یکی از پرفروشترین کراساورهای جهان، رسما وارد ایران شده و پلاک ملی گرفته است. تویوتا راوفور ۲۰۲۴ هیبرید، از طریق سامانه واردات خودروی جانبازان، به بازار کشورمان رسیده است.
طی ۴۰ سال اخیر، تویوتا در گروه پرفروشترین خودروسازان جهان دیده میشود و معمولا، رتبهی اول را کسب میکند. حتی محصولات ارزانقیمت تویوتا که توسط کارخانههای فعال در کشورهای کمتر توسعه یافته مثل تایلند، کنیا، ونزوئلا و پاکستان تولید میشوند؛ قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول فراهم میکنند. در سمت دیگر ماجرا، کشور ایران هرگز نتوانست مونتاژکار تویوتا شود و صرفا واردکنندهی محدود، باقی ماند.
بیشتر بخوانید:
↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی
↵ هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
قدمت تویوتا در حدود ۸۰ سال است و امروزه نزدیک به ۱۷ میلیون دستگاه در سال، تیراژ تولید دارد. تقریبا در هر کلاس بدنه، محصولی مطرح از تویوتا در سراسر جهان فروخته میشود و بیشترین سهم فروش به کرولا و کمری و راوفور اختصاص دارد.
اولین کراساور کوچک تویوتا به نام راو۴ سال ۱۹۹۴ تولید شد. این محصول حتی با پیشرانهی ضعیف ۱۲۰ اسب بخار، سیستم دو دیفرانسیل ارایه کرد و به همین دلیل، مشتریان پرتعداد از کشورهای مختلف داشت. نسل اول راو۴ در سال ۱۹۹۷، با پیشرانهی پلاگین هیبری نیز تولید شد و از این نظر، یکی از پیشگامان دو دیفرانسیلهای کممصرف با ترکیب نیروی برق و بنزین بود.
اولین راو۴ در ایران، حدود سال ۲۰۰۵ از نسل سوم وارد شد. نسل چهارم تا سال ۲۰۱۸ و شروع تحریمهای اقتصادی کشورمان، به تعداد قابل توجه در ایران فروش داشت؛ اما نسل پنجم که از ۲۰۱۹ تاکنون به بازارهای سراسر جهان رسیده است؛ بهتازگی مجوز واردات گرفته و احتمالا عرضهی بسیار محدود خواهد داشت.
جدول مشخصات تویوتا راوفور هیبرید ۲۰۲۴ وارداتی
ویژگی | مشخصات |
---|---|
موتور | ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی + دو موتور برقی |
قدرت | ۲۱۹ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتنمتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر | ۹ تا ۱۰ ثانیه |
مصرف سوخت | ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۵۷۰ / ۱۸۵۵ / ۱۶۶۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۹۰ میلیمتر |
ظرفیت صندوق عقب | ۵۴۷ لیتر (۱۷۳۵ لیتر با جمعکردن صندلیها) |
امکانات ایمنی و رفاهی | هفت کیسه هوا، سقف پانوراما، سانروف برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط، تشخیص تابلوهای راهنمایی، ترمز اضطراری اتوماتیک، استارت دکمهای، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کروز کنترل تطبیقی، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم |
قیمت در بازار آمریکا | ۳۳,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ دلار |
قیمت احتمالی در ایران | حدود ۵ میلیارد تومان |
قیمت راو ۴ دست دوم ۲۰۱۷/۲۰۱۸ | ۶.۵ تا ۷ میلیارد تومان |
طراحی بدنه و نمای بیرونی تویوتا راوفور هیبرید وارداتی
آنچه به وضوح برای راو۴ جدید در مقایسه با نسلهای قبل ایجاد شده، حس اسپرت و تهاجمی است. چراغهای باریک و کشیده، همراه جلوپنجرهی ششضلعی، کراساور تویوتا انتقامجو نشان میدهد.
ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در نمای اصلی خودرو، نقش پررنگی دارند و ارزش اقتصادی راو۴ مدرن را کاهش میدهند. علاوهبر سپر جلو حتی قاب مهشکنها در طرفین نیز، چنین شرایطی دارد. از دید روبرو، خط لبهی کاپوت هم تا جلوپنجره کشیده نشده و نکتهی منفی در طراحی خودرو محسوب میشود.
نمای جانبی راوفور جدید، برجستگیهای واضح دارد و حالت شکسته داخل گلگیرها ارایه میکند. رکاب و فضای پیرامون چرخها، تماما پلاستیکی است؛ ضمن اینکه لبهی سیاهرنگ سپر عقب هم از دید بغل، دیده میشود. این کراساور نسبت به نسل قبل، کمارتفاعتر است و به همین دلیل، حالت اسپرت و آیرودینامیک را، بیشتر القا میکند.
در نمای پشت، باوجود سپر پلاستیکی و ادوات سیاهرنگ، طراحی جذاب برای چراغها وجود دارد. شیب شیشهی عقب و بال انتهای سقف نیز، نکات مثبت در طراحی راو ۴ هستند. حجمدهی بدنه و محل نصب پلاک نیز برای این خودرو، بهتر از نسلهای عقب دیده میشوند.
تویوتا راو ۴ هیبرید جدید، طول ۴,۵۷۰ و عرض ۱,۸۵۵ و ارتفاع ۱,۶۶۰ و فاصله محوری ۲,۶۹۰ میلیمتر دارد. با این شرایط، تفاوتخاصی بین ابعاد مدل ۲۰۲۴ و نسخهی ۲۰۱۷ موجود در ایران، دیده نمیشود.
بیشتر بخوانید: تویوتا راوفور پرایم پلاگین هیبرید ۲۰۲۴
طراحی داخلی و نمای کابین تویوتا راو ۴ هیبرید وارداتی
ورود به اتاق راو ۴، حس یک کراساور مدرن را القا نمیکند. فرمان ساده، داشبورد پلاستیک خشک و کلیدهای گردان دوگانه، این مدل از کراساور تویوتا را نسبت به رقبا، شامل نیسان X تریل و هوندا H-RV و هیوندای سانتافه، قدیمی جلوه میدهد.
راوفور در غالب نقاط جهان، فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است. نسخهی پایه نمایشگر ایستاده روی داشبورد با اندازهی ۸ اینچ دارد؛ اما تکنمونهی واردشده به ایران، علاوهبر مانیتور پشت فرمان تمام رنگی، نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ نیز ارایه میکند. دستهدنده، بسیار ساده است و در حالتهای مختلف مثل R و P و D و N، جابهجا میشود. بسیاری از خودروهای مدرن، شامل کراساورهای چینی موجود در ایران، دستهدندهی ثابت دارند و راننده برای تغییر عملکرد گیربکس اتوماتیک، راحتتر است.
صندلیهای چرم با طراحی اسپرت در ردیف جلوی راو۴ نصب شدهاند. در عقب، صندلیهای ساده و تخت وجود دارند اما راحتی مورد انتظار از یک خودروی امروزی را فراهم میکنند. کنسول، بخش میانی داشبورد و تودریها، از پوشش چرم با مواد نرم تشکیل شدهاند.
راو ۴ برای چهار سرنشین بلند، کاملا راحت و جادار است. در صندوق عقب هم، ۵۴۷ لیتر فضای قابل استفاده برای حمل بار وجود دارد که برای کراساور اندازه متوسط، بسیار خوب به نظر میرسد. با جمعکردن صندلیهای عقب، ۱۷۳۵ لیتر برای جاسازی وسایل، فراهم میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی تویوتا راوفور هیبرید وارداتی
براساس اطلاعات موجود، کراساور وارداتی شرکت برساوش، پیشرانه هیبرید با موتور ۲/۵ لیتر تنفس طبیعی دارد. به کمک دو موتور برقی، راو۴ هیبرید دو دیفرانسیل، ۲۱۹ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل، همراه گیربکس CVT در زمان ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر دارد.
شرکت برساوش، راو۴ نزدیک به فول آپشن را از وارد ایران کرده است. هفت کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، سقف پانوراما با سانروف برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نور بالای اتوماتیک، هشدار خروج از خط و سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی، ترمز اضطراری اتوماتیک، استارت دکمهای با ترمز پارک برقی و اتوهلد، تهویه مطبوع خودکار دو کاناله، هشدار رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی با کاهش و افزایش سرعت، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو و شارژر بیسیم تلفن همراه، امکانات این خودرو هستند.
باتوجه به تخفیفهای مالیاتی برای مدلهای برقی و پلاگین هیبرید، احتمال ورود نسخهی PHEV راو۴ برای بازار ایران وجود دارد. این مدل با ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور، در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. با شارژ باتریها از طریق برق شهری، راو۴ پلاگین هیبرید حدود ۱/۵ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد. همچنین میتواند مسافت ۷۵ کیلومتر را، تمام برقی حرکت کند.
قیمت تویوتا راوفور هیبرید در بازار جهانی و ایران
در بازار امریکا برای راو ۴ هیبرید ۲۱۹ اسب بخار، آستانه قیمت ۳۳ هزار دلار وجود دارد. اگر هزینهی خرید مدل مجهز به امکانات کامل را حدود ۴۰ هزار دلار فرض کنیم؛ با احتساب مالیات و عوارض گمرکی، مشتری دست اول ایرانی به بودجهی تقریبا ۵ میلیارد تومانی نیاز دارد.
در سمت دیگر ماجرا راو۴ دست دوم مدل ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۷ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، هماکنون به قیمت ۶/۵ تا ۷ میلیارد تومان در بازار آزاد ایران، معامله میشود. این شرایط، حکایت از قیمتگذاری نجومی برای راو۴ هیبرید ۲۰۲۴ برای مشتری ایرانی دارد.
زیزیگولو
۷ تیر ۱۴۰۳دقت کنین که راو فور ۲۰۲۴ به امکانات بیشتری مجهز شده و بخاطر همین قیمتش نسبت به مدل ۲۰۲۳ فقط یه مقدار افزایش پیدا کرده ……. اونوقت ویرانخودرو یه آینه بغل رو پژو پارس عوض میکنه ۱۰۰ میلیون میکشه رو قیمت ماشین 🤦
۸ تیر ۱۴۰۳هواکش رو از کاپوت ۲۰۷ برمیداره ماشین ۱۵۰ میل گرونتر میشه
گیربکس اتومات اشغال چینی رو ۲۰۷ میزاره ۱۵۰ میلیون نسبت به دنده ای که گیربکس ۴۰۵ روشه گرونتره
زیزیگولو
۸ تیر ۱۴۰۳دقیقاً همینطوره
SMS
۸ تیر ۱۴۰۳تو خارج ۴۰۰۰۰ تا کمه ولی تو ایران ۵ میلیارد واقعا زیادی واز طرفی اگر یه خارجی پول برای خرید یه ماشین بده یه ایرانی مجبوره حداقل ۶۰ برابر بده ، واقعا زیاده
زیزیگولو
۸ تیر ۱۴۰۳دلیلش تعرفه های گمرکی وحشتناکی هستش که روی خودروهای وارداتی میبندن تا مردم بجای لندکروز ، ۲۰۶ از رده خارج شده رو بخرن چون ۲۰۶ فرقی با لندکروز نداره!!!
حمید رضا
۸ تیر ۱۴۰۳به امید خدا وارد میشود با قیمت 15 میلیارد تومان ناقابل.
RPM
۷ تیر ۱۴۰۳این خودروهای مخصوص جانبازان ، بعد از تحویل گرفتن ماشین آیا امکان عرضه به بازار رو داره ؟ یا شرط و شروط براش گذاشتن ؟
حسین راه داری
۲۸ تیر ۱۴۰۳سلام.نه مشکلی برای فروش ندارندکه مطمعن باش حداقل90درصدشون میفروشندچون نه پول واردکردن دارندنه هزینه ی تعمیر ونگهداری شو یکیش نوکرت که با حقوق 11میلیون وحق پرستاری7میلیونی که باهم میشه 18میلیون حتی هزینه ی تعمیرات 206تیپ2مدل88روهم ندارم چه برسه به ماشین وارداتی.
مجتبی .
۷ تیر ۱۴۰۳قسمت دردناک ماجرا قیمت نجومیش توایرانه.
۷ تیر ۱۴۰۳من لندکروز رو به این ترجیح میدم تو اون رنج قیمت
Jax
۷ تیر ۱۴۰۳متاسفانه تویوتا جدیدا کم مایه میزاره
کابین پر از پلاستیک خشک ، طراحیای زمخت ، آپشن کم و …
درحالیکه حتی همین هوندا و نیسان به مراتب طراحیای زیباتر و متریال بهتری رو در خودروهاش استفاده میکنن
برگ برنده تویوتا فقط نمایندگی های زیاد و هزینه تعمیر کمه . اونم درواقع هزینه تعمیر رو قبلا رو قیمت خودرو ازت گرفته بخاطر همینه بعضا نگهداریش ارزون تر درمیاد و به اشتباه خیلیا میگن تویوتا کم خرجه
با همین قیمت میشه هوندا CRV گرفت یا همون نیسان روگ یا حتی هیوندای سانتافه جدید با آپشن های متنوع و طراحی جعبه ای زیبا
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ تیر ۱۴۰۳برای ماشین مدل ۲۰۲۴ که حدود ۳۰ – ۴۰ هزار دلار قیمتشه، این دسته دنده های متحرک قدیمی که پایه چرم دارن، واقعا ضایع است
چینی ها هم چند ساله این آیتم عوض کردن
Cert
۷ تیر ۱۴۰۳تویوتا آنقدر پول دارد که دیگر نمی خواهد خودرو ی بهینه ای تولید کند و
همان چیز های کهنه را با واکس زدن به بازار می دهد
علی جردن
۸ تیر ۱۴۰۳دقیقا. موافقم چینیا از کمپانی بزرگ خودروسازی سبقت گرفتند نمونه اش هونگچی ۱ ملیون دلاری
سهروردی
۸ تیر ۱۴۰۳هونگچی هم از لحاظ قیمت وهم از لحاظ کیفیت از رولزرویس سبقت گرفته
NAVID@@98
۸ تیر ۱۴۰۳هونگچی پشم رولزرویس هم نیست و به گرد پاش هم نمیرسه
هم از لحاظ کیفیت هم از لحاظ قیمت کلا هر از هر نظر هر چیز اول اروپایی و آمریکایی مثل رولزرویس حرف اول رو میزنه هم قیمت هم کیفیت از هر نظر هر چیز
۸ تیر ۱۴۰۳https://divar.ir/v/gZ9l94sJ?ref=android
آقا اشتری یادته میگفتید تو مشهد یه سوزوکی جیمنی قدیمی بود؟
تو دیوار هم یه سوزوکی جیمنی قدیمیو دارن ۸۰ میفروشن مفت اگه کسی پولشو داره برداره درستش کنه سود کرده
محمود
۸ تیر ۱۴۰۳بنظرم دسته دنده چرم حس بهتری داره تا دسته دنده الکترونیکی با پلاستیک خشک که زود چرب و چیلی میشه
Taha Ayoobi
۸ تیر ۱۴۰۳مشکل تویوتا نیست.
منم میخواستم به این نکته اشاره کنم.
چون خیلی تنوع محصولات بالا رفته، احساس میکنم نمیشه تو همه از متریال عالی استفاده کرد.
البته احساس میکنم نسبت به راو 4 های قدیمی توی ایران افول داشته یکم این نسل.
کیان
۸ تیر ۱۴۰۳این اشتباه و خیلیها دارن !!!
تریمهای تویوتا کلا برای بازار خلیج و اسیا با امریکای شمالی فرق داره، تویوتا اونجا تریمهای خیلی فولتری رو عرضه میکنه.
تو تریمهای کاملا فول همه چیز قابل سفارشی سازی هست، البته نه اینکه بشه شکل دسته دنده رو تغییر داد، ولی تو مدل فول فول رودریها، چرم صندلی، سیستم صوتی، کلاستر، مانیتور وسط، دو رنگ بودن، ابعاد رینگ و … همه و همه بهترین حالت میشن.
دومین مطلب قیمت تعمیر تویوتا یا ماشین ژاپنی پایینترین نیست، کم استهلاکترین هستن، یعنی دوام و عمر قطعه و … بالا هست.
سوم این راوفور ته عمرش هست، باید منتظر نسل جدید باش، برای ما متاسفانه جدید حساب میشه. تویوتا خیلی وقته همچین دسته دنده رو دیگه تو محصولاش نمیذاره و تغییر کردن تو اکثر مدلها.
اون دوستان عزیزی هم ک میگن چینیها فلان و … ، چینی میاد ظاهر و بزک میکنه، اولین بار که شما میخری قیمتش خوبه، ولی همون اپشن که پریمیوم طور عرضه شده خراب که بشه اونوقت باید بری هزینه تعمیرات بنز و بی ام و رو برای یه چینی بدی، سودش و شرکت چینی میکنه، ضررش و اونی که ماشین اقتصادی سوار شده و باید تعمیرات پریمیوم بده.
در ضمن سانتافته تو کلاس راو 4 نیست، توسان تو این کلاس هست.
همش این صحبت مربوط به کامنت شما نبود ولی خب دیدم شاید اینا بتونه به دوستان یکمی کمک کنه.
ممنون
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ تیر ۱۴۰۳در این کلاس
عشق من مزدا CX50
مجتبی .
۸ تیر ۱۴۰۳بله همه اینا که گفتین بعلاوه مزدا وحتی چند مدل آمریکایی هستن که امکانات بیشتر ولوکستری دراختیار خریدار میگذارن. تویوتا درسته که کیفیت خوب و قابلیت اطمینان بالایی داره ولی دربعضی بخشها واقعا کم کاری میکنه.
Taha Ayoobi
۷ تیر ۱۴۰۳خیلی خوبه این ماشین.
واقعا لایق همچین فروشیه توی دنیا.
کابینش باید یه بروز رسانی بشه ولی من حال کردم.
تنها مشکلش قیمتش.
علی جردن
۸ تیر ۱۴۰۳تویوتا اگه میدونست رافور کارکرده نسل قبل تو ایران قیمت ۷ ملیاردی داره فقط به ایران صادرات میکرد
مسعود
۸ تیر ۱۴۰۳از تویوتا با قیمت جهانی خریده میشه . به ایرانی با قیمت فضایی فروخته میشه . پس سود اصلی برای کسی دیگس
Taha Ayoobi
۹ تیر ۱۴۰۳فقط به ایران صادرات کنه که قیمتش میکشه پایین😂
I LOVE JAPAN
۸ تیر ۱۴۰۳چرا قیمتش این قدر بالاست؟!
اما کیفیت و دوام این ماشین بی نظیره(مثل همه ژاپنی ها
شاهرخ شریفیان
۸ تیر ۱۴۰۳جناب اشتری گرامی ، عرض ادب و احترام . سلام به همگی .
پیرامون بخش نیامدن بونِت ( کاپوت) تا لبه کاپوت مایل ام مطالبی به حضور دوستان تقدیم کنم :
الف) فشار استانداردهای ایمنی عابر . مهم تر بودن جان و زندگی به مشتی فلز و چرم
، نخوردن عابر به جای سخت
ب) آسیب دیدن جلوی سپر پلاستیکی به جای فلز گران بونِت در تصادفات شهری .
ج) سبک شدن اتومبیل گرم به گرم .ولو ۱۰۰ گرم
د) سنگ خوردگی در آفرود و راحتی قلم گیری پلاستیک
ه) هیچ ایرادی نداشتن !
مثلاً مینی کوپر از هر طرف بخوره یه کاپوت می خواهد . حتی کنار ماشین . خودم سه دهه است از ماشین هایی که کاپوت تا بیخ جلو آمده فراری ام .خوب ها : ولوو وی۴۰ . رنو فلوئنس . بد ها ماکسیما ، مزدا ۳۲۳ .
ارادت .
Taha Ayoobi
۹ تیر ۱۴۰۳👏👏👏
بدبخت
۹ تیر ۱۴۰۳اینها دارند زمان میخرند تا شرکت ایران خودرو و سایپا ورشکست نشن
بهرام
۲۰ تیر ۱۴۰۳ملتی که بنز وکادیلاک را سال 57 در خیابان به اتش میکشیدند حقشون است امروز با این قیمتها در حسرت بسوزند