نسل جدید تویوتا پرادو چقدر توانمند است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، سرسختترین رقبای آن را جمع کرده و راهی خارج جاده شدیم.
نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو که با کد ۲۵۰ شناخته میشود، در نسخهٔ فرست ادیشن پا به این رقابت گذاشته که با قیمت ۸۰ هزار پوند، ۵۰ هزار پوند از نسخهٔ استاندارد گرانتر است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل مجهز است که ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل میشود. پرادو همچنین با شاسی نردبانی و تجهیزات مختلف آفرود، برای بیراهه نوردی تادندانمسلح است.
خودروی بعدی لندروور دیفندر در نسخهٔ P300e است که اصلیترین رقیب پرادو محسوب میشود. این خودرو با قیمت حدود ۸۰ هزار پوند، از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی پلاگینهیبریدی با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت میگیرد ولی ساختار دیفندر یکپارچه است. وزن این دو خودرو نیز تقریباً یکسان و حدود ۲.۵ تن است تا شاهد نزدیکترین رقابت بین دوتا از قدیمیترین نامهای آفرود باشیم.
یکی دیگر از نامهای مشهور در آفرود یعنی مرسدس G کلاس هم در اینجا حضور دارد. خودروی حاضر در این جمع از مدل G500 با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ هیبریدی خفیف با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور، گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک و نزدیک به ۲.۷ تن وزن است. G500 با قیمت ۱۴۶ هزار پوند حدود دو برابر دیگر خودروهای جمع قیمت دارد. در آخر هم به مدعی جوانی با چهرهٔ پیرمردها یعنی اینیوس گرنادیر میرسیم. این خودرو را در نسخهٔ تریلمستر با قیمت ۷۶ هزار پوند داریم که ارزانترین عضو گروه محسوب میشود. گرنادیر از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل بامو در کنار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند که با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور، بین پرادو و دیفندر قرار میگیرد ولی با وزن ۲.۸ تنی بسیار سنگینتر است.
آزمایش ما ساده است. چند روز را با این چهار شاسیبلند دور از تمدن گذراندیم و بر اساس شیوهٔ رفتار هر خودرو با مسیرهای خشن امتیاز دادیم. البته رفتار جادهای خودروها هم در نظر گرفته شد ولی نه بهاندازهٔ معمول. خودروها باید یک سری آزمایش را پشت سر میگذاشتند که شامل برف، یخ و سنگهای لغزنده میشد. همچنین مسیرها بسیار ناهموار و باریک بودند که حتی گاهی باعث کشیده شدن کنارهٔ خودروها به صخرهها میشد. همهٔ خودروها از لاستیکهای آفرود استفاده میکردند که از کارخانه قابل سفارش هستند و فقط باد لاستیکها را برای افزایش اصطکاک کاهش دادیم.
آزمایش را با عبور از رودخانهها آغاز کردیم ولی سطح آب در این مسیرها فقط کمی بالاتر از سپر جلوی خودروها بود درحالیکه همهٔ این شاسیبلندها توان حرکت تا عمق ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتری آب را دارند و هیچکدام از خیس شدن ناراحت نشدند. بااینحال، وقتی نوبت به فشردن برخی دکمهها و تغییر اهرمها رسید، داستان کمی جدیتر شد. استفاده از این قسمتها در لندکروزر بسیار آسان است و یک دکمه برای دیفرانسیل مرکزی تعبیه شده که چرخهای جلو و عقب را جفت میکند درحالیکه دکمهای هم برای قطع کردن آنتیرول بار وجود دارد که انعطاف تعلیق را افزایش میدهد. پرادو به کرال کنترل هم مجهز است که نوعی کروز کنترل آفرود محسوب میشود ولی تنظیم پدال گاز خودرو آنقدر خوب بود که نیازی به استفاده از این سیستم احساس نمیشد. همچنین زوایای ورود، خروج و شکست خوب پرادو هم از کشیدگی خودرو به زمین جلوگیری میکرد. درواقع، پله رکابهای جانبی تنها چیزی بودند که به زمین کشیده میشدند.
G کلاس نیز بیراههها را با آرامشی فوقالعاده تسخیر میکند. احساس مهندسی دقیق و پرهزینه در جایجای این ماشین دیده میشود. هرچند این ماشینی فانتزی برای آفرود محسوب میشود ولی در خارج از آسفالت خیلی خوب کار میکند. از سوی دیگر، اینیوس شاسیبلند آفرودی بسیار خالصتری است و سعی میکند راننده را با آنچه زیر چرخهای میگذرد واقعاً درگیر کند. هرچند گرنادیر تریلمستر زمانی که روی تنظیمات مناسب باشد خودرویی آرام و غیرقابلتوقف خواهد بود ولی راحتی خیلی بالایی ندارد.
بزرگترین شگفتی این جمع دیفندر بود. در این خودرو کمترین تنظیمات دستی برای سیستمهای مختلف آفرود را میبینیم و اکثر قسمتها بهصورت خودکار با سیستمهای الکترونیکی مثل ترین ریسپانس انجاموظیفه میکنند. البته وقتی زمان صعود از مسیرهای خشنتر و لغزنده میشود، ترین ریسپانس نمیتواند بهخوبی سیستمهای دستی و سنتی رقبا عمل کند. سیستم تعلیق بادی دیفندر هم در بالاترین ارتفاع انعطافپذیری بسیار کمی دارد و درنتیجه چرخهای دیفندر خیلی زود از زمین جدا میشود درحالیکه این مشکل در دیگر خودروها دیده نمیشد.
پس از دو روز دوری از جاده و چند ساعت رانندگی معمولی، از تواناییهای هر خودرو باخبر شدیم و نتیجه شگفتانگیز بود. اگر به دنبال جدیترین تواناییهای آفرود باشید، دیفندر بهترین انتخاب نخواهد بود زیرا هرچند خودروی بسیار توانایی است ولی به نظر میرسد لندروور از یک آفرودر افراطی به سمت خودرویی حرکت کرده که روی جاده رفتار بسیار بهتری دارد. اینیوس به چند دلیل در رتبهٔ سوم قرار میگیرد. رفتار جادهای گرنادیر با فرمان مبهم و حرکات زیاد بدنه چندان خوب نیست. علاوه بر این، قفل کردن دیفرانسیلها و درگیر کردن حالات سنگین با فشردن چند دکمه انجام میگیرد که نیاز به عادت کردن دارد. گرنادیر هرچند خودرویی سنتی و جذاب است ولی بهترین نیست.
G کلاس رتبهٔ دوم را به خود اختصاص میدهد. G500 با ۶۰ هزار پوند قیمت گرانتر نسبت به دیگر خودروهای گروه، در لیگ دیفندر، پرادو و گرنادیر رقابت نمیکرد. البته G کلاس در همهٔ موقعیتهای آفرود عملکرد خوبی دارد و احساس مهندسی فوقالعادهای را به راننده میدهد. این مرسدس روی جاده خوب و در خارج از جاده توانمند است ولی به دلیل قیمت بالا نمیتواند انتخاب اول ما باشد. درنتیجه، تویوتا لندکروزر پرادو برندهٔ این رقابت خواهد بود. خودرویی که مجموعهای از استعدادها را دارد بدون آنکه در یک رشته برجسته باشد. رفتار پرادو روی جاده بهاندازهٔ کافی خوب است، ظاهر جذابی دارد، از کابین دلپذیری بهره میبرد، بهاندازهٔ کافی کوچک است که از مسیرهای تنگ آفرود عبور کند و بهاندازهٔ کافی بزرگ است تا اشیاء لازم را در خود جای دهد.
تویوتا با وجود قیمت گران، بهاندازهٔ مرسدس شیک و لوکس نیست ولی در آفرود احتمال آسیبدیدگی کمتری دارد، بهاندازهٔ اینیوس زمخت و خشن نیست و از دیفندر در خارج از آسفالت آمادهتر است؛ بنابراین، تویوتا لندکروزر پرادو را بهترین شاسیبلند ۴×۴ برای عبور از مکانهای فاقد جاده در فصل زمستان میدانیم.
آرین
۱۷ فروردین ۱۴۰۴در برابر این رقیبا باید لکسوس جی ایکس 470 بیاد اون وقت ببینیم چند چنده
Milad
۱۸ فروردین ۱۴۰۴یه بار مقایسه اش رو با دیفندر رو خوندم.
امکاناتش که قطعا بیشتر از لندکروز هست
قیمتش هم همین طور
یه ایرادی که گرفته بود کشیده شدن رکابش به زمین موقع عبور از سخره بود.
ولی خوشگل تر از لندکروز.
یوسف
۱۷ فروردین ۱۴۰۴ای کاش مشکلات استفاده از terrin response 2 رو واضحتر میگفت که بدونم چیه آیا درست استفاده کرده یا نه…..
Aj23
۱۸ فروردین ۱۴۰۴نه
Sevlan
۱۷ فروردین ۱۴۰۴اگه قیمت Gکلاس بالاتر بود و دلیل دوم بودنش، پس چرا آوردینش به آزمون؟!!!!
محسن
۱۷ فروردین ۱۴۰۴g class برکت آفرود حساب میشه مگه میشه نباشه
nima.jdm
۱۸ فروردین ۱۴۰۴با این قیمت فضایی که جی کلاس داره ماشینای بهتر از اونم هست با قیمت منطقی تر
Puriya
۱۸ فروردین ۱۴۰۴حرف حق
همایون
۱۸ فروردین ۱۴۰۴فقط آوردن که پرادو رو گنده کنن اگه مرسدس گرونه نباید تو رقابت میومد ولی حالا که آوردینش تو رقابت دیگه باید به تواناییهای هر ماشین کار داشته باشید و از حرفای خودشون هم معلومه بنز برنده رقابت بوده چون با وجود بهترین رفتار تو جاده و آفرود از کابین لوکستری نسبت به پرادو بهر میبره اصلا اینا رقیب بنز جی نیستن رقبای بنز بنتلی و رنجروور هستن
nima.jdm
۱۷ فروردین ۱۴۰۴باید لکسوس جی ایکس میاوردن
در هرصورت تویوتا برنده این نبرده💪
صامورایی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴لکسوس انجین v6 داره. پس درمقابل دیفندر P400 قرار میگیره. قبلا موتورترند مقایسه شون کرده و پدال هم پوشش داده. برتری با دیفندر بوده.
https://www.pedal.ir/lexus/lexus-gx550-vs-land-rover-defender/#مقام_دوم_لکسوس_gx550_اوورتریل
Siyavash
۱۷ فروردین ۱۴۰۴جانم تویوتا..
Boss 429
۱۷ فروردین ۱۴۰۴لیگ قهرمانان آفرودرها فقط ۲ تا عضو داره برانکو و رنگلر. بقیه تو رده های پایین تر قرار میگیرند.
کاش این مقایسه در امریکا و با حضور برانکو و رنگلر صورت میگرفت.
R
۱۷ فروردین ۱۴۰۴اینا همون نبود که نتونست تو تست مت واتسون یه شیبو بالا بره؟
Boss 429
۱۸ فروردین ۱۴۰۴الان مش واتسونو معیار خودت قرار دادی؟
Taha Ayoobi
۱۷ فروردین ۱۴۰۴برنده اینجا تازه میتونه با اونا مقایسه شه
R@min
۱۷ فروردین ۱۴۰۴انتخاب معقولی بود، پرادو پکیج بهتری هست.
فقط انگلستان
۱۷ فروردین ۱۴۰۴عکس آخر خیلی قشنگ بود
اصلا از آفرود سنگین که باعث داغون شدن خودرو میشه خوشم نمیاد اینقدر تکون خوردن های سنگین و گیرکردن و زحمت داره که آدمو زده میکنه ولی قبول دارم که بعضی از آدما عاشقشن
ولی عاشق آفرود عادی و نسبتا راحت و آرامش بخش و طبیعت گردی هستم.
samurai
۱۷ فروردین ۱۴۰۴وقتی میگیم پادشاه سلطان شاه کینگ … تمام خودروسازان تویوتا هست درست گفتیم
کیفیت و مهندسی و متریال و سگ جونی و… ژاپنیا و مخصوصا تویوتا انقدر از بقیه جلوتره که بقیه کشورا چند دهه عقبن تا برسن به ژاپنیا
…….
تویوتا و سامورایی مرگ نداره :))
فقط انگلستان
۱۷ فروردین ۱۴۰۴در مورد استهلاک تویوتا این رو بگم که درسته که دیرتر تو خرج و تعمیرات میافته ولی هر قطعه ای طول عمری داره و تویوتا هم از این امر مستثنی نیست
با احترام به تویوتا ولی خیلی ها حاضرن دو برابر یه تویوتا پول بدن ولی یه خودرو سریعتر و لوکس تر و زیباتر داشته باشن هر چند خرجش هم زیادتر باشه.
Cadillac-V
۱۸ فروردین ۱۴۰۴پادشاه تمام خودروسازان؟ همون شرکتی که نیم قرن هم قدمت نداره؟
خودرو لوکس بلد نیست بزنه لکسوسشم کمبود امکانات لوکس رو داره و فقط گرونه؟
همون شرکتی که تاحالا یه اختراع تو صنعت خودروسازی نداشته؟
Sina_carshow
۱۸ فروردین ۱۴۰۴با دو تا کیسه هوا و صندلی مخملی و ترمز های کاسه ای نسخه پایه با گارانتی سه ساله؟ مشخصه ته مهندسی و کیفیت ساخت و دوام فوق العاده هس! ( نسخه های پایه هر کشوری ممکنه متفاوت باشه)
قیمت فول این ماشین که میوفته تو محدوده دیفندر و لندکروز اتاق 300 و حتی نیسان پاترول، خود من به شخصه پرستیژ و لولی که اینا دارن رو عوض نمیکنم با پرادو مخصوصا اینکه asmr ماشینم چندان وایب کیفیت نداد بهم
مردیم از خوشی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴اگر برانکو تو رقابت بود اول می شد
خودرو افرود که رفاه هم مد نظر باشه اول و آخر : برانکو
خودرو افرود که تنها صخره نوردی و افرود ملاک باشه : رانگلر
احمدرضا
۱۷ فروردین ۱۴۰۴انتخاب من دیفندره
البته دو درش
سهیل
۱۷ فروردین ۱۴۰۴کماکان سلطان بی چون و چرا لندکروز. جی کلاس سوسول بازی تازه به دوران رسیده هاست و با دیدن اولین صخره النگوهاش میشکنه.
NAVID@@98
۱۸ فروردین ۱۴۰۴نه چون جی کلاس نسخه نظامی داره که
جایی که لندکروز کم میاره جی کلاس نظامی تاره شروع کارشه
دقیقا مثل آفرودر های آمریکایی سطح بالا این اروپایی هم برتری رو اثبات کرده
Sadegh
۱۷ فروردین ۱۴۰۴از نظر طراحی واقعا عالی هست این نسل از پرادو
مهردادکمال
۱۷ فروردین ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Off-Road-2.jpg
چه حس خوبی میده این عکس
حسام الدین
۱۸ فروردین ۱۴۰۴و باز داستان تکراری موفقیت های پی در پی تویوتای بی ادعا ، ولی همه چیز تمام! تویوتای دوست داشتنی!
amirboss
۱۸ فروردین ۱۴۰۴یه چیز احمقانه تو این رقابت قیمت بالای جی کلاس بود که اونو به جایگاه دوم برد!!!!!!!!
آخه چرا!؟
اگه ملاک قابلیت آفرود و استفاده از تجهیزات و توانمندی های خودرو هست،
چرا باید قیمت تو جایگاه این خودرو ها تاثیر بزاره؟
چرا اینقدر ناشیانه عمل میشه؟
اصن اگه بحث قیمت هم مطرح بود چرا اصن جی کلاس رو آوردن تو آزمون؟
چرا توانایی های بالقوه ی جی کلاس رو زیر قیمت بالا چال کردین؟
و هزاران چرا ی دیگه….
کاش جای جی کلاس یه آمریکایی میاوردن تا رقابت منصفانه تر میشد.
NAVID@@98
۱۸ فروردین ۱۴۰۴دقیقا درسته
حتی بررسی کننده ها تو متن خودشون هم اشاره کردن
که مرسدس بنز جی کلاس اول هست
ولی بخاطر قیمتش اول بودنش رو نگفتن
بجای جی کلاس هم یک آمریکایی میاوردند هم اول میشد
پدال این کامت عادی چیزی نداره که نزاریش
رفتارت با کاربران یکسان و عادلانه نیست
datsun
۱۸ فروردین ۱۴۰۴تو مجازی تاج رو سر این و اونه ولی تو واقعیت تو هر شرایطی تویوتاست که میدرخشه fj۴۰ های ۵۰ ۶۰ سال پیش تویوتا تو آفرود میدرخشن و طرفدار دارن هنوز
Scuderia Ferrari
۱۸ فروردین ۱۴۰۴دوست عزیز
حرف شما رو کسانی متوجه میشن که با این اعجوبه ها آفرود سنگین رفته باشن و از هر مسیری بدون ترس عبور کنی
یه تویوتا کالسکه داشته باشی برای آفرود دیگه غم نداری
NAVID@@98
۱۸ فروردین ۱۴۰۴در عمل اثبات شده طبق آمار دیدم که خودشون اثبات کردن
وقتی میگیم مرسدس بنز فورد پادشاه سلطان شاه کینگ … تمام خودروسازان مرسدس بنز و فورد هستن تاج رپ سرشونه میدرخشن در هر شرایطی در عمل و واقعیت
دوام و کیفیت و مهندسی و متریال و آلیاژ برتر و سگ جونی و… آمریکایی و اروپایی های خاص و مخصوصا مرسدس بنز و فورد انقدر جلوتر از دیگران هستن که که دیگر کشورا چند دهه عقبن تازه بازم به اروپایی و آمریکایی ها کلا نمیرسن هرچیز
اروپایی و آمریکایی اصلا مرگ نداره و…
و اثبات کردن مثل رکورد دوام و کارکرد جهان که اول اینها آمریکایی و اروپایی هست چند مدل از خودروهای مرسدس بنز و تراکهای آمریکایی که اطلاعات درستسون موجوده
NAVID@@98
۱۸ فروردین ۱۴۰۴فقط به یک بررسی نباید استناد کرد چون معمولا کامل و جامع نیستن و حتی گاهی اوقات اعداد و ارقام هم گویای واقعیت کامل و جامع نیستن و باید برای نتیجه خوب آمار و اطلاعات بیشتر از روش های مختلف کنار هم جمع بشه تا نتیجه اصلی و واقعی با تفسیر و درست مشخص بشه
مثلا در اینجا بررسی کننده ها در عمل دیدند و حتی تلویحا اشاره کردند که مرسدس بنز جی کلاس اول هست جمله خودشون : ( ولی به دلیل قیمت بالا انتخاب اول ما نمیباشد. ) نشون میده که این آفرودر اروپایی هم مثل آمریکایی در عمل و واقعیت و در هر شرایطی و تاج رو سرشه و میدرخشه
حتی اگه آفرودر های آمریکایی رو میاوردن برتری واضحی برنده میشدن چون در عمل برتریشون رو در هر شرایطی اثبات کردن و میشدن
وقتی تاریخچه خودروساز ها و دستاورد هاشون رو بخونیم متوجه میشیم که خودروساز های بزرگ مثل مرسدس بنز و فورد و پادشاه و سلطان و کینگ واقعی تمام خودروسازان هستن
و حتی در مواردی که خودشون خواستن این برتری ها خیلی برجسته تر هم میشه
مثل برتری خودروهای لوکس مرسدس بنز اروپا
و یا برتری خودرو های کاری و افرود فورد آمریکا
دوام و کیفیت و مهندسی و آلیاژ های برتر و متریال برتر و سگ جونی و… آمریکایی و اروپایی های خاص و مخصوصا مرسدس بنز و فورد انقدر جلوتر از دیگران هستن که که دیگر کشورا چند دهه عقبن تازه بازم به اروپایی و آمریکایی ها کلا نمیرسن هرچیز
با خودروهای خوبی که ساختن اثبات هم کردن که جایی که خواستن واقعا اثبات کردند آمریکایی و اروپایی اصلا مرگ ندارند
انواع مدل خودروهای سرسختی که قبلا دیدیم ساختن و در عمل و واقعیت هر شرایطی حتی رکورد دار دوام و کارکرد بالا هم شدند که در واقع این درست و قابل تحسینه
مهدی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴کسانی که میگن تویوتا از بنز بهتر هست نه تاریخچه ماشین رو خواندند نه میدونن آپشن چیه نه تا حالا بنز سوار شدن فقط تویوتا سوار شدن و لگن های چینی و ایرانی ، فقط از روی تعصب قضاوت میکنند که کم نیارند 🤐
NAVID@@98
۱۸ فروردین ۱۴۰۴آفرین کاملا درسته👍