تویوتا با معرفی پروتوتایپ هایلوکس هیدروژنی قدم مهمی را در زمینه توسعه این نوع قوای محرکه برداشته است؛ اما ژاپنیها چگونه وانت موردبحث را توسعه دادهاند؟
اگرچه اولین خودروی هیدروژنی تویوتا در بازار یعنی میرای از سال ۲۰۱۴ تاکنون تولید میشود اما نیاز خودروهای تجاری به سوختگیری سریع و شعاع حرکتی بیشتر باعث شده است قوای محرکه هیدروژنی نسبت به نمونههای برقی گزینه بهتری باشد. وانت هیدروژنی تویوتا شعاع حرکتی تخمینی ۵۸۷ کیلومتری دارد و زمان سوختگیری آن نیز مشابه خودروهای دیزلی است. این پروژه که در کارخانه برنستون تویوتا در بریتانیا توسعه یافته تنها در عرض ۱۲ ماه به مرحله معرفی نهایی رسیده است.
تویوتا تا زمان تکمیل فرایند توسعه هایلوکس هیدروژنی اشارهای به وزن نهایی و ظرفیت حمل بار آن نخواهد کرد. همچنین در پایان این فرایند مشخص خواهد شد که آیا ژاپنیها قصدی برای تولید انبوه آن دارند یا خیر. تیمی از مهندسان تویوتا، متخصصان شرکت ریکاردو، کارمندان شرکت D2H و مرکز تاچم با یکدیگر همکاری کردهاند تا این وانت متولد شود. آنها ۱۰ دستگاه هایلوکس را برای پذیرایی از قوای محرکه و سیستم سوخترسانی میرای توسعه دادهاند.
یکی از خودروها در زمان تستها تصادف کرد درحالیکه تستهای جادهای هایلوکس هیدروژنی با دیگر مدلها ادامه یافت. علیرغم اینکه شرکتهایی همچون Tevva شروع به استفاده از محصولات هیدروژنی کردهاند اما کشور بریتانیا در بهکارگیری خودروهای هیدروژنی کند بوده است. در فرایند توسعه این وانت تفاوت ظاهری چندانی نسبت به هایلوکس دیزلی ۲.۴ لیتری وجود نداشته است. البته زمانی که کاپوت را بالا بزنید قوای محرکه برگرفته از میرای پدیدار خواهد شد. پشت کابین نیز جعبه فلزی تقویت شده حاوی باتری وجود دارد که ابعاد آن تقریباً مشابه یک خودروی هیبریدی است. این مجموعه حدود ۲۰ درصد از فضای بار را به خود اختصاص داده اما تویوتا میگوید امکان نصب آن زیر صندلیهای عقب مدلهای استاندارد هایلوکس وجود دارد. زیر آن نیز سه سیلندر بزرگ قرار دارد که هریک ۲.۶ کیلوگرم هیدروژن را در خود جای میدهد. بد نیست بدانید یک خودروی هیدروژنی عادی در روز حدود ۱ کیلوگرم هیدروژن مصرف میکند. مدیر بخش قوای محرکه تویوتا در اروپا میگوید:
ما تلاش کردیم ارتفاع هایلوکس هیدروژنی از سطح زمین را مشابه نمونه عادی نگه داریم. مشتریان خواهان تست این خودرو در کوتاهترین زمان ممکن هستند بنابراین ما از قوای محرکه ثابت شده میرای استفاده کردیم و این امر باعث تأثیر روی ارتفاع خودرو از سطح زمین شد. هماکنون باید ببینیم این خودرو در شرایط محیطی مخصوص خود چه میکند. شاید برخی مشتریان بگویند خواهان خودرویی چهار چرخ محرک هستند که در این صورت باید ارتفاع هایلوکس از سطح زمین افزایش یابد
یکی از ویژگیهای جالب قوای محرکه هایلوکس هیدروژنی ماژولار بودن آن است و به همین خاطر میتوان از آن در محلهای مختلف استفاده کرد. البته نصب قوای محرکه هیدروژنی در هایلوکس با چالشهای زیادی همراه شده است. مدیر تویوتا میگوید:
فضای پیشرانه هایلوکس از جلو به عقب شیب دارد که اگرچه این امر به خشک شدن آب ورودی به این فضا کمک میکند اما باعث میشود قوای محرکه هیدروژنی کمی زاویهدار قرار گیرد. چنین طراحیای روی کمپرسور هوا، اینترکولر و… تأثیر میگذارد و نصب آنها را با چالش روبرو میکند. از آنجایی که خروجی این سیستم تنها آب است بنابراین مبدلهای گرمایی زیادی برای مدیریت آن باید وجود داشته باشد. برای کمک به این کار یک رادیاتور ویژه را طراحی کردیم
تیم یاد شده همچنین شاسی فریم نردبانی را دوباره پیکربندی کردند تا سه سیلندر بزرگ هیدروژن را در خود جای دهد. مدیر شرکت خاطرنشان میسازد:
ما از کارخانههای تویوتا برای مشاهده فرایندهای تولید بازدید کردیم و ایمنی قوای محرکه جزو اولویتهای اصلی بود. سپس بهطور کامل با طراحی فریم خودرو آشنا شدیم و تیم تصمیم گرفت تا سیلندرهای هیدروژن را بدون تأثیر گذاشتن روی استحکام و ایمنی هایلوکس نصب کنند. شایان ذکر است هایلوکس بازار اروپا در کارخانه آفریقای جنوبی ساخته میشود.
در زمان معرفی پروتوتایپ هایلوکس هیدروژنی یکی از مدیران ارشد این خودروساز به ۳۰ سال سابقه توسعه این تکنولوژی توسط تویوتا تأکید کرد. البته او گفت علیرغم فروش ۲۵ هزار محصول هیدروژنی در سراسر جهان، تویوتا به تنهایی نمیتواند بر چالشهای موجود فائق آید. او خاطرنشان ساخت:
کمپانی ما نمیتواند همهگیری هیدروژن را انجام دهد. قطعاً باید یک استراتژی ملی در درازمدت وجود داشته باشد. تولید و عرضه سوخت هیدروژن باید با حمایتهای دولتی و مشوقهای مخصوص انجام شود.
تا آن زمان یکی از بزرگترین چالشها توسعه خودروهایی از این دست خواهد بود و تویوتا با هایلوکس هیدروژنی باور دارد یک پیروز خواهد بود. مدیر شرکت میگوید:
تقاضای مورد انتظار برای چنین خودروهایی وجود دارد و ما میدانیم هایلوکس هیدروژنی نیازهای مشتریان از جنبه سوختگیری سریع و شعاع حرکتی زیاد را تأمین خواهد کرد.
M.83
۳ مهر ۱۴۰۲۱ کیلوگرم هیدروژن حجم زیادیه
در عین زیادی هیدروژن تو عالم ، دانشمندان هستی جای اینکه رو مشکلات کره زمین فکر کنن میلیارد ها دلار صرف پاسخ دادن به سوال اینجا کجاست میکنن
#ماشین هیدروژنی یکم زوده نه ؟ چرا بجاش فقط درمورد خودرو های تجاری بهره نبریم
یکم فضای بی الایندگی رو بزاریم کنار
کار بجایی رسیده ایده میدن درختای کره ی زمینو نابود کنن
حالا چرا ؟
چون بخش زیادی از کره زمینو تیره و تار کرده و از خورشید نور بیشتری جذب میشه
حالا با این همه چالش عرق خودرو های برقی خشک نشده
دوباره افتادن سمت هیدروژنی
امیر
۳ مهر ۱۴۰۲تویوتا انگار دست بردار نیست !! باید الان همه توان خودش رو برای توسعه محصولات الکتریکی بذاره و گرنه خیلی آسیب میبینه ! هیدروژن در حال حاضر سوخت بسیار گرونی هست و حتی تو آمریکا و اروپا هم مشکل کمبود جایگاه های هیدروژن به شدت احساس میشه ( فکر کنم فقط تو هر ایالت آمریکا فقط ۲ جایگاه هیدروژن وجود داره ! ) پس طبیعیه که خواهان نداشته باشن همین میرای هم سالانه به زور ۲۰۰۰ دستگاه میفروشه که برای تویوتا واقعا عدد بسیار کم و نا چیزی هست ! مردم دنیا الان بیش تر از هر زمان دیگه ای طرفدار برقی ها شدن و دولت ها هم حسابی از سازندگان این محصولات حمایت میکنن و البته نتیجه هم داره چون همین چند ماه پیش بود که تسلا مدل y پرفروش ترین خودرو جهان شد و به سلطنت چند ده ساله تویوتا کرولا و این اواخر هم راوفور پایان داد ، این خودش نشانه خیلی بدی برای ژاپنی ها هست و باید هر چه زودتر به خودشون بیان و تنها راهش هم تولید الکتریکی هایی با شعاع حرکتی بالا و قیمت مناسب هست و گرنه این تسلا با هیچ کسی شوخی نداره !
H2
۳ مهر ۱۴۰۲رو الکتریکیها تمرکز بالایی داره. این اواخر چندتا مقاله از برنامههای الکتریکیش منتشر شده
H2
۳ مهر ۱۴۰۲چقدر پیچیدهست
ولی داره جدی میشه
هیدروژن آینده درخشانی داره
Enzo Ferrari 2008
۳ مهر ۱۴۰۲امیدوارم
علیرضا
۴ مهر ۱۴۰۲اگر به خود کم بین ها و میهن ناپرست ها برنمیخوره، الان ۸ ساله که نخبه ایرانی سیستم آبسوز کردن انواع موتورها(سوخت هیدروژنی) را ساخته ولی نمیگذارند که نمیگذارند وارد بازار شود، تا این افکار پوسیده قرون وسطایی بین تصمیم گیرندگان و تعارض منافع ها در این کشور هست صدها نخبه مثل ایشان هم داشته باشیم ایران پیشرفت نخواهد کرد.
حسین دهمرد
۸ مهر ۱۴۰۲شما بیا ثابت کن الکترولیز آب به مولکول های هیدروژن و اکسیژن انرژی کمتری از سوختن هیدروژن میبره تا ما باور کنیم