معرفی تویوتا لندکروزر Se؛ فصل جدید با شاسی بلند برقی آفرود
مصرف سوخت بالا، یکی از مهمترین مشکلات شاسیبلندهای پهن پیکر است. این مورد البته با فناوری هیبرید، شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد اما گزینههای جدیدتر، شامل موتورهای برقی و هیدروژنی نیز، جذاب هستند.
لندکروزر یکی از موفقترین خودروهای تویوتا محسوب میشود. اولین نمونه سال 1951 معرفی شد و محصولی ساده با تجهیزات دو دیفرانسیل مشابه جیپ امریکا بود. به مرور زمان، لندکروزر ابعاد بزرگ و تجهیزات لوکس فراهم کرد تا بیش از پیش محبوبیت جهانی پیدا کند. از سال 2022، نسل دهم با پیشرانه هیبرید تولید میشود.
برقیسازی شاسیبلندها، پروژهی بسیار مهم تویوتا است که البته برای کراساورها، چندان عجیب به نظر نمیرسد؛ اما لندکروزر الکتریکی با ابعاد بزرگ و تجهیزات فنی، چالشهای فراوان دارد. این محصول فعلا به شکل یک مدل مفهومی تولید و لندکروزر Se نامگذاری شده است.
در تصاویر موجود، سبک طراحی جعبهای با خطوط صاف و چراغهای باریک دیده میشوند تا ترکیبی از شاسیبلندهای کلاسیک و المانهای مدرن داشته باشد. لندکروزر Se، جزئیات خلاقانه در طراحی پنجرهها و سقف دارد؛ اما حجمدهی بدنه با خطوط شکسته و برجستگیهای واضح، ترفندهایی هستند که در تسلا سایبرتراک یا بسیاری دیگر خودروهای برقی آیندهنگر، دیده میشوند.
اطلاعات فنی از بزرگترین خودروی برقی تویوتا موجود نیست. گشتاور بالا و کابین جادار برای سه ردیف صندلی، همراه شاسی یکپارچه (Monocoque) در لندکروزر Se وجود دارد. البته تصاویر منتشر شده، ارتفاع نهچندان زیاد کف تا سطح جاده را نشان میدهند و ابعاد کلی خودرو نسبت به لندکروزر j300 مدل 2023، کوچکتر به نظر میرسد.
در بازار جهانی، شاسیبلندهای برقی مناسب آفرود، پرتعداد نیستند اما از نظر فنی، تجهیزات خاص و تواناییهای جذاب دارند. مثلا ریویان R1S قدرت 835 اسب بخار و گشتاور 1231 نیوتنمتر را با هزینه خرید 80 هزار دلار فراهم میکند. هامر برقی SUV ساخت جنرال موتورز نیز با حدود قیمت 100 هزار دلار، 830 اسب بخار و بیش از 1000 نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت.