تویوتاسوبارو

درگ اسپرت‌های کامپکت ژاپنی، تویوتا GR کرولا، سیویک تایپ R و سوبارو WRX

در مسافت ۴۰۰ متر، GR کرولا با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و چهارچرخ محرک سریع‌تر خواهد بود یا سیویک تایپ R با ۳۲۰ اسب بخار قدرت اما محرک جلو؟

شاسی‌بلندها شاید محبوب‌ترین خودروهای این روزها باشند اما هنوز هم وقتی حرف از خودروهای اسپرت می‌شود، هاچ‌بک‌های داغ به ذهن می‌آیند. این‌ها مدل‌هایی هستند که پرفورمنس یک خودروی اسپرت را با کارایی یک هاچ‌بک خانوادگی ارائه می‌کنند و امروزه نمونه‌های زیادی از آن‌ها در بازار پیدا می‌شود. حال سم کارلیجن سه تا از محبوب‌ترین نام‌های این کلاس را در برابر هم قرار داده است. البته یکی از این خودروها سدان است اما دقیقاً در همان کلاس رقبای هاچ‌بک خود قرار می‌گیرد.

این خودروها سوبارو WRX، تویوتا GR کرولا و هوندا سیویک تایپ R هستند که می‌خواهیم ببینیم در ۴۰۰ متر کدام‌یک از آن‌ها سریع‌تر است. هر سهٔ این خودروها از گیربکس دستی استفاده می‌کنند اما زیر کاپوت بسیار باهم متفاوت هستند. WRX بزرگ‌ترین پیشرانهٔ این جمع را با ۲.۴ لیتر حجم دارد. همچنین این موتور از نوع تخت است و با کمک توربوشارژر ۲۷۱ اسب بخر قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این ماشین که نه هاچ‌بک بلکه سدان است، ۱۵۴۲ کیلوگرم وزن دارد و از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد.

زیر کاپوت سیویک تایپ R یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را صرفاً به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. هاچ‌بک هوندا با وزن ۱۴۴۷ کیلوگرم سبک‌ترین عضو این جمع محسوب می‌شود. در آخر هم به GR کرولا می‌رسیم که کوچک‌ترین موتور را دارد. این یک واحد ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو است که خروجی قابل‌توجهی برابر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ می‌فرستد. کرولا از لحاظ وزن هم با ۱۴۹۳ کیلوگرم بین دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد.

این‌ها اما صرفاً اعداد روی کاغذ هستند و میدانیم که عوامل دیگری مثل کشش و مهارت راننده هم در عملکرد خودروها در مسابقهٔ درگ تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، ویدئوی زیر را ببینید تا متوجه شوید در دنیای واقعی کدام‌یک از این سه خودروی اسپرت ژاپنی سریع‌تر است.

مقایسه مشخصات فنی

 

هوندا سیویک تایپ R

تویوتا GR کرولا

سوبارو WRX

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو ۱.۶ لیتری I3 توربو ۲.۴ لیتری H4 توربو
قدرت ۳۱۵ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار ۲۷۱ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۳۷۰ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۴۴۷ کیلوگرم ۱۴۹۳ کیلوگرم ۱۵۴۲ کیلوگرم
قیمت ۴۴,۸۹۰ دلار ۴۳,۹۹۵ دلار ۳۱,۶۲۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    کرولا : ماشینی که مرگ نداره !! ، واقعا اینطوریه ! ما الان ۸ ساله که یه مدل ۲۰۱۴ داریم ، کارکرده خریدیم و تا الان نزدیک ۱۹۷ هزار کیلومتر کارکرد داره ، در یک کلام : تو این مدت به جز هزینه روغن موتور ، لنت ، مایع شیشه شور و بنزین ( که همه ماشینا دارن 😂 ) هیچ خرجی نداشته !! تو گرما ۶۰ درجه اهواز با کولر تا آخر روشن و سرعت ۱۴۰ تا ، دما موتورش از نصف بالاتر نمیومد !! در کل از نظر من بهترین سدان خانوادگی موجود در ایران هست و یک چرخشو به هزار تا النترا یا مزدا ۳ نمیدم

    موافقم 46
    مخالفم 2
    1. خلیل

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      دوستان کرولا ۲۰۱۰ یا ۲۰۰۹ ارزش خرید داره؟؟

    2. ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (4894 ديدگاه)

      ازرا ۲۰۱۱ هم خوبه

      موافقم 4
      مخالفم 10
    3. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۳۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (715 ديدگاه)

      النترا رو بله قبول دارم ولی مزدا 3 رو میشه بیشتر توضیح بدید چرا ؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. BMW

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1493 ديدگاه)

    به انتخاب من اگه باشه سوبارو ولی اگه بخوام لذت ببرم کرولا و اگه بخوام حال کنم هوندا😂😂😂خودم نفهمیدم چی گفتم

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. محمدهادی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    این برنامه شتاب چرا اینجوریه؟؟
    انقد دوربینو عوض میکنه که خرگیجه بگیری
    بعدشم هردفه یکی برنده میشه
    الان آخر برنده واقعی کی شد؟؟
    نظرمم اینه که اگر هوندا سیویک این نسل با این نمایشی که نشون داد،الان جفت محور بود تمام رقباشو با فاصله زیاد پودر میکرد
    انتخابم بازهم سیویک و در مرحله دوم سوبارو و بعدش هم کرولا هاچبک خوش دست

  4. اج

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    خطای راننده ها خیلی موثر بود به نظرم هوندا سریعتر بود

  5. Kato

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (469 ديدگاه)

    جای لنسر خالیه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا