پیوند تویوتا iQ با شاسی گرند ویتارا و خلق یک کوچولوی همهجارو!
تویوتا iQ که در ایالاتمتحده با نام سایون iQ عرضه میشد، خودروی شهری بسیار جالبی بود هرچند که در طول عمر کوتاهش هرگز به فروش بالایی دست پیدا نکرد. ابعاد جمعوجور و کابین چهارنفرهٔ iQ آن را به خودروی ایدهآلی برای ترددهای شهری تبدیل میکرد اما یکی از مالکین این خودرو بنام «اریک استورز» قصد استفادهٔ بسیار متفاوتی از آن داشته و iQ خود را با استفاده از شاسی نسل دوم سوزوکی گرند ویتارا به یک کوچولوی آفرودی توانمند تبدیل کرده است.
این پروژه که سایوکی iQ 4x4 (ترکیب سایون و سوزوکی) نام گرفته، با یک سایون iQ مدل 2012 آغاز شده که با کل شاسی نردبانی و متعلقات فنی سوزوکی گرند ویتارا مدل 2000 پیوند زده شده است. برای هماهنگی این شاسی با بدنهٔ کوچک iQ استورز مجبور شده طول شاسی سوزوکی را کوتاه کند و 445 میلیمتر از فاصلهٔ محوری و 406 میلیمتر از اوورهنگ عقب آن را برش دهد. برای اینکه متوجه اختلاف اندازهٔ این دو خودرو شوید بهتر است بدانید که نسخهٔ پنجدر نسل دوم گرند ویتارا 4,135 میلیمتر طول داشت درحالیکه طول سایون iQ تنها 3,051 میلیمتر است. علاوه بر این، داخل سایون هم با کنسول مرکزی سوزوکی ترکیب شده و کار بسیار سخت در این بخش ترکیب سیمهای دو خودرو بوده تا تجهیزات رفاهی سوزوکی مثل تهویه مطبوع، بخاری، چراغها، پنجرههای برقی و... بهدرستی کار کنند.
بخش مهمتر این پروژه اما قرار دادن پیشرانهٔ 2.5 لیتری V6 سوزوکی در سینهٔ این تویوتا کوچک بوده است. این موتور 155 اسب بخار قدرت دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک با شیفتر دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود. برای انتقال قدرت به محور جلو، استورز از قطعات یک جیپ گرند چروکی مدل 1998 استفاده کرده و قطعات انتقال نیرو به محور عقب را هم بهصورت سفارشی ساخته است. درنهایت، باک سوخت آلومینیومی 56 لیتری خودرو نیز باید از بخش زیرین صندلی راننده جابجا میشد.
برای افزایش تواناییهای آفرود این ماشین پیوندی، استورز آن را به یک کیت افزایش ارتفاع 76 میلیمتری با فنرهای پیچشی به همراه اکسلهای جدید در جلو و عقب با قفل کننده مجهز کرده است. مهمتر از این اما انتخاب رینگهای 17 اینچی بجای نمونههای استاندارد 15 اینچی است که با لاستیکهای بزرگ 31 اینچی پوشیده شده و iQ را شبیه یک تراک پا گنده کردهاند. ازجملهٔ آخرین اقداماتی که روی این خودرو انجام شده نیز میتوان به نصب یک نوار LED در جلو و یک پرچم آفرودی در عقب اشاره کرد.
هرچند شاید فاصلهٔ زیاد از زمین و فاصلهٔ محوری کوتاه ترکیب چندان مناسبی برای رانندگیهای بزرگراهی نباشد اما به نظر میرسد سایوکی iQ 4x4 خودروی توقفناپذیری در آفرود، بالا رفتن از صخرهها و عبور از تپههای شنی باشد. این پروژه در آگوست سال 2020 تکمیل شده و از آن زمان، خودرو بیش از 8 هزار کیلومتر را در آنرود و آفرود طی کرده است. به گفتهٔ مالک، کل هزینهٔ این پروژه بین 7,500 تا 8 هزار دلار بوده که شامل قیمت دو خودرو به همراه تمام قطعات موردنیاز میشود. هرچند این هزینه خیلی اندک به نظر میرسد اما باید 90 ساعت کار برای انجام این پیوند و مهارتهای موردنیاز برای انجام چنین کاری را هم به آن اضافه کرد.