تویوتاچشم انداز

تویوتا هایلوکس SR5 و GR مهر خودرو؛ مشخصات و قیمت مدل 2024 در ایران

شرکت مهر خودروی ایرانیان از تویوتا هایلوکس ۲۰۲۴ برای ورود به منطقه آزاد انزلی رونمایی کرده است. این پیکاپ جذاب با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس اتوماتیک وارد ایران خواهد شد.

خودروهای منطقه آزاد انزلی، امکان تردد در بخشی از ایران شامل غرب استان گیلان تا نواحی کوچکی از استان اردبیل را دارند. رئیس پلیس راهور گیلان محدوده دقیق تردد خودرو‌ها با پلاک منطقه آزاد انزلی را از شمال تا سه راه اسالم خلخال، جنوب تا عوارضی امام زاده هاشم، از شرق تا پلیس راه چابکسر و از غرب تا ماسوله، مجاز اعلام کرده است. باتوجه به فاصله ۳۹ کیلومتری رشت تا انزلی، تردد خودروهای منطقه آزاد تا این قسمت از کشور منع قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید:

تمشخصات و قیمت ویوتا راو۴ وارداتی 
تویوتا کرولا وارداتی؛ مشخصات و قیمت

شرکت مهر خودرو ایرانیان در نمایشگاه گیلان ۱۴۰۳، آغاز واردات محصولات تویوتا را به صورت رسمی اعلام کرد. این مجموعه برنامه دارد تا محصولات مختلف تویوتا شامل  کمری هیبرید، هایلندر و هایلوکس ۶ سیلندر را به منطقه آزاد انزلی وارد کند.

گروه تویوتا، در کنار فولکس واگن و جنرال موتورز، عضوی از مثلث بزرگ‌ترین خودروسازان جهان است. در حالیکه برندهای متنوعی در زیرمجموعه‌ی فولکس آلمان وجود دارند، تعداد محصولاتی که سالانه با نام و لوگوی تویوتا در سطح جهانی فروخته می‌شوند، بیش از هر خودروساز دیگری است. حدود ۸۰ سال از تأسیس ارزشمندترین برند در صنعت ژاپن می‌گذرد، درحالیکه چند رده بالاتر از بی‌ام‌و، مرسدس بنز و حتی مک‌دونالد در رتبه‌ی دوازدهم جهان از نظر ارزش تجاری قرار دارد.

نسل اول تویوتا هایلوکس، سال ۱۹۶۸ معرفی شد و پس از  ۵۶ سال، امروزه با نسل هشتم خود فروخته می‌شود. بنا به ادعای کارشناسان، تویوتا هایلوکس به دلیل استقامت و کیفیت بالای ساخت، بعد از اسلحه‌ی AK-47 (کلاشنیکف) محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین وسیله‌‌ی مشترک در بین نیروهای نظامی جهان است. در ایران هم، می‌توان ادعا کرد به‌جز نسل اول که تا سال ۱۹۷۲ به‌صورت محدود عرضه شد، دیگر مدل‌های هایلوکس در کشور حضور داشتند و به‌صورت عمومی یا اختصاصی (برای ارگان‌های نظامی و امنیتی) استفاده شدند. در سراسر دنیا،  تاکنون حدود ۲۰ میلیون دستگاه انواع هایلوکس تولید شده است، ضمن اینکه در بعضی کشورها شامل امریکا و کانادا و مکزیک فروخته نمی‌شود. نسل جدید هایلوکس، سال ۲۰۱۵ معرفی شد و همچنان در حال تولید است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی تویوتا هایلوکس ۲۰۲۴

نسخه‌های مختلف هایلوکس، می‌توانند تفاوت‌ زیادی با یکدیگر داشته باشند. وانت تویوتا، با تعویض سپرها، جلوپنجره، رینگ‌ها و همچنین اضافه کردن گارد، ورودی هوا، مه‌شکن و بسیاری دیگر اقلام سفارشی، از یک وانت ساده به مدل لوکس یا شاسی‌بلند آف‌رود مخصوص طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود. با این حساب، نقد طراحی هایلوکس ۲۰۲۴ را براساس نسخه‌ی وارد شده توسط مهرخودروی ایرانیان انجام داده‌ایم. لازم به ذکر است که ارزان‌ترین مدل هایلوکس در بازار جهانی، به‌صورت تک‌کابین بدون پوشش بدنه در قسمت بار، همراه سپر و جلوپنجره‌ی تمام پلاستیک سیاه‌رنگ، فاقد مه‌شکن و همراه آینه بغل‌‌های پلاستیک ارائه می‌شود تا صرفا کاربرد صنعتی داشته باشد. نمونه‌ی دیگری از هایلوکس با نیم‌کابین عقب (Xtra cab) هم در بازار جهانی وجود دارد که وارد ایران نخواهد شد.

از نمای روبه‌رو، مهم‌ترین تفاوت هایلوکس با نسل‌های قبل به طرح چراغ‌های جلو وابسته است. نسل جدید، برخلاف حالت ساده و نسبتا بی‌تفاوت گذشته، با چهره‌ای اسپرت و انتقامجو ارائه می‌شود. چراغ‌ها، حالت چشم عقابی دارند و در طرفین، به خطوط منحنی ختم می‌شوند. مدل ۲۰۲۴ در نسخه‌ی آپشنال، دارای نوار LED روشنایی روز در بالا است که همراه قطعه‌ای از فلز کروم داخل کاسه چراغ، کاملا مدرن جلوه می‌کند.

جلوپنجره‌ی سیاه با طرح مشبک، دیگر تفاوت هایلوکس دوکابین GR با نسخه‌های ارزان‌قیمت است. حجم‌دهی زیبای سپر و کاپوت جلو، دیگر نکات مثبت در طراحی نسل هشتم هایلوکس هستند. روی درپوش موتور، خطوطی وجود دارد که هماهنگی جالب با چراغ‌ها و انحنای داخل جلوپنجره ایجاد می‌کند. روی سپر هم، فضای مناسبی برای هدایت هوا به سمت رادیاتور وجود دارد. جایگاه مربوط به چراغ‌های اصلی و مه‌شکن‌ها، نسبتا قابل قبول است و با حالتی پف‌دار، هایلوکس را با ابهت و پهن‌پیکر نشان می‌دهد. از نکات منفی در طراحی وانت تویوتا، باید به مه‌شکن‌های ارزان‌قیمت دایره‌ای با جایگاه پلاستیک اشاره کرد که تقریبا در تمامی مدل‌ها و حتی نسخه‌های آپشنال، ثابت هستند.

از نمای جانبی، همان‌طور که از یک وانت در کلاس هایلوکس انتظار می‌رود، به‌جای خطوط عمیق و مورب از حجم‌دهی ملایم و کاربردی استفاده شده است. مشابه سبک طراحی در وانت‌های آمریکایی، گلگیرهای جلو و عقب با برجستگی همراه هستند که علاوه بر بهبود ظاهر و ابهت خودرو، نوسان چرخ‌ها در دست‌اندازهای عمیق را تسهیل می‌کنند. همه‌ی مدل‌ها، دارای آینه بغل راهنمادار هستند وغالبا همراه رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچ تیره‌رنگ و تایرهای ۲۶۵ میلی‌متر ارائه می‌شوند.

پشت هایلوکس، طبق معمول با ویژگی‌ خاصی همراه نیست. نام برند سازنده که در نسل‌های قبل به‌صورت درشت و برجسته روی درپوش بار حک می‌شد، در اغلب مدل‌های جدید هایلوکس (به جز مدل کار) دیده نمی‌شود. در عوض، چراغ‌های بزرگ‌تر و دستگیره‌ی وسط برای مدل‌های آپشنال پیش‌بینی شده است، هرچند نسخه‌ی پایه برای مصارف صنعتی WorkMate از دستگیر‌های دوگانه‌ی سنتی در طرفین استفاده می‌کند. چراغ ترمز اضافه در مرکز هم، بزرگ‌تر از نمونه‌ی دیده‌شده در مدل قبلی است. برخلاف سپر جلو که حالتی کاملا هماهنگ با دیگر اجزاء دارد، سپر عقب با ساختار مستقل و ظاهر جدا از بدنه ارائه می‌شود. بخش اصلی این قسمت، پلاستیک سیاه‌رنگ است و در نمونه‌های آپشنال دارای ادوات فلزی خواهد بود. طبق معمول، چرخ یدکی به‌خوبی در زیر بدنه پنهان می‌شود؛ اما خبری از اگزوزهای لوکس و براق، حتی در نمونه‌های فول‌آپشن نیست. پوشش قسمت بار، تا حدودی در مدل‌های مختلف متفاوت خواهد بود؛ اما مسلما در نسخه‌ی وارداتی با کفپوش هم‌ر‌نگ بدنه ارائه می‌شود. این قسمت، برای تحمل وزن ۹۵۰ کیلوگرم طراحی شده است.

ابعاد هایلوکس دوکابین، شامل طول ۵۳۳۵ میلی‌متر با عرض ۱۸۵۵ میلی‌متر و فاصله محورهای ۳۰۸۵ میلی‌متر خواهد بود که با ارتفاع سقف ۱۸۲۰ میلی‌متر در نسخه‌ی دودیفرانسیل ارائه می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین تویوتا هایلوکس ۲۰۲۴

اگر سابقه‌ی رانندگی با هایلوکس قدیمی داشته باشید، مسلما از حضور در کابین مدل جدید، راضی خواهید شد. فضای داخلی لوکس و قابل مقایسه با سدان‌های خانوادگی محسوب نمی‌شود؛ ولی تجهیزات مدرن و ظاهری جذاب دارد. از سویی دیگر، با نگاه موشکافانه متوجه تمهیداتی قدیمی و ناخوشایند در داشبورد خواهید شد  که نتیجه‌ی طراحی قدیمی از سال ۲۰۱۵ است.

از نکات مثبت در فضای داخلی هایلوکس، باید به نمایشگر لمسی میان داشبود اشاره کرد که در نمونه‌ی پایه، ۶.۱ اینچ و در نسخه‌های بالاتر، ۷ اینچ است. این بخش، کمی برجسته و بدون قاب به نظر می‌رسد تا حالتی شبیه تبلت فراهم کند و دسترسی خوبی برای راننده داشته باشد. کمی پایین‌تر، کلیدهای مربوط به کنترل تهویه مطبوع قرار دارند که با ترکیب دکمه‌های فشاری و گردان، ساختاری کاملا سنتی دارند. کلیدهای مربوط به مدیریت بعضی آپشن‌های فنی، مثل کنترل لغزش و سیستم دو دیفرانسیل، نزدیک دسته دنده هستند؛ ضمن اینکه از مواد ارزان‌قیمت و ترکیب قدیمی استفاده می‌کنند.

فرمان، طبق معمول با فرم دایره‌ای و کلیدهای کم‌تعداد کاربردی ارائه می‌شود که در مدل‌های مختلف با توجه به نوع آپشن‌ها، کمی متفاوت است. هایلوکس، همچنان از دکمه‌های جهت‌دار قدیمی برای کنترل سیستم صوتی در خودرو استفاده می‌کند و فاقد چرخ‌گردان مینیاتوری است. در همه‌ی مدل‌ها، ساختار استخوانی پشت فرمان و قطعه‌ی چشم‌نواز فلزی در پایین، وجود دارد. پنل سرعت و دور موتور، نسبتا ساده و در مدل‌های آپشنال، دارای فریم فلزی و شبیه به حالت سیلندری هستند. نمایشگر ۴.۲ اینچ مربوط به کامپیوتر سفر نیز، آپشنی سفارشی محسوب می‌شود که در مرکز پنل خواهد بود. مدل‌های پایه، مثل نمونه‎ای که در تصویر بالا دیده می‌شود؛ دارای نمایشگر دیجیتال در اندازه‌ی کوچک هستند.

مواد به‌کاررفته در داشبورد و فرمان چندان عالی ارزیابی نمی‌شود و تقریبا در همه‌جا، پلاستیک خشک با رنگ تیره وجود دارد. این شرایط، در مدل‌های گران‌تر هایلوکس با آپشن‌های بیشتر نیز ادامه دارد و صرفا در بعضی نسخه‌های سفارشی، می‌توان از فرمان و صندلی چرم مصنوعی استفاده کرد. از سویی دیگر، ترکیب ادوات داشبورد با ظاهری چشم‌نواز ارائه می‌شوند و قطعات نقره‌ای رنگ با قاب‌ براق سیاه در مرکز، جلوه‌ای مدرن برای کابین هایلوکس فراهم می‌کنند. این شرایط در تودری‌ها نیز وجود دارد و در کنار پلاستیک سخت، قطعاتی نقره‌ای رنگ در کنار پوشش چرم زیردستی دیده می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید با خرید یک وانت دو کابین گران‌قیمت، مثل تویوتا هایلوکس؛ صاحب خودرویی جادار شده‌اید، اشتباه می‌کنید. این محصول، راحتی و فضای کابین یک کراس‌اور سایز متوسط مثل راو۴ را فراهم نمی‌کند. پشت فرمان هایلوکس، با عقب کشیدن صندلی‌های اسفنجی می‌توان راحتی نسبی داشت؛ اما این شرایط در صندلی عقب وجود ندارد. فردی با قد ۱۸۵ سانتی‌متر، فاصله‌ی بسیار کمی بین سر تا سقف و زانوها تا صندلی جلو دارد. ارتفاع نشیمن این قسمت از کف هم، چندان ایده‌آل نیست و در سفرهای طولانی‌مدت برای فرد بلند قد، ناراحت‌کننده خواهد بود. در عوض می‌توان نشیمن‌گاه ردیف دوم را (به‌صورت دوگانه) بالا زد و از فضای پشت برای حمل بار استفاده کرد.

پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا هایلوکس ۲۰۲۴

تویوتا هایلوکس  در سه تیپ توسط مهر خودرو ایرانیان عرضه می شود.  نوع اول این خودرو به پیشرانه ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر مجهز است و SR5 نام دارد. این نسخه از هایلوکس، ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک، سیستم دو دیفرانسیل، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه مهم‌ترین مشخصات هایلوکس SR5 هستند.

تیپ قوی تر و میان‌رده، پیشرانه‌ی ۴ لیتر ۶ سیلندر با ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۶ نیوتن متر گشتاور دارد. این نسخه به نام هایلوکس SR5 ادونچر، علاوه‌بر گیربکس اتوماتیک، امکانات بیشتر شامل دوربین ۳۶۰ درجه و قفل دیفرانسیل عقب نیز ارایه می‌کند. میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه از مشخصات این مدل هستند.

گران ترین نسخه از هایلوکس وارداتی مهر خودرو ایرانیان به منطقه آزاد انزلی، تیپ GR خواهد بود. این خودرو از نظر مشخصات فنی با هایلوکس ادونچر برابر است. اما کیت بدنه و تجهیزات مخصوص آفرود تعلیق روی این خودرو نصب شده و در بحث ظاهری، اسپرت‌تر دیده می‌شود. همچنین امکاناتی مانند پدال تعویض دنده پشت فرمان و صندلی برقی هم دارد.

قیمت انواع تویوتا هایلوکس ۲۰۲۴ وارداتی در منطقه آزاد انزلی

ظاهرا قرار است شرکت مهر خودرو ایرانیان، سه مدل هایلوکس را به ترتیب با قیمت‌های ۳/۲ و ۳/۹ و ۴/۳ میلیارد تومان عرضه کند. در بازار وانت‌های دو دیفرانسیل پلاک ملی، هم‌اکنون فوتون تونلند G7 ایران خودرو با گیربکس اتوماتیک، حدود ۲/۳ تا ۲/۵ میلیارد تومان قیمت دارد. همچنین اندک نمونه‌های وارداتی دست دوم مدل ۲۰۱۶ با کارکرد ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر، حدود ۶/۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. boost10

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    ایشالا بیاد تو خیابونا

    ما که نمیتونیم بخریم حداقل وانت نما های چینی کمتر میشن

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. مزدا

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2097 ديدگاه)

      چند تا سوال از دوستان .
      اول اینکه یه خودرو پلاک منطقه آزاد میخوره برای ورودش ارز از مملکت مگه خارج نمیشه ک پلاک منطقه آزاد بخوره یا پلاک ملی؟
      دوم اینکه این پلاک گذر موقت و پلاک منطقه آزاد
      و این مسخره بازیا فقط تو ایران هست یا تو کشورهای دیگه هم هست؟

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Mohsen68

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    داخلیا که وضعیتشون معلومه…

    خارجی هم یبار میخری، یه عمر باید بدویی دنبال یدکی…

    تمام ۱۹۷ تا کشور دیگه ماشین مثل کفش میمونه، میخری، استفاده میکنی، میندازی دور بره…
    یه مثنوی ۷۰ مَن داستان ساختن برا چیزی که تو بقیه جاهای دنیا یه خرید کاملاً نرمال و عادی محسوب میشه…

    سامانه، فروش آزاد، فروش کارخونه، فروش پشت گمرک، فروش جلو گمرک، فروش فلان…

    سیرک شده رسماً

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. حسام

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      قطعه پیدا میشه اگرم نشد سفارش بده برات بیارن سگش میارزه به پیکاپ و کراس اور های چینی که نه دو دیفرانسیل هستن نه شاسی مستقل دارن 😂
      ماشینی که شاسی مستقل نباشه اسمش کراس اوره نه شاسی بلند. واقعاً متأسفم برای کسانی که پول به امثال تیگو و Kmc میدهند.
      طرف جیپ چروکی ۱۹۹۸ سوار میشه قطعه از آمازون سفارش میده اورجینال، برای میفرستن میبینده رو ماشینش با افتخار سرشو بالا میگیره سوار میشه.
      من حاضرم قدیمی و کهنه و کثیف سوار شم اما جنس باکیفیت و برند.

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Mohsen68

        ۲۷ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (105 ديدگاه)

        تو شیراز خیابان سعدی مرکز فروش قطعات خودرو، بارها و بارها از دوست و آشنا شنیدم که درگیر پیدا کردن قطعه بودن. تهرانم همینه…

        اینجوری نیست که من دیسک و صفحه کلاچ، دیسک ترمز و رادیاتور و هر وقت نیاز داشتم بزنم آمازون برام بیاره…

        کارمزدی که بر اساس وزن کالا میگیره یکاری با قیمت میکنه که مجبور میشی ۱۵ برابرشو پرداخت کنی…

        دالاس که زندگی نمیکنیم هر چی خواستیم بزنیم آمازون بیاره…

  3. Ali

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    امروز یک آگهی تیوتا هایلوکس داخل باما ۲۰۲۲ صفر دیدم که ۱۶میلیارد و نیم قیمت خورده .میتونید برید ببینید.
    حالا مدل grقرار چقدر قیمت بخوره؟احتمالا ۲۰ میلیارد.
    واقعا که خنده داره😂

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. Mr. gt c

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (427 ديدگاه)

    هرکی اینو بخره تا اخر عمر رفیقشه، فکر کنم رنگ تعمیرکار بخودش نبینه صاحب ماشین، 4 لیتری وی 6 با این میزان قدرت یعنی کم‌ترین استرس روی موتور، براش خیر کنه هرکی میخره، خوشبحالتون…

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. MohammadPouria

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    بابا بخدا تو کشور های دیگه با اینا کار میکنن و بار میکشن و …
    نه به عنوان ماشین لوکس اِن میلیاردی….
    اصلا حرفی نمیشه زد کلا انگار ما قرار نیست ماشین درست و حسابی نو سوارشیم…
    هی بلاخره ماهم خدایی داریم…

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا