به تازگی هیوندای النترا از گمرک ترخیص شده است تا در بازار ایران، وارد رقابت با تویوتا کرولا / لوین وارداتی شود. این خودروها در کلاس سدان کامپکت، محصولات پرفروش بازار جهانی هستند.
باوجود افزایش تقاضا برای کراساورها، در کشورهای مختلف دنیا هنوز خریدار پرشمار برای سدانهای کامپکت وجود دارد. فروش بسیار خوب تویوتا کرولا، هوندا سیویک و مزدا ۳ این موضوع را ثابت میکند. همچنین، هیوندای النترا و کیا سراتو در این رقابت حضور دارند.
بیشتر بخوانید:
خودروسازی هیوندای در ایران، کاملا شناخته شده است. از اوایل دههی ۸۰ خورشیدی که واردات خودروهای مدرن به کشور ما آغاز شد؛ انواع هیوندای سوناتا و سانتافه به بازار ایران رسیدند و خیلی زود، مشتریان پرشمار جذب کردند. توسان و النترا و اکسنت و چند مدل دیگر هم، به مرور زمان وارد ایران شدند تا هیوندای یکی از مهمترین برندهای خارجی در بازار ما شود.
نسل اول النترا در سال ۱۹۹۰ معرفی شد و اساسا خودرویی ساخت میتسوبیشی بود. نسل سوم این خودرو با نام آوانته توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ شد و نقشی مهم در شناساندن هیوندای به مردم کشورمان داشت. بازار ما نسل پنجم، تولید ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ را به عنوان النترا شناخته است. هرچند که نسل ششم نیز در آخرین روزهای پیش از ممنوعیت واردات خودرو، به تعداد اندک وارد کشورمان شد.
النترا نسل هفتم، سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و همچنان در چهار کارخانه کره جنوبی، چین، ویتنام و امریکا مونتاژ میشود. فیسلیفت این خودرو اواسط ۲۰۲۴ معرفی شده اما با چهرهی ۲۰۲۳ (قبل از فیسلیفت) وارد ایران شده است. ظاهرا مدلهای وارداتی با وجود تفاوت امکانات و آپشنها، ساخت کره جنوبی هستند.
آنچه باعث شده تویوتا کرولا مونتاژ چین، همراه ادوات پلاستیکی و پیشرانهی ضعیف، خریداران ایرانی را جذب کند؛ سابقهی بسیار خوب شرکت سازنده است. تویوتا با ۸۰ سال قدمت امروزه بهعنوان بزرگترین خودروساز دنیا از نظر تعداد تولید شناخته میشود و در ایران بسیار محبوب است. طی سالهای اخیر، کرولا فروش بسیار خوب در سراسر جهان را حفظ کرده و همچنان رکورد بیشترین آمار تولید تاریخ خودروسازی جها برای نسلهای مختلف را دارد.
برای مردم ما، کرولا نسل ششم و هفتم اوایل دهه ۷۰ خورشیدی عرضه شد. سپس نسلهای نهم و دهم وارد کشور شدند تا خاطره خوب از یک محصول باکیفیت ژاپنی در ذهن ایرانیها شکل گیرد. هماکنون نسل دوازدهم کرولا در بازار جهانی عرضه میشود و شرکت معین خودرو، واردکنندهی این خودرو برای ایران خواهد بود.
مقایسه طراحی هیوندای النترا با تویوتا کرولا / لوین
النترا ۲۰۲۴ وارد شده به ایران، ظاهر کاملا متفاوتی نسبت به کرولا و لوین دارد. به زحمت میتوان در نمای بیرونی، شباهتی بین النترا و دیگر خودروهای دنیا پیدا کرد. به همین دلیل، محصولات تویوتا عامهپسندتر هستند و النترا برای رانندگان جوان، مناسبتر به نظر میرسد. لوک دانکرولک، خالق لامبورگینی مورسیهلاگو و گالاردو، بدنهی النترا جدید را طراحی کرده است.
طول و عرض و ارتفاع هیوندای النترا ۲۰۲۲ برابر با ۴,۶۵۰ و ۱,۸۲۵ و ۱,۴۱۵ میلیمتر است. این خودرو فاصله محوری ۲,۷۲۰ دارد و همراه رینگهای ۱۵ تا ۱۷ اینچ فروخته میشود. ابعاد کرولا و لوین شامل طول ۴۶۳۵ و عرض ۱۷۸۰ و ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتر، کمی کوچکتر از النترا است.
توجه به جزئیات در هماهنگی چراغهای اصلی و جلوپنجره النترا دیده میشود. مدل جدید، با تاکید بسیار زیاد بر خطوط شکسته و زاویههای تیز طراحی شده است. حتی در قسمت عقب نزدیک چراغ پشت خودرو یا سپر نیز، حجمدهی فضایی دیده میشود. فرم دهی زیر سپر عقب (دیفیوزر) و نصب قطعهای سیاهرنگ در انتهای صندوق نیز، شدیدا بر حالت اسپرت النترا تاثیرگزار است. این موارد میتوانند ادوات پلاستیکی ارزانقیمت در نمای عقب را، کماهمیت جلوه دهند.
تفاوت تویوتا لوین و کرولا مهم است. لوین با چراغهای شبیه C-HR عرضه میشود و حس اسپرت بیشتری دارد؛ اما کرولا (تصویر بالا) با حالت لوکس و نزدیک به کمری، عامهپسندتر است. با نگاهی دقیق به این خودروها، متوجه سپر پلاستیکی سیاه در لوین میشویم که برای کرولا، با ادوات تمام فلزی همرنگ بدنه، جایگزین شدهاند. لوین و کرولا از نمای پشت هم متفاوت هستند. طبیعتا لوین سادهتر است و چراغهای کوچک ارایه میکند؛ اما کرولا وارداتی، سپر تمام فلزی و چراغهای نسبتا بزرگ دارد.
مقایسه کابین هیوندای النترا با تویوتا کرولا / لوین
دستهدندهی بزرگ و اهرمی، برای سه خودروی النترا کرولا و لوین استفاده شده و این خودروها را نسبت به رقبای ساخت چین، بسیار ساده و دور از فناوری نشان میدهد. در سمت دیگر این مقایسه، مواد با کار رفته در کابین النترا بهتر از کرولا و لوین وارداتی است. همچنین خودروی ساخت هیوندای، حس لوکستر و ارزشمندتر برای مخاطب فراهم میکند.
در نسخهی وارداتی از النترا، فرمان دایرهای و حالت پیوسته بین نمایشگرها وجود دارد. این مدل النترا با مانیتور لمسی ۸ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ ارائه میشود. طراحی تودریها و داشبورد برای النترا جدید، هماهنگی چشمنواز متناسب با یک خودروی مدرن را فراهم میکند؛ ضمن اینکه مدلهای وارداتی النترا در ایران از صندلیهای تمام چرم استفاده میکنند. ترمز دستی به شکل اهرمی (تصویر بالا) یا دکمهای برقی در مدلهای مختلف وارداتی دیده شده است.
لوین و کرولا برای راننده پشت فرمان، امکانات مشابه فراهم میکنند و در نمای داخلی، تفاوت خاصی ندارند. در کابین مانیتور لمسی ۸ اینچ ارایه میشود. این خودروها در غالب مدلها فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است. کرولا و لوین، به خوبی چهار سرنشین بالغ را جای میدهد. صندلیهای جلو ، ساده و راحت هستند. در عقب، نشیمن صاف و تختهای دیده میشود. مجموع این تجهیزات، فضای داخلی کرولا را ساده و کمهیجان نشان میدهند.

صندوق عقب النترا، ۴۰۰ لیتر فضای مفید دارد. این خودرو با سبک بدنهی فستبک، قابلیت جمعکردن صندلیهای ردیف دوم نیز فراهم میکند. صندوق عقب کرولا و لوین ، ۴۷۱ لیتر است که تفاوتی مهم با النترا دارد.
مقایسه فنی هیوندای النترا با تویوتا کرولا / لوین
النترا وارداتی از موتور ۴ سیلندر ۱/۶ لیتر توربو استفاده میکند. قدرت ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتنمتر، النترا جدید را در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند. این مدل، همراه گیربکس اتوماتیک CVT، وزن ۱۳۵۰ کیلوگرم دارد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت النترا ۱/۶ لیتری، ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر است.
لوین و کرولا توربو به پیشرانه ۱.۲ لیتر ۴ سیلندر مجهز هستند. این موتور توربوشارژ همراه گیربکس CVT با ساختار محرک جلو ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت ترکیبی این دو محصول نزدیک به ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و حداکثر سرعت هم به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروها با بنزین ایرانی، حدود ۱۳ ثانیه پیشبینی میشود.
نسخه هیبریدی لوین و کرولا به پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که به همراه یک موتور برقی توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت نیز در هر دو خودروی سدان تویوتا از طریق یک جعبه دنده CVT مختص خودروهای هیبریدی به چرخ های جلو منتقل می شود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه فراهم میکند. سیستم بازیابی انرژی در هر دو مدل وجود دارد.
مقایسه قیمت هیوندای النترا با تویوتا کرولا / لوین
در بازار آزاد، اندک نمونههای وارد شده از هیوندای النترا ۲۰۲۳ به قیمت ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند اما با هزینهی کمتر، میتواند کرولا /لوین ۲۰۲۴ خرید که ۳ تا ۳/۵ میلیارد تومان است. این اختلاف قیمت عجیب به نظر میرسد اما نکتهی مهم که نباید فراموش کنیم، هیوندای النترا مونتاژ کره جنوبی در مقابل تویوتا کرولا و لوین ساخت چین است.
کرمان موتور طی ماههای اخیر، هیوندای النترا پیشفروش نکرده و به همین دلیل، قیمت ثبتنامی مشخصی برای النترا جدید نداریم. نمونهی مشابه نسخهی وارداتی در امارات، حدود ۲۰ هزار دلار هزینه خرید دارد و طبیعتا برای مشتری دست اول کرمان موتور (اگر پیشفروش وجود داشته باشد)، تقریبا ۳ میلیارد تومان، قیمت خواهد داشت. این شرایط برای تویوتا کرولا و لوین وارداتی در سال ۱۴۰۴ با نرخ دلار ۸۰ هزار تومانی، کمتر از ۳ میلیارد تومان خواهد بود.

منصور
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴اسم و اعتبار ۸۰ساله تویوتا ،جای هیچ تردیدی باقی نمیذاره!
همچنین چیزایی که می خوای رو بهت میده و پولتو نیاز نیست، مثلا برای چیزای بیفایده مثل روشن و فعال شدن اتوماتیک چراغ ها و برف پاک کن حروم کنی .
هروقت نیاز بود خودت چراغها یا برف پاککن رو فعال میکنی ،
𝐀𝐥𝐢
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ولی حس میکنم این فقط اسم تویوتا رو داره
امین
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴باز هم این اختلاف قیمت نمیرزه
محسن
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴بنظر ارزش خرید هیوندا بهتره.
اون اضافه پولی که میخوای بابت تویوتا بدی ، تا ۱۰ سال دیگهم خرج کنی برا هیوندا تموم نمیشه.
کورش
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴قیمت ۴ تا ۴.۵ میلیارد برای الانترا زیاده با ۴ میلیارد میشه نیسان سیلفی مکس خرید
ashkanyp
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴لوین چون تولید GAC هست بهتر از کرولاست
Chevo
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴رای ندادن به این دوتا خودرو بهترین رای هست