هرچند کوروت و ۹۱۱ هردو از باطریهای هماندازه استفاده میکنند اما جنرال موتورز و پورشه در نحوهٔ طراحی و استفاده از انرژی برقی روشهای کاملاً متفاوتی را در پیش گرفتهاند.
خودروهای الکتریکی خستهکننده به نظر میرسند زیرا فقط یک یا چند موتور الکتریکی و تعدادی باطری دارند که مثل گوشی موبایل شارژ میشوند اما وقتی همین تکنولوژی در خودرویی که پیشرانهٔ بنزینی دارد به کار میرود، همهچیز بسیار هیجانانگیزتر میشود زیرا جانمایی دو نوع موتور در کنار هم چالشبرانگیزتر است، انتخاب نوع باطری بسیار مهم است و راههای زیادی برای تقویت پیشرانهٔ بنزینی با موتور الکتریکی وجود دارد. نمونهٔ بارز دو رویکرد کاملاً متفاوت برای دستیابی به نتیجهای مشابه، شورلت کوروت E-Ray و پورشه ۹۱۱ کاررا GTS هیبریدی جدید است.
هردو خودرو باطریهایی با ظرفیت یکسان دارند، هردو از یک موتور الکتریکی برای نیرو دادن به چرخها استفاده میکنند و هردو سراغ سیستم پلاگینهیبریدی نرفتهاند اما با وجود همهٔ اینها، تفاوتهای بزرگی بین کوروت و پورشهٔ هیبریدی وجود دارد. شورلت در E-Ray این کار را با راهحلی بسیار ساده و مقرونبهصرفه انجام داده است. از سوی دیگر اما پورشه سراغ راهحل پیچیدهتری با توربوشارژر برقی رفته است که تأثیر این موضوع را میتوان در قیمت دو خودرو دید زیرا قیمت پایهٔ ۹۱۱ هیبریدی حتی از نسخهٔ فول آپشن E-Ray هم بیشتر است.
تفاوت اصلی بین این دو سیستم هیبریدی در سلولهای باطری دیده میشود. باطری E-Ray فقط ۸۰ سلول کیسهای مانند دارد که در ستون فقرات شاسی نصب شدهاند درحالیکه پورشه از سلولهای استوانهای کوچکتری استفاده میکند و باطری GTS از لحاظ اندازه شبیه باطریهای ۱۲ ولتی معمولی خودرو است. این باطری همچنین ولتاژ بالاتری نسبت به کوروت دارد اما از سوی دیگر، هرکدام از سلولهای باطری بسیار بزرگتر کوروت میتوانند در زمان کوتاهی ۵۲۵ آمپر جریان را تخلیه کنند که این برای ارائهٔ قدرت و گشتاور بالا در ولتاژ نسبتاً پایین بسیار مهم است. ظرفیت ناخالص این باطری ۱.۹ کیلووات ساعت و ولتاژ آن ۲۸۸ ولت است. بهطورکلی، ولتاژ کمتر به معنای سرعت کمتر موتور الکتریکی و جریان بالاتر به معنای گشتاور بیشتر است.
موتور الکتریکی کوروت ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در کنار این، شورلت از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی استینگری با ۴۹۵ اسب بخار قدرت استفاده کرده است که مجموع قدرت را به ۶۵۵ اسب بخار میرساند. باطری پورشه هم ۱.۹ کیلووات ساعتی است اما همانطور که اشاره شد، سلولهای آن بسیار کوچکتر است به نظر میرسد کل باطری از بیش از ۲۰۰ سلول تشکیل شده باشد. باطری پورشه همچنین ولتاژ بالاتر ۴۰۰ ولتی دارد اما چگالی انرژی آن کمتر از کوروت است. چگالی به معنای توانایی باطری در تخلیهٔ جریانهای بالا است و از این لحاظ، سلولهای کوچک استوانهای از نمونههای کیسهای بزرگتر ضعیفتر هستند.
موتور الکتریکی پورشه تنها ۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که از کوروت کمتر است. همچنین پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت توربوشارژ این خودرو هم هرچند از لحاظ قدرت با ۴۸۵ اسب بخار بسیار به E-Eay نزدیک است اما گشتاور بهمراتب کمتر ۵۷۰ نیوتن متری دارد. این قوای محرکه مجموعاً ۵۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که اختلاف زیادی با رقیب آمریکایی دارد.
اما چرا سازندگان برای سوپراسپرتهای هیبریدی خود مسیر متفاوتی را دنبال کردهاند؟ چون هر شرکت به دنبال چیز متفاوتی بوده و مطابق با آن به انرژی باطری نیاز داشته است. در E-Ray موتور الکتریکی در جلو نصب شده و به چرخهای جلو نیرو میدهد؛ بنابراین، جنرال موتورز برای این کار به باطری کوچکی نیاز داشت که بتواند جریان برق بالایی را تخلیه کند. از سوی دیگر، پورشه خواهان موتورهای الکتریکی بوده که سرعت بالایی داشته باشند و به همین دلیل سراغ ولتاژ ۴۰۰ ولتی رفته است. وقتی موتور الکتریکی قرار است توربوشارژر را تا بیش از ۱۰۰ هزار rpm بچرخاند، به چنین ولتاژی نیاز خواهد بود. همچنین ازآنجاییکه موتور الکتریکی پورشه با گیربکس کار میکند، نیاز چندانی به جریان برق بالا ندارد و به همین دلیل پورشه از سلولهای باطری کوچکی استفاده کرده است.
برای اینکه امکان ارائهٔ نسخهٔ محرک عقب ۹۱۱ کاررا GTS فراهم شود، پورشه موتور الکتریکی را بجای محور جلو، در گیربکس نصب کرده است. بااینحال، نسخهٔ چهارچرخ محرک این خودرو هم ارائه میشود اما مثل نمونههای بنزینی معمولی، چرخهای جلو از طریق میلگاردان نیرو دریافت میکنند. توربوشارژ ۹۱۱ هیبریدی هم از مهندسی جالبی بهره میبرد. در توربوشارژرها قطعهای بنام وستگیت وجود دارد که بوست توربو را کنترل میکند. اگر جریان گازهای اگزوز بیش از میزان نیاز باشد، وستگیت با تخلیهٔ مقداری از گازها پیش از رسیدن به توربین توربوشارژر، از افزایش بیشازحد بوست جلوگیری میکند.
بااینحال، توربوشارژر موتور ۳.۶ لیتری جدید پورشه فاقد وستگیت است؛ بنابراین، چطور جلوی بوست بیشازحد گرفته میشود؟ روی شافت توربوشارژر بین توربین و کمپرسور یک موتور الکتریکی نصب شده است که هنگام پایین بودن فشار گازهای اگزوز، توربو را به چرخش درمیآورد تا تأخیر را به حداقل برساند. علاوه بر این، موتور مذکور میتواند سرعت توربین و کمپرسور را هم محدود کند. بدین ترتیب، نهتنها بوست توربو محدود میشود بلکه از این فرایند انرژی تولید خواهد شد که باطری را شارژ میکند. پیشرانههای فرمول یک نیز از همین طریق کار میکنند. این در حالی است که در کوروت فقط انرژی ترمزها در هنگام کاهش سرعت بازیابی میشود.
بهطورکلی، با توجه به اعداد و ارقام کوروت E-Ray و ۹۱۱ کاررا GTS، درک اینکه چرا بسیاری از افراد هنوز با خودروهای پرفورمنس هیبریدی مخالف هستند دشوار است. هردو سیستم قدرت قابلتوجهی را ارائه میکنند و پورشه تنها ۴۷ کیلوگرم سنگینتر از GTS غیرهیبریدی قبلی شده است. E-Ray نیز فقط ۱۱۸ کیلوگرم از Z06 سنگینتر است و هنوز هم وزن کمتری از بامو M2 دارد! پرفورمنس دو خودرو نیز بسیار چشمگیر است. کوروت ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه کاررا GTS در نسخهٔ محرک عقب این کار را در ۲.۹ ثانیه انجام میدهد و در نسخهٔ چهارچرخ محرک باید شتابی بسیار نزدیک به کوروت داشته باشد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
شورلت کوروت E-Ray | پورشه ۹۱۱ کاررا GTS | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۳.۶ لیتری H6 توربو |
قدرت | ۴۹۵ اسب بخار | ۴۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر | ۵۷۰ نیوتن متر |
موتور الکتریکی | جلو | در گیربکس |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار | ۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۳ نیوتن متر | ۱۵۰ نیوتن متر |
مجموع قدرت | ۶۵۵ اسب بخار | ۵۴۰ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۶۱۰ نیوتن متر |
باطری | ۱.۹ کیلووات ساعت | ۱.۹ کیلووات ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۷۱۲ کیلوگرم | ۱۶۰۴ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۵ ثانیه | ۲.۹ ثانیه |
قیمت پایه | ۱۰۶,۵۹۵ دلار | ۱۶۶,۸۹۵ دلار |
𝐀𝐥𝐢
۱۰ خرداد ۱۴۰۳تو هر مقایسه رای ام به ۹۱۱
(Ali(chevynova
۱۰ خرداد ۱۴۰۳انتخاب من اونی هست که از ۱۹۵۳ تولید میشه و سال ۶۹ مدلzr1 تولیدیش با موتور ۴۲۷ تمام آلمینیومی قدرتش ۵۸۰ اسب بود هستش
Soroush
۱۰ خرداد ۱۴۰۳انتخاب من پورشه 911 عه
نیازی به توضیح اضافه نیست😉
پیام
۱۱ خرداد ۱۴۰۳منم کوروت. یکی از دلایلش اینه که ظاهر قورباغه ای نداره!
داریوش فدایتشوم
۱۲ خرداد ۱۴۰۳این قورباغه ای که میگی وقتی که بود تو و دوستای کره ایت تو کود بودین
احترام بذار بچه
net
۱۱ خرداد ۱۴۰۳طراحی داخلی و بیرونی بی ام و سری ۸ زیباست
Amir
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ببین داداش من خودمم با کوروت خیلی حال میکنم ولی انصافا 911 تو یه لول دیگش
Reza Waffen SS
۱۰ خرداد ۱۴۰۳انتخابم شاهزاده 911
NAVID@@98
۱۰ خرداد ۱۴۰۳رأی من به هر یک از این زیبارویان بهشتی هست👉
ماشاءاللّه 👑🥇 شورلت کوروت و پورشه ۹۱۱ و باکستر ماشاءاللّه آمریکا یی و اروپایی خدایی خوب همیشه هرچیز بهترین و اول آمریکا و اروپا ماشاءاللّه موتور V8 پیشرو هرچیز بهترین و اول خدایی خوب همیشه 🥇👑 ماشاءاللّه تکنولوژی🤩😍
ماشاءاللّه پورشه ۹۱۱ و شورلت کورت پرچمدار تکنولوژی و هرچیز سَبَب سَبَب ۱۰ ۱۱ تا سَبَب ماشاءاللّه !!!
میگما توجه کردید تفاوت کیفیت رنگ سفید صدفی و مشکی و مسی و طلایی و نقره ای و جیگری پورشه مرسدس بنز و فورد و پورشه و این عزیزان اروپایی و آمریکایی اینه که با تمام سفید صدفیهایی که دیگر شرکتها میزنند ، چشمگیرتر و عمق درخشندگی بالاتری دارند و جالبتر که چنان این رنگ ها باکیفیت بالا اجرا میشوند که حد اعلی ۱۰ به توان ۱۰ ۱۱ برابر بیشتر از باقی شرکتها ماندگاری در طول سالها استفاده را دارد و به این راحتیها کدر نمیشوند ، چون پس از ۲۰ سال شاهدش هستیم در همه هر پورشه و مرسدس بنز ها و فورد و شورلت و اروپایی و آمریکایی هایی که به ایران وارد شدند و هنوز مثل روز اول میدرخشند.!!!
JaMsHiD-R1988
۱۱ خرداد ۱۴۰۳حالا اگه NAVID@@98 این حرفو راجع ژاپن میزد میشد تعصبی !
الانم تعصبی تر از پیام و امثال اونه فقط فرقش اینه که چون طرفدار دو قطب اصلی خودروسازی جهانه کسی ایرادی بهش نمیگیره
Bmw
۱۰ خرداد ۱۴۰۳مقایسه ۹۱۱ با کوروت توهین به پورشس
خلاصش اینه ۹۱۱ ترکیبی از بهترین ها
کوروت ترکیبی از ارزان ترین ها
کوروت فقط قابل مقایسه با واپیر هست که اونم به رحمت خدا رفته
سوشیانت
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کوروت همیشه معروف به این بوده که آلمانی ها رو ضایع میکنه
بی خیال اسم
۱۱ خرداد ۱۴۰۳آره می دونیم
(Ali(chevynova
۱۱ خرداد ۱۴۰۳بی خیال اسم
چین و ایتالیا از نطر تو یکیه؟
قبول اصلا
دوج ایتالیایی شده و بنزم چینی
بی خیال اسم 2
۱۱ خرداد ۱۴۰۳(بی خیال اسم
چین و ایتالیا از نطر تو یکیه؟
قبول اصلا
دوج ایتالیایی شده و بنزم چینی)
والا دوج خب 100 درصد سهامش ماله فیات شده
و اون فقط 12 درصد بنز گیریم چینی شده باشه
حالا نمی دونم دیگه تعصبت می فهمه 100 از 12 بیشتره یا نه
Mohammad
۱۰ خرداد ۱۴۰۳اینکه پورشه ماشین بی نظیری هست شکی توش نیست ، ولی برای اثبات این حرف نیازی به خراب کردن کوروت نداریم ، این حرفا نشونه ی اینه به شدت متعصب هستی و حقیقت رو نمیبینی
کوروت zo6 نصف هوراکان قیمت داره ولی تو ۴۰۰متر هوراکان معمولی حریفش نشد هوراکان تکنیکا هم با اختلاف خیلییی کم
برای اینم توضیحی داری ؟ یادت نره با نصف قیمت رقیبشه
(Ali(chevynova
۱۱ خرداد ۱۴۰۳Bmw
پورشه خودش مصداق بارز توهینه با اون طراحی زشت غورباقه ایش
المانی فنا بهتر بفکر صاحب چینی بنز باشن یعنی جیلی که خفتش از همه چی بالاتره
راستگو
۱۱ خرداد ۱۴۰۳کرورت عددی نیس ک با پورش مقایسه شه
خاصه خاص پورش فقط با پورش مقایسه میشه نه اینایی ک کل کابینشون اندازه دور فرمون پورش کیفیت نداره
بی خیال اسم
۱۱ خرداد ۱۴۰۳داج ایتالیایی سلام می رسونه😁
سوشیانت
۱۱ خرداد ۱۴۰۳بی خیال اسم کی گفته دوج ایتالیاییه؟! فعلا ایتالیایی ها قراره بر اساس پلتفرم برقی دوج و جیپ ساخته بشن
سوشیانت
۱۱ خرداد ۱۴۰۳در جواب به راستگو تو این کلاس پرفورمنس مهمه نه لوکس بودن
اسمت هم اعتماد به سقفت رو نشون میده😂
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳به فرمون کوروت یه نگاه بنداز.
(Ali(chevynova
۱۱ خرداد ۱۴۰۳بی خیال اسم
دوج ایتالیایی باشه که بهتره مثل بنز چینی باشه
بی خیال اسم 2
۱۱ خرداد ۱۴۰۳(بی خیال اسم کی گفته دوج ایتالیاییه؟! فعلا ایتالیایی ها قراره بر اساس پلتفرم برقی دوج و جیپ ساخته بشن)
خب کی گفته بنز چینیه؟
(Ali(chevynova
۱۱ خرداد ۱۴۰۳فروش ۱۲ درصدی بنز به جیلی اینرو میگه
Amir
۱۰ خرداد ۱۴۰۳انتخابی سخت…
amir-mr
۱۰ خرداد ۱۴۰۳هردو عالی هستن
من خودم پورشه رو انتخاب میکنم💯
amirboss
۱۰ خرداد ۱۴۰۳تو این بررسی نمیشه دقیقا برتری یه خودرو نسبت به خودرو دیگه رو مشخص کرد چون هر کدوم شرایط خودشو داره اما در بحث مقایسه تکنولوژی هیبرید بین این دو خودرو جدا از برند مسلما کوروت استفاده موثر تری از سیستم هیبرید نسبت به پورش داشته.
در کوروت موتور الکتریکی به صورت مستقل رو محور جلو نصب شده و بطور همزمان مکمل موتور بنزینی خودرو هست اما در پورش جدا از موتور الکتریکی نصب شده در توربو که یه حرکت عالی برای پورش هست موتور دیگه رو گیربکس نصب شده که بیشترین تاثیرش رو تو شتاب اولیه خودرو مشاهده میشه چیزی شبیه به تکنولوژی کرس تو خودرو های فرمولا وان که البته تاثیر چندانی تو راندمان موثر خودرو نداره.
به نظر من همینکه خودرو سازها خیلی محتاتانه دارن قضیه هیبریدی کردن خودرو های اسپرتشون رو پیش میبرند اصلی ترین دلیلش کاهش هیجان خودرو های هیبرید و برقی نسبت به موتورهای درون سوزه که نیازمند یه برنامه ریزی درست و اصولی تو این زمینه ست.
khashayar0
۱۰ خرداد ۱۴۰۳دوتا از بهترین ها.
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳سپر جلوی ۹۱۱ نسل جدید قلبو خط خط خطی کرد🤩😍
۱۰ خرداد ۱۴۰۳اره داداش اگه سپرو در بیاری و لبه سپر بزنی سمت قلبت خط خطی میشه
علی جردن
۱۱ خرداد ۱۴۰۳دقیقا🤣🤣🤣
Mohammad
۱۰ خرداد ۱۴۰۳تو اعداد و ارقام روی کاغذ شاید e_ray قویتر نشون بده ولی توی پیست و جاده یا ۴۰۰متر کوروت zo6 نشون داده که حرفای بیشتری برای گفتن داره
JaMsHiD-R1988
۱۰ خرداد ۱۴۰۳هر موقع برقی شدن ایراد وارد میشه .
الان هیبرید جزوی از ماشین های پرفورمنس و موتور اسپرت هست که به نظرم بهترین راه برای بالا بردن پرفورمنس هست
R@min
۱۰ خرداد ۱۴۰۳دستاورد هر دو سیستم صفر مطلق هست و صرفا پیروی از ترند و اجبار !
Arshia m3csl
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کوروت و پورشه ۹۱۱ هر دو جذاب و خاصن انتخاب سخته هر دوتاشون بهترین ماشین های کشورشونن ولی انتخابم ۹۱۱ هست چون طراحیش خاصه و دیزاین داخلش خیلی لوکس تر و خاص تره و پورشه ۹۱۱ یک جور سبک زندگی اسپرت و لوکسه تو همین ایران پورشه ۹۱۱ رو جز الهیه و زعفرانیه و فرمانیه جای دیگه نمیشه دید
sinasvj
۱۰ خرداد ۱۴۰۳قبلا پورشه سلیقم نبود ولی الان دارم میفهمم پورشه سنگ محک تمام کلاس های خودرویی و بنظرم بی نقص و زیباست کوروت نسل هشت هم بنظرم به قول مجریای تاپ گیر پسر عموی آمریکایی نهصدو یازدست
Mohammad
۱۰ خرداد ۱۴۰۳موتور ی که روی کوروت سواره همون موتور دوج هلکت هستش؟ یا موتور LT2 جنرال موتورز ؟
سوشیانت
۱۰ خرداد ۱۴۰۳موتور lt2 جنرال موتورز
سوشیانت
۱۰ خرداد ۱۴۰۳قطعا شورولت بهتره بخاطر شتاب و قدرت بیشتر💪🇺🇲🔥
راستگو
۱۱ خرداد ۱۴۰۳کابین
خدمات پس از فروش
کیفیت
لوکس بودن
ایناهم ک کشکه دیگ
کاش تعصب داشتی اینی ک الان داری یه چیز لاعلاجه
سوشیانت
۱۱ خرداد ۱۴۰۳تو کلاس خودرو های پرفورمنس دنبال چی هستی دقیقا؟!
phonix
۱۱ خرداد ۱۴۰۳پرفورمنس رو در شتاب بیشتر و قدرت بیشتر خلاصه کردی ؟
کاش معنی پرفورمنس رو میدونستی
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳راستگو، اصلا کاری ندارم که تو کدوم کابین بیشتر دوست داری، ولی با دقت بیشتری نگاه کن به کابین ها.
حسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳پورشه که نه باطری داره نه قدرت الکتریکی چرا اصلا اینکارا کرده عجیبه
حسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کوروت ای ری سلطان هیبریدیهای جهان
زیزیگولو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کوروت حدود ۶۰ هزار دلار ارزونتره و از نظر قدرت و گشتاور و شتاب و بقیه اعداد و ارقام هم سر تر هستش
حسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کاررا تو هیچ مدل و ترکیبی رقیب ای ری نیست این واقعا خیلی سطحش پایینه نهایت با همین هیبرید با استینگری بیسیک مقایسه بشه که خودروی 166 هزار دلاری بازم بعید میدونم تو هیچ فاکتوری از هندل و پرفورمنس و شتاب هیچ نقطه ی متمایزی با استینگری رو کنه
mehran911
۱۰ خرداد ۱۴۰۳خیلی خیلی مونده بفهمی داستان چیه خیلی
سوشیانت
۱۰ خرداد ۱۴۰۳داستان اینه که پورشه جونت در برابر شورولت مثل یه شوخیه
Arshia m3csl
۱۱ خرداد ۱۴۰۳کوروت فقط در صورتی خوبه که پول پورشه ۹۱۱ نباشه وگرنه از نظر هندلینگ و کیفیت و متریال و لوکس بودن و خاص بودن و سبک بودن وزن ۹۱۱ جی تی اس از کوروت ای ری خیلی بهتره کوروت واقعا ماشین خوبیه و بهترین جایگزین ارزون برای پورشه 911gts محسوب میشه ولی ۹۱۱ یک چیز دیگست وقتی پولش باشه
سوشیانت
۱۱ خرداد ۱۴۰۳عرشیا عزیز کسی که ۱۰۰ هزار دلار پول ماشین میده قطعا پول پورشه هم داره اینکه پورشه لوکس تره رو قبول دارم ولی تو این کلاس اولویت پرفورمنسه
حسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳خیلی وقت میبره بفهمی توهم زدی
دینام چرخ بستن رو خودرو نهایتا بوست توربوی خودرو را تنظیم کنه شماها فاز هیدرید هسته ای گرفتید
این همون کاررا ست اسمش را دوقلو کردن
mehran911
۱۰ خرداد ۱۴۰۳نکته مهم اینجاست که نتیجهی هیبریدی کردن مبتکرانه GTS صرفا افزایش قدرت و پاس کردن قوانین نبود…
کاهش تاخیر توربو
ارائه نسخه محور عقب
از همه مهمتر کاهش ارتفاع ۱۱ سانتیمتری پیشرانه نسبت به نسخه درونسوز بود
.
کلا ی لیگ دیگه بازی میکنه این برند
khashayar0
۱۰ خرداد ۱۴۰۳مهران خان به نظرت اگه از گاز خروجی اگزوز صرفا برای تولید برق استفاده بشه بعد از برق تولیدی برای بوست موتور با سوپرشارژ استفاده بشه بهتر نیست؟
mehran911
۱۰ خرداد ۱۴۰۳درود
نیست هرگونه تبدیل انرژی باعث کاهش بازده میشه… فلوی خروجی از منیفولد مستقیما موجب افزایش سرعت گردش توربو و افزایش بوست میشه در این ساختار تبدیل انرژی در کار نیست به همین دلیل خود این کانسپت بهینه است. تبدیل به الکتریسیته و ذخیره و بکار گیری مجدد اون بازده رو کم میکنه…
بازده توربو رو باید با مهندسی ساختار خود توربو شارژر بهینه کرد مثل تغییر ژئومتری پرههای توربو، کاهش جرم شفت میانی، استفاده از توربو بهینه شده( توربوی کوچکتر ) در دور پایین در کنار دور بالا ( توربوی بزرگتر ) یا توئین اسکرول و… یا استفاده از مواد سرامیکی بهینه در ساختار یا کنترل بهتر فلو و کاهش توربولنس و… در کل اینکار را میشه انجام داد…
Bayerische Motoren Werke
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ببین کی کامنت گذاشته !!!!!
خیلی خوشحال شدم دیدم کامنتتو مهران جان
خیلی رو فرم اومدم
ارادتمندم… .
mehran911
۱۱ خرداد ۱۴۰۳قربونت معرفتت رفیق
والا خیلی کم پیدایی
امیدوارم هر جا هستی خوش و خرم باشی
khashayar0
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ممنون مهران عزیز
mehran911
۱۱ خرداد ۱۴۰۳مخلصیم خشایار عزیز
حسن
۱۱ خرداد ۱۴۰۳خوب یه سوال پیش میاد مگه چندتا خودرو تا امروز از بالا رفتن بوست توربو ترکیدن که الان پورشه ابتکار به خرج داد و با باطری و دینام بوست را پایین نگه داشت
عملا بی مصرف ترین هیبرید تاریخ را ساخته اونم به خاطر ترس از بالا رفتن وزن خودرو به خاطر باطری
بزرگوار وقتی همه هیبرید زدن و کوروت رقیب مستقیم 911 خودروی هیبریدی داره پورشه فقط خواسته سبد کالاهای خودش را تکمیل کنه که بگن 911 هیبرید هم داره وگرنه مرض نداشت برا بوست هیبریدیش کنه
mehran911
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ببین به قدری کامنتت فاجعه است که بخدا موندم چی بگم
مگه قراره بترکه ؟!؟!
پس قابلیت اطمینان و نظم کارکرد پیشرانه و… چی میشه؟؟؟ سالهای ساله اینهمه مهندس درگیر کاهش nvh پیشرانه هستن یعنی دارن کار بیهوده میکنن؟؟؟ مگه دارن درگستر تولید میکنن که بوست بالا اهمیت نداشته باشه ؟!
خب بیان روی همون بلوک های V8 دهه شصت توربوهای سوپربوست استفاده کنن، راحت ۲۰۰۰ اسب هم میگیرن اینهمه دردسر هم نداره…
(((دینام چرخ بستن رو خودرو نهایتا بوست توربوی خودرو را تنظیم کنه شماها فاز هیدرید هسته ای گرفتید)))
الان ی عده تو فرمول یک هم که دارن همین کار رو میکنن یعنی کار بیمصرف میکنن دیگه ؟!!!! کلا تکنولوژی توربوشارژر های الکتریکی اتلاف وقت بود؟؟؟
جالب اینجاست پورشه برای قابلیت اطمینان همین سری ۹۱۱ برابر ۵ میلیون کیلومتر تست پیش تولید پشت سر گذاشته
.
(((کوروت رقیب مستقیم 911 خودروی هیبریدی داره پورشه فقط خواسته سبد کالاهای خودش را تکمیل کنه که بگن 911 هیبرید هم داره …)))
“””چیزی وجود دارد به نام قوانین آلایندگی اروپا””” پورشه به نوعی مجبور شد ۹۱۱ رو هیبریدی کنه
از طرفی مگه پورشه الان شروع کرده به هیبریدی زدن که بخواهد خودش رو با کوروت مقایسه کنه نسخه هیبریدی کاین از نوامبر ۲۰۱۰ تو آمریکا عرضه شد ۹۱۸ و پانامرا باقی جای خودش
موضوع اینه که پورشه به این مسئله به شکل متفاوتی نگاه کرده و به راه حل بهتری رسیده
.
بخدا که حیف وقت
حسن
۱۱ خرداد ۱۴۰۳به نظر من اصلا نمیدونی بوست توربو چیست که اینهمه داستان درمورد تنظیمش نوشتی بوست خودروهای تولیدی فعلی در دنیا از 18 تا 22 و در ب ام و که بالاترین بوست در توربو را بکار میبره تا 24 و بیشتر تنظیم میشه
بزرگوار فرضا بوست توربو برای موتوری 18 در نظر گرفته شده باشه اگه تنظیمات بوست وجود نداشت هوا تا 24 پی اس ای هم میتونه فشرده بشه و در سیلندرموقع احتراق از شدت انفجار صدمات زیاد بوجود بیاره
میزان فشار هوا 15 در نظر گرفته میشه و توربو های عادی از 6 تا 8 پی اس ای هم هوا را فشرده تر میکنن و وارد سیلندر میکنن و بسته به نیاز بوست توربو تنظیم میشه
خودروهای استاندارد کنترل بوست دارن اما هر فردی میتونه ماشینش را توربو کنه و مکانیک میگه برو مغازه یدکی یدونه کنترل بوست بگیر بیار تا ببندم و تمام اخ پورشه چه نو اوری یی کرده که الان تو سوپریا میفروشنش چقد زود تولید انبوه شد
حسن
۱۱ خرداد ۱۴۰۳حیف وقت برا جواب دادن منتها کامنتات ممکنه افراد را گمراه کنه و اطلاعات غلط را به عنوان حقیقت در نظر بگیرن پس به احترام خوانندگان نوشتم تا توهمات تاریخی پورشه فنها ملت را به اشتباه نندازه
Mohammad
۱۱ خرداد ۱۴۰۳درجواب به حسن
هر ماشینی رو نمیشه توربو کرد ، قبل از توربو کردن یه ماشین کلی لوازم افتر مارکتی نصب میشه به موتور و باقی اجزا حتی باید بعضی قطعه ها عوض بشن ، اگه از استیج بندی تقویت خودرو خبر داشته باشی حتما میدونی توربو کردن استیج ۲ الی۳ تقویت محسوب میشه پس همینطوری نمیشه توربو کرد ، اگه همینطوری بری یه توربو ببندی نتیجه میشه شاتون ، ترک برداشتن بلوک موتور و…..
من حرفارو از خودم در نمیارم ،تو یوتیوب بزن کاراکال تیونینگ ، طرف خودش تیون کاره و درمورد موتور ها و تقویت خودرو صحبت میکنه
R@min
۱۱ خرداد ۱۴۰۳محمد
بحث این دو نفر یه داستان دیگه هست استیج توربو هم ربطی به این قضیه نداره اول ببین حرف اینا چیه، رو هر موتوری میشه توربو گذاشت بحث خیلی تخصصی تر از استیج هست 😄
در کل هر دو سیستم کوروت و ۹۱۱ صرفا برای پر کردن عریضه هست همین، بود و نبودش پشیزی تاثیر نداره ! حالا این دفاع خنده دار از هر کدوم برای چیه نمی دونم واقعا. جفتشون هم تو لیگ اسکل کردن طرفدارا صدرنشینن، حالا چند ماه دیگه ZR1 و GT2RS میاد این دو تا محصولات اصلی دو برند هستن.
از این دعوای زرگری چیزی نصیب نمیشی.
Mohammad
۱۱ خرداد ۱۴۰۳رامین جان من دعوایی ندارم با هیچکس
اینجا یه جایی که ما دونسته هامون رو به اشتراک بزاریم
این حرفت توربو کردن رو هم صحیح میفرمایی ،من نمیگم نمیشه توربو کرد ، میگم توربو کردن یه موتور مراحلی داره که باید طی بشه اونجوری که داداشمون میگه (برو از مغازه بوست توربو بگیر ببندم برات) نیست
و اینکه شما میگی سیستم توربو کردن برای پر کردن عریضه هست و هیچ فایده ای نداره ، به نظرت پورشه یا شرکت های دیگه بیکارن کلی وقت و پول هزینه کنن مثلا سیستم tهایبرید یا e هایبرید بسازن ؟ اونم با کلی پیچیدگی
این فناوری شاید الان به چشم نیاد ولی اگه در آینده اعداد و ارقام تغییر کنه اونموقع میفهمید به چه دردی میخوره ، مثل خود موتور های هایبریدی که وقتی داشتن رایج میشدن خودروسازهای برقی مسخرشون میکردن ولی الان همه چی رو شده و همه دارن از برقی سازی عقب گرد میکنن
R@min
۱۱ خرداد ۱۴۰۳محمد نگفتم با کسی دعوا داری 😄 مقاله راجب سیستم هیبرید هست و من گفتم هیبرید کردن دو محصول نه توربو کردنش ! این دو تا سیستم هیچی نیستن ماله پورشه بوست جمع می کنه که اصلا بود و نبودش تاثیری نداره مال کوروت هم گریپ چرخ جلو و یه سیستم ساده و ابتدایی که فقط وزن بالا میبرن ! به این میگن پر کردن عریضه ! هیبرید برای این دو محصول قدم رو ب جلو نیست پر کردن سبد محصولات هست که هزینه ای هم براشون نداشته.
تکنولوژی هیبرید هم همین الان تو مرحله خوبی هست که اگر دنبالش هستین در محصولات فراری و مکلارن که از موتور شار محوری استفاده می کنن می بینیم. اونجا قدرت هیبرید مشخص شده هرچند بسیار گرون و پیچیده هست.
مهندسان جی ام و پورشه می تونستن سیستم های بسیار پیشرفته تر استفاده کنن که بخاطر قیمت تموم شده به این تکنولوژی های دم دستی قناعت کردن که همینم برای مالک صرفا هزینه و ایرادات الکترونیک می تراشه.
! i M α η δ υ α R
۱۱ خرداد ۱۴۰۳یکی از پخته ترین کامنت هایی بود که ازت خوندم …
عالی ، رامین جان …
Mohammad
۱۱ خرداد ۱۴۰۳آها رامین جان الان گرفتم چی گفتی
من شرمنده ام دچار سو تفاهم در کلمات شدم 🤦🏻♂️
mehran911
۱۱ خرداد ۱۴۰۳R@min
(((در کل هر دو سیستم کوروت و ۹۱۱ صرفا برای پر کردن عریضه هست همین، بود و نبودش پشیزی تاثیر نداره !)))
پس برای پر کردن عریضهاست!!!
تو دیگه کلا ی لول دیگهای …
.
و جالبتر
(((مهندسان جی ام و پورشه می تونستن سیستم های بسیار پیشرفته تر استفاده کنن که بخاطر قیمت تموم شده به این تکنولوژی های دم دستی قناعت کردن که همینم برای مالک صرفا هزینه و ایرادات الکترونیک می تراشه.)))
.
این شده وضعیت کامنت های سایت…
R@min
۱۱ خرداد ۱۴۰۳شما عالی مهران جان بی نظیری تو یه لیگ دیگه بمون.
Amir Machine
۱۱ خرداد ۱۴۰۳mehran911
شما هم دیگه خودتو خیلی دست بالا گرفتی رفیق، بیا پایین عزیزم، بیا پایین
بعید میدونم یکسوم اطلاعاتی که رامین از خودروسازی داره رو داشتی باشی و اینطوری حرف میزنی
چه خبره؟ یه لیگ دیگه؟!! حالا چون 10 سانت موتور رو آوردن پایین شد یه لیگ دیگه؟!
الان T-Hybrid پورشه چه تکنولوژی عجیب و خارقالعادهای ارائه کرده که شد یه لیگ دیگه؟ توربوشارژر برقی؟ مرسدس قبلاً استفاده کرده، سیستم هیبرید محرک عقب؟ بهترینشو از فراری و مکلارن دیدیم، چپوندن یه موتور برقی تو گیربکس با یک باطری 1.9 کیلوواتی کجاش یه لیگ دیگهس؟ اونم وقتی یه قدم نمیتونه با نیروی برق حرکت کنه و هنوز مجبوره دنده عقب فیزیکی داشته باشه درحالیکه رقبا چند سال پیش دنده عقب رو حذف کردن!!
اینقدر همهتون پورشه پورشه کردین و ازش بت ساختین که انگار هرچی میسازه شاهکار قرنه، نه بابا از این خبرا نیست، اونم ساخته دست بشره، نه تو یه لیگ دیگهس و نه از فضا اومده…
((از طرفی مگه پورشه الان شروع کرده به هیبریدی زدن که بخواهد خودش رو با کوروت مقایسه کنه نسخه هیبریدی کاین از نوامبر ۲۰۱۰ تو آمریکا عرضه شد ۹۱۸ و پانامرا باقی جای خودش))
عزیزم سال 1996 زمانی که اگه میگفتی ماشین برقی همه فکر میکردن داری در مورد ماشین اسباببازی بچهها حرف میزنی و وقتی بزرگترین دغدغه پورشه این بود که موتور هوا خنک 911 رو آب خنک بکنه یا نه، جنرال موتورز EV1 برقی رو ساخت و برای آزمایش اجاره داد و اونقدر خوب بود که مردم بعد از مدت اجاره دلشون نمیومد پسش بدن
کابن هیبریدی از نوامبر 2010 اومد؟!! برادر من سال 2008 که هیچکس نمیدونست شاسیبلند هیبریدی یعنی چه جنرال موتورز برای شورلت تاهو و کادیلاک اسکالید سیستم هیبریدی ارائه کرد که مصرف رو ۱۶.۸ به ۱۱.۷ لیتر کاهش داد
R@min
۱۱ خرداد ۱۴۰۳خواهشا بحث ادامه ندین دوستان داره از بحث فنی خارج میشه داره توهین الکی میشه.
mehran911
۱۱ خرداد ۱۴۰۳Amir Machine
تفاوت اینه که وقتی پورشه مجبوره هیبریدیش کنه میاد از باطری ۴۰۰ ولتی همین سیستم هیبریدی استفاده میکنه و تعلیق رو واسه بهبود آنتی رول بهینه میکنه میاد تسمه موتور رو حذف میکنه و انرژی سیستم تهویه از اینجا تامین میکنه به علاوه همینکار باعث میشه بتونه ۱۱ سانتی متر ارتفاع موتور و در مجموع تعلیق رو کاهش بده بعید میدونم بفهمی ۱۱ سانتیمتر در یک خودرو اسپرت یعنی چی
میاد از همین سیستم هیبریدی استفاده میکنه و لگ توربو رو کاهش میده همه اینها با کمترین افزایش وزن ممکن بوده
پورشه میتونست از همون فرمول مثال ۹۱۸ استفاده کنه اما اینکارو نکرد
افزایش قدرت هیییییچی همینایی که گفتم استفاده از این سیستم رو توجیه میکنه
سوالم اینه کوروت چه غلطی کرده ؟؟ چه حرکت متفاوتی زده ؟؟
منتظر جواب هستم
.
حسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/porsche/porsche-911-hybrid-explainer/
این مقاله پدال در مورد موتور پورشه است که مهران داره خط به خط اینجا مینویسه
حسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/porsche/porsche-911-hybrid-explainer/
امیر این مقاله پدال در مورد موتور کاررا هیبرید است
از قدیم گفتن صدتا هیچی میشه هیچی حالا برا کارهای پورشه است برایند کار چیه هیچی فقط اسمش شده هیبریدی
رفع تاخیر توربو چه برایندی داشته هیچی هر چند توربو شارژ الکتریکی تو مغازه ها ایران هم هست کار همین توربو شارژ برقی پورشه را انجام میده
موتور برقی چه نیرویی داره عملا هیچی چقد پیمایش داره هیچی
کدام رقیب مستقیم را تحت تاثیر قرار میده هیچکدام حتی استینگری پایه وان ال تی را هم تحت تاثیر قرار نمیده
منتها کار از کجا شروع میشه از تبلیغات و غوغا سازی و بزرگ کردن هیچها
حسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳رامین بالاتر گفت کوروت هم اشتباه کرد و ارزون کاری کرد تا فقط یک هیبرید داشته باشه
من با نکته ی ارزان کاری کوروت موافقم و حق را به کوروت و شوی میدم چون کوروت خودروهای بالا رده تر داره که قراره بعدا بیاد و نمیخواستن تو رده ی قیمتی اونها قرار بگیرن
اما کارش واقعا درست بود به خاطر ساخت کوروت ای ری و دلیل دارم
اولین دلیل نداشتن خودروی 4 چرخ متحرک بود با بهینه ترین وضع ممکن یک کوروت 4 چرخ تولید کرد که واقعا نیاز کوروت بود و خلا بزرگی در محصولات کوروت ایجاد کرده بود
دوم یک استینگری پایه را با 170 اسب بیشتر تحویل مشتری میده که رقبای بزرگ بازار را تحت تاثیر میده هیچ کدام از خودروهای تاپ دنیا خیلی فراتر از داده های ای ری نیستن و این کار بیهوده ای نبود
ولی پورشه تمام یا اکثر خودروهاش 4 چرخن شتاب 3 و بهتر هم در محصولاتش داشت و اصلا نیاز نبود چنین حرکتی انجام بده اونم بدون بازدهی خاص
حسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳رامین بالاتر گفت کوروت هم اشتباه کرد و ارزون کاری کرد تا فقط یک هیبرید داشته باشه
من با نکته ی ارزان کاری کوروت موافقم و حق را به کوروت و شوی میدم چون کوروت خودروهای بالا رده تر داره که قراره بعدا بیاد و نمیخواستن تو رده ی قیمتی اونها قرار بگیرن
اما کارش واقعا درست بود به خاطر ساخت کوروت ای ری و دلیل دارم
اولین دلیل نداشتن خودروی 4 چرخ متحرک بود با بهینه ترین وضع ممکن یک کوروت 4 چرخ تولید کرد که واقعا نیاز کوروت بود و خلا بزرگی در محصولات کوروت ایجاد کرده بود
دوم یک استینگری پایه را با 170 اسب بیشتر تحویل مشتری میده که رقبای بزرگ بازار را تحت تاثیر میده هیچ کدام از خودروهای تاپ دنیا خیلی فراتر از داده های ای ری نیستن و این کار بیهوده ای نبود
سوم با هیبریدی شدن استینگری تبدیل به انرژیک ترین خودروی فعلی کوروت شده شتاب 2.5 و بازدهی بالای انرژی به خاطر 4 چرخ محرک شدن ای ری پس خیلی بی راه نبود کارش
ولی پورشه تمام یا اکثر خودروهاش 4 چرخن شتاب 3 و بهتر هم در محصولاتش داشت و اصلا نیاز نبود چنین حرکتی انجام بده اونم بدون بازدهی خاص
Amir Machine
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ما کی گفتیم کوروت شاهکار کرده و تو یه لیگ دیگهس و از این جفنگیات؟
این شماهایین که ادعاتون گوش فلک رو کر کرده و هرچیزی که از وایساخ بیاد بیرون رو شاهکار بشریت میدونید
اتفاقا کوروت از دم دستیترین و سادهترین سیستم هیبرید ممکن استفاده کرده فقط برای اینکه با روند جهانی همگام بشه و هیچ ابایی هم از گفتنش نداریم
تاخیر توربو رو میشه با یه سیستم ۴۸ ولت ساده از بین برد، مثل همون کاری که مرسدس رو موتور M139 کرد
یه حداقل افزایش وزن رو پرچم کردی فرومیکنی تو چشم همه؟ پس فراری ۲۹۶ رو چی بگیم که با سیستم پلاگینهیبرید و باطری ۷.۵ کیلوواتی و برد برقی ۲۵ کیلومتری فقط ۵۰ کیلو از ۴۸۸ سنگینتره؟
برای اون به زعم خودت جفنگیات هم اگه جوابی داشتی میگفتی و محملات نمیبافتی
جوری نوشته کاین هیبریدی سال ۲۰۱۰ اومد که انگار قبل از اون کسی نمیدونست هیبرید چیه
تو تاریخ جنرالموتورز اونقدر اختراع و نوآوری هست که اگه بخوایم مثل تو پُزشو بدیم باید صد صفحه کامنت بذاریم
mehran911
۱۲ خرداد ۱۴۰۳((( اتفاقا کوروت از دم دستیترین و سادهترین سیستم هیبرید ممکن استفاده کرده فقط برای اینکه با روند جهانی همگام بشه )))
خیلی عالیه هزینه توسعه نمیکنه که صرفا همگام شده باشه!!! جور دیگه نمیشد همگام شد!! باید از تکنولوژی ۱۵ سال پیش استفاده کنی تا همگام بشی … جای دیگه نگی اینارو
.
(((تاخیر توربو رو میشه با یه سیستم ۴۸ ولت ساده از بین برد، مثل همون کاری که مرسدس رو موتور M139 کرد)))
هدف از توربوشارژر الکتریکی صرفا کاهش تاخیر توربو نبود، بازیابی انرژی در بوست بالا بود
.
((( پس فراری ۲۹۶ رو چی بگیم که با سیستم پلاگینهیبرید و باطری ۷.۵ کیلوواتی و برد برقی ۲۵ کیلومتری فقط ۵۰ کیلو از ۴۸۸ سنگینتره؟)))
میتونی اثبات کنی بین ۲۹۶ و ۴۸۸ که دو مدل متفاوتن هیییچ تفاوت وزنی جز پیشرانه الکتریکی و باتری نبوده؟؟؟؟!!! اینو منتظر جوابم
.
((((این شماهایین که ادعاتون گوش فلک رو کر کرده و هرچیزی که از وایساخ بیاد بیرون رو شاهکار بشریت میدونید)))
این همه از باقی خودروسازهای اروپایی بالا رفتی بیا لطف کن بگو کدوم اسپرتساز از توربوشارژر الکتریکی با قابلیت بازیابی انرژی از اوربوستش استفاده کرده ؟؟؟؟ ( اینو جواب ندی زیر هر کامنتت که در پدال ببینم ریپلای میزنم میپرسم)
.
(((تو تاریخ جنرالموتورز اونقدر اختراع و نوآوری هست که اگه بخوایم مثل تو پُزشو بدیم باید صد صفحه کامنت بذاریم)))
داشتید که نمیرفتید از عالم و آدم ماشین بخرید کپی کنید واسه توسعه کوروت، بی ام و پورشه و فراری و مکلارن و… نخرید کپی کنید سه نسله دارید اینکارو میکنید اینارو میری به Tadge Juechter میگی برو اونو توجیه کن
.
منتظر جوابم
mehran911
۱۲ خرداد ۱۴۰۳@حسن
اوکی به امثال ZF و borgwarner و ماهله و… میگم دیگه انواع توربوشارژر توسعه ندن بیان از سر کوچه حسن بخرن…
هر چی هیچی نمیگیم بدتر میشه
R
۱۲ خرداد ۱۴۰۳رامین اگه اطلاعات فنی داشت میدونست آیرودینامیک اینهمه تلاش برای داون فورس برای چیه
Amir Machine
۱۲ خرداد ۱۴۰۳((خیلی عالیه هزینه توسعه نمیکنه که صرفا همگام شده باشه!!! جور دیگه نمیشد همگام شد!!))
سیاست GM همیشه در قبال کوروت همین بوده، مهمترین اصلشون پایین نگه داشتن قیمته، من خودم هم به این رویکرد انتقاد دارم چون خیلی جاها باعث کمکاری میشه
((میتونی اثبات کنی بین ۲۹۶ و ۴۸۸ که دو مدل متفاوتن هیییچ تفاوت وزنی جز پیشرانه الکتریکی و باتری نبوده؟؟؟؟!!!))
اصلا چرا با 488 مقایسه کنیم؟ با خود 911 GTS مقایسه میکنیم، هردو 6 سیلندرن، هردو گیربکس 8 سرعته دوکلاچه دارن، هردو محرک عقبن، هردو یک موتور برقی تو گیربکس دارن، هردو دونفرن (پورشه صندلیهای عقب استاندارد رو از 911 حذف کرده)، باطری فراری بزرگتره و برد تمام برقی داره اما پورشه 135 کیلو سنگینتره
((این همه از باقی خودروسازهای اروپایی بالا رفتی))
من مثل تو نیستم که تو دنیای گسترده خودروسازی فقط یک شهر و یه شرکتو ببینم و رو باقیه چشمامو ببندم، من علاقم به آمریکاییه اما از نوآوریهای همه خودروسازها لذت میبرم، حالا میخوای اسمشو بذاری بالا رفتن، بذار، مهم نیست، درکت از خودروسازی همینقدره لابد
((کدوم اسپرتساز از توربوشارژر الکتریکی با قابلیت بازیابی انرژی از اوربوستش استفاده کرده ؟؟؟؟))
من هرگز نوآوری پورشه رو زیر سوال نبردم، بله اینو اولین باره که تو ماشین جادهای میبینیم ولی اکثر خودروسازهای دیگه هم نوآوریهایی داشتن، بخاطر این چیزا نمیگن تو یه لیگ دیگس، مثلاً فراری که دنده عقب رو حذف کرد رفت تو یه لیگ دیگه؟ اگه اینطوره پس GM که اولین بار موتور V8، گیربکس اتوماتیک، توربوشارژر، کنترل کشش، ایربگ، غیرفعالسازی سیلندرها، تعلیق بادی، هدآپ دیسپلی و… ارائه کرد کلاً باید رفته باشه تو لیگ فضاییها
و در آخر، نظرم کاملاً در موردت عوض شد، فکر میکردم با یه مشت بچه بیسواد و متعصبی که هرروز اینجا میبینم خیلی فرق داری اما کسی که به کمپانی عظیمی مثل GM که اون همه خدمت به پیشرفت خودروسازی جهان کرده میگه چه غلطی کرده و اگه نوآوری داشت کپی نمیکرد و از این جفنگیات، لنگه هموناس
این لینکم ببین برای اطلاعاتت خوبه
https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/
mehran911
۱۲ خرداد ۱۴۰۳((((سیاست GM همیشه در قبال کوروت همین بوده، مهمترین اصلشون پایین نگه داشتن قیمته، من خودم هم به این رویکرد انتقاد دارم چون خیلی جاها باعث کمکاری میشه)))
ترو خدا پس انتقاد هم داری بهش، به کپی کردنش چی؟ به اون انتقاد نداری؟ کمپانی که برای بالاترین کلاس خودرویی خودش هزینه نمیکنه به درد… میخوره
(((( با خود 911 GTS مقایسه میکنیم …))) شما خیلی اشتباه میکنی که مقایسه میکنی وقتی ادعا میکنی ۲۹۶ از ۴۸۸ بابت هیبریدی شدن ۵۰ کیلو سنگینتره باید اثبات کنی این اختلاف بابت تجهیزات هیبریدی بوده در ضمن ترول مگه ۲۹۶ با GTS تو یک کلاسن؟؟؟ چرا وزن ۲۹۶ رو با کوروت مقایسه نمیکنی؟؟؟
.
((من مثل تو نیستم که تو دنیای گسترده خودروسازی فقط یک شهر و یه شرکتو ببینم و رو باقیه چشمامو ببندم… )))
خدا نکنه… اینارو باید به کسی بگی که امروز اومده اینجا، تو این چند ساله تورو نشناسم که دیگه هیچی…
به عنوان طرفدار ۱۰۰ آمریکایی طبق معمول هر وقت موندی چی بگی از بقیه بالا رفتی… البته فقط تو نیستی
.
((من هرگز نوآوری پورشه رو زیر سوال نبردم، بله اینو اولین باره که تو ماشین جادهای میبینیم ولی اکثر خودروسازهای دیگه هم نوآوریهایی داشتن…)))
حداقل اجازه میدادی دو ساعت بگذره بعد بزنی زیرش… حالا خوبه کامنتت بالا هست…
میگم پورشه با اینکه مجبور شد هیبریدی کنه اومد چندتا مزیت خفن دیگه که بالا گفتم از کنارش بیرون کشید، شما که میگید کار خاصی نکردم سوالم اینه کوروت که ازش حمایت میکنید چه غلطی کرده ؟؟؟؟
.
(((و در آخر، نظرم کاملاً در موردت عوض شد، فکر میکردم با یه مشت بچه بیسواد و متعصبی که هرروز اینجا میبینم خیلی فرق داری )))
این جمله رو فکر کنم برای بار دهم که هر وقت با من صحبت میکنی میگی، طبق معمول همیشه دخالت و بیاحترامی میکنی آخرش شروع میکنی به … گفتن. از این به بعد ی لطفی بکن من تو همون دسته بچه های بیسواد و متصب نگهدار که حداقل از این به بعد بدونم چه جوری باید جواب بدم…
.
از این تیپ لینکها هم هر چقدر خواستی بدون محدودیت بگو مثلا فلان تا، منبع معرفی کنم بری در مورد باقی خودروسازها بخونی
بیتا
۱۲ خرداد ۱۴۰۳Amir Machine
296 به دلیل استفاده زیاد از فیبر کربن در بدنه وزن کمتری داره. اگه پورشه هم استفاده میکرد وزنش در حد همون فراری بود.
Amir Machine
۱۲ خرداد ۱۴۰۳((کمپانی که برای بالاترین کلاس خودرویی خودش هزینه نمیکنه به درد… میخوره))
جنرال موتوز میخواد سوپراسپرت رو در اختیار طیف بیشتری از مردم قرار بده، مشکلی داری؟ خط مشی کوروت از اول تا الان همین بوده، سوپراسپرت مردمیه، باید قیمتش پایین بمونه، همینطوری هم داره کلی میفروشه، آمریکا اگه بخواد بدون توجه به هزینه سوپرکار بسازه چیزی مثل زینگر 21C میسازه و همه رو انگشت به دهن میذاره
((به کپی کردنش چی؟ به اون انتقاد نداری؟ ))
اگه اینقدر نمیفهمی که بنچمارک کردن رو میگی کپی، پس تایکان هم از تسلا کپی کرد چون بارها در کنار هم در حال آزمایش دیده شدن، حالا GM جسارت داشت گفت بنچمارک کردیم، پورشه با شارلاتان بازی گفت ما بنچمارک نکردیم، پس اون مدل Sها رو برای قشنگی خریدن بردن لابد
((مگه ۲۹۶ با GTS تو یک کلاسن؟؟؟ چرا وزن ۲۹۶ رو با کوروت مقایسه نمیکنی؟؟؟))
وقتی 296 و GTS از همه لحاظ شبیه هم هستن بله میشه مقایسه کرد، حالا فراری دوست ندازی؟ باشه با آرتورا مقایسه میکنیم که هم از لحاظ قدرت و هم قیمت بسیار به GTS نزدیکتره و هنوز بیش از صد کیلو سبکتره، کوروت اما ادعای تو یه لیگ دیگه بودن رو نداره که بخواد با فراری 350 هزار دلاری مقایسه بشه
((تو این چند ساله تورو نشناسم که دیگه هیچی…
به عنوان طرفدار ۱۰۰ آمریکایی طبق معمول هر وقت موندی چی بگی از بقیه بالا رفتی… البته فقط تو نیستی))
خوشم میاد رو هوا یه چیزی میگی که گفته باشی، پسر خوب من دو سه ساله اصلاً اینجا دیگه کامنت نمیذارم، برو بگرد یه کامنت منعصبانه از من پیدا کن بیار که در جواب تعصب کسی دیگهای نبوده باشه، همین الان کلاً دنیای ماشینو میذارم کنار اگه پیدا کردی
((از این تیپ لینکها هم هر چقدر خواستی بدون محدودیت بگو مثلا فلان تا، منبع معرفی کنم بری در مورد باقی خودروسازها بخونی))
هر خودروسازی به اندازه خودش نوآوری داشته و به پیشرفت این صنعت کمک کرده و همه هم قابل احترامن اما فقط یه متعصب میتونه چشمش رو روی بخش بسیار مهمی از خودروسازی جهان ببنده و کل فعالیتهاشو زیر سوال ببره
بیش از این هم نیازی به وقت تلف کردن برای ادامه این بحث مسخره نمیبینم، تو همون لیگ خودت خوش باش، ما هم تو لیگ دسته سه میمونیم
mehran911
۱۲ خرداد ۱۴۰۳خوبه جالب شد
از اینکه پورشه کار خاصی نکرده رسیدیم به اینکه کوروت ادعایی نداره حالا هم چون کوروت اقتصادیه نمیتونه هزینه کنه
(((جنرال موتوز میخواد سوپراسپرت رو در اختیار طیف بیشتری از مردم قرار بده، مشکلی داری؟ خط مشی کوروت از اول)))
این برای بهترین خودروی اسپرت GM و کپی کردنش قابل توجیه نیست…
.
((( اگه اینقدر نمیفهمی که بنچمارک کردن رو میگی کپی…)))
در مورد این هزار بار بحث شده
بنچمارک با اینکه بیای برای توسعه هر نسل ی نمونه از هر اسپرت ساز بخری و دل رودهاش رو بریزی بیرون و از مهندسی توسعه اش استفاده کنی تفاوت میکنه این اسمش بنچمارک نیست رسما کپی کردنه .
.
(((وقتی 296 و GTS از همه لحاظ شبیه هم هستن بله میشه مقایسه کرد، حالا فراری دوست ندازی؟ باشه با آرتورا مقایسه میکنیم ))) خیر هیچ مشکلی به هیچ اسپورت سازی ندارم اما مسئله این بود که قرار بود اثبات کنی اون ۵۰ کیلوگرم افزایش وزن بابت هیبریدی کردن فقط موبرط به سیستم هیبریدی بوده و نه کاهش وزن
من میگم وزن سیستم هیبریدی چقدره میگی آرتورا فلانه ؟! بعد باز از بقیه بالا میری!!! کوروت کجاست؟ کوروت؟
.
جالب شده
داستان که بیخ پیدا کرد بگیم خودروی اقتصادی بود و از همون اول ادعایی هم نداشت
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳مهران واقعا برام سواله، نه اینکه بخوام بحث راه بندازم، برام سواله با چه دلایلی میگی تو یه لیگ دیگه ایه. صددرصد من اطلاعاتم پایین تر از توعه و خیلی دوست دارم بدونم.
mehran911
۱۱ خرداد ۱۴۰۳صد البته لطف داری
قطعا میفهمم چی میگی اما توضیحش در کامنت نمیگنجه اما خییلی دلیل وجود داره که این حرف رو میزنم
اگه فرصت داری در مورد وایساخ و اون اکوسیستم تکنولوژی که توسعه دادن بیشتر بخون ببین چقدر هزینه میکنن دستاوردهاشون رو با باقی مقایسه کن
پیشرو بودن محصولاتش در هر کلاس رو با بقیه مقایسه کن
الگو قرار دادن محصولاتش توسط بقیه رو ببین
در مورد MHP تعیین استراتژی و نقشه راه برند سرچ کن و…
.
هر کدوم از اینها انصافا یک دنیاست مصداقی بپرسی بهتر میتونم توضیح بدم
در مورد همین کوروت برو ببین نظر Tadge Juechter ( نفر اول توسعه کوروت و معروف به آقای کوروت) در مورد ۹۱۱ چیه برو شرایط توسعه سه نسل اخیر کوروت رو ببین… ببین تکنولوژی توسعهاش عمدتا از کجا و کدوم خودروسازها سرچشمه گرفته و…
سوشیانت
۱۱ خرداد ۱۴۰۳تکنولوژی توسعه رو از خودروساز های دیگه گرفته! تا جایی که من میدونم کوروت تمامی ماشین هاش از پلتفرم و موتور اختصاصی خود جنرال موتورز استفاده میکنه بجز c4 zr1
mehran911
۱۱ خرداد ۱۴۰۳چند خطی نوشتم رفت واسه تایید
B
۱۱ خرداد ۱۴۰۳بیشتر کاراییش همون قسمت دومی هست که گفتی
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳هر دوتاشون خیلی محبوب هستن.
انتخاب خیلی سخته، من خودم قبلا کوروت رو نمیشناختم و فقط 911 رو میشناختم و فکر میکردم بهترینه.
الان میبینم نه، فقط 911 نیست، خیلی داستان پیچیده تره.
از طراحی 911 به شدت خوشم میاد و البته بیشتر کوروت.
کابین 911 هم واقعا ریزه کاری و زیبایی زیادی داره ولی از کوروت بیشتر خوشم میاد چون راننده محور هست یعنی همه چیز به سمت راننده هست که این خیلی حس و حال بهتری میده، و یه دلیل دیگه، فرمون کوروت رو هم بیشتر دوست دارم.
روی کاغذ که کوروت برنده هست و فکر میکنم تو واقعیت هم همین باشه.
در کل انتخابم کوروت.
احساس میکنم یه سریا کوروت رو نمیشناسن و از روی علاقه قبلی و پافشاری 911 رو انتخاب میکنن.
مازیار
۱۱ خرداد ۱۴۰۳هر بار که این مطلب رو باز کردم تو بخش کامنت ها یاد این قطعه از گلستان سعدی افتادم
بی هنران، هنرمند را نتوانند که بینند همچنان که سگان بازاری سگ صید را مشغله برآرند و پیش آمدن نیارند. یعنی سفله چون به هنر با کسی برنیاید، به خبثش در پوستین افتد.
SCORPION
۱۱ خرداد ۱۴۰۳درود وعرض ادب خدمت تمامی عزیزان اتومبیل سوار وعاشق ان😅امروز بکمک فناوریهای جدید وبعضا الکتریکی دنیای ماشینها تغییرات بسزایی کردن.این ابزار دارن بین راننده وماشین عزیزش فاصله میندازن،دیگه راننده صدای غرش موتور رو نمیشنوه واز دنده عوض کردن لذت نمیبره.
فیات مولتیپلا
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ماشین باز ایرانی نظرش قابل احترام نبست وقتی هنوز اعداد مد نظرشه برای مقایسه هر چیزی
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳کامنت هارو بخونی میبینی بحث اصلا عدد نیست.
hrsjamei
۱۱ خرداد ۱۴۰۳سلام
کوروت E-Ray از پورشه ۹۱۱ هیبریدی بهتره ، پورشه ماشینی ساخته که نمیشه از موتور الکتریکی برای روندن استفاده کرد
کوروت طراحی بهتر داره شبیه به مدل های قبلی نیست
پورشه همون از اول بود طرح را تغییر میده
عارف رضاییان
۱۱ خرداد ۱۴۰۳کوروت به نظرم نسبت به قیمتش و کارایی که داره بهتره مخصوصا که مهندسی معکوس از روی فراری اس آف نود هست و فراری هم همیشه تو کلاس خودش پیشتاز بوده و همیشه یک سرو گردن بالاتر از پورشه بوده
Ali-SV
۱۱ خرداد ۱۴۰۳کم کم جانشین هوراکان تمراریو هم به این جمع میپیونده و جنگی برپا میشه
MAX
۱۲ خرداد ۱۴۰۳پرچم ماشین های اروپایی بالا هست نیازی به تعریف ندارند ماشین آمریکایی از ماشین آسیایی بهترهه نه اروپا 👑🇬🇧👑🇫🇷👑🇮🇹👑🇩🇪👑
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳عملکرد ماشین های پورشه همیشه فراتر از اعداد و ارقام رو کاغذ بوده و این یکی از چیزایه که خاصش کرده. مثلا پورشه gt3 طبق گفته خود پورشه شتاب 3.0 میزنه اما توی تست خیلی از مجلات معتبر 2.5 و 2.6 و 2.7 و 2.8 زده و همه اعداد و ارقام بهتر بوده. این ماشین هم تازه توسط پورشه معرفی شده و باتوجه به اینکه هنوز تست شتاب خاصی روش انجام نشده نمیشه فقط به عدد کارخونه 2.9 بسنده کرد. این ماشین شتاب واقعیش 2.5 ثانیه است درست مثل کوروت. هردو خوب و فوق العاده ان
car lover
۲۳ مرداد ۱۴۰۳عملکرد ماشین های پورشه همیشه فراتر از اعداد و ارقام رو کاغذ بوده و این یکی از چیزایه که خاصش کرده. مثلا پورشه gt3 طبق گفته خود پورشه شتاب 3.0 میزنه اما توی تست خیلی از مجلات معتبر 2.5 و 2.6 و 2.7 و 2.8 زده و همه اعداد و ارقام بهتر بوده. این ماشین هم تازه توسط پورشه معرفی شده و باتوجه به اینکه هنوز تست شتاب خاصی روش انجام نشده نمیشه فقط به عدد کارخونه 2.9 بسنده کرد و باید انتظار اختلاف چند دهم ثانیه بهتر رو داشت. این ماشین شتاب واقعیش 2.5 ثانیه است درست مثل کوروت. هردو خوب و فوق العاده ان
car lover
۴ شهریور ۱۴۰۳راستی دوستان اینم بگم این ماشین قدرت اصلیش حدود 600 اسب هست و کمتر اعلام شده کلا پورشه همیشه ماشینهاش رو دست کم میگیره و اعلام میکنه اعداد و ارقام رو اما در واقعیت خیلی فراتر از این حرفاست البته این خودش یه راه ماکتینگه