مرحلهٔ مقدماتی، گروه کوپههای کامپکت، دوئل پلیآف
امروز باید اولین دوئل گروه کوپههای کامپکت در مرحلهٔ یکچهارم نهایی را برگزار میکردیم. در این گروه در مرحلهٔ مقدماتی شش خودرو به مصاف هم رفتند که از بین آنها سه کوپهٔ اسپرت مستقیماً به مرحلهٔ یکچهارم نهایی راه پیدا کردند اما چون این تعداد فرد است، باید از بین بازندگان هم خودرویی که با کمترین اختلاف شکست خورده بود را به مرحلهٔ بعد میفرستادیم. این کار اما در این گروه با چالش مواجه شد زیرا هم تویوتا سوپرا و هم لوتوس امیرا هردو با ۴۷ درصد آراء شکست خورده بودند. به همین دلیل و همچنین ازآنجاییکه بهتازگی تجربهٔ رانندگی هم با امیرا و هم سوپرای دستی توسط وبسایتهای اروپایی منتشر شده است، تصمیم گرفتیم با نگاهی به چکیدهٔ این بررسیها، دوئلی بین این دو خودرو برگزار کنیم تا برنده به جمع سه خودروی پیروز قبلی در مرحلهٔ یکچهارم نهایی اضافه شود. آخرین دوئل گروه کوپههای کامپکت در مرحلهٔ مقدماتی هم بین لوتوس امیرا و نیسان Z برگزار شده بود که نتیجهٔ آن را مشاهده میکنید.
نتایج دوئل قبلی بین لوتوس امیرا و نیسان Z
مجموع آراء: ۹۵۷
آراء نیسان: ۶۰۲
آراء لوتوس: ۳۵۵
پیروز دوئل: نیسان Z با کسب ۶۳ درصد از کل آراء
لوتوس امیرا
تاریخ معرفی: فستیوال گودوود ۲۰۲۱
پلتفرم: المنتال لوتوس
امتیاز از اتو اکسپرس: ۴.۰ از ۵.۰
امتیاز از اتوکار: ۴.۰ از ۵.۰
گارانتی: ۳ سال یا ۵۸ هزار کیلومتر
گارانتی قوای محرکه: ۳ سال یا ۵۸ هزار کیلومتر
چکیده: امیرا خودروی بسیار مهمی برای لوتوس است و بهطورکلی جایگزین مناسبی از بریتانیا برای پورشه کیمن محسوب میشود. البته این خودرو از لحاظ شخصیت بسیار با کیمن متفاوت است زیرا لوتوس میدانسته است که برای رقابت با یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار در قلمروی آن با مشکل مواجه خواهد شد و به همین دلیل مسیر متفاوتی را دنبال کرده است. این تصمیم در اکثر موارد بهخوبی جواب داده است زیرا امیرا صدای عالی و ظاهر هیجانانگیزی دارد و کابین آن از لحاظ طراحی و کیفیت کیلومترها بهتر از تمام محصولات قبلی لوتوس است. بااینحال، مشکلاتی هم هست که از امتیازات امیرا کم میکنند. اولین مشکل، فرمان است که بازخورد مناسبی ارائه نمیکند و در هنگام استفادههای سخت، از دقت بالایی برخوردار نیست. مورد بعدی، عملکرد نهچندان خوب گیربکس است که کیلومترها با کیمن فاصله دارد؛ و درنهایت، واکنشهای شاسی خودرو هم خیلی نرم است که با شخصیت یک خودروی اسپرت در تضاد خواهد بود. غیر از این موارد اما امیرا حرکت قدرتمندی از سوی لوتوس محسوب میشود که البته جایگزین کیمن نخواهد بود بلکه میتواند یک رقیب واقعی با شخصیت خاص خود برای آن باشد. بهطورکلی، امیرا شایستگی موفقیت را دارد اما هنوز پیشتاز کلاس خود نیست.
تویوتا سوپرا
تاریخ معرفی: نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹
پلتفرم: CLAR بامو
امتیاز از اتو اکسپرس: ۴.۰ از ۵.۰
امتیاز از اتوکار: ۴.۰ از ۵.۰
گارانتی: ۳ سال یا ۵۸ هزار کیلومتر
گارانتی قوای محرکه: ۵ سال یا ۹۶ هزار کیلومتر
چکیده: تویوتا GR سوپرای دستی نسخهٔ موردعلاقهٔ ما از این خودرو محسوب میشود زیرا با تعویض دندههای عالی، ویژگیای را فراهم میکند که همیشه احساس کمبود آن را در سوپرا داشتیم. تویوتا اما در حین توسعهٔ این گیربکس، تغییراتی مثل کالیبراسیون مجدد سیستم فرمان برقی و ESP و باز تنظیم کمکفنرها را هم در شاسی سوپرا ایجاد کرده است. بااینحال، بزرگترین تهدید حتی برای این نسخهٔ دستی با بهبودهای مذکور، نسل آیندهٔ بیامو M2 است. بیامو نیز مثل سوپرا با گیربکس دستی ارائه خواهد شد و درعینحال قویتر و کاربردیتر (به لطف برخورداری از صندلیهای عقب و صندوق بار بسیار بزرگتر) بوده و احتمالاً فقط کمی گرانتر از کوپهٔ تویوتا خواهد بود. بااینوجود، وقتی عرضهٔ یک کوپهٔ اسپرت دستی به بازار اتفاق بسیار نادری محسوب میشود، ارائهٔ سوپرا با گیربکس دستی واقعاً خوشحالکننده خواهد بود. بهطورکلی، تویوتا را به خاطر ارائهٔ گیربکس دستی برای سوپرا که آن را از یک کوپهٔ خوب به عالی تبدیل کرده و میزان درگیری راننده را افزایش داده است تحسین میکنیم. البته این گیربکس فقط برای نسخهٔ شش سیلندر ارائه میشود و سوپرای چهار سیلندر از آن بیبهره خواهد بود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
لوتوس امیرا | تویوتا GR سوپرا | |
ترکیب | موتور وسط | موتور جلو |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 | ۳.۰ لیتری I6 |
تنفس | سوپرشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۳ ثانیه | ۴.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی | ۸.۵ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۴۳ گرم/کیلومتر | ۱۹۸ گرم/کیلومتر |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم | ۱۴۵۷ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۱۲ میلیمتر | ۴,۳۸۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۷۵ میلیمتر | ۲,۴۷۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۱۵۰ لیتر | ۲۹۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر | ۲ نفر |
قیمت | ۶۴,۹۹۵ پوند | ۵۳,۴۹۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
دکتر
۱۸ خرداد ۱۴۰۱موتور لوتوس رو تویوتا میزنه؟
Behnam1012
۱۸ خرداد ۱۴۰۱آره بعد تویوتا از بی ام و موتور و پلتفرم میگیره
اگه سوپرا پلتفرم مشترکی با بی ام و داشت قابل تحمل بود ولی موتور مشترک قابل تحمل نیست ای کاش حداقل موتوری از تویوتا مثل همین موتور لوتوس در سوپرا قرار داشت
meysam
۱۸ خرداد ۱۴۰۱@Behnam1012
دقیقا باهات موافقم
تویوتا با این کارش اعتبار سوپرا رو پایین آورد
نه اینکه پلتفرم و انجین بی ام و بد باشه
ولی اصالت ژاپنی نداره و این بده
AMANTE
۱۸ خرداد ۱۴۰۱خودمم هم دقیقا نمیدونم چرا ولی بین این دو تا من سوپرا رو بیشتر دوست دارم با اینکه از سوپرای جدید خوشم نمیاد. ( خودمم میدونم الان دچار خود درگیری شدم ) 😀✌️
حامد
۱۸ خرداد ۱۴۰۱چون احساس اطمینان بیشتری به تویوتا داری
R@m!n
۱۸ خرداد ۱۴۰۱تو رو خدا تو ماشین های پرفورمنس دیگه دنبال دوام نباشید 😄 این سوپرا هم تویوتا نیست.
Reza Waffen SS
۱۸ خرداد ۱۴۰۱سوپرا انتخابمه
BMW
۱۸ خرداد ۱۴۰۱لوتوس رو انتخاب می کنم چون هم زیبا هستش هم پر سرعت در از سوپرا . ولی سوپرا هم ماشین عالی هستش
ممد ژانگولر
۱۸ خرداد ۱۴۰۱من راستیتش رای ندادم چون راستیتش حال نکردم با جفتشون
یادش بخیر تویوتا سوپرای قدیم هر چی دل میبرد و خاص بود این یکی جوجه اردک زشته
لوتوس هم راستیتش هر ۳۰ سال ورشکست میشه دو مدل میده بیرون میره چرت میزنه معلوم نیست کجای کاره
جناب ایکس
۱۸ خرداد ۱۴۰۱موتور سوپرا رو بی ام و میزنه، موتور امیرا رو تویوتا میزنه، کم مونده متور زد۴ رو هم لوتوس بزنه😑
javadhy
۱۸ خرداد ۱۴۰۱لوتوس امیرا توی کلاس خودش به نظرم زیباترینه هندلینگشم که چندتا تست دیدم همه تعریف کردن فقط یکم قیمتش بالاس که به نظرم میرزه
MOTORE PUSHROD
۱۸ خرداد ۱۴۰۱هر دو به نحوی بی عصالت و گرونن لوتوس موتوره تویوتا داره تویوتا موتوره بی ام و داره هیچ کودوم سر جاشون نیستن دلیل نداره ماستنگ مکوان رو به اینا ترجیح نداد تازه این تو اروپاس اگه آمریکا بود کوروت همشونو له میکرد تازه بررسی لوتوس و دیدم به زور شتاب ۵ میزنه تعویض دندشم بشدت کنده پول کوروت رو میگیرن ولی حتی در حد ماستنگ اکوبوستم نیست هر چند خودم اکوبوست دوست ندارم
JDM lover
۱۸ خرداد ۱۴۰۱عصالت 🗿
OMID
۱۸ خرداد ۱۴۰۱توی بررسی ها از سوپرا تعریف شده و میگن بیشتر از حد انتظار عمل میکنه هندلینگ خوبی هم داره
موتور b58 روی سوپرا هم تا حد زیادی تیون پذیره واسه همینا به سوپرا رای دادم
HAMID
۱۸ خرداد ۱۴۰۱احیانا سوپرا 382 اسب قدرت نداشت؟
امیر دهقان
۱۸ خرداد ۱۴۰۱نسخۀ آمریکایی سوپرا 382 اسب بخار قدرت داره، نسخه اروپایی که در اینجا بررسی کردیم قدرتش کمتره، دلیل انتخاب نسخه اروپایی هم اینه که سوپرای گیربکس دستی فعلاً فقط توسط نشریات اروپایی بررسی شده و هنوز به آمریکا نرسیده
Carlover
۱۸ خرداد ۱۴۰۱امیرا خیلی برتری واضحی داره
JDM lover
۱۸ خرداد ۱۴۰۱اصلا کلا رای ندادم ، هیچکدومشون خیلی به دلم نمیشینن
ترجیح میدم برم سراغ گزینه های دیگه
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۸ خرداد ۱۴۰۱امیرا یکم باحال تره به نظرم
پارسا
۱۸ خرداد ۱۴۰۱هیچکدومشون در حد نامشون نیستن
ولی از سلاطین رخ پشتن