شرکتی در اندونزی، پیکاپ ارزانقیمت تویوتا هایلوکس چمپ را به شاسیبلندی با سه ردیف صندلی تبدیل کرده است. این خودرو از طریق نمایندگیهای تویوتا عرضه میشود.
تویوتا هایلوکس چمپ که در اندونزی با نام هایلوکس رنگا شناخته میشود، به خاطر پتانسیل بالای سفارشیسازی شهرت دارد؛ بنابراین، تبدیل این پیکاپ ارزانقیمت به یک شاسیبلند با کابین محصور با هفت صندلی در سه ردیف، دور از انتظار به نظر نمیرسید. این کار توسط یک شرکت اندونزیایی بنام نیو آرمادا صورت گرفته که اتاق اتوبوس تولید میکند. بااینحال، شاسیبلند هایلوکس رنگا بهصورت رسمی از طریق نمایندگیهای تویوتا در اندونزی عرضه خواهد شد.
پروتوتایپ این خودرو چند ماه پیش به نمایش درآمد ولی حالا نیو آرمادا تصاویر نسخه نهایی آن را منتشر کرده و خبر از عرضه این شاسیبلند اقتصادی سه ردیفه از اوایل سال ۲۰۲۵ داده است. قسمت جلوی این خودرو کاملاً با نسخه پیکاپ یکسان است ولی از ستون B به بعد همهچیز از نو طراحی شده است. بخش انتهایی جدید خودرو مشابه فرم جعبهای و پانلهای بدنه برجسته هایلوکس چمپ طراحی شده است تا این شاسیبلند را شبیه خودرویی کارخانهای جلوه دهد. همین موضوع در طراحی درهای عقب و پنجرهها جانبی هم صدق میکند. در پشت ماشین هم در صندوق بزرگی با نوشته RANGGA همراه با چراغهای عمودی بسیار ابتدایی دیده میشود.
طراحان برای عقب شاسیبلند سقف کمی بلندتری را با ریلهای روی سقف در نظر گرفته و روکشهای پلاستیکی پایین بدنه را حفظ کردهاند. رینگهای آلیاژی مشکی شش پره نیز سعی دارند این شاسیبلند اقتصادی را کمی سطح بالاتر جلوه دهند. داخل شاسیبلند رنگا به دو ردیف صندلی اضافی در عقب با ترکیب ۲+۳+۲ مجهز شده است. صندلیها با روکشی چرم مانند پوشیده شدهاند و قابلیت خواباندن دارند. فضای صندوق بار پشت ردیف سوم اما محدود به نظر میرسد.
هایلوکس رنگا از نسخه ارزانتر شاسی نردبانی IMV هایلوکس معمولی و فورچونر استفاده میکند. این خودرو در اندونزی با یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی با ۱۳۹ اسب بخار قدرت یا ۲.۴ لیتری توربودیزل با ۱۵۰ اسب بخار عرضه میشود. نیروی این موتورها هم توسط گیربکسهای پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. قیمت نسخه بنزینی این شاسیبلند با گیربکس دستی از زیر ۴۰۰ هزار روپیه معادل ۲۵ هزار دلار آغاز میشود. برای مقایسه، ارزانترین نسخه پیکاپ هایلوکس رنگا در این کشور ۱۱,۸۰۰ دلار قیمت دارد درحالیکه قیمت تویوتا فورچونر از ۳۵,۸۰۰ دلار آغاز میشود. فعلاً مشخص نیست که تویوتا برنامهای برای عرضه این شاسیبلند در بازارهای دیگر هم دارد یا نه.
مهدی
۲۸ آذر ۱۴۰۳این دیگه چیه ؟؟!!
MehdiTurbo
۲۸ آذر ۱۴۰۳تویوتا داره میزنه جاده خاکی
یا از کیا برمیداره کپی کپی میکنه یا از چینیا(البته مخصوص بازار چین بود ولی کپ طراحی چینیا طراحی کرده بود) یا خیلی زشت تولید میکنه این چهارتا خودروی جدیدی که اخیرا معرفی کرد همشان همین بودند
و اصلا بی امکاناتی ساده بودن تو عکس طراحی کابینش میباره درست ۲۵ هزار دلار برای هفت نفر ولی ۲۵ هزارتا کم نیست کلی خودروی خوب با امکانات طراحی عالی میشه خربد
همین کره نبود تویوتا عمری تو این رنج قیمت سانروف و صندلی برقی میزد حالا ماژور و گرمکن که بماند
پرادو شست هزار دلاری صندلیش دستی هر چقدر کیفی خوب کار کردن ولی خساست و بد سلیقگی میباره همین یه ذره بهتر میشد طراحی کرد اون دکمه های رو فرمان حداقل دیگه میزاشتید برای ۲۵ هزار دلار توجیه نداره
الان چینی های هفت هشت هزار دلاری طراحی دلچسب تر و پر امکانات تری دارند
MehdiTurbo
۲۸ آذر ۱۴۰۳حالا خوب فقط مخصوص بازار اندونزی میزنه اگه نه واقعا دید برندینگ جهانیش از دست میداد
تویوتا باید این مسیر تغییر بده همین کمری و … که پارسال زد خوب بود هم طراحیش ژاپنی بود هم طراحی خوبی داشت
اگه همین مسیر چند تا خودروی جدیدی که معرفی کرد که کپی اسپورتیج و خودروهای چینی بود ادامه بده اگه مثل بی ام و نشه دچار افت فروش میشه
پیام
۲۸ آذر ۱۴۰۳خیلی بی قواره و بدترکیبه
پیام
۲۸ آذر ۱۴۰۳بعد من می گفتم تویوتا داره میرنه جاده خاکی یه عده نمی فهمیدن!
مجید
۳۰ آذر ۱۴۰۳چقدر اعتماد به نفس کاذب یا حماقت میخواد که راجع به بزرگترین و بهترین خودرو ساز دنیا اینگونه نسنجیده و بی پروا صحبت کنی اگه با چسب و چوب کبریت و مقوا تونستین حتی طرح یک خودرو رو بکشی و بهت نخندن اونوقت بیا در باره تولید و طراحی تویوتا صحبت کن من خودم طراح صنعتی و هنری هستم به جرات میگم بهترین طراحی های مردم پسند رو تویوتا داره البته زبان طراحی خودرو در دنیا داره به یک سمت خاص میره که بیشتر ماشینا داره شبیه هم طراحی میشن خب در یک جامعه با توجه به شرایط فرهنگی اون جامعه یکسری اسم وجود داره که خیلی تعدادشان کمتر از تعداد جمعیت اون جامعه هستش و اگر یک اسم رو چندین هزار نفر انتخاب شده براشون نشانه کپی برداری و تقلید نیست تا زبان طراحی و معیارهای اجتماعی فرهنگی و معیار های علمی و هندلینگ و ایرودینامیک و نوع کاربری در هر خودرو رو نمیدونید زبان به انتقاد بی پایه باز نکنید. این شرکتهای عظیم تحقیقات بسیار زیادی در رابطه با سلیقه مشتریان و مسائل علمی و فرهنگی
میپردازند و مثل ایرانخودرو و سایپا و سایر تولید کننده کپی کار و عقب مانده ایرانی نیستن
فورد
۲۸ آذر ۱۴۰۳بیشتر شبیه ماشین حمل متوفی شده
۲۸ آذر ۱۴۰۳میریم فیدلیتی ۷ نفره بخریم که بهتره😐
NAVID@@98
۲۸ آذر ۱۴۰۳این همون سر جاده خاکی نرسیده چپ میکنه با این چرخا ایده احمقانهای یه برای تویوتا احمقانست آمار فروش به چه قیمتی بخصوص اینکه ای بی اس هم نداره این یعنی اهمیتی برای ایمنی و جان افراد قائل نبوده حالا بگو نیم کیلومتر سرعت بره حتی !!!!!!
بابیرام
۲۹ آذر ۱۴۰۳حالا قیافه ش یه طرف ،
این ماشین به این بزرگی, موتور ۱۳۰ اسبی !!!!
تک محور !!!!
دیگه یجوری شده چینی فن ها دارند مسخره میکنن تویوتا رو
Kiarash
۲۸ آذر ۱۴۰۳دیگه تویوتا و لکسوس هم مثل سابق نیستن 🙃
MehdiTurbo
۲۸ آذر ۱۴۰۳فقطم تویوتا نیست اجه دقت کنی خودروهای امریکاییم مثل سابق نیستندهمین کامرو اخرین نسلش یا موستانگ یا چارجر معرفی شده
شدند یه تولید مثلی بین امریکا و چین
یعنی نه اون چلنجر قبلی و اون هیکل داره از یه طرف ظرافت چینی اروپایی گرفته از یه طرف المان های چلنجر مثل چراغای پشتش و … داخلش به کار بردند
بی ام و و بنزم وقتی نگاه میکنی موستانگ و .. هم همشان همینطورند
همه دارند رو به یه سمتی میرند که مشترک انگار دارند به همشان خط میدند و یه طراحی هایی برای اینده در نظر دارند که دارند حالا اون چه شکل خودروهایی خودشان میداند ولی یواش یواش دارند ذهنا را رو به اون سمت میبرند کلیت تمام برند ها رو به یه حالتی که مشترک داره تغییر میکنه حتی کادیلاکم همین طور بوده تمام برندا مثل بنزای تخم مرغی بی ام و های جدید و … تک توک برندی هنوز وارد این مسیر نشده که اونام خواهند شد
مثل پورش کیا و هیوندا و نیسان(یه نموره زده تو این مسیر) استون مارتین ائودی و …
یه پلنی دارند که جهانی همه برندا باهم تغییر کردند
Kiarash
۲۸ آذر ۱۴۰۳دقیقا
ایلیا
۳۰ آذر ۱۴۰۳چرا خوب ولی یواش یواش داره مثل بنز میشه بنز ۲۳ پیش یه ماشین ساخته بود الانش بی ام و نساخته ولی گذشت بنز الان داره میشه مثل چین
Ardavan Eslami
۲۸ آذر ۱۴۰۳اول که دیدم خیلی ناقص بود ولی بیشتر دیدم بدتر شد 😂
Kiarash
۲۸ آذر ۱۴۰۳تویوتا داده ۶ 😂
ولی معلومه ماشین با دوامیه اینو بگیری تا ۴۰ سال برات کار می کنه
الان گروه بی تی اس میاد برای ما اجرا می کنه 👏
hosen
۲۸ آذر ۱۴۰۳چقدر زشت و بدفرمه
حالا اونش به کنار لاستیک هاش هم اندازه دوو ماتیزه
MehdiTurbo
۲۸ آذر ۱۴۰۳الان که گفتی دقت کردم اصلا اندازه چرخاش از چینی هام که مسخره میکردیم یه لول بدتر اون مات مشکی بودن از چشم میپوشونه
حجم بدنش خیلی زیاد برای این چرخ دقیقا این چرخ به درد یه هاچ بک مثل ماتیز و … میخوره
دنیا عجیب شده هیچ وقت فکر نمیکردم تویوتام اره
مردیم از خوشی
۲۸ آذر ۱۴۰۳اگه اینا هیوندا ساخته بود ترول ها ول کن نبودند الان احتمالا بیاند تعریف و تمجید کنند که به به عجب چیز خوبیه با دوام و عالی
Kiarash
۲۸ آذر ۱۴۰۳ما الان کی تعریف کردیم ؟
MehdiTurbo
۲۸ آذر ۱۴۰۳یه جوری داره میشه کم کم انگار از اون خودروهایی که بدم میومد بیشتر داره خوشم میاد از اونایی که خوشم میاد داره بدم میاد
مثلا از چینیا متنفر بودم ولی وقتی شیامی سی هزار دلاری با اون طراحی امکانات میزارم کنار تویوتا نه فقط این مدلش کلا مدلایی جدیدی که معرفی کرد
یا همین کیا وانت و شاسی بلندی که اینقدر تو پدال بهش توپیدند قیمت پایه اش با این تقریبا برابر
یا همین کره ای که اینقدر بدش میگند برندی بود که تمام تجهیزات خودروهای لوکس وارد خودروهای اقتصادی کرد و تو لول خودرو های اقتصادی تو هر دوره ای حداقل از ۲۰۰۸ به بعد واقعا یه لول بالاتر بود و تو این سالهای اخیر طراحی و متریالش واقعا یه خودرو لوکس بوده که هیچ برندی تو اون رنج قیمت نبوده یا چین یه خودروهایی بعضی وقتا با ده هزار دلار میده بیرون ادم شاخ درمیاره چجوری
JaMsHiD-B
۲۸ آذر ۱۴۰۳هیوندا ها و کیا های وارداتی رو نگاه کنید تا ببینید نسخه های پایه اونها هم هیچ فرقی با تویوتا ندارن !
مردیم از خوشی
۲۸ آذر ۱۴۰۳نسخه های پایه کره معمولا ارزان تر هستند برا متوجه شدن فرق امکانات و تجهیزات باید دو نسخه هم قیمت مقایسه بشند نه پایه
MehdiTurbo
۲۸ آذر ۱۴۰۳حرفتو تا یه حدودی قبول دارم جمشید از این لحاظ که این الان بهترین نسخه تولیدی که تو عکس میبینی نسخه پایه اش نیست مثل کیا که عکس نسخه پایه را نمیزاره
ولی نسخه پایه کیا بازم با این یه سری تفاوتا داره دکمه های روی فرمون هست ولی تعدادش کمتر این اصلا هیچی نداره تو یه سری مدلاش حتی نسخه پایه سانروف داره یا تنظیم صندلی برقی ولی مانیتور دکمه ای و لمسی نیست قالپاق دارند ولی نه بع این شکل و تفاوت دوم اینه تو پنج هزار دلار که بیشتر بدی کلی امکانات و تجهیزات میاد روش
و کلا حالا اکثر برندا تو خارج شرایط اقساطی پرداختیشان جوری که اکثرا اون پنج هزار دلار پرداخت میکنند حالا گارانتی ده ساله و … اش بماند ولی خب واقعا مهم نیست خودرو زیر پات یه زمانی خودرو لذت داشت الان با برقی شدن و اتومات و طراحی دیگه کثل قبل نیست بیشتر شده تجهیزات و لوکسی برای چشم هم چشمی اللخصوص داخل ایران
چیزی که من میبینم کسی که ماشین خوب داره حالش خوب نیس اونیکه نداره در حسادت و گاهی ازار و حسرت به ماشینش نیس هر چند باید ایمنی باشه ولی جوی که حاکم شده عجیب غریب
بهزاد
۲۸ آذر ۱۴۰۳سائیدی همرو.
این یک وانت ارزان تویوتاست که یک شرکت اندونزیایی آمده تبدیلش کرده به یک شاسی بلند.
ده تا هم بیانیه صادر میکنی که ببینید چه بلایی سر تویوتا اومده.
نمیدونم چند بار گفتم ، برای چندمین بار؛
بازار خودرو در اندونزی و قوانینش متفاوته و شخص شما بدون اطلاع میاد الکی چوب میزنه.
تویوتا در اندونزی یک مقر طراحی اختصاصی محلی داره و خودشون بنا بر اقتضا و قوانین و نیاز بازار برخی مدلها را طراحی و تولید میکنند.
وقتی میگی از امکانات شیائومی ۳۰ هزار دلاری به وجد اومدی الان چرا برای خودروی ارزان bz3x با اون امکانات به وجد نمیای؟
نکنه فکر کردی این مدل برای کل جهانه!😂
مدارس تعطیله؟
مازیار
۲۸ آذر ۱۴۰۳بهزادجان اگه امکانش هست لطفا بیشتر کامنت بگذارید
بخصوص در رابطه با خودروهای اروپایی امریکایی و کلا فراتر از حیطه ژاپنیها
من همیشه چشمم دنبال کامنتهای شماست اما متاسفانه مشارکت زیاد نیست
بهزاد
۲۸ آذر ۱۴۰۳مازیار جان بنده کوچیک دوستان عزیز پدال هستم و شما لطف دارید.
اصولا در مناقشه ها خیلی نمیشه نظرات معطوف به همان مطلب ارائه کرد و دوستان زیادی هستند که اطلاعات به موقع و به جایی منتشر میکنند.
راجب بازار خودروی اندونزی هم نکات زیادی وجود داره که مثلا کمترین مالیات برای خودروهای mpv با موتور ۱.۵ لیتری است و اگر علاقه مندی بخواد یک خودروی سدان یا اسپرت با موتور پر توان و حجیم وارد کنه بنا بر قوانینش ممکنه تا ۳۰۰ درصد ارزش اولیه مالیات بپردازه و یجورایی اونجا هم دچار قوانین سخت گیرانه خودرویی هست که وقتی به خیابان هاش و خودروهاش نگاه کنی یک چهره بدترکیب مشاهده خواهید کرد که از منظر زیبایی از دنیای روز خودرو عقبه.
مازیار
۲۸ آذر ۱۴۰۳خودم هم خیلی علاقمند اعداد و ارقام نیستم. لحن گفتار شما بهمراه اطلاعات کافیتون برام خوشاینده
همینطور مهدی و مهران 911
امیدوارم بیشتر ببینیم
KAIZEN
۲۸ آذر ۱۴۰۳اینکه تویوتا ماشینو با قابلیت سفارشی سازی بالایی تولید کرده ویژگی خیلی خوبیه. معمولا این سبک ماشینها رو در نسخه پایه میخرن که فاقد لگن عقب هستند و بعد تغییرات دلخواه رو اعمال میکنن. اینطوری هم هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول برای شرکت پایین میاد، هم هزینه تغییرات از دوش شرکت برداشته میشه، و از طرفی با فروش محصول تغییر یافته توسط نمایندگیهای رسمی هم کمک میشه به شرکتهای کوچیک و هم فروش محصول بالاتر میره.
به این میگن مدیریت و نیاز سنجی درست. از اول میدونستن بازار چی میخواد، همونو درست کردن تحویل مردم دادن
مازیار
۲۸ آذر ۱۴۰۳اما چیزی که چشم میبینه بسختی اجازه فکر کردن به موارد دیگه رو میده
این بیشتر شبیه یه خرابکاری عمدی هست!
بهمن
۲۸ آذر ۱۴۰۳رینگ ولاستیک ماشین بسیار شبیه برادران چینی طراحی شده و خیلی مسخره اس
Siyavash
۲۸ آذر ۱۴۰۳خدا گواهه تیتر رو نخوندم عوس رو دیدم فکر کردم ماشین چینی هست..تویوتا مواظب باش سلطان..
Sina
۲۸ آذر ۱۴۰۳بیشتر شبیه یه مینی ون آفروده
ولی خب این ماشین واسه بازارش که به نظرم اندونزی و هند و بنگلادش و اینجور کشوراس منطقیه نه خاورمیانه و آمریکا البته مگر سازمانی بخوان تو این کشورا بفروشن
علی
۲۸ آذر ۱۴۰۳شماها جاده خاکی زدید نه تویوتا. اومده به خلاقیت یه شرکت خوب جواب مثبت داده. کاش ایرانیزاسیون خودروها همینقدر هوشمندانه بود. مسلما تویوتا فکر هندلینگ و … رو کرده.
با 25 هزار دلار یه خودروی آفرودی خوب و جادار تحویل مردم دادن کار کمیه؟
🇰🇷
۲۸ آذر ۱۴۰۳اینقد تند قضاوت نکنید. این محصول نهایی تویوتا نیست . تویوتا فقط یه پیکاپ فوق ارزان قیمت ساخته به اسم Champ که فقط تا ستون B همین پیکاپ رو شامل میشه . بقیهش رو لوازمیهای منطقه متحد شدن و ساختن . این پیکاپ عملا تبدیل به هرچیزی میشه از آمبولانس و آتشنشانی تا وانتبار و کافهسیار . حتی باهاش مدل مسابقه ای هم یه عده تولید کردند . درواقع ۵۰ درصد کار رو تویوتا زده بقیهش خودت هرچی میخای میتونی ازش دربیاری . قیمتشم از نسخه فوق اقتصادی ۱۰ هزار دلاری بدون ABS و بخاری و ضبط شروع میشه و میره بالاتر با تجهیزات بیشتر . اینجا طرف دنده دستیو عوض کرده ، آپشنال کرده ، صندلیا ، نصب اتاق و … خب در کل چیز بدی نشده گرچه بنظرم تهش ۲۰ هزار دلار ارزش داره و قیمتش یکم زیاده
zm
۲۸ آذر ۱۴۰۳حالا خوبه خودش گفته یه شرکتی در اندونزی، بعد همه حمله کردن به ژاپن و تویوتاش
مهردادکمال
۲۸ آذر ۱۴۰۳شبیه یه بدنساز تنومند هست که برای بدرقه مهمان هاش دمپایی خانمشو پوشیده .چرخاش واقعا کوچیکن
عباس
۲۸ آذر ۱۴۰۳دو میل اونجا میدن تویوتا. اینجا هم ماشین چینی نمیدن دو میل. بعدش یه عده ننه پابلیک میگن نه ببین چین کیفیتش بالاتره🤡
M،r,malek'zadeh
۲۸ آذر ۱۴۰۳برای تویوتا همیشه احترام قائلم حتی اگر سطل زباله با لاستیک ماتیز هم درست کنه ولی ای کاش Toyota GR HV Sports Concept
رو تولید میکرد که فقط کانسپت موند یا FT_1 که اونم کانسپت موند
اگر این دوتا تولید میشد با اروپا رقابت میکرد.
سپاس از جناب دهقان و جناب اشتری که همیشه با زحماتشون سنگ تموم میزارن.
M،r,malek'zadeh
۲۹ آذر ۱۴۰۳اگر FT_BH هم به جای پریوس تولید میشد درسته که با بیمر i8 در یک سبک نیست ولی باهاش رقابت تنگاتنگ داشت
همیشه عاشق تویوتا هستم و همیشه عاشقش میمونم
Aref
۲۹ آذر ۱۴۰۳صد رحمت به پونتیاک آزتک
ایران دوست
۲۹ آذر ۱۴۰۳نه نیسان ابی خوبه خجالت هم خوب چیزیه ساندیسخورای وطنی
کامران
۲۹ آذر ۱۴۰۳اونایی که میگن بدقواره و بدترکیب و زشت و فلانه چرا میرین تو صف خرید پراید وانت؟
این بده پس آریسان و ۴۰۵ و تیبا و کویک و اطلس و سهند چیه؟😂😂😂
فیس جلوش که شبیه fjکروزه
از بغل هم خوبه دیگه
از پشت هم چون بلنده اتفاقا با خطوط چندضلعی درش آوردن مثل تمام شاسی بلند های تویوتا. خیلی هم خوبه.قرار نیست همه ماشین ها شبیه اسپورتیج و مورانو باشن.بزای لندکروز هم از این طراحی استفاده کردن
الان باید بری fj مدل پایین با 10 تومن بخری
وقتی قیمت این ۲ تومن و کمتر هم هست اونم ۷ نفره.پس حرف الکی نزنین
باتشکر
مجید
۳۰ آذر ۱۴۰۳اگه همینو ایران زده بود در صدا و سیما و رسانه ها تو بوق و کرنا میکردن که بیاین ببینین بهترین خودرو دنیا رو ما تولید کردیم والا بخدا خدا خر و شناخت که شاخ نداد خلایق هر چه لایق شما غصه تویوتا رو نخورید اگه بهتون خواستن بفروشند نخرین برین همون اشغالی جینی رو بخرین که بعد از چند ماه موتور و گیربکس زیربندی و جلوبندیش بیاد پایین کسانی هم که راجع به طراحی تویوتا ایراد میگیرن یا شرکتهای محلی اون اینو بدونن که سلیقه خود ژاپنی ها و آمریکائیها این ماشینهای زمخت و هیکل و به نظر شما بی ریخته و اون وانت تسلا رو ندیدن که چه شکلیه سلیقه شما ها هم خودروهای آشغاله یا اینکه پول میگیرن که از اونا تعریف کنید ایکاش کمی از روی عقل و انصاف نظر میدادین
ایلیا
۳۰ آذر ۱۴۰۳داخل ماشین شده عینه ماشین های چینی جلوی ماشین برگرفته ازکیا لاستیکاش هم اندازه دوو ماتیزه چراغ عقب ماشین هم از نیسان زامیاد فکر پلتفرم کیا😂
عرفان
۳۰ آذر ۱۴۰۳جالب قیمتش به تومان کمتر از نیسان آبی هست ولی کاراییش چند برابر
حدس بزنید چرا وارد نمیشه!
M،r,malek'zadeh
۱ دی ۱۴۰۳کجای کاری مگه خبر اقتصاد ایران رو دنبال نمیکنی که میگی کمتر از نیسان آبی یا خبری از دلار نداری که چه قیمته
.
۲ دی ۱۴۰۳این قیمتش نهایتا میشه یک میلیارد و دویست میلیون اگر بخوان وارد کنند و روش بگذارند(اگر هم بخوان سود در حد عاقلانه و درست بکنند.)