تویوتا

داستان 1UZ تویوتا؛ جذاب‌ترین موتور 8 سیلندر ژاپنی

پیشرانه 1UZ-FE تویوتا به دلیل ویژگی‌های مهندسی سطح بالا، جزو مطمئن‌ترین نیروگاه‌های ۸ سیلندر دنیا است. این موتور از سری UZ بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ تولید شد.
پیشرانه 1uz-fe تویوتا

اگر از هر فرد علاقه‌مند به دنیای خودرو بپرسید کدام شرکت مطمئن‌ترین خودروهای دنیا را می‌سازد پاسخ مشابهی دریافت خواهید کرد: تویوتا! حجم بسیار زیادی از محصولات دو یا سه دهه پیش این خودروساز ژاپنی هنوز هم در حال سرویس‌دهی هستند و از جمله این خودروها می‌توان به لکسوس LS400 اشاره کرد، سدانی اسطوره‌ای که به یکی از مطمئن‌ترین پیشرانه‌های ۸ سیلندر دنیا مجهز بوده است.

دومین پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی تولیدی تویوتا محصول پروژه‌ای فوق سری با کد F1 بود که فرایند توسعه آن در سال ۱۹۸۳ شروع شد. البته نباید تصور کرد این پیشرانه ارتباطی با مسابقات فرمول یک مشهور داشته است چراکه حرف و عدد F1 در واقع مخفف عبارت Flagship number 1 بوده و هدف از تولید چنین پیشرانه‌ای نیز نصب در سدانی لوکس بود تا بتواند با محصولات پرچم‌دار رقبایی همچون بی ام و، مرسدس بنز و یا کادیلاک رقابت کند. مسئول این پروژه‌ ایجی تویودا رئیس مشهور کمپانی بود که ضرب‌الاجل یا محدودیت بودجه‌ای در نظر نگرفت و به همین خاطر F1 را می‌توان یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های تاریخ تویوتا دانست.

در این پروژه ۶۰ طراح، ۱۴۰۰ مهندس، ۲۳۰۰ تکنسین و ۲۰۰ عضو دیگر فعالیت داشتند و مسئول هدایت همه آن‌ها نیز مهندس ارشد تویوتا ایچیرو سوزوکی بود. اگر تعداد بسیار زیاد افراد دخیل در پروژه F1 برای تحت تأثیر قرار دادن شما کافی نیست پس باید بدانید نتیجه تلاش‌های این افراد بسیار شگفت‌انگیز بوده است. تویوتا می‌گوید تیم توسعه F1 حدود ۴۵۰ پروتوتایپ وسیله نقلیه و حدود ۹۰۰ پیشرانه آزمایشی را تولید کرده‌اند. پیشرانه 1UZ-FE تویوتا از چهار میل بادامک و ۳۲ سوپاپ بهره می‌برد. تویوتا در آن دوران به خاطر تولید برخی از مطمئن‌ترین و کم‌مصرف‌ترین پیشرانه‌های دنیا شناخته می‌شد و بنابراین این نیروگاه ۸ سیلندر جدید نیز باید از این نظر جزو بهترین‌ها می‌بود. برای دستیابی به چنین اهدافی مهندسان یکی از سخت‌ترین تست‌ها را انجام دادند. این پیشرانه قبل از ورود به خط تولید ۲.۷ میلیون کیلومتر تست‌های واقعی را در سخت‌ترین شرایط پست سر گذاشت. خودروهای پروتوتایپ مجهز به پیشرانه 1UZ-FE تویوتا در هر شرایطی، از جاده‌های یخی شمال اروپا گرفته تا بیابان‌های عربستان مورد آزمایش قرار گرفتند.

در سال ۱۹۸۹ و حدود ۶ سال بعد و صرف ۱ میلیارد برای استارت این پروژه، خودروی لکسوس LS400 معرفی شد. تویوتا با این برند و محصول می‌خواست رقبای هم‌وطن تازه تأسیس خود یعنی آکورا و اینفینیتی را به ویژه در بازار آمریکای شمالی شکست دهد. سدان جدید لکسوس از جدیدترین تکنولوژی‌های آن زمان بهره می‌برد و تمامی تجهیزات رفاهی قابل‌تصور را ارائه می‌کرد. LS400 درعین‌حال ارزان‌تر از بی ام و سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس بود. از طرف دیگر شاهد تولید خودرویی با سر و صدای کمتر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت بهتر نسبت به رقبا بودیم که همه این ویژگی‌ها به لطف پیشرانه شگفت‌انگیز 1UZ-FE به دست آمده بود.

این پیشرانه تمام آلومینیومی جایگزینی برای پیشرانه ۴ لیتری قبلی محسوب می‌شود و همانند تمامی نیروگاه‌های مشهور تویوتا، بلوک آن تقویت شده تا از نظر قابلیت اطمینان بدرخشد. مهندسان ژاپنی میل‌لنگ فولادی فورج کاری شده را نیز در نظر گرفتند که ویژگی‌های برجسته‌ای داشت. یاتاقان‌های مستحکم نیز با پیستون‌های بسیار مطمئن همکاری می‌کردند تا حداقل اصطکاک و اتلاف انرژی و درعین‌حال روان کاری بهینه وجود داشته باشد. برخلاف بلوک بکار رفته در نسخه مسابقه‌ای از این پیشرانه، سر سیلندرها با در نظر گرفتن مصرف سوخت مطلوب طراحی شدند و بنابراین خیلی علاقه‌مندان به پرفورمنس را تحت تأثیر قرار ندادند.

پیشرانه 1UZ-FE تویوتا در نسخه اصلی خود نسبت تراکم ۱۰ به ۱ داشت و قدرت و گشتاورش به ۲۵۶ اسب بخار و ۳۵۳ نیوتون متر می‌رسید. البته این نیروگاه آهنین برای مدل سال ۱۹۹۵ ارتقا یافت و مواردی همچون یاتاقان‌ها و پیستون‌ها با متریال سبک‌تر ساخته شدند. همچنین تزریق سوخت متفاوتی در نظر گرفته شد و منیفولد اگزوز نیز ارتقا یافت. نتیجه این تغییرات نسبت تراکم ۱۰.۴ به ۱ و قدرت ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۳۶۵ نیوتون متر بود. دومین بازنگری پیشرانه 1UZ-FE تویوتا در سال ۱۹۹۷ رخ داد یعنی زمانی که تکنولوژی زمان‌بندی سوپاپ متغیر VVT-i به این پیشرانه راه یافت. پیشرانه موردبحث در نسخه نهایی خود ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. اما صرف‌نظر از نسخه مدنظر، قدرت تولیدی پیشرانه تویوتا کاملاً پاسخگوی نیازهای رانندگان بود و از نظر قابلیت اطمینان و نرمی کارکرد نیز فوق‌العاده عمل می‌کرد. در یکی از قسمت‌های تاپ گیر ۱۹۹۰، مجری برنامه لیوانی پر از آب را روی پیشرانه در حال کارکرد درجا قرار داد و آب داخل لیوان اصلاً تکان نخورد. همچنین زمانی که دور پیشرانه به محدوده قرمز رسید آب داخل لیوان اندکی حرکت کرد که حاکی از نرمی فوق‌العاده این پیشرانه بود. پیشرانه 1UZ-FE از نظر قابلیت اطمینان بسیار خوب عمل کرده است. LS400 در لیست‌های کانسومر ریپورتز جزو خودروهایی بوده که به راحتی کارکرد بالای ۳۲۰ هزار کیلومتر را ثبت کرده است. البته در حال حاضر برخی مدل‌ها به کارکردهای بالاتر از ۸۰۰ هزار کیلومتر نیز رسیده‌اند.

پیشرانه 1UZ-FE تویوتا تا سال ۲۰۰۲ تولید شد و در سه نسل تویوتا کراون مجستا، جانشین LS400 در ژاپن بکار رفت. این پیشرانه همچنین در لکسوس SC400 و دو نسل اول GS400 نیز نصب شده است. نیروگاه موردبحث همچنین جزو اولین پیشرانه‌های خودرویی بود که کاربری آن برای هواپیماها توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا تائید شد. به این ترتیب پیشرانه FV2400-2TC توئین توربو با ۳۶۰ اسب بخار قدرت متولد گردید. این پیشرانه با همکاری شرکت همیلتون استاندارد و به منظور نصب در هواپیماهای ملخی چهارنفره طراحی شد هرچند هرگز راهی به خط تولید نیافت اما به‌هرحال قابلیت‌های معماری 1UZ-FE را نشان داد.

نسخه دیگری از آن با نام VT300i نیز در اواخر دهه ۹۰ میلادی تولید شد هرچند کاربری آن در بخش قایق‌ها بود. به لطف انعطاف‌پذیری بسیار بالا، این پیشرانه سرانجام وارد دنیای موتور اسپرت شد و در سینه تویوتا MC8-R قرار گرفت. با وجود دو توربو و قدرت ۶۰۰ اسب بخار، این نسخه از پیشرانه موردبحث در کلاس GT1 حضور یافت هرچند هرگز نتوانست نتایج شایسته‌ای را رقم بزند. البته با وجود شکست در موتور اسپرت، پیشرانه 1UZ-FE همچنان یک شاهکار دنیای مهندسی است و جزو نرم‌ترین و مطمئن‌ترین پیشرانه‌های ۸ سیلندر تاریخ به شمار می‌رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. قنداق

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (758 ديدگاه)

    آقا شاهین ممنون

    یاماها آیا با تویوتا در ساخت 1uz همکاری داشته ؟

    یاماها تجارب ساخت پیشی رانه ها رو در کمک به مثلا تویوتا یا نیسان از کجا کسب کرد ؟

    موافقم 6
    مخالفم 12
    1. NAVID@@98

      ۱۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (928 ديدگاه)

      برای این موتور نه
      نکته دیگه اینکه
      این مطلب نیاز به تکمیل داره چون ناقصه درنتیجه ما اینجا تکمیلش میکنیم و درستشو میگیم چون اصلا این موتور اصلا نیس چون درستش اینه که اینجاجلوتر میگیم که
      اول۱ موتور مطمئن ترین موتور های ۸ سیلندر به بالا جهان دنیا آمریکایی مثل LSX سنگین با بلوک آهنی که از دل موتوراسپورت اومده هست موتور های آمریکایی ۸ سیلندر کلا اروپایی آمریکایی که رکورددار اول۱ این امطمئن ترین مثل هرچیز هستن از قایق بگیرید تا هواپیما کاربرد استفاده کردن و مطمئن ترین موتور ۸ سیلندربه بالارو اینا میسازن بعددیگران چون مثل هرچیز یعنی خدایی خوب اثبات کردن👑🥇
      👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑
      🥇👑🇪🇺🇮🇹🇷🇴🇬🇷🇪🇦🇧🇬🇸🇯🇸🇪🇫🇮🇨🇵🇩🇪🇬🇧🇨🇭🇨🇦🇷🇺🇺🇸🥇👑 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑هستن👑🥇 مثلا تیونینگ میخوای ۸ آمریکایی باشه ولی بازم اصلش ماشینه که خدایی خوبه با ماشین هرکاری میکنی و در عین حال مطمئن ترین ۸ سیلندر به بالاهای جهان دنیا هم اروپاآمریکا زدن مثل موتور های LSX و …. حتی پتانسیل۱ برای انواع کار ها رو هم داره
      تایم درگ ها شون رو با فرمول۱ مقایسه کن حالا تکنولوژی و مهندسی و هنر به بالا خدایی که دیگه چه شود !!!!!!!!!!! یازده ۱۱
      قابل اعتنا فقط اینایی هست که من میگم و گفتم کلاچرا؟! چون آمارای اصلی قابلیت اطمینان و اعتماد و و دوام بالا لیست رکوردداران اول۱ کارکرد های کیلومتر بالا بطور مطلق هستن کههمه هرکدوم هرچیز اول۱ هرکدوم امریکا و اروپا هرچیز اول۱ بودن و هستن همیشه سلطان اول۱ هرچیز اروپا و آمریکا که همه هرکدوم هرچیز اول۱ رکوردداران اول۱ بودن ولوو مرسدس بنز فورد شورلت آئودی و همچنین آمار بیشترین درصد رسیدن به کیلومتر های بالای ۴۰۳ هزار که آمریکایی سوپردیوتی اول۱ ش بودن که اینم کاملا بجاست چون از مشخصات مشخصه اونقدر مقاوم و محکم و قوی ساخته شده که جایی که این ماشینا فقط با همون منشأ ها که من گفتم کار میکنن دیگران به .. میرن پس اعتنای به اعتماد ایناست قابل استنادش ایناست یعنی اونا که من گفتم کلا
      با مطمئین ترین و بهترین موتور های ۸ سیلندر به بالای جهان دنیا جاودانه افسانه ای خدایی ۸ سیلندر به بالا شون اروپاآمریکا که اثبات کردند
      آمار های خوب خدایی رکورد های اول۱ کارکرد های بالا هرکدوم بالای۱ میلیون کیلومتر و بیشترین درصد رسیدن به کیلومتر بالای ۴۰۰ هزار یعنی ۱۱۱۱۰۰۰۰۰ رو شاخ که هردوم مثل هرچیز اول۱ اروپا و آمریکا رکورددار هرچیز اول۱ خوب خدایی مثل هرچیز اول۱ هستن ازجمله مطمئن ترین ۸ سیلندر به بالا های جهان دنیا
      بد اونا هم دو ۲ کره ای نه دبلکه ژاپنی ها دیدیم چینی ها بد هم که هیچ بد۲ یعنی بین اینا هم اون وسطی اون دوتا رو وللش هم نه خودمم دارم ازشونبد اونا هم دو ۲ کره ای نه دبلکه ژاپنی ها دیدیم چینی ها هم که هیچ بد۲
      وقتی میبینیم
      🥇👑
      خدایی خوب👑🥇 هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑
      🥇👑🇪🇺🇮🇹🇷🇴🇬🇷🇪🇦🇺🇦🇧🇬🇸🇯🇸🇪🇫🇮🇨🇵🇩🇪🇬🇧🇨🇦🇷🇺🇺🇸🥇👑 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑هستن👑🥇مثلا تیونینگ میخوای ۸ آمریکایی باشه ولی بازم اصلش ماشینه که خدایی خوبه با ماشین هرکاری میکنی و در عین حال مطمئن ترین ۸ سیلندر به بالاهای جهان دنیا هم اروپاآمریکا زدن مثل موتور های LSX و …. حتی پتانسیل۱ برای انواع کار ها رو هم خدایی داره خوب
      تایم درگ ها شون رو با فرمول۱ مقایسه کن حالا تکنولوژی و مهندسی و هنر به بالا خدایی که دیگه چه شود !!!!!!!!!!! یازده ۱۱

      https://www.slashgear.com/1517011/most-reliable-v8-engines-ever-made/

      اینجا هم مطلب بادوام ترین و قابل اعتماد ترین و مطمئن ترین پیشرانه موتور هایV8 جهان رو میبینیم
      که گفته مطمئن ترین جهان دنیا
      که همونطور که قابل مشاهده هست رکورددار اول۱ مطمئن ترین جهان دنیا موتور های V8 آمریکایی رکورددار اول۱ هستن بالای ۱ یک میلیون مایل کار میکنند و رکورددار اول۱ هستن مطمئن ترین جهان دنیا اینها رو به مطالب بالایی که گفتم اضافه میکنیم
      و نکته مهمش اینه که اینها از هرلحاظ هست یعنی پرفورمنس و اطمینان تیونینگ و تقویت و بهترین کلا از هر لحاظ هستش چون بعضی دسته بندی ها یا لینک لیست ها فقط طبق استفاده عادی یا آمار عادی هستن ولی این که گفتم اصل قابلیت استناد و معتبر و درستش هستش
      البته این موتور این مطلب هم تو لیستشون هستش ولی بعد از اونایی که گفتم بعد از اونهاست که راضی کنندست

      موافقم 5
      مخالفم 39
      1. RAM1500TRX

        ۱۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (220 ديدگاه)

        متن نگاااااااا
        من ک نتونستم بخونم
        فک کنم تو از تویوتا بیشتر زحمت کشیدی

        موافقم 37
      2. Titanium

        ۱۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (76 ديدگاه)

        این تومار نیست کتابه

        موافقم 23
      3. مجید

        ۱۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        فکر کنم ترجمه گوگل هست که این همه پس و پیش نوشته

        موافقم 17
      4. JaMsHiD-B

        ۱۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3090 ديدگاه)

        شاهنامه طهماسبی جلوت لنگ میندازه🗿💔

        موافقم 10
      5. Galant.VR4(JDM)

        ۱۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1353 ديدگاه)

        فاقد اعتبار 👎🏼 به خودت احترام قائل نیستی حداقل برای دیگران باش

        موافقم 9
        مخالفم 1
      6. NAVID@@98

        ۱۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (928 ديدگاه)

        دارای اعتبار 👍🏻 برای خودم احترام قائل هستم و حداکثر برای دیگران هستم

        درست اینه

        موافقم 2
        مخالفم 6
    2. قنداق

      ۱۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (758 ديدگاه)

      این پیشرانه چقدر قیمت داره ؟
      برای دریفت در ایران روی کریسیدا یا gt86 نصب شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1353 ديدگاه)

        داداش قیمت مشخص و یکسانی نداره
        اما دیدم از 90 میلیون تا 200 میلیون معامله میشه موتور گرونیه
        برای افرود هم اکثرا نصب میکنن

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. NAVID@@98

        ۱۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (928 ديدگاه)

        نه تو ایران موتورای دیگه سواپ میکنن این موتور نه تیونینگ ۸ سیلندرایی که گفتیم رو نداره و نه پرفورمنس و آفرود ۸ سیلندرایی که گفتیم رو نداره
        رو کریسیدا و gt86 هم معمولا تو جی زد سواپ میکنن
        برای افرود هم فقط بعضیا تو یو زد سواپ میکنن نه این رو که بازم به پای اونایی که گفتم نمیرسه و کلا
        جهان دنیا سطح بالا هر مورد موتورای گرون تری هم هستن ولی بالای ۳۰۰ میلیون
        کلا برای خدای تیونینگ آفرود V8 های آمریکایی کلا اونا که گفتم درستش اینه

        موافقم 1
        مخالفم 5
  2. ناخدا

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    الان پیام میاد پارازیت میندازه !

    موافقم 15
    مخالفم 4
  3. بهنام

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (912 ديدگاه)

    تویوتا عشقه .

    موافقم 19
    مخالفم 4
  4. کیان

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1501 ديدگاه)

    برای ساخت موتور نهایی 900 مدل ازمایشی ساختن، این تعداد برای بعضی شرکتها برای مجموعه موتورهای تولیدیشون در هر حجمی هنوزم قفله

    موافقم 22
    مخالفم 7
  5. JaMsHiD-B

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3090 ديدگاه)

    ۲.۷ میلیون کیلومتر تست !

    موافقم 22
    مخالفم 4
  6. Taha Ayoobi

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4858 ديدگاه)

    واقعا بی نظیره
    هیچ حرفی باقی نمیذاره.

    موافقم 15
    مخالفم 4
  7. Titanium

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    عاشق طراحی های قبل ۲۰۰۰ هستم

    موافقم 10
  8. javad-bmw

    ۱۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (230 ديدگاه)

    دلیل اینکه تویوتا ، تویوتا شد ، همین سَبک ساختن چیزی بدون در نظر گرفتن هزینه و زمان هست که نتیجه همیشه بی نظیر میشه ، همین موضوع برای ساخت LFA هم صدق میکنه.
    پیشنهاد میکنم برنامه (ابر کارخانه ها) قسمت تولید LFA رو ببینید ، توی آپارات هم هستش ، اتفاقا دوبله هم هست.

    موافقم 10
  9. Japan

    ۱۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پس موتور 2JZ چیشد

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-B

      ۱۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3090 ديدگاه)

      این موتور اگر به موقع سرویس دوره ایشو انجام بدی بالای پونصد هزار تا برات کار می‌کنه
      یه موتور توربو پرخوران چطور میخواد اینجوری کیلومتر بندازه؟
      استهلاکو درنظر بگیر
      درسته که اون موتور ششصد اسب فابریک ازش میگیرن
      ولی دلیل نمیشه که مثل این هشت سیلندر کار کنه و کیلومتر بندازه
      فشار روی موتور رو در نظر بگیر تا تهش برو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا