خودروهای هیبریدی تاریخچهای طولانی دارند که به پورشهای در سال ۱۹۰۱ بازمیگردد اما پریوس خودرویی بود که این نوع قوای محرکه را متداول کرد.
اگر از کسی بخواهید یک خودروی هیبریدی نام ببرد، بهاحتمالزیاد تویوتا پریوس را نام میبرد زیرا پریوس شناختهشدهترین خودروی هیبریدی تاریخ است و طی ۲۵ سال حدود ۶ میلیون دستگاه از آن فروخته شده است اما ایدهٔ خودرویی که پیشرانهٔ بنزینی را با موتور الکتریکی ترکیب کند توسط تویوتا مطرح نشد زیرا در دو دههٔ اول قرن بیستم، شرکتهایی مثل Owen Magnetic خودروهایی هیبریدی را عرضه کردند و حتی اولین خودرویی که نام پورشه داشت هم هیبریدی بود. این خودرو Lohner–Porsche Mixte نام داشت و در سال ۱۹۰۱ توسط فردیناند پورشهٔ جوان طراحی شد.
البته این خودروها از نوع هیبریدی سری بودند که یعنی پیشرانهٔ بنزینی صرفاً بهعنوان ژنراتور برای تولید برق عمل میکرد و انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی که به چرخها نیرو میدادند را تأمین میکرد. بااینحال، به دلیل وجود موتورهای الکتریکی، باطریها و دیگر قطعات، خودروهای هیبریدی اولیه بسیار سنگین و پیچیده بودند و به همین دلیل، برای نیرو بخشیدن به خودروها، بنزین بهتنهایی پیروز شد.
انقلاب پریوس
از دههٔ ۱۹۰۰ سریع به اوایل دههٔ ۱۹۹۰ میپریم یعنی زمانی که چالشی برای مهندسان تویوتا شکل گرفت: توسعهٔ یک خودروی چهارنفرهٔ کاربردی برای استفادههای روزمره که نصف خودروهای مشابه در خط تولید تویوتا بنزین مصرف کند. این چالش بزگی برای شرکتی بود که هرچند از لحاظ کیفیت و تکنولوژی تولید فوقالعاده بود اما خلاقیت چندانی در محصولاتش نداشت. بااینوجود، نهایتاً پریوس در اواخر دههٔ ۹۰ آماده شد. اولین نمونهٔ تولیدی این خودرو در سال ۱۹۹۷ فقط در ژاپن عرضه شد. این یک سدان کامپکت با مصرف سوختی پایینتر از چیزی بود که در خودروهای آن سالها دیده میشد. بااینحال، پریوس اولیه بسیار کند و نسبتاً پرسروصدا بود و انتقال بین نیروی برق و بنزین در آن به نرمی صورت نمیگرفت. بااینحال، نسخهٔ اصلاحشدهٔ پریوس در سال ۲۰۰۰ وارد بازار آمریکای شمالی شد.
نسل اول پریوس از دو موتور الکتریکی و یک گیربکس سیارهای استفاده میکرد. پیشرانهٔ بنزینی و یک یا هردو موتور الکتریکی تحت شرایط مختلف نیرو را به چرخها تحویل میدادند و یکی از موتورهای الکتریکی هم بهعنوان ژنراتور عمل میکرد تا هنگام کاهش سرعت، انرژی ترمزها را بازیابی کند. این انرژی در یک باطری نیکل فلز ۱.۳ کیلووات ساعتی ذخیره میشد و در سرعتهای پایین پریوس میتوانست تا ۱.۵ کیلومتر را بدون استفاده از پیشرانهٔ بنزینی و صرفاً بهصورت الکتریکی طی کند.
نسل دوم پریوس در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و این ماشین را به موفقیت بزرگی رساند. پریوس که حالا به هاچبک کامپکتی با اندازهٔ بزرگتر تبدیل شده بود، برای زمان خود بسیار آیرودینامیک بود و مصرف سوخت ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر آن زمانی که ایالاتمتحده وارد دوران افزایش قیمت بنزین میشد بسیار چشمگیر بود. پریوس همچنین با برخورداری از پیشرفتهترین قوای محرکهٔ آن زمان، در بین خریداران علاقهمند به تکنولوژی و شخصیتهای مهم سیلیکون ولی به یک نماد تبدیل شد و تا زمانی که تسلا مدل S در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد این وضعیت را حفظ کرد. نسل سوم پریوس هم که در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد، همان داستان نسل دوم را تکرار کرد.
حرکتهای فورد و هوندا
یکی دیگر از خودروسازان بزرگ ژاپنی یعنی هوندا خودروی هیبریدی خود بنام اینسایت را در سال ۱۹۹۹ چند ماه قبل از پریوس در آمریکا عرضه کرد. اینسایت اما یک هاچبک کوچک دونفره و بسیار آیرودینامیک بود و قوای محرکهٔ آن از یک موتور الکتریکی ۱۳ اسب بخاری بین گیربکس و پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر تشکیل شده بود. موتور الکتریکی به نیروی پیشرانهٔ بنزینی میافزود و انرژی ترمزها را بازیابی میکرد اما اینسایت نمیتوانست صرفاً با استفاده از نیروی برق حرکت کند. هوندا اما این سیستم را در طول دههٔ ۲۰۰۰ تکامل داد و از آن در سیویک هیبریدی که فروش خوبی داشت و نسل دوم اینسایت که به یک هاچبک پنجدر تبدیل شد استفاده کرد. این اینسایت جدید در همان سالی که نسل سوم پریوس به بازار آمد عرضه شد و مثل رقیب هموطن از دو موتور الکتریکی استفاده میکرد اما ترتیبی کاملاً متفاوت با پریوس داشت.
در همین حال، فورد هم در سال ۲۰۰۵ نسخهٔ هیبریدی کراساوور اسکیپ را به بازار فرستاد. هرچند سیستم قوای محرکهٔ این خودرو مشابه تویوتا بود اما فورد بشدت تأکید میکرد که خودش آن را توسعه داده است. اسکیپ هیبریدی چیزی را به بازار ارائه کرد که خواهان زیادی داشت یعنی یک شاسیبلند هیبریدی چهارچرخ محرک. این خودرو در بازارهایی با آبوهوای سرد و برفی بسیار محبوب شد و فورد توانست در همان سال اول تویوتا را مغلوب کند. بااینحال، شرکت ژاپنی بیکار ننشست و در سال ۲۰۰۶ هایلندر هیبریدی را به بازار فرستاد.
هیبریدیهای دیگر خودروسازان آمریکا
جنرال موتورز در اواخر دهۀ ۶۰ با کانسپت XP-993 قوای محرکۀ هیبریدی را آزمایش کرد اما این خودرو در حد یک کانسپت باقی ماند و جنرال موتورز تمرکز خود را روی پیشرانههای وانکل گذاشت. پس از گذشته چند دهه، جنرال موتورز سیستم هیبریدی دوحالتهای را برای پیکاپها و شاسیبلندهای فول سایز خود توسعه داد. این سیستم اما که از دو موتور الکتریکی، چند کلاچ، چند گیربکس سیارهای و یک پکیج باطری ۲.۴ کیلووات ساعتی تشکیل شده بود، بهطور وحشتناکی پیچیده و گران بود و گفته میشد هزینهای ۱۰ هزار دلاری دارد. البته این قوای محرکه بهبود چشمگیری در مصرف سوخت ایجاد میکرد و مصرف را از ۱۶.۸ به ۱۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش میداد اما زمانی که پریوس مصرفی کمتر از نصف این را ارائه میکرد، عملکرد سیستم هیبریدی جنرال موتورز خیلی چشمگیر به نظر نمیرسید. به همین دلیل، تنها ۳۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی از طریق برندهای شورلت، جیامسی و کادیلاک فروخته شد.
کرایسلر نیز نسخهای از این سیستم هیبریدی را در دوج دورانگو و کرایسلر آسپن ارائه کرد اما از این خودروها تنها چند صد دستگاه ساخته شد زیرا آن زمان شرکت در شرف ورشکستگی بود. بامو و مرسدس هم قوای محرکهای هیبریدی را باهم توسعه دادند که فقط برای چند سال در بامو X6 و مرسدس M کلاس استفاده و بعداً همکاری دو شرکت منحل شد.
اضافه شدن پلاگینهیبریدی
توسعۀ سیستم هیبریدی دوحالتۀ ناموفق جنرال موتورز به ساخت قوای محرکۀ پلاگینهیبریدی شورلت ولت که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد کمک کرد. این خودرویی بود که برخلاف هیبریدیهای قبلی، امکان شارژ باطریهای آن از طریق منبع برق بیرونی وجود داشت. هرچند ولت که طی دو نسل تا سال ۲۰۱۹ تولید شد بین خریداران محبوبیت داشت اما جنرال موتورز به تولید آن پایان داد تا به توسعۀ خودروهای تمام الکتریکی بپردازد. بااینحال، هماکنون خودروهای پلاگینهیبریدی زیادی از خود پریوس در نسخۀ پرایم گرفته تا جیپ رانگلر 4xe به بازار عرضه میشوند.
این روزها در بسیاری از خودروها میتوانیم نسخههای هیبریدی را ببینیم. تویوتا همچنان پیشروی این بازار است اما این تکنولوژی حالا بجای یک نوع خودرو، به یک نوع قوای محرکه تبدیل شده است. این یعنی خودروهای هیبریدی دیگر از بیرون قابلتشخیص نیستند و روزهایی که بلافاصله میشد یک خودروی هیبریدی را در جاده تشخیص داد تمام شده است.
۸ بهمن ۱۴۰۲پریوس خیلی ماشین بروزیه مخصوصا مدل ۱۹۹۷ خیلی از زمان خودش جلو تر بود
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲کره جنوبی در حال تبدیل شدن به یکی از پیشتازان دنیا در حملونقل بدون کربن است و تقریبا 30 درصد باتری خودروهای برقی دنیا توسط سه شرکت بزرگ خانوادگی کرهای تولید میشود.
یکی از غولهای کرهای تولید باتری خودروهای برقی، LG Energy Solution است که از شرکتهای تابعه الجی است و رییس و مدیر عامل آن، کو وانگ مو، ثروت خالص 1.75 میلیارد دلاری دارد. یک گروه تحقیقاتی در سئول میگوید، این شرکت دومین تولیدکننده بزرگ باتری خودروهای برقی در دنیا با 20 درصد سهم بازار است و قبل از آن، شرکت چینی Contemporary Amperex با 33 درصد سهم بازار قرار دارد.
دومین شرکت، سامسونگ SDI، بازوی تولید باتری سامسونگ است و اولین بار در دهه 2010 وارد بازار تولید باتری شد. کارخانههای آن که حدود 5 درصد سهم بازار را در اختیار دارند، در چین، مجارستان و کره جنوبی واقع شدهاند.
سومین شرکت هم که به تازگی وارد این بازار شده، SK On نام دارد و 6 درصد سهم بازار را در اختیار گرفته و باتری خودروسازهایی مانند فورد و فولکس واگن را تامین میکند.
کمک به توسعه این سه شرکت فعال در عرصه باتری، جزو استراتژیهای ملی دولت کره جنوبی است. در ژوییه سال گذشته، رییس جمهور کره، مون جائه این، از طرحهایی خبر داد که هدف آن تبدیل کره جنوبی به یکی از قطبهای اصلی تولید باتری خودروهای برقی تا سال 2030 است. الجی، سامسونگ و SK تشویق شدند که در مجموع 35 میلیارد دلار در تاسیسات و تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند و در عوض، کسری مالیات 50 درصدی و مزایای دیگر دریافت کردند. شرکت LG Energy گفته 21 میلیارد دلار در این حوزه سرمایهگذاری خواهد کرد.
این اقدامات در دورانی صورت گرفته که خودروهای برقی، به تمرکز اصلی خودروسازان جهانی تبدیل شدهاند و از طرف دولتها با استقبال زیادی مواجهند. پیشنویس یک قانون در اتحادیه اروپا، تولید خودورهای جدید غیربرقی را از سال 2035 ممنوع کرده و جو بایدن، از دولت آمریکا خواسته تولید خودروهای غیربرقی را از همان سال متوقف کنند.
طبق اعلام موسسه گارتنر، پیشبینی میشود امسال 6 میلیون خودروی برقی و تا سال 2030 حدود 36 میلیون خودروی برقی در سراسر جهان به بهرهبرداری برسند.
مردی که دنیا رو فروخت
۸ بهمن ۱۴۰۲وای فشاررررر🤣🤣🤣🤣
NAVID۰۰۹۸
۸ بهمن ۱۴۰۲خوندن این مقاله برای بعضیها روزی سه بار ( صبح ظهر شب ) تجویز میشه😂!!!
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲راستی امیر اسم گوشی آوردی. اینم یه لینک از گوشی سامسونگ
کیفیت و مقاومت گوشی سامسونگ
https://www.instagram.com/reel/C2fc6HyodFl/?igsh=ZThndHhzY2ZscTBl
هر چند کیفیت محصولات کره به لکسوس که سیستم تهویش رو میزنی چهل درصد افت میکنه نمیشه 😂😂😂😂
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲پیام من چی میگم تو چی میگی من میگم باتری تو میگی مقاومت؟
توی مقاومت که هیچکس به گرد پای نوکیا ۱۱۰۰ نمیرسید الانم آیفون تو لمسی ها اتمام حجت رو کرده نکرده ؟
۸ بهمن ۱۴۰۲خوب این چیزی که گفتی چه فرقی به حال من و تو داره
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲این مال دو سال پیش هست. حالا فهمیدید باتری کره رو کی میزنه.
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲درسته فهمیدیم کی میزنه
catl کبیر!!!!!
چند روز پیشم خبر اومد پاناسونیک برای تسلا که گنده برقی هاس باتری میده
بازم برامون تحلیل کن
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲اگه به این حرفاس کره شمالی هم موشک های اسکادشو همه رو خودش میزنه منتها کیفیت و کاربردش ؟ هرکی غیر کده جنوبی از باتری های کره ای استفاده کرده به غلط کردن افتاده جگوار بود یکیش الانم تو سامسونگ باتری های گوشی میانرده اش اصلا تعریفی ندارن با سرعت شارژ پایین یکی از دسته گلاشم که نوت ۷ اش بود که باتری هاش مثل محصولات کیا و هیوندای منفجر میشد
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲امیر خوبه دو روز پیش دیدیم که وضعیت فلاکت بار لکسوس به کجا رسیده! این متن رو در جواب حسین جی تی آر گذاشتم که بدونه جایگاهش کجاست!!!
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲جالب اینجاست که محصول شکست خورده و فراخوان خورده شعاع نصف شونده رو با گل سرسبد بی تی اس موتورزمقایسه میکنی و این خودش خنده داره
Jdm& muscle
۹ بهمن ۱۴۰۲چرا دوست داری زور کنی ب همه بگی کره بهتره خب باشه (که بهتر نیست)بمنچه هنوزم طرفدار ژاپنم
اصلا زیر پست پیشرفت هیبریدی ها میای میگی کره انقد باتری ساخته خو ب منچه ب بچه های سایت چ ربطی داره اصلا اگه امکانش بود ما امریکایی ژاپنی میخریم تو و رفیقات برید هیوندا و چری بخرید اینم اخرین جواب ک انقد زور نزنی اه
JaMsHiD
۱۲ بهمن ۱۴۰۲حرف نزنی نمیگن نمیتونه حرف بزنه . برو تو کانسپت جنسیس که تخریب کننده جاپون هست کامنت بزار😂
راستی دیدی باتری تسلا رو کی تامین میکنه؟
آخییی
۸ بهمن ۱۴۰۲منظورم اینه ۳ سال جلوتر بود😲😲😲
Amir_h
۸ بهمن ۱۴۰۲با توجه به اوضاع موجود بهترین گزینه همین خودرو های هیبرید هستن نه برقی
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲حسین جی تی آر گفت کره باتریاشو از چین میگیره. خواستم اینو ببینه.
https://fa.ieb.today/4885
بخشی از متن
کره جنوبی در حال تبدیل شدن به یکی از پیشتازان دنیا در حملونقل بدون کربن است و تقریبا 30 درصد باتری خودروهای برقی دنیا توسط سه شرکت بزرگ خانوادگی کرهای تولید میشود.
واقعا چیزی از دنیای خودرو نمی دونید حرف نزنید.
Anti BTS
۸ بهمن ۱۴۰۲دونستن از دنیای خودرو فقط اونجا که میگفتی ژاپن باتری نداره دیدی پاناسونیک تامین کننده ی تسلاست
گفتی چین ماشینی در حد N5 نداره دیدی چین سوپرکار ۱۳۰۰ اسبی داره
میگفتی تویوتا ورشکست میشه دیدی بالای ۱۰ میلیون سالانه فروش داره
مابقی تحلیلات هم همینه . حالا هی برو کپی پیست کن
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲سوال امتحانی از آقا پیام
تفاوت بین سگمنت های خودرو را توضیح دهید بیست نمره
حسین
۸ بهمن ۱۴۰۲زیاد حرص نخور. متن اون مقاله واضح بود. هیوندا دست گدایی جلو کتل و بی وای دی دراز کرده
حامد
۸ بهمن ۱۴۰۲تویوتا پدر ماشینای هیبرید بنزینی برقیه ولی اینکه چرا تو توسعه ماشین های صرفا برقی انقدر کند عمل کرد رو نمیدونم
NAVID@@98
۸ بهمن ۱۴۰۲تویوتا فقط روی ادامه تولید و متداول شدن هیبریدی پافشاری کرد و این سرمایه گذاری هم نتیجه داد
پدر خودروهای هیبریدی و الکتریکی همونطور که در متن گفته شد همون پورشه و جنرال موتورز و چند یک تا از این خودروسازان خیلی جلوتر از زمان خودشون بودن که از اروپا و آمریکا بودن اینها پدر خودروهای هیبریدی و الکتریکی بودن و خیلی هم جلوتر از زمان خودشون بودن ولی مدام برنامه هاشون جدید میکردند بجای پافشاری بر یک مدل کارای دیگه کردن و برنامه هاشون تغییر می دادن.
yaghoub
۸ بهمن ۱۴۰۲پریوس کاملاً کاربردی و با قیمت و مصرف مناسب
BMW
۸ بهمن ۱۴۰۲هر طور به قیافه ابن عکس آخری که شورلت هست نگاه میکنم فکر نمیکنم برقی باشه🥲
سامان اذری
۹ بهمن ۱۴۰۲۹۵ درصد تاکسی و اوبر های انگلیس و ایتالیا کرولاو پریوس هایبرید هستن
(البته یجز تاکسی های نمادین لندن )
همایون
۱۰ بهمن ۱۴۰۲خودروهای هیبریدی سری که موتور بنزینی ژنراتور موتور برقی هست و قدرتی به سر چرخ منتقل نمیکنه بهترین نوع خودروی هیبریدی هست نمیدونم چرا تو دنیا موفق نشد و فقط فیسکر کارما و جانشینش کارما جس تی رو من دیدم تولید انبوه شده واقعا معرکست میشه مثل یه خودروی برقی تسلا زد به شارژ و روزمره فقط از باطری هاش استفاده کرد ولی موقع مسافرت یا جایی مه تو مسیر شارژر سریع نیست یا زمانی که وقتش رو ندارید نیم ساعت تا یک ساعت معطل بشید که خودرو رو به شارژ بزنید به راحتی یه ژنراتور چند صد اسب بخاری همراهتون دارید که باطری رو شارژ میکنه تا به مسیر ادامه بدید اسراده کار کجاست وقتی مصرف سوختتون از یه موتورسیکلت وسپا هم کمتر خواهد بود اون هم اگه همیشه بجای شارژ از بنزین ژنراتور استفاده کنید اخه