تویوتا با کمک بودجهٔ دولت بریتانیا، نسخهٔ هیدروژنی هایلوکس را با قوای محرکهٔ سدان میرای معرفی کرده است. این پروژه در مدت بسیار کوتاهی به نتیجه رسیده است.
بهعنوان بخشی از یک برنامهٔ دولتی ۷۰ میلیون پوندی بهمنظور توسعهٔ خودروهای بدون آلایندگی برای موارد استفادهٔ مختلف در بریتانیا، تویوتا از نسخهٔ هیدروژنی پیکاپ هایلوکس رونمایی کرده است. این نسخه از اوایل سال ۲۰۲۲ در حال توسعه بوده و با استفاده از نسل دوم سیستم سلول سوختی تویوتا ساخته شده است. به گفتهٔ تویوتا، این همان سیستم مورداستفاده در سدان میرای است و برای هایلوکس بردی بیش از ۵۹۰ کیلومتر را فراهم میکند. این یعنی میتوان از پیکاپ هیدروژنی تویوتا برای عملیاتهای مختلف در مناطق دورافتادهای که امکان شارژ خودروهای الکتریکی وجود ندارد استفاده کرد.
در این پیکاپ، باطریها برای ذخیرهٔ برقی که توسط سیستم سلول سوختی تولید میشود در اتاق بار نصب شده تا فضای کابین کاهش پیدا نکند. این پروژه توسط بخش بریتانیایی تویوتا به همراه شرکتهای فنی مهندسی بریتانیایی مثل ریکاردو، ETL و D2H توسعه پیدا کرده درحالیکه تیم تحقیق و توسعهٔ اروپایی تویوتا هم به این پروژه کمک کرده است. «ریچارد کنورثی» مدیرعامل تویوتای بریتانیا دراینباره گفته است:
تیم در مدتزمان بسیار کوتاهی کاری باورنکردنی انجام داد. بودجهٔ دولت انگلستان ما را قادر ساخت که نهتنها خودروی جدیدی را در زمانی بیسابقه توسعه دهیم بلکه تیم خود را برای کار روی تکنولوژیهای مرتبط با هیدروژن متمرکز کنیم.
«مت هریسون» رئیس و مدیرعامل تویوتای اروپا هم گفته است:
این بودجه نشاندهندهٔ فرصت فوقالعادهای برای توسعهٔ راهحل بدون آلایندگی در بخش مهم بازار است.
درمجموع، این برنامه ۱۱.۳ میلیون پوند بودجه از صندوق دولتی دریافت کرده که پروژه را به مدت سه سال تأمین میکند و آیندهٔ بیش از ۲۵۰ شغل در سراسر بریتانیا را در دههٔ آینده تضمین خواهد کرد. این در حالی است که در بریتانیا پروژههای دیگری مثل تراکتورهای هیدروژنی هم آغاز شده است. به گفتهٔ دولت بریتانیا، در این کشور پنج پروژهٔ موفق برای حمایت از ۳,۳۰۰ شغل در سراسر کشور و همینطور کار روی سوختهای تجدید پذیر، موتورهای الکتریکی قدرتمند و کارآمد و متریال جدیدی که کربن را در صنعت موتوری کاهش میدهد در حال انجام است.
Arshia m3csl
۱۶ شهریور ۱۴۰۲خیلی عالیه امیدوارم هایلوکس هیدروژنی به تولید رسید تو ایران وارد بشه
X
۱۶ شهریور ۱۴۰۲لبخند تلخ بعد اینکه میفهمم هایلوکس هیدروژنی با 11 میلیون پوند ساخته شده ولی 206 صندوقدار ایرانخودرو با 250 میلیون دلار
ابوالفضل
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ایران خودرو 🤡
ما 😶😶😶😶😶😶
هیراد
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ما هم داریم تسلا اوراق میکنیم
به تکنولوژیش دست پیدا کنیم
قاسم
۱۷ شهریور ۱۴۰۲تویوتا چه ربطی به انگلیس داره!
ناشناس
۱۶ شهریور ۱۴۰۲این مطالب را چرا می نویسید؟ برای حسرت خوردن مردم ایران می نویسید؟
سالار جان خان جان فصل
۱۶ شهریور ۱۴۰۲باریکلا ، خوب مسیری رو داره میره تویوتا
بعد از اینکه به دنیا ثابت شد خودرو الکتریکی با باطری های سنگین و بزرگ دردی از محیط زیست دوا نمیکنه ، مسیر به سمت فیولسل حرکت خواهد کرد
Killer
۱۶ شهریور ۱۴۰۲از افزایش فروش روزانه الکتریکی ها و عوض کردن ماهانه مدیر عامل تویوتا مشخصه!!
سالار جان خان جان فصل
۱۶ شهریور ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/vision/electric-cars-still-suck/
اینو بخون دایی جان
و اینکه سرعت رشد فروش خودرو های برقی کمی کند شده ، رو به رشد هست اما سرعت داره کم میشه مثل حمعیت ایران
مطلبش در اینساید ای وی موجود هست
Enzo Ferrari 2008
۱۶ شهریور ۱۴۰۲هیدروژن احساس می کنم از برقی بودن بهتره
Viper
۱۶ شهریور ۱۴۰۲هیدروژن تنها راه نجات ما ماشینباز ها هست هم برخلاف برقی هایی که آلایندگی زیادی تولید میکنند پاکه
احسان
۱۶ شهریور ۱۴۰۲برقی ها که آلودگی خیلی کمتری نسبت به بنزینی-دیزلی ها تولید میکنند ،اما هیدروژنی ها اگر از مسیر سبز تولید بشن (سوخت های هیدروژنی فعلا بخش عمده ایش در مراحل تولید فعلی از سوخت فسیلی استفاده میشه) خیلی عالی میشه. هر حال دوران بنزین باید تمام بشه ،اینکه درونسوز هیدروژنی یا برقی هم رفته رفته سبزتر میشن و آلودگی خیلی خیلی کمتری تولید خواهند کردند
lelewed933
۱۶ شهریور ۱۴۰۲من از طریق سایت تویوتا بریتانیا پیگیر این پروژه بودم
واقعا خیلی سریع به نتیجه رسوندن
جالب اینکه از مردم نظرسنجی هم میکردن که به همچین محصولی نیاز دارن یا نه؟ خیلی استقبال کرده بودن و از مشاغل مختلف مثل مزرعه داری و باغداری و کارگاهها خیلی بازخورد مثبتی داشتن و خیلی ها هم از شرایط فروشش سوال پرسیده بودن
یه جایی تو یه مقاله ای جداگانه یکی از مهندسهای شاخه بریتانیای تویوتا هم گفته بود: رسانه ها فقط از خودروهای الکتریکی باتری دار صحبت میکنن. ما میخواییم با عرضه خودروهای هیدروژنی در زمینه هایی که بیشترین کاربرد رو دارن کاری کنیم مردم با این خودروها بیشتر آشنا بشن و بهشون بگیم گزینه های دیگه ای غیر از باتری هستن که مزایای زیادی دارن و خیلی از محدودیتهای باتریها رو هم ندارن.
احتمال زیاد این پروژه هم همین هدف رو داره دنبال میکنه