تویوتا در طول تاریخ ۹۰ سالهٔ خود، مدلهای قابلتوجه زیادی ساخته است و در اینجا قصد داریم بهترینهای آنها را بررسی کنیم.
در سال ۱۹۲۴، ساکیچی تویودا شرکت تویوتا را برای ساخت ماشینآلات نساجی راهاندازی کرد. حدود یک دهه بعد، این شرکت در سال ۱۹۳۵ اولین پروتوتایپهای اولین خودروی خود را ساخت و در سال ۱۹۳۷ شرکت تویوتا موتور تشکیل شد. تویوتا از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون خودرو تولید کرده و به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شده است.
تویوتا AA سال ۱۹۳۶
AA اولین خودروی تویوتا بود که در سال ۱۹۳۶ در نمایشگاهی در توکیو معرفی شد و از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر استفاده میکرد. AA باعث شد دولت ژاپن مجوز ساخت خودرو را به شرکت ماشینآلات نساجی تویوتا بدهد. از این خودرو ۱,۴۰۴ دستگاه ساخته شد.
تویوتا لندکروزر سال ۱۹۵۳
این خودرو در سال ۱۹۵۳ با نام BJ معرفی شد و یک سال بعد تویوتا در پاسخ به لندروور بریتانیایی، نام آن را به لندکروزر تغییر داد. مدت کوتاهی بعد یعنی در سال ۱۹۵۵ نیز نسل دوم لندکروزر معرفی شد. خیلی زود نیز این افسانهٔ ژاپنی به دلیل تواناییهای آفرود و قابلیت اطمینان فوقالعاده در سراسر جهان به شهرت رسید.
تویوتا کراون سال ۱۹۵۵
کراون اولین خودروی تویوتا بود که در آمریکا عرضه شد. این خودرو ابتدا با برند تویوپت عرضه میشد اما آمریکاییها به این برند علاقه نشان ندادند و به همین دلیل برند کراون به تویوتا تغییر داده شد. اولین نمونههای این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱,۴۵۳ سیسی با ۴۸ اسب بخار قدرت مجهز بودند اما در سال ۱۹۶۰ این موتور جای خود را به یک نمونهٔ ۱۸۷۹ سیسی داد. کراون امروز به یک خانواده تبدیل شده و شامل مدلهای مختلف سدان و شاسیبلند میشود.
تویوتا کرونا سال ۱۹۵۷
کرونا یک خودروی خانوادگی کوچک بود که راه را برای توسعهٔ کرولا در دههٔ ۶۰ هموار کرد. این اولین محصول تویوتا بود که در بازار اروپا و بریتانیا عرضه شد. کرونا برای این بازار در نمایشگاه خودروی لندن ۱۹۶۵ به نمایش درآمد و تا اواسط دههٔ ۷۰ در بریتانیا عرضه میشد. کرونا طی یازده نسل تا سال ۲۰۰۱ تولید شد.
تویوتا کرولا سال ۱۹۶۶
کرولا از زمانی که بیش از نیم قرن پیش معرفی شد، موفقیت فوقالعادهای را برای تویوتا به همراه داشته است. این خودرو طی ۱۲ نسل تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است و همچنان در بسیاری از بازارها فروش بالایی دارد. این یعنی یکششم از کل فروش تاریخ تویوتا فقط به کرولا اختصاص داشته است!
تویوتا 2000GT سال ۱۹۶۷
2000GT که باارزشترین و کلکسیونیترین خودروی تاریخ تویوتا محسوب میشود، اولین بار در سال ۱۹۶۵ به نمایش درآمد و دو سال بعد روی خط تولید رفت. بااینحال، 2000GT علیرغم حضور در فیلم «فقط دو بار زندگی میکنید» جیمز باند، به دلیل قیمت بسیار گران، فروش پایینی داشت و تنها ۳۵۱ دستگاه از آن ساخته شد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۱۹۸۸ سیسی DOHC با ۱۵۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود. 2000GT با وجود شکست تجاری، بهعنوان اولین خودروی اسپرت واقعی ژاپن، تأثیر بزرگی روی خودروسازی این کشور داشت.
تویوتا سنچوری سال ۱۹۶۷
اولین نسل سنچوری که برای مقابله با نیسان پرزیدنت معرفی شد، از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۷ به تولید رسید. این سدان لوکس از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 استفاده میکرد که بعداً به یک نمونهٔ ۳.۴ لیتری و سپس ۴ لیتری ارتقاء پیدا کرد. در سال ۱۹۹۷ نسل کاملاً جدید سنچوری به بازار آمد که در ظاهر بسیار شبیه نسل اول بود اما حالا از یک نیروگاه ۵ لیتری V12 بهره میبرد. سنچوری که فقط در ژاپن عرضه میشود، در نسل کنونی به پیشرانهٔ V8 هیبریدی مجهز است.
تویوتا هایلوکس سال ۱۹۶۸
اگر به یک منطقهٔ جنگی بروید، هایلوکسهای فراوانی را خواهید دید که در مسیرهایی غیرقابلعبور مورداستفاده قرار گرفته و همچنان سالم هستند. در سال ۲۰۰۳ نیز تاپ گیر یک هایلوکس را روی سقف ساختمانی قرار داد که با انفجار تخریب شد. پس از انفجار، هرچند بدنهٔ هایلوکس کاملاً از بین رفته بود اما پیشرانه پس از اندکی دستکاری بدون مشکل روشن شد.
تویوتا سلیکا سال ۱۹۷۰
سلیکا که در سال ۱۹۷۰ معرفی و یک سال بعد در اروپا عرضه شد، در طراحی و شخصیت از فورد موستانگ الهام گرفته بود. بااینحال، سلیکا با استفاده از پیشرانهٔ DOHC که خیلی خوب دور میگرفت، ثابت کرد که یک تویوتا هم میتواند جذاب و هیجانانگیز باشد. از این خودرو تا زمان پایان تولید در سال ۲۰۰۶ طی هفت نسل چهار میلیون دستگاه ساخته شد.
تویوتا کمری سال ۱۹۸۲
هرچند کمری هیچگاه در اروپا بازار بزرگی پیدا نکرد اما این ماشین به موفقترین محصول تویوتا در آمریکای شمالی تبدیل شد. از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ کمری پرفروشترین خودروی سواری بازار آمریکا بود و در سال ۲۰۱۸ بهعنوان جایگزین اونسیس به بازار اروپا بازگشت. اولین کارخانهٔ تویوتا در آمریکا که در سال ۱۹۸۸ در کنتاکی افتتاح شد نیز تولید کمری را آغاز کرد.
تویوتا MR2 سال ۱۹۸۴
زمانی که تویوتا در سال ۱۹۸۴ مدل دونفرهٔ موتور وسط MR2 را معرفی کرد، حکم هوایی تازه برای علاقهمندان را داشت زیرا در آن زمان تنها خودروی اسپرت موتور وسط ارزانقیمت بازار، فیات X1/9 قدیمی بود. هوندا CR-X، مزدا RX-7 و حتی کاترهام ۷ نیز رقبای موتور جلوی MR2 محسوب میشدند اما هیچکدام نمیتوانستند از همه لحاظ با این خودروی اسپرت تویوتا رقابت کنند.
تویوتا سوپرا سال ۱۹۸۶
تویوتا از نام سوپرا ابتدا برای نسخههای سطح بالای سلیکا استفاده کرد اما در سال ۱۹۸۶ این خودرو به مدلی مجزا تبدیل شد. اولین نسل سوپرا به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت مجهز بود اما زیر کاپوت نسل چهارم یک نیروگاه توئین توربو با ۳۲۰ اسب بخار قدرت قرار گرفت که شتاب صفرتاصد زیر پنج ثانیه را فراهم میکرد. در سال ۲۰۱۹ نیز تویوتا پس از چند سال وقفه، با همکاری بامو سوپرا را دوباره احیا کرد.
لکسوس LS400 سال ۱۹۸۹
در اواخر دههٔ ۸۰، «ایجی تویودا» رئیس وقت تویوتا در اقدامی جاهطلبانه، از مهندسان شرکت توسعهٔ خودروی لوکسی را خواست که بتواند با بهترینهای دنیا رقابت کند. نتیجه خودرویی بنام لکسوس LS400 بود که دو سال پس از عرضه به بازار، از تمام رقبای خود در بازار آمریکا فروش بیشتری پیدا کرد. LS400 آرامترین و ساکتترین خودروی زمان خود بود و از پشت تمام تجمل خود هنوز ریشههای مطمئن تویوتا را نشان میداد.
تویوتا راوفور سال ۱۹۹۴
راوفور یکی از اولین کراساوورهای جهان بود و باعث رواج این کلاس خودرویی جدید در سراسر دنیا شد. هرچند در راوفور ویژگی انقلابی خاصی دیده نمیشد اما بهوضوح خودرویی دوستداشتنی بود که تطبیقپذیری یک شاسیبلند را در کنار پرفورمنس مناسب و کیفیت تویوتا ارائه میکرد.
تویوتا پریوس سال ۱۹۹۷
نسل اول پریوس هرچند شاید در ظاهر خودرویی احمقانه به نظر میرسید اما الگویی را برای تویوتا ایجاد کرد که خیلی خوب جواب داد. پریوس در سال ۱۹۹۷ در ژاپن عرضه شد و سه سال بعد راهی بازار اروپا شد. از آن زمان تاکنون، تویوتا با احتساب لکسوس، بیش از ۱۷ میلیون خودروی هیبریدی در کل جهان فروخته است. تاریخ مطمئناً از تصمیم تویوتا برای تولید اکثر خودروهای خود با پیشرانهٔ هیبریدی بجای دیزلی به نیکی یاد خواهد کرد.
تویوتا GT86 سال ۲۰۱۲
تویوتا پس از خاتمهٔ تولید سوپرا و سلیکا، چندین سال هیچ خودروی اسپرتی در سبد محصولات خود نداشت و به همین دلیل وقتی GT86 در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو که با همکاری سوبارو توسعه پیدا کرد، جذابترین، لذتبخشترین و دوستداشتنیترین کوپهٔ اسپرت آن زمان محسوب میشد. در پایان سال ۲۰۲۰ نیز تویوتا نسل دوم این خودرو را با نام GR86 معرفی کرد.
𝐀𝐥𝐢
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا ۲۰۰۰gt خیلی زیباست
hasnnami
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳Jaguar E-Type 1965
datsun
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳درود پروژه ۲۰۰۰gt خیلی قبل تر از ۱۹۶۵ بود چون ابتدا یاماها پورتوتایپ این ماشین رو ۱۹۶۵ رونمای کرد جالبه بدونید این ماشین ابتدا قرار بود یه نیسان باشه و نیسان تا یه جای با یاماها تو ساخت این ماشین همکاری میکنه و بعد یاماها رو رها میکنه و میره دنبال پروژه اسکایلاین gt و نیسان z و سری s
hasnnami
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳عرض درود
Jaguar E-Type سال 1961 معرفی شد که آنهم بر مبنای جگوار D-Tuype مدل 1955 بود که برای مسابقات لمان معرفی شده بود
NAVID۰۰۹۸
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳یه کلیپ دیدم چند وقت پیش در باب موفقیت و راه آسان آن در ایران که البته طنز بود ولی به نظر من یک طنز تلخ!!!
تو کلیپ میگفت اگر میخوای تو ایران موفق باشی تو هر صنفی که باشه مهم نیست ، فقط حرف راست بزن و صادق باشه چون اکثر مردم ایران برای اینکه کارشون پیش بره با دروغ و ریا آشنایی خوبی دارند و همین هست که سخت میشه به کسی اعتماد کرد!!!
پول و سیاست به شدت به هم ربط دارند!!!
منظور من از سیاست ، سیاسیون نیستند بلکه سیاستی هست که در بیزینس باعث میشه موفق شد یا شکست خورد!!!
فکر نکنید اون کلیپی که مثالش را زدم فقط در مورد مردم ما هست ، نه ، بلکه در تمام دنیا دروغ و ریا هست ، یه جایی شدید و یه جایی کمتر ، اما هست و اگر نه که اگر نبود که دنیا میشد گلستان و بهشت!!!
تویوتا فلسفهی ساختش بر اساس حداکثر کیفیت در پائینترین قیمت هستش حتی در لکسوس ، چون جبران سود کمترش را با فروش بالا جبران میکند!!!
حالا همین تویوتا یا کلاً بقیهی محصولات ژاپنی را مقایسه کنید با دیگر کشورها بخصوص کره ، چرا؟؟؟
چون چیزی که ثابت شده این هست که محصولات کیا هیوندای سودشون در فروش قطعات و خدمات هست و نه فروش خودروی صفرکیلومتر!!!
من فقط اینو میدونم و برای من ثابت شده که تو هر شرایط و مکانی که هستید اصلاً دروغ نگید و صادقانه زندگی و کار کنید تا ببینید چطور زندگی شیرین و همیشه رو به جلو همراه با پیشرفت هست!!!
NAVID۰۰۹۸
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا تنها یک خودروساز نیست !!!
تویوتا یک دنیاست از عمل و فلسفهی درستکاری👑…
تویوتا را کسی میفهمه که قلب و احساس دارد…
تویوتا دنیایی از خداست که به دست خدا هم ساخته میشود…
جدا از تعاریف دوستانهی من از این شرکت که دوستش دارم چون در عمل برای من ثابتشدست نه تنها حرف و عراجیف!!!
تویوتا به سادگی به خراب نشدن به اعتماد و اطمینان معروف هست که چنین دارد جهان را پارو میکند ولی چطور هنوز هیچ شرکتی تابِ رقابت با این سامورایی ژاپنی را ندارد ؟؟؟
چیزی که خودم فکر میکنم و البته تویوتا کمتر به اون اشاره میکنه تا بقیه زیاد وارد جزئیاتش نشوند و حواس رقبا را پرت جایی دیگر میکند این هست که تویوتا تمرکز بالایش روی کیفیت آلیاژ قطعات هست که توانسته به یک فرمول کلی برسد و اگر نه چطوری میشود هم به خودرو فشار آورد هم خراب نشود و هم مثل ساعت کار کند!!!
از قدیم تا الان ، کسی که برای یکبار تویوتا میخره دیگه نمیتونه خودرویی دیگر بخرد مگر یه تویوتای دیگه!!!
بیخودی نیست که خودروهای تویوتا نه تنها در ایران ارزش افزوده دارند ، بلکه در تمام نقاط دنیا حتی آمریکای آزاد هم محصولاتش نه تنها کمترین افت قیمت را به نسبت دیگر رقبا دارند بلکه برخی محصولاتش هم ارزش افزوده بالایی دارند بخصوص وقتی تولیدشان متوقف میشود تازه گرانتر هم میشوند همچون فورچونر ، لندکروزر ، FJ و…!!!
ممد ژانگولر
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳بچه ها کسی از نوید ۰۰۹۸ خبر نداره خیلی نگرانشم .
froG-driVer
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳بنظرم تویوتا قبلنا(۱۹۸۰ به قبل) خیلی تو چشم نبودن ماشیناش به جز سنچوری البته چون سنچوری فرق داشت.اما بعد از ۱۹۸۰-۱۹۸۵ بود که کم کم قاطی خاص ها شد.
علی جردن
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا ۲۰۰۰GT سال ۱۹۶۷ از تویوتا GT86 های مدرن زیباتر و بهتره واقعا خوشم اومد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳از فردا ۵۱۱ هم بهتره ولی از هایما نه!
sinasvj
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا امپراطوری ژاپن رو توی صنعت خودرو هم زنده کرده🫡
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا هرچی زده عالی بوده انقده دوست دارم یه لندکروز و یه هایلوکس و لکسوس و کولیی تویوتا داشته باشم حیف پولم فوقش برسه به تویوتا کرولا قدیمی
Car love
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳Bz4x 😍
amir
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳اینکه لابلای این همه خودروهایی که نوشته شده و میبینی که برای فضاپیماسازی بوسان آرزوعه یاد bz4x میوفته نشون میده که چه حجم از فشار روانی و روحی بهت وارد شده به این وضع افتادی
پیام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳مثل زمانی که دقیقا خودت بهت اون فشار وارد میشه و میگی آرمیچر 😂😂😂😂
amir
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳درود بر شما
تا الان جنرال و فورد و فولکس و بنز از پروژه های برقی خودشون عقب کشیدن و صرف نظر کردن و لوسید غرق در ضرره و تسلا با کاهش سهام و تعدیل نیرو طرفه
شاید این نشانه هایی برای اهل کتاب های زبان نیست تا اندیشه کنند که قلمرو برقی ها متفاوت تر از اون چیزیه که به نظر میاد؟!!
پیام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳به تدریج تا سال ۲۰۳۰ متوجه میشی قلمروشون کجاست!
در ضمن، از فراخوان صحبت نکنید چون استادش ژاپنی ها هستن 😂😂😂😂
محسن
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳هیوندای اصلا فراخوان نمیده؟
JaMsHiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور و پلتفرم نسل دوم هیوندا سوناتا💪❤️
اصالت کره❤️همراه با موتور میتسوبیشی
پیام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳جمشید الان موتور G90 رو از میراژ برداشتن 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
amir
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳خدمتی که الکتروموتور به هیوندای کرد هیچکس نکرد
بلاخره از شر موتورهای تتا و لامبادا و فراخوان و آتیش سوزی و یاتاقانش راحت شدن
چیز ولی ببخشید هنوزم به خوبی سرقت میرن
زیزیگولو
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳کمپانی تویوتا بخاطر احتمال شکستگی پیچ و مهرههای چرخ تویوتا bZ4X و درآمدن چرخ از جاش فراخوان داده وگرنه هیچوقت هیچ چرخی در نرفته …………. دقت کن فقط یه احتمال بوده
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.pedal.ir/toyota/toyota-buy-back-faulty-bz4x/
زیزیگولو
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳معروفترینای کمپانی تویوتا در جهان لندکروز و لکسوس هستن
JaMsHiD
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها امپراطور آسیایی صنعت خودرو . تونست بازار رو به میل خودش درست کنه . با تکنولوژی هیبرید و کراس اوور ها ، تونست پر فروش ترین ماشین غیر آمریکایی تو آمریکا باشه . و کرولا که با یه فرمول برنده و ساده تبدیل شده به پرفروش ترین ماشین جهان .
حالا هی بگو فلان ماشین فلان جایزه رو برده . اونم توی بازاری و سگمنتی که خود تویوتا اونو ساخته
البته تو بگو یک میلیون جایزه . توی تمام مقالات رقیب خیالی تویوتا برنده بشه . معلومه آخرش مردم میرن تویوتا میخرن ، نه ماشینی که ایموبلایزر نداشته باشه
datsun
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین کمپانی خودروسازی ژاپنه تو تاریخ این کمپانی فقط پیشرفت و حرکت رو به جلو بوده خیلی از کمپانی ها از نحوه تولید و خط تولید تویوتا درس گرفتن، مدیران این کمپانی واقعا مغز متفکرن همیشه تو بحران های که برا خودروسازی دنیا اتفاق میفتاد اینها بهترین تصمیم رو میگرفتن
R
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳پریوس از اولشم زشت بوده ولی chr جالبه
JR
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳سلیکا نسل ۱ یکی از کلاسیک های مورد علاقمه ! این ماشین واقعا زیباست و واقعا یک کلاسیک عالی برای بازسازی فابریک یا restomod و یا حتی تبدیل به الکتریک .
پیام۲
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی ماشین خوبیه ولی منو همیشه یاد اسکایلاین 2000 gtr میندازه
پیام۲
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ae86?
Roham
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳خدایی تقریبا همه محصولات تویوتا عالی هستن
بهنام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳سلطان بی ادعا تویوتا. دوست داشتنی و وفادار 🇯🇵
BlackWing
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا شاید از نظر تکنولوژی کمتر باعث انقلاب تو صنعت خودرو شده باشه اما با کیفیت و سادگی ماشینهاش ، باعث انقلاب تو صنعت خودرو شد 👏🏼👏🏼
misha
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳تویوتا gt86 با همکاری سوبارو ساخته شد
اینجوری که تویوتا چراغ قوه دستش بود که سوبارو حین طراحی بهتر ببینه
Taha Ayoobi
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا مدل های اسپرتش بی نظیره.
مخصوصا 200GT
Shahriar
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳دوستان کسی در خصوص این آینه های روی گلگیر مطلبی خونده یا اطلاعات خاصی داره؟ یه زمانی ژاپنی ها خیلی استفاده میکردن و شکل جالب و متفاوتی داشت ولی خب کم کم بخاطر بحث آیرودینامیک منسوخ شد اما میخوام بدونم از نظر تسلط بر اطراف بیشتر یا آیتم های دیگه به راننده کمک میکردن یا نه؟
BMW
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳طراحی های قدیمی رو دوست دارم
Arya086
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳این همه ماشین های خوب تویوتا رو نام بردین اما چرا چیزی از splinter trueno ae86 نگفتین
Alireza
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین خودروی تویوتا = سوپرا ۱۹۹۳
BIMER
۱ خرداد ۱۴۰۳یه اورریتد نمیتونه بهترین این شرکت بزرگ باشه
BIMER
۱ خرداد ۱۴۰۳به نظرم ae86 هم میتونست تو این لیست باشه بلاخره تو زمینه دریفت موفقیت های زیادی کسب کرده