در ویدئوها معمولاً نسخههای قدرتمند سوپرشارژ هلکت و دیمن چلنجر را میبینیم و به همین دلیل شاید فراموش کرده باشیم که دوج نسخههای تنفس طبیعی V8 و حتی V6 این خودرو را هم تولید میکند. حال در این ویدئو، یک چلنجر RT با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی در برابر یک تویوتا GR سوپرا قرار گرفته تا در مسابقههای درگ و رولینگ به مصاف هم بروند. پیشرانهٔ V8 چلنجر ۳۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. چلنجر حاضر در این درگ بهجز برخورداری از سیستم اگزوز افترمارکتی، کاملاً استاندارد است.
سوپرا اما از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده میکند که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در اینجا هم نیروی موتور را یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میکند. شاید با نگاه به این اعداد به نظر برسد که مسابقهٔ نزدیکی را خواهیم دید اما موضوع مهمی که در اینجا باید در نظر گرفت وزن است زیرا چلنجر بیش از ۴۰۰ کیلوگرم از سوپرا سنگینتر است که اختلاف بسیار زیادی است و قطعاً روی نتیجه تأثیر میگذارد.
رقابت با درگ سنتی از حالت ایستاده آغاز میشود. برای این کار هردو خودرو در حالت اسپرت قرار میگیرند و کنترل کشش روشن میشود. در ابتدا بهمحض شروع حرکت، چلنجر رقابت نزدیکی را نشان میدهد اما در ادامه سوپرا کاملاً فاصله میگیرد و رقیب آمریکایی حتی نمیتواند به آن نزدیک شود. رقابت بعدی رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت است که شاید چلنجر در آن بتواند بهتر عمل کند اما برعکس میشود و سوپرا عملکرد حتی بهتری از خود نشان میدهد. بعداً دوباره همین مسابقه تکراری میشود اما نتیجه دقیقاً یکسان است. البته به گفتهٔ راننده، سوپرا تأخیر توربوی قابلتوجهی دارد که این میتواند در برابر رقبای قدرتمندی مثل نیسان Z مشکلساز شود.
مشخصات فنی
دوج چلنجر RT | تویوتا GR سوپرا | |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۷۲ اسب بخار | ۳۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۲ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۹۰۵ کیلوگرم | ۱۵۰۰ کیلوگرم |
قیمت | ۳۸,۸۲۵ دلار | ۵۲,۵۶۵ دلار |
Kato
۲۰ آذر ۱۴۰۰زنده باد تویوتا
خیلی شرف داره به دوج یا …
از نظر هندلینگ ماشین های آمریکایی میخوره
PN
۲۰ آذر ۱۴۰۰تو کلا باخت از سوپرا من به شخصه اصلأ انتظار نداشتم
که چلنجرR/Tببازه
Philipp
۲۰ آذر ۱۴۰۰8 سیلندر 5 لیتر فقط 400 اسب؟؟؟؟؟؟؟
شاهرخ
۲۰ آذر ۱۴۰۰تنفس طبیعیه تازه مهم گشتاورشه که بازم بیشتره
اما قیمت رو هم باید در نظر گرفت چلنجر 14هزار دلار ارزون تره که اختلاف قیمتی زیادی با 52هزارتا میتونی هلکت بخری
Philipp
۲۰ آذر ۱۴۰۰تنفس طبیعی باشه
همین کوروت با حجم تقریبا برابر 250 اسب بیشتر داره
یا SLS BS مال 8 سال پیش هم با نیم لیتر بیشتر 250 اسب بیشتر قدرت داره
جفتشونم تنفس طبیعی
محمد امین
۲۰ آذر ۱۴۰۰F355 که حدود ۲۷ سال از سنش میگزره ، از ۲.۲ لیتر حجم کمتر یعنی ۳.۵ لیتر ، ۳۸۱ اسب قدرت میگره
هرچند نباید توقع بیشتر از پلنجر داشت ، چون قیمتش در مقایسه با مشخصات فنی اش خوبه
Philipp
۲۰ آذر ۱۴۰۰@محمد امین
اما خب بالاخره اسمش چلنجره
و درسته که اولین ماسل کار نبود
ولی از نظر من از موستانگ هم بیشتر به رشد ماسل کار ها کمک کرد
اون وقت 400 اسب؟
اصلا تو کتم نمیره
AMIN (M.A.S)
۲۰ آذر ۱۴۰۰Philip جان تکنولوژی انجین هارو هم درنظر بگیر
انجین کوروت یه انجین میل لنگ تخت DOHC برای ارائه قدرت بالا و ردلاین بالا به سبک اروپایی ها هست ولی این 345 یه انجین میل لنگ ضربدری OHV برای ارائه گشتاور بالا(البته بازم درنظر بگیرید که مهندسی کمتری براش انجام شده و انجین کمی قدیمی هست)
یعنی کلا مقایسه شون قیاس مع الفارقه و به نتیجه نمیرسیم
انجینی مثل مال کوروت که میخواد قدرت رو در دور بالا بده روی ماشینی مثل چلنجر که وزن زیادی داره به هیچ وجه کشش مناسبی نمیده و انجین داج برای که کوروت که دورگیری سریعتر میخواد خیلی جوابگو نیست (البته استفاده ازش غیر منطقی نیست ولی خب ظاهرا هدف شوی ارائه حس و حال شبیه اروپایی ها بوده)
حس میکنم چیزی که توی ذهن شما میگذره مدل RT اسکات پک چلنجر هست با موتور485اسبی و گشتاور 644NM
شایدم بشه یه نیم نگاهی به هلکت کرد!
این نسخه RT بیشتر مناسب افرادیه که قیمت مناسبتر با سروصدای V8 و ظاهر عضلانی میخوان
M.Kazem.K
۲۰ آذر ۱۴۰۰چشم شما 70000 دلار بیشتر خرج کن قول میدم از این تنفس طبیعی 250 تا بیشتر که هیچ ، 500 تا اسب بیشتر توان بکشن !!! واقعا برچسب قیمتی و رنج قیمت و کلاس خودرو ها رو نمیبینید یا …. ?!!
GT
۲۰ آذر ۱۴۰۰قیمتش را هم یه نگا بنداز، اگه قدرت چلنجر دو برابر بشه، قیمتش دو برابر میشه
RKH7787
۲۰ آذر ۱۴۰۰منم تعجب کردم!
چلنجر مگه 700 اسبی نبود؟
Taha Malek
۲۰ آذر ۱۴۰۰-_- بار علمی کامنتا ماشالا بالا…………
پارسا عشق ماشین🗿🗿🗿
۲۰ آذر ۱۴۰۰تازه دوج ۲ تن !!!!
انتظار داشتید ببره؟
این موتور دوج به درد نخوره
میلاد
۲۲ آذر ۱۴۰۰چرا اون ۸۰۰ اسبی هارو نیاوردن جای سوال داره؟؟؟؟
mm-yarlou
۲۰ آذر ۱۴۰۰علاوه بر وزن سبک سوپرا آیرودینامیک سوپرا هم به نسبت از چلنجر که حالت کلاسیک وجعبه ای داره بهتر عمل کرد
ولی بازم چلنجر دوستداشتنی
hssn
۲۰ آذر ۱۴۰۰و همینطور اختلاف وزن قابل توجه 400 کیلوگرمی
Aboalfazl demon
۲۰ آذر ۱۴۰۰چلنجر از پراید هم ببازه من عاشقشم
تنها ماشینی که وقتی میبینمش با قلبم تصمیم میگیرم
AMIN (M.A.S)
۲۰ آذر ۱۴۰۰پدال طی این چند وقت اخیر به شدت پیشرفت داشتید و مطالبتون خیلی از قبل بهتر شده و جا داره یه تشکر بکنم از همه دست اندر کاران پدال
و اما این درگ
کانال Sam carlegion یکی از فعال ترین کانال های یوتیوب هست با ویدیو هایی که به جز شاید یکی دوتا بقیه نتایجش کاملا قابل استناد هستن مثل همینی که ملاحظه میکنید
توی این کانال معمولا چون پشت فرمون ماشین های داج صاحباشون میشینن خیلی لانچ های بهتر و بعضا در حد عالی رومیبینیم
و من تعجب میکنم چرا سایت پدال اونهمه ویدیو که با اسکاتی و هلکت و یا اصلا همین RT(درگ با M3تیون شده،مرسدس کلاس C AMG،کیا استینگر ،اینفینیتی Q50 و Q60 و…) گرفتن رو پوشش نداد ولی این ویدیو و اون ویدیو شکست داج RT از استینگرو پوشش داد
بگذریم
از نظر اماری حتی روی کاغذ هم رقابت نزدیک نیست به خاطر اختلاف وزن شدید و 400 کیلوگرمی
چه برسه به اینکه بخوایم اعداد واقعی قدرت سوپرا رو درنظر بگیریم که گفته میشه قدرتش حدود430اسب هست!!
به نظرم خیلی بهتر بود اسکاتی 1320 یا خود اسکاتی جلوی سوپرا قرار بگیره قطعا میشد رقابت جالبتری رو شاهد باشیم
RT برای کسایی ساخته میشه که توانایی اسپرتی با قیمت مناسب و دوام مناسب میخواد و کلا هدف اولش پرفورمنس نیست (البته قبلا بود الان با رشد سطح پرفورمنس خودرو ها یه کمی جایگاهش پایین تر اومده)
این ماشین ارزون ترین ماشین V8 دنیا با قیمت پایه 34000دلار هست!! و توی رنج های قیمتی حتی فراتر ازش سخت میشه ماشینی با سطح پرفورمنسش پیدا کرد خصوصا بین نسخه پایه سدان ها و کوپه های المانی که از نظر قیمتی نزدیک ترن و شایدم ژاپنی ها (دوستان ژاپنی دوست سطح قیمتی اون ماشینارو بهتر میدونن)
شاید براتون جای سوال باشه که چرا با5.7لیتر حجم فقط 370HPقدرت میده
این انجین 345 به جز مساله تنفس طبیعی و پوشراد بودنش کلا انجینیه که اولویت اولش ارائه دوام بالا و گشتاور زیاد هست و برای همین بیشتر به درد پیکاپ های داج میخوره و توی رم 1500 و رم ربل به شدت پرطرفداره
این انجین در سال2003 معرفی شد و از همون سال تا سال 2006 یعنی چهار سال در لیست ده انجین برتر دنیا بود
در سال2009 این انجین تغییرات زیادی رو تجربه کرد از جمله افزایش ضریب تراکم از9.6:1 به 10.5:1، سیستم میل سوپاپ متغیر و همچنین مانیفولد ورودی فعال بود ولی مهمترینشون تجهیزش به سیستم MDS بود(در همون سال 2009مجددا در لیست ده انجین برتر دنیا قرار گرفت)
ترتیب پاشش سوخت سیلندر در اکثر انجین های امریکایی به صورت
1-8-4-3-6-5-7-2 هست و سیستم MDS سیلندر های 1و4و6و7 رو در دور پایین خاموش میکنه تا مصرف سوخت کاهش پیدا کنه
که به ماشینی با این وزن و قدرت کمک شایانی میکنه تا جایی که توی تست خودروبانک توی شهر تهران مصرف سوخت داج چارجر RT نسخه چهارچرخ متحرک( مدل های قبل از2015) حدود13لیتر بدست اومد و مصرف سوخت BMW 528i با انجین 2لیتری توربوچارجر 245HPحدود10لیتر که نشون میده مصرف داج نسبت به وزن و AWD بودن و حجم انجینش مصرف اونقدرام زیادی نداشته!
البته این ویژگی روی سایر مدل ها هم بعدا اضافه شد
سایر مشخصاتشم مثل بقیه همی ها هست یعنی سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای، بلوک چدنی زاویه بین بلوک ها90درجه و…
mohamadreza(TESLA)
۲۰ آذر ۱۴۰۰دادا الان وقت این صحبت ها نیس
دیگ عمر بشکه های نفت خام و پالایشگاه های نفت و سوختی های فسیلی به سر اومده …
دیگ تموم شد شمع و کوئل و پیستون و شاتون و یاتاقان میلنگ و میلنگ تخت و کراس و ….
دیگ تموم شد بحث GDi و MPi و کارتل خشک و تر و ….
یکی یکی مرگ همشون فرامیرسه
الان وقت صحبت درباره یکی از فجایع مهندسی قرن ( انجین درونسوز ) نیست …
۱۰ سال بعد چنین روز هایی کسی از پوشراد یاد نخواهد کرد
کسی از vvt یاد نخواهد کرد
بالاخره همه چی یه عمری داره و الان وقت بای بای گفتنه
هر چند کاش خیلی قبل تر انجین های درونسوز منسوخ میشدن
به هر حال قژع بهیقین آینده بهتر از این هست
به عصر جدید سلام کن
عصر راندمان
عصر هیجان بینهایت بدون آسیب به محیط زیست
عصر لذت از تکنولوژی
AMIN (M.A.S)
۲۰ آذر ۱۴۰۰اقای محمد رضا جسارت نباشه ولی از شمایی یه بار با نام عشق بی ام و یه بارم با نام Mercedes Benz SL73 AMG(R129) کامنت میذاری بعیده
حتی یادمه یه بارم خودتونو طرفدار ژاپنی معرفی کرده بودید و برای کوبیدن هلکت از مزدا RX7 و موتور روتاریش استفاده کردید که البته من خودم عاشق اون موتور لعنتی هستم
میدونید همون بی ام و که نام کاربری شما هم هست چه انجین هایی ارائه داده؟ از S14B23 براتون بگم یا S55 یا شایدم پرچمدار انجین های بیمر همین N63
کی گفته درونسوز ها فجایع قرن هستن؟اصلا مگه انجین های درونسوز توی این قرن یا قرن 20 توسعه شون اغاز شده که میفرمایید فاجعه قرن ؟
جناب یادتون باشه شاید بازار ازاد اسطوره هارو فراموش کنه اما خودروسازی هیچوقت اسطوره هاشو فراموش نمیکنه
خودروسازی هیچوقت S14رو فراموش نمیکنه هلکت رو فراموش نمیکنه خودروسازی هیچوقت هادسون رو از یاد نمیبره هیچوقت یادش نمیره زمانی 2JZ وجود داشته
هیچوقت نمیگه مزدا یه برند کسل کننده هست هیچوقت نمیگه الفارومئو یه برند سطح پایینه….
دست روزگار این بلاهارو سر خیلیا میاره و تسلا هم قطعا ازین گزند در امان نخواهد بود
درباره راندمان هم توصیه میکنم به برد ریویان در حین یدک کشی توجه کنید و درباره پاک بودنشون هم توصیه میکنم روش های تولید برق و و میزان استفاده ازشون بیشتر تحقیق کنید تا ببینید کار بشکه های نفت بیشتر هم میشه
و همچنین اقا محمد رضا برای نشان دادن علاقه تون به تسلا نیازی نیست بقیه رو هیت کنید
viper
۲۰ آذر ۱۴۰۰خیلی ممنون بابت اطلاعات خوبتون
R@m!n
۲۰ آذر ۱۴۰۰مرسی امین جان لذت بردیم ♥️♥️
AMG GT R
۲۰ آذر ۱۴۰۰اختلاف قیمت بین این دو تا نیست گسل قیمت بین این دو هست
Philipp
۲۰ آذر ۱۴۰۰درگ موستانگ هونیگان کن بلاک و تسلا پلاد رو هم بذارین نتیجش جالبه…
امیر
۲۰ آذر ۱۴۰۰فقط کامنت دوستانی ک میگن چلنجر با این حجم قدرت کمی داره و اونو با خودروهای ۴سوپاپ و تکنولوژیک مقایسه میکنن😂😂
مخصوصا اون دوستمون ک چلنجرو با کوروت سی۸ مقایسه کرد!!!!
واقعا افراد به اصطلاح ماشین باز باحالی در جامعه پرورش دادیم
viper
۲۰ آذر ۱۴۰۰بابا اون سر سیلندرش نمیکره ای هست نمیتونه دو سوپاپ سرش باشه .🤦🏻♂️🤦🏻♂️🤦🏻♂️🤦🏻♂️
(برین مقاله سریع ترین خودروهای دهه شصت رو بخونین . اون زمان با ۴ دنده دوج چارجر فابریک دو تنی شتاب ۴ و ۸ دهم داشته )
SRT
۲۰ آذر ۱۴۰۰درگ عادلانه ای نبود خب،
اگه مدل سکات پکو میاوردن بهتر بود
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۰ آذر ۱۴۰۰پدال عزیز این درگهای احمقانه رو تا کی میخوای کار کنی.چیزی که روشنه این سوپرا نهایت تکنولوژیه تویوتا هست که اونم صدقه گرفته در حالی که نهایت چلنجر میشه دیمون که سریعترین ماشین تولیدی جهانه با 9.6 و شتاب 0 تا 100 کیلومتر 2.3
1123
۲۰ آذر ۱۴۰۰خودروهای زیادی از دیمن سریعترند، نمونش تسلا مدل اس پلد
مردیم از خوشی
۲۰ آذر ۱۴۰۰الکتریکی را با درونسوز را نباید با هم مقایسه کرد
fordgt
۲۰ آذر ۱۴۰۰دیمن سریعترین ماسل کار یا همون (خودرو عضلانی) هست.
ممد فابریک متعال یگانه
۲۰ آذر ۱۴۰۰بیا اینم از دوج :/
گاومون زایید ……. لامصب چرا سوپرشارژو در اوردی پدر صلواتی :|
دوج هم ملسمون شد فقط مونده شبح ژاپنی و چند تن از خودرو های بریتانیایی و ایتالیایی دنیای خودرو داره به سمت برقی شدن و صدای مگس دادن حرکت میکنه
هعی…
کجایی اسموکی
میثم
۲۰ آذر ۱۴۰۰دوج خیلی ارزونتره
سوپرا سریعتره و فکر کنم رانندگی لذت بخشتری هم داشته باشه
هرکدوم هم استایل منحصربفرد خودشونو دارن
انتخاب سختیه
viper
۲۰ آذر ۱۴۰۰دوستان چرا اینقدر بی احترامی میکنین به دوج؟؟؟
مگه الان کی بهتون بی احترامی کرد که اینجوری جو گیر شدید
همه میدونن محبوبیت نسل فعلی دوج چلنجر از سوپرا بیشتره
بعدشم دوستانی که بدون اطلاعات میان میگن از این همه حجم فقط ۴۰۰ اسب گرفته به خاطر این هست که دوج نمیخواسته خیلی فشار به موتور تنفس طبیعی بیاره
وگرنه اون سر سیلندر نیم کره ای دوج رو هنه ارزو دارن فقط ببیننش . در ضمن اگه یکم اطلاعات داشتید متوجه میشدید که واسه مصرف درون شهری و الایندگی ۴ زمانه یا ۴ سوپاپه بهتره واسه مسابقات از هر دوش استفاده میشه و با دو زمانه بیشتر قدرت میگیرن .
viper
۲۰ آذر ۱۴۰۰دوستان لطفا اینقدر بی احترامی نکنین
طبق امار دوج محبوبیت بیشتری نسبت به سوپرا داره در حال حاضر
و دوستانی هم که میگن چرا از اون همه حجم فقط ۴۰۰ اسب گرفته
چون دوج نمیخواسته مثل المانی هایی که یه جای کاتاف شاتون میزنن به موتور فشار بیاره (شوخی بود)
همه ارزو دارن که سر سیلندر نیم کره ای همی رو ببینن
یکی از علت هایی هم که این اسب بخار کمتر هست اینه که اون موتور سر سیلندر نیم کره ای هست و به خاطر همین نمیتونه ۴ سوپاپ داشته باشه . در ضمن واسه استفاده شهری چهار سوپاپ بهتره ولی واسه مسابقات نسکار بیشتر از دو زمانه استفاده میشه
Taha Malek
۲۰ آذر ۱۴۰۰درگ از نظر من نابرابر بود
خب چرا چلنجر هم قیمت سوپرا نیوردن