تویوتا از نمایش این خودروها در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی نیز خودداری کرده است.
خودروسازان گاه خودروهای مفهومی را برای ترسیم مسیر طراحی و فناوری فنی خود به نمایش میگذارند؛ اگر این فاکتور مدنظر آنها نباشد،احتمالا چیزی جز خودنمایی نیست؛ برای نمونه بیامو را در نظر بگیرید که کانسپت زیبای ۲۰۰۲ هوماژ را معرفی کرد اما هیچگاه در فکر تولید آن نبود. همه خودروسازان همینگونهاند و شرکت ژاپنی تویوتا هم از این قاعده مستثنی نیست. پنج خودروی مفهومی تویوتا که در ادامه میبینید حتی وارد صحنه نمایشگاه هم نشدند و مسکوت ماندند.
تویوتا نام پنج خودروی یادشده را «جواهرات پنهان» گذاشته است. این خودروها توسط مرکز تحقیق طراحی این شرکت در ایالت کالیفرنیا موسومبه «کالتی» طراحی شدهاند و تاکنون پشت درهای بسته نگهداری میشدهاند. با وجود اینکه خبری از خودروهای اصلی نیست اما تویوتا تصمیم گرفته تا تصویر آنها را منتشر کند.
تویوتا فیوچر های پرفورمنس کانپست
نخستین خودرو در این مجموعه پنجگانه، یک محصول کلاسیک تولید ۱۹۸۹ است که بهعنوان یک خودروی اسپرت، عملکرد بالا، آیندهنگرانه و بسیار آیرودینامیک تولید شده بود. تایرهای جلوی آن کاملا زیر بدنه قرار میگیرند. پیشرانه هم مکانیزمی دارد که به راننده اجازه میدهد با فشردن یک دکمه آن را فراخوانده و در معرض هوا قرار دهد. مشخصا این ایده هیجان انگیز رنگ خط تولید را به خود ندید.
کانسپت بینام
پیش از آنکه پریوس چشم به جهان باز کند، مرکز کالتی یک هاچبک برقی کوچک را طراحی کرده بود که از بدنهای خاص و یکدست سود میبرد. در ساخت این خودروی برقی کوچک که به سطوح صاف زیادی مزین شده، آیرودینامیک فاکتوری مهم بوده است. استفاده این مدل از تایرهای باریک به عملکرد کماستهلاک آن کمک میکرده؛ البته اگر وارد خط تولید میشد.
تویوتا X86D کانسپت
طراحان کالتی با الهام مدل اسپرت سایون FR-S که امروزه با نام تویوتا GR86 شناخته میشود، یک خودروی چهارچرخ محرک آفریدند که از فرم بدنه شوتینگبریک و سیستم چهارچرخ محرک سود میبرد. موتور ۴ سیلندر تخت و کابین بخش راننده آن نیز با نمونه موجود در سایون یکسان بود؛ اما متاسفانه تویوتا تصمیم بر آن گرفت که این طرح در حد یک ایده طراحی باقی بماند.
سایون NYC کانسپت
NYC (مخفف نام شهر نیویورک) کاسنپت تصویر تویوتا از یک خودروی شهری کوچک و ارزانقیمت به شمار میرود. سقف بلند و کاپوت کوچک بههمراه چهار چراغ عمودی جدا از بدنه در چهار گوشه آن از ویژگیهای خاص این مدل مفهومی به شمار میروند. این طرح عملا سرنشینان جلو را مجبور میکند تا درون کابین بایستند و به تکیههای فراهمشده در پشتشان تکیه دهند. صندلیهای عقب آن نیز بهصورت تاشو طراحی شدهاند تا میزبان دو سرنشین اضافه باشند.
تویوتا بِیبی لونار کروزر
مرکز طراحی تویوتا در سال ۲۰۲۳ و با الهام از مدل مفهومی دیگری با نام «لونار کروزر»، یک شاسیبلند کوچکتر را معرفی کرد که نام بیبی (به معنای کوچک) لونار کروزر داشت. این خودروی آفرود از دیدهها پنهان نماند اما بهعنوان بخشی از این مجموعه پنجگاه شناخته میشود. وظیفه بیبی لونار کروزر، به تصویرکشیدن آفرود آیندهنگرانه در سال ۲۰۳۰ به شمار میرفت و برای ماموریتها فضایی روی سطح کره ماه طراحی شده بود.
ازجمله ویژگیهای خاص این خودرو میتوان به چرخهای مجهز به موتور داخلی، تایرهای بدون نیاز به باد و سیستم کنترل دستهای بهجای فرمان برای کنترل فرمان، ترمز و گاز اشاره کرد. طراحان تویوتا برای تکمیل این پکیج به هوش مصنوعی نیز روی آوردهاند که میتواند مسیر پیشروی راننده را پیش از رسیدن او بخواند. نظر شما درباره طراحی عجیب پنج گوهر پنهان تویوتا چیست؟ آیا درصورت تولید، این مدلها اقبال خوبی داشتند؟
yaghoub
۱۴ دی ۱۴۰۲جالب بودن
جرمی کلارکسون
۱۴ دی ۱۴۰۲بیبی لونار کروزر 😐
۱۴ دی ۱۴۰۲خخ کامنتمو پاک کردن
جرمی کلارکسون
۱۵ دی ۱۴۰۲آره داش دیدمش لایک هم کردم
𝐀𝐥𝐢
۱۴ دی ۱۴۰۲X86d از همه جذاب تره
amir
۱۴ دی ۱۴۰۲این مقاله تا حدودی تکراری بود و مدتی پیش مشابهش کار شده بود
پیام
۱۴ دی ۱۴۰۲حیف هزینه برای این کانسپتای مزخرف!!!
amir
۱۴ دی ۱۴۰۲مدل های تولیدی مثل جی هفتاد خوبه
با کلا ۱۲هزارتا فروش میبندن قضیه رو میره
پیام
۱۴ دی ۱۴۰۲یه چرخ جی هفتاد به همه اینا می ارزه! جی هفتاد چه مشکلی داشت؟! یا همون استینگر؟! 😂😂😂😂 چه مشکل خاصی داشتن؟! هم کیفیتشون عالی بود هم آپشناشون. البته قیمت اوتا از جاروبرقیهای تویوتا خیلی بیشتر بود.
amir
۱۴ دی ۱۴۰۲نمیدونم والا از اون خارجی ها بپرس که نخریدن
ضمنا فک کنم از درک این نکته عاجزی که این مقاله تحت عنوان عجیب ترین کانسپت ها منتشر شده و طبیعتا کسی با اونا مقایسه نمیکنه و جمله منم تیکه ای به هیت کردن تو بود متعصب جان
پیام
۱۴ دی ۱۴۰۲کاری به تیترش ندارم ولی فاجعه هستن!!! طراحی G70 گویای همه چیز هست!
amir
۱۵ دی ۱۴۰۲فک نمیکنم کسی پیدا بشه بگه طراحی جی هفتاد زشته حداقل من یکی که انقدرم با تو کلکل میکنم از طراحیش خوشم میاد ولی لابد یه چیزی بوده که نفروخته دیگه اونم در آزاد ترین بازار های جهان
علیرضا
۱۵ دی ۱۴۰۲کیا استینگر تو کلاسی قرار گرفت که ژرمن ها و ژاپنی ها استاد بودن و استینگر پرفورمنس لازم برا رقابت نداشت الان تو اون کلاس پژو ۵۰۸ pse هم هست که صد هیچ استینگر میزنه
Anti BTS
۱۴ دی ۱۴۰۲پولشو تو دادی مگه ؟ 😂
بزرگترین کمپانی جهانه . براش عددی نیست این پولا .
دهه ۹۰ میلادی ، یک میلیارد دلار فقط برای ساخت لکسوس ls400 هزینه کرد و بنز s کلاس رو به چالش کشید . اینا که چیزی نیست براش
پیام
۱۴ دی ۱۴۰۲اسم لکسوس رو کنار مرسدس نیار! هنوز ژاپن عرضه زدن ماشینی مثل SLR رو بعد از گذشت این همه سال نداره! اصلا در حد این حرفا نیست!!! ماشین خوبش میشه همون LFA مضحک!
amir
۱۴ دی ۱۴۰۲طبیعیه ندونی سنت به اون حرفا قد نمیده
لکسوس ال اس ۴۰۰ زمانی که عرضه شد در سال اول فقط ۴۰هزارتا فروخت و حسابی مرسدس رو برای نسل بعدش به دردسر انداخت ال اف ای مضحک هم چیزیه که کره جونت هنوز چیزی در اون زمینه حتی نساخته شایدم بخوای جنسیس ایکس رو برام مثال بزنی که مردم به قول مدیرش قراره رولزرویس و بنتلی های خود را رها کرده و رگباری محصول ۲۰۰ هزاردلاری مارا بخرند
amir
۱۴ دی ۱۴۰۲باز هم که حرف چرت و پرت زدی
دهه نود میلادی هوندا ان ایکس رو ساخت که بهش لقب فراری ژاپنی رو میدادن
فک نکنم به جز تو کسی پیدا بشه که بخواد ان اس ایکس رو زیر سوال ببره
Absurd Hero
۱۴ دی ۱۴۰۲کره چی؟
کدوم ماشین کره ای مقابل SLR و LFA قرار میگیره؟
استینگر یا جنسیس کوپه؟
دیروز پشت چین قایم میشدی امروز پشت آلمان. چرا از کره مایه نمیذاری؟…
Anti BTS
۱۴ دی ۱۴۰۲اسم لکسوس اتفاقا خوب کنار بنز میاد . تیتر مقاله پایین رو بخونی میفهمی . LFA هم به اندازه کافی افتخار آفرینی کرده . تو همین مقاله چند روز پیش بهش گفت میتونه بهترین انجین جهان باشه حتی .
https://www.pedal.ir/lexus/1990-lexus-ls400-rewind-review/
حسین
۱۴ دی ۱۴۰۲بارها بهت گفتم با پایین آوردن ژاپن نمی تونی جایگاه کره مربا رو بالا ببری. اون زمان که کره برده ژاپن بود و دوچرخه هم بلد نبود بسازه ژاپن هواپیمای جنگی میساخت. بیست سال قبل میتسوبیشی از انجین چهار سیلندر 400 اسب قدرت گرفت که هنوز واسه چیوندا قفله.
هر وقت به چیوندا اجازه دادن تو سکوی تماشاگران فرمول یک( جایی که هوندا توش جولان میده و رکورد شکنی می کنه) بشینه اونوقت بیا اسم مربا رو بیار کنار ژاپن.
قطب صنعت خودروی جهان ژاپن و آلمان و آمریکا هستن. بعد از اون ایتالیا و انگلیس و بعد از اون چین.
متاسفانه کره هیچ جایگاهی نداره و با ارفاق میشه با ایران خودرو رقابت کنه
حسین
۱۴ دی ۱۴۰۲حیف هزینه اون لگنای برقی چیوندا بودن که مشتریانش به شکر خوردن افتادن کلاه گشاد سرشون رفت😂😂😂 قرار بود تو ده دقیقه هشتاد درصد شارژ بشه ولی قدرت تکنولوژی چیوندا باعث شد تو ده ساعت ده کیلومتر شارژ بشن 😂😂😂
صاحب سیتروئن cx25 معروفه
۱۵ دی ۱۴۰۲داداش شما اول درست تایپ کن بعد بیا نظر بده
چیوندا چیوندا
Yasin
۱۵ دی ۱۴۰۲اون چیوندا یه طعنه هست دوست عزیز شما از دنیا عقبی ..
Anti BTS
۱۴ دی ۱۴۰۲«پیش از آنکه پریوس چشم به جهان باز کند، مرکز کالتی یک هاچبک برقی کوچک را طراحی کرده بود»
پریوس سال ۱۹۹۷ اومد رو خط تولید . یعنی ۲۷ سال پیش . اون زمان تویوتا هاچبک برقی طراحی کرده بود .
اون وقت چند تا بچه سال میگن ژاپن تو فناوری عقب موندست ! چطور ممکنه یکی عقب مونده باشه و ۲۷ سال پیش خودروی برقی طراحی کرده باشه ؟
نیسان لیف هم سال ۲۰۱۱ اولین برقی تولید انبوه جهان بود و نیسان تا الان از فروش یک میلیون خودروی برقی هم فراتر رفته . اینا یعنی عقب موندگی در فناوری ؟!
خدایی سطح عقل و منطق یه عده آدم رو متحیر میکنه😂
blackwing
۱۴ دی ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/toyota-future-high-performance-concept.jpg
این طرحش گرفت منو 🤙🏼
۱۴ دی ۱۴۰۲انشالله وقتی به حراج گذاشتنش یدونه میخری
ab0lf4zl
۱۴ دی ۱۴۰۲میای کامنت بخونی حالت بد میشه. انگار کمپانی ها ارث پدرهاتونه و شماها هم مدیر فروشش
Zahid AMG. 2005
۱۵ دی ۱۴۰۲سایون NYC کانسپت خیلی ماشین باحالی هست
با اون چراغ های عمودی
همایون
۱۵ دی ۱۴۰۲X86D واقعا جذابه البته چون کانسپته قشنگه اگه واسه تولید تویوتا دست ببره به طراحیش زیباییشو از دست میده مثل کانسپت سوپرا که زیباییش به چراغهای نازکش و سپر عقب زیباش بود که تو نمونه تولیدی عوض شدن