یکی از جالبترین و متفاوتترین مسابقات درگ هفتههای اخیر بین سه خودروی شناخته شده ژاپنی یعنی تویوتا پریوس پرایم، مزدا ۳ و سوبارو WRX برگزار شده است.
همه میدانیم که تویوتا پریوس پرایم ۲۰۲۳ به عنوان خودرویی پرفورمنس و اسپرت شناخته نمیشود اما قوای محرکه هیبریدی آن که از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی و واحدی برقی تشکیل شده ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. ژاپنیها میگویند همین قدرت برای ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶.۶ ثانیهای کفایت میکند، عددی که بهتر از هوندا سیویک Si است و تنها چند دهم ثانیه با فولکسواگن گلف GTI فاصله دارد. اکثر افراد از سیویک و گلف به عنوان خودروهایی اسپرت نام میبرند.
تراتل هاوس برای این مسابقه درگ از گلف یا سیویک دعوت نکرده بلکه دو رقیب دیگر پریوس پرایم در این رقابت مزدا ۳ توربو و سوبارو WRX هستند. مزدا از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با ۲۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند و پیشرانه توربوی سوبارو نیز ۲۷۱ اسب بخار قدرت دارد. همچنین دو خودروی یاد شده به سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند درحالیکه نیروی تولیدی پریوس پرایم فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. نکته بعدی اینکه تویوتا سنگینترین خودروی این مسابقه است که دلیل آن استفاده از قوای محرکه هیبریدی خواهد بود.
در ویدئوی کوتاه منتشر شده دو مسابقه درگ برگزار میشود که بهصورت رولینگ و از حالت سکون است. جای تعجبی ندارد که رقبای توربو و چهار چرخ محرک تویوتا در زمان شروع به حرکت جلو میافتند و مزدا و سوبارو در زیر ۶ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسند. البته نکته جالبی وجود دارد. اگرچه پریوس پرایم نمیتواند آب رفته را به جوی بازگرداند اما خیلی هم عقب نمیافتد و فاصله زیادی با WRX ندارد. اما در مسابقه رولینگ که لانچ اهمیت زیادی ندارد شاید پریوس بتواند خودی نشان دهد هرچند اینطور نیست و بازهم ژاپنیها نمیتوانند دو هموطن خود را شکست دهند. شاید دلیل این شکست وزن بالا، گیربکس CVT تویوتا یا قدرت کم باشد اما فاصله زیادی بین این سه خودرو وجود ندارد و در خط پایان پریوس تقریباً با طول یک خودرو شکست میخورد. اگرچه پریوس پرایم محصولی اسپرت نیست و بیشتر روی راندمان و مصرف سوخت خوب تمرکز دارد اما در شرایط لازم میتواند اندکی هیجان را به راننده منتقل کند.
Reza
۲۷ شهریور ۱۴۰۲چرا انقدر از این نسل سوبارو خوشم میاد
amir
۲۷ شهریور ۱۴۰۲برعکس برا من یه ذره هم به اون ایمپرزا نزدیک هم نیست
Enzo Ferrari 2008
۲۷ شهریور ۱۴۰۲تویوتا پریوس که خراب کرد
سوبارو خوب بود
مزدا عالی بود شتاب بالایی برخوردار بود
H2
۲۷ شهریور ۱۴۰۲انتخاب من قطعا پریوس است
مزیتهاش نسبت به اون دوتا انقدر زیاده که براحتی میشه اون چند دهم ثانیه رو نادیده گرفت
طراحیشم از اونا بهتره
دوم مزدا
سوم سوبارو
وی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲پریوس اصلا در حد و اندازه اونا نیست
enayat
۲۷ شهریور ۱۴۰۲وقتی با پریوس توی یه جاده کوهستانی پر پیچ و خم افتادی اون وقت معلوم میشه که مزیت های پریوس در حد دو رقیب دیگر هست یا نه!؟
Amard
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ژاپنی هر چی میسازن عالی با دوام ایکاش بجای فرانسوی ها با ژاپنی ها همکاری میکردیم شما پایه صنعت خودرو سازی کره و چین نگاه کنی همش تکنولوژی ژاپنی موتورهاشون میتسوبیشی یه توربو گذاشتن وسلام هند هم که از سوزوکی و هوندا استفاده زیادی کرده چه موتور سازی چه خودرو سازی
محمدهادی
۲۸ شهریور ۱۴۰۲چقد خوبه این سوبارو
اگه یه ورژن وحشی هم داشت دیگه با هیچ سدان شهری عوضش نمیکردم
این سوبارو الان فقط به یه اس تی آی جدید نیاز داره
Silent
۲۹ شهریور ۱۴۰۲با احترام کامل به سوبارو که دوستشم دارم ولی مزدا3، ماشینی هست که 20سال دیگه هم طراحیش برام تکراری نمیشه ،طراحی محافظه کارانه ای داره و پخته هست.