تویوتاهفته نامه

رازهای تویوتا برای تولید خودرو با قابلیت کارکرد میلیون کیلومتری!

تویوتا برای تولید نسل جدید توندرا یکی از نمونه‌های پیشین این وانت پیکاپ با کارکرد بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر را بررسی کرده است.

تویوتا در سال ۲۰۱۶ با مصرف کننده‌ای آمریکایی به نام ویکتور شیپارد ملاقات کرد و به او پیشنهاد کرد با تحویل توندرا مدل ۲۰۰۷ به کارخانه یک دستگاه تویوتا توندرا صفرکیلومتر را تحویل بگیرد. شاید بپرسید علت این کار چه بوده است. باید گفت شیپارد با خودروی خود بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر را طی کرده بود و به همین منظور تویوتا در نظر داشت هدیه‌ای را به شیپارد اهدا کند.

برای مقایسه باید گفت این میزان کارکرد معادل ۲۴ بار چرخیدن دور کره زمین است. هدف اصلی تویوتا از این کار را می‌توان بررسی دقیق توندرا برای یافتن ریشه دوام و کارایی بالای آن دانست تا به این ترتیب بتوان محصولات آتی را بهبود بخشید. زمانی که مدیران بخش بازاریابی از مایک سوئیرز مهندس ارشد وانت پیکاپ های تویوتا سؤال کردند آیا واقعاً این وانت پیکاپ را می‌خواهد او کاملاً مجذوب توندرا شد. در واقع سوئیرز و تیمش در مرکز تحقیق و توسعه تویوتا موتورز آمریکای شمالی به دنبال بررسی این وانت بودند.

از کابین گرفته تا فضای بار و پیشرانه، تیم تویوتا کاملاً این وانت پیکاپ را بررسی و تحلیل کرد تا درس‌های ارزشمند فرا گرفته را در نسل بعدی خودرو یعنی توندرا ۲۰۲۲ بکار ببرند. همان‌طور که وانت پیکاپ شیپارد خودرویی معمولی نیست، خود شیپارد هم راننده‌ای معمولی نخواهد بود. با جثه‌ای بزرگ و وزنی بالا، او همانند ورزشکاران سنگین‌وزن به نظر می‌رسد و از خودروی خود برای تحویل محموله‌های یک شرکت نفتی استفاده کرده است. به همین خاطر توندرای شیپارد در یک سال حدود ۲۰۱ هزار کیلومتر کارکرد داشته است.

طبیعتاً سوئیرز در اولین قدم به بررسی صندلی‌های خودرو می‌پردازد. تیم توسعه تویوتا تصمیم می‌گیرد در ابتدا بجای تمرکز روی پیشرانه یا گیربکس به چیزی ساده‌تر یعنی صندلی جلو بپردازد. حتی پس از کارکرد سنگین، صندلی راننده توندرا ۲۰۰۷ تقریباً بی‌نقص باقی مانده است. در واقع تیم تویوتا انتظار مشکلات و خرابی‌های زیادی را داشته‌اند اما فهمیده‌اند که صندلی عملکرد خوبی دارد و علیرغم کارکرد بسیار بالا، نه تنها فریم و فوم آن بدون مشکل خاصی باقی مانده بلکه خود صندلی نیز همانند دیگر بخش‌های وانت تویوتا پایدار و بادوام بوده و تنها کمی استهلاک عادی را تجربه کرده است. چنین چیزی با توجه به نشستن طولانی‌مدت شیپارد عظیم‌الجثه روی صندلی امری شگفت‌انگیز خواهد بود.

قطعاً این یافته‌ها باعث می‌شود تیم تویوتا در طراحی و تست وانت‌های بعدی دید بهتری داشته باشد زیرا استفاده از یک قطعه در دنیای واقعی بی‌شک سنگ محک بهتری نسبت به آزمایش‌های غیرواقعی خواهد بود. اگرچه استحکام فریم صندلی توندرا ۲۰۰۷ کافی بوده اما تیم تویوتا فهمید برای افزایش راحتی و طول عمر آن باید وزن کمتری داشته باشد. البته استفاده از متریال مستحکم‌تر مستلزم جلوگیری از افت دوام صندلی است. در واقع یافتن توازنی مناسب بین استحکام و انعطاف امری حیاتی به شمار می‌رود و در این میان نه تنها باید ابعاد فیزیکی بلکه باید سبک زندگی فردی همچون شیپارد را نیز مدنظر قرار داد.

مایک سوئیرز با بررسی وانت شیپارد فهمید که حتی قطعات کوچکی همچون آفتاب‌گیرها نیز اهمیت دارند. استهلاک این قطعه نشان داد چهره رانندگان محصولات تویوتا در سفرهای طولانی‌مدت با چالش‌هایی در برابر نور خورشید درگیر است. به همین خاطر آفتاب‌گیر نسل جدید توندرا تغییر یافت تا طول عمر و کاربری آن بهبود یابد. نکته دیگر به محدودیت کیلومتر شمار خودرو مربوط می‌شود که برخی از پیامدهای پیش بینی نشده را در پی دارد. وانت شیپارد انتظارات مرسوم از یک خودرو را به چالش کشید و باعث شد استانداردهای قبلی نیاز به بازنگری داشته باشند چراکه برخی رانندگان از محدودیت موجود در کیلومتر شمار خودروها عبور می‌کنند و ارقام جدیدی را بر جای می‌گذارند.

گفت‌وگو درباره فضای بار این وانت افسانه‌ای جزو موضوعاتی است که بیشترین توجه را به خود جلب کرده و شاید بتوان آن را چشمگیرترین بخش خودرو دانست. علیرغم کارکرد فراتر از ۱.۶ میلیون کیلومتر، اکثر بخش‌ها کاملاً سالم به نظر می‌رسند اما فضای بار وضعیت دیگری دارد و استهلاک بالایی را تجربه کرده است. همچنین برخی بخش‌های فضای بار به ویژه بالای چرخ‌ها آسیب دیده‌اند و نیازمند استحکام بیشتری هستند. شغل شیپارد نیز به گونه‌ای بوده که محموله‌های نفتی و روغن مستقیماً روی فضای بار قرار داده شده‌اند و این امر نیاز به استفاده از مواد بهتر برای دوام آوردن درباره چنین کاربری خشنی را برجسته می‌کند.

به همین منظور تیم توسعه تویوتا فضای باری به نام “رزین” را معرفی کرده‌اند؛ اما چرا سوئیرز چنین چیزی را انتخاب کرده است؟ در ابتدا بحث‌های زیادی درباره نوع ماده انتخابی شکل گرفته بود. اگرچه ماده‌ای همچون آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است و وزن کمتری دارد اما از نظر استحکام و دوام گزینه خوبی نخواهد بود. از طرف دیگر فولاد مقاوم هم دوام زیادی خواهد داشت اما احتمال خوردگی آن بالاست. با این تفاسیر کدام ماده برای فضای بار توندرا ۲۰۲۲ مناسب خواهد بود؟ همین بحث‌ها منجر به استفاده از فضای بار کامپوزیتی شد که مشابه تاکوماست. علیرغم قیمت بالاتر، کامپوزیت طرفداران زیادی در بین مشتریان تاکوما به دست آورد و بهترین راه‌حل انتخابی شد.

این ماده مزیت‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وزن پایین، مقاومت در برابر خوردگی، هزینه‌های تعمیر پایین، طراحی بهتر، تمیزی راحت‌تر فضای بار و… اشاره کرد. تویوتا قبل از تائید استفاده از این ماده موردبحث برای توندرا تولیدی تست‌های خشن زیادی را انجام داد. تیم این خودروساز بلوک‌های سیمانی، سیلندر و حتی پیشرانه ۸ سیلندر را روی فضای بار توندرا جدید انداختند. با ظرفیت حمل بار ۸۸۰ کیلوگرمی، فضای بار کامپوزیتی دوام بسیار خوبی را به نمایش گذاشت. این بخش رزینی بهبود محسوسی نسبت به مواد قبلی است زیرا توانسته کمبودهای متریال مرسوم را برطرف کند. همچنین رزین نه تنها باعث افزایش دوام فضای بار توندرا ۲۰۲۲ شده بلکه هزینه‌های بعدی را کاهش داده و تجربه کاربری بهتری را به ارمغان آورده است.

بخش بعدی توندرا با ۱.۶ میلیون کیلومتر که سوئیرز و تیمش بررسی کردند پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری توندرا شیپارد بود. این پیشرانه را می‌توان یک پیروزی چشمگیر برای تویوتا دانست. توندرا ۲۰۰۷ یکی از اولین خودروهای مجهز به این پیشرانه بود و علیرغم اینکه شیپارد در هر سال حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر را رانندگی کرده بود اما اکثر بخش‌های قوای محرکه در کل ۱.۶ میلیون کیلومتر دست نخورده باقی ماند و تنها برخی تعمیرات کوچک همچون تعویض آلترناتور و واترپمپ انجام شد. البته گیربکس در کارکرد حدود ۱.۲ میلیون کیلومتر با مشکل شدیدی در دنده‌عقب مواجه شد اما به غیر از آن مشکل دیگری نداشت. واضح است که چنین کارکردی را نمی‌توان با خودروهای استاندارد دیگر تجربه کرد.

استانداردهای تویوتا توسط لندکروزر سری ۷۰ وضع شده‌اند چراکه یک سنگ محک برجسته برای تمامی وانت‌ها و تراک های جهانی این برند به شمار می‌رود. تیم مهندسی تویوتا با بررسی بیشتر قوای محرکه به جعبه انتقال رسیدند، قطعه‌ای که باید از دوام آن برای تحمل گشتاور بالا مطمئن می‌شدند. این امر نیازمند بهبود بخش‌هایی همچون زنجیر جعبه انتقال برای تحمل گشتاورهای بیشتر بود. تا پیش از توسعه نسل جدید توندرا ۲۰۲۲، در جعبه انتقال از زنجیر ۱.۵ اینچی استفاده شده بود اما برای تحقق اهداف جدید از زنجیر بهتری استفاده شد. شاید بهبود رخ داده بسیار ناچیز باشد اما به‌طور قابل‌توجهی دوام و قابلیت اطمینان خودرو در زمان کاربری سنگین را افزایش می‌دهد.

همچنین نسبت‌های دنده نیز اصلاح شد و از ۴.۳۰ به ۳.۳۱ تغییر یافت تا عملکرد خودرو بدون کاهش دوام بهبود یابد. برخلاف باور عموم، نسبت‌های دنده قابلیت دوام را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند بلکه این سایز رینگ دنده و ظرفیت خنک کاری است که طول عمر قطعات را تعیین می‌کند. تیم سوئیرز با بررسی شفت‌ها به یک طراحی بهتر به‌ منظور تحمل گشتاور بیشتر توندرا جدید رسیدند. با استفاده از شفت‌های بزرگ‌تر و متریال باکیفیت، ریسک خرابی خودرو به ویژه در زمان حمل محموله‌های سنگین به حداقل رسید. دیگر نوآوری تویوتا در نسل جدید توندرا را می‌توان محافظ‌های نایلون بالستیک دانست که جایگزینی سبک‌وزن و بادوام برای سینی‌های محافظ فولادی به شمار می‌رود. این قطعات در ابتدا از یک تأمین‌کننده ادوات نظامی تهیه شد و واضح است که دوام بسیار بالایی در برابر ضربات و خوردگی دارند. قابلیت انعطاف این محافظ‌ها باعث می‌شود شوک‌ها را جذب کرده و حتی در بدترین شرایط هم دوام بالایی داشته باشند.

اما تمامی بهبودهای سومین نسل تویوتا توندرا به قابلیت دوام آن مربوط نمی‌شود. این خودروساز ژاپنی همچنین مصرف سوخت توندرا ۲۰۲۲ را با تعویض پیشرانه ۸ سیلندر نسل پیشین و استفاده از پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی، توئین توربو یا هیبریدی کاهش داد. در سیستم تعلیق عقب هم از فنرهای پیچشی استفاده شده تا سواری نرم‌تری در بزرگراه‌ها و جاده‌های درون‌شهری داشته باشد. اگرچه پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری توندرا ۲۰۰۷ دوام خود را به اثبات رسانده اما مصرف آن سوخت با استانداردهای امروزی فاصله دارد. جالب‌ترین بخش بررسی توندرا شیپارد توسط تیم مهندسی تویوتا این است که وقتی اعضای تیم خودرو را بررسی کردند متوجه استهلاک قطعات شدند اما ثابت شد که این استهلاک به اندازه کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتری خودرو نیست. یکی از تحلیلگران مرکز مهندسی تویوتا می‌گوید:

این چیزی است که ما از یک تویوتا توندرا با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر انتظار داریم درحالی‌که خودروی موردبحث ۱.۶ میلیون کیلومتر کار کرده است.

قطعاً چنین دستاوردی برای تویوتا بسیار ارزشمند خواهد بود. شیپارد مالک خودرو می‌گوید نکته کلیدی در رسیدن به چنین کارکردی تعویض منظم روغن پیشرانه و اهمیت دادن به سرویس‌های خودرو بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اوفففف ژاپنه دیگه🇯🇵🇯🇵

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (10478 ديدگاه)

      ما هییییچ!
      ما نگاه‌ه‌ه‌ه!
      اما ، اما لطفاً بعضی‌ها سکوت ، هیس ، هنوز جایی برای برگشت هست ، توبه کنید😂🤗!
      تویوتا دست راست خداست👑.

      موافقم 13
      مخالفم 10
    2. اسد

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (839 ديدگاه)

      تویوتا یعنی عشق ! بویژه عشق طبقه متوسط

      موافقم 14
      مخالفم 3
    3. تمدن شناس

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      همین چند روز پیش بود، یکی از نمایندگیهای ایران‌خودرو بودم برای انجام سرویس دوره ای با یه چیزی عجیب روبرو شدم یه خودرو با موتور فلان 922000هزارتا کارکرده بود بدون تعمیر موتور و گیربکس البته دستی ، دلایل زیادی وجود داره که به این کارکرد رسیده و بدون مشکل…؟

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. شاهوار

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        درود ایزد بر شما،پگاهتان پدرام آریایی عزیز.
        بعله بعله ، سرویس منظم و استفاده از لوازم مصرفی درست و استاندارد،دست آورد اینچنین خوبی دارد، من یک پراید صبا مدل ۸۰ کاربراتور دارم با کارکرد ۲۷۰ هزار کیلومتر، بامصرف ۸.۵ لیتر در صد کیلومتر بدون رنگ و سرحال و معمولا با دور موتر بالای ۵ هزار هنوز به جاده میزنم، کولر روشن بسیار خنک روی دور ۲، چگونه؟تمامی سرویسها بموقع و از روغن های سنثتیو استفاده میکنم.
        یکدستگاه برلیانس۳۳۰ اتومات مدل۹۶ دارم با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر در شرایط سخت(معمولا در اختیار خانواده است) بدون هیچ عیب و ایرادی، آن هم سرویس های بموقع و طرز استفاده درست، پس میشود خوب رانندگی کرد و لذت برد.
        خب در خصوص تویوتا و رانتده منظم آن با کیلومتر بالا و البته آن کشور و جاده های شان هیچ بحثی ندارم.
        ممنون از کانال خوب پدال.
        ارادتمند، مهدی مهدوی

        موافقم 9
        مخالفم 4
  2. Hamid

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (309 ديدگاه)

    آفرین به تویوتا ولی اینکه خودت بیای از خودت تعریف کنی جالب نیس

    موافقم 9
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4385 ديدگاه)

      تعریف خاصی نکرده
      خودشون موندن که چجوری

      موافقم 22
      مخالفم 3
  3. Dark Knight

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    تو همین کیش بار ها کمری تاکسی با کارکرد بالا ۶۰۰ هزار دیدم که صاحباشون میگفتن به جز هزینه بنزین و روغن تا حالا هیچ خرجی براشون نداشته ، کسی اگه تو کار کارشناسی وارد باشه یا آشنا کارشناس داشته باشه میدونه که تنها برندی که نمیشه کارکرد ماشیناش رو تعیین کرد تویوتا و لکسوس هست ( مخصوصا تویوتا) چون انقدر اجزا کابین با دوام ساخته شدن که واقعا خیلی سخت میشه فهمید کارکرد ماشین واقعیه یا کم شده در صورتی که بقیه ماشینا قشنگ بعد از ۵ سال کارکرد از فرم اولیه رو از دست میدن

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. منصور

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (76 ديدگاه)

      در استقامت و طول عمر بالای خودروهای تویوتا شکی نیست اما طول مسافت طی شده در جایی مانند جزیره کیش که سطحی هموار و ارتفاعی کم از سطح دریا و ترافیکی روان دارد و عملا” هیچ وقت دور موتور به بالای سه هزار دور نمی رسد را نمی توان معیاری مناسب برای استقامت بالای یک خودرو دانست.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  4. سعید

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    چقدر این تویوتا خوبه !
    به جای ساخت خودرو هایی که چهار پنج سال واسش کار کنه ( کاری که برخی برند ها به وضوح انجامش میدن )
    خودرویی می‌سازه که سالها کار کنه و حتی با اینکار آمار فروشش بسیار بالاتر از بقیه ام هست !

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. پیام

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      من تا حالا ندیدم هیچ برندی بیشتر از ۴ یا ۵ سال کار نکنه! اینم یکی دیگه از مضحک‌ترین جملاتی بود که تا به حال شنیدم!!!

      موافقم 3
      مخالفم 17
      1. phonix

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        از 2018 که اخرین سال واردات هست داره 6 سال میگذره

        موافقم 12
      2. Taha Ayoobi

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4385 ديدگاه)

        آره پیام چینی ها به 5 سال هم نمیرسن
        سر 1 سال موتور میزارن

        موافقم 8
        مخالفم 1
  5. جومونگ

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    حلالت باشه هر چی پول درمیاری و هر چند میلیون ماشینی که میفروشی .
    کاش دست ما هم بهت میرسید و بجای پژوجات و پرایدیجات ، مدلای مختلف تویوتا از کرولا و یاریس و کمری و هایلوکس و راوفور و … سوار میشدیم .

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. حسین۲

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (32 ديدگاه)

      آخه این بنده خدا چی گفته دو تا منفی خورده . آرزوی داشتن تویوتا مگه گناه هست که بعضی ها ناراحت شدن.
      لازم است مواضع این آدمهای بیخودی توسط پدال بررسی و در صورت امکان از پدال اخراج بشن. و خواهشمندم حتما منتشر بشه

      موافقم 21
      مخالفم 6
      1. Undercover

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (25 ديدگاه)

        آقا حسین ، قبل از ثبت نام دو سالی تو این وب سایت بودم و وضعیت همینیه که می بینین. تنها راه اینه که اصلا کامنتارو نگاه نکنین چون فایده ای هم نداره.

        تعصب و فن بوی بازی های مسخره مخصوصا راجب ماشینا هرگز تمومی نداره. شما وسط رو هم بگیری امکان داره دیسلایکاتون خیلی بیشتر بشه یا حتی به شما توهین کنن.

        موافقم 9
        مخالفم 4
  6. Carbonado Aventador

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4514 ديدگاه)

    روغن موتور مثل خون تو رگ انسان هست..

    حتی همین راننده ی با تجربه تویوتا داره میگه
    روغنم رو به موقع عوض کردم..

    باکیفیت ترین ماشین دنیا زیر پات باشه ولی به سرویس هاش اهمیت ندی ، زودتر از حد انتظار خراب میشه

    و بی کیفیت ترین ماشین دنیا دستت باشه ولی به سرویساش اهمیت بدی و مثل ادم رانندگی کنی ، عمر مفید خیلی بیشتری خواهد داشت

    موافقم 17
  7. علی ریحانی

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    سال ۱۳۹۲ یا2014 یه خودرو لکسوسes250 از ایرتویا گرفتیم که تو این ده یازده ساله و کارکرد ۲۷۰۰۰۰ کیلومتری تقریبا هیچ مشکلی نداشته و فقط قطعات مصرفی بوده
    دم تویوتا گرم👌

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4385 ديدگاه)

      تازه اولشه
      270 هزار برا لکسوس متل صفر چینی میمونه 😂

      موافقم 15
      مخالفم 3
  8. جومونگ

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    یکی دزدی میکنه از جیب مشتری که خبرشم پایین همینه
    یکی هم ماشین میزنه که میلیونی کار کنه
    اون طرفدارای دزدا حالا میان تویوتا رو هیت میکنن 😂
    ببین کار دنیا به کجا رسیده …
    خدا رو شکر که مردم خودشون عقل و شعور دارن و میدونن کیو انتخاب کنن . همونی که پرفروش ترین دنیاست .

    موافقم 15
    مخالفم 4
  9. yaghoub

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    شگفت انگیز.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. فرشاد

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    اونوقت ما تو ایران ماشینهای چینی رو داریم که طرف سوار شده و میگه خداروشکر تا الان ۱۰هزارتا رفتم و مشکلی نداشته.
    واقعا لعنت بر باعث و بانیش که مجبور به انتخاب بین این اشغالا شدیم

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4948 ديدگاه)

      خداروشکر صاحبان قبلی ۸۰۰ هزار کیلومتر رفتن فقط دو بار موتور عوض شده و یه بار گیربکس تعمیر کامل شده و یه بار تمام رنگ شده 🤲

      موافقم 6
      مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4385 ديدگاه)

    به به
    لذت بردم واقعا
    اسم سرویس های ماشین اومد بذارید یه چیزی بگم.
    یه رنو پی کی داشتم قبلا، یه چند وقت بود که روغنشو عوض نکرده بودم
    بعد کلی وقت گفتم بذار ببرم عوض کنم روغنشو.
    بردم تعویق روغنی عوص کرد، وقتی روغن قبلی رو نشونم داد مونده بودم.
    اصن داشت از حالت مایع در می‌اومد، روغن رسما جامد شده بود
    انقد دلم سوخت برا ماشین زبون بسته که با این روغن کار میکرد😂

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (322 ديدگاه)

      تنها جان فضولی نباشه الان ماشینتون چی هست؟
      می‌بخشید اشتباه داشت کامنت قبلی

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Undercover

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (25 ديدگاه)

        Ram 1500 TRX

        1. Taha Ayoobi

          ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (4385 ديدگاه)

          ایکاش رم داشتم 😂

          موافقم 2
          مخالفم 4
        2. parhamiof

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (753 ديدگاه)

          تو محله شما آریسان رو رم 1500 تی ار اکس صدا میکنن؟😂

      2. Taha Ayoobi

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (4385 ديدگاه)

        الان سمند دارم
        تنها نیستم خداروشکر، طاها هستم 😂

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (4948 ديدگاه)

          ولی من تنهام سینگلم😢😐

          موافقم 2
          مخالفم 3
        2. محسن

          ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          تنها هم بهت میاد

          موافقم 1
          مخالفم 2
        3. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (322 ديدگاه)

          ببخشید طاها جان اشتباه تایپی

        4. Taha Ayoobi

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (4385 ديدگاه)

          اوکیه

  12. JDM

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1185 ديدگاه)

    بهترین راه جذب مشتری ساخت ماشینی با بالاترین کیفیت ممکن در تمام قطعات تو این مورد تویوتا پادشاهی میکنه.
    البته نگهداری از ماشین خیلی مهمه و تعویض قطعات مصرفی با جنس اصلی

    موافقم 11
    مخالفم 1
  13. محمد

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    واقعاً دمش گرم ، غیر کیفیت خوب ماشین ، رانندگی درست و سرویس های مناسب هم توی سالم موندش نقش داشته

    موافقم 11
    مخالفم 1
  14. H2

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    “”این چیزی است که ما از یک تویوتا توندرا با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر انتظار داریم درحالی‌که خودروی موردبحث ۱.۶ میلیون کیلومتر کار کرده است.””
    دیگه حرف و حدیثی باقی میمونه؟؟؟

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4385 ديدگاه)

      فن نمیکنم باقی بمونه

      موافقم 5
      مخالفم 3
  15. هوشنگ بایی

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    بیشتر جنبه تبلیغاتی داره!

    موافقم 3
    مخالفم 14
  16. فرزاد

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    فقط حیف که انجین جدید رو توربو گذاشتند
    توربو خیلی استهلاک داره

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Dark Knight

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (580 ديدگاه)

      درسته که توربو استهلاک ماشین رو بالا میبره ولی تویوتا حتی ماشین های توربو هم طوری می‌سازه که کمترین حساسیت ممکن به کیفیت بنزین رو داشته باشن ، مثلا یکی از دوستام که nx توربو داره اصلا تو این ۵ سال میگفت تا حالا یکبار هم اکتان نریخته و قدیم حداکثر یک باک در میان بنزین سوپر میزده که تو این دو یا سه سال اخیر که بنزین سوپر هم کم شده دیگه فقط بنزین معمولی میزنه و تا حالا هیچکدوم از مشکلات رایج ماشین های توربو تو ایران رو بعد از نزدیک ۱۰۰ هزار کارکرد نداشته فقط میگفت باید همیشه براش روغن خود لکسوس ( برند لکسوس ) رو بریزی و غیر از این به جز یکبار قاطی کردن در صندوق عقب که دیر باز و بسته می‌شده هیچ مشکل یا باگی نداشته

      موافقم 13
      مخالفم 2
  17. 🤡

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (298 ديدگاه)

    بابای من یکتای تا راوفور ۲۰۱۵ داره که باهاش ۳۱۰ هزار تا رفته وقتی ببریش کارواش همانند ماشین صفر میمونه و توی این ۹ سال تنها روغن ها و لنت و لوازم مصرفی عوض شده

    موافقم 10
    مخالفم 2
  18. احسان

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    تمام قطعات کنار اینکه صندلی زیر این آقا دوام آورده من در تعجبم.یعنی ایول.

    موافقم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4385 ديدگاه)

      آره واقعا
      تکون نخورده

    2. کاظم

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دقیقا منم داشتم به همین فکر میکردم! با استخون فکر کنم 160 کیلو باشه این بزرگوار. میگه صندلی بعد این همه مدت هنوز دفورمه نشده!

  19. وحید

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایرانخودرو هم انتظار داشت 16000کیلومتر راه بره اما 1600تا واشر زد

    موافقم 10
    مخالفم 1
  20. اکبر

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    میرسلیم .دقیقااااااان کجایی🤣🤣🤣🤣
    اینوخریدم ببین با۲۰۶ فرق داره 🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️

    موافقم 11
    مخالفم 1
  21. ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4948 ديدگاه)

    راز اون پراید با کارکرد ۱.۵ کیلومتر هم بگید 😐😔

  22. Genius

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    اقتصاد مصرف گرایی اقتضاء می‌کنه که شرکت‌ها دیگه مثل قدیم جنس بدون مرگ تولید نکنند حتی بنز و بی‌ام‌و رولزرویس هم تو مدل ۲۴-۲۰۲۳ نسبت به محصولات دهه ۹۰ خودشون بوضوح افت کیفیتی و دوام دارن بازار الکترونیکی هم بدجوری به نسبت قبل هر چی تنوعش رفت بالا دوام محصولات اومده پایین!!

    موافقم 7
    مخالفم 1
  23. گات

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (306 ديدگاه)

    ما فامیلمون تویوتا کمری داره ۵۰۰ هزار تا کار کرده هنوز اخ نگفته خداشاهده میگه فقط خرج روغن و بنزین برام داشته اصلا تویوتا لکسوس ماشینای عجیبی میسازن که تا این حد با دوام هستن
    برای مثال همین قاچاقچی هایی که با تویوتا سری ۷۰ از سخت ترین مسیر های افرودی بار های سنگینی رو جابه جا میکنن و همه شون حداقل بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکردن واقعا شوکه کنندس محصولات تویوتا

    موافقم 7
    مخالفم 1
  24. patrix

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا این که تویوتاست.من سمند مدل ۸۴ دارم باهاش تا الان یک ملیون‌‌ و صد کیلومتر رفتم.هنوز هم از ماشینهای مدل ۴۰۲ هم شتابش بیشتره هم محکمتره.خیلی هم راضیم ازش.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  25. hesam.falahat

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به هر ماشین با کیفیتی درست رسیدگی و نگهداری بشه میتونه دوام بسیار بالایی داشته باشه سندش هم ولوو P1800 و بنز اتاق معماری هست که بالای 4 میلیون کیلومتر کارکردند و رکورد دار گینس هستند.

  26. علی

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    خودرو های ژاپنی از نظر دوام و کارایی در جایگاهی بالای قرار دارند چی تویوتا و چه میتیوشی ومزدا

    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4385 ديدگاه)

      بین ژاپنی ها هیچکدوم مثل تویوتا نیست دوامشون
      مگر بعضی مدل ها که با دوام باشه
      مثل هوندا سیویک

      موافقم 4
      مخالفم 1
  27. حسن

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    206 من بعد از ۲۰۰ هزارتا
    موتورو عوض کردم
    دوتا کامپیوتر سوخته تعویض کردم
    واتر پمپ با بدنه با کل سیستم آب تعویض شده
    و ………….

  28. American V8

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    بنظرم محصولات تویوتا و لکسوس برای مردم ایرانی حکم ناجی دارن !
    اینطوری که با توجه به قیمت پایین تر به برخی مدل های آمریکایی کارکرد و پرفورمنس جالبی دارن ( جبهه نگیرید خودم آمریکایی فنم ) ولی ماشینی که بتونه ایرانی ها رو با هزینه نه چندان زیاد از آشغالای ایرانی و چینی و قدیمی های فرانسوی ( اعم از ۲۰۶ و ۴۰۵ و غیره ) نجات بدن . دوام بالایی نسبت به کارکرد دارن ، پرفورمنس خیلی خوبی ارائه میدن و پیشرانه ها هم تحمل بنزین آشغال ایرانو دارن

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4385 ديدگاه)

      خب تو ایران همه نمیتونن بخرن
      ولی میارزه کسی پولاشو جمع کنه یه دونه یاریسی چیزی بخره
      دیگه تا یه عمر راحته

  29. احسان

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این میزان کارکرد معادل ۴۰ دور کره زمین است و نه ۲۴ دور

  30. مهدی

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    استفاده از روغن مناسب وتعویض به موقع روغن وفیلترها،مدیریت زمان ووارد نشدن به مکانهای پرترافیک ،عبور با سرعت مناسب ودنده خلاص از انبوه انواع سرعت گیرها در کاهش استهلاک ماشین بسیار دخیل وتأثیرگذاراست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا