تویوتاسوبارومزدا

درگ جالب تویوتا پریوس پرایم، مزدا 3 و سوبارو WRX

یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین مسابقات درگ هفته‌های اخیر بین سه خودروی شناخته شده ژاپنی یعنی تویوتا پریوس پرایم، مزدا ۳ و سوبارو WRX برگزار شده است.

همه می‌دانیم که تویوتا پریوس پرایم ۲۰۲۳ به عنوان خودرویی پرفورمنس و اسپرت شناخته نمی‌شود اما قوای محرکه هیبریدی آن که از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی و واحدی برقی تشکیل شده ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ژاپنی‌ها می‌گویند همین قدرت برای ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶.۶ ثانیه‌ای کفایت می‌کند، عددی که بهتر از هوندا سیویک Si است و تنها چند دهم ثانیه با فولکس‌واگن گلف GTI فاصله دارد. اکثر افراد از سیویک و گلف به عنوان خودروهایی اسپرت نام می‌برند.

تراتل هاوس برای این مسابقه درگ از گلف یا سیویک دعوت نکرده بلکه دو رقیب دیگر پریوس پرایم در این رقابت مزدا ۳ توربو و سوبارو WRX هستند. مزدا از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با ۲۵۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و پیشرانه توربوی سوبارو نیز ۲۷۱ اسب بخار قدرت دارد. همچنین دو خودروی یاد شده به سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند درحالی‌که نیروی تولیدی پریوس پرایم فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نکته بعدی اینکه تویوتا سنگین‌ترین خودروی این مسابقه است که دلیل آن استفاده از قوای محرکه هیبریدی خواهد بود.

در ویدئوی کوتاه منتشر شده دو مسابقه درگ برگزار می‌شود که به‌صورت رولینگ و از حالت سکون است. جای تعجبی ندارد که رقبای توربو و چهار چرخ محرک تویوتا در زمان شروع به حرکت جلو می‌افتند و مزدا و سوبارو در زیر ۶ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسند. البته نکته جالبی وجود دارد. اگرچه پریوس پرایم نمی‌تواند آب رفته را به جوی بازگرداند اما خیلی هم عقب نمی‌افتد و فاصله زیادی با WRX ندارد. اما در مسابقه رولینگ که لانچ اهمیت زیادی ندارد شاید پریوس بتواند خودی نشان دهد هرچند این‌طور نیست و بازهم ژاپنی‌ها نمی‌توانند دو هم‌وطن خود را شکست دهند. شاید دلیل این شکست وزن بالا، گیربکس CVT تویوتا یا قدرت کم باشد اما فاصله زیادی بین این سه خودرو وجود ندارد و در خط پایان پریوس تقریباً با طول یک خودرو شکست می‌خورد. اگرچه پریوس پرایم محصولی اسپرت نیست و بیشتر روی راندمان و مصرف سوخت خوب تمرکز دارد اما در شرایط لازم می‌تواند اندکی هیجان را به راننده منتقل کند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    چرا انقدر از این نسل سوبارو خوشم میاد

    موافقم 19
    مخالفم 7
    1. amir

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      برعکس برا من یه ذره هم به اون ایمپرزا نزدیک هم نیست

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    تویوتا پریوس که خراب کرد
    سوبارو خوب بود
    مزدا عالی بود شتاب بالایی برخوردار بود

    موافقم 23
    مخالفم 2
  3. H2

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    انتخاب من قطعا پریوس است
    مزیتهاش نسبت به اون دوتا انقدر زیاده که براحتی میشه اون چند دهم ثانیه رو نادیده گرفت
    طراحیشم از اونا بهتره
    دوم مزدا
    سوم سوبارو

    موافقم 15
    مخالفم 10
    1. وی

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (376 ديدگاه)

      پریوس اصلا در حد و اندازه اونا نیست

      موافقم 9
      مخالفم 5
    2. enayat

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (238 ديدگاه)

      وقتی با پریوس توی یه جاده کوهستانی پر پیچ و خم افتادی اون وقت معلوم میشه که مزیت های پریوس در حد دو رقیب دیگر هست یا نه!؟

      موافقم 5
      مخالفم 6
  4. Amard

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (832 ديدگاه)

    ژاپنی هر چی میسازن عالی با دوام ایکاش بجای فرانسوی ها با ژاپنی ها همکاری میکردیم شما پایه صنعت خودرو سازی کره و چین نگاه کنی همش تکنولوژی ژاپنی موتورهاشون میتسوبیشی یه توربو گذاشتن وسلام هند هم که از سوزوکی و هوندا استفاده زیادی کرده چه موتور سازی چه خودرو سازی

    موافقم 22
    مخالفم 20
  5. محمدهادی

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    چقد خوبه این سوبارو
    اگه یه ورژن وحشی هم داشت دیگه با هیچ سدان شهری عوضش نمیکردم
    این سوبارو الان فقط به یه اس تی آی جدید نیاز داره

  6. Silent

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با احترام کامل به سوبارو که دوستشم دارم ولی مزدا3، ماشینی هست که 20سال دیگه هم طراحیش برام تکراری نمیشه ،طراحی محافظه کارانه ای داره و پخته هست.

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا