تویوتا که زمانی پیشتاز راندمان بالای تولید به شمار میرفت درسهای زیادی را از شرکت چینی بی وای دی آموخته است.
مدتهای زیادی است که تویوتا شدیدترین انتقادات را به دلیل عقب ماندن در بازی خودروهای برقی تحمل میکند؛ اما ژاپنیها امسال به دلیل فرایند ساخت جدید خود و همچنین برنامههای جاهطلبانه تولید خودروهای بدون آلایندگی خبرساز شدهاند. از جمله این برنامهها میتوان به تکنیکهای ریختهگری و ساخت متفاوت اشاره کرد. این تکنیک که نسل بعدی خط مونتاژ محسوب میشود از خودروهای خودران استفاده میکند. تویوتا همچنین در استراتژی مهم خود به تکنولوژی باتریای اشاره کرده که باعث تولید خودروهایی با شعاع حرکتی فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتر میشود. قرار است با آغاز سال ۲۰۲۶ تعداد ۱۰ خودروی برقی راهی بازارهای جهانی شوند؛ اما شاید این برنامهها بدون شوک بزرگی که بی وای دی چین به بازار خودرو وارد کرد میسر نمیشد. همانطور که میدانید چینیها در توسعه سدان برقی bZ3 با تویوتا همکاری کردهاند.
یکی از رسانههای تویوتا با تاکرو کاتو رئیس کارخانه جدید تویوتا برای تولید محصولات برقی گفتوگو کرده و او تحت تأثیر سفر تجاری خود به چین قرار گرفته است. کاتو میگوید:
برای اولین بار من با رقابتپذیری بالای قطعات چینی روبرو شدم. آنها نه تنها تکنولوژی را یاد گرفته و بکار میبرند بلکه به سرعت فرایندهای ساخت را دگرگون میسازند. من تجهیزاتی را نظارهگر بودم که تا قبل از آن هرگز در ژاپن ندیده بودم و فرایند ساخت آن نیز بسیار خوب بود. در واقع من احساس میکردم وسط یک بحران قرار دارم! در همان زمان فکر کردم باید باقی سابقه کاری خود را در چین ادامه دهم.
این حس واقعبینی زمانی پررنگتر شد که تویوتا شروع به همکاری با بی وای دی جهت تولید سدان bZ3 کرد. این خودرو از پلتفرم TNGA تویوتا و باتریهای تیغهای شریک چینی استفاده میکند. همانطور که کاتو میگوید توسعه سدان برقی یاد شده با تغییرات متناوبی همراه شده است. پنج ماه پس از سفر مقامات تویوتا به ژاپن ارتفاع و فاصله بین محوری bZ3 اصلاح شده و این یک تغییر بزرگ برای خودرو بوده است. مدیر تویوتا خاطرنشان میسازد:
ارتفاع کلی خودرو حدود ۲۵ میلیمتر کاهش یافت و بنابراین طراحی زیر بدنه نیز باید بهطور کامل بازنگری میشد. در ژاپن این امر باعث توقف کامل فرایند توسعه خودرو میشود اما همه با این تغییرات موافق بودند زیرا ما به ارائه محصولی باب میل مشتریان متعهد هستیم. در روی کاغذ همهچیز لغو شده به نظر میرسید اما مجبور بودیم این فرایند را ادامه دهیم.
کاتو در خلال تست bZ3 در مغولستان برای گفتوگو با آکیو تویودا و کوجی ساتو احضار شد. در آن جلسه از او خواسته شد تا به ژاپن بازگشته و هدایت مرکز توسعه وسایل نقلیه تویوتا را بر عهده بگیرد. این مرکز تمامی کارها از برنامهریزی تا توسعه تولید انبوه را انجام میدهد. حالا و با رسیدن به جولای ۲۰۲۳ کاتو میکروفون را در جلسه عمومی سهامداران به دست گرفته و میگوید خودروهای برقی را دوست دارد. او در جدیدترین گفتوگوی خود اعتقاد قوی به گفتههای چند ماه پیشش را توضیح میدهد:
آنچه دیدم و گفتم عین حقیقت بود. خودروهای برقی ویژگیهای منحصربهفردی دارند و عملکرد سواری خاصی را فقط میتوان در این دسته از وسایل نقلیه مشاهده کرد.
Car love
۲۷ آبان ۱۴۰۲از چینیا درس گرفت،از آمریکایی ها پلت فرم و از کره ای ها باتری آخرم همشون رو هم نتونستم هنوز چیزی بسازن 💔
تنها راه اینه که بیان واسش یه ماشین بسازن دیگه تهش آرم تویوتا رو بزارن روش واسشون
#نوکیا
Dark Knight
۲۷ آبان ۱۴۰۲من مخالف صنعت کره نیستم ولی شما ها دیگه … همه خودروسازان حال کره جنوبی فرزند ناخلفه میتسوبیشی ژاپن هست یعنی اگه میتسوبیشی نبود و کمک نمیکرد هیچوقت کره با جایگاه الانش نمیرسید که بخوای ازش طرفداری کنی ! برو تاریخچه هیوندای و دینی که میتسوبیشی بر گردنش داره رو بخون بعد بیا ژاپن رو هیت بده !
Dark Knight
۲۷ آبان ۱۴۰۲https://www.just-auto.com/features/mitsubishi-faces-up-to-growing-competition-in-southeast-asia/ خواهشا همه کره ای فنا اینو بخونن و دیگه الکی به پدرشون که ژاپن باشه توهین نکنن !
Absurd Hero
۲۷ آبان ۱۴۰۲ارزش کل سهام تویوتا از ۷ برابر کل گروه هیوندا با مجموع سه برند بیشتره اما تو این سایت پیام با بقیه اکانت هاش مثل احسان و میلاد و کارلاو و کیلر و … طوری وانمود میکنه انگار داستان برعکسه
تازه ادعا میکرد تویوتا پرفروش ترین خودروساز دنیا نیست و چهل درصد فروشش کذبه
از فرط بیکاری صبح تا شب پرسه میزنه تا پدال یه مطلبی کار کنه این سریع بیاد یه کامنت بزاره ژاپن رو هیت کنه غافل از اینکه هزار تا کامنت هم بزاره یه دلار از ارزش تویوتا کم نمیشه
JaMsHiD
۲۸ آبان ۱۴۰۲فعلا کرایسلر که کره ای فن ها براش احترام قائل هستن ماشیناشون رو با تویوتا مقایسه میکردن
ارش
۲۰ خرداد ۱۴۰۳پرفروشترین ماشین دنیا تویوتاست اصلان کره از خودش ماشین نداره هیوندای همون هوندای ژاپن بود که امتیازش و داد کره چین هم که کلان تعطیله فقط دنیا و ماشینهای ژاپن عزیز من یه خورده تجربه کسب کن هیچ جای دنیا به اندازه ژاپن ماشین نداره میخوای بشمارم هرکدوم برای خودشون غولی هستن تمام
فقط چین
۲۷ آبان ۱۴۰۲تویوتا شاگرد بی وای دی کبیر است .
متاسفانه بنده خبر هایی مبنی بر واردات تویوتا شنیدم که این یعنی استعمار مجدد صنعت خودرو توسط جاپنی ها امیدوارم صدای مردم به جایی برسد و تویوتا ها از کشور خارج و خودرو چینی با کیفیت به دست مردم برسد .
پیام
۲۷ آبان ۱۴۰۲بی وای دی فقط باتری زن هست. ماشین نمیزنه. به اونا ماشین نمیگن. فعلا برای تصمیمگیری زود هست! فعلا هزاران میلیارد دلار بدهی فروش خونه رو جور کنن، بقیش پیشکش
amir
۲۷ آبان ۱۴۰۲جان هرکی دوست داری انقدر سوتی نده
بنده خدا بی وای دی از گنده های چینه
اتفاقا ماشین خوب میزنه
تو همین بازار چین مزاحم بقیه برندام خوب میشه
Mercedes
۲۷ آبان ۱۴۰۲حرفت خیلی بیهودست
هر کشوری یه سری بحران و مشکل داره
اگه چین بحران خونه داره
ژاپن هم بحران پیری داره
آمریکا از سال 2000 به بعد هی زارت و زارت هر 2 سال یبار میاد میگه دچار رکود و بحران اقتصادی شده که بدترینش هم بحران 2008 و دوران کرونا بود
Absurd Hero
۲۷ آبان ۱۴۰۲اگه یاتاقان نمیزنی خدمتت عرض کنم همین بی وای دی ارزشش ۳ برابر هیونداست
بهنام
۲۸ آبان ۱۴۰۲😂😂👍
محمد
۳۰ آبان ۱۴۰۲من هفت ساله بی وای دی s6 دارم، واقعاً ماشین کم نظیریه.
کیانوش
۱۳ آذر ۱۴۰۲که اتاقش مال تویوتاست و انجینش مال میتسوبیشی
مسعود
۱ آذر ۱۴۰۲دوست عزیز بی وای دی داره جای تویوتا در فروش خودرو رو میگیره .من از ماشین و برند های چینی حمایت نمیکنم ولی این یه واقعیت هست که چین داره با اقتصادش دنیارو تسخیر میکنه
مسعود
۱ آذر ۱۴۰۲دوست عزیز بی وای دی داره جای تویوتا در فروش خودرو رو میگیره .من از ماشین و برند های چینی حمایت نمیکنم ولی این یه واقعیت هست که چین داره گام های بلندی بسوی پیشرفت برداشته
کیانوش
۲۹ آبان ۱۴۰۲حالا خوبه همین چند سال پیش بی وای دی بر اساس اتاق های لکسوس خودرو میساخت ایران هیچوقت درست نمیشه لااقل از نطر اقتصاد و تجارت بابا اسکل دانش مهندسی اصلا ملیت نداره تویتا همو تویتای صد سال پیش نیست الان ی کمپانی جهانیه خودش ی زمانی پیشرو بوده تو زمینه کارامدی خطوط تولید الان خب تولید انبوه خودروی برقی احتیاج به تغییرات خط تولید داره این اقا هم رفته ی نگاه به خط تولید خودروی برقی بی وای دی کرده و گفت یاد گرفتم خب کجاش ایراد داره ؟کل دنیا از هم یاد میگرم ادنقت ما اینجا رو مهندسی فلان کشور سینه جر میدیم که برتره بابا مهندسی اصلا ملیت نداره دانشی که ازش وساه ساخت ی خودرو استفاده میشه توس کل بشریت توسعه داده شده از اون انسان های نخستینی که اتیش و تراشیدن سنگ رو اعاز کردن تا یونانی ها و دانشگاه جندی شاپور ساسانیان کهبعد ها تو زمان خلافت عباسیان اثار یونانی و عیره به عربی ترجمه شدن و دانشمد های یارانی و سایر مناطق اسلامی کلی منابع جدید نوشتن همه اونا نقش داره تو ساخت ی تویتا یا ی بی وای دی حالا چی بهتو میرسه که تویوتا رو تحقیر کنی یا یکی دیگه رو گنده کنی امار فروش سیصد میلون خودرو ۷ودش اونقدر بزرگ هست که نیازی به تایید کوتهفکر هایی مثل تو نداره تویوتا
R@min
۲۷ آبان ۱۴۰۲حالا کسانی که مثلا پیشتازن چه غلطی کردن !!! یه مشت لش ۳ ۴ تنی بی ارزش که نصف برد ادعایی هم نداره و پر از ایراده.
حسین
۲۷ آبان ۱۴۰۲میشه از ایراداتی که دارن ۳ تاش رو بگی؟
R@min
۲۸ آبان ۱۴۰۲وزن بالا، برد دروغی، استهلاک، قیمت بالا، کیفیت ساخت پایین بخاطر جبران هزینه باتری، عملکرد متکی به دما، لاستیک خوری بالا، مصرف ترمز بالا، عدم تاثیر در کاهش آلودگی، تبلیغات دروغی حولش و…
تکنولوژی ناقصی که با کلی محدودیت و مشکل باید حداقل تا ۱۰ سال دیگه در حد کانسپت و پروژه مطالعاتی می موند با پروپاگاندا آمریکا به زور وارد یه صنعت میشه هزینش از جون و مال مردم پرداخت میشه، هر چقدر یه سیستم اقتصادی ضعیف تر صدماتش بیشتر.
Killer
۲۷ آبان ۱۴۰۲بنده خدا سرگردونن تو کشورای پیشرو برقی و هی میرن از پشت شیشه نگاه میکنن چطور الکتریکی میسازن بقیه
امیدوارم بعد این همه نگاه کردن حداقل مشکل چرخ خل شده باشه.مشکل باتریشونم که ال جی لطف کرد بهشون حل کرد براشون
الان هم حتما میان برای گول زدن میگن نه صبر کنین ۵۰۰۰ سال دیگه تویوتا باتری جامد میسازه،خدمتتون بگم که ۵ تا برند دیگه جلوتر دودوتا دارن رو باتری جامد کار میکنن :)))
noir
۲۷ آبان ۱۴۰۲از پشت شیشه خیلی خوب بود😂😂😂😂
datsun
۲۷ آبان ۱۴۰۲حالا انقدر کل صنعت خودروسازی دنیا از تویوتا درس گرفت یه بار هم تویوتا از بقیه
Kktos
۲۷ آبان ۱۴۰۲اخر زمون نزدیکه
کیان
۲۷ آبان ۱۴۰۲به خوبی این صحبتها و سیستم مدیریتی نشون میده ک چرا تویوتا بزرگترین در دنیا هست و چگونه پیشتاز هستند، سمبل نمیکنن و اشغال تولید نمیکنن و برای ارتقا و … تلاش واقعی انجام میدن
تحقیق و توسعه رو زیر پا نمیذارن، بهترین ها رو میارن سرکار و …
پیام
۲۷ آبان ۱۴۰۲کیان تا مدت ها فولکس واگن پروفروشترین بود بعد تویوتا اومد. تویوتا هم به موقعش میره و دیگه حرفی برای گفتن ندارید چون اون موقع نه تو بررسیها حرفی برای گفتن داره نه فروش! این جا به جایی فروش بارها عوض شده.
amir
۲۷ آبان ۱۴۰۲ولی هیچ وقت در دستان هیوندای نبوده و نخواهد بود
تنها جایی که هیوندایت خفنه موتوروان وموتور ترند و ایناس که اونام شیرینی خوب میگیرن
کیانوش
۲۹ آبان ۱۴۰۲همه شرکت ها ی زمانی نابود میشن قرا نیست تا ابد باشن بحث اینه امثال تو چرا اینقدر دارید خودتون رو جر میدید که صنعت خودروی و الکترونیک ژاپن رو تحقیر کنید صنعت فناوری ژاپن عقب افتاد چون به درتسی نتونست بازارابی کنه تو این دو دهه اخیر برخلاف سامسونگ که فقط با قدرت بازاریابیش تونست جلو بی افته اما صنعت خودروی زاپن هنوزم از کل اسیا جلو تره اینکه تو چین روزی سه مدل خودروی جدید ساخته میشه اینه به معنی پیشرفته تر بودنش نیست چین ی بازار داخلی یک میلیارد و نیمی داره اگه فقط وساسه بازار داخلی خودشم بسازه بازم بسه واسه شرکت هاش که پول پارو کنن هروقت چینی ها تونستن کاری که تویوتا و لکسوس تو بازار امریکا انجام دادن رو تکرار کنن بعد بیا بگو تویوتا مرده یا این اراجیف خودرو های برقی هم قطعا قرار نیست تنها گزینه در ایندهباشه همین الان هم تب و تابش داره سر میشه تو ده سال اخیری کلی حوزه مختلف ی سری چیز اومدن ترند شدن و سریع رفتن کنار ان اف تی مثلا یا هیمن چت بات های هوش مصنوعی یا واقعیت مجازی که مارک فیسبوک خر شد و نصف سرمایه اش رو گداشت روش الان مثل خر پشیمونه به نطر من خودرو های برقی هم نهایتا خودشون رو بکشن بتونن نصف بازار رو بگیرن بقیه اش دست سوخت مصنوعی ها و هیدروژنی ها می افته زاپن هم قدرت خیلی زیادی تو ساخت سخت افزار و توسعه شون داره لازمه اشاره کنم خودرو ساز های امریکای واسه ساخت کامپیوتر های خودرو هاشون به توشیبا متوسل شدن دهه هشتاد حالا خوبه تو هیمن مطلب راجب معرفیباتری های جدید تویتا هم نوشته تویتا کلا یکی دو ساله شروع کرده به توسعه پروزه های برقیش تو تولید اتبوه خودرو های احتراقی هم تویتا هنوزم بهترین و کارامد ترین خطوط تولید رو داره و خیلی مشخصه که خودروی برقی و احتراقی کلی از قطعاتشون با هم متفاوته و احتیاج به خطوط تولید متفاوتی دارن و بله بی وای دی زود تر شروع کرده و قطعا خطوط تویلد دبرقی هاش جزو بهرتین هاست و تویتا هم ازش یاد گرفته خب که چی ،پورشه هم تو کارمد کردن خط تولیدش از تویوتا کمک گرفت الان اثری از ورشکستی پورشه میبنی به خاطر اون همکاری اپل و سامسونگ بیست ساله در کنار رقابت دارن با هم کار میکنن و هر ساله سامسنگ بخشی از قطعات ایفون هارو داره میزنه شماها انگار تو چند هزار سال پیش جا موندید
Mercedes
۲۷ آبان ۱۴۰۲منتقدان چین در سکوت محو میشوند
اینکار اتفاقی نیفتاده است…
با انکار واقعیت ، چیزی تغییر نمیکنه
چین آینده جهانه و پیشرفته ترین کشور دنیا در هر زمینه ای بجز موتور های درون سوز
کیانوش
۲۹ آبان ۱۴۰۲چین هنوزم خیلی از ماشین های بزرگ صنعتیش رو از المان میگیره هیچ کشوری تو همه زمینه ها برتین نیست اسکل چین تا گردن تو گل گیر کرده تو صنعت نیمه هادی به خاطر تحریم شدنش الان پردازنده های که میزنه ده سال از پردازنده هایی که تایوان و کره امریکا نزنن عقب تره چین تو حوزه سینما هیچ حرفی ووسه گفتن نداره چین تو فوتبال تو کشتی حرفی وساه گفتن نداره پس فقط انجین های احتراقی نیست بزرگوار چین تو جنگده رادارگریزش از موتور روسی تولید داخل استفاده کرده که اون نوتور روسی توبترین حالت هم سطح انجین سوپر هورنت امریکا هستش در صوتی که الان انجین اف سی و پنج دو نسل از انجین سوپر هورنت جلو تره و تازه چند وقت پیش از ی سری انجین جدید تو بمب افکن بی بیست و یک استفاده کرد که کانلا تو ی سطح جدید هستن یعنی چین تو زمینه پیشرانه های توربو فن سه تسل از غرب عقب تره چین تو هواپیماهای مسافربری هیچ حرفی وساه گفتن نداره هر مزیت اقتصادی که چین بهش رسیده به خاطر جمیعت خیلی زیادش بوده که با توجه به کاهش شدید نرخ افزایش جمعیت و پیر شدن جامعه اش و همینطور اشباح بازار مسکنش که بازار مسکن چهل درصد تولید ناخالص داخلی چینه با مشکلات خیلی زیایدی در اینده رو برو خواهد شد و عاقبت هر رژیم تمامت خوهی قطعا اشوب و سقوطه نود و نه درصد مردم چین قرار تیست تا ابد راصی به حقوق ماهی چندصد دلار باشن که اون یک درصد هونگچی و رولزرویس سوار بشن و خودشون باید دو سال تو سگ دو بزنن که بتونن ی وولینگ پنج هزار دلاری بگیرن اونم خدا تومن باید هزینه طرح ترافیک های کلان شهرهای چینی رو بدن
Mercedes
۲۷ آبان ۱۴۰۲یه نکته هم بگم
اینکه تویوتا غرور ندارع بزرگترین برگ برندش هست
اگه کاربران پدال مدیر عامل تویوتا بودن عمرا با bydهمکاری نمیکردن
ولی این شرکت ها مخصوصا تویوتا کارشون رو بلدن ، وقتی تو چیزی عقب افتادن یا خوب عمل نکردن میان به بقیه میگن و ازشون کمک میگیرن
خیلی مهمه که تو زندگی واقعی هم غرور بیجا نداشته باشیم و اگر واقعا کمک لازم داریم از بقیه کمک بگیریم
ولی مردم ایران زیاد اینطوری نیستن و با اینکه خیلی اوقات هیچی نمیدونن ، ولی خروار خروار ادعا دارن واسه همین هم هیچی نمیشن اکثرشون
ولی آدمای موفق همیشه و از همه یاد میگیرن
خودم اینطوری هستم همیشه کامل گوش میدم و اصلا آدم متعصبی نیستم اگر ببینم حرفی درسته راجعش تحقیق میکنم و بعد قبول میکنم
H2
۲۷ آبان ۱۴۰۲Mercedes
👏👏👏👏👏🌹🌹🌹🌹🌹
Mercedes
۲۷ آبان ۱۴۰۲💙💙💙💙
H2
۲۷ آبان ۱۴۰۲درسی که از این مقاله یاد گرفتم:
هرگز مغرور نباش. همیشه شاگرد باقی بمون. اصلا مهم نیست طرف مقابلت کیه. باید از هر کسی، چه بزرگتر و چه کوچکتر، چه بالاتر و چه پایینتر یاد بگیری.
باید قبول کنی دست بالا دست زیاده.
پس بجای رقابت، مشارکت کن و واقع بین باش و سعی کن با همه روابط سازنده و مثبت داشته باشی.
سامورايي
۲۷ آبان ۱۴۰۲بنظرم بازم خبر فینالیست های سال ناراحت کننده تر از این خبر بود برای سلاطین سامورایی
amir
۲۷ آبان ۱۴۰۲جی هفتاد و استینگر هم جایزه زیاد میبردن الان کجان ؟
سامورايي
۲۷ آبان ۱۴۰۲پیش اف جی و لکسوس rc و ماکسیما و LFA غیره هستن
بهنام
۲۸ آبان ۱۴۰۲سامورایی
الآن این سلاطینی که اسم بردی یعنی مدلهای ناموفقی بودن یا اسم و رسم ندارن یا کم فروش بودن ؟ یه لوله اگزوز ال اف ای به تمام چوسان قدیم می ارزه 😂
اشکان
۲۷ آبان ۱۴۰۲چنگیز خان مغول ام نتونسته تو تاریخ به سرزمین خورشید تابان کج نگاه کنه….نینجاها اسمشون و محصولاتشون حرمت داره با هر طویله نباید مقایسه اش کرد….
Mercedes
۲۷ آبان ۱۴۰۲باشه ولی تا جایی که میدونم خورشید تابان ژاپنه
که سامورایی داره
نینجا واسه چینه
بهنام
۲۸ آبان ۱۴۰۲نینجا واسه چینه ؟ شما چرا ؟
Amirmohammad
۲۷ آبان ۱۴۰۲سرعت پیشرفت چین رو از این قسمت خبر میشه فهمید که طرف از ژاپن که خودش از پرچمدارهای تکنولوژی هست رفته چین و اونجا یه تکنولوژی هایی دیده که تو ژاپن اصلا ندیده بود و حس کرد وسط بحرانه!!!!
این شی جی پینگ واقعا نمونه یک رهبر موفقه
amir
۲۷ آبان ۱۴۰۲در اینکه چین با سرعتی برق آسا داره پیشرفت میکنه هیچ شکی نیست
ولی شی جی پینگ دقیقا نمونه یه دیک تاتوره
اگه یکم خونده بودی از اعمال درخشان این دیک تاتور چینی مطلع میشدی
Amirmohammad
۲۷ آبان ۱۴۰۲اتفاقا اعمالشو خیلی خوب خوندم
اون رقیبایی که بهش میگن دیکتاتور خودشون درصد رضایت مردم کشورشون ازشون کمتر از درصد رضایت مردم چین از شی جی پینگه و صرفا بخاطر اینکه احساس خطر میکنن و کاری نمیتونن بکنن مجبورن رو بیارن به این صحبتا
وگرنه کشوری که توش فساد در کمترین حد ممکنه و فقر مطلق تو جمعیت ۱ میلیاردیش صفره و رفاه اجتماعی و سرعت پیشرفتش به شدت بالاست دیگه مردمش چی میخوان
noir
۲۸ آبان ۱۴۰۲ژاپن تو خودروسازی هیچوقت پرچمدار پیشرفته بودن و تکنولوژی نبوده !!! ولی پرچمدار خودرو با استهلاک پایین طول عمر بالا و قیمت مناسب بوده و هست
ماشینای پیشرفته رو همه اروپایی ها و آمریکایی ها میساختند و تکنولوژی بیشتری داشتند
احسان
۲۷ آبان ۱۴۰۲متانت ،تواضع و واقع بینی چیزی که طرفدار های افراطی ژاپنی و آنتی ژاپنی ها ندارند اما خود ژاپنی ها و تویوتا داره. بلی هر دوی این گروه ها چنین مشکلی دارند ،گروه ضد ژاپن متانت نداره و گروه طرفدار های افراطی ژاپن تواضع ندارند و هردو گروه از واقع بینی بی بهره اند.
sina
۲۷ آبان ۱۴۰۲دوتا شرکت موردعلاقه ام :)
اگه تویوتا نخواد از بقیه یاد بگیره و بهتر بشه که دیگه تویوتا نیست..
بی وای دی خفنه واقعا
محمد
۲۹ آبان ۱۴۰۲قلب تکنولوژی در چین می تپد.
اکبر
۲۹ آبان ۱۴۰۲من از ماشین چینی استفاده میکنم بخاطر انتخاب بین بد و بدتر .
اما تصورم اینه که چینی ها در تمام مسائل اقتصادی و سیاسی ،جهانخوار به تمام معنا هستند.چیزی که اوایل انقلاب در مورد آمریکاییها میگفتیم .
کافیه قیمت لوازم یدکی رو با قیمت خودرو مقایسه کنین تا استراتژی استعمار چین رو درک کنید.
مجید
۳ آذر ۱۴۰۲نظرات کاربران نشون میده که یه سری چینی سوارن و یه سری ژاپنی سوار که از سازنده ماشینشون طرفداری میکنن. انگار چون یه ماشین چینی داره صاحب برند بی وای دی شده. داداش کمتر جوگیر باشید. من نه تویوتا دارم نه بی وای دی. ولی بنظرم مقایسه خودروی ژاپنی باچینی مثل مقایسه تسلا با پرایده