سالها قبل، تویوتا با تولید خودروهای خسته کننده معروف بود؛ اما تلاشهای زیادی برای تغییر این ذهنیت انجام داد تا موفق شود مدلهای اسپرتتر و جذابتر تولید میکند. ما قبلاً ثمرات این تلاشها را دیدهایم. خودرویی همچون GR86 یکی از بهترین محصولات برای رانندگان مشتاق بوده و GR سوپرا هم میتواند در پیست تواناییهای خود را به رخ بکشد.
البته این تنها آغاز راه خواهد بود زیرا تویوتا GR کرولا ۲۰۲۳ به دنبال ترکیب سواری اسپرت با کارایی یک خودروی پنج درب است. پس از طی یک دور در پیست کنیون، به نظر میرسد ژاپنیها در مأموریت خود موفق بودهاند. برای اینکه خودمان پشت فرمان این خودرو بنشینیم باید اندکی منتظر بمانیم اما GR کرولا جدید در دستان یک راننده حرفهای کاملاً ما را تحت تأثیر قرار میدهد. اگرچه تویوتا و رانندهاش میتوانند کاری کنند که هر چیزی زیبا به نظر برسد اما ظاهراً GR کرولا در ملاقات کوتاهی که با ما داشت خوبیهای واقعی خود را به نمایش گذاشت.
به لطف سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو که قدرت ۳۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۳۷۰ نیوتون متری تولید میکند، این هاچبک قدرت و کشش زیادی دارد. سیستم چهار چرخ محرک این خودرو قابل تنظیم بوده و توزیع وزن جلو/عقب متناسب ۶۰/۴۰، ۵۰/۵۰ و ۳۰/۷۰ را ارائه میکند. به این ترتیب GR کرولا میتواند خودرویی دیفرانسیل جلو، خنثی و دیفرانسیل عقب تلقی شود.
البته این سیستم مزیتهای دیگری نیز دارد چراکه باعث میشود GR کرولا حتی پس از ورود به چمنهای اطراف پیست نیز پایدار باقی بماند. همچنین سیستم چهار چرخ محرک تویوتا چسبندگی زیادی را با همراهی لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت ۴ و رینگهای ۱۸ اینچی مشکی براق ایجاد میکند. سیستم ترمز نیز از کالیپرهای پیستونه و دیسکهای ۳۵۶ میلیمتری در جلو و کالیپرهای دو پیستونه و دیسکهای ۲۹۷ میلیمتری در عقب تشکیل شده است. سیستم ترمز این خودرو بهبودهای قابلتوجهی را نسبت به نسخه استاندارد نشان میدهد. به همین خاطر GR کرولا قدرت توقف احساسبرانگیز و دوام زیادی برای تکرار لپهای پرفشار دارد.
ما در آینده حرفهای بیشتری درباره GR کرولا خواهیم داشت اما به نظر میرسد این خودرو سواری راحت و درعینحال سفتی دارد. همچنین باید خاطرنشان ساخت پس از یک روز سواری با سوپرا و لکسوس LC، ما فضای سر زیادی را در GR کرولا یافتیم و این در حالی بود که حتی کلاه ایمنی نیز بر سر گذاشته بودیم. صندلیهای اسپرت نیز بالشتکهای اسپرتی دارند و از بدن حمایت میکنند. در نهایت باید گفت پیشرانه ۳ سیلندر و ۳ خروجی اگزوز نیز صدای بهتر از حد انتظاری را تولید میکنند.
حمید
۳۰ خرداد ۱۴۰۱فوق العادست!
کیان
۳۰ خرداد ۱۴۰۱اینها همش نتیجه یک آشپزخونه مجهز هست. یاریس GR و حالا کرولا GR و بعضی جاها هم نوشتن ک شاید کمری GR
شهاب
۳۰ خرداد ۱۴۰۱استاپ جان شما از کجا شارژ میشی ؟ از طرف کیان یا بچه ژاپنیها !؟
شهاب
۳۰ خرداد ۱۴۰۱کیان من مقصر نیستم چون تقصیر خودت بود دیروز در خبر مربوط به پرفروش ترین خوددوها شروع کردی
TML BN
۳۰ خرداد ۱۴۰۱بابا بهخدا فراخوان چیز بدی نیست پیش میاد دومن اصلا کره خوب ولی به ژاپن توهین نکن من خودم عاشق اروپایی هام و دارم به طرف نظر میدم
کره در سطحش خودش خوبه و قابل تحسین
ژاپن هم عالیه ولی چه بخوایم چه نخوایم غول های خودروسازی درون ژاپن هستن و ژاپن به عنوان سگ جون ترین ماشین ها شناخته شدن و من نمیدونم آیا کره خودرو بالای ۱۰۰ هزار داره یا نه؟؟؟
دکتر استاپ
۳۰ خرداد ۱۴۰۱حقیقتش من از جایی شارژ نمیشم هر وقتم بخوام ماشین ژاپنی میخرم
ولی گویا شما دم سفارت کره شارژرید و سفیر هارو شارژ میکنی که اینطوری تعصبشونو میکشید
Clean energy (سلام فرمانده)
۳۰ خرداد ۱۴۰۱شوخی بود؟ خیلی خوب بود
ایشالا همین شغلو ادامه بدی و موفق شی (که قطعا میشی)
ما که بد کسیو نمیخوایم
Shahrukh
۳۰ خرداد ۱۴۰۱سه سیلندر ، حجم اندازه نوشابه خانواده ، ۳۰۰ اسب بخااااار؟🙁
واقعا تحسین برانگیزه😮
یه زمانی ، فورد از اکوبوست چهارسیلندرش ، ۳۰۰اسب کشیده بود و چیز عجیبی بود،حداقل برا جهان سوم
اما الان🤐
واقعا سرعت پیشرفت اونور مرزها زیاده
HamiD
۳۰ خرداد ۱۴۰۱چ ربطی به جهان سوم داره قدرت یه ماشین!؟
دکتر استاپ
۳۰ خرداد ۱۴۰۱@HAMID برای ما جهان سومی ها عجیب بود چون ما از ۲۰۰۰سی سی ۱۰۰ اسب میکشیدیم و بهش میگفتیم سلطان.
۱۰_۱۱سال پیش که فورد گفت من با اکوبوست از موتور ۱۰۰۰سی سی ۱۸۰ اسب میگیرم مخ ما سوت میکشید خبرشم از همین پدال خونده بودم یادش بخیر😂😂😂
HamiD
۳۰ خرداد ۱۴۰۱خب به جای جهان سوم بگیم برای ما ایرانی ها … ربطی به جهان سوم ندارع…
خب نباید انتظار داشت یه ماشین ۵ هزار دلاری بتونه تکنولوژی روز رو عرضه کنه هر چند اینا ماشین ۱۰۰ هزار دلاری هم بسازن همینه …
دکتر استاپ
۳۰ خرداد ۱۴۰۱واقعا علم چقدر پیشرفت کرده که ی موتور سه سیلندر راحت میتونه از پس ی شاسی هم بلند بیاد
سامان اذری
۳۱ خرداد ۱۴۰۱موتور سیکلت
کاواساکی نینجا h2r ببین با هزار سی سی چند اسب بخار تولید میکنه
Erfan
۳۱ خرداد ۱۴۰۱حدود سال ۲۰۱۶هم cla 45
۴سیلندر ۲هزار با حدود ۴۰۰اسب بخار.
یعنی نسبت ۲۰۰اسب بخار برای هر لیتر.
که الان این کرولا grفکر کنم نسبت ۱۸۰.۱۹۰اسب بخار برای هر لیتر رو داشته باشه.
فرامرز
۳۰ خرداد ۱۴۰۱قطعا ماشین عالی هست ولی نمیدونم چرا از ماشینهایی که زیادی ظاهر تیون شده دارن خوشم نمیاد. واسه من گلف آر که با گلف معمولی تفاوت ظاهری زیادی نداره خیلی جذاب تره تا جی آر کرولا با کیت بدنه پهن (ظاهر کلی رو نمیگم و فقط تغییرات مد نظرمه).
meysam
۳۰ خرداد ۱۴۰۱واقعا باریکلا به تویوتا
اخیرا هم کرولا کراس هیدروژن سوز در حال تست مشاهده شده.
فقط فکر کنم تعداد پیستونهای کالیپر ترمز جلو در متن جا افتاده
meysam
۳۰ خرداد ۱۴۰۱وقتی از یه انجین ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری ۳۰۰ اسب میکشی بیرون، فقط یه معنی داره: استهلاک
ولی وقتی تویوتا یا هوندا این کارو بکنه خیالت راحته که مشکلی نیست، همه چیز اوکیه
Hadi
۳۰ خرداد ۱۴۰۱معرکس واقعا شاهکاره !
مهندسی تویوتا 👌🏼👌🏼😍
R@m!n
۳۰ خرداد ۱۴۰۱یعنی نمیشد به این سه سیلندر سه تا سیلندر دیگه اضافه کرد و یه I6 بی منت و حریف و حدیث ساخت ؟؟
حمیدرضا
۳۱ خرداد ۱۴۰۱جمله بسیار سنگین بود کمردرد گرفتم 👌👏
کیان
۳۱ خرداد ۱۴۰۱حرف خیلی منطقی هست و سوال واقعی ک چرا تویوتا یه همچین کاری کرده و …
و اینکه سود واقعی تو سوپرا عاید کی شده، برد برد بوده یا …
البته استراتژیهای اقتصادی اگر شکست نخورن هیچ وقت پشت پردشون رو نمیشه تمام و کمال
MC20
۳۱ خرداد ۱۴۰۱R@m!n عزیز … ژنتیک محافظه کارانه ی شرقیه تویوتا معابانه ، اجازه نمی ده … در ضمن با توجه به رویکرد برقی شدن صنعت خودرو ، پیشنهاد یک موتور 6 سیلندر جدید ، احتمالا زودتر از هر پروژه ای ، توسط مدیران ارشد رد می شه … بماند …………. موتور سه سیلندر ارتعاش داره … نمی دونم چرا این ها نمی خوان بفهمن … برای سه سیلندر و توربو ، چه ذوقی هم میزنن … انگار از 1.6 تنفس طبیعی 300 اسب کشیدن … در نهایت بگم این همون برندی نیست که بیشتر با وانت هاش شهره خاص و عامه و از BMW موتور و پلت فرم خریده ؟؟؟ این همه ذوق زدگی برای چیه ؟؟؟
R@m!n
۳۱ خرداد ۱۴۰۱واقعا براشون هزینه آنچنانی نداره چون پروژه از صفر نیست البته یه جا خوندم به خاطر تکنولوژی برقی و تبادلات بین بی ام و همچین باجی دادن نمی دونم چقدر درسته یا نه !!!!
حسین
۱ تیر ۱۴۰۱حالا شما چرا انقدر تعصب داری
اصلا مگه شما سوار این ماشین شدی
واقعا در تعجبم !
اولن ۱.۶ لیتر برای سه سیلندر
حجم بالاییه
دوما تا زمانی که میشه با حجم کمتر و تعداد
سیلندر کمتر خروجی مناسبی بگیری
در نتیجه هزینه های نگه داری، مصرف سوخت
و قیمت نهایی ماشین کمتر در بیاد
و در کنارش ارزش خرید بالایی داشته باشه
چرا باید وقت اضافه و هزینه
کنی که در آخر هم هم خودت ضرر کنی هم مشتری
شاید هم شما جای مدیر تویوتا بودید
بهتر کار انجام می دادید :)
یه هاچبک معمولی
انتظار موتور ماسل کار دارید
هر خودروسازی روش کار خودشو داره
و تا زمانی که این ماشین به بازار نیومده
بررسی و تست نشده و مشتری استفاده نکرده
نمیشه نظر داد
سپهر
۳۰ خرداد ۱۴۰۱فولکس گلف خیلی خیلی از این جذاب تره
Dian
۳۱ خرداد ۱۴۰۱واقعا انجین های تویوتا بازده خوبی دارن
مثلا تویوتا gt86 با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۲۰۰ اسب توان استخراج میکنه
یا مثلا تویوتا سوپرا ۳۰ سال پیش که نسبت به زمون خودش(حتی الان!) بازده خوبی داشت
Taha Malek
۳۱ خرداد ۱۴۰۱انجین gt86 واسه سوباروعه*
MC20
۱ تیر ۱۴۰۱حسین جان سلام … اگه کس دیگه ای بود حوصله جواب دادن نداشتم ولی چون به شما ارادت دارم عرض میکنم ، داداش … من خودم هم طرفدار ژاپنی ها هستم مثل نیسان که عشقمه و مزدا که بی نظیره … بماند … من منظورم این هست سه سیلندر اولا مناسب هات هچ نیست چون ارتعاش و لرزش داره و در دراز مدت مشکلات به بار میاره … در ضمن رقباش همه 4 سیلندر هستن … فوکوس اس تی 276 اسب با 4 سیلندر … سیویک تایپ آر 306 اسب با 4 سیلندر … مگان آر اس 300 اسب با 4 سیلندر … حرف من اینه که اگه منه تویوتا بیام از 4 سیلندر 1 سیلندر کم کنم ، طبیعتا حجم هم کم میشه … بعد بیام خوش حال باشم که با توربو 300 اسب کشیدم و پز بدم که با سه سیلندر این کار رو کردم و وانمود کنم از رقبا بیشتر می فهمم ، این درست نیست … چون بازم میگم 3 سیلندر لرزش و ارتعاش داره و حتی مناسب ماشین های زنانه هم نیست ( مثل مزدا 2 یا میتسو میراژ یا کیا پیکانتو یا هیوندای آی 10 و تویوتا آی کیو و … ) چه برسه به هات هچ … ارادت داداش …
علی-کیوج
۴ تیر ۱۴۰۱واقعا باید بعضی از کاربران اینجا رو شرکتهای بزرگ مثل تویوتا استخدام کنن تا بهشون یاد بدن موتور سه سیلندر خوب نیست و ارتعاش داره!