زمانی که به تویوتا آیگو X نگاه میکنید، درک اینکه دقیقاً با چه نوع خودرویی سروکار دارید دشوار خواهد بود. این خودروی جدیدی به نظر میرسد اما تناسبات طراحی آن هنوز هم آشنا هستند و روکشهای پلاستیکی بدنه نیز توجهات را به خود جلب میکنند. آیگو X بهوضوح در ظاهر از نسل قبلی خود الهام گرفته است. زیر کاپوت این ماشین جدید نیز همچنان همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر نسل قبلی قرار گرفته است اما حالا آیگو روی پلتفرم جدید GA-B سوار شده و دیگر هیچ برادری از پژو و سیتروئن ندارد؛ بنابراین، آیا این همان خودروی شهری ساده و ارزانقیمتی است که قبل از همهگیری مدلهای الکتریکی به آن نیاز داریم؟
هرچند دیگر خودروسازان مدلهای کوچک شهری خود را کنار گذاشتهاند تویوتا امیدوار است که آیگو X با الهام از کراساوورها بتواند نظر خریداران را جلب کند. قیمت تیپ پایهٔ این خودرو که Pure نام دارد از ۱۴,۷۹۵ پوند آغاز میشود که ۸۷۵ پوند بیشتر از نسل قبلی است و به اندروید اتو، اپل کارپلی، دوربین دید عقب و نمایشگر هفت اینچی مجهز است. با پرداخت ۱,۷۰۰ پوند بیشتر میتوان سراغ تیپ Edge رفت که رینگهای ۱۸ اینچی و نمایشگر هشت اینچی را ارائه میکند. در همین حال، بالاترین تیپ این خودرو هم با نام Exclusive و قیمت ۱۷,۷۱۵ پوند ارائه میشود و از شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند، چراغهای LED و نمایشگر ۹ اینچی با ناوبری بهره میبرد.
در داخل آیگو X طراحی با برخی قطعات رنگی، جذاب به نظر میرسد. اکثر قسمتهای کابین با پلاستیکهای خشک پوشیده شدهاند اما این پلاستیکها بجای آنکه خیلی ارزان به نظر باشند، بادوام به نظر میرسند. در اینجا همچنین کنترلهای فیزیکی برای سیستم تهویه در نظر گرفته شده که استفاده از آنها نسبت به نمونههایی که در نمایشگر لمسی تعبیه میشوند آسانتر است.
بدنهٔ بزرگتر آیگو X فقط برای جلبتوجه نیست زیرا این خودرو با ۱۲۵ میلیمتر عرض بیشتر، در جلو بهطور قابلتوجهی از نسل قبلی جادار است. بااینحال، سرنشینان عقب خیلی خوششانس نیستند زیرا علیرغم افزایش ۹۰ میلیمتری فاصلهٔ محوری، فضای پای عقب مثل نسل قبلی تنگ است. البته به گفتهٔ تویوتا، تعداد کمی از خریداران آیگو X با آن چهار سرنشین را جابجا میکنند و بنابراین از طول بیشتر در این نسل برای افزایش فضای صندوق بار استفاده شده است. بدین ترتیب، حجم این صندوق به ۲۳۰ لیتر رسیده که ۶۰ لیتر بیشتر از قبل است.
در هنگام حرکت، نشنیده گرفتن سروصدای پیشرانهٔ سه سیلندر دشوار است. البته این صدا خیلی مزاحم نیست اما با تنها ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور، برای حرکت باید کمی دور موتور را بالا برد که این باعث ایجاد لرزش در داخل شاسی میشود؛ بنابراین، ارائهٔ یک قوای محرکهٔ هیبریدی برای آیگو X میتوانست بهتر باشد اما این سیستم قیمت مناسب و فضای داخلی خودرو را قربانی میکرد. در ترافیکها، فرمان سبک خودرو مانور دادن و تغییر مسیر با آن را آسان میکند اما ستونهای C پهن به دید عقب لطمهٔ بزرگی زدهاند.
با افزایش سرعت، پیشرانه سرحالتر میشود اما فقدان قدرت کافی موجب اشتباه در انتخاب دندهٔ مناسب میشود و باید با گیربکس کلنجار رفت. گیربکس استاندارد این خودرو یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی است اما یک گیربکس CVT هم با قیمت ۱,۱۰۰ پوند برای آن قابل سفارش خواهد بود. تویوتا ادعا میکند مصرف سوخت آیگو X در هر صد کیلومتر ۴.۸ لیتر و تولید دیاکسید کربن آن ۱۱۰ گرم در هر کیلومتر است ولی ما در آزمایش خود بهطور متوسط مصرف ۵.۸ لیتر را ثبت کردیم که البته در جادههای چالشبرانگیزی حاصل شد.
مسیرهای ناهموار جایی است که آیگو X فاصلهٔ واضحی با نسل قبلی خود گرفته است زیرا به لطف پلتفرم جدید که راحتی بیشتری را به تجربهٔ رانندگی اضافه کرده است، ناهمواریها را بهطور چشمگیری برای یک خودروی کوچک جذب میکند. در پیچها نیز هرچند ارتفاع بیشتر از زمین کمی بادیرول را به دنبال دارد اما هندلینگ خودرو تمیز و قابل پیشبینی است. فرمان هم با اینکه احساس کمی به راننده میدهد اما بهاندازهٔ کافی دقیق خواهد بود.
آیگو X از چندین سیستم کمکراننده مثل کروز کنترل تطبیقی، تشخیص عابرین پیاده و دوچرخهسواران، تشخیص علائم جاده و نوربالای خودکار برخوردار است که معمولاً در خودروهای بزرگتر پیدا میشوند. این سیستمها موجب افزایش ایمنی خودرو میشوند و بخشی از قیمت بیشتر خودرو نسبت به نسل قبلی را هم توجیه میکنند. بهطورکلی، آیگو X با پویایی بهتر، تکنولوژیهای بیشتر و صندوق بار بزرگتر، نسبت به نسل قبلی خود پکیج بهتری را ارائه میکند اما بدون ایراد نیست. بااینحال، این ماشین هنوز هم خودروی شهری جذابی در کلاسی است که بسیار از رقبا از آن خارج شدهاند.
جمعبندی
تویوتا در آیگو X به خودروی شهری خود حال و هوایی الهام گرفته از کراساوورها، پلتفرم جدید و تکنولوژیهای نوینی را هدیه داده است. این در حالی است که آیگو X در کلاسی قرار دارد که رقبای آن بهسرعت در حال کاهش هستند. درنتیجه، این ماشین مدلی بسیار موفقتر از قبل محسوب میشود اما به خاطر به ارث بردن پیشرانهٔ کمتوان و صندلیهای عقب تنگ از نسل قبلی، از کسب امتیازهای بالاتر بازخواهد ماند.
مشخصات فنی
Toyota Aygo X 2022 | |
پیشرانه | ۱ لیتری I3 |
قدرت | ۷۲ اسب بخار |
گشتاور | ۹۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۴.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۸ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۱۰ گرم/کیلومتر |
قیمت | ۱۷,۷۱۵ پوند |
امتیاز | ۳.۵ از ۵ |
Porsche 911
۲۷ اسفند ۱۴۰۰ممنون از اینکه مطالب بررسی تخصصی رو قرار میدید ولی خب لطفاً روی ماشین های کار کنید که کاربر های سایت به دنبال اطلاعات و کسب دانایی درباره اون باشن
نه اینکه این ماشین بد هست نه مثلاً اگه یکم وقت بیشتری بزارین و بتونین مثلاً تست درایو فراری 296gtb یا مدل های جذاب دیگه بزارین خیلی بهتر هست
Clean energy (صیانت!)
۲۷ اسفند ۱۴۰۰موافقم
ما که دستمون به هیچ کدوم نمیرسه حداقل اونی که باحال تره رو بخونیم
Sina10
۲۷ اسفند ۱۴۰۰اتفاقا خیلی خوب بود به نظرم
ایگو جدید برام ناشناخته بود
اگه همشون با هم انجام بشه بهتره
matin
۲۷ اسفند ۱۴۰۰باز همین تو ایران بدون گمرک و اینا ۷۰۰ میلیون قیمت داره۱۷۰۰۰ضرب در ۴۰۰۰۰قیمت پوند
تازه ۱۴ ثانیه شتاب و ۷۲ اسب هم قدرت داره با موتور ۱ لیتری و گیر بکس دستی
تنها نکته مثبتش مصرف سوخته البته در نگاه اول با اون اسب کم لااقل کیفیت داره
شاهین با ۱۱۰ اسب انفدر کیفیت ساخت نداره
اصلا بر فرض هم که کیفیت نداره قیافه رو داره حداقل
سروش
۲۷ اسفند ۱۴۰۰شما گمرگ انگلستان رو ازش کم کن. قیمت اعلام شده برای بازار انگلیسه. قیمت درب کارخونه ۳۵۰-۴۰۰ تومنه که اتفاقا بسیار ارزنده ست و از تمام خودروهای تا ۵۰۰-۶۰۰ تومن در ایران سرتره
پدرام
۲۷ اسفند ۱۴۰۰تویوتا جان شما که اینقدر ماشین های با کیفیت می سازی یکم سر کیسه رو شل کن دو تا طراح خوب بیار هر کدوم از ماشین هات یه شکلیه و بعضی هاشون عجیب و غریب!
حسین دهمرد
۲۷ اسفند ۱۴۰۰یعنی از 206 کوچیکتره؟
AMANTE
۲۷ اسفند ۱۴۰۰آره ولی اونقدر هم کوچیکتر نیست.
طول پژو دویست و شیش: ۳۸۳۵ میلیمتر
طول تویوتا آیگو ایکس: ۳۷۰۰ میلیمتر
فاصله ی بین دو محور هم،
پژو دویست و شیش: ۲۴۴۲ میلیمتر
تویوتا آیگو ایکس: ۲۴۳۰ میلیمتر
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۷ اسفند ۱۴۰۰اینطور که مشخصه ابعاد هم خیلی خوبه، فضای داخلی عین ۲۰۶ ولی کوچیک تر و جمع و جور تر، بنظرم بهترین گزینه برای شهر باشه در کنار یاریس…
شهاب
۲۷ اسفند ۱۴۰۰چقدر زشته 🤮
زیزیگولو
۲۷ اسفند ۱۴۰۰این دیگه چه موجود عجیبو غریبیه!!!! از تویوتا بعید بود🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤦♂️
Hamid
۲۷ اسفند ۱۴۰۰طراحی داخلی ناامید کننده بود انتظار بیشتری میرفت
سامان اذری
۲۸ اسفند ۱۴۰۰درسته تویوتا باز هستم ولی با این قیمت (البته یکم بیشتر مزدا ۳ هاچبک گذینه خیلی عالیی هست