تویوتا

تویوتا راو X معرفی شد؛ وقتی راو4 برای آفرود آماده می‌شود

تویوتا امید و آرزوی زیادی برای نسخه آفرود راو۴ دارد؛ اما آیا این شاسی‌بلند تولید خواهد شد؟

یکی دیگر از محصولات جذاب برند ژاپنی تویوتا در نمایشگاه سما ۲۰۲۴، نسخه آفرودی کراس‌اوور راو۴ به شمار می‌رفت که با نام راو X و با الهام خودروهای رالی بیابانی معرفی شده بود؛ بنابراین جای تعجب ندارد که بدنه‌ای حجیم، فاصله زیاد از سطح زمین و تایرهای خشن خارج جاده‌ای را روی آن ببینیم. گویا این مدل مفهومی نشانه‌ای از تلاش تویوتا برای دریافت بازخورد عمومی روی محصولی آفرودی بر پایه نسل بعدی راو ۴ به شمار می‌رود.

کانسپت راو X به‌عنوان یک خودروی هیبریدی رونمایی شده است که تلاش می‌کند لذت سواری خودروهای داکار را به مدلی آفرودی و قابل‌دسترس برای مردم تبدیل کند. این خودرو نتیجه تلاش‌هایی تیم «توسعه لوازم و سرویس قطعات تویوتا» در آمریکا بوده که معمولا به شرکت اصلی در ارائه خدمات و تقویت‌ خودروهایشان کمک می‌کنند.

تیم یادشده که به‌اختصار با نام «SPAD» شناخته می‌شوند، با آغاز پروژه راو X نشان داده‌اند که درست مانند یک مسابقه‌دهنده بیابانی قابلیت‌های آفرودی را با سرعت ترکیب می‌کند. توضیحات برند تویوتا درباره این خودرو نشان می‌دهد که احتمال رونمایی آن به‌عنوان یک نسخه GR هم وجود دارد اما شاید هم از قطعات GR در آن استفاده شود و هرگز شاهد ورود راو X به بازار نباشیم.

«مایک تریپ»، معاون بخش بازاریابی تویوتا، درباره راو X می‌گوید:

این تویوتا راو X چیزی فراتر از یک مدل مفهومی ساده است. راو X یک بیانیه محکم از سوی ما محسوب می‌شود که نشانگر و نتیجه ترکیب خلاقیت و عملکرد بالای محصولتمان است. راو۴ یکی از محبوب‌ترین و چندمنظوره‌ترین خودروهای سبد محصولات تویوتا است. راو X هم نشان می‌دهد که این چندمنظورگی تا کجا پیش می‌رود.

همان‎طور که تاکنون گفتیم، این خودرو بر پایه نسخه پلاگین هیبریدی راو توسعه پیدا کرده است. موتور اصلی برای استفاده در این خودرو کمی بهبود پیدا کرده و حال از یک هواکش جدید هم بهره‌مند شده است. مهندسان SPAD برای خلق راو X به بهبود قطعات مکانیکی دیگری همچون شاسی هم پرداخته‌اند.

تویوتا برای اینکه بتواند فاصله راو X را تا ۲.۵ اینچ بلندتر کند، از طبق‌های جدید آلومینیومی در جلو و عقب استفاده کرده است. این شرکت تصمیم گرفته برای ایجاد حس‌وحال یک خودروی مسابقه‌ای، بدنه را هم ۱۶۰ میلی‌متر پهن‌تر کند.

تمام مجموعه یادشده روی لاستیک‌های ۲۶۵/65R17 سوار خواهند شد که خود میزبان رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری‌شده است. قاعدتا برای حفظ قواره یک شاسی‌بلند آفرود، باید پنل‌های اصلی راو۴ با نمونه‌ها سفارشی تعویض می‌شدند تا هم زاویه ورود خودرو بهبود پیدا کند و هم چهره مطلوب‌تری داشته باشد. ازجمله تغییرات دیگر ظاهری هم می‌توان به چراغ‌های LED اضافه، هواکش بزرگ‌تر، کاپوت و هواکش‌هایش و گلگیر پشت چرخ‌ها یاد کرد.

تویوتا راو X به‌همراه چند مدل مفهومی دیگر در نمایشگاه خودروی سما ۲۰۲۴ در شهر لاس‌وگاس به نمایش درآمد. از دیگر خودروهای مفهومی تازه تویوتا که متاسفانه به خط تولید نخواهند رسید می‌توان به نسخه AWD کوپه GR86 اشاره کرد. برای آشنایی با این خودروی اسپرت، مطلب «تویوتا GR86 رالی AWD معرفی شد؛ کوپه رویایی ۳۰۰ اسب بخار!» را مطالعه کنید. نظر شما درباره معرفی یک نسخه آفرود از راو۴ چیست؟ آیا نسخه GR راو۴ می‌تواند پاسخ مناسب‌تری به بازار باشد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. حسن

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2066 ديدگاه)

    تسلا و بیت کوین با ترامپ صعودی شدن
    راو فور هم افرودی شد
    پا قدم ترامپ خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا