قیمت نمونههای صفر کیلومتر از خودروهای ژاپنی مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ در بازار ایران، باورنکردنی است. تویوتا، نیسان، میتسوبیشی و مزدا با گذشت ۵ تا ۶ سال از ورود به کشورمان، چندبرابر مدل ۲۰۲۳ بازار جهانی، قیمت دارند.
تورم، ممنوعیت واردات و دیگر عوامل حاکم بر اقتصاد ایران، احتکار را به یکی از بهترین روشهای کسب ثروت تبدیل کرده است. نهتنها در خودرو، بسیاری دیگر منابع سرمایهگذاری مثل طلا و دلار و مسکن و هر کالای فاقد تاریخ مصرف، میتوانند صرفا با خرید و نگهداری، سود سرشار داشته باشند. از سویی دیگر، کارآفرینان و فعالان اقتصادی صنایع مختلف، با فرار سرمایه روبرو میشوند و فرصت برای رشد صنعتی کشور، از دست میرود.
نگاهی به قیمت خودروهای احتکار شده یا تازه ترخیص گمرک، فعالان بازار سرمایه را مبهوت میکند. این محصولات، عموما مدل ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ هستند اما ۳ تا ۵ برابر ارزش دلاری نسخه ۲۰۲۳ قیمتگاری شدهاند. ظاهرا نهادهای قانونی و صنفی نیز، امکان برخورد با این شرایط را ندارند. داستان واردات خودروهای صفر و دست دوم نیز، باوجود هیاهوی نهادهای مختلف کشور، همچنان مبهم به نظر میرسد.
در ادامه مطلب، چند خودروی صفر کیلومتر تویوتا، لکسوس، نیسان و میتسوبیشی موجود در نمایشگاههای تهران، به اختصار بررسی شدهاند. همچنین قیمت مدل ۲۰۲۳ در نسخه پایه بازار امریکا براساس دلار ۵۰ هزار تومان برای مقایسه نوشته شده است.
تویوتا C-HR فول ۲۰۱۸
قیمت: ۴ میلیارد تومان
ظاهرا در ایران برخلاف بسیاری دیگر نقاط جهان، C-HR دو دیفرانسیل وجود دارد. قیمت مدل تک دیفرانسیل ۲۰۲۳ این خودرو، حدود ۲۵ هزار دلار، معادل ۱/۲۵ میلیارد تومان است.
موتور ۱/۲ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۱۵ اسب بحار و گشتاور ۱۸۵ نیوتنمتر، تویوتا C-HR بازار ایران را در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند. این خودرو مجهز به گیربکس CVT است و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.
تویوتا پریوس شرکتی ۲۰۱۷
قیمت: ۲/۷ میلیارد تومان
تیپهای مختلف تویوتا پریوس در ایران، ظاهر مشابه و امکانات متفاوت دارند. مدل EU گرانترین نسخه است و سانروف، صندلی چرم، رادار جلو و عقب ارایه میکند. نسل جدید مجهز به پیشرانه هیبرید ۱۹۴ اسب بخار و میانگین مصرف سوخت ۴/۵ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر است. مدل ۲۰۲۳ با آستانه قیمت ۲۸ هزار دلار فروخته میشود و صفرتا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه دارد.
در ایران، پریوس هیبرید ۲۰۱۷ با موتور ۱/۸ لیتری، ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴ لیتر در صد کیلومتر، برای این خودرو وجود دارد. پربوس مجهز به گیربکس CVT و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.
تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸
قیمت: ۵/۵ تا ۶ میلیارد تومان
طبیعتا یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای بازار جهانی، حتی با مدل قدیمی محبوبیت بسیار بالا در ایران دارد. خارج از کشور ما، راو۴ مدرن نسل جدید، خودرویی با آستانه قیمت ۳۰ هزار دلار است که همراه پیشرانه ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی و قدرت ۲۰۳ اسب بخار در مدل پایه فروخته میشود. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت راو۴ جدید، ۹ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر دارد.
راو۴ موجود در ایران، از موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۷۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتنمتر میگیرد. این شاسیبلند دو دیفرانسیل مجهز به گیربکس ۶ دنده اتوماتیک، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند.
لکسوس NX توربو ۲۰۱۷
قیمت: ۷/۵ تا ۸ میلیارد تومان
حدود ۶ سال پیش، زمانی که دلار کمتر از ۴ هزار تومان قیمت داشت و خودروهای صفر کیلومتر به تعداد بالا وارد میشدند، با بودجه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، لکسوس NX صفر کیلومتر معامله میشد. حالا در سال ۱۴۰۲، ارزش دلار به ۵۰ هزار تومان رسیده و تقریبا ۱۲ برابر شده است؛ اما لکسوس NX وارداتی، ۲۲ برابر قیمت ۶ سال قبل، قیمتگذاری میشود. آستانه قیمت لکسوس NX مدل ۲۰۲۳ در بازار جهانی همراه پیشرانه ۲۷۵ اسب بخار، ۴۰ هزار دلار است.
لکسوس NX موجود در ایران با موتور ۲ لیتر توربوشارژ، قدرت ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر دارد. این مدل با گیربگس اتوماتیک ۶ سرعته در زمان ۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت NX توربو، ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است. در ایران، لکسوس NX هیبرید با ۱۹۴ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتنمتر نیز وجود دارد که با قیمت پایینتر نسبت به NX200 معامله میشود.
لکسوس RX توربو ۲۰۱۸
قیمت: ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومان
در ایران، قیمت لکسوس RX صفر کیلومتر ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ با لندکروزر نزدیک به صفر مدل ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷، تفاوت چندانی ندارد. شاسیبلند لکسوس RX350 مدل ۲۰۲۳ در بازار جهانی، ۵۰ هزار دلار (۲/۵ میلیارد تومان) قیمت دارد. این خودرو، هیبریدی است و ۳۵۵ اسب بخار با ۵۵۰ نیوتنمتر ارایه میکند. لکسوس RX جدید، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.
در ایران، RX350 مدل ۲۰۱۸ مجهز به موتور ۳/۵ لیتر تنفس طبیعی با میانگین مصرف سوخت ۱۲ تا ۱۳ لیتر در صد کیلومتر است. این مدل با مشخصات فنی ۲۷۰ اسب بخار و ۳۳۰ نیوتنمتر، ۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد.
نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸
قیمت: ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان
ایکستریل موجود در ایران، ظاهر و تجهیزات قدیمی نسبت به مدل ۲۰۲۳ دارد. قیمت این شاسیبلند اندازه متوسط در بازار جهانی، ۳۰ هزار دلار است و همراه پیشرانه ۲۰۰ اسب بخار با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه فروخته میشود.
ایکستریل وارداتی، موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر دارد. این شاسیبلند مجهز به گیربکس CVT، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر ارایه میدهد. غالب نیسان ایکستریل موجود در ایران، دو دیفرانسیل هستند.
میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸
قیمت: ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان
هرچند که اوتلندر ۲۰۲۳ در بازار جهانی، با فروش ناامیدکننده و آستانه قیمت ۳۰ هزار (معادل ۱/۵ میلیارد تومان) عرضه میشود؛ از نظر فنی مشابه نسخه ۲۰۱۸ موجود در ایران است. برای مدل پایه، همچنان موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر ارایه میشود. همچنین سیستم دو دیفرانسیل و ساختار ۷ صندلی وجود دارد.
اوتلندر موجود در ایران از موتور ۲/۵ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتنمتر میگیرد. این خودروی دو دیفرانسیل با گیربکس CVT، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین دارد. اوتلندر پلاگین هیبرید ۲۰۱۷ با قدرت ۲۰۰ اسب بخار نیز به تعداد اندک در کشورمان دیده میشوند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ آبان ۱۴۰۲باتوجه به اینکه بعضی دوستان، متن مقاله رو نمیخونن، مجدد میگم که خودروهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ صفر کیلومتر با وجود ممنوعیت واردات از سال ۹۶، در ایران وجود داره
چه طور وارد شده و چهطور ترخیص شده، الله و اعلم
احتمالا قبل از ممنوعیت واردات، ثبت سفارش شده بوده و بعد رسیده گمرک و چند سالی خاک خورده تا اجازه خروج براش گرفتن
اما به هرحال تویوتا و لکسوس ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در تهران کم نیست
امین
۷ آبان ۱۴۰۲آقای اشتری RX های مدل 2017 و 18 سری 200 هستن با موتور 2000 توربو. از سال 2013 دیگه ماشینهایی با حجم موتور بیش از 2500 اجازه ورود به سرزمین اصلی پیدا نکردند
NAVID۰۰۹۸
۷ آبان ۱۴۰۲جناب اشتری
همین دیروز چند صد دستگاه تو گمرک بوشهر و دیگر شهرها مزایده و آزاد شدن !
از طرفی هم در زمان باز بودن واردات ، به شخصه چند نفر رو میشناسم که حداقل چهار خودرو خریدند به سبب شرایط قسطی و بیبهره بودن که دو تا از چهار تا حداقل صفر یه گوشه گذاشتند به سبب آشوبِ بازاری که پیش آمد و بدتر شد و به امروز کشید !
از طرفی هم اونهایی که رانت داشتن و خبر مطمئن داشتند از آینده که میشه امروز ، به تعداد بالا احتکار و پول روی پول نگه داشتن !
در کل ، اینجا ایران هست ، هیچگاه ، در هیچ زمانی در کشور ما کسی از خرید خودرو موتور کامیون و هر وسیله نقلیه دیگر سود هم نکرده باشه ضرر هم نکرده ((( البته که سود کرده ، حسابی هم کرده ))) !
ولی در کل این مقاله از اون مقاله حرصدربیارها بوده که دل هر ایرانیای را خون میکند که چه بود چه شد !
همین ۵ سال پیش با قیمت کوئیک تیبا پراید در این سال میشد لکسوس nx لوآپشن خرید !!!
اصلاً یکی از دلایل افسردگی و عصبی بودن ملت ایران همین تورم خانهخرابکُن هست 😡😔!
NAVID۰۰۹۸
۷ آبان ۱۴۰۲یه موضوع دیگه که گفتید خودروهای وارداتی قدیمی ۳ تا ۵ برابر گرانتر به فروش میرسند !!!
یکی از دلایلشان مافیای چینیهاست که تا بیش از ۳برابر قیمت کارخانهای و ۴ برابر قیمت بازار آزاد به نسبت دلاری در دیگر کشورهاست !
به شما قُل میدم اگر چینیها فیتیله را بکشند پائین ، بقیه هم پائین میآید چه وارداتی چه ایرانی !
اما از طرفی هم مافیا دلیلی بر ارزانی نمیبیند وقتی مردم چنین با وَلَه لگن درمه ۳ به پائین میخرند و تازه میتینگ هم میدهند !
کلاً اینجا دیوونه خونست !
بازم شانس آوردیم شهر دوبی یک قدمی ایران هست و اگر نه لوازم و قطعات وارداتیها را مجبور میشدیم به ۱۰۰ برابر قیمت بخریم و به ما بندازند !
الان وضعیت قطعات چینیها را ببینید چقدر گرانتر از وارداتیهای ژاپنی آلمانی کرهای هست !!!! به این دلیل که خرید قطعات این لگنها کارِ هر تاجری نیست در اون لنگهی دنیا که چین باشه و برای افراد شخصی هم پیدا کردن سوزن در انبار کاه هست !
اما قطعات خودروهای وارداتی نه تنها به تعداد انبوه در دوبی استوک و نو ریخته ، بلکه رقابت هم برای ارزان آوردنش بین تُجار هست که هرچقدر هم دو دو تا چهارتا کنید باز خریدِ وارداتیها کارکرده و نو به صرفهتر هست و نگرانی کمتری دارد !
در کل ، فعلاً صنعت خودرو در ایران جنبهی سیاسی و مافیایی پیدا کرده و نمیشه دلخوش کرد به واردات همچون گذشته و در کل نسل جوان ، آرزوهایش مگر در مهاجرت دستیافتنی بشه یا بابای پولدار داشته باشه یا ارث تُپُل گیرش بیوفته یا البته از پدر زن شانس بیاره !
دیگه عمراً بشه با کار کردن و ریال در آوردن ژاپنی یا آلمانی درست درمون خرید ، مگر اینکه مِلک بفروشیم و تبدیل به خودرو کنیم که به نظر من این اشتباهترین تصمیم هست ، چرا که خودرو هرچقدر هم حکم سرمایه در کشور ما داشته باشد باز آب و آتش هست اما مِلک هیچگاه خیانت نمیکند و همیشه مالکش را سربلند میکند !
حسین
۷ آبان ۱۴۰۲اقای اشتری عزیز اون ۶۵۰۰ خودرو که بعد از بستن رسمی سامانه ثبت سفارش به قول آقای شریعتمداری وزیر وقت به دروغ عنوان شد سامانه هک شده و خودروها در گمرک هستن و اجازه ترخیص ندارن همشون آروم آروم ترخیص شدن و در اختیار بروبچ قرارداده شدن و در ادامه با قیمتهای نجومی تحویل مردم شدند
abolfazl poursharif
۷ آبان ۱۴۰۲مردم؟
مرسدس
۷ آبان ۱۴۰۲امیدوارم کامنتم ثبت بشه این وضعیت قیمتی که درست کردند و اون هم از رفتارشون با مردم این سرزمین
ارمیتا گراوند روحت اروم دختر که با رویاهات خاک شدی با رویاهایی مثل همین داشتن بهترین ماشین های دنیا که ما بهش علاقه داریم
Anti Tesla
۸ آبان ۱۴۰۲روح همه در گذشتگان شاد…
محمدرضا
۷ آبان ۱۴۰۲بله تمام خودروهای ۲۰۱۷و۲۰۱۸ از قبل ثبت سفارش شده بودند.و شما میتونستین ثبت سفارش رو رو از دلال بخرید و خودرو وارد کنید.هیچکددم هم خاک نخوردند همه سریع ترخیص شدند و الان سالهاست ور حال تردد هستند.اون تعداد که اوایل امسال و این چند روز به صورت مزایده ای ترخیص شدندخیلی تعدادشون کم هست.نمونه بارزش سری۷ ها و ماکان های ۲۰۱۷و۲۰۱۸هست که سالهاست در حال تردد هستند.
محمدرضا
۷ آبان ۱۴۰۲RX های موجود در ایران از نوع 200T هسنتد که موتور و گیربکس با با NX200T مشترک هست .و هیچ RX350 مدل بالا تر از ۲۰۱۴ در ایران نیست حتی ۱ عدد
استنیس
۷ آبان ۱۴۰۲لکسوس lx570 صفر قیمتش برابری میکنه با کل ماشینای مذکور
Arshia m3csl
۷ آبان ۱۴۰۲چه خبره ۱۵ میلیارد واسه rx؟ با این پول پورشه ماکان و بی ام و سری ۷ ازش سرترن پورشه و سری ۷ عمرا بشه لکسوس rx خیلیم کم دیدم تو خیابون rx200 رو چون اینقدر گزینه المانی دلربا هست rx الویت اخره
NAVID۰۰۹۸
۷ آبان ۱۴۰۲داداش
لکسوس RX200 تو خیابون کم میبینی ، چون تا اومد بیاد ، خورد به در بسته و همینا هم که میبینی و هست باید خدارو شکر کنی و اگر نه همین چندتا دونه هم نبودن باید از تو عکس در موردشون میخوندی !
البته خودم با اتاق RX200 هیچگاه حال نکردم و ظاهر NX رو بیشتر میپسندم ، اما تا داخلش نَنِشینی نمیتونی درک کنی که چقدر راحت و دلرباست !
گران بودنش هم به دلیل خاص بودن به جهت کم بودنش هست و البته کماستهلاک بودن !
BMW و پورشه هرچقدر کیلومترشون بالاتر بره ، قیمتشون و خریدارش اُفت میکنه و حکم سرطان را در ایران پیدا میکنه !
مقایسه کن قیمت پرادو ۲۰۱۱ را با پورشه کاین ۶سیلندر بیرنگ ۲۰۱۱ تا بدونی چرا ژاپنیها با گذر زمان گرانتر میشوند و از طرفی آلمانیها ارزانتر !
Essi
۷ آبان ۱۴۰۲کاربر navid0098 چیزی نمیدونی نظر الکی نده لطفاً
نوع محصولات آلمانی کاملاً متفاوت هست بازار ایران و مشتری ها هم کاملاً متفاوت همین ژاپنی ها رو هم بعد چند سال در کشور های خارجی جهان اول ک لگن حساب میکنند و بعد هم اوراق.
تو ایران مردم ناچار به انتخاب اقتصادی ها شدند و مشتری و دلال هم باعث افزایش قیمت.
خود آلمانی ها هم زمانی مثل مرسدس بنز بهترین و کامل ترین و بادوام ترین ها رو میساختن طوری که همین الان هم حکم طلا را دارند مثل بنز های دهه ۹۰ و قبل تر یا کادیلاک های آمریکایی همه چیز تمام که رو دست نداشتند و ندارند و بهترین و با دوام ترین هم بودند ولی رویه عوض شده.
حتی خودرو های اقنصادی امروزه هم دیگه مثل قبل خودشان نیستند چه برسه به اونهایی که گفتم.
NAVID۰۰۹۸
۸ آبان ۱۴۰۲Essi
داداش جان
قیمههارو نریز تو ماستا لطفاً !
یه زمانی عمهی من عمو بود ! ولی الان دیگه نه عمه دارم نه عمو !
Essi
۸ آبان ۱۴۰۲خوبه شما به همون نطرات اشتباهت ادامه بده
قیمه ها رو اول شما ریختی تو ماستا ما داریم درستش میکنیم.
با این نوع نظرات اشتباه به هیچ جا نمیرسی.
کرگدن باواریا
۸ آبان ۱۴۰۲اسی جان با نوید بحث نکن یه دیسلایک بزن از روش رد شو.
NAVID۰۰۹۸
۸ آبان ۱۴۰۲اسی جان که همون کرگدن باواریا هستی ، به مقالهی شاتون رجوع کن 😂 !
Essi
۸ آبان ۱۴۰۲کاربر navid۰۰۹۸ شما که انقدر ساده ای که فرق دوتا کاربر مختلف و دو نفر مختلف رو نمیفهمی و به اشتباه در این توهم به سر میبری که این دوتا کاربر یکی هستن
چطور به خودت اجازه میدی در هر موضوعی اظهار نظر های اشتباه و تکراری کنی…
حکایت امثال شما ضرب المثل یاسین تو گوش .. خوندنه.
Essi
۸ آبان ۱۴۰۲کاربر navid۰۰۹۸ شما که انقدر ساده ای که فرق دوتا کاربر مختلف و دو نفر مختلف رو نمیفهمی و به اشتباه در این توهم به سر میبری که این دوتا کاربر یکی هستن
چطور به خودت اجازه میدی در هر موضوعی اظهار نظر های اشتباه و تکراری کنی…
حکایت امثال شما ضرب المثل یاسین تو گوش .. خوندنه.
Essi
۸ آبان ۱۴۰۲کاربر navid۰۰۹۸ شما که انقدر ساده ای که فرق دوتا کاربر مختلف و دو نفر مختلف رو نمیفهمی و به اشتباه در این تَوَ هُم به سر میبری که این دوتا کاربر یکی هستن
چطور به خودت اجازه میدی در هر موضوعی اظهار نظر های اشتباه و تکراری کنی…
حکایت امثال شما ضرب المثل یاسین تو گوش .. خوندنه.
Essi
۸ آبان ۱۴۰۲کاربر navid۰۰۹۸ شما که انقدر ساده ای که فرق دوتا کاربر مختلف و دو نفر مختلف رو نمیدونی و به اشتباه در این تَوَ هُم به سر میبری که این دوتا کاربر یکی هستن
چطور به خودت اجازه میدی در هر موضوعی اظهار نظر های اشتباه و تکراری کنی…
حکایت امثال شما ضرب المثل یاسین تو گوش .. خوندنه.
Essi
۸ آبان ۱۴۰۲کاربر navid۰۰۹۸ شما که انقدر ساده ای که فرق دوتا کاربر مختلف و دو نفر مختلف رو نمیدونی و به اشتباه در این تَوَ هُم به سر میبری که این دوتا کاربر یکی هستن
چطور به خودت اجازه میدی در هر موضوعی اظهار نظر های اشتباه و تکراری کنی…
حکایت امثال شما ضرب المثل یاسین تو گوش .. خوندنه.
Enzo Ferrari 2008
۷ آبان ۱۴۰۲چی بگم قیمت ماشین 2023 تو ایران قیمت 2018
هست
oasis
۷ آبان ۱۴۰۲مسخرس واقعا مملکتو rx اصلا یه ماشین به شدت معمولی برای قشر متوسط روبه پایینه تو ایران ابر سرمایه دارا سوار میشن 15 میلیارد میدونی یعنی چی ماهی 50 درامد داشته باشی یه دهه باید پول جمع کنی اینو بخری
Arshia m3csl
۷ آبان ۱۴۰۲گرونه لکسوس rx تو دنیا ولی با ۳ میلیارد نوش رو میشه خرید
ناشناس
۷ آبان ۱۴۰۲پول 3 تا خانه رو بدی 2 تن اهن ؟
بنظرم نمونه های چینی گزینه های خیلی بهتری هستن و حتی از لحاظ (ظاهر) برتر هم می باشن .
یه چیزی بگم شاید جسارت حساب بشه و اون اینه که خرید اتوموبیل بیش از 3 میلیارد بیشتر به دلیل خودنمایی هست
پویا
۷ آبان ۱۴۰۲والا دیگه با این قیمت ها حداقل تو کلانشهر ها که نمیشه خونه خوب یا حتی متوسط خرید.
کجا زندگی میکنی که سر کوچتون خونه ارزونه یا شاید هم رایگان اسکانتون دادن از قیمت ها خبر نداری 😏
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ آبان ۱۴۰۲در مشهد، آپارتمان ۱۲۰ تا ۱۴۰ متری نوساز در هاشمیه و هنرستان بلوار وکیلآباد که جای بالاتر از سطح متوسط و نزدیک به عالی هست، الان ۴ تا ۶ میلیارد تومن برای فروش گذاشتن
پویا
۷ آبان ۱۴۰۲خیلی خوب گذاشتن
جمع کنیم بیام مشهد :)
امیر
۷ آبان ۱۴۰۲مشهد با اینکه شهر بزرگیه اما اصلا مثل بقیه شهر های بزرگ و حتی معمولی ایران گرون نیست ( البته قم هم اینطوری هست ) الان تو مرزداران تهران که یه محله خیلی معمولی تو غرب تهران هست ، آپارتمان ها قدیمی دیگه زیر متری ۹۰- ۹۵ میلیون تومان نیستن ( آپارتمانی که بالای ۱۴ سال باشه و بدون آسانسور ) چون خودم تازگی ها میخواستم بخرم در جریان قیمت ها هستم ! حالا میگیم تهران پایتخت هست اما یه شهری مثل اهواز رو کجای دلم بذارم که خونه تو محله نسبتا خوبش مثل کیانشهر دیگه زیر ۸۰ نیست !!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ آبان ۱۴۰۲ملک در محلههای مختلف مشهد تقریبا نصف قیمت تهران و تبریز و کرج هست
امیر
۷ آبان ۱۴۰۲هر جای دنیا بگی : تو ایران ۱۲۰ هزار دلار پول به راوفور ۵ سال پیش میدیم ( در صورتی که مدل ۲۰۲۳ در بازار ها جهانی ۳۰ هزار دلار هست ) در جا بهت پناهندگی میدن ! 😂
مانی
۷ آبان ۱۴۰۲اغلب خودروهای این لیست از انواع متوسط و اقتصادی در دنیا محسوب می شوند و خریداران آنها اغلب از طبقات متوسط جامعه در اکثر نقاط دنیا هستند ولی در اینجا با بهایی بسیار بالاتر از رنجروور مدل 2023 و یا مرسدس کلاس S مدل 2023 و…خرید و فروش می شوند.شاید کمتر جایی در دنیا وجود دارد که خودروهای دست دوم خارجی با این قیمت سرسام آور و افسار گسیخته خرید و فروش می شوند.علاوه بر دلائل اقتصادی که در متن ذکر شد،چند دلیل دیگر نیز برای این امر وجود دارد :
1) روحیه سود جویی یک شبه و دلال صفتی و بی اخلاقی و گدا صفتی شدید در جامعه که احتکار و حبس خودرو را برای گران فروشی حداکثری آن توجیه نموده و امری عادی و طبیعی جلوه می دهد.بسیاری این عمل ضد اخلاقی و ضد ملی را به عکس العمل مردم به تورم و حفظ ارزش پول شان در زمان بحران های اقتصادی نسبت می دهند.سئوال این است که آیا در کشورهای دیگر هم مردم در زمان تحریم و بحران های اقتصادی و تورم، اینطور هجومی و وحشیانه به بازارهای خودرو و سکه و ارز حمله می کنند؟آیا در آنجا هم مثل ایران ماشین های خارجی در خانه ها و سوله ها احتکار می شوند؟آیا در کشورهای تحریم شده ای مثل روسیه و ونزوئلا و….هم ما شاهد عمل مشابهی از سوی فروشندگان خودرو و مردم عادی برای احتکار و دلالی خودروها در زمان تحریم ها بودیم؟آیا در آنجا هم خودرو خارجی توسط مردم عادی و دلالان ریز و درشت احتکار و بعد از مدتی با قیمت چند ده برابری به بازار عرضه می شد؟خیلی دلم پاسخ این سئوالات را از زبان کسانی که دلال صفتی و بی رحمی اقتصادی حاکم در بین مردم را به دلیل حفظ ارزش پول توجیه می کنند،بشنوم.
2) شاید ایران تنها کشوری در جهان هست که اکثر مردم ساکن در آن توهم یا میل شدیدی به زندگی اشرافی و اربابی و هالیوودی دارند.حتی آنهایی که اساسا تا هفت نسل آنها پولی در بساط نداشته و در خانواده و فامیل آنها یک فرد ثروتمند یا حتی یک کارمند دون پایه هم پیدا نمی شود.همین میل نامتعارف به زندگی اشرافی و اربابی باعث شده که بسیاری افراد در ایران از نان شب خود و خانواده شان بزنند ولی در عوض ماشین ثبت نام کنند تا بلکه از بابت خریدشان در خیابان ها پیش دیگران پز بدهند و یا دلالی و سودجویی کنند.ریشه ثبت نام های چند میلیونی خودرو را در سال های آخر باید در همین روحیه عجیب و غریب مردم ایران دید.بدیهی هست که همین روحیه به گرانی افسار گسیخته خودروهای خارجی بیش از پیش دامن بزند.چون تعداد خودروهای صفر خارجی بسیار کمتر از خودروهای داخلی هست و تقاضای افسار گسیخته به شدت قیمت آنها را بالا می برد.
پویا
۷ آبان ۱۴۰۲خزعبلات های امثال تورو دوست دارم
نه حتی میدونی بازار چطور کار میکنه نه وقایع صحیح این مملکت رو میدونی نه نگاهی حتی به آمارهای خودتون دارید یه چیزی بهتون گفتن هی همون رو همه جا جار میزنید
مانی
۷ آبان ۱۴۰۲اما من در عوض،هرگز خزعبلات امثال تو رو دوست ندارم…..وقایع این مملکت هم هیچ ربطی به من نداره که نگران آن باشم.من فقط آن واقعیتی که روزانه جلوی چشمم هست را درج کردم.توی توهم هم نیستیم و توی فضا هم سیر نمی کنم که مزخرفات و انتقادات دروغین و تکراری در فضای مجازی را مثل طوطی تکرار کنم و همه نابسامانی ها و بحران های اقتصادی و تورم را گردن مسئولان بندازم و مردم را تبرئه بکنم و نقش شوم همین مردم را در این همه گرانی و بی رحمی و بی انصافی های اقتصادی نادیده بگیرم.مطمئن هم هستم که مشابه این کامنت در جای دیگری درج نشده است.
نیکی
۷ آبان ۱۴۰۲یه قسمت از حرفات درسته ولی بقیش نه
مردم از جمله خودم برای رسیدن به سود ماشین ثبت نام کردم نه واسه پز دادن و زندگی اشرافی یه چند روزی رفتم دبی باید بگم که ما چیزی از اشرافیت و این کلمه لاکچری که خیلی بدم میاد ازش نمیدونیم شاید تصور نهایتش برای ۹۹ درصد مردم محاله چون حتی به ذهنمون هم نمیرسه که بعضیا چطور زندگی میکنن فقط فوقش یه چیزیایی تو اینستا ببینیم خلاصه مشکل ایران خود تحریمی هست نه تحریم آمریکا
مجتبی .
۸ آبان ۱۴۰۲کاربر مانی مثل همیشه ماله مالی.باقی حرفام هم سانسور میشه.
علی جردن
۷ آبان ۱۴۰۲دقیق یادمه وقتی که قیمت لکسوس NX حدود ۳۵۰ ملیون بود… چطور و چگونه تونستن قیمت همون ماشسن رو از ۳۵۰ ملیون به ۸ ملیارد تومان برسونن و آب از آب تکون نخوره تعجب آوره!!!
javad-bmw
۷ آبان ۱۴۰۲اگر به کسی که داخل ایران زندگی نمیکنه بگی که مردم ما پول پورشه ۹۱۱ رو میدن به جاش راو۴ سوار میشن اَزَت تست الکل میگیرن.
F16
۷ آبان ۱۴۰۲اینقد تعجب نداره . حرفای تکراری هم که دیگه گفتن نداره . نمیدونم پول ماکان ۲۰۲۳ میدی پریوس سوار میشی و اینا به اندازه کافی همه شنیدن و دیدن .
بازاری که انحصاری بشه و مدیریت و سیاست که وجود نداشته باشه حاصلش همینه .
Siyavash
۷ آبان ۱۴۰۲تسلیت میگم به تمام مردم ایران بابت این قیمت هایه نجومی….و تسلیت به تمام خودرو دوستان که یه خودرو ساده رو باید ۵ یا ۶ میلیارد بخرن….هزارن تسلیت…..
۷ آبان ۱۴۰۲باشه
نوبت ما هم میرسه
HessamS500
۷ آبان ۱۴۰۲قیمت این ماشین در آمریکا برابر ۳۰ هزار دلاره ، با حقوق پایه ۲۰۰۰ دلاری ، اینا ۳۰۰ هزار دلار با حقوق پایه ۲۰۰ دلاری ، زیبا نیست ؟؟؟
RAM1500TRX
۸ آبان ۱۴۰۲چی بودیمو چی شدیم…
RAM1500TRX
۸ آبان ۱۴۰۲اکثریت جامعه ک کارگر و کارمند هستن با جوون کندن ماشین ایرانخردو سایپا میخرن
اینا ک دیگه هیچی تو خوابم نمی بینیم
سید مهدی نواب رضوی
۸ آبان ۱۴۰۲اتو ایران ، قیمت خودرو های از رده خارج شده 3 تا 4 برابر قیمت جهانی مدل روز آنها است. متاسفانه میانگین حقوق هم در ایران حدود یک دهم میانگین جهانی است. یعنی قدرت خرید خودرو در ایران، 30 تا 40 برابر کمتر از بقیه دنیا است. همین مسئله در مورد مسکن و ملک هم صدق می کند.
رهگذر
۸ آبان ۱۴۰۲وقتی واردات دست قانون گذاره رانت و دلال و قانون گذار یک نفره !
۵۰ هزار دلار (۲/۵ میلیارد تومان) قیمت دارد خب 3 میلیارد هم بزار برا بقیه مواردش
5.5 میلیارد خب تو بازار جهانی نهایت سود یک دلال خودرو چقدره؟ بگو 4 میلیارد 5 میلیارد هم سود بخوره ! این 10 میلیارد بازم 5 میلیارد بالاس !
سپهر
۴ آذر ۱۴۰۲حیف پول…خیلی انتخاب های بهتر و با کلاس تر و زیباتری هست