پس از معرفی اولیه bZ4X الکتریکی در ماه اکتبر تویوتا هماکنون مشخصات کامل محصول بدون آلایندگی خود را منتشر کرده است. این خودرو از اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی و به عنوان خودروی مدل سال ۲۰۲۳ روانه بازار خواهد شد.
خودروی موردبحث از پلتفرم e-TNGA مخصوص خودروهای الکتریکی تویوتا استفاده میکند. مجموعه باتری لیتیوم-یونی bZ4X جدید بهصورت تخت در کف خودرو جای گرفته و تویوتا میگوید ساختار خاص پلتفرم باعث افزایش استحکام و حفاظت از باتری شده است. بخشهایی از بدنه، سیستم تعلیق عقب و قطعات فریم اطراف باتری از جنس فولاد با کشش بالا هستند.
در جدول زیر میتوانید مشخصات قوای محرکه مدلهای مختلف bZ4X را ملاحظه کنید:
| دیفرانسیل جلو | چهار چرخ محرک | |
قدرت پیشرانه جلو | ۲۰۱ اسب بخار | ۱۰۷ اسب بخار | |
قدرت پیشرانه عقب | اعلام نشده | ۱۰۷ اسب بخار | |
قدرت کل سیستم | ۲۰۱ اسب بخار | ۲۱۵ اسب بخار | |
ظرفیت باتری | ۷۱.۴ کیلووات ساعت | ۷۲.۸ کیلووات ساعت | |
شعاع حرکتی تخمینی | ۴۰۲ کیلومتر | اعلام نشده |
نسخه چهار چرخ محرک bZ4X از حالت ایکس سود میبرد که کشش بیشتر را در زمان آفرود فراهم میکند. این نسخه از محصول الکتریکی تویوتا دارای کنترل کشش است که از پیشرانههای الکتریکی برای عملکرد بهتر در زمان عبور از پیچها سود میبرد. در جدول پیش رو هم ابعاد و وزن bZ4X را خواهیم دید:
طول | ۴۶۸.۸ سانتیمتر |
عرض | ۱۸۵.۹ سانتیمتر |
ارتفاع | ۱۶۴.۸ سانتیمتر (شامل آنتن) |
فاصله بین محوری | ۲۸۴.۹ سانتیمتر |
طول کابین | ۱۹۴.۰۵ سانتیمتر |
عرض کابین | ۱۵۱.۳ سانتیمتر |
ارتفاع کابین | ۱۱۴.۳ سانتیمتر |
ظرفیت کابین | ۵ |
وزن | دیفرانسیل جلو: ۱۹۱۹.۶ کیلوگرم/چهار چرخ محرک: ۲۰۰۴.۸ کیلوگرم |
داخل کابین این خودرو شاهد طراحی عجیب پانل پشت آمپرها به همراه نمایشگر دیجیتال در معرض دید هستیم. چیزی اطراف این نمایشگر برای دور کردن تابش نور خورشید وجود ندارد و نمیدانیم که در طول روز انعکاس نور خورشید با چشمان راننده چهکار خواهد کرد. از جمله تجهیزات برجسته کابین میتوان به سقف پانورامیک بزرگ اشاره کرد. همچنین پورتهای USB تایپ A و C نیز وجود دارند.
تویوتا bZ4X از تکنولوژی رانندگی راحتتر در آبوهوای نامساعد سود میبرد. برای اولین بار در محصولی از تویوتا شاهد بخاری مخصوص پای سرنشینان در جلو هستیم. همچنین صندلیها و فرمان نیز دارای عملکرد گرم شونده هستند. علاوه بر این یک سیستم پمپ گرمایی نیز برای گرم کردن و تهویه کابین وجود دارد. این کراس اوور الکتریکی اولین محصول تویوتاست که از بسته ایمنی سیفتی سنس ۳.۰ این برند سود میبرد. این بسته دارای شعاع تشخیص بیشتر برای رادار و دوربین است. سیستم پیشگیری از برخورد نیز از تشخیص سوارکاران در نور کم سود برده و سیستم تشخیص لاین حرکتی نیز بهبود یافته است.
بهروزرسانیهای از راه دور نیز باعث بهبود عملکرد سیستمهای مختلف از جمله بسته ایمنی یاد شده و سیستم مولتیمدیا خواهند شد. bZ4X اولین محصول از سبد محصولات الکتریکی تویوتا بوده و قرار است در آینده ۱۵ خودروی الکتریکی جهانی شامل ۷ مدل در خانواده bZ تولید شوند.
از نظر ابعاد، bZ4X مشابه کدامیک از محصولات تویوتاست؟
این خودرو طول کلی ۴۶۸.۸ سانتیمتری داشته که اندکی کوتاهتر از تویوتا ونزا و اندکی طویلتر از تویوتا راو ۴ میباشد.
قدرت این خودرو چقدر است؟
نسخه چهار چرخ محرک bZ4X قدرت ۲۱۵ اسبی داشته درحالیکه قدرت مدل دیفرانسیل جلو به ۲۰۱ اسب بخار میرساند.
شعاع حرکتی bZ4X چقدر است؟
مدل دیفرانسیل جلو با یکبار شارژ مسافت ۴۰۲ کیلومتری را طی میکند اما فعلاً شعاع حرکتی مدل چهار چرخ محرک اعلام نشده است.
ظرفیت باتری این خودرو چقدر است؟
باتری لیتیوم-یون bZ4X ظرفیت ۷۱.۴ کیلووات ساعتی برای مدل دیفرانسیل جلو و ظرفیت ۷۲.۸ کیلووات ساعتی برای مدل چهار چرخ محرک دارد.
bZ4X چه زمانی عرضه میشود؟
این خودرو از اواسط سال ۲۰۲۲ و به عنوان مدل سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.
قیمت bZ4X چقدر است؟
قیمت جهانی این خودرو اعلام نشده اما برای دانستن قیمت آن در بازار بریتانیا میتوانید روی این بخش کلیک کنید.
GT
۲۷ آذر ۱۴۰۰«نسخه چهار چرخ محرک bZ4X قدرت ۲۱۵ اسبی داشته درحالیکه قدرت مدل دیفرانسیل جلو به ۲۰۱ اسب بخار میرساند» اصلا هلاک سخاوتمندی تویوتا شدم، چهار چرخ محرکش فقط ۱۵ اسب بخار بیشتر از تک دیفرانسیل داره! فکر کنم موتور های نسخه چهار چرخ محرک دو تا موتور جاروبرقی باشه🙂 آخه اینه چه وضع مسخره ای هست!
hssn
۲۷ آذر ۱۴۰۰به عنوان یه خودروی شهری یا خانوادگی کافیه ، نیست؟
لازم نیست هزار اسب و دو ثانیه شتاب داشته باشه
تویوتا واسه این چیزا خودرو نمیسازه… هدفش متفاوته
GT
۲۷ آذر ۱۴۰۰من اصلا منظورم این نیست که قدرت بیشتری داشته باشه، منظورم اینه که عملا در این خودرو سیستم چهار چرخ محرک و محرک جلو هیچ تفاوتی نداره (حتی محرک جلو بهتره چون قیمت کمتری داره و فکر کنم برد بیشتری هم داره) پس ارائه هر دو بی فایده هست
M@M@DRZ
۲۷ آذر ۱۴۰۰فرمونش دو مدل هست نه ؟
چون توی دو تا عکس دو شکل متفاوت فرمون وجود داره .
با دومی که انگار می خوای سفینه فضایی رو کنترل کنی 😂
ولی طراحی کابینش رو خیلی دوست دارم یه حس مدرن و زیبایی داره .
مردیم از خوشی
۲۷ آذر ۱۴۰۰بهتره نگم اون طرح فضایی را از کی تقلید کرده 🙃😈 وگرنه دیسلایک بارون میشم
M@M@DRZ
۲۷ آذر ۱۴۰۰خو حالا کامنت دربارش نمی دادی بهتر بود .
همچین چیز خاصی نیست که حالا کپی از تسلا باشه .
چون تو کاربری روزمره این فرمول کمی مشکل ساز هست و غربیلک معمولی بهتره .
hssn
۲۷ آذر ۱۴۰۰بله این فرمونش به عنوان آپشن عرضه میشه
یک کاربر
۲۷ آذر ۱۴۰۰اقا من یک نکته نمیفهمم این طراحی مانیتور های داشبورد خودرو ها برقی چرا این قدر زشت هست؟
الان صفحه نمایش های led خمیده امدند و یا صفحه های گرافنی به اندازه ورق کاغذ، میشه صفحه نمایش مثل خود داشبورد خمیده باشه یک هارمونیک و پیوستگی زیبایی با المان داشبورد داشته باشد. هماهنگ باهم باشند .
صفحه نمایش ها مربعی شکل انگار یک چیز اضافه یا نامانوس فقط به طراحی داخلی خودرو اضافه شده که بسیار زشت و ناهماهنگ هستند. اپل یک نمونه از کوئن هاش در طراحی گوشی هایش توجه به همین جزئیات کوچک طراحی و زیبایی شناسانه اش بوده که باعث فراگیری اش شد ، اما طراحی های خودروی الکتریکی کابین ها بسیار سهل انگارانه و سریع هست با چسباندن یک صفحه مربعی شکل مثلا خودرو الکتریکی میشود !
رضا
۲۷ آذر ۱۴۰۰این بهترین اتومبیل تویوتا است ، فرمون یوک هم باعث دید بهتر راننده میشه و فوق العاده است
مرتضی
۲۸ آذر ۱۴۰۰عجب فرمون زشت و بی روحی داره
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ آذر ۱۴۰۰زشته، گرچه کابینش خوبه و من مشکلی با حالت فرمونش ندارم، بنظر قدرتشم کافی میاد،برای همچین سبکی اینطور خوبه نیازی نیست انفجاری از جاش بپره….