تویوتا

داستان جذاب شکل‌گیری و تأسیس بخش TRD تویوتا

در این مقاله به داستان شکل‌گیری و تأسیس بخش TRD تویوتا خواهیم پرداخت.


هر خودروسازی نیازمند تأسیس بخش تیونینگ یا مسابقه ویژه خود است چراکه هیچ راهی بهتر از حضور در موتور اسپرت و استفاده از تجارب آن جهت توسعه خودروهای جاده‌ای وجود ندارد. مرسدس بنز AMG را دارد درحالی‌که فورد با بخش فورد پرفورمنس راهی رقابت‌ها شده و هیوندای نیز در سال‌های اخیر با بخش N سر و صدا به پا کرده است. تویوتا نیز با بخش TRD خود مشهور شده و بازوی تیونینگ ژاپنی‌ها از اواخر دهه ۵۰ میلادی تاکنون با محصولات جذاب زیادی در بازار حضور داشته است. در این مقاله تصمیم داریم به پیشینه شکل‌گیری و تأسیس بخش TRD تویوتا بپردازیم.

در چند دهه ابتدایی تأسیس تویوتا، این خودروساز روی اطمینان از رقابت با برندهای مشهور و تثبیت جایگاه خود در صنعت خودروی جهان تمرکز داشت. با موفقیت بسیار زیادی که در این زمینه به دست آمد، تویوتا توجه خود را معطوف به حضور در رقابت‌های موتور اسپرت کرد و رالی استرالیا که یکی از سخت‌ترین رویدادهای خودرویی دنیاست به همین منظور انتخاب شد. همان‌طور که می‌دانید رقابت‌های رالی چالش‌های بیشتری برای خودروها به همراه دارند. رالی استرالیا با طول بیش از ۱۹ هزار کیلومتر طول داشته و از کل قاره استرالیا عبور می‌کند و حدود سه هفته زمان می‌برد تا این رقابت به پایان برسد. تویوتا برای حضور در این رقابت بخش جدیدی به نام تویوتا اسپرتس کرنر یا TOSCO را تأسیس کرد. این بخش خودروی آماده رالی یعنی کراون دولوکس را تولید نمود و با اینکه خودروی موردبحث از بین ۸۴ شرکت کننده به رتبه چهل و هفتم بسنده کرد اما کراون دولوکس بدون هیچ‌گونه مشکل فنی عمده مسابقه را به پایان رساند و قابلیت اطمینان بالای تویوتا را به نمایش گذاشت.

TOSCO در چند دهه پیش رو پروژه‌های بیشتری را برای تویوتا توسعه داد. این بخش توانست در دهه ۶۰ میلادی سه بار در گرند پری ژاپن پیروز شود. TOSCO همچنین دو خودروی تویوتا 2000GT را تولید کرد، خودرویی که جزو نمادین‌ترین محصولات تاریخ تویوتاست. این خودروها در فیلم جیمز باند حضور داشتند و اولین خودروی مسابقه‌ای توربوشارژردار نیز به شمار می‌رفتند. با رسیدن به دهه ۸۰ میلادی تویوتا تصمیم گرفت برند مسابقه‌ای خود را در جهت متفاوتی حرکت دهد و به همین منظور احساس کرد ارائه قطعات پرفورمنس و سفارشی برای خودروهای جاده‌ای سود زیادی به همراه خواهد داشت. همین تفکرات منجر به تغییر نام TOSCO به Toyota Racing Development یا همان TRD شد.

TRD آمریکا در سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و از همان زمان توانست به موفقیت‌های زیادی دست یابد که از جمله آن‌ها می‌توان به پیروزی در مسابقات ایمسا GTO با تویوتا سلیکا مسابقه‌ای اشاره کرد. همچنین این شرکت در مسابقات ایندی ۵۰۰ سال ۲۰۰۳ نیز پیروزهایی به دست آورد و چهار سال بعد روانه مسابقات مشهور ناسکار گردید. TRD در حال حاضر نسخه‌های آفرود از خودروهایی همچون توندرا و ۴ رانر را نیز تولید می‌کند. شاخه پرفورمنس تویوتا طیف وسیعی از قطعات را برای محصولات این برند عرضه می‌کند که از قطعات پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز را شامل می‌شود.

TRD با نسخه مسابقه‌ای سلیکا وارد رقابت‌های GTU سال ۱۹۸۳ شد و با کشف توانایی‌های بیشتر سلیکا شاهد حضور تویوتا در کلاس GTO سال ۱۹۸۶ بودیم. این کلاس مخصوص خودروهایی بوده که حجم پیشرانه آن‌ها بالاتر از ۲.۵ لیتر است. سلیکا GTO یک سال بعد عنوان قهرمانی را به دست آورد و درعین‌حال برنامه‌های آفرود بخش TRD تویوتا نیز موفقیت‌های زیادی را در رقابت‌هایی همچون باجا ۱۰۰۰ کسب کرد.

با اینکه ارتقای مداوم خودرو می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد اما بسیاری از رانندگان حوصله این کار را نداشته و ترجیح می‌دهند از همان کارخانه خودرویی ارتقا یافته را خریداری کنند. TRD در ابتدا خودروهای اسپرت و تولید محدودی همچون 2000GT را ارائه کرد اما در ادامه به تولید انبوه مدل‌های آفرود همچون وانت پیکاپ تاکوما پرداخت. این خودرو در بخش‌هایی همچون سیستم تعلیق، رینگ و لاستیک و… ارتقا یافته بود. دیگر آفرودرهای تویوتا همچون توندرا و ۴ رانر نیز توسط TRD ارتقا یافته‌اند هرچند در سال‌های اخیر حوزه کاری این بخش گسترده‌تر شده و حتی سدان فول سایز آوالون نیز با تریم TRD تولید شده است. این خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری ۳۰۱ اسب بخاری سود می‌برد. در همان زمان کمری TRD نیز برای مشتاقان این خودرو معرفی شد، خودرویی که هم قوی‌تر بوده و هم از زیرساخت و ظاهری جذاب‌تر برخوردار است.

ظهور بخش جدید گازو ریسینگ تویوتا که به توسعه خودروهای جاده‌ای پرفورمنس همچون کرولا GR و سوپرا می‌پردازد باعث شده TRD بار دیگر عمده تمرکز خود را روی خودروهای آفرود تویوتا بگذارد. در آینده بی‌شک اخبار بیشتری از بخش TRD تویوتا را خواهیم شنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (713 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود تشکر از آقای احمدزاده
    اون تویوتا 2000gt واقعا دلبری میکنه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  2. Sara

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    تویوتا 2000GT مثل یک افسانه میمونه
    افسانه ایی که دیگه هیچوقت تکرار نمیشه
    ای کاش یه روز بتونم از نزدیک ببینمش

    موافقم 12
    مخالفم 2
  3. R@min

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2064 ديدگاه)

    توجه ویژه تویوتا به بازار آمریکا باعث شکل گیری دو زیر شاخه تخصصی پرفورمنس شد که تصمیم درستی هم بوده و تو صنعت خودرو فقط تویوتا این شکلی کار می کنه هر چند در قرن بیستم فورد پرفورمنس اروپا و آمریکا هم دو زیر شاخه جدا بودن که ادغام شدن.

    البته بازوی اصلی همون TMG یا گازو ریسینگ هست که در آلمانه و تمرکزش در بخش WEC، فرمول و WRC هست.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. قنداق

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    آقای احمدزاده تشکر

    trd و گازو ریسینگ برای تیونینگ لکسس برنامه دارن ؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. Rezamandara

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    برای فیلم you only live twice. جی تی ۲۰۰۰. از نو طراحی شد. شون کانری. در مدل مسقف جا نمی شد. برای ساخت مدل کروکی از نو شاسی تقویت شده ساختند .

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا