روان آتکینسون که با نام مستر بین شناخته شده از فرصت برگزاری فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۳ برای حمایت خود از سوختهای جایگزین استفاده کرده است. او در این رویداد با یک تویوتا GR یاریس H2 هیدروژنی حضور دارد.
مستر بین علاقه زیادی به خودروها دارد و قبلاً نیز خبرهای متنوعی درباره کلکسیون گرانقیمت او منتشر شدهاند. اتکینسون میخواهد از سوختهای جایگزین همچون هیدروژن حمایت کند. تویوتا GR یاریس H2 کانسپت موردبحث نیز بهطور خاص برای گوودوود امسال آماده شده و آتکینسون میگوید پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی استاندارد آن بجای بنزین از هیدروژن استفاده میکند. در واقع این خودرو، پیل سوختی هیدروژنی نیست بلکه هیدروژن مستقیما به پیشرانه تزریق میشود.
آتکینسون که مالک GR یاریس بنزینی نیز هست از راندن این خودرو کاملاً هیجانزده شده است. او تویوتا و فرمول یک را به خاطر تلاشهایشان برای حفظ پیشرانههای درونسوز با استفاده از سوختهای پاک و جایگزین تحسین میکند. ژاپنیها در حال توسعه پروتوتایپ GR G2 لمان هستند تا با سوخت هیدروژنی در مسابقات سال ۲۰۲۶ شرکت کنند. هرچندکه فرمول یک نیز در همان چارچوب زمانی به دنبال استفاده از قوای محرکه هیبریدی با سوختهای پایدار خواهد بود.
مستر بین یکی از اولین خریداران خودروهای برقی محسوب میشود و مدرک تحصیلی خود را در رشته برق و الکترونیک دریافت کرده است. البته او به منتقد خودروهای برقی تبدیل شده و با انتشار مقالهای جنجالی در نشریه گاردین گفته که احساس میکند با خرید مدل برقی فریب خورده است. او در مقاله خود خودروسازان را به توسعه سوختهای جایگزین از جمله هیدروژن ترغیب میکند تا از این طریق بتوان پیشرانههای درونسوز پاکتری را تولید نمود.
آتکینسون ایده خودروهای برقی را دوست دارد اما میگوید باتریهای سنگینوزن و گرانقیمت لیتیوم یونی به اندازهای که ادعا میشود پاک و دوستدار محیطزیست نیستند. شایان ذکر است در کلکسیون مستر بین خودروهای شاخصی همچون مک لارن F1، لانچیا دلتا اینتگراله HF و آکورا NSX به چشم میخورند. به عنوان سخن پایانی باید به تویوتا GR یاریس اشاره کنیم که هاچبکی اسپرت و توانا برای به چالش کشیدن خودروهایی همچون سوبارو WRX و فولکسواگن GTI محسوب میشود. این مدل در حالت استاندارد از پیشرانه ۱.۶ لیتری با ۲۵۷ اسب بخار قدرت استفاده میکند هرچند برخی تیونرها قدرت آن را با استفاده از میللنگ، پیستون و یاتاقانهای استاندارد به ۷۴۱ اسب بخار نیز رساندهاند!
Mr. gt c
۲۶ تیر ۱۴۰۲دوستان ی سوال ؟
اینطور ک معلوم بود خودرو های هیدروژنی مثل خودروهای های بنزینی به اون شدت صدای اگزوز ندارن آیا واقعا در کل هیدروژنی ها از بنزینی های صدای اگزوز کمتری دارن یا من اشتباه میکنم؟
سالار فصل
۲۶ تیر ۱۴۰۲اون هیدروژنی هایی که تو بازار هستند فیول سل هستند و در واقع هیدوروژن برای شارژ باطری هست و درکل میشه گفت پیشرانه برقی هست و صدایی نداره طبیعتا
این مدل جدید هست و هیدروژن میره تو انجین پس صدا داره قطعا
Mr. gt c
۲۶ تیر ۱۴۰۲اینو که آره متوجه ام ولی اون بخشش برام سواله که فیول سل نیستن!
مثلا شما دوتا انجین ۲ لیتری رو در نظر بگیرید که یکیشون بنزین سوزه و دیگری هیدروژن سوز، حالا اگر این دوتا انجین با شرایط یکسان مثلاً در دور موتور ۶۰۰۰ هزار قرار بدیم کدوم دسیبل بیشتری تولید میکنه؟
کلکسیون
۲۶ تیر ۱۴۰۲همینکه موتور درون سوز سیستم پاشش سوخت و سوپاپ و احتراق و بالاپایین رفتن پیستون داشته باشه صدای خودش رو تولید میکنه.بعنوان مثال؛صدای خودرویی که داره با گاز سی ان جی یا مثلا ال پی جی کار میکنه تفاوتی داره با زمانیکه داره بابنزین کار میکنه؟
مگراینکه سیستم احتراق مثل دیزل که از طریق سوزن فارسونگا گازوییل به محفظه احتراق همراه بافشار زیادوهوای داغ ترکیب میشه احتراق رخ میده و موتورکارمیکنه،که موتور بخاطرسیستم بدون شمع بودن و هوای داغی که از دریچه سوپر احتراق رو انجام میده صدایی متفاوت با سیستم بنزین سوز و غیره داره یعنی انجین دیزل شمع و دینام نداره،البته دینام داره که از موتور برق میگیره برای شارژ باطری برای استارت و برق چراغ های ماشین
heshmat021
۲۶ تیر ۱۴۰۲چیزی که عموم توجه نمیکنن توی خودرو های هیدروژنی حجم مخزن سوخت و نحوه نگهداری و سوختگیریه، همه فکر میکنن هیدروژن خیلی از برقی بهتره
ولی حجم مخزن سوخت زیادی داره، مثلا تویوتا میرای رو نگاه کنید که مخزن های سوخت چقدر فضای داخل کابین و صندوق رو کوچیک کردن
از طرفی سوخت گیری چندین دقیقه طول میکشه و مشکلاتی مثل یخ زدن نازل سوخت هم وجود داره که باید چند دقیقه منتظر باشید تا یخ باز بشه و بشه نازل رو جدا کرد
Python
۲۶ تیر ۱۴۰۲چقدر با این مستر عزیز خاطره داریم
حالا برای این حمایت پول هم گرفته؟
Amiro
۲۶ تیر ۱۴۰۲چه دنده ای میزد سلطان ♥️
🤌🙂🧡
R/T
۲۶ تیر ۱۴۰۲آره
عاشق دنده عوض کردنش شدم
پرهام رهام
۲۶ تیر ۱۴۰۲استاد چقدر پیر شده، ولی هنوز چهره خاص خودشونو داره.
دمش گرم بابت حمایت کردن از هیدروژن.
وی
۲۶ تیر ۱۴۰۲دمش گرم عالیه کارش
این که میگه باتری ها اونقدرا پاک نیستند هم کاملا درسته(بر اساس مقاله ای از پدال)
Avan
۲۶ تیر ۱۴۰۲قیافه ی اتکینسون و جیمز می کلا یک حالتی داره که خود به خود ادم را به خنده می اندازد!
احمدرضا
۲۶ تیر ۱۴۰۲مک لارنش قبلا فروخته
تنها مک لارن بنفش که تصادف وحشتناکی باهاش کرد
ماشین نصف شد
شاید یکی دیگه خریده
علی
۲۶ تیر ۱۴۰۲اگه اشتباه نکنم تو یکی از برنامه های گرند تور هم بود و جایگاه دوم زو در لیست دیگر مهمانان برنامه داشت بخاطر سرعت
تت
۲۶ تیر ۱۴۰۲در تخته گاز بود
Saeed
۲۶ تیر ۱۴۰۲با مستربین و مینی ماینر چه خاطره هایی دارم
GMA
۲۶ تیر ۱۴۰۲راننده فوق العاده حرفه ای هست
تایم زدنش تو پیست تاپ گیر رو ببینید، شاهکاره😂
Mf1
۲۶ تیر ۱۴۰۲اصلا فکرشم نمیکردم توی برنامه تخت گاز تایم سریعی بزنه
TRD PRO
۲۶ تیر ۱۴۰۲این مدل در حالت استاندارد از پیشرانه ۱.۶ لیتری با ۲۵۷ اسب بخار قدرت استفاده میکند هرچند برخی تیونرها قدرت آن را با استفاده از میللنگ، پیستون و یاتاقانهای استاندارد به ۷۴۱ اسب بخار نیز رساندهاند!
یه خودروسازان پر ادعایی هم هستن با قدرت معمولی خود شرکت هم یاتاقان میزنن . کاری هم باهاشون نداشته باشی بازم یاتاقان میزنن . حالا بماند کیا رو میگم .
JaMsHiD
۳۰ تیر ۱۴۰۲از همون اول میدونستم الگوی مناسبی رو انتخاب کرده بودم🗿☠️