تویوتا

بررسی پیشرانه 6 سیلندر 1GR-FE تویوتا؛ بادوام و کارا!

پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری 1GR-FE تویوتا در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد و در طیف وسیعی از محصولات این برند به کار رفت.

این نیروگاه آهنین را می‌توان در دل بسیاری از شاسی بلندها، وانت پیکاپ ها و محصولات پرفورمنس تویوتا دید. پیشرانه 1GR-FE به خاطر قابلیت اطمینان، دوام و پرفورمنس قابل‌توجه شناخته شده است و تعهد ژاپنی‌ها به پیشرفت فنی و کیفیت بالا را نشان می‌دهد. در ادامه می‌خواهیم به بررسی کامل پیشرانه موردبحث بپردازیم پس همراه ما باشید.

پیشرانه 1GR-FE اولین بار در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد و یک قدم رو به جلوی بزرگ از نظر تکنولوژی پیشرانه تویوتا بود. این نیروگاه آهنین به عنوان بخشی از خانواده پیشرانه‌های GR توسعه یافت و پیشرفت‌های چشمگیری از جمله بلوک پیشرانه آلومینیومی و طراحی میل‌سوپاپ‌های DOHC در آن دیده می‌شد. این پیشرانه همچنین به خاطر استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید این تکنولوژی باعث بهینه‌سازی زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها می‌شود که نتیجه آن بهبود پرفورمنس و مصرف سوخت خواهد بود.

با نسبت تراکم حدود ۱۰ به ۱، پیشرانه 1GR-FE تویوتا قدرت مناسب خودروهای بزرگ و پرفورمنس را ارائه می‌کند. بسته به مدل مورد استفاده و سال تولید، قدرت پیشرانه موردبحث کاملاً متنوع است به گونه‌ای که نسخه‌های اولیه 1GR-FE حدود ۲۳۶ اسب بخار قدرت داشته‌اند درحالی‌که خروجی آن در ادامه به ۲۷۰ اسب بخار نیز رسیده است. تویوتا از این پیشرانه در محصولاتی همچون ۴ رانر، تاکوما، توندرا، اف جی کروزر و لندکروزر پرادو استفاده کرده است. همچنین برخی مدل‌های جهانی از جمله هایلوکس و فورچونر پذیرای پیشرانه 1GR-FE بوده‌اند.

تویوتا بی‌وقفه اقدام به ارتقای پیشرانه موردبحث کرد تا آن را از نظر استانداردهای آلایندگی و انتظارات عملکردی به‌روز کند. استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون VVT-i و دوال VVT-i که زمان‌بندی سوپاپ در میل‌سوپاپ‌های ورودی و خروجی را کنترل می‌کند باعث بهبود پرفورمنس و درعین‌حال کاهش مصرف سوخت و آلایندگی شد. همچنین برخی نسخه‌های این پیشرانه از سیستم القای کنترل آکوستیک استفاده کردند که باعث بهینه‌سازی قدرت و گشتاور تولیدی در تمامی دورها شد.

یکی از بهترین ویژگی‌های پیشرانه 1GR-FE تویوتا را می‌توان قابلیت اطمینان آن دانست. برای افزایش طول عمر این پیشرانه سرویس‌های دوره‌ای و نگهداری لازم کلیدی است. برای مثال زنجیر تایم پیشرانه در مقایسه با تسمه تایم‌های عادی استهلاک و سرویس کمتری دارد. توجه عادی به این پیشرانه و سرویس و تعویض روغن آن باعث کارکرد چند ده هزار کیلومتری خواهد شد. اگرچه برخی نگرانی‌ها درباره تأثیرات زیست‌محیطی این پیشرانه وجود داشت اما تویوتا تأکید کرد پیشرانه 1GR-FE بالاترین استانداردهای آلایندگی را رعایت می‌کند. تکنیک‌هایی همچون گردش مجدد گازهای خروجی و سیستم تزریق سوخت پیشرانه در مدل‌های بعدی بکار رفتند تا میزان کربن تولیدی را کاهش دهند.

در خاتمه باید گفت پیشرانه موردبحث تعهد تویوتا به پیشرفت مهندسی، توازن بین پرفورمنس، قابلیت اطمینان و راندمان بالا را نشان می‌دهد. این نیروگاه آهنین در طیف گسترده‌ای از خودروها بکار رفته و انعطاف بالایی دارد. تلاش‌های تویوتا برای کاهش آلایندگی و حفظ محیط‌زیست نیز قابل‌تحسین است. باید گفت این پیشرانه هنوز در خط تولید قرار دارد و به‌روزرسانی‌هایی روی آن اعمال‌ شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    ای جان

    موافقم 39
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      به‌به
      به‌به
      به‌به
      به‌به
      موتوری از میان همه خوبان تویوتا که فقط نفس‌کِش میطلبه ، رودستش نیست و نمیاد تو دنیا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      کره‌مربا‌ها قربونت برن که همه دارن از دم یاتاق میزنن😂🤦‍♂️

      موافقم 34
      مخالفم 17
    2. Mehdi

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      این موتور رو خودم تجربه اش رو دارم این موتور و موتور هایی که میگم دیگه قابل اعتماد ترین و بادوام ترین و بهترین موتور های جهان هستن و در برتری و کیفیت و استقامت و کارایی بالا و مهندسی برتر نمونه ندارن و چند میلیون کیلومتر راحت کار میکنند و موتور هایی مثل این موتور ها و شرکت های سازنده شون که بهترین موتور هارا میسازند ازجمله موتور های برتر سری ال اس جنرال موتورز آمریکا یی مثل LS1 و موتور OM617 مرسدس بنز در میون اروپایی ها و سری ۳۰۰ فورد که به موتور نامیرا و بدونمرگ مشهور بود هست واز بادوام ترین و قابل اعتماد ترین موتور های جهان هستن و رودستشون نیستو نمیاد از شرکتهایی که بهترین موتور ها را می‌سازند و واقعا چند میلیون کیلومتر راحت کار میدن با بهترین کارایی و کیفیت و استقامت بالا و برتر که در جهان نمونه ندارن و به سختی مثلشون پیدا میشه

      موافقم 41
      مخالفم 2
  2. ممد ژانگولر

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    حال آدم بد میشه موتور شلوغ میبینه . باز موتورهای فراری و لامبو و دوج و کونیگزگ و بوگاتی و پاگانی و مرسدس amg و آمریکن ماسلهای قدیمی …. میبینی کیف میکنی از طراحی و زیباییش .

    موافقم 5
    مخالفم 76
  3. امین

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (464 ديدگاه)

    اگه پدال این نظر منو انتشار بده ، در مورد این موتور باید بگم فوق العاده قدرتمند و کم استهلاک هست. روی پرادو ۲۰۰۷ یکی از دوستان به چشم دیدم که با کارکرد پانصد هزار کیلومتر ، هنوز موتور تعمیر نشده بود .البته نگهداری صحیح هم انجام شده بود

    موافقم 55
    مخالفم 4
  4. .DOT

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احسنت به تویوتا . شهرت و اعتباری که داره واقعا برازندشه . انجینای خوب کم نداره تویوتا مخصوصا اون ۸ سیلندر افسانه ای (1uz-fe) که تو ls400 استفاده میشد.
    به راحتی با بعضی انجینای تویوتا میشه ۱ میلیون مایل رو زد ‌.
    کاش در کشور ما هم مثل کشورای منطقه ، مردم ضعیف و متوسط بتونن تویوتا و سایر ژاپنی ها رو بخرن . نه این که کمری و کرولا و راو۴ و … مختص افراد ثروتمند باشه .

    موافقم 57
    مخالفم 4
  5. P

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    چیزی نمیشه گفت واقعا ، بادوام و بدون دردسر و با پرفرمنس عالی ، چی بهتر از این میتونه باشه دیگه

    موافقم 52
    مخالفم 5
    1. اصالت یعنی چین

      ۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (21 ديدگاه)

      بنده فکر میکردم تویوتا بهترین پیشرانه هارا میسازد تا با محصولات معظم چری کبیر آشنا شدم

      موافقم 5
      مخالفم 72
      1. Puya

        ۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (8 ديدگاه)

        فقط با نادیده گرفتن بعضی کامنت ها میشه از این ترول ها جلوگیری کرد. هرچی بیشتر جوابشونو بدیم بیشتر میبینیمشون 😅

        موافقم 23
        مخالفم 1
  6. yaghoub

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    متأسفانه خودروهای برقی مانع از توسعه انجین های درون سوز میشن .

    موافقم 15
    مخالفم 3
  7. JaMsHiD

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    هنوز که هنوزه توی سینه فوررانر و توی بعضی از مدل های هایلوکس و لندکروزر و پرادو و سری ۷۰ استفاده میشه و چقدر هم استقامت و دوام بالایی داره

    موافقم 24
    مخالفم 4
  8. H2

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    تعهد تویوتا به پیشرفت مهندسی، توازن بین پرفورمنس، قابلیت اطمینان و راندمان بالا

    یه پکیج کامل

    موافقم 18
    مخالفم 3
  9. حسین

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    به جای کنار گذاشتن خودروهای احتراقی و جایگزینی آنها با خودروهای برقی میشود سوخت مورد استفاده در این خودروها را جایگزین کرد.
    به نظرم اتانول گزینه ی خیلی خوبی میتونه باشه

    موافقم 20
    مخالفم 2
  10. مهراد

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (862 ديدگاه)

    فقط کساییکه ماشین ژاپنی دارن یا داشتن ( چه قدیمی ، چه جدید ) میفهمن این موتور چه جواهریه

    دوام و کیفیت و طراحی ای که در استقامت نمونه نداره

    موافقم 31
    مخالفم 5
  11. P

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    کسی میدونه تصویر اول مقاله کدوم موتور هست ؟ موتور مورد بحث که نیست ، اگه کسی میدونه اعلام کنه لطفا

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. R@min

      ۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2051 ديدگاه)

      همون 1GR-FE شش سیلندره، ماشین هم FJ cruiser هست. همه تصاویر مقاله یه موتوره.

      موافقم 11
      مخالفم 4
    2. حمید

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عکس اول تیتراژ یه موتور ده سیلندر خورجینیه،نوشته روی قاب میل سوپاپ الکیه،

      موافقم 3
      مخالفم 1
  12. مجتبی .

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    من امکان استفاده از رقبای آمریکایی واروپایی این ماشینو نداشتم اما با پرادو ۲۰۰۷ چندبار سرمعدن رفتم درشهر جاده وآفرود خیلی راحت بود وبعد از ساعتها حرکت درمسیرهای متفاوت خستگی کمی داشتیم.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  13. Absurd Hero

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    تویوتا از نظر دوام و قابلیت اطمینان حتی از بقیه ژاپنی ها هم یه سر و گردن بالاتره چه برسه به تتا موتورز

    موافقم 16
  14. من

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دقیقا اینا چه ربطی به ما داره مگه قراره روی خودروهامون از این موتورها بزارن یا قراره خودروش رو‌وارد کنن که کسی بدونه چه خصوصیاتی داره همون موتور آونجر اینارو بس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا