تویوتا

تویوتا: سدان هیدروژنی میرای یک شکست بود!

تویوتا با وجود شکست پروژه سدان هیدروژنی‌اش همچنان به توسعه این فناوری ادامه خواهد داد.

معرفی نسل دوم میرای از سوی تویوتا همه را شگفت‌زده کرد. البته که با توجه به کمبودهای زیرساخت سوخت‌گیری، فروش کمتر از انتظار این خودرو قابل توجیه است. با این همه، سازنده ژاپنی دست از توسعه فناوری سلول‌های سوختی هیدروژنی بر نداشت و سرانجام به این نتیجه رسیده که میرای نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند. تویوتا با درس گرفتن از این رخداد قصد دارد فناوری هیدروژن را برای استفاده خودروهای تجاری آماده کند.

مدیر فناوری تویوتا، «هیروکی ناکاژیما»، در جریان نمایشگاه «حرکت» ۲۰۲۳ ژاپن اذعان کرد که یافتن ایستگاه سوختگیری هیدروژن دشوار است و همین مسئله تاثیر به‌سزایی روی فروش میرای گذاشته است که خودرویی «ناموفق» به شمار می‌رود. به گفته دپارتمان نیرو ایالات‌متحده، «مرکز داده‌های سوخت جایگزین»، تنها ۵۷ ایستگاه شارژ هیدروژن در کشوری به پهناوری آمریکا وجود دارد که همه آن‌ها هم در ایالت کالیفرنیا متمرکز شده‌اند.

ناکاجیما به رسانه‌ها اعلام کرد که هیدروژن برای استفاده در خودروهای تجاری که بین دو مقصد سفر می‌کنند مناسب‌تر به نظر می‌رسد. کاربرد آن‌ها محدود و مشخص است و به همین ترتیب راحت‌تر می‌توانند به ایستگاه مشخص سوخت دسترسی داشته باشند. تویوتا و «ایسوزو» چند هفته پیش اعلام کردند که به کمک یکدیگر کامیون‌های مجهز به سلول‌های سوختی هیدروژنی توسعه می‌دهند.

نسل نخست میرای فروشی کمتر از ۲ هزار دستگاه داشت اما نسل دوم آن که سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد نهایتا با فروش کمتر از ۳ هزار دستگاه، به حداکثر فروش ممکن برای این مدل دست یافت. هنوز به‌دلیل ناشناخته بودن، کمبود زیرساخت سوخت‌گیری و هزینه‌بر بودن فناوری هیدروژن، خودروسازان انگشت‌شماری چون تویوتا و بی‌ام‌و به آن روی آورده‌اند.

شرکت هوندا هم چندی پیش از نسخه هیدروژنی شاسی‌بلند CR-V رونمایی کرد که تا سال بعد وارد ژاپن و آمریکا می‌شود. محدودیت ایستگاه‌های شارژ بی‌شک بر فروش این خودرو  نیز تاثیرگذار خواهد بود. اگر می‌خواهید درباره فناوری سوخت و خودروهای هیدروژنی اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله «راهنمای ساده شناخت خودروهای هیدروژنی» را مطالعه کنید. نظر شما درباره این سوخت چیست؟ آیا کاربرد خودروهای تجاری استفاده از هیدروژن را منطقی می‌کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (882 ديدگاه)

    خوب مشخصه که هیدروژن برای اتومبیل آینده ای نداره
    حالا نمی دونم این اصرار _ حتی همینجا بین کاربران _ برای چی هست؟ صرفا یه افه ضد برقی؟!!

    موافقم 36
    مخالفم 23
    1. MILADZM

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      الان خود تویوتا میگه آقا ما غلط کردیم این کارو کردیم این شکست بود باس راه تسلا رو میرفتیم
      اما از این کاتانا به دست های ایرانی که اعتراف خود تویوتا هم قبول ندارن
      تویوتا تو اشتباه میکنی این حرفو میگی این پروژه خیلی هم موفق بود .

      موافقم 22
      مخالفم 45
      1. کرگدن باواریا

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (778 ديدگاه)

        واقعا افتضاحی که دویودا با این زبالش به بار آورد کیا با استینگرش نیاورد !
        بعضا ژاپنی ها شکست های سنگین و ننگین و خنده داری به بار میارن که امثال استینگر و k900 کنارش یه موفقیت در حد لالیگاس!
        دویودا بره سردارشو بسازه ” همون سه چرخه کوهستانی که عراقیا باهاش گوسفند حمل میکنن” نمیخواد ماشین پلاگین هیبرید و آبی و نوری و فتوسنتزی بسازه شرقو چه به این بازیا

        موافقم 20
        مخالفم 44
      2. phonix

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        شما ظاهرا فارسی هم میتوجه نمیشی
        کجاش گفته غلط کردم ؟ تازه میخواد سریع جدیدشو بیاره و نسل سه براش بسازه و توسعه بدتش گفته در فروش شکست خورده ( فروشش اندازه هزینه توسعش نبوده ) که اونم بخاطر دلایلی هست که بالا تر خود پدال و منبعش اشاره کردن .
        طبیعتا اگر بخواین به موفقیتی مثل تسلا برسید باید مثل تسلا در کنار توسعه خودرو مثلا برقی جایگاه های شارژ رو هم بسازین و تبلیغ کنید .

        موافقم 15
        مخالفم 16
      3. TRD

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        میلاد مزمز کجای متن گفته باید راه تسلا رو میرفتیم ؟
        چیزی که نمیدونی چرا میگی ؟ محبوری ؟
        واقعا حیف سایت به این خوبی که چار تا کاربر مثل تو با صد اکانت فیک و ترول خرابش میکنن .
        خود تویوتا میدونه کاربرد اصلی هیدروژن تو صنعت و تجارته . خود تویوتا به میرای به چشم یه آزمایش نگاه میکنه .
        https://www.pedal.ir/toyota/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C/

        ازین نیرو محرکه میرای هم برای توسعه مدلای تجاری استفاده میکنه مثل هایلوکس هیدروژنی .
        https://www.pedal.ir/toyota/how-toyota-making-hydrogen-hilux-reality/

        به امید روزی که ترول ها بصورت کامل بن بشن از پدال .

        موافقم 17
        مخالفم 15
      4. amir

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3609 ديدگاه)

        باز خوبه تویوتا به اشتباهاتش اعتراف میکنه
        کره ای های عزیز حتی اعتنایی به مشکلات بی پایان خودروهاشون نمیکنن اعم از کیا بویز و صاحب خودرو شدن با یه یو اس بی ( در دهه اخیر که حتی ویران خودرو هم روی زباله های تولیدیش حتی نمایشی هم که شده میگه ایموبیلایزر گذاشتیم ) این بزرگواران ظفرمند یه ایموبیلایزر هم نمیگذاشتندی
        هی هم که فراخوان آتیش سوزی میدن

        موافقم 10
        مخالفم 9
      5. NAVID۰۰۹۸

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        خووووووب ببینید !!!
        به این میگن اصالت و صداقت که به اشتباه خود اعتراف کنی !
        همینو مقایسه کنید با تازه‌به‌دوران رسیده‌هایی که هاچبک‌های ۱۵ هزار دلاریشون را با لامبورگینی مقایسه میکنند و از کودکان کار بیگاری میکشند 🤣🤣🤣 !
        تفاوتشون بینِ زمین تا آسمان‌هاست !!!

        موافقم 5
        مخالفم 19
        1. محمد رضا

          ۷ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          (گُمراهِ)؟!!! گُمراه خودتی کاربر Navid۰۰۹۸ به دیگران توهین نکن حالا هرچه که باشند.

      6. amir

        ۷ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3609 ديدگاه)

        پیام ولی من یه چیز از این ننگ ژاپنی( اصلا به قول تو جاپونی ) دیشب دیدم پرام ریخت اینو ببین
        https://www.pedal.ir/toyota/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%B3/

        موافقم 2
        مخالفم 3
    2. راپید

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مازیار جان به نظر من هیدروژن خیلی خوبه من هیدوژن رو چیز خوبی میدونم چون یکی از تکنولوژی های پایدار و پاک و کارا هست.

      ولی ظاهراً به نظرمی رسه این تکنولوژی برای خودروهای تولید انبوه و شخصی هزینه بر هست و زیاد جالب نیست یعنی روی کاغذ هیدروژن برای این مورد هم خوبه ولی در عمل جالب نیست چون خودرو های شخصی شرایط و وضعیت خاصی دارند.

      به همین دلیل این شرکت هم مثل بقیه به همین نتیجه رسیده
      و گفته برای خودرو های تجاری یا مصارف دیگه استفاده کنند البته باید هم اینطور باشه،

      چون هیدروژن برای‌ مصارف صنعتی و تجاری و یا وسایل نقلیه با ابعاد بزرگتر بیشتر و بهتر بکار میاد.

      بعنوان مثال موارد زیادی از وسایل نقلیه سنگین مثل کشتی و زیردریایی کامیون و قطار هیدروژنی و حتی استفاده در شرکت های بزرگ بعنوان ژنراتور و… در آمریکا و اروپا سالهاست که وجود داره و استفاده میشه خیلی خوب هم جواب داده و عالی بوده.

      ولی در خودرو های شخصی ترکیب درون سوز های هیبریدی سوخت های مصنوعی و الکتریکی بهتره و بهتر جواب میده اگر بصورت ترکیبی باشه.

      چون از طرفی الکتریکی ها روز به روز در حال گسترش هستند روش های شارژ هم داره بهتر میشه و هم سریعتر هم متنوع تر مثلا شارژ سریع خودروهای در حال حرکت یا شارژ خودرو ها بصورت بیسیم و… افزایش ایستگاه های شارژ و توسعه زیر ساخت های اون هم به راحتی و به فور قابل دستیابی هست و حتی این کار در خانه ها هم قابل انجام هست ولی اینها برای هیدروژن هزینه بر و متفاوت هستن.

      از درون سوز های سوخت مصنوعی ( بنزینی دیزلی و هیبریدی ) هم میشه در خودروهای اسپرت و آفرود و خارج از شهر و جاده استفاده کرد.

      به طور کلی برقی ها در کنار هیبریدی های درون سوز سوخت مصنوعی فعلا بهترین ترکیب برای خورو های شخصی هست.

      هیدروژن هم برای ابعاد بزرگتر مناسب هست در هرچیزی از مصارف تجاری و صنعتی و…‌

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. مازیار

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (882 ديدگاه)

        بله من هم که هیدروژن رو نفی نکردم
        گفتم برای اتومبیل آینده نداره
        هرچند شاید دوستانی گمان کرده باشن منظورم این مدل تویوتاست

        موافقم 13
        مخالفم 1
  2. سالار جان خان جان فصل

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    حیف و صد حیف

    موافقم 9
    مخالفم 9
  3. بهنام

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (906 ديدگاه)

    مهندس فرهاد کاشانی یه دستگاه از میرای که متعلق به دوست ایشون بوده رو آزمایش کرده و از کیفیت ساخت ، سواری ، سکوت ، پاکی (بدون آلایندگی) و شتاب مناسب اون تعریف و تمجید کرده ولی کمبود فضا با توجه به جثه ی بزرگ و ناشناخته بودن منبع انرژی و جایگاه سوخت از معایب اون که به گفته ی ایشان قطعاً باعث فروش ضعیف اون خواهد شد چکیده ی توضیحات درباره ی میرای بود .

    موافقم 13
    مخالفم 5
  4. Car love

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (700 ديدگاه)

    ولی بعضیا میگفتن قراره حسابی بدرخشه و حتی از برقیا هم بهتر میشه 😂

    موافقم 13
    مخالفم 33
  5. محمدرضا

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    تفاوت برق با سایر انژی ها اینه که همه تو خونشون برق دارن و همه مردم حدود ۸ساعت توی خونه هستن که میتونن خودروی خودشون رو به طور کامل شارژ کنند.
    هالا اون تعداد ناچیز که اینجوری نیستن.که اگر همشون از گازوئیل یورو۱ هم استفاده کنند هیچ آلودگی وجود نخواهد داشت.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. TRD

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطمئنا خودشونم اول از همه میدونستن فروش چندانی نخواهند داشت و آگاه بودن از این موضوع . غیرممکنه که فکر کنیم خودشون نمیدونستن اونم شرکتی در این ابعاد .
    هزینه زیاد ، فقدان زیرساخت و جایگاه های سوخت و …
    ظاهرا بیشتر براشون حکم یه پروژه تحقیقاتی داشته تا جنبه فروش . چون دوباره میخان ادامه بدن به توسعه هیدروژن ؛ ولی اینبار روی خودروی تجاری .

    موافقم 13
    مخالفم 25
    1. Killer

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      این دیگه اوج ماست مالی عجیبی بود!
      اگه پروژه تحقیقاتی بود پس چرا گفت شکست خورد؟ خودشون گفتن شکست این میگه تخقیقات بود😂حتما دوست دارن شکست بخورن
      واس LFA هم میدونستن؟

      موافقم 18
      مخالفم 26
      1. TRD

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        صرفا برای تایید حرفم و منبع حرفم این لینک رو میدم وگرنه از کاربرایی امثال تو و دوستات که تو درک معنی کلمات فارسی و جمع دو عدد مشکل دارین ، توقع درک این مسائل رو ندارم .

        از نیرو محرکه میرای و تجاربی که بدست اومده قراره در توسعه خودروهای تجاری استفاده بشه
        مثل هایلوکس هیدروژنی .
        همین یک ماه پیش پدال گذاشت :

        «تقاضای مورد انتظار برای چنین خودروهایی وجود دارد و ما می‌دانیم هایلوکس هیدروژنی نیازهای مشتریان از جنبه سوخت‌گیری سریع و شعاع حرکتی زیاد را تأمین خواهد کرد»

        https://www.pedal.ir/toyota/how-toyota-making-hydrogen-hilux-reality/

        موافقم 10
        مخالفم 13
        1. Killer

          ۶ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (596 ديدگاه)

          الکی ۵۰۰ خط مینویسی برای ماست مالی ولی من بدون اینکه بخونم با یک جمله از همین برندی که داری واسش ماست مالی میکنم جوابت میدم:

          “تویوتا: سدان هیدروژنی میرای یک شکست بود!”

          همین بسه :))))

          موافقم 8
          مخالفم 11
      2. amir

        ۶ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3609 ديدگاه)

        دیگه به موفقیت بی پایان و چشمگیر g 70 و استینگر ببخشید

        موافقم 15
        مخالفم 9
        1. Killer

          ۶ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (596 ديدگاه)

          با عرض پوزش با کسایی که توی مواقع باخت برند مورد علاقشون( اشاره به مقاله مقایسه جنسیس gv70 و لکسوس NX و اکورا و باختشون به جنسیس) حاضر نیستن برندشون رو گردن بگیرن و بگن جاپون فن نیستیم بحث نمیکنم.این افراد ارزش جواب دادن ندارن متاسفانه،همونطور که بازار به LFA و fj جواب نداد :))))

          موافقم 7
          مخالفم 12
        2. amir

          ۶ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3609 ديدگاه)

          متاسفانه به اون بی تی اس فن هایی که صب تا شب دارن ژاپنی ها رو میکوبن و از جنسیس به یه عالمه فروش کم تبلئع میکنن و آتیش سوزی های بی پایان کره ای ها و فروش بی پایان تویوتا اعم از راو فور و اینارو نمیبینن باید عینک توصیه کنیم اونم از اون ته استکانی ها
          بله بازار به خیلی از مدل ها جواب نمیده ولی اون بالارو نگاه کن عمویی

          موافقم 5
          مخالفم 1
  7. محمد

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    خود تویوتا اینقدر انصاف داره که میگه تویوتا میرای 1 و 2 شکست تجاری بود اما دانشمندان و سهامدار سامورایی حاضر در پدال الان با صدتا اکانت هجوم میارن که تویوتا غلط کرده و بسیار فناوری موفقی بود

    موافقم 20
    مخالفم 10
    1. TRD

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تویوتا یک ماه پیش خودش گفت از نیرو محرکه همین خودروی میرای برای خودروهای تجاری استفاده میکنه . مثل هایلوکس هیدروژنی .
      مشکل شما اینه نمیدونی قدم های دیگه شون چی بوده و فقط با دیدن یه خبر فکر میکنی همه داستان همینه

      «از نظر خود تویوتا، میرای یک آزمایشگاه تحقیق سیار است. این خودرو ثابت کرده تکنولوژی هیدروژنی کر می‌کند هرچند بهترین کاربری آن در خودروهای سواری نبوده و هماهنگی بهتری در خودروهای تجاری وجود خواهد داشت. جایگاه‌های سوخت‌گیری می‌توانند برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها توسعه یابند. کاهش وزن خودروهای هیدروژنی در مقابل باتری‌های بزرگ خودروهای الکتریکی یک نکته مهم و قابل‌اعتنا می‌باشد»

      https://www.pedal.ir/toyota/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C/

      موافقم 9
      مخالفم 11
  8. Elmiraj

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    بدانید که میرای تقریبا همزمان با Model S بازی رو شروع کرد .

    اگر خودروی الکتریکی را یک آزادراه بزرگ و مستقیم در نظر بگیریم ، خودروی هیدروژنی یک راه خاکی پر پیچ و خم در یک کوهستان دور افتاده خواهد بود…!!!

    ادامه سرمایه‌گذاری تویوتا روی هیدروژن ‌و هیبرید فقط باعث عقب موندنش از آینده حمل و نقل الکتریکی خواهد شد .

    موافقم 25
    مخالفم 16
    1. phonix

      ۶ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      حمل نقل پاک کشتی ها :
      همین الانم پروزه هایی در امریکا و ژاپن و اروپا وچین برای توسعه حمل و نقل دریایی هیدروزن پایه در جریانه

      موافقم 5
      مخالفم 8
  9. amir

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3609 ديدگاه)

    مشخص بود که بیشتر بستر آزمایشی بود

    موافقم 7
    مخالفم 9
  10. رضا

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (224 ديدگاه)

    حقیقتا حیف ارزش و قدمت ‌پداله که اجازه نشر همچین کامنتایی داده میشه.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. sina

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    ساخت این شکل خودروها برا فروش نیست که عدم فروششون به منزله شکست باشه.
    شکست بودنش جنبه های دیگه هم داشته قطعا.

    موافقم 11
    مخالفم 14
  12. Enzo Ferrari 2008

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چقدر این میرای زشته

    موافقم 9
    مخالفم 10
  13. TRD

    ۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خطاب به دانشمندای همه چیز دان سایت :
    ( یکم سرچ و تحقیق کنین ، چیزی ازتون کم نمیشه . واقعا از دیدن کارشناسی فوق تخصصی و سواد بعضیا میشه به راحتی فهمید چرا وضع مملکت امروز اینه . )

    « از نظر خود تویوتا، میرای یک آزمایشگاه تحقیق سیار است. این خودرو ثابت کرده تکنولوژی هیدروژنی کر می‌کند هرچند بهترین کاربری آن در خودروهای سواری نبوده و هماهنگی بهتری در خودروهای تجاری وجود خواهد داشت. جایگاه‌های سوخت‌گیری می‌توانند برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها توسعه یابند. کاهش وزن خودروهای هیدروژنی در مقابل باتری‌های بزرگ خودروهای الکتریکی یک نکته مهم و قابل‌اعتنا می‌باشد.

    تویوتا از زمان تولید اولین نسل میرای تاکنون چیزهای زیادی درباره خودروهای سلول سوختی یاد گرفته است. نسل جدید این خودرو از هر نظر بهبود یافته است. اگرچه کابین تنگ، جایگاه‌های سوخت کم و قیمت بالا به این معنی است که میرای باب میل همه نیست اما تولید آن ثابت می‌کند هیدروژن می‌تواند نقش مهمی در آینده خودروهای پاک داشته باشد، هرچند شاید هیدروژن مناسب خودروهای سواری نباشد…»

    https://www.pedal.ir/toyota/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C/

    موافقم 6
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا