یکی از شاخصترین شاسی بلندهای تاریخ را میتوان تویوتا راو ۴ دانست که در کلاس محصولات کامپکت یا جمعوجور تاریخچه درخشانی دارد.
بازار خودروی جهانی در دهه ۹۰ میلادی تفاوتهای زیادی با امروز داشته است. مشتریان در آن زمان با گزینههای متنوعی روبرو بودند که از محصولات خانوادگی تا خودروهای پنج در جمعوجور را شامل میشد. افرادی هم به دنبال ماجراجویی بودند به سمت خودروهای دو دیفرانسیل جذب میشدند. البته در سال ۱۹۹۴ صنعت خودرو با تحولی بزرگ روبرو شد چراکه در آن سال شاهد معرفی تویوتا راو ۴ نسل اول بودیم.
تویوتا در حرکتی استراتژیک که بعدها اثرات خود را نشان داد نه تنها محصولی جدیدی معرفی کرد بلکه یک کلاس خودرویی نوین با نام شاسی بلندهای کراس اور کامپکت را نیز بنا نهاد. از اینجا به بعد شما میتوانستید خودرویی با بهترین ویژگیها را انتخاب کنید. راو ۴ نسل اول محصولی کاربردی با چهار صندلی راحت بود که درعینحال دینامیک رودسترهای اسپرت را نیز تا حدودی ارائه میکرد. همچنین اگر هوا یا مسیر نامساعد میشد شما میتوانستید از حضور در یک خودروی چهار چرخ محرک اطمینان خاطر حاصل کنید.
تویوتا راو ۴ از همان ابتدا به موفقیت زیادی دست یافت. افرادی که به دنبال هویتی متمایز و تجربه رانندگی خوب بودند سریعاً آن را انتخاب کردند. برندهای دیگر نیز پس از معرفی راو ۴ دست به کار شدند و محصولات رقیب را عرضه نمودند. به راحتی میتوان گفت راو ۴ قواعد بازی را تغییر داد و ویژگیهای یک خودروی شهری راحت را با تواناییهای آفرودرها ترکیب کرد. اما قبل از آنکه نسخه تولیدی راو ۴ نسل اول معرفی شد شاهد رونمایی از پروتوتایپ راو ۴ در نمایشگاه توکیو ۱۹۸۹ بودیم. این خودرو در ابتدا یک طراح مطالعاتی به شمار میرفت و نشانی از تولید آن در آینده نزدیک وجود نداشت. در واقع این پروتوتایپ فاقد جزئیات ضروری برای یک خودروی تولیدی بود؛ اما بازخوردهای مثبت مردم و کارشناسان تویوتا را متقاعد کرد که یک محصول جمعوجور اما چهار چرخ محرک را تولید کند. در مارس ۱۹۹۱ چراغ سبز تولید این محصول جدید صادر شد و فاز توسعه آن کلید خورد.
اما در دهه ۹۰ میلادی این سؤال وجود داشت که چه کسی میتواند یک خودروی کامپکت، دو دیفرانسیل و جذاب تولید کند؟ اگرچه امروز پاسخ دادن به این سؤال راحت خواهد بود اما در آن ماساکاتسو نوناکا مهندس ارشد تویوتا تلاشهای زیادی انجام داد تا مدیران شرکت را متقاعد کند که چنین پروژهای نه تنها موفقیتآمیز خواهد بود بلکه بازار را از نو تعریف خواهد کرد. چنین شک و تردیدهایی در آن زمان قابلدرک بود و باعث شد فرایند توسعه خودرو به کندی پیش برود؛ اما زمانی که شاخه ژاپن و اروپای تویوتا از این پروژه حمایت کردند موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. آنها اظهار داشتند مشتریان علاقه زیادی به خودروهای کامپکت چهار چرخ محرک دارند و همین موضوع انرژی لازم برای پیشبرد فرایند توسعه راو ۴ را فراهم کرد. راو ۴ در زمان معرفی به بازار آمریکا در سال ۱۹۹۶ با آپشن هایی همچون بدنه دو یا چهار در، گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک و طراحی دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک قابل انتخاب بود. در واقع راو ۴ نسبت به محصولات آن دوره و حتی امروزی بسیار متفاوت به نظر میرسد. در جدول زیر مشخصات خودروی موردبحث آورده شده است.
تویوتا راو ۴ مدل ۱۹۹۴ | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری 3S-FE |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۲۹/۱۷۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۴ |
پس از آن بود که دیگر خودروسازان متوجه موفقیت راو ۴ شدند و محصولات جدیدی را راهی کلاس شاسی بلندهای کامپکت کردند. مفهوم خلاقانه راو ۴ و موفقیت آن مانند یک کاتالیزور بود که صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داد و آنها را متقاعد کرد در توسعه شاسی بلندهای جمعوجور سرمایهگذاری کنند. این خودرو زمانی عرضه شد که بازار تحت تأثیر شاسی بلندهای بدنه روی فریم قرار داشت. این خودروها از طراحی مدلهای قدیمی و ساختار وانتها استفاده میکردند و خشونتی ذاتی داشتند. البته در کنار مزایا، معایبی همچون سواری خشن، مصرف سوخت زیاد و جذابیت محدودیت نیز همراه شاسی بلندهای بدنه روی فریم بود که باعث میشد اکثر مصرفکنندگان علاقهای به آنها نداشته باشند.
راو ۴ در نقطهای مقابل و با مفهومی انقلابی رونمایی شد. این خودرو میخواست تجربه سواری نرم یک خودروی سواری را با فضای بار یک استیشن و موقعیت سواری و ارتفاع یک شاسیبلند معمولی ترکیب کند. در بازاری که پر از خودروهای سنگین و قدبلند بود، راو ۴ نسل اول ایده سنتی شاسی بلندها را به چالش کشید. همانطور که گفته شد محصول جدید تویوتا با استقبال قابلتوجهی از سمت مشتریان روبرو شد و هم کارشناسان و هم مشتریان آن را تحسین کردند. تویوتا در پاسخ به تقاضای بیش از حد مجبور شد تولید خود را دو برابر کند.
تویوتا در فرایند توسعه راو ۴ تصمیم استراتژیکی گرفت و آنهم استفاده از قطعات اثبات شده سایر خودروهای موجود بود. در واقع پلتفرم این خودرو از کرولا گرفته شد و پیشرانه و چندین قطعه فنی دیگر هم به کمری و کارینا اختصاص داشتند. سیستم تعلیق و گیربکس هم از خودروی سلیکا GT-Four قرض گرفته شدند. ترکیب این قطعات مختلف منجر به تولید محصولی شد که نه تنها راو ۴ را تعریف میکرد بلکه چشمانداز صنعت خودرو را هم تغییر داد. تویوتا راو ۴ در ۲۵ سال گذشته به آمار فروش باورنکردنی دست یافته و فاکتورهای زیادی روی موفقیت آن تأثیرگذار بودهاند. مشتریان از موقعیت سواری خودرو تعریف کردهاند چراکه باعث میشود راننده دید خوبی به جاده داشته باشد. فاکتور دیگر هم تواناییهای حرکتی در هر شرایط آب و هوایی است اما مهمتر اینکه علیرغم ویژگیهای مرسوم شاسی بلندها، تویوتا راو ۴ تجربه سواری مشابه خودروهای سواری دارد و خیلی بزرگ و زمخت به نظر نمیرسد.
یکی دیگر از جذابیتهای این خودرو به مصرف سوخت کم آن مربوط میشود که مشابه یک سدان است تا یک شاسیبلند. این موضوع نه تنها باعث آسیب کمتر به محیطزیست میشود بلکه به معنی هزینههای نگهداری کمتر است که باب میل مشتریان خواهد بود. فضاسازی کابین راو ۴ هم هوشمندانه انجام شده و فضای خوبی وجود دارد. این نوع طراحی باعث میشود سرنشینان راحتی زیادی داشته باشند. نسخه اولیه راو ۴ بهصورت خودرویی دو در و چهار نفره عرضه شد و از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با کد 3S-FE استفاده کرد. این پیشرانه قدرت ۱۲۹ اسب بخار داشت که برای آن زمان رقم خوبی محسوب میشد.
پیشرانه یاد شده میتوانست با گیربکس ۵ سرعته دستی استاندارد یا ۴ سرعته اتوماتیک سفارشی همراه شود. البته راو ۴ نسل اول در دو نقطه میتوانست بهتر ظاهر شود که یکی فضای سرنشینان عقب و دیگری فضای بار بود. تویوتا برای حل این مشکل نسخه چهار در را در مارس ۱۹۹۵ معرفی کرد که چند سانتیمتری بر طول آن افزوده شده بود و راو ۴ را به خودرویی پنج نفره تبدیل میکرد. از دیگر تغییرات این خودرو میتوان به معرفی مدل پایه دیفرانسیل جلو در سال ۱۹۹۶ و عرضه نسخه برقی در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد. این مدل برقی برای هماهنگی با قوانین خودروهای بدون آلایندگی کالیفرنیا طراحی شده بود.
تویوتا در بازارهای جهانی به فروش حدود ۳۰۰ هزار دستگاهی راو ۴ در عرض ۳ سال دست یافت. البته باید گفت راو ۴ کنونی تنها در آمریکا فروش بیش از ۴۰۰ هزار دستگاهی در یک سال دارد. نسل دوم و کاملاً جدید خودروی موردبحث در سال ۲۰۰۱ معرفی شد هرچند برخی رقبای دیگر هم وجود داشتند که از جمله آنها میتوان هوندا CR-V، سوبارو فارستر، سوزوکی گرند ویتارا و لندرور فریلندر را نام برد. وجود این رقبا باعث شد تویوتا در توسعه نسل دوم راو ۴ جدیت بیشتری به خرج دهد به گونهای که راو ۴ نسل دوم طویلتر، عریضتر و جادارتر از نسل اول بود. این خودرو هویت متمایزی به دست آورد و از قطعات مشترک کمتری با دیگر محصولات تویوتا استفاده میکرد. در واقع حدود ۷۰ درصد قطعات این خودرو مخصوص خودش بود.
راو ۴ نسل دوم همچنان بهصورت دو و چهار در عرضه میشد هرچند در بازار آمریکا تنها نسخه چهار در ارائه شد. گیربکسها نیز نسبت به قبل تغییری نداشتند و خریداران میتوانستند نمونههای ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک را انتخاب کنند. جدای از تکامل فیزیکی، راو ۴ قدرت بیشتری داشت و پیشرانه ۲ لیتری نسل جدید سری AZ آن ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. مدل ۲۰۰۴ این خودرو به پیشرانه ۲.۴ لیتری با ۱۶۱ اسب بخار قدرت مجهز شد.
سومین نسل تویوتا راو ۴ با یک تغییر مهم معرفی شد و آنهم خاتمه عرضه نسخه دو در بود. تویوتا تغییرات بیشتری را در طراحی ظاهری و ابعاد کلی خودرو اعمال کرد و تجهیزات زیادی نیز در آن به چشم میخورد. نکته دیگر هم نصب ردیف سوم صندلیها در خودرو بود هرچند فضای آنها جای تعریفی نداشت. ژاپنیها همچنین از مونوکوک کاملاً جدیدی استفاده کردند که ۷۶ درصد مستحکمتر بود. این ساختار به معنی بهبود ایمنی، دوام و کاهش سروصدا، لرزش و ناهنجاری راو ۴ نسل سوم بوده است. تویوتا برای اولین بار در این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری برگرفته از آوالون را نصب کرد. این پیشرانه ۲۶۹ اسب بخار قدرت و ۳۳۳ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. راو ۴ مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر میتوانست تنها در عرض ۶.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.
اما برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۲ نسل چهارم تویوتا راو ۴ با فاصله بین محوری استاندارد برای تمامی بازارهای جهانی رونمایی شد. این خودرو با قوای محرکه متنوعی شامل پیشرانههای بنزینی ۲ و ۲.۵ لیتری و همچنین نمونههای ۲ و ۲.۲ لیتری دیزلی عرضه شد. پیشرفته دیگر خودرو به تکنولوژی چهار چرخ محرک بهروز با سیستم کنترل گشتاور دینامیک هوشمند مربوط میشد. همچنین راو ۴ نسل چهارم دارای حالت رانندگی اسپرت بود. بازار واکنش بسیار خوبی به این خودرو نشان داد و فروش آن به ۱۰ برابر فروش نسل اول در سال ۱۹۹۴ رسید.
در سال ۲۰۱۶ یک تغییر تاریخی دیگر برای راو ۴ رخ داد و آن معرفی اولین مدل هیبریدی بود. با قدرت ۱۹۷ اسب بخار، راو ۴ هیبریدی صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۸.۳ ثانیهای داشت و درعینحال رکورد جدیدی برای مصرف سوخت در کلاس خود ثبت میکرد. در سال ۲۰۱۹ نسل فعلی این خودرو در اروپا معرفی شد. این خودرو از چهارمین نسل تکنولوژی هیبریدی تویوتا سود میبرد و همین پیشرفتها باعث شدهاند راو ۴ بهترین خودروی کلاس خود از نظر مصرف سوخت و آلایندگی باشد. اگرچه بازار در حال تکامل است و رقبای جدیدی ظهور میکنند اما تویوتا همچنان تعهد خود به نوآوری را حفظ کرده است. تکامل کراس اورها اجتنابناپذیر است و همه به دنبال تولید محصولاتی پاکتر، پیشرفتهتر و مجهزتر هستند. میراث تویوتا در ارائه بهترین و پیشرفتهترین محصولات ما را مطمئن میسازد که راو ۴ همچنان بخشی از آینده خواهد بود…
JaMsHiD
۲۳ بهمن ۱۴۰۲باز هم اسم تویوتا . واقعا با این کلاسی که به بازار اضافه کرد قشنگ تونست بازار رو متحول کنه جوری که همه الان دنبال کراس اور هستن
پیام
۲۳ بهمن ۱۴۰۲چه قدر طراحی نسل اولش خنده دار بوده!!!
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲با همین طراحی خنده دار خودشو تو تاریخ موندگار کرد . تا به امروز بیش از 10 میلیون راوفور تولید شده . 10 میلیون !
ازون ور یه عده میرن خودشونو میکُشن تو طراحی و دیزاین و التماس طراح های سابق برند های بزرگ میکنن ، آخرشم توقف تولید میخورن یا کل برندشون یا ۶۰ هزار تا فروش به حیات خودش ادامه میده .
amir
۲۳ بهمن ۱۴۰۲همین خنده دار شد اونی که آرزوی ژیگولی ها بود ضمنا اون زمانی که اینا بودن هیوندای و کیا باید گدایی مزدا و میتسوبیشی رو میکردن چون همینم بلد نبودن طراحی کنن
بهنام
۲۳ بهمن ۱۴۰۲پیام
فقط طراحی نسل اول سانتافه و توسان و اسپرتیج خیلی عالی بود حتماً.😂
۲۳ بهمن ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/toyota-rav4-1994-5.jpg
بچه بودم ماکت اینو داشتم با چرخای غول پیکر بعد بابام که میوه میخرید رو دوستای موز یه برچسبهایی بود اونا رو میکندم میزدم به چرخش و زیر ظرفهایی هم که اونموقع داشتیم یه برچسب های بود اونا هم میکندم میزدم به چرخاش چه دورانی بود هنوز ماکته رو دارمش فقط لاستیک نداره😍😍😍
چند سال بعدش هم اقام یدونه ماکت سفیدشو خریده بود برام که کاپوتش هم باز میشد جفتشون رو سالم نگه داشتم فقط اون قدیمی تره خیلی رنگش پریده چون مال تقریبا ۱۵ سال پیشه فکر کنم♥️😐
amir
۲۳ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا منم داشتم
یه هامر زرشگی داشتم باهاش تخمه بار میزدم تا این تباه بودیم
parhamiof
۲۳ بهمن ۱۴۰۲یادش بخیر ماکت 911 خریده بودن برام میرفتم باهاش مسافرکشی باربری.
ذهنمم فقیر بود.
امیر علی
۲۶ بهمن ۱۴۰۲😂😂😂
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ژاپنیا از دیروز خبرای پدال رو درو کردن .
یه نکته جالب تو متن دیدم :
«از دیگر تغییرات این خودرو میتوان به معرفی مدل پایه دیفرانسیل جلو در سال ۱۹۹۶ و عرضه نسخه برقی در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد. این مدل برقی برای هماهنگی با قوانین خودروهای بدون آلایندگی کالیفرنیا طراحی شده بود »
حدود ۷۰ اسب و ۱۹۰ نیوتون متر گشتاور داشته و بردش طبق WLTP ، حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده . برای ۲۷ سال پیش آمار جالبیه .
https://www.car.info/en-se/toyota/rav4/rav4-ev-s-1997-270797/specs
کاملا مشخص میکنه مسئله برقیای ژاپن قضیه ی مدیریتی داره وگرنه خیلی بهتر میتونستن تو بازار برقی حضور پیدا کنن . کارشناس نماهای سایت بهتره برای سطحشون یه فکری بکنن .
پیام
۲۳ بهمن ۱۴۰۲هیچ خبر خاصی از ژاپن نبوده!!! درو چی! مگه فقط تعداد خبر مهمه! چیکار کردن! 😂😂😂
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲برو خبر بالا ببینی چیکار کردن 🔥😂
خوشم میاد هر ادعایی میکنی به ساعت نمیکشه که خلافش ثابت میشه . این سطح از تضاد با دنیای حقیقی واقعا بی سابقه ست .
این همه معرفی محصول ، قابلیت های فنی ، تاریخچه محصولات و … . افتخارش برای ژاپن و هواداراش ، فشارش برای تو 😂
amir
۲۳ بهمن ۱۴۰۲خبر خاصی نبوده رکورد فروش میدونی چرا ؟ کاملا عادی شده که پرفروش ترین باشه و رکورد فروش بزنه 🤣🤣🤣🤣
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲اگر علاقه داشتید راجع به Rav4 برقی در سال ۱۹۹۷ بدونید این مقاله از پدال رو بخونید .
https://www.pedal.ir/toyota/fully-electric-toyota-rav4-you-never-knew-existed/
۱۰ سال قبل از ساخت اولین آیفون ، تویوتا خودروی برقی خودش رو به تعداد ۱۵۰۰ دستگاه ، برای بررسی تکنولوژی خودروهای برقی ساخت .
همین کمپانی که امروز یه عده بی سواد و کم سن و سال بهش میگن عقب مونده !
عقب مونده ی واقعی کسیه که بدون دونستن چیزی حرف بزنه :)
۲۳ بهمن ۱۴۰۲نوید تو اکثر پست های پنج سال اخیر کامنت گذاشته این هم یک پست رندوم که میبینیم نوید توش کامنت گذاشته
https://www.pedal.ir/kia/%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%b7%d9%88-%da%a9%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%be%d8%aa%db%8c%d9%85%d8%a7-gt-2018/
amir
۲۳ بهمن ۱۴۰۲پرفروش ترین محصول غیر آمریکایی در بازار آمریکا🔥🔥
فیس جلوی نسل دومش چقدر شبیه کمریه
۲۳ بهمن ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/toyota-rav4-3rd-gen-cropped-1.jpg
تویوتا آریون منظورت نیست؟
مردی که دنیا رو فروخت
۲۴ بهمن ۱۴۰۲نه شبیه کمری ۲۰۰۸ بود
سبک طراحی جالبیه
18:45
۲۳ بهمن ۱۴۰۲به به به دست پخت آقا شاهین دوباره غوغا کرد 👏👏👏
عجب مطلب کاملی…
حالا جالبه دوستان بدونین که بنیان گذار کلاس کراس اوورهای کامپکت لوکس هم نسل اول ب ام و X3 بوده.
در واقع قبل از X3 هیچ شرکت لوکس سازی وارد بازار شاسی بلندهای جمع و جور نشده بود، از لینکلن گرفته تا کادیلاک، مرسدس و آئودی…
نسل اول X3 بود که سبب شد سایر رقبا حتی آلفا رومئو و مازراتی هم دهه های بعد
به ساخت رقیبی برای X3 و امثال اون رو بیارن.
در واقع X3 نسل اول سبب شد که برای اولین باردر جهان، تو یه خودروی کراس اوور، ویژگی های لوکس هم دیده بشه بهمراه موج عظیمی از رفتارهای دینامیکی جذاب و خیره کننده…
واسه همین به X3 لقب سری 3 دنیای شاسی بلندها رو میدن که این لقب تا به الانم ادامه داره…
البته نسل اول این خودرو از نقطه ضعف هایی مانند سواری خشک و استهلاک بالا رنج میبرد، اما فروش خوب این خودرو و نسل های بعدیش مانع از ساختنش تا به الان نشد…
ممنون از آقا شاهین اگه تاریخچه X3 رو هم بنویسن🙏🌹❤️
شاهین
۲۳ بهمن ۱۴۰۲سلام حسین جان ممنونم
چشم فرصتی پیش بیاد حتما.
18:45
۲۳ بهمن ۱۴۰۲❤️❤️🙏
نیما
۲۵ بهمن ۱۴۰۲و شروعی بود بر شاسی بلندهای اسپرت،اونوقتها مجله ماشین میخوندم و ارقام ثبت شده در تست ۴۰۰ متر و… برای اون روزها خیره کننده بود
Piero Ferrari
۲۳ بهمن ۱۴۰۲نسل ۴ این چینی ها اومدن کپی کردن شده لیفان ایکس ۶۰
آرین
۱۳ اسفند ۱۴۰۲نسل یک هم ایکس 33 نسل اول
Taha Ayoobi
۲۳ بهمن ۱۴۰۲تاریخچه غنی👏👏👏
( سلام داداش چطوری سابق )
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ام وی ام ایکس۳۳ ام رو همون پلت فرم نسل دوم توسعه و تولید پیدا کردش که بدک در نیومد
ولی این کجا و اون کجا
حسین
۲۳ بهمن ۱۴۰۲از این نسل به بعد راهو اشتباه رفت
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/toyota-rav4-3rd-gen-cropped-1.jpg