تویوتا

مستر بین با تویوتا GR یاریس هیدروژنی در گودوود!

روان آتکینسون که با نام مستر بین شناخته شده از فرصت برگزاری فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۳ برای حمایت خود از سوخت‌های جایگزین استفاده کرده است. او در این رویداد با یک تویوتا GR یاریس H2 هیدروژنی حضور دارد.

مستر بین علاقه زیادی به خودروها دارد و قبلاً نیز خبرهای متنوعی درباره کلکسیون گران‌قیمت او منتشر شده‌اند. اتکینسون می‌خواهد از سوخت‌های جایگزین همچون هیدروژن حمایت کند. تویوتا GR یاریس H2 کانسپت موردبحث نیز به‌طور خاص برای گوودوود امسال آماده شده و آتکینسون می‌گوید پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی استاندارد آن بجای بنزین از هیدروژن استفاده می‌کند. در واقع این خودرو، پیل سوختی هیدروژنی نیست بلکه هیدروژن مستقیما به پیشرانه تزریق می‌شود.

آتکینسون که مالک GR یاریس بنزینی نیز هست از راندن این خودرو کاملاً هیجان‌زده شده است. او تویوتا و فرمول یک را به خاطر تلاش‌هایشان برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز با استفاده از سوخت‌های پاک و جایگزین تحسین می‌کند. ژاپنی‌ها در حال توسعه پروتوتایپ GR G2 لمان هستند تا با سوخت هیدروژنی در مسابقات سال ۲۰۲۶ شرکت کنند. هرچندکه فرمول یک نیز در همان چارچوب زمانی به دنبال استفاده از قوای محرکه هیبریدی با سوخت‌های پایدار خواهد بود.

مستر بین یکی از اولین خریداران خودروهای برقی محسوب می‌شود و مدرک تحصیلی خود را در رشته برق و الکترونیک دریافت کرده است. البته او به منتقد خودروهای برقی تبدیل شده و با انتشار مقاله‌ای جنجالی در نشریه گاردین گفته که احساس می‌کند با خرید مدل برقی فریب خورده است. او در مقاله خود خودروسازان را به توسعه سوخت‌های جایگزین از جمله هیدروژن ترغیب می‌کند تا از این طریق بتوان پیشرانه‌های درون‌سوز پاک‌تری را تولید نمود.

آتکینسون ایده خودروهای برقی را دوست دارد اما می‌گوید باتری‌های سنگین‌وزن و گران‌قیمت لیتیوم یونی به اندازه‌ای که ادعا می‌شود پاک و دوستدار محیط‌زیست نیستند. شایان‌ ذکر است در کلکسیون مستر بین خودروهای شاخصی همچون مک لارن F1، لانچیا دلتا اینتگراله HF و آکورا NSX به چشم می‌خورند. به عنوان سخن پایانی باید به تویوتا GR یاریس اشاره کنیم که هاچبکی اسپرت و توانا برای به چالش کشیدن خودروهایی همچون سوبارو WRX و فولکس‌واگن GTI محسوب می‌شود. این مدل در حالت استاندارد از پیشرانه ۱.۶ لیتری با ۲۵۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند هرچند برخی تیونرها قدرت آن را با استفاده از میل‌لنگ، پیستون و یاتاقان‌های استاندارد به ۷۴۱ اسب بخار نیز رسانده‌اند!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (422 ديدگاه)

    دوستان ی سوال ؟
    اینطور ک معلوم بود خودرو های هیدروژنی مثل خودروهای های بنزینی به اون شدت صدای اگزوز ندارن آیا واقعا در کل هیدروژنی ها از بنزینی های صدای اگزوز کمتری دارن یا من اشتباه میکنم؟

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. سالار فصل

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (374 ديدگاه)

      اون هیدروژنی هایی که تو بازار هستند فیول سل هستند و در واقع هیدوروژن برای شارژ باطری هست و درکل میشه گفت پیشرانه برقی هست و صدایی نداره طبیعتا
      این مدل جدید هست و هیدروژن میره تو انجین پس صدا داره قطعا

      موافقم 30
      مخالفم 1
      1. Mr. gt c

        ۲۶ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (422 ديدگاه)

        اینو که آره متوجه ام ولی اون بخشش برام سواله که فیول سل نیستن!
        مثلا شما دوتا انجین ۲ لیتری رو در نظر بگیرید که یکیشون بنزین سوزه و دیگری هیدروژن سوز، حالا اگر این دوتا انجین با شرایط یکسان مثلاً در دور موتور ۶۰۰۰ هزار قرار بدیم کدوم دسی‌بل بیشتری تولید میکنه؟

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. کلکسیون

          ۲۶ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (17 ديدگاه)

          همینکه موتور درون سوز سیستم پاشش سوخت و سوپاپ و احتراق و بالاپایین رفتن پیستون داشته باشه صدای خودش رو تولید میکنه.بعنوان مثال؛صدای خودرویی که داره با گاز سی ان جی یا مثلا ال پی جی کار میکنه تفاوتی داره با زمانیکه داره بابنزین کار میکنه؟
          مگراینکه سیستم احتراق مثل دیزل که از طریق سوزن فارسونگا گازوییل به محفظه احتراق همراه بافشار زیادوهوای داغ ترکیب میشه احتراق رخ میده و موتورکارمیکنه،که موتور بخاطرسیستم بدون شمع بودن و هوای داغی که از دریچه سوپر احتراق رو انجام میده صدایی متفاوت با سیستم بنزین سوز و غیره داره یعنی انجین دیزل شمع و دینام نداره،البته دینام داره که از موتور برق میگیره برای شارژ باطری برای استارت و برق چراغ های ماشین

    2. heshmat021

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (394 ديدگاه)

      چیزی که عموم توجه نمیکنن توی خودرو های هیدروژنی حجم مخزن سوخت و نحوه نگهداری و سوختگیریه، همه فکر میکنن هیدروژن خیلی از برقی بهتره
      ولی حجم مخزن سوخت زیادی داره، مثلا تویوتا میرای رو نگاه کنید که مخزن های سوخت چقدر فضای داخل کابین و صندوق رو کوچیک کردن
      از طرفی سوخت گیری چندین دقیقه طول میکشه و مشکلاتی مثل یخ زدن نازل سوخت هم وجود داره که باید چند دقیقه منتظر باشید تا یخ باز بشه و بشه نازل رو جدا کرد

  2. Python

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    چقدر با این مستر عزیز خاطره داریم
    حالا برای این حمایت پول هم گرفته؟

    موافقم 22
    مخالفم 26
  3. Amiro

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    چه دنده ای میزد سلطان ♥️
    🤌🙂🧡

    موافقم 34
    1. R/T

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      آره
      عاشق دنده عوض کردنش شدم

      موافقم 25
  4. پرهام رهام

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (224 ديدگاه)

    استاد چقدر پیر شده، ولی هنوز چهره خاص خودشونو داره.
    دمش گرم بابت حمایت کردن از هیدروژن.

    موافقم 42
  5. وی

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (374 ديدگاه)

    دمش گرم عالیه کارش
    این که میگه باتری ها اونقدرا پاک نیستند هم کاملا درسته(بر اساس مقاله ای از پدال)

    موافقم 22
  6. Avan

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (418 ديدگاه)

    قیافه ی اتکینسون و جیمز می کلا یک حالتی داره که خود به خود ادم را به خنده می اندازد!

    موافقم 25
  7. احمدرضا

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (747 ديدگاه)

    مک لارنش قبلا فروخته
    تنها مک لارن بنفش که تصادف وحشتناکی باهاش کرد
    ماشین نصف شد
    شاید یکی دیگه خریده

  8. علی

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم تو یکی از برنامه های گرند تور هم بود و جایگاه دوم زو در لیست دیگر مهمانان برنامه داشت بخاطر سرعت

    1. تت

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      در تخته گاز بود

  9. Saeed

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    با مستربین و مینی ماینر چه خاطره هایی دارم

    موافقم 11
  10. GMA

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    راننده فوق العاده حرفه ای هست
    تایم زدنش تو پیست تاپ گیر رو ببینید، شاهکاره😂

  11. Mf1

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    اصلا فکرشم نمیکردم توی برنامه تخت گاز تایم سریعی بزنه

  12. TRD PRO

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این مدل در حالت استاندارد از پیشرانه ۱.۶ لیتری با ۲۵۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند هرچند برخی تیونرها قدرت آن را با استفاده از میل‌لنگ، پیستون و یاتاقان‌های استاندارد به ۷۴۱ اسب بخار نیز رسانده‌اند!

    یه خودروسازان پر ادعایی هم هستن با قدرت معمولی خود شرکت هم یاتاقان میزنن . کاری هم باهاشون نداشته باشی بازم یاتاقان میزنن . حالا بماند کیا رو میگم .

  13. JaMsHiD

    ۳۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    از همون اول میدونستم الگوی مناسبی رو انتخاب کرده بودم🗿☠️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا