برخلاف تصور عموم، سابقهی تویوتا در ساخت خودروهای برقی، قابل توجه است و ۲۵ سال پیش موفق به تولید انبوه راو۴ الکتریکی با توان پیمایش ۱۵۰ کیلومتر شد.
اولین خودروی برقی تویوتا که با نام bZ4X شناخته میشود حاشیههای زیادی دارد و اگرچه چند ماهی تا عرضه آن به بازار باقی مانده اما ما میخواهیم به ۲۵ سال پیش بازگردیم یعنی زمانی که تویوتا خودروی تمام برقی راو ۴ را تولید کرده بود! این خودروساز دوستداشتنی در سال ۱۹۹۷ حدود ۱۵۰۰ دستگاه راو ۴ برقی را برای تست واقعی تکنولوژی خودروهای برقی ساخت.
خودروهای موردبحث از باتری نیکل-فلز هیدرید ۲۷ کیلووات ساعتی، پیشرانه ۶۷ اسب بخاری و گیربکس تک سرعته استفاده میکردند و در ابتدا فقط برای مشتریان سازمانی تدارک دیده شدند تا تویوتا در پایان قرارداد بتواند آنها را بازخرید کند. خودروی موردبحث وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی داشت و بنابراین فقط ۲۶۵ کیلوگرم سنگینتر از راو ۴ بنزینی آن زمان نشان میدهد. شعاع حرکتی ۱۵۳ کیلومتری، حداکثر سرعت ۱۲۶ کیلومتر در ساعتی و راندمان تخمینی ۲۶.۹ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر بخشی از مشخصات عملکردی راو ۴ برقی به شمار میرفتند.
اگرچه این مشخصات در روزگار کنونی خیلی به چشم نمیآیند اما در نظر داشته باشید زمان عرضه راو ۴ برقی ۱۰ سال قبل از تولید اولین آیفون بوده است. همچنین تویوتا توسعه این خودرو را دو سال قبلتر یعنی سال ۱۹۹۵ شروع کرد و آن را در تستهای نیم میلیون کیلومتری در ژاپن شکنجه داد. درحالیکه اولین نمونه راو ۴ برقی برای سه سال در اختیار مشتریان دولتی و سازمانی بود، در سال ۲۰۰۱ مشتریان شخصی نیز توانستند این خودرو را انتخاب کنند و یک سال بعد این خودرو در دسترس عموم قرار گرفت.
با قیمت ۴۲ هزار دلار، تویوتا راو ۴ بدون آلایندگی بهطور قابلتوجهی گرانتر از نسخه بنزینی با قیمت ۱۵۱۱۸ دلار بود اما با مشوقهای مالیاتی کالیفرنیا قیمت این خودرو میتوانست به حدود ۲۹ هزار دلار کاهش یابد. در کل ۳۲۸ دستگاه از این خودرو به مشتریان شخصی فروخته شد و در سال ۲۰۰۳ نیز تولید راو ۴ برقی به پایان رسید. باتری بکار رفته در خودروی موردبحث توسط پاناسونیک و تحت قرارداد با شرکت Ovonics تولید شد. Ovonics شرکتی بود که تحت تملک جنرال موتورز قرار داشت. در سال ۲۰۰۰ شرکت نفتی تگزاکو سهام جنرال موتورز در Ovonics را خریداری کرد و یک سال بعد هم خود تگزاکو به غول نفتی شورون فروخته شد. شورون پس از آن شکایتی علیه پاناسونیک و تویوتا تنظیم کرد و نهایتاً این دو شرکت از تولید باتریهای نیکل-فلز هیدرید خودروهای برقی تا سال ۲۰۱۰ منع شدند.
تویوتا در سال ۲۰۱۲ نسخه برقی دیگری از راو ۴ را بر پایه سومین نسل این خودرو تولید کرد. از این خودرو حدود ۲۵۰۰ دستگاه تولید شد و فقط اهالی کالیفرنیا آن را میتوانستند خریداری کنند. قیمت خودرو از ۴۹۸۰۰ دلار شروع میشد که بیش از دو برابر قیمت ۲۲۵۰۰ دلاری راو ۴ بنزینی بود. این خودرو از باتری ۴۱.۸ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۵۴ اسب بخاری استفاده میکرد و شعاع حرکتی ۱۶۶ کیلومتری داشت.
اگرچه راو ۴ برقی اولیه ظاهری مشابه نسخه استاندارد بنزینی داشت اما دومین مدل از دماغهای منحصربهفرد و نسبتاً زشت استفاده میکرد تا از سایر مدلها متمایز شود. تولید این مدل تا اواسط سال ۲۰۱۴ ادامه یافت و در آن زمان همکاری تولید باتری تویوتا و تسلا نیز به پایان رسید. برخی از این خودروها در بازار کارکردهها حضور دارند و برخی نمونههای کم کارکرد آن با قیمت حدود ۱۸ هزار دلار عرضه میشوند که کمتر از نصف قیمت شاسیبلند جدید bZ4X است. تویوتا راو ۴ برقی اولیه هنوز هم وجود دارند و به نوعی کلکسیونی شدهاند.
کیان
۲۳ آذر ۱۴۰۱واو !!! اشپزخونه مجهز واقعا معنی دارتر شد.
برقی میساخته موقعی ک برقی معنی نداشته!!!
واقعا پیشرو بوده
محسن
۲۳ آذر ۱۴۰۱اولیش باتریش مال جنرالموتورز بوده دومیش مال تسلا 🤣
کدوم آشپزخونه ؟؟؟؟؟
اگه میتونه چرا الان نمیسازه 🤣
NAVID۰۰۹۸
۲۳ آذر ۱۴۰۱اولاً اون وقتا تسلا مال خودِ تویوتا بوده !
دوماً آشپزخونش دست اصغر آقاست !
MILADZM
۲۳ آذر ۱۴۰۱بزرگترین حماقت تاریخ تویوتا فروش سهامش در تسلا بود
مشکل تویوتا اینه که تکنولوژی الکتریکی خودش رو توسعه نداده و واسه همین تو مارکت مزیت رقابتی نداره
ضعفی که تسلا به بهترین نحو برطرف کردنش رو بلده ….
MILADZM
۲۳ آذر ۱۴۰۱برتری تکنولوژیکی تسلا که در ابعاد مختلفی نمود پیدا میکنه دلیل اصلی پیشتازی این شرکت در قیاس با رقبا هست
همین جلو بودن باعث میشه تا یه مشتری چینی خودروهای الکتریکی که کشور خودش کلی خودروی الکتریکی متنوع تولید میکنه انقد برای تحویل تسلا انتظار بکشه
در کل بعد از اروپا چینی ها بیشتر زمان رو برای تحویل تسلا منتظر میمونن .
در این بین دلیل اصلی عقب موندگی تویوتا و کلا ژاپنی ها اینه که تکنولوژی انحصاری خودشون رو ندارن یا شاید اصلا توانایی ش رو ندارن .
بزرگترین نقطه قوت تسلا شده بزرگترین نقطه ضعف تویوتا .
مدیران ارشد تویوتا از این اشتباه تاریخی که انجام دادن که حسرتی میخورن …
حسین
۲۳ آذر ۱۴۰۱آمریکایی ها که تکنولوژی انحصاری داشتن رفتن آویزون فرانسوی ها شدن هممون هم دیدیم. ژاگنی ها اصلا توانشو ندارن؟ واقعا چرا دوست داری سطح سایت رو بکشی پایین؟ آره هر ننه قمری داره به لطف سادگی خودروهای الکتریکی هایپرکار برقی میسازه بعد ژاگنی ها توانش رو ندارن😂
متاسفم که سایت پدال که تا چند سال قبل نظرات مفید توش رد و بدل میشد افتاده دست یه مشت…. بماند
محسن
۲۳ آذر ۱۴۰۱به عکس آخر توجه کن
(((((POWERED BY TESLA))))))
فقط چین
۲۳ آذر ۱۴۰۱آشپزخونه مجهز !!!
حواست باشه بی وای دی گاز آشپزخونه مجهز را قطع نکنه🤣🤣🤣🤣 .
کیان
۲۳ آذر ۱۴۰۱چین در حال برشکستگی هست، تو دیگه صحبت نکن !!! چین به زباله دان تاریخ خواهد رفت
محسن
۲۳ آذر ۱۴۰۱اول یاد بگیر ورشکسته درسته بعد حرف بزن 🤣🤣
فقط چین
۲۳ آذر ۱۴۰۱اونی که درحال ورشکستگی است جاپن هست که برای دوتا باتری در به در خیابون های چین شده🤣🤣🤣 .
تسلا قبلا از پاناسونیک باتری میگرفت الان از بی وای دی .
یکی از مهم ترین نشانه های ورود مستقیم جاپن به زباله دان تاریخ حضور خودرو های چینی در بازار جاپن هست درحالی که طویوطا به دست و پای بی وای دی افتاده و میگه دوتا باتری بده🤣🤣🤣🤣 .
viper2
۲۳ آذر ۱۴۰۱با اجازت ژاپن با اون جمعیت کمش یکی از پر در امد ترین کشور های جهانه خداوکیلی اینقدر کره کره میکنید لامصبا یه ماشین بیارید به پای نیسان جی تی ار r34 برسه
phonix
۲۴ آذر ۱۴۰۱اقا وایپر ژاپن صدو خورده ای جمعیت داره کم نیست ها
viper2
۲۴ آذر ۱۴۰۱اشتباه شد منظورم مساحت بود
شهاب
۲۳ آذر ۱۴۰۱تنها وجه اشتراک همه برندهای بی خاصیت ژاپنی اینه که تبلیغات و پروپاگاندا راه بندازن تا شیره بمالن سر مشتری بدبخت امّا چند مدت بعد با یک فراخوان چندین میلیونی خیلی راحت گند میزنن به تصویری که با تبلیغات دروغین در ذهن مردم ساختن و خودشون دست خودشون رو رو میکنن !!!! و در واقع خودشون بهتر بلدن گند بزنن به خودشون و اصلاً لازم نیست کسی تلاش کنه تا حقه هاشون را برملا کنه و فقط کافیه بهشون زمان بدی تا خودشون ذات خودشون رو نمایان کنن !!! فقط یک نمونش این خبر قدیمیه که لینکش رو میزارم تا ببینین !!! فراخوان میلیونی تویوتا راو۴ !!! آدم اون صحنه های آتش گرفتن تویوتا رو که میبینه مو به بدنش سیخ میشه😱😱😱😱😱😱😱😱 فقط یک نگاه به اون عکسهای تویوتاهای آتش گرفته بندازین !!!! این زبانه های وحشتناک آتش در کمین هستن تا از یک موجود زنده ی بدبخت یک دست کباب ژاپنی خوشمزه درست کنن !!!! ای کاش ژاپنیها فراخوانهای آتشسوزیشون رو با چهارشنبه سوری ما ایرانیها یکی میکردن !!! یعنی فکرش رو بکنین که اگر اینجوری میشد در چهارشنبه سوری چه امکانات خوبی فراهم میشد !!! آتش گرفتن و منفجر شدن کلی تویوتا که ازشون رنگای قشنگ ، قشنگ درمی اومد و باعث شادی مردم می شد🎆🎉🎈🎋🎊
اینم لینکش 👇🏻👇🏻
https://www.pedal.ir/toyota/%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%88-4/
فقط چین
۲۳ آذر ۱۴۰۱شهاب جان شما بهترین کلمه ای که لایق خودروساز های کلاهبردار جاپنی بود را به کار بردید بی خاصیت .
shayan1renault
۲۳ آذر ۱۴۰۱واااا ممنون که لینک این مطلبو گذاشتی
ممنونم از تویوتا که برقی نمیسازه
علی
۲۳ آذر ۱۴۰۱همه دنیا نادون هستن بجز شهاب و فقط چین!!!! متاسفم که چرک نویسی و لجن پراکنی هزینه ای نداره تو کشور ما!!!
قاسم
۲۴ آذر ۱۴۰۱چیزی که عوض داره گله نداره😂بقول معروف دوران بزن و در رو تمام شده و نمیشه ژاپنی فن ها هر چی دلشان خواست بگن و بی جواب بمونن
کمانگیر
۲۴ آذر ۱۴۰۱حداقل خودت میخوندی ببینی چیه بعد … ،: احتمال فراخوان؛ گذشته از اون کافر همه را به کیش خود پندارد ، ژاپنیها هرچی باشند قطعا و یقینا کلاهبردار نیستند و سر کسی(ملتی) رو هم شیره نمی مالن ، صداقت و ارزش قائل شدن برای جان و مال مردم دلیل چنین فراخوان هائی هستند که درکش برای امثال شما ممکن نیست چون ندیدید پس نمیشناسید
افشار
۲۴ آذر ۱۴۰۱یک نگاه به اون راو۴ های آتش گرفته داخل لینک خبری که از پدال گذاشتم بنداز تا بفهمی که احتمال نیست بلکه حقیقت هست
کافر مقدس
۲۳ آذر ۱۴۰۱اولین ماشین های دنیا برقی و هیدروژنی بودن رد 1865 فرانسه .اولین ماشین رو به اشتباه درون سوز و سوخت فسیلی به اسم فورد و فیات و تاترا میشناسن که برقی و هیدروژنی ها خیلی قدیمی ترند
امیرحسین
۲۳ آذر ۱۴۰۱ماشین برقی 🤢🤮
علی
۲۳ آذر ۱۴۰۱دمت گرم تویوتای دوست داشتنی ، وقتی میگم فرهنگ ژاپنی یعنی بی ادعا و پیشرو ، فروتن و مردمی ، یعنی این !!! پیشرفت بدون جنجال و تبلیغ ، بدون هدیه دادن به این و اون ، حالا باز فن های … وطنی بیایند و گوهر از دهانشان به بیرون بریزند!!! و پرت و پلا بگن در مورد تویوتا!!
datsun
۲۳ آذر ۱۴۰۱تنها خودرو سازهای که تو تاریخچه مانور و جو نمیدن همین ژاپنی هان چیزی که تقدیم میکنن برای خدمت به مردمه نه چیز دیگه،
TESLA
۲۳ آذر ۱۴۰۱این ماشین زمانی ساخته شد که تویوتا تو تسلا هنوز سهامش رو نفروخته بود و جالبه بدونید باتری هایی که روی خودرو های هیبریدی تویوتا ( از جمله پریوس ) از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲هست ، ساخت تسلا هست و این rav4 الکتریکی هم قرار بود نماد همکاری دو شرکت در بازار های جهانی باشه که متاسفانه زمانی که میخواست به تولید انبوه برسه ، ایلان ماسک و مدیران ارشد تویوتا با هم به مشکلات زیادی خوردن و سپس قطع رابطه کردن و این suv برقی دوست داشتنی هم هیچوقت به تولید انبوه نرسید
datsun
۲۳ آذر ۱۴۰۱عموی باتری های تسلا از ابتدا تا همین چن سال پیش توسط پاناسونیک تامین میشد قبل از تز یه جستجو کن حداقل
مهدی
۲۳ آذر ۱۴۰۱تو یه سری دانش ها آمریکا تکنولوژی بالایی داره اما در کل از نظر علم و فناوری پشت سر اروپا و ژاپن بوده در اصل میشه گفت آمریکا از توان فناوری اروپا و ژاپن ارتزاق میکنه این لزوما بد نیست به هر حال سیستم مدیریت دنیا رو خودشون طراحی کردن
phonix
۲۴ آذر ۱۴۰۱این هم شد ماجرای چین قدرت اول اقتصاده جهانه ؟
بر مبنای کدوم دانش و یا مقاله میگید امریکا از نظر تکنولوژی از بقیه تغذیه میکنه؟
اونم وقتی در تمام زمینه ها از بقیه جلو تره و سال هاست رتبه اول مقالات معتبر و تولید علم رو داره دانشگاهاش معتبرترین هستند و هر روز علم رو جلوتر میبره
دقیقا تو چی نیازمند بقیس؟ اگر همکاری میبیند بخاطر کاهش هزینه هست بر خلاف چین در بلوک غرب همچی بر پایه پول و اعتبار میگرده پس با هم همکاری میکنن تا هزینه هارو کم کنند البته به کسی که به چین میگه اقتصاد اول جهان اونم وقتی اقتصاد امریکا دو باربر بیشتره ازش بیشتر از این هم انتظار نمیره
پویا
۲۴ آذر ۱۴۰۱آمار های کلی تولید علم و فناوری کلا یه چیز دیگه میگن
مهدی
۲۴ آذر ۱۴۰۱بهتر بود قبل از اینکه حرفی بزنید حداقل خودتون سرچ میکردین چون اگر قدرت علم و فناوری بر پایه مقالات علمی ارائه شده باشه که چین بیشترین مقالات علمی رو سالیانه ارائه میده جالبه که بدونید ایران هم رنک خیلی خوبی داره و فکر کنم ۱۳ دنیا باشه در حالی که چندین سال پیش رتبه ۷ دنیا رو هم داشت از نظر مقالات علمی پس نتیجه اینه که مقالات علمی صرفا ملاک نیست که اگر هم بود باز چین رتبه اول رو داشت . الان در بخش صادرات چین با اختلاف زیاد رتبه یک دنیا رو داره یک سوم کل صادرات آمریکا بیشتر کالا صادر میکنه . ۳۰ درصد جمعیت آمریکا هنوز روستایی هستن و برخلاف چیزی که شما فکر میکنید آمریکا بیشتر از صنعت تو بخش کشاورزی قوی هست و میانگین ۲۰ درصد محصولات کشاورزی دنیا رو آمریکا تامین میکنه از گندم و ذرت بگیر تا گوشت گوساله و بره . این عدد خیلی بزرگیه. اینا رو نگفتم که بگم آمریکایی ها صنعت قویی ندارن بلکه خواستم بگم ظاهراً شما کشورهایی مثل چین و هند رو دست کم گرفتین
پویا
۲۴ آذر ۱۴۰۱اون اقا اشتباه کرد که بحث مقالات رو کشید وسط شما هم برای ادعایی که کردید منبع حاصی ندادی در صورتی که وقتی به صنایع پزشکی هوافضا نمیه هادی نرمافزار نگاه کنی اوضاع خیلی فرق میکنه
جیزی که مهمه دانشگاها و ثبت اختراعات یک کشوره. در ضمن 17.6 درصد مردم آمریکا در جاهایی که ما به عنوان روستا میشناسیم زندگی می کنن!!
Jamshid
۲۵ آذر ۱۴۰۱با احترام هرر چچه تمام برای تویوتا ، من ریدم تو ماشیینن برقی هرر چیی که باشهه