تکنولوژی ساختارشکن تویوتا در زمینه باتری حالتجامد میتواند تحول عظیمی در همهگیری خودروهای برقی رقم بزند. ظاهراً ژاپنیها میخواهند یک باتری با توان ارائه پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتری را معرفی کنند.
جنرال موتورز در سال ۱۹۹۶ خودروی EV1 را به عنوان اولین محصول برقی تولید انبوه راهی بازار کرد. این خودرو که در ابتدا از باتریهای اسید سرب استفاده میکرد حداکثر شعاع حرکتی ۱۱۰ تا ۱۴۵ کیلومتری دارد و نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد. اگرچه داستان EV1 پایان خوشی نداشت اما ثابت کرد خودروهای برقی میتوانند ویژگیهای سطح بالایی داشته باشند اما درصورتیکه از نظر شعاع حرکتی خوب عمل نکنند با استقبال مواجه نخواهند شد. حتی سخنگوی جنرال موتورز نیز اعتراف کرده بود این خودرو به دلیل شعاع حرکتی کم و قیمت نسبتاً بالا با اقبال از سوی خریداران مواجه نشد.
اما یک دهه بعد تسلا با محصول خود یعنی رودستر وارد میدان شد. این خودرو با یکبار شارژ میتوانست مسافت ۳۹۵ کیلومتری را بپیماید. از آن زمان تاکنون صنعت خودرو کاملاً دگرگون شده است و هماکنون خودروهای برقی با شعاع حرکتی فراتر از ۴۵۰ کیلومتر به وفور در بازار پیدا میشوند؛ اما تویوتا که به خاطر عقب ماندن از رقبا در این مسابقه موردانتقاد است تکنولوژی باتری حالتجامدی را معرفی میکند که قول دستیابی به شعاع حرکتی باورنکردنی ۱۲۰۰ کیلومتری را میدهد. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد تویوتا میتواند دید ما به دنیای حملونقل بدون آلایندگی را تغییر دهد. در ادامه میخواهیم به جزئیات این تکنولوژی بپردازیم.
باتری حالتجامد چیست؟
این باتری همچنان دارای ترکیب آند کاتد کلاسیک با یک جداکننده بین آنهاست. آنچه باتری حالتجامد را متمایز میکند استفاده از الکترودها و الکترولیتهای جامد است درحالیکه در باتریهای لیتیوم یونی از الکترولیت مایع استفاده میشود. این تفاوت شاید ناچیز به نظر برسد اما مزیتها و چالشهای زیادی به همراه دارد. با چنین باتریهایی میتوان هزینهها و زمان شارژ باتری را کاهش و میزان پیمایش خودروهای برقی را افزایش داد.
تکنولوژی ساختارشکن
ژاپنیها با معرفی چنین تکنولوژیای حسابی سر و صدا به پا کردهاند. باتری حالتجامد تویوتا میتواند ابعاد، وزن و هزینههای کمتری نسبت به نمونههای فعلی داشته باشد. تویوتا میگوید روشهای سادهتری برای فرایند تولید مواد موردنیاز این باتریها را پیدا کرده است. همانطور که میدانید هزینههای تولید بالای باتریهای حالتجامد (۳ تا ۴ برابر بیشتر از باتریهای لیتیوم یونی) یکی از چالشهای بزرگ این برند بوده است. یکی از مدیران ارشد تویوتا میگوید باتری موردبحث توان پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتر را فراهم میکند و میتوان آن را در ۱۰ دقیقه یا حتی کمتر شارژ کرد.
نقش مهم در استراتژی برقی سازی محصولات
درحالیکه اکثر خودروسازان بزرگ همچون جنرال موتورز، هیوندای، فورد، فولکسواگن و… استراتژیهای مهمی در زمینه برقی سازی محصولات خود ترسیم کردهاند اما تویوتا یکی از معدود برندهایی است که از نظر ارائه چنین خودروهایی در ردههای پایین قرار دارد؛ اما ژاپنیها به دنبال ارائه سبد محصولاتی متنوع شامل مدلهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی، هیدروژنی و برقی بودند. البته با وجود تیم مدیریتی جدید، تویوتا برنامههای متفاوتی را اعلام کرده است که مهمترین بخش آن توسعه باتریهای حالتجامد برای کاهش هزینهها و افزایش شعاع حرکتی خودروهاست. با هدف فروش ۱.۵ میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۲۶ و ۳.۵ میلیون تا سال ۲۰۳۰، به وضوح مشخص است که نسل بعدی باتریها نقش مهمی در تحقق اهداف این خودروساز خواهند داشت.
احتمال شکست دادن تسلا
اخیراً ارزش تسلا از ۸۴۰ میلیارد دلار عبور کرد و تسلط این برند بر بازار برقیها را تثبیت نمود. تاکنون استارت آپ های زیادی با هدف شکست تسلا تأسیس شدهاند اما اکثر آنها از بازار کنار رفتهاند هرچند اگر تکنولوژی جدید تویوتا بتواند انتظارات را برآورده کند شاید تسلا با خطری جدی مواجه شود. ژاپنیها قول تولید این باتریها را توان پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتر را دادهاند و حتی میگویند احتمال تولید نسخههایی از آن با توان پیمایش ۱۵۰۰ کیلومتر نیز وجود خواهد داشت.
برنامه برای کاهش قیمت
یکی از دلایل قیمت بالای خودروهای برقی به باتری آنها مربوط میشود که میتوانند تا ۲۰ هزار دلار نیز قیمت داشته باشند. دلیل این کار هزینههای بالای استخراج مواد موردنیاز تولید باتریهای لیتیوم یونی است. خودروسازان برای ارائه توان پیمایش مناسب مجبور هستند از باتریهای بزرگتر و گرانتر استفاده کنند اما تویوتا میخواهد با تکنولوژی خود هزینهها را کاهش دهد. یکی از این برنامهها روشهای تولید سادهتر است. ژاپنیها امیدوار هستند هزینههای تولید باتریهای حالتجامد را به حد نمونههای لیتیوم یونی برسانند.
ایمنی بالاتر
اگرچه باتریهای لیتیوم یونی ریسک انفجار پایینی دارند اما قبلاً شاهد آتشسوزی آنها بودهایم. همچنین الکترولیت مایع بکار رفته در این باتریها سمی و قابل اشتعال است. در صورت وجود دمای بالا این الکترولیت آتش میگیرد و زنجیرهای از واکنشها را به راه میاندازد که در نهایت منجر به آتشسوزی وسیع میشود. در مقابل باید به باتری جدید تویوتا اشاره کنیم که پایداری گرمایی بالایی دارد و ریسکهای قبلی را از بین میبرد.
نقاط ضعف باتریهای حالتجامد
اگرچه باتریهای لیتیوم یونی محدودیتهایی دارند اما این تکنولوژی در طول این سالها بهبود یافته است. باتریهای حالتجامد اما در اول راه هستند و چالشهایی وجود دارد. از طرفی روشهای بازیافت باتریهای لیتیوم یونی پیشرفت کرده است اما این موضوع درباره نمونههای حالتجامد صدق نمیکند. چالش دیگر باتریهای جدید موردبحث شکلگیری دندریت است. دندریتها مشابه شاخههای درخت کوچکی هستند که داخل باتری شکل گرفته و گسترش مییابند. این اشکال طبیعی میتوانند پلی بین الکترودهای باتری باشند که باعث ایجاد اتصال کوتاه و کاهش طول عمر باتری میشود. چالش بعدی به هزینههای تولید بالا مربوط میشود چراکه باتریهای حالتجامد نیازمند استخراج فلزات نایاب هستند، فلزاتی که قیمت بالاتری دارند.
عجله نکنید!
تویوتا خودروسازی است که قدمهای خود را حسابشده برمیدارد و هیچچیزی را با بزرگنمایی بیان نمیکند. به همین خاطر بود که یکی از مدیران ارشد این برند اظهار داشت سه سال پیش مشکلات دوام باتریهای حالتجامد را حل کرده اما آن را اعلام عمومی نکرده است. البته باید گفت این تکنولوژی پیچیدگی زیادی دارد و هنوز در مراحل اولیه توسعه است بنابراین نباید به این زودیها منتظر دیدن آن در خیابانها بود. درصورتیکه باتری حالتجامد تویوتا به مرحله نهایی تولید انبوه برسد میتوان انتظار وقوع تحولی اساسی در حملونقل برقی را داشت.
نشناسی بهتره
۱۱ مرداد ۱۴۰۲الان کاربر تسلا هجوم میبره جاپونی هارو مسخره میکنم🙄
ینی این کاربر تسلا باعث تنفر همه از خود تسلا شده
Car love
۱۱ مرداد ۱۴۰۲دودوتا میتونه تا ۲۰۰۰۰۰۰ کیلومتر هم پیمایش داشته باشه،با استراتژی دوبله سوبله چوبله کردن برد واقعی و برد اعلامی !
همونطور که برد ۲۰۰ کیلومتری رو گفت ۴۰۰ کیلومتر و تو تستا گندش دراومد! برند چینی رده دهم هم این حرکتو نزد 😂
حالا چرخو بزار سرجاش بعد به برد ۳۰۰ کیلومتر برس و بعد حالا از برد بگو،از شدت ناراحتی رتبه فروش ۲۹ بنده خداها توهمی شدن😂
TRD PRO
۱۱ مرداد ۱۴۰۲«تویوتا خودروسازی است که قدمهای خود را حسابشده برمیدارد و هیچچیزی را با بزرگنمایی بیان نمیکند»
«درصورتیکه باتری حالتجامد تویوتا به مرحله نهایی تولید انبوه برسد میتوان انتظار وقوع تحولی اساسی در حملونقل برقی را داشت.»
کاملا طبیعیه که فشار بخوری . این روزا ، روزای سختی بودن برات . اون از IIHS و افتضاخی که بار آوردی ، اون از توقف تولید استینگر و g70 که اون همه ادعا میکردین و جایزه گرفتناشون . اون از شکایت گروهی خریداران از هیوندای بابت مشکل کابل شارژ و تبلیغات دروغی و اون از تو یونجه ها رفتن خودروی مثلا پرفورمنس و اون از سانتافه که عقبش کپی مینی بوس بود و …
حالا هم به ترول و اسپم ادامه بده . خدا قوت .
بهنام
۱۱ مرداد ۱۴۰۲هفته ی پیش یه پیج خودرویی تو کشور عکس اسپورتیج که آتیش گرفته بود منتشر کرد و گفت داخل محفظه ی موتور کلا سوخت کسی آشنا داره لوازم بخریم ازش ؟ جدی
حالا تو میای از تویوتا که تو سنگ و سیل و شن و دریا و رود و باتلاق بیش از شصت ساله دارن رد میشن و آخ نمیگن میکی چرخش در میره ؟😂 اخه بدبختی هم حدی داره . تو اگه آلمانی فن یا آمریکایی فن بودی باز یه چیزی ، آخه کره ای فن بیاد به تویوتا تیکه بندازه اونم سر دوام و کیفیت ؟ 😂😂😂
Joker
۱۱ مرداد ۱۴۰۲موندم چرا رو سوخت مصنوعی کار نمیکنن،به نظر شما با این پیشرفت تکنولوژی بشر که تلسکوپ جیمز وب رو ساخته و پیداش جهان هستی رو رصد میکنه هنوز توان اینو نداره یه سوخت ارزون و پاک مصنوعی واسه جایگزین کردن با سوخت فسیلی به صورت انبوه تولید کنه که نیاز به این همه زیرساخت و دنگ و فنگ نباشه؟! جواب سادست،نمیخوان که بشه،این خودروهای به ظاهر پاک الکتریکی نه تنها مصرف سوخت های فسیلی رو کاهش نمیدن بلکه چندین برابر هم میکنن،حالا دیگه آلودگی باتری ها در درازمدت و استهلاک بالاتر به دلیل وزن بالاتر خودروهای الکتریکی که در نهایت مصرفت سوخت فسیلی رو در نیروگاه ها بالاتر میبره بماند که قدرت و قیمت نفت رو در آینده بالاتر هم میبره…خدا میدونه چه نقشه ای این فراماسونا واسه بشر دو پا کشیدن با این اسباب بازیا و طرفدارای تینیجشون…
مازیار
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ممکنه سوخت مصنوعی هم به جایی برسه (البته شخصا احتمالش رو صفر میدونم) اما موضوع اینه که در حال حاضر یه جایگزین “دست به نقد” لازمه چون خودرو بزرگترین صنعت جهانه و به همین ترتیب بزرگترین تقاضا براش در جریانه و هرچی که باشه باید خیلی سریع و بی دردسر مورد استفاده قرار بگیره و در دسترس تر از برق فعلا چیزی نیست.
البته که مشکلات خودش رو هم داره اما با وجود همین مشکلات هم در حال حاضر با توجه به شرایط موجود بهترین گزینه یا تنها گزینه کاربردی هست
phonix
۱۱ مرداد ۱۴۰۲جیمز وب یدونه هست و اصلا هم براش سود دهی اقتصادی ملاک نیست میلیارد ها دلار با ریسک اینکه ممکنه یه شی معلق تو فضا بهش بزنه و از هم بپاشه به فضا فرستاده شده وگرنه بشر توان تولید طلا از پتاسیم و تبدیل زغال سنگ به الماسو سال ها هست که داره ولی همچنان داره توی معادن دنبالشون میگرده .
هرچیزو نباید مقایسه کرد
Killer
۱۱ مرداد ۱۴۰۲داستان ۳ چرخه ها فرق داره
مهم نیست بردش چقدره مهم اینه که زیر ده کیلومتر چرخش در میره و باز سهامشون میریزه
سنگ بزرگ نشانه نزدن،فعلا باید تیله بازی کنن و توی کلاسای اموزشی تسلا و جی ام شرکت کنن و التماس کنن ترم بعدم بزارن واسشون
محمد
۱۱ مرداد ۱۴۰۲وقتی این باتری به تولید انبوه برسه و مشکلاتش حل بشه روز مرگ احتراقی ها خواهد بود ، زمان شارژش تقریباً مثل بنزین زدنه و بردش حتی از ماشین های بنزینی هم بیشتره ، به اینا مزایایی مثل عدم نیاز به پمپ بنزین رفتن ، تعویض روغن ، فیلتر ، لنت و عدم نیاز به سرویس های مرسوم مثل ماشین های احتراقی واقعا ماشین هایی که با این فناوری تولید میشن رو جذاب میکنه ، در آینده اگر عمری بود و این ماشین ها اومد و تونستیم بخریم خودم به شخصه به جز ماسل کار ها سوپر اسپرت و هایپرکار های بنزینی عمرا دلم برای ماشین های احتراقی معمولی تنگ بشه
ف.م
۱۱ مرداد ۱۴۰۲حق گفتی دمت گرم
amirmohammad
۱۱ مرداد ۱۴۰۲مشکل تویوتا تو بحث الکتریکی یکی دوتا نیست.برد کم یکی از مشکلاتشه.تا سال 2026 که این باتری عملیاتی بشه (بر فرض) بقیه برند ها هم امکانش زیاده که به این برد با این تکنولوژی برسن چون اینطور نیست که بگن الان به برد 500 رسیدم و بسه و دیگه ول کنیم تحقیق و توسعه رو.تویوتا سر bz4x اعتبار از دست داد.کار سختی داره برای برگردوندنش و شاخه لوکسش هم وضعیتش بدتره فعلا
بهزاد
۱۱ مرداد ۱۴۰۲دوست گرامی کدام برندها روی توسعه باتری جامد کار میکنند؟
باتری فقط یک بخش ماجراست و الان خودروهایی که توان پیمایش هم سطح bz4x دارند تعدادشون کم نیست و برندهایی که اعدادی را اعلام کردن به ۶۰ درصد چیزی که گفتن هم نرسیدن.
شاخه لوکسش چجوری وضعیتش بدتره؟
Amirmohammad
۱۲ مرداد ۱۴۰۲بهزاد
مطلبی که پدال چند وقت پیش گذاشت راجع به شاخه لوکسش رو بخون،البته دیدیش ولی خودت رو میخوای گول بزنی
بهزاد
۱۲ مرداد ۱۴۰۲چیزی میخوای بگی با چند جمله ی کلی خلاصه نکن.
ما از شما جزئیات خواستیم و شما مثل همه ی دفعات قبلی شانه خالی میکنی.
الان میگی دیگران یا رقبا میان و باتری جامد میسازن اما دقیق نمیگی کدام رقبا؟
الان بعد از آمارگیری از شرایط شارژ و طی مسافت خودروهای تسلا که ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از اعلام کمپانی رفتن از نظر شما آبرو ریزی نیست یا اعتبارش از دست نرفته؟!؟!؟!
چندتا از مشکلاتش بگو ببینیم چیه؟
TRD PRO
۱۱ مرداد ۱۴۰۲گفتی «تویوتا سر bz4x اعتبار از دست داد.کار سختی داره برای برگردوندنش» …
۱ – پرفروش ترین خودروساز دنیا با آمار فروش تقریبا ۱۰ و نیم میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱
۲ – شهرت تویوتا در دوام و سرسختی و کم خرجی در شرایط مختلف
۳ – برند شماره یک ژاپن و خاورمیانه و استرالیا و آفریقا
۴ – برند دوم در چین و آمریکا و کانادا با اون همه تنوع بازار
۵ – سابقهی خودرو سازی یه صورت رسمی از سال ۱۹۳۵ ( در حدود ۹۰ سال سابقه تولید خودرو ) و …
یا نمیدونی اعتبار چیه یا به نفعته که چشمتو به روی حقیقت ببندی .
Amirmohammad
۱۲ مرداد ۱۴۰۲TRD
اعتبار از دست رفتن یعنی وارد یه حوزه بشی و اولین محصولت تماما ایراد باشه و برگرده نمایندگی اونم در حالی که رقبا به شدت دارن پیشرفت میکنن،فروش تو فلان کشور و اینا ارزشی نداره تو این موضوع،میبینی که نتونست باعث افزایش فروش bz4x بشه طبق امار
تو هم الکی اینقدر کل زندگیتو نزار اینجا،صبح تا شب و شب تا صبح میای تو کامنتا میگردی ببینی اگه کسی نقدی کرده به ژاپن بیای ۱۰۰ خط جواب بدی (همش هم اشتباه و بی منطق و امار غلط).کاملا شبیه یکی از کاربرها هست این خصوصیات رفتاری
جای تلاش شبانه روزی توی دنیای واقعی تلاش انشالله تویوتا بخری اصلا شاید دیدی خوشت نیومد ازش
phonix
۱۱ مرداد ۱۴۰۲موج تبلیغاتی تویوتا :
نیومده داره پدر مارو در میاره بس عزیز فهمیدیم داری باتری جامد توسعه میدی
سالار فصل
۱۱ مرداد ۱۴۰۲اکثر برقی ساز ها تازه در سال 2026 شایذ به سود دهی برسند ئ در آن سال با معرفی محصولات تویوتا آنچنان ضرری متحمل میشوند که شاید حتی چندین کمپانی بزرگ ورشکست شوند
BMW
۱۱ مرداد ۱۴۰۲نیاز نیست بخواییم چیزی درباره باتری تویوتا بدونیم وقتی اسمشو میشنویم شرف به صد تا تسلا کویر خاک داره😂
Elmiraj
۱۱ مرداد ۱۴۰۲اول قرار بود ۲۰۲۴ به تولید انبوه برسونه ، ولی چند وقتیه شده ۲۰۲۸….!!!
تا اون سال چگالی سلول های ۴۶۸۰ تسلا از ۵۰۰ وات بر کیلوگرم هم فراتر رفته…
با دوام ۲ میلیون مایل…
تازه اگه اون سال هم برد اعلامی و عملکرد واقعی مثل داستان BZ4X نباشه…
سید
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ماشین زمان داری میگی دوام خودرو برقی قراره 2 میلیون مایل بشه!
مازیار
۱۱ مرداد ۱۴۰۲داداش تسلافن به هر چی اعتراض کنه دیگه به بد قولی که نباید اعتراض کنه😄
Elmiraj
۱۱ مرداد ۱۴۰۲نکته اینجاست که فن های این برند روزی پنجاه بار به برنامه ریزی های دقیق ، تعهد به مشتری ، اطمینان بالا و….. می بالن…
کیان
۱۱ مرداد ۱۴۰۲اقا این وانت تسلا کی قراره تولید بشه ؟ تا کی میخوان وانت تسلا رو مثه ایران خودرو و سایپا بفروشن ؟!
slr300
۱۱ مرداد ۱۴۰۲همونی که پروف گذاشتین اول قرار بود ۲۰۲۰ بیاد ولی هر سال ماسک عقب انداخت و هنوز هم تولید انبوه نشده
بهزاد
۱۲ مرداد ۱۴۰۲مهنتس المیراژ الان تسلا رفته سراغ باتری ۵۰ کیلوواتی یا نزدیک استفاده از این ظرفیته اونم نوع سطح پایین چینی بعد شما انتظار داری تسلا از باتری های نسل جدید استفاده کنه!
باتری ۴۶۸۰ مربوط به تامین کننده هاشه و ارتباطی با تسلا نداره .
باتری جامد در فاز اولیه به صورت جامع در همه ی محصولات استفاده نمیشه چون هزینه ها هنوز بالاست و تویوتا از باتری های ارزان فسفات آهن هم استفاده خواهد کرد تا زمانی که باتری های جامد تولید انبوه و ارزان سازی بشه.
تنها کسی که از پیشرفت خودروهای برقی ناراحته المیراژه چون تمام آرزوهاش تخریب میشه.
Elmiraj
۱۲ مرداد ۱۴۰۲((باتری ۴۶۸۰ مربوط به تامین کننده هاشه و ارتباطی با تسلا نداره ))
😂😂😂😂
پس تسلا الان در دو کارخانه Kato road و گیگافاکتوری تگزاس در حال تولید پشمک حاج عبدالله هست 😂
بهزاد
۱۲ مرداد ۱۴۰۲عموی مهربون اون چیزی که داره تولید میکنه که ظرفیتش برای تولید پک باتری ۱۰ هزار خودرو جوابگو هست و با اسم ۴۶۸۰ روانه شده به اهدافی که میخواست نتنها نرسیده بلکه یک عقب گرد هم بوده؛
TroyTeslike has calculated the energy density of the 4680 battery used in a small number of current standard range Model Y models in the US to be 13% lower than the 2170 battery commonly used by Tesla around the world
حتی از باتری های قدیمی پاناسونیک ۱۳ درصد چگالی انرژی کمتری داره و بماند که با مشکلات گرمایش بیشتر دست و پنجه نرم میکنه.
وقتی بعد از ادعا که فلان میکنیم و بهمان آخر سر باز هم میره سراغ تامین کننده های شرقی؛
Tesla has tapped China’s Ningbo Ronbay New Energy (688005.SS) and Suzhou Dongshan Precision Manufacturing (002384.SZ) to help trim materials costs as it ramps up production of 4680 battery cells in the United States, according to the sources, who asked not to be named.
دو شرکت کره ای و چینی بعد از تحقیقات گسترده نسل جدید باتری های تسلا قراره کمکش کنند.
به قول یکی از تحلیلگران صنعت باتری تسلا میخواد با کاهش هزینه عملکرد باتری هارو بالا ببره اما علم شیمی و فیزیک را نمیشه همینجوری دور زد چون کارایی بالا مستلزم استفاده از مواد بهتر و با کیفیت تره و افزایش کارایی هزینه داره.
مشکل شما اینجاست درک درستی از تامین کننده ها ندارید و نمیبینید شرق آسیا محور اصلی تامین متریال خودروهای برقی آینده ست و این مزیت به تولید خودروهای خودشان هم نفوذ میکنه و رقابت با اونها بسیار سخته.
همین الان با این موج جدید شرکت خیلی زود دست به کار شدن تا روند اتوماسیون تولید خودروهای برقیشون را بروزرسانی کنند و سراغ تامین کننده های میرن که با این موج هماهنگند و در آخرین اقدام شرکت vw به سراغ fanu ژاپن رفته و ۱۳۰۰ ربات مخصوص تولید خودروهای برقی سفارش داده؛
https://www.auto-innovations.net/news/60657-fanuc-delivers-1300-robots-to-volkswagen-group
حقیقتا شما از ۲۰۱۹ به بعد قفلی زدی و این تغییرات را نمیبینی و هر مزیتی که بوجود میاد دیگران هم به دنبالش میرن و هیچ شرکتی نمیتونه تا ابد پیشرو باشه.
محمد
۱۱ مرداد ۱۴۰۲با این مساحت کشور های اروپایی و خود ژاپن فکر کنم بدون دریافت شارژ،دو سه بار بیان و برن!
مثلاً از لندن به لیورپول ۳۰۰ کیلومتر به بالا راه هست.
M@M@DRZ911
۱۱ مرداد ۱۴۰۲از صبح منتظر خبر معرفی پورشه ۹۱۱ st هستم .
حسین
۱۳ مرداد ۱۴۰۲تویوتا صرفا داره زمان میخره. جالبه که تویوتا همین خبر درباره تکنولوژی باتری حالت جامدش رو اولین بار سال 2017 اعلام کرده و قول داده تا سال 2020 عرضه تجاری میکنه ! چطور ممکنه خودروسازی که اصلا خودروی تمام برقی جایی در تولیداتش نداره همچین ادعای پوچی داشته باشه؟ جواب ساده ست: زمان خریدن و جلب توجه سهامدارها و مشتریان
خبر ادعاهای پوچ تویوتا در سال 2017 در وبسایت فوربس: https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/07/25/ultrafast-charging-solid-state-ev-batteries-around-the-corner-toyota-confirms/?sh=124bb8344bb0
بهزاد
۱۳ مرداد ۱۴۰۲پسر جون شما تو متن میبینی که گفته شده تویوتا چند سال پیش مشکل باتری جامد را حل کرده و بحث ساده سازی و کاهش هزینه هاست و زمانبره.
یکم از منطقتون یاری بجویید.
شما با صبوری میتونی دو سه سال دیگه حداقل ۷ الی ۸ مدل برقی از این شرکت ببینی.
زمان نمیخره بلکه در زمان درست وارد میشه و سالهاست مشغول توسعه و تحقیقه.