تویوتا

آشنایی با موتورهای مشهور 2JZ-GE و GTE و FSE تویوتا

در این مقاله می‌خواهیم شما را با موتورهای مشهور 2JZ-GE و GTE و FSE تویوتا آشنا کنیم.


سری موتورهای افسانه‌ای 2JZ تویوتا بین علاقه‌مندان به دنیای خودرو کاملاً شناخته شده هستند. این موتورها از نوع ۶ سیلندر ۳ لیتری بوده و در هر سیلندر از ۴ سوپاپ استفاده می‌کنند. نسخه‌های ارتقا یافته موتور یاد شده به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ مجهز شده و از دو توربو و تزریق سوخت مستقیم سود می‌برند. هر نسخه از موتور 2JZ تویوتا پرفورمنس منحصربه‌فرد خود را دارد و فرقی نمی‌کند که موتور موردبحث از نوع 2JZ-GE باشد یا GTE و FSE چراکه هریک داستان شنیدنی خود را دارند.

ابتدا به موتور 2JZ-GE می‌پردازیم که از نوع ۶ سیلندر تنفس طبیعی تخت است و توازن جذابی بین سادگی و قابلیت اطمینان بالا با پرفورمنس قابل‌توجه ایجاد کرده است. این موتور از میل‌لنگ فورج کاری شده، بلوک آهنی و یاتاقان‌های فورج کاری سود می‌برد. با نسبت تراکم ۱۰ به ۱ و قدرت ۲۲۰ اسب بخار، موتور 2JZ-GE در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و روی بسیاری از محصولات شاخص تویوتا و لکسوس همچون سوپرا تنفس طبیعی نسل چهارم، لکسوس IS 300، GS 300 و SC 300 بکار رفت. موتور 2JZ-GE تویوتا به خاطر ساختار مستحکم خود شناخته می‌شود و بنابراین گزینه‌ای عالی برای تیونرهاست چراکه می‌توانند قدرت بالایی را از آن بگیرند. با آغاز سال ۱۹۹۸ خانواده موتور 2JZ تویوتا ارتقا یافت و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها سود برد تا هم راندمان بهتری داشته باشد هم گشتاور بیشتری را در دورهای پایین و میانی تولید کند.

نسخه بعدی این موتور که از نوع توئین توربو است 2JZ-GTE نام دارد و در سوپرا توربو مدل ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ بکار رفته است. این موتور به خاطر قدرت ۳۲۰ اسب بخاری خود که روی سوپرا توربو نسل سوم نصب شد شناخته شده و جذابیت‌های زیادی دارد. مهندسان تویوتا برخی تغییرات را در نسخه اولیه موتور یاد شده اعمال کردند تا بتواند استرس بیشتر توربو را تحمل کند و نتیجه آن نیز کسب ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر بوده است. با این تغییرات نسبتاً تراکم به ۸.۵ به ۱ رسید و نازل‌های اسپری روغن نیز به منظور خنک کاری پیستون‌ها استفاده شد. ژاپنی‌ها همچنین از توربوشارژر سکونشئال سود بردند به گونه‌ای که یک توربو بوست دور پایین را از دور ۱۸۰۰ تأمین کرده و توربوی دیگر در دور ۴۰۰۰ وارد میدان می‌شود.

تفاوت‌های قابل‌توجهی بین موتورهای 2JZ-GTE صادراتی در مقایسه با نمونه‌های بازار ژاپن وجود داشته است. موتور عرضه شده در بازار آمریکا قدرت بالاتری داشت و خروجی ۲۸۰ اسبی نسخه ژاپنی آن به‌طور قابل‌توجهی کم‌رمق‌تر بود. ساختار مستحکم این موتور نیز باعث شد تیونرها دو و سه برابر قدرت استاندارد آن را به دست بیاورند. حتی برخی شرکت‌ها تا ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت را نیز با استفاده از بلوک اصلی 2JZ-GTE استخراج کرده‌اند که رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

سومین و آخرین عضو خانواده 2JZ با پسوند FSE شناخته می‌شود که یکی از مطمئن‌ترین موتورهای تاریخ لکسوس است. موتور یاد شده در سال ۲۰۰۰ تولید شد و برخلاف دو نسخه قبلی از تزریق سوخت مستقیم برای بهبود راندمان احتراق استفاده می‌کرد. علاوه بر این، FSE فقط با سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ در دسترس بود و بالاترین نسبتاً تراکم یعنی ۱۱.۳ به ۱ را داشت. خروجی موتور موردبحث ۲۲۰ اسب بخار قدرت بود و از این نظر تفاوتی با GE نداشت. 2JZ-FSE بیشتر به عنوان یک موتور کم‌مصرف و پاک‌تر تنفس طبیعی مطرح بود و درعین‌حال می‌توانست پرفورمنس مطلوبی را ارائه کند.

به همین خاطر است که موتور FSE کمترین میزان آلایندگی کربنی را بین اعضای خانواده 2JZ دارد و همیشه با گیربکس اتوماتیک همراه شده است. با اینکه خانواده موتور 2JZ تویوتا قابلیت اطمینان بالا و قدرت زیادی داشته و تیون کردن آن راحت است اما مشکلاتی نیز وجود داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به تعویض پولی‌های میل‌لنگ در هر ۹۶ هزار کیلومتر، خرابی آب‌بندی پمپ روغن، خرابی سفت کن تسمه تایم و… اشاره کرد که البته خوشبختانه تأثیر کلیدی روی عملکرد کلی موتور نداشته‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    بسیار عالی🙏

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      2jzیکی از ستون های اصلی تیونینگ و خودروهای ژاپنیست والبته که فقط با تویوتا سوپرا نسل ۴ مزه می ده

      موافقم 31
      مخالفم 3
    2. Ahmad

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (194 ديدگاه)

      راجع موتور ار۳۵ جی تی ار هم یه مطلب تخصصی بزارید

      موافقم 17
      مخالفم 4
  2. amir

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    اون روز درباره 2jz gte کامنت گذاشتم فک نمیکردم پست بشه

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2849 ديدگاه)

      من حواسم به همه کاربرا و کامنت‌ها هست

      موافقم 55
      مخالفم 1
      1. amir

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        molto bene maestro
        جالب اینجاست که بدونید 2jz gte در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ با شش سیلندر تویین توربو ۳ لیتر حجم و ساختار خطی ۳۲۰ اسب داشت در حالی که جنسیس با ۳ تا ۳‌.۵ لیتر حجم و تویین توربو و وی ۶ تازه در موتور های smartstream به قدرت حدود ۳۶۰ اسب رسیده اونم بعد از ۲۰۲۰ به تقریب ۳۰ سال بعد!

        موافقم 25
        مخالفم 6
      2. BMZ

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (153 ديدگاه)

        جناب اشتری
        بنده هر موقع میخوام وارد سایت بشم با خطای 429 روبه‌رو میشم و باید کلی سایت رو رفرش کنم تا بتونم وارد بشم ؛ بطوری که دیگه خسته کننده شده
        آیا راه حلی برای این مشکل وجود داره؟

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2849 ديدگاه)

          من و دیگر دوستان چنین مشکلی نداریم

          موافقم 12
          مخالفم 2
      3. Yaghoob

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (344 ديدگاه)

        جناب اشتری من و احتمالا خیلی از بچه ها هم به عشق شما و تیمتون میایم پدال

        موافقم 9
        مخالفم 1
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2849 ديدگاه)

          خیلی ممنونم لطف دارید
          شاید باورتون نشه ولی من و دیگر دوستان که در پدال مطلب می‌نویسیم منبع درآمد اصلی‌مون جای دیگه است ، اگر مبالغ دریافتی نویسندگان پدال رو بدونید، باعث خجالت هست ماهانه حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان
          کلا خبرنگاری و مترجمی فنی، کار دلی هست.

          موافقم 36
          مخالفم 1
        2. ar-ma-n

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (223 ديدگاه)

          اول از هم همیشه گفتم بازم میگم از اینکه با تمام سختی ها و کم بود های موجود باعث شادی و دلگرمی ما بابت تمام زحماتی که هم شما و تمام بچه های پدال میکشن تقدیر تشکر کنم
          البته در کشور ما به خبرنگاری و مترجمی توجه ای نمیشه برای همین مشکلاتی همیشه بوده.
          امیدوارم بستری فراهم بشه برای بهتر شدن سایت و کسب درآمد بهتر و خب سایت پدال کم چیزی نسبت به بقی پلتفرم های مسخره ندارد که چیزی برای ارائه ندارن جزو مقاله های تکراری.

          موافقم 13
          مخالفم 0
        3. Taha Ayoobi

          ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          آقای اشتری اون عددی که گفتید بعضی ها باهاش زندگی میکنن

          موافقم 11
          مخالفم 2
      4. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1013 ديدگاه)

        شبا که ما میخوابیم،آقای اشتری بیداره
        ما خواب خوش میبینیم،ایشون کامنتارو می‌خوانه

        موافقم 21
        مخالفم 1
        1. nima.jdm

          ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (304 ديدگاه)

          روح سعدی لرزید
          قافیه به خوبی رعایت شدا

    2. GRT

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      عمو اشتری حواسش هست . چشم های کاربران ، او را نمیبیند اما او کاربران را میبیند . پس در حضور او در سایت اسپم نکنید و مطالب غیر مرتبط نگذارید ، باشد که رستگار شوید

      موافقم 19
      مخالفم 3
  3. Taha Ayoobi

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    عشقه این موتور واقعا.

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پرفورمنس نه، کارایی

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. hosen

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (633 ديدگاه)

    سلطان تیونینگ و تقویت!
    اگه میشه یه همچین پستی راجب موتور k20 و 3s
    بزارید ممنونم‌.

    موافقم 15
    مخالفم 3
      1. amir

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        البته نمیدونم تا الان پست گذاشته شده یا نه ولی موتور های rb26dett نیسان پرداتور و گودزیلا فورد سری های ls lt جنرال …. میتونن موضوع خوبی باشن

        موافقم 6
        مخالفم 3
  5. nima.jdm

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    نمیدونم چرا تویوتا برای سوپرا ام کی فایو بجای موتور بی ام و از تو جی زد استفاده نکرد
    موتور تو جی زد ۳۲۰ اسب قدرت داره پتانسیل تقویت خیلی بالایی داره تویوتا یکم تغییرات توش ایجاد می‌کرد قدرتش رو بالا تر می‌برد و برای سوپرا ام کی فایو ازش استفاده می‌کرد هم از موتور بی ام و بهتره هم اینقدر هم مردم از ام کی فایو انتقاد نمی‌کردن

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Behnam1012

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (994 ديدگاه)

      اگه با موتور تویوتا تولید می شد قطعاً فروشش خیلی بالاتر می رفت
      پلتفرم مشترک با بی ام و ایده بدی نبود ولی موتور خط قرمز ژاپنی بازاست

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. nima.jdm

        ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (304 ديدگاه)

        همیشه در تعجب بودم تویوتا چرا برای سوپرا ام کی فایو از تو جی زد استفاده نکرد
        قدرت ۳۲۰ اسبی اش رو با یکم تغییرات بالاتر می‌برد این موتور که پتانسیل زیادی داره
        و برای سوپرا ام کی فایو استفاده اش می‌کرد شرط میبندم خیلی موفق تر عمل میکرد
        اما خب این کاری که تویوتا کرد شراکت با بی ام وه بود
        که سود خوبی برای دو طرف داشت
        الانم که برای ساخت خودروی هیدروژنی تویوتا و بی ام وه میخوان همکاری کنن

        موافقم 1
        مخالفم 1
  6. سامان اذری

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    یه زمان چه ماشین هایی تولید میشد
    الان همه برند ها اشغال تولید میکنن
    کاش تویوتا سوپرای جدید رو با پلتفرم خودش و با موتور ارتقا یافته 2jz تولید میکرد .

    موافقم 17
    مخالفم 1
  7. بهنام

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (904 ديدگاه)

    یه عده هم هستن که اصلاً نمیدونیم فن چه کشوری یا چه کمپانی هایی هستن و اومدن زیر کامنت دوستان که از این موتور افسانه ای و شاخص تعریف کردن دیس لایک دادن . کسی میدونه کیا هستن ؟ 😂

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. nima.jdm

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (304 ديدگاه)

      نامشخص هست متأسفانه

      موافقم 4
      مخالفم 2
  8. ar-ma-n

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    تا باشه از این مقاله ها البته 😅🤩
    افسانه ای بی چون چرا

    ممنون اگه امکان داره درمورد مدل های rb نیسان بزارید

    موافقم 6
    مخالفم 2
  9. Galant.VR4(JDM)

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    خسته نباشید بابت مقاله مفید و کامل
    موتور 2jz پایه اصلی تیون هست و با تغییرات کوچیک روی توربو و پیستون ها میشه قدرت فضایی گرفت
    اگه از انجین 3s هم مطلب بزارین خیلی نیازه🙏🏻😂

    موافقم 5
    مخالفم 3
  10. Galant.VR4(JDM)

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    به نظر شما بزرگان پدال ارزون ترین انجین برای نصب کدومه
    3s
    BP
    4g63
    یا ویتک؟
    چون خودم میتسوبیشی دارم میگم 4G63 ‌ولی روش به صورت فابریک بود نمیدونم هزینش چقدر میشه
    اگه بگین کمک بزرگی کردین بهم

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. nima.jdm

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (304 ديدگاه)

      منم قطعا میگم 4g63 انتخاب عالیه
      این موتور پتانسیل خیلی زیادی واسه تقویت داره
      ویتک هوندا هم خیلی دوست دارم
      یه سوال من میخوام ماشین بخرم
      یکی از انتخاب هایی که دارم گالانت هست میتونی در موردش توضیح بدی که ارزششو داره یا نه؟
      آخه گالانت تمیز و کم کار خیلی کمیابه
      قطعاتش هم کمیابه
      خلاصه که یه توضیحی بدی ممنون میشم

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        اولا بستگی به شهری که هستی داره
        دوما قطعاتش گیر میاد توی شهر های بزرگ یا میتونی سفارش بدی
        درمورد خود ماشین هم بگم خدایی ماشین خوبیه امکانات درحد مدلش خوبه انجین 2لیتری(منظورم4g63 نیست) داره که در حالت فابریک شتابش قابل قبوله و دوام خوبی دره
        ایمنی خوبه سواری نرم قابل قبوله
        ولی اینجور ماشین ها باید خیلی مواظبشون باشی و اذیتشون نکنی چون قطعات ممکنه فرسوده باشه و صاحب قبلی به فکر تعویض نبوده
        بعد اتفاقا گالانت تمیز گیر میاد حتی زیر 200 میل و اگه دنبال JDMیا ماشین های کلاسیک باشی یه ماشین بیرنگ و کارکرد پایین رو از فکرت بنداز بیرون‌
        اولویت انجین و برقی خودرو باشه حله

  11. Meysamsos

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به آقای اشتری
    پدال
    و دوستان
    اگه میشه یه مقاله تخصصی از توربو بزارید
    من نمیدونم چه جوری باید دریچه وسگیت رو تنظیم کنی
    از هرکی هم میپرسم کامنتاشون شروع میشه…..

    1. nima.jdm

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (304 ديدگاه)

      فکر کنم مقاله راجبش نوشته شده قبلا یادم نیست دقیق

  12. JDM سابق

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    الان متاسفانه مسافرت هستم و آنتن درست حسابی ندارم
    نت خوب گیرم بیاد یه چندتا موتور تو لیست گذاشتم که دربارشون کامنت بذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا