بزرگ، صندلی‌های چرمی و سی‌دی پلیر، ۴۳,۷۳۴ دلار قیمت دارد. تنها آپشن‌هایی که این سوپرا توربو فاقد آن‌ها است گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک و سقف اسپرت است. شورلت کوروت با قیمت پایهٔ ۳۵,۶۶۰ دلار خیلی گران‌تر از مزدا نیست اما قیمت نمونهٔ مورد آزمایش با پکیج سالگرد چهل‌سالگی، سیستم صوتی استریو و صندلی‌های برقی به ۴۱,۰۲۶ دلار رسیده است. قیمت پایهٔ میتسوبیشی 3000GT از ۳۸,۴۹۲ دلار آغاز می‌شود که با حدود ۱۴۰۰ دلار آپشن مثل تودوزی چرمی در نمونهٔ مورد آزمایش به ۳۹,۸۷۶ دلار رسیده است. نیسان 300ZX اما با قیمت پایهٔ ۳۸,۸۰۶ دلار تنها خودروی این آزمایش بدون هزینهٔ اضافی است زیرا در نسخهٔ پایه آن‌قدر مجهز است که نیاز به هیچ آپشنی ندارد.

هر شش پیشرانهٔ این مقایسه در حد نوع و اندازهٔ خود قدرت مناسب را تولید می‌کنند. همهٔ آن‌ها به سیستم‌های الکترونیکی کنترل پیشرانه و تزریق مستقیم سوخت مجهز هستند و همه به‌جز موتور سنتی پوشراد V8 کوروت که در هر سیلندر دو سوپاپ دارد، در بالای سیلندرهای خود دو میل‌سوپاپ دارند که اجازه می‌دهد آزادانه دور گرفته و از طریق چهار سوپاپ در هر سیلندر به‌راحتی نفس بکشند. قدرت این موتورها از ۲۴۰ اسب بخار پورشه تا ۳۲۰ اسب بخار تویوتا متغیر بوده و بازهٔ گشتاور هم از ۲۹۵ نیوتن متر مزدا تا ۴۶۰ نیوتن متر کوروت است.

اختلاف وزن خودروهای این رقابت حداکثر ۴۶۰ کیلوگرم بین مزدای ۱۲۸۸ کیلوگرمی به‌عنوان سبک‌ترین خودرو و میتسوبیشی ۱۷۵۰ کیلوگرمی به‌عنوان سنگین‌ترین خودرو است. همچنین توزیع وزن خودروها نیز بسیار متفاوت است زیرا مثلاً در میتسوبیشی به خاطر برخورداری سامانهٔ چهارچرخ محرک که وزنی را روی چرخ‌های جلو اضافه می‌کند، ۵۷.۵ درصد از کل وزن روی محور جلو قرار دارد درحالی‌که در پورشه به خاطر نصب گیربکس در عقب، تنها ۴۸.۵ درصد از وزن کلی بر دوش چرخ‌های جلو است. همچنین مزدا هم به خاطر موتور وانکل سبک‌وزن که تقریباً پشت محور جلو قرار گرفته، از توزیع وزن دقیقاً ۵۰-۵۰ برخوردار است که موجب تعادل هندلینگ می‌شود.

نیمی از خودروهای این جمع به از گیربکس پنج سرعته استفاده می‌کنند و نیم دیگر به نمونه‌های شش سرعته مجهز هستند. تمام خودروها به سیستم تعلیق کاملاً مستقل مجهز هستند و ترمزهای آن‌ها در هر چهارچرخ دیسکی و با سیستم ABS است. کوروت، RX-7 و 300ZX تنها دو صندلی دارند اما 3000GT، سوپرا و ۹۶۸ از دو صندلی هم در عقب برخوردارند هرچند که فضای پای این صندلی‌ها بسیار محدود بوده و چندان کاربردی نیستند. البته نکتهٔ مثبت این است که در این سه خودرو می‌توان صندلی‌های عقب را تا کرد تا فضای صندوق بار کمی بیشتر شود.

مقام ششم: میتسوبیشی 3000GT

بارها میتسوبیشی 3000GT را به‌عنوان چاقوی ارتش سوئیس خودروهای اسپرت توصیف کرده‌ایم زیرا برای هر تیغهٔ این چاقو، معادلی دارد؛ اما از بین همهٔ این تیغه‌ها، دو مورد برجسته‌تر هستند که یکی از آن‌ها زیر کاپوت و دیگر زیر خودرو قرار گرفته است. مورد اول پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی ۲۴ سوپاپ است. با توجه به اینکه این موتور باید وزن نزدیک به ۲ تنی میتسو را جابجا کند، شاید اندازهٔ ۳ لیتری آن کوچک به نظر برسد اما این پیشرانه با تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶ هزار rpm و ۴۱۶ نیوتن متر گشتاور در دور ۲۵۰۰ rpm، به‌اندازهٔ کافی قدرتمند هست.

جذابیت دوم 3000GT هم سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی آن است که به راننده اجازه می‌دهد از تمام قدرت موتور استفاده کند. جلو و عقب این ماشین به آنتی‌رول بار مجهز بوده و کمک‌فنرهای آن که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند، توسط راننده قابل تنظیم هستند. میتسوبیشی با لاستیک‌های ۲۴۵ میشلن در پیست آزمایشی ما شتاب جانبی ۰.۹۳ جی را ثبت و از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۹ متر متوقف شد که برای خودرویی با چنین وزنی به شکل خیره‌کننده‌ای خوب است. همچنین این خودرو در آزمایش تغییر خط اضطراری هم به همان اندازه شگفت‌انگیز عمل کرد.

به گفتهٔ آزمایش‌کنندگان، سامانهٔ چهارچرخ محرک بسیار به کار 3000GT آمده و لاستیک‌های بزرگ و قدرت مناسب نیز پرفورمنس برتری را برای آن فراهم کرده است. سواری خودرو هم حتی با تنظیم کمک‌فنرها در حالت اسپرت بسیار خوب است اما ارتفاع پایین سقف و شیشهٔ جلوی آن موجب شده کابین احساس تنگی و خفگی داشته باشد و افراد بلندقد در آن راحت نباشند. هندلینگ 3000GT هم خوب است اما سیستم چهارچرخ محرک باعث شده انتقال وزن آن بسیار کمتر از مزدا RX-7 باشد. درمجموع هرچند این میتسوبیشی مثل چاقوی ارتش سوئیس تیغه‌های زیادی دارد اما در هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌تواند بهترین باشد و به همین دلیل در این رقابت نتوانست جایگاهی بهتر از آخر کسب کند.

مقام پنجم: پورشه ۹۶۸

داستان خودروی موتور جلو، چهار سیلندر و ۲+۲ پورشه در دههٔ هفتاد میلادی با مدل ۹۲۴ آغاز شد. این خودرو شخصیت، کارایی و رفتار خوبی داشته اما با گذشت زمان و سر برآوردن اسپرت‌های مدرن از ژاپن و آمریکا، پورشه خود را در نقطه‌ضعف شدیدی دید. به همین دلیل این شرکت دو سال پیش ناگهان مدل جدید ۹۶۸ را با قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تنفس طبیعی دنیا معرفی کرد. این موتور یک واحد حجیم ۳ لیتری با ۲۴۰ اسب بخار قدرت است. ۹۶۸ به لطف وزن کم ۱۴۴۲ کیلوگرمی که تنها ۱۵۴ کیلوگرم از مزدای سبک‌وزن بیشتر است، ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۹۶۸ به لطف این موتور می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که هرچند کمترین سرعت در این گروه است اما تنها ۸ کیلومتر از سریع‌ترین خودروی جمع یعنی کوروت با حداکثر سرعت ۲۵۴ کیلومتر بر ساعت کمتر است. کابین ۹۶۸ اما متأسفانه به‌جز صفحه آمپر، کاملاً مشابه ۹۱۱ است و ارگونومی خوبی ندارد زیرا دکمه‌ها، سوئیچ‌ها و اهرم‌ها در سراسر کابین پراکنده هستند. بدتر از این، ساختار نه‌چندان خوب ۹۶۸ است زیرا بدنهٔ آن دچار خمیدگی می‌شود و درب صندوق مرتب صدا می‌دهد. با رفتن به مسیر خاکی نیز اوضاع بدتر شد و کاپوت و گلگیرهای جلو شروع به رقص و آواز کردند!

لاستیک‌های یوکوهاما که رینگ‌های ۱۷ اینچی پورشه را پوشانده‌اند، در عقب عریض‌تر هستند تا کمی وزن بیشتر روی محور عقب را جبران کنند. ۹۶۸ در پیست آزمایشی ما شتاب جانبی ۰.۹۱ جی را به ثبت رساند و از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۱ متر متوقف شد. سیستم تعلیق پورشه بدون هیچ دلیلی خشن است و به همین دلیل سرنشینان هر مشکلی ریزی در جاده را حس می‌کنند اما در دست‌اندازهای بزرگ‌تر تعلیق آن‌قدر سفت نیست و ماشین خیلی خوب عمل می‌کند. از سوی دیگر، ۹۶۸ به دلیل فقدان اسب بخار کافی، در مسابقهٔ دور پیست کُندترین بود و بیش از چهار ثانیه با سریع‌ترین خودرو فاصله داشت که این موضوع هم به پنجم شدن آن کمک کرد.

مقام چهارم: شورلت کوروت

شورلت از جایگاه خود نزول کرده است زیرا هم‌اکنون خودروهای فوق‌العاده‌تر و سریع‌تری برای به زیر کشیدن کوروت به بازار آمده‌اند ولی بااین‌حال هنوز هم برای پرفورمنس غیرمعمول روی این خودرو حساب می‌کنیم. پیشرانهٔ LT1 کوروت که مثل ۹۶۸، برای این کلاس معمول نیست، کم‌رمق بوده و به گیربکس بدخُلقی متصل شده است. همچنین، پیشرانهٔ V8 شورلت حدود چهار برابر طول بیشتری نسبت به رقبا دارد و علیرغم برخورداری از کنترل‌های الکترونیکی مدرن و تزریق مستقیم سوخت، طوری سروصدا می‌کند که انگار هنوز دههٔ ۵۰ است. به همین دلیل، تعجب خواهید کرد که آیا این موتور واقعاً می‌تواند ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند؟

کوروت هنوز هم خودرویی بزرگ و نوک‌تیز است. هنوز هم همان فریم یکپارچه با بدنهٔ پرسروصدای فایبرگلاس را دارد. هنوز هم از همان فنرهای شمش پلاستیکی عرضی استفاده می‌کند و هنوز هم برای ارائهٔ سواری و هندلینگ مناسب، سه حالت الکترونیکی قابل تنظیم مختلف را برای کمک‌فنرها ارائه می‌کند. بااین‌وجود، کوروت در جاده‌های سریع و ناهموار بسیار ناخوشایند است زیرا هیچ‌کدام از تنظیمات سیستم تعلیق سازگاری خوبی را ارائه نمی‌کنند و رانده بجای لذت برند از راندگی باید با غربیلک فرمان کشتی بگیرد. در این ماشین، صدای باد، صدای تایرها، بازخورد فرمان و فضای محدود کابین، همه مثل یک خودروی مسابقه‌ای، زمخت و آزاردهنده هستند.

روی جادهٔ صاف اما کوروت ظرف تنها ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از این لحاظ دومین خودروی سریع گروه به‌حساب می‌آید. حداکثر سرعت این سوپراسپرت آمریکایی هم به ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما کوروت موفق به تحمل تنها ۰.۸۹ جی شتاب جانبی شد و به همین دلیل همراه با نیسان، کمترین چسبندگی را دارد. این ماشین برای توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم به ۵۳.۶ متر فضا نیاز دارد که در بین رقبا طولانی‌ترین بوده و ۳ متر از متوسط گروه بیشتر است. بااین‌حال، کوروت با ثبت مصرف ۱۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر در طول آزمایش، کم‌مصرف‌ترین خودروی گروه لقب گرفت. درمجموع اما کاستی‌ها و مشکلات کوروت در قسمت‌های مختلف موجب شد بین شش خودرو چهارم شود.

مقام سوم: مزدا RX-7

فلسفهٔ مزدا در RX-7 مثل لوتوس‌های دوران «کالین چاپمن»، ساخت خودروی اسپرتی است که تا حد امکان سبک و کوچک باشد. به همین دلیل، RX-7 تنها خودروی اسپرت خالص این گروه محسوب می‌شود. زیر کاپوت سبک‌وزن این ماشین نیز ماهرانه‌ترین قطعاتی قرار گرفته که تاکنون برای یک خودروی تولید انبوه ساخته شده است. به همین دلیل، مثل لوتوس، RX-7 هم توانایی ارائهٔ پرفورمنسی را دارد که غیرممکن به نظر می‌رسد. پیشرانهٔ وانکل دو روتوری این خودرو با دو توربوشارژر متوالی تقویت شده و به همین دلیل با تنها ۱.۳ لیتر حجم، ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور این موتور اما چندان زیاد نبوده و برابر با ۲۹۵ نیوتن متر است اما در خودرویی ۱۲۸۸ کیلوگرمی، این گشتاور کم نباید مشکلی ایجاد کند.

قدرت بالا و وزن پایین مزدا موجب می‌شود بتواند ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۲۵۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که در هردو با اختلافی جزئی، نایب‌قهرمان گروه می‌شود. RX-7 در آزمایش‌های کشش، چسبندگی و چابکی هم از همه بهتر بود به‌گونه‌ای که ظرف تنها ۴۷.۵ متر از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت متوقف شد، شتاب جانبی باورنکردنی ۰.۹۹ جی را به ثبت رساند و به‌وضوح چابک‌ترین خودروی گروه لقب گرفت. در داخل این مزدای اسپرت نیز موقعیت رانندگی عالی است اما کابین آن می‌توانست مجهزتر باشد.

بااین‌حال، هنگام رسیدن به جاده‌های پیچ‌درپیچ، تقریباً همهٔ نواقص RX-7 به فراموشی سپرده می‌شوند زیرا در اینجا دقیقاً به خودرویی به این کوچکی و چابکی نیاز است. در این مسیرهای پرپیچ‌وخم، مزدا با توربوهایی که چرخ‌ها هماهنگ هستند و لاستیک‌هایی که مثل کاغذدیواری می‌چسبند، به‌سختی خطا می‌کند. در این خودرو، قدرت و چسبندگی فراوان، فرمان پذیری عالی و پایداری فوق‌العاده همه‌ و همه راننده را به سریع‌تر رفتن ترغیب می‌کنند درحالی‌که تعادل و ترمزهای آن نیز درجه‌یک هستند. به همین دلیل، RX-7 در جاده‌های پیچ‌درپیچ خودرویی بسیار هیجان‌انگیز است و صرفاً نگرانی‌ها در مورد قابلیت اطمینان آن‌را در رتبهٔ سوم قرار داد.

مقام دوم: نیسان 300ZX

نیسان ZX از همان ابتدا یک خودروی پرفورمنس درخشان بود و در نسخهٔ توربو با برخورداری از دو توربوشارژر، حتی بهتر از قبل شده است و می‌تواند کارهایی را انجام دهد که دیگر رقبای این گروه نمی‌توانند. پیشرانهٔ توئین توربوی این 300ZX با تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت، آن‌را در بین خودروهای قدرتمند گروه قرار می‌دهد اما رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت با آن ۵.۶ ثانیه طول می‌کشد که خیلی کُند بوده و ۰.۴ ثانیه با سریع‌ترین عضو گروه فاصله دارد؛ اما حداکثر سرعت این نیسان تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بدون کات‌آف الکترونیکی می‌تواند بالاتر هم برود.

در این پکیج تقریباً بی‌نقص اما کاستی بزرگ فقدان چسبندگی است زیرا 300ZX با شتاب جانبی ۰.۸۹ جی و مسافت توقف ۵۳.۳ متری از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، همراه با کوروت بدترین گروه محسوب می‌شود. با وجود اعداد مشابه این دو خودرو در آزمایش‌های کشش، کوروت تعلیق ناراحتی دارد درحالی‌که 300ZX غیرقابل انعطاف به نظر می‌رسد. لاستیک‌های نیسان نیز مثل پورشه و تویوتا در جلو و عقب اندازهٔ متفاوتی دارند که این در رانندگی‌های طولانی در جاهایی که لاستیک مناسب وجود نداشته باشد می‌تواند ناخوشایند باشد. پدال ترمز اسفنجی هم یکی دیگر از ویژگی‌های آزاردهندهٔ این کوپهٔ ژاپنی است.

با همهٔ این‌ها، وقتی از داخل میتسوبیشی به نیسان می‌روید، احساس می‌کنید که کفش پیاده‌روی را با کفش مخصوص دویدن عوض کرده‌اید زیرا اختلاف وزن ۱۴۵ کیلوگرمی کاملاً احساس می‌شود و ZX تمایل بیشتری به انجام درخواست‌های شما دارد. این خودرو تقریباً در همهٔ حالت‌ها عالی عمل می‌کند و احساس هماهنگی بهتری دارد. به همین دلیل، در طول آزمایش یکی از سخت‌ترین کارها این بود که نیسان 300ZX توربوی فوق‌العاده را از صدر به رتبهٔ دوم منتقل کنیم. بااین‌حال، هنوز هم می‌توان نیسان را یک پیروز دانست.

مقام اول: تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرا یک کوپهٔ روزانهٔ کاربردی و قابل‌استفاده با فضای کاملاً راحت برای دو بزرگ‌سال و فضای بار کافی است. ساختار بدنهٔ این ماشین، هم در طول رانندگی‌های سخت و هم در جاده‌های بسیار بد کاملاً مستحکم باقی می‌ماند. این یک خودروی موشکی است که پس از نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر از هر نوع رانندگی قابل‌تصوری، همچنان تقریباً بدون عیب و نقص باقی ماند. همهٔ اعداد سوپرا نیز چشمگیر هستند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ۵.۲ ثانیه، مسافت ۴۰۰ متر در ۱۳.۸ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت (محدود شده)، توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۸.۷ متر و شتاب جانبی ۰.۹۵ جی.

پیشرانهٔ پایهٔ سوپرا با لکسس SC300 و GS300 مشترک بوده و ۲۲۰ اسب بخار قدرت دارد اما در اینجا نسخهٔ توئین توربوی آن به میدان آمده است. توربوشارژرهای این موتور به‌صورت متوالی عمل می‌کنند یعنی توربوی کوچک‌تر تا دور موتوری در حدود ۲۵۰۰ rpm بوست کامل را فراهم می‌کند و سپس توربوی بزرگ‌تر تا دور ۴۵۰۰ rpm تمام قدرت موتور را بیرون می‌کشد. در سوپرا اگر کنترل کشش را خاموش کردید باید با پدال گاز مدارا کنید زیرا هرگونه بی‌احتیاطی در فشردن پدال خصوصاً در پیچ‌های سخت، انتهای خودرو را از مسیر خارج می‌کند؛ بنابراین سوپرا را هرگز نباید خودرویی ساده انگاشت حتی اگر ربع قرن را در پیست‌های مسابقه و پشت فرمان خودروهای سریع گذرانده باشید.

در داخل سوپرا نیز ابزارها و کنترل‌های عالی به‌طور کارآمدی درون داشبورد سازمان یافته‌اند. هرچند دیدن پشت خودرو در آینهٔ وسط از بالای آن بال بزرگ عقب کمی دشوار است اما بااین‌وجود دید روبه عقب سوپرا بسیار از 300ZX بهتر است. درنهایت، پس از ۲۵۰۰ کیلومتر رانندگی سخت و انجام رأی‌گیری دشوار، فقط تویوتا بود که در همهٔ قسمت‌ها به‌طور کامل برنده شد. سوپرا از ۱۰۰ امتیاز کامل این رقابت نفس‌گیر، با کسب ۹۶ امتیاز و با اختلاف تنها یک امتیاز، نیسان را مغلوب کرده و پیروز نبرد برترین خودروهای اسپرت دههٔ ۹۰ میلادی لقب گرفت.

مشخصات فنی

میتسوبیشی 3000GT

پورشه ۹۶۸

شورلت کوروت

مزدا RX-7

نیسان 300ZX

تویوتا سوپرا

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 ۳.۰ لیتری I4 ۵.۷ لیتری V8 ۱.۳ لیتری وانکل ۳.۰ لیتری V6 ۳.۰ لیتری I6
تنفس توئین توربو طبیعی طبیعی دو توربوشارژ توئین توربو توئین توربو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار ۲۴۰ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار ۲۵۵ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار ۳۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۱۷ نیوتن متر ۳۰۵ نیوتن متر ۴۶۰ نیوتن متر ۲۹۵ نیوتن متر ۳۸۵ نیوتن متر ۴۲۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ عقب عقب عقب عقب عقب
وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم ۱۴۴۲ کیلوگرم ۱۵۵۱ کیلوگرم ۱۲۸۸ کیلوگرم ۱۶۰۵ کیلوگرم ۱۵۷۸ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۶ ثانیه ۵.۹ ثانیه ۵.۴ ثانیه ۵.۳ ثانیه ۵.۶ ثانیه ۵.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۱ ثانیه ۱۴.۶ ثانیه ۱۴.۰ ثانیه ۱۴.۰ ثانیه ۱۴.۲ ثانیه ۱۳.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر ۲۴۶ کیلومتر ۲۵۴ کیلومتر ۲۵۲ کیلومتر ۲۵۰ کیلومتر ۲۴۸ کیلوگرم
توقف از ۱۱۰ ۴۹.۰ متر ۵۰.۹ متر ۵۳.۶ متر ۴۷.۵ متر ۵۳.۳ متر ۴۸.۷ متر
شتاب جانبی ۰.۹۳ جی ۰.۹۱ جی ۰.۸۹ جی ۰.۹۹ جی ۰.۸۹ جی ۰.۹۵ جی
مصرف سوخت ۱۸.۱ لیتر ۱۶.۸ لیتر ۱۵.۷ لیتر ۱۶.۸ لیتر ۱۶.۸ لیتر
قیمت پایه ۳۸,۴۹۲ دلار ۴۱,۷۴۳ دلار ۳۵,۶۶۰ دلار ۳۳,۶۰۳ دلار ۳۸,۸۰۶ دلار ۴۰,۸۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۹,۸۷۶ دلار ۴۷,۴۴۳ دلار ۴۱,۰۲۶ دلار ۳۵,۲۵۲ دلار ۳۸,۸۰۶ دلار ۴۳,۷۳۴ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. parsa_ashgh.mashine

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (226 ديدگاه)

    بهترین ماشین های دنیا حتی در الان حالا این سوپرای جدید اصلا مثل این نیست

    موافقم 29
    1. Ali

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (37 ديدگاه)

      اگه به بهترین باشه که بهترین های دهه ۹۰ که اگه بخوایم بگیم میشه پاگانی زوندا مکلارن اف وان لامبورگینی دیابلو بوگاتی eb110 دوج وایپر فراری ۵۱۲ هستن که واقعا هم شاهکار بودن هم بهترین بودن هم از زمان خودشون خیلی جلوتر بودن یه مدل شاهکار دیگه تو اون زمان و حتی حال حاضر که از همه نظر بهتر از سوپرا و جی تی آر هستش پورشه RUF ctr2 بوده که زمان خودش سریع ترین خودروی اسپرت جهان بود که هم سگمنت سوپرا هم هستش ولی تو سطح خیلی بالاتریه.

      موافقم 6
      مخالفم 12
  2. ایران

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (340 ديدگاه)

    همشون عالین

    موافقم 32
    1. ??Amin_sto??

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (292 ديدگاه)

      ای کاش دوباره مثل دهه 90 خودروساز های ژاپنی
      تویوتا ، نیسان ، مزدا و میتسوبیشی ماشین های اسپرت خوبی بسازند و با هم رقابت کنند
      واقعا دهه 90 دوران اوج ماشین های اسپرت ژاپنی بود ?

      موافقم 45
      مخالفم 0
      1. Hadi

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2197 ديدگاه)

        واقعاً چه دوران طلایی بوده دهه 90 ?
        ژاپنیا ها تو اوج بودن…
        همشون بی نظیرن و فوق العاده مخصوصاً اون سوپرا که هنوزم پرفورمنس قابل توجه و خفنی داره و کوروت هم با اون v8 خیلی عالیه ?
        انتخابم بین این جمع طلایی بترتیب:
        1: سوپرا
        2: پورشه
        3:مزدا
        4: کوروت
        5:نیسان و میتسوبیشی واقعاً از کجا به کجا رسید…

        موافقم 20
  3. فرشاد

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    زمانی 323 وارد ایران شد همه درباره قابلیت اطمینان مزدا شک داشتند
    این مدل مزدا هم بخاطر همین اول نشد

    موافقم 29
    1. Alireza

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (754 ديدگاه)

      سری rx7 مزدا به دلیل استفاده از موتور وانکل قابلیت اطمینان پایینی داشت این نوع موتور استهلاک بالایی داره له طوری که میگن عملا هموش ۴۰ ، ۵۰ هزار کیلومتره

      موافقم 14
  4. میثم

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3627 ديدگاه)

    1. تویوتا
    2. مزدا
    3. نیسان

    موافقم 14
    مخالفم 3
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10474 ديدگاه)

    ای خاک بر سرت میتسوبیشی
    ای خاک بر سرت میتسوبیشی
    ای خاک بر سرت میتسوبیشی

    از کجا به کجا رسید
    درسته میتسوبیشی هولدینگی قدرتمند و ثروتمند هست اما تو دنیای خودرو در حال حاضر به درد لای جرز دیوار میخوره !
    چه استوره‌هایی را خفیف و کوچک کرد !
    اکلیپس
    GT
    لنسر
    پاجیرو ?

    همه خودشون را میکشند تا بهتر شوند !میتسوبیشی خودش را کشت تا بدتر شود !

    میدونید چرا تویوتا را دوست دارم ، چون به موفقیت رسید ولی از دستش نداد !

    موافقم 47
    مخالفم 7
    1. RezaRs

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      الان سوپرای کنونی آیا به دوسداشتنی نیای خودش رسیده برای شما
      برای من که نه آقا نوید و به نظرم تویوتا همچین هم که شما میگید موفقیت رو سفت در دستان خودش نگه نداشته
      هرکسی نظری داره لطفا بدون توهین و به دور از خشونت نظرات خودتون رو بیان کنید دوستان از دعوا های فاقد محتوای داخل کامنتا خسته شدم ?

      موافقم 23
      مخالفم 10
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        شما نظر مخالف دادین و بسیار هم محترمانه ، توهین نبوده !
        نظر شما کاملاً قبوله !

        اما این استدلال من هست که تویوتا و لکسوس سال‌هاست که بر قُله‌ی باکیفیت‌ترین‌ها و با اعتمادترین‌ها چَمبَره زدن ، همین که بدون نگرانی میرویم نمایندگی و یه تویوتا یا لکسوس میخریم ، من میگویم موفقیت !

        البته تعریف موفقیت برای هرکسی متفاوته و خب شما مخالف نظر من هستید که کاملاً قابل قبول و قابل احترامه !

        اما اونجایی قابل قبول نیست که برخی کاربران میخواهند سوسه بیایند که در زیر کامنت شما نمونه‌اش هست و میبینید که هدفشان نظر دادن یا نقد نیست و فقط میخواهند تخریب کنند که خب اون هم مقصرشان خودشان نیستند ، باید ببینیم در چه شرایطی زندگی و بزرگ شده‌اند .

        موافقم 21
        مخالفم 6
  6. Amir Machine

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1280 ديدگاه)

    یه مقایسه داشته باشیم
    اون زمان، سوپرا از کوروت پایه قوی‌تر بوده اما حالا…
    کوروت پایه 500 اسبه و قوی‌ترین سوپرا 380 اسب
    دیگه خودتون ببینید تویوتا چه بلایی سر این ماشین آورده

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. RezaRs

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      همینه من مخالفت کردم با حرف آقا نوید که میگه تویوتا موفقیت رو سفت گرفته تو دستاش آخه کار خودش حرف میزنه مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید

      موافقم 12
      مخالفم 5
    2. حسین

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      موتور بی‌ام‌وی که خیلی خوبه ولی دیگه کابینو خراب کردن شما برین بهترین کابین های دهه‌ی ۹۰میلادی را ببینین سوپرا توی لیست بود.اما کابینش شده کابین ساده‌ی بی‌ام‌وی.

      موافقم 14
      مخالفم 8
    3. sepehr

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (45 ديدگاه)

      هممم…خب؟

      موافقم 5
      مخالفم 4
  7. ツSAMURAIツ

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    پدال جان دستت درد نکنه خیلی حال کردم با این پست❤️

    من همشون رو دوست دارم اما اینجا انتخابم سوپراست.

    موافقم 21
  8. نا شناس.

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (78 ديدگاه)

    سوپرا دهه 90واقعا عالی بود.

    شتابش 5.2 بود

    درگ 400 مترش 13.8 بود

    البته قیمتش 43 هزار دلار بود. البته خودرو های پورشه و… خیلی خیلی گرون بودند.

    حتی تو تخت گاز هم اون مرده که جدیده داشت سوپرا دهه 90 رو تست میکرد
    میگفت خیلی خیلی خوبه.

    در کل در نوع خودش بی نظیر بود.
    راستی پدال چرا اسکای لاین جی تی ار نبود تو لیست؟؟

    موافقم 17
    مخالفم 2
  9. ツSAMURAIツ

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    تویوتا سوپرای جدید رو نمی ساخت بهتر از این بود که بره با بی ام و همکاری کنه
    گند زد به اصالت سوپرا

    موافقم 21
    مخالفم 5
    1. RezaRs

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      منم با شما هم نظرم سامورایی عزیز

      موافقم 13
      1. Sina10

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2429 ديدگاه)

        ولی خب من مخالفم
        سوپرای نسل قبل یه اعجوبه بود
        از اون ماشینا که سال ها طول میکشه که مثلش رو بسازن
        این سوپرای جدید یه اعجوبه نیست ولی خب در سطح خودش خوبه
        به نظرم جز کابین هیچ مشکلی نداره
        ولی واقعا نسخه قوی تر ازش لازمه ، ببینیم تویوتا میتونه بسازه یا نه ، مثلا موتور M4/M3 جدید رو بذارن روش

        موافقم 13
        1. sepehr

          ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (45 ديدگاه)

          منم یجورایی با شما موافقم.
          درسته به هیچ عنوان مثل پدرش عالی و بینقص نیست و زیر کاپوتش موتور بیمر خوابیده ولی با این حال ماشین خوبیه و عملکرد رضایت بخشی داره.
          در کل فکر نکنم این ماشین لایق اینهمه هیت شدن باشه.

          موافقم 3
          مخالفم 6
        2. ツSAMURAIツ

          ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (1147 ديدگاه)

          قبول دارم سوپرای جدید بد نیست اما نسل قبل یه ماشین افسانه ای بود که توقع رو از نسل جدید بالا می برد که متاسفانه تویوتا خرابش کرد

          تویوتا الان در حال کار روی GR سوپرا با موتور 505 اسبی بی ام و M3 هستش

    2. حسین

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      من بات مخالفم.ولی کابینو آره خراب کردن اما موتور بی‌ام‌وی خیلی خوبه و اگه خودش می‌زدن شاید سوپرا یه ماشین چندصد هزار دلاری میشد.

      موافقم 9
      مخالفم 2
    3. REVO

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (222 ديدگاه)

      Gt86 ک اومد نظرات جالبی دربارش گفته نشد ولی کسایی ک نشستن پشتش غیر ممکنه بدون لبخند زدن پیاده بشن…باور کن رانندگی باهاش لذت داره حتی با این حجم کم موتور و قدرت نچندان جالب هندلینگ عالی بهت میده… سوپرا رو هم بنظرم باید پشتش نشست و دید توی رانندگی چی بهمون ارائه میده.همکاری با بی ام و یا داشبورد سادشو نکته منفی اگه در نظر میگیرین هندلینگشم باید تجربه کنین ب تبع.
      سوپرای جدید اگه نتونه هندلینگی مثل نسل قدیمش داشته باشه ینی پسرفت و گند زدن ب اصالت نه چیز دیگه.

      موافقم 14
  10. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مزدا باید اول میشد

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      آخه با اون موتور وانکلش اول می‌شد اونم در برابر سوپرا.خخخخ.

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. محمدهادی

        ۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2417 ديدگاه)

        موتور وانکلش اگه عیبی داشت که روی مسابق یی لمانز اون دوران مقام اول مسابقات نمیشد‌…

    2. محمدهادی

      ۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2417 ديدگاه)

      منم نظرمه مزدا برنده ی حقیقی ست
      پسر ۹۹ دهم جی چسبندگی
      وزن سبک و موتور پرشتاب
      همه چی تموم بوده لای اینا

  11. Sina10

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    یکی از بهترین مطالبی که تو پدال خوندم
    لطفا مطالب تاریخی رو بیشتر بذارین
    ابرخودرو های فراموش نشدنی ، تاریخچه ماسل کار ها و یا بررسی هایی مثل اینی که الان گذاشتین رو لطفا بیشتر بذارید
    حتی اگه قدیمی نباشه هم ایراد نداره ، بررسی هایی که جامع باشن و چند تا خودرو رو باهم مقایسه کرده باشن بیشتر بذارین ، کلی از اینحور بررسی ها انجام شده که پدال قرر نداده
    اینجور مطالب از بیشتر اخبار مفید ترن
    بسیار هم پرطرفدارن

    موافقم 16
    مخالفم 1
  12. ( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (160 ديدگاه)

    میشه گفت اخرای دهه ۸۰ تا ۲۰۰۰ سالهای اوج خودروسازی ژاپن بوده.ماشینایی مثل rx-7,nsx,mx5 و……
    نگین خودروسازی اون سالهای ژاپن هم سوپرای افسانه ای و یکی از موفق ترین ماشینای ژاپنی زمان خودش بود.
    از وقتی که وارد امریکا شد تبدیل به محبوب ترین خودرو واسه تیونینگ بین تیونرا شد و فک کنم کمتر کسی علاقه ای به سوپرای استوک داشته باشه!
    قهرمان ۸ سال مسابقات JGTC
    castrol TOM’s Supraبا رنگ سفید و خطوط سبز و قرمز(دقیقن همون ترکیب رنگ ناوگان تویوتا Celica gt-fours که تو زمان خودش از نیرو های غالب توی مسابقات رالی جهانی بودن)
    با انجین 3s-GT دو لیتری توربوشارژ و ۴۹۳ اسب بخار قدرت و بیش از ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور.
    قهرمان مسابقه Swiss Mountain Races
    حضور توی مسابقات له‌مانس به مدت دو سال،حضور توی مسابقات SCCA و….. .
    تویوتا ماشینیو ساخته بود که به راحتی با خودروهای رده بالایی مثل db7،911 turbo 3.6 و خیلی ماشینای دیگه سرشاخ میشد.
    کم کاری کرد متاسفانه واسه نسل جدید سوپرا. نه که ماشین بدی باشه.ولی اصلن ابهت و محبوبیت پدرش رو نداره.
    خسته نباشیدم بگم به اقای دهقان واسه مطلب قشنگی که ترجمه کرد.

    موافقم 18
    مخالفم 1
  13. Benz309 1974

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1958 ديدگاه)

    بهترین اینها بنظرم سوپراست. پدال لطفا از این مقالات بیشتر بزار.

    موافقم 14
  14. akrh78

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    rx7 عشق من از زمان nfs underground

  15. حسین

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    مطلب بسیار خوبی بود

    موافقم 11
    مخالفم 1
  16. akrh78

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    کالین چپمن میگه اضافه کردن قدرت شما رو توی مستقیمی سریعتر میکنه، کم کردن وزن شما رو همه جا سریعتر میکنه مزدا با اختلاف رقیبایی که حداقل 50 اسب بخار بیشتر داشتن رو شکست داد

    و همچنین تشکر از پدال بابت یمی از بهترین مقاله های چند وقت اخیر

  17. Me

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (311 ديدگاه)

    بعد از اون دوران طلایی چی شد که امروز صنعت خودرو انقدر کسل کننده شده؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. Amir

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (236 ديدگاه)

      لذت و هیجان در اولویت بوده اما امروز آلایندگی ، مصرف سوخت ، حجم موتور ، موارد و مباحث مالی ، جایزه ? ، ایمنی و … در اولویت قرار داره.
      چیزی که باعث شده آمریکاییا و ژاپنیا افت زیادی کنن و به حاشیه کشیده بشن ، الان دوره ماشینای آلمانیه و چند ده سال دیگه میبینید میگن وای از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ اوج ماشینای آلمانی بود و …

  18. حسین

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    مزدا و تویوتا را دوست دارم.

  19. mahan

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2309 ديدگاه)

    عالی بود ممنون پدال.من این مقاله رو پرینت گرفتم با عکساش!
    اسطوره های دوست داشتنی همهش خوب که نه عالی بودند!
    اینا زمان شروع ما کجا بودن…

    موافقم 6
    مخالفم 4
  20. مهدی موتور

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    دوستان میشه بگین مصرف مزدا چقدره؟
    دمش گرم ۱.۳ لیتری

    1. حسین

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      موتورش وانکل هست و موتور های وانکل خیلی پر مصرف تر هستن فکر کنم حدود ۴۰درصد پر مصرف تر هستن.فکر کنم حدأقل صدی ۱۱یا۱۲ می‌سوزونه البته حدس زدم.

      1. حسین

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1011 ديدگاه)

        حواسم نبود کوروت با ۱۵/۷ مصرف کم مصرف ترینشونه.این یعنی مزدا خیلی مصرفش بالاست.

        موافقم 2
        مخالفم 2
    2. MOHAMMAD.n.r

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      مصرفش بین 10-12
      مصرف روغن هر ۱۶۰۰ کیلومتر کمتر از یک لیتر.
      به دلیل نوع خاص موتور و سیستم روانکاری خاص مصرف روغن هم داره که طبیعی هست و جزو ذات این موتور هاست. دلیل الایندگی بالای این موتور هم مصرف روغن هست.
      البته مصرف روغنش به پای محصولات وطنی نمیرسه.

  21. sepehr

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    اونموقع که هنوز زندگی قشنگی های خودش رو داشت…

    موافقم 12
    مخالفم 1
  22. ?Ali Hossein?

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    بقیه رو ول کن سوپرا و zx رو بچسب!

  23. Porsche

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با اینکه سوپرا و نیسان عالی هستن ولی پورشه برا من یک چیز دیگست

    موافقم 4
    مخالفم 2
  24. MOHAMMAD.n.r

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    طراحی خارجی کوروت و مزدا رو دوست دارم
    طراحی داخلی سوپرا?
    پرفورمنس هم سوپرا با 2JZ افسانه ای??

    1. MOHAMMAD.n.r

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      تا جایی که من اطلاع دارم:
      یدونه سوپرا پلاک ملی تو ایران هست.
      یکی دو تا میتسوبیشی 3000GT .
      و حداقل ۲ تا نیسان 300zx .
      بقیه رو اطلاع ندارم هست یا نه ولی احتمال ۹۰ درصد کوروت و پورشه هم هست (منظورم مدل های گفته شده در این مقاله هست)

  25. R@m!n

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    انتخاب بین سوپرا و RX-7 خیلی سخته و سخت ترم میشه که 300ZX میاد وسط. چی بودن دهه نود که پورشه و کورت پشتشون قرار می گرفتن.

  26. سرزمین آفتاب

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    تویوتا سوپرا mk4
    نیسان اسکای لاین GT-R مدل R32 و R33
    مزدا rx-7
    میتسوبیشی 3000GT
    هوندا nsx نسل اول
    نیسان s14 240sx
    هوندا اینتگرا تایپ آر نسل سوم
    مزدا میاتا نسل اول
    نیسان 300zx
    اینا اوج ماشین های اسپرت دهه ۹۰ بود و بی نظیر بودن من چندتا رو لیست کردم که مورد علاقه های من هستند ای کاش دهه ۹۰ ژاپن دوباره تکرار بشه
    بعد از یک مدت این مطلب عالی بود واقعا لذت بردم

  27. امیررضا

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    بنظرم سوپرا بایدم اول میشد.
    کلاچ نسخه 2.71 این ماشینو آورده
    هرچند من نگرفتمش(چون پولیه) ولی تستش کردم و عالیه.
    از کنارم خوشگله ولی به جلو میرسه دیگه یجورایی زشته.
    عقبشم خیلی باب میل من نیس چون سپرش عقبش یکم پف کرده.
    ولی در کل عالیه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  28. ح ع

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (241 ديدگاه)

    اگه خودرو های اسپرا امروزی بعضا زیبا نامیده میشن،خودروهای اسپرت دهه نود رو باید چی نامید؟صفت زیبا برای این مخلوقات کم بنظر میاد.فکر کنین پورشه ۹۹۳ تو این دهه خلق میشه،مک لارن f1 و فراری f40 و لامبو دیابلو و … محصولات دهه ۹۰ بودند.
    تو این خودروها بوضوح جای آکورا nsx خالی بود!

  29. ح ع

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (241 ديدگاه)

    اگه خودرو های اسپرا امروزی بعضا زیبا نامیده میشن،خودروهای اسپرت دهه نود رو باید چی نامید؟صفت زیبا برای این مخلوقات کم بنظر میاد.فکر کنین پورشه ۹۹۳ تو این دهه خلق میشه،مک لارن f1 و فراری f40 و لامبو دیابلو و … محصولات دهه ۹۰ بودند.
    بین این خودروهایی که باهم مقایسه شدن بوضوح جای آکورا nsx خالی بود!

  30. viper

    ۲۲ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    ممنون از پدال مطلب عالی بود
    فقط یه نکته
    تو این لیست جای وایپر خالی نبود؟؟؟
    خیلی خالی بود انصافا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا