هرچند هیوندای سانتافه و تویوتا لندکروزر پرادو ساختار کاملاً متفاوتی دارند ولی از بسیار جهات بسیار به هم شبیه هستند.
برخی از شاسیبلندها برای انجام وظایف سنگین مثل آفرود و یدک کشی ساخته میشوند درحالیکه برخی دیگر روی راحتی و انجام وظایف خانوادگی تمرکز دارند. طی سالهای اخیر اما این مرز تا حد زیادی محو شده زیرا از یک سو، ظاهر شاسیبلندهای مبتنی بر پیکاپ مدرنتر و شیکتر شده و از سوی دیگر، بسیاری از کراساوورها ظاهری جعبهای شکل و آفرودی پیدا کردهاند. بهعنوانمثال، هیوندای سانتافه و تویوتا لندکروزر پرادو قبلاً هرگز ارتباطی باهم نداشتند اما در یک سال همهچیز تغییر کرد.
در سال ۲۰۲۴، نسل جدید لندکروزر پرادو بهعنوان نسخهای کوچکتر و ارزانتر از لندکروزر اصلی به بازار آمد و در همین حال، هیوندای هم سانتافه را کاملاً از نو طراحی کرده و در داخل و بیرون حسی کاملاً جدید به این کراساوور بخشید. ازاینرو، حالا میتوان بین این دو خودرو شباهتهای زیادی از پیشرانهٔ هیبریدی گرفته تا فرم جعبهای شکل را دید. ازاینرو، یک سانتافه هیبریدی از تیپ پرچمدار کالیگرافی با قیمت حدود ۵۰ هزار دلار را در برای یک لندکروزر پرادو با قیمت حدود ۷۰ هزار دلار قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک برای خرید گزینهٔ بهتری خواهد بود.
پیشرانه هیبریدی
قوای محرکهٔ هیبریدی دو خودرو در نگاه اول بسیار شبیه به هم به نظر میرسد زیرا هردو از پیشرانههای چهار سیلندر توربو با موتورهای الکتریکی و گیربکسهای سنتی اتوماتیک استفاده میکنند. همچنین هردو خودرو همچنان به سامانهٔ چهارچرخ محرک مکانیکی مجهز هستند. قوای محرکهٔ سانتافه از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۷۸ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۶۰ اسب بخار قدرت و پکیج باطری ۱.۵ کیلووات ساعتی تشکیل شده است و مجموعاً ۲۳۱ اسب بخار قدرت تولید میکند.
از سوی دیگر، تویوتا به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۷۸ اسب بخار قدرت و یک موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری با مجموع خروجی ۳۲۶ اسب بخار قدرت مجهز است درحالیکه باطری آن تنها ۰.۹ کیلووات ساعت ظرفیت دارد. این قدرت بیشتر اما باعث نمیشود پرادو سریعتر باشد زیرا شاسیبلند تویوتا با وزن ۲۴۷۰ کیلوگرم، حدود ۴۰۰ کیلوگرم از رقیب کرهای سنگینتر است. EPA مصرف سوخت ترکیبی سانتافه را ۶.۹ لیتر و پرادو را ۱۰.۲ لیتر اعلام کرده است که در طول آزمایش هم تقریباً به همین ارقام رسیدیم و بنابراین، بهوضوح هیوندای کممصرفتر از تویوتا خواهد بود.
سامانه چهارچرخ محرک و تعلیق
هرچند هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند ولی هدف و نوع این سیستمها کاملاً باهم تفاوت دارد. سامانهٔ چهارچرخ محرک سانتافه برای گهگاهی استفاده در مسیرهای لغزنده و حفظ کشش خودرو طراحی شده و از یک کلاچ مرکزی برای تغییر میزان گشتاور ارسالی به چرخهای عقب (از ۸۰ به ۲۰ تا ۵۰ به ۵۰ بین محورهای جلو و عقب) استفاده میکند درحالیکه لندکروزر به دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل عقب و سیستم مالتی تراین با حالتهای آفرود مجهز است. پرادو همچنین از کرال کنترل هم برای بالا رفتن از شیبهای تند بهره میبرد و کاملاً روی استفادههای آفرودی تمرکز دارد و میدانیم که در خارج از جاده کاملاً سانتافه را مغلوب میکند.
این خودروها در سیستم تعلیق هم باهم تفاوت دارند زیرا پرادو در عقب به اکسل صلب مجهز است که امکان یدک کشی تا ۲۷۲۰ کیلوگرم را فراهم میکند درحالیکه این رقم برای سانتافه تنها ۷۵۰ کیلوگرم است. لندکروزر همچنین به آنتیرول بار قطع شونده در جلو هم مجهز است که انعطاف و کشش بیشتری را برای تعلیق فراهم میکند. سانتافه اما با فنرهای پیچشی در جلو و تعلیق چند اتصالی در عقب، بسیار شبیه خودروهای سواری است. این تفاوت خود را در کیفیت سواری خودروها نشان میدهد زیرا هیوندای در رانندگیهای شهری خودرویی نسبتاً نرم است که درعینحال برای جلوگیری از بادیرول در پیچها از کنترل کافی برخوردار است اما از سوی دیگر پرادو در شهرها خودرویی آشفته، خشن و پرسروصدا است که در پیچها هم بادیرول زیادی دارد. دلیل این موضوع به یک تفاوت کلیدی بازمیگردد. پرادو شاسی مستقل دارد درحالیکه ساختار سانتافه یکپارچه است.
کابین و فضای بار
لندکروزر در ابعاد بیرونی کمی بزرگتر از رقیب کرهای است و با ۴,۹۲۵ میلیمتر طول، ۹۴ میلیمتر کشیدهتر، ۸۰ میلیمتر عریضتر و ۷۰ میلیمتر بلندتر است اما در داخل این ابعاد بزرگتر کاملاً ناپدید میشود و سانتافه بسیار جادارتر است. همچنین درحالیکه پرادو دو ردیف صندلی دارد، کراساوور هیوندای به سه ردیف صندلی مجهز است هرچند که صندلیهای ردیف سوم بیشتر مناسب کودکان خواهد بود. علاوه بر این، صندلیهای خلبانی ردیف دوم هیوندای احساس لوکسی دارند اما فضای زانو در صندلیهای عقب پرادو بهطور عجیبی محدود است.
سانتافه در داخل خودرویی مدرن و لوکس احساس میشود و کیفیت متریال و تزئینات آن یک پله بالاتر از پرادو است زیرا کابین لندکروزر با پلاستیکهای خشک پوشیده شده که در طول زمان خراشیده میشوند. با وجود طول بیشتر و فقدان صندلیهای ردیف سوم، عجیب نیست که پرادو پشت صندلیهای ردیف دوم فضای بار بیشتری را ارائه میکند (۱۳۱۰ لیتر در برابر ۱۱۵۰ لیتر) اما مشکل بزرگ تویوتا، ارتفاع بالای کف صندوق است که بسیار آزاردهنده خواهد بود.
رانندگی
برخلاف روی کاغذ، در دنیای واقعی عملکرد پیشرانههای هیبریدی دو خودرو بسیار متفاوت است. پیشرانهٔ بنزینی هیوندای خیلی ساکت است تا جایی که راننده حتی متوجه روشن بودن آن نمیشود ولی موتور بنزینی پرادو بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی کار میکند و صدای بلندی دارد. این در حالی است که پیشرانهٔ هیوندای معمولاً فقط هنگام رانندگی با سرعتهای بالا روشن میشد و در سرعتهای پایین خاموش میماند. در بخش شتاب، هردو خودرو در کمتر از ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسند و سانتافه با وجود ۹۵ اسب بخار قدرت کمتر، شتابی مشابه رقیب ژاپنی را ارائه میکند. هرچند هنگام تخته کردن پدال گاز، هردو خودرو کمی مکث دارند ولی هنگام نیاز به شتاب گیری ناگهانی، پرادو بسیار سریعتر احساس میشود.
قیمت
در تیپ بالا ردهٔ کالیگرافی سانتافه، امکاناتی مثل نمایشگر هدآپ، گرمکن آیندههای جانبی، سیستم صوتی Bose، صندلیهای خلبانی ردیف دوم، گرمکن غربیلک فرمان و گرمکن و سردکن صندلیهای جلو بهصورت استاندارد ارائه میشود. قیمت این تیپ از ۵۰,۲۱۵ دلار آغاز میشود. از سوی دیگر، پرادو قیمت پایهٔ ۶۳,۳۴۵ دلاری دارد و از لحاظ امکانات استاندارد در برابر سانتافه حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. بااینحال، خودروی آزمایشی ما به پکیج ۴,۶۰۰ دلاری پریمیوم مجهز بود که سیستم صوتی با ۱۴ بلندگو، سانروف، شارژر بیسیم گوشی، نمایشگر هدآپ و… را به همراه دارد و در کنار چند آپشن دیگر، قیمت خودروی آزمایشی ما را به ۷۱,۵۳۴ دلار رساند.
نتیجه
هرچند تویوتا پرادو در یدک کشی و آفرود تواناییهای بسیار بیشتری دارد ولی در دیگر قسمتها مثل راحتی، جاداری و مصرف سوخت، قافیه را به رقیب کرهای میبازد و بااینوجود، قیمت بیشتری هم دارد. البته در سبد محصولات تویوتا، کراساوور گرند هایلندر رقیب بسیار نزدیکتری برای سانتافه محسوب میشود ولی مقایسهٔ بین سانتافه و پرادو نشان میدهد که چرا این روزها شاسیبلندهای سنتی شاسی مستقل بازار محدودی پیدا کردهاند. در حال حاضر، برای کسانی که خواهان شکل و ظاهر یک شاسیبلند سنتی هستند ولی به تواناییهای چنین خودرویی نیازی ندارند، نسل جدید سانتافه گزینهٔ بسیار مناسبی خواهد بود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
تویوتا پرادو | هیوندای سانتافه | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید |
قدرت | ۳۲۶ اسب بخار | ۲۳۱ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر | ۳۶۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی | ۶.۹ لیتر ترکیبی |
باطری | ۱.۵ کیلووات ساعت | ۰.۹ کیلووات ساعت |
وزن | ۲۴۷۰ کیلوگرم | ۲۰۷۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۹۲۵ میلیمتر | ۴,۸۳۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۸۱ میلیمتر | ۱,۹۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۷۰ میلیمتر | ۱,۷۹۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۵۰ میلیمتر | ۲,۸۱۴ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۱۳۱۰ لیتر | ۴۲۵ تا ۱۱۵۰ لیتر |
ظرفیت یدک کشی | ۲۷۲۰ کیلوگرم | ۷۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۶ نفر |
قیمت پایه | ۶۳,۳۴۵ دلار | ۵۰,۲۱۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۱,۵۳۴ دلار | ۵۰,۸۹۵ دلار |
nikan
۲۱ اسفند ۱۴۰۳😂😂😂😂😂
net
۲۱ اسفند ۱۴۰۳دو نیمه لوکس
حسین
۲۱ اسفند ۱۴۰۳خیلی واضحه و انتخاب سختی بین این دو نیست،پرادو.
نیو کار
۲۱ اسفند ۱۴۰۳سانتافه رو اگه صندلی عقبش حذف کنن خوراکه برای امبولانس شدن
۲۱ اسفند ۱۴۰۳دو تا ماشین بیریخت با قیمتهای گرون
یادمه جرمی کلارکسون میگفت سانتافه مدل ۲۰۱۸ نسل جدیدش ۴۰ هزار دلاره و خیلی گرونه و من حاضر نیستم اینهمه پول براش بدم در صورتی که همین ماشین نسل جدیدش با اینکه بیریخت تره و عین امیولانسه ولی ۵۰ هزار دلاره اون پرادو هم نسخه ارزون تر لندکروزه چرا ۷۰. هزاره عمرا پولشو داشتم برای این دو تا ماشین بیریخت خرج میکردم حالا پرادو تو واقعیت یه رخی داره تو مجازی میبینیم زشته ولی ارزش ندارن من حاضرم پولشو بدم یه رنجرور شورلت همچین چیزی بخرم خیلی بهترن
kasra
۲۱ اسفند ۱۴۰۳اگر برای خوانواده بدون تعصب بگم سانتافه کابین بروز تر زیبا که نه ولی از نظر من خوشگله بزرگ تر و جادار تر
nima.jdm
۲۱ اسفند ۱۴۰۳تو هواداری چی
نانو
۲۱ اسفند ۱۴۰۳نتیجه گیری اخر مطلب توسط هرکسی شده خیلی خنده اوره قافیه باختن 5سال دیگه که پرادو هیچ اخی نگفت و سانتافه میره برای اوراق شدن میشه دید
amir
۲۱ اسفند ۱۴۰۳معلوم نیست پیام نوشته پارگراف آخرو؟
Iman 007
۲۱ اسفند ۱۴۰۳کابین سانتافه شبیه رنجرووره
javad-bmw
۲۱ اسفند ۱۴۰۳ولی پُشت سانتافه شبیه مینی بوسه
هراکلیوس
۲۱ اسفند ۱۴۰۳زیبا تر که هست کم خرج تر که هست با دوام تر که هست اصیل تر که هست کم فراخوان تر که هست بازم بگم ازش معلوم که کدوم ماشینه
دیده بان
۲۱ اسفند ۱۴۰۳قطعا و بدون شک محصولات تویوتا
نویدی
۲۱ اسفند ۱۴۰۳انتخابم:ژاپن❤️
اصالت…
datsun
۲۱ اسفند ۱۴۰۳وقتی کارشناس یه مجله شیشه میزنه و بهش میگن بیا دوتا ماشین رو باهم مقایسه کن،
nima.jdm
۲۱ اسفند ۱۴۰۳پای منقل بوده فکر کنم
آرش وان
۲۱ اسفند ۱۴۰۳نبرد ظلمت علیه باطل ؟
فورد موستانگ در برابر آلپین A110
آمریکای جهانخوار در مقابل فرانســـــه ی خون آشام :-)
به قضاوت اتواکسپرس ؛ روباه انگلیسی!
https://www.autoexpress.co.uk/car-group-tests/366170/ford-mustang-vs-alpine-a110-two-very-different-sporting-greats-go-head-head
برنده کیست؟؟؟؟
R
۲۱ اسفند ۱۴۰۳برتری پرادو مشهوده
Scuderia Ferrari
۲۱ اسفند ۱۴۰۳یه پرادو با تیون Arctic Trucks رو با هیچ ماشینی عوض نمی کنم
با ابهت روی جاده و توانا در آفرود 👑👑
amirboss
۲۱ اسفند ۱۴۰۳بشخصه از خودروهای کراس اور بشدت تنفر دارم.
خودرو های الکی بزرگ و بی خاصیت که جهت دل اونایی که توانایی و تحمل روندن آفرود رو ندارن و دلشون یه شاسی بلند راحت پوشالی شهری میخان طراحی و ساخته شده.
متاسفانه روزبه روز هم دارن محبوب تر میشن.
اصلا یه کلاس احمقانه ست.
آرین
۲۱ اسفند ۱۴۰۳پرادو .. زنگ بزن جی ایکس بیاد بخورتش
nima.jdm
۲۱ اسفند ۱۴۰۳خودش روزی دوتا سانتافه میخوره نیازی به جی ایکس نداره
nima.jdm
۲۱ اسفند ۱۴۰۳این دیگه چه مقایسه مسخره ای بود😂
KAIZEN
۲۱ اسفند ۱۴۰۳چه مقایسه چرتی بود
باید سانتافه رو با هایلندر مقایسه می کرد
Mamad
۲۱ اسفند ۱۴۰۳با احترام به نظرات دوستان
ولی همه که ماشین باز نیستن و واسشون موتوری، شاسی، اتاق و اصالت مهم نیست که، خیلی ها قیافه، نرمی، کم سر و صدا بودن و آپشن و… واسشون مهمه اگه اینجوری به قضیه نگاه کنین سانتافه برگ برنده رو بین اکثر مردم داره.
گرچه از دیدگاه من مقایسه اینا شبیه مقایسه گربه و ببره که بی معنیه واقعا
حسام الدین
۲۱ اسفند ۱۴۰۳واقعاً شأن تویوتا رو پایین آوردین با این مقایسه ی دژخیمانه و بدور از شئونات دنیای حرفه ای خودرو💔
سهیل
۲۱ اسفند ۱۴۰۳طراحی سانتافه تهوع آوره
حسین۲
۲۱ اسفند ۱۴۰۳هیوندای برای پشت سانتافه باید سریع یه کاری بکنه
هیچ جوره نمیشه با اون کنار اومد . واقعا هز چقد نگاه میکنی شبیه مینی بوس شده
حسین
۲۱ اسفند ۱۴۰۳هیوندای برای پشت سانتافه باید سریع یه کاری بکنه
هیچ جوره نمیشه با اون کنار اومد . واقعا هز چقد نگاه میکنی شبیه مینی بوس شده
MITSUBISHI(JDM)
۲۱ اسفند ۱۴۰۳سانتافه باید با مدل های مشابه دیگهای از تویوتا مقایسه میشد مثلا به قول بقیه کاربرا هایلندر مقایسه بهتری میشد
اما اگه بخوام بین این دوتا یکیو انتخاب کنم قطعا سانتافه بهترین گزینههست
هرچند که این پرادو عالیه ولی از نظر خودم کامل نیست کلا با نسل های قبل خیلی تضاد داره
سانتافه قضیهش فرق داره بینقص نیست اما مشخصه هیوندای میخواد با سبک خودش با مشتری ها ارتباط بگیره
صامورایی
۲۱ اسفند ۱۴۰۳بررسی کاملا بی ربط. اولین باره اسم اون سایته رو میبینم.
پرهام
۲۱ اسفند ۱۴۰۳راستش نوع طراحی سانتافه رو دوست دارم خیلی پیشرو ست مقالات زیادی هم در رابطه اون خوندم
تویوتا برندی قابل اعتماده اما من ترجیح میدم با ماشین 7 نفره و با مصرف و قیمت کمتر شانسم رو امتحان کنم و از مزایای گارانتی صدهزار کیلومتری ش هم استفاده کنم
سعی می کنم 25 سال پیش رو بیاد بیارم که سامسونگ در برابر برندهای ژاپنی حرفی نداشت اما امروز بسیاری موبایل و تلویزیون سامسونگ رو به سونی و.. ارجح میدونن
حتی فیلمهای مقایسه ای زیادی رو از مقایسه سانتافه و های لندر دیدم که اگه سانتافه در مجموع برتر نباشه لااقل بازنده نیست
و من سعی میکنم قضاوتم بدون تعصب باشه
samurai
۲۱ اسفند ۱۴۰۳کامل فهمیدی که باید سانتافه بخری یا مزخرفاتشو ادامه بده گرینکاررپورتس :))
……………………………………………………………….
مهردادکمال
۲۱ اسفند ۱۴۰۳۲۰۰۷ هم هیوندا سانتافه اومد از این گنده گ@زیا میشنیدیم که مجلات میکردن ولی الان یه پرادوی ۲۰۰۷ حداقل ۴ برابر سانتافه قیمت داره
تویوتا حرمتش بیشتر از این حرفاس که تو متن خوندیم
.
۲۲ اسفند ۱۴۰۳پشتش احساس می کنم با خمیر بازی ساخته شده!
سانتافه رو میگم.