تویوتا

سومین نسل قوای محرکه هیدروژنی تویوتا با توان پیمایش بیشتر معرفی شد

تویوتا با رونمایی از سومین نسل قوای محرکه هیدروژنی خود نشان داد که هنوز توسعه این تکنولوژی را رها نکرده است.


ژاپنی‌ها با این قوای محرکه جدید قول کاهش هزینه‌ها و ارائه توان پیمایش بیشتر را داده‌اند. تویوتا می‌گوید سومین نسل قوای محرکه سلول سوخت هیدروژنی یاد شده دوامی در حد و اندازه پیشرانه‌های دیزلی خواهد داشت. باید دانست این خودروساز سال قبل تعداد ۱۷۷۸ دستگاه خودروی سلول سوخت هیدروژنی به فروش رسانده که حاکی از افت ۵۵.۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ است. هر فردی با دیدن این آمار ضعیف فکر خواهد کرد بازی هیدروژنی‌ها به پایان خود رسیده اما تویوتا این‌گونه فکر نمی‌کند.

در واقع ژاپنی‌ها به جای تسلیم شدن در حال معرفی سومین نسل قوای محرکه هیدروژنی خود هستند تا تلاش‌های خود برای تبدیل کردن خودروهای هیدروژنی به واقعیت جهان امروز را ادامه دهند. بر اساس گفته‌های این غول خودروسازی، سومین نسل قوای محرکه هیدروژنی کوچک‌تر، سبک‌تر و کاراتر از نسل پیشین است. بنا به گفته تویوتا، دوام این نسل از قوای محرکه دو برابر بیشتر از قبل شده و با پیشرانه‌های دیزلی قابل‌مقایسه است. در کنار این موضوع، پیشرانه سلول سوخت هیدروژنی تویوتا از طراحی‌ای سود می‌برد که نیازی به سرویس و نگهداری ندارد.

راندمان مصرف سوخت و انرژی نیز بهبود یافته است. تویوتا ادعا می‌کند خودروهای سواری مجهز به نسل جدید این سیستم ۲۰ درصد توان پیمایش بیشتری نسبت به قبل خواهند داشت. برای مقایسه باید گفت تویوتا میرای فعلی توان پیمایش حدود ۶۴۷ کیلومتری دارد و با وجود قوای محرکه جدید، این مقدار در روی کاغذ می‌تواند به ۷۷۲ کیلومتر برسد. نهایتاً تویوتا خاطرنشان می‌سازد سومین نسل قوای محرکه تولیدی هزینه ساخت کمتری دارد چراکه از نوآوری‌های جذابی در طراحی سلول سوخت و فرایندهای ساخت سود می‌برد. این معنی قیمت پایه کمتر برای خودروهای هیدروژنی آتی و کاهش قیمت تمام شده تجهیزات سوخت‌گیری هیدروژن خواهد بود.

شایان ذکر است با وجود فروش بسیار کم خودروهای هیدروژنی، تویوتا کاربردهای زیادی از این سوخت را در دنیای تجاری متصور است. سیستم‌های سلول سوخت این شرکت نیروبخش ژنراتورها، لوکوموتیوها، تجهیزات سنگین ساختمانی و… هستند. علیرغم زیرساخت ضعیف سوخت‌گیری، هیدروژن می‌تواند راه‌حلی مناسب برای کاربری‌هایی باشد که پیشرانه‌های درون‌سوز و برقی قابل‌اعتنا نیستند. خودروهای هیدروژنی و تجهیزات مرتبط با آن‌ها هیچ‌گونه آلایندگی‌ای ندارند و بنابراین می‌توانند در محیط‌های حساس به کار روند. تویوتا می‌گوید جدیدترین نسل قوای محرکه هیدروژنی را چند روز دیگر در نمایشگاه بین‌المللی هیدروژن و سلول سوخت توکیو رونمایی خواهد کرد. انتظار می‌رود اولین کاربری تجاری این سیستم جدید در سال ۲۰۲۶ و در ژاپن، اروپا و آمریکای شمالی باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. BMW is GOD

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    پیشرانه های هیدروژنی خیلی پیشرانه های خوبی هستند ولی حیف که مردم دنیا ازش استقبال نمی‌کنند بی‌ام‌و و تویوتا خیلی دوست داشتن که پیشرانه هیدروژنی تولید کنن ولی افسوس که از پیشرانه هیدروژنی استقبال نمیشه

    موافقم 19
    مخالفم 6
    1. Saeed Boroomand

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (555 ديدگاه)

      چه چیزی شون خوبه؟

      موافقم 1
      مخالفم 4
    2. heshmat021

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (439 ديدگاه)

      شما برو فضای داخلی و صندوق میرای رو ببین ، بعد نظرت عوض میشه
      کلی باید از فضای خودرو کوچیک بشه تا بشه پیمایش معقول داشت

      از طرفی ذخیره هیدروژن توی جایگاه سوخت و نقل و انتقال خود هیدروژن پر دردسر تر از برقه

      از اونطرف مشکلات یخ زدن نازل و سرعت سوختگیری وجود داره

      در مجموع معایب بیشتر از مزایا است

      موافقم 1
      مخالفم 6
  2. Yaghoob

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (389 ديدگاه)

    اگه فقط ده درصد تبلیغات و معافیت های مالیاتی که به برقی ها میدن رو به هیدروژنی ها بدن. ورق بر میگرده

    موافقم 23
    مخالفم 4
    1. صامورایی

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      فراهم کردن زیرساخت برقی از هیدروژنی ساده تره
      شما تو کشورای کمتر توسعه یافته چطور میخوای هیدروژنی کنی وقتی اکثر کشورا میتونن بجاش از برق براحتی استفاده کنن

      موافقم 8
      مخالفم 11
    2. Saeed Boroomand

      ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (555 ديدگاه)

      بیشتر از این ها رو دادن و برنگشته.
      همین میرای رو ببینید بعد تخفیف قیمتش چقدره.

      موافقم 1
      مخالفم 3
  3. دیا

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (218 ديدگاه)

    یه زمانی تویوتا خودور های هیبریدی میساخت و هیچ استقبالی نشد ولی در حال حاضر خودروهای هیبریدی خیلی پرطرفدار شده. فکر میکنم تویوتا بیخودی روی هر چیزی سرمایه گذاری نمیکنه و احتما در اینده خیلی توجه ها به خودروهای هیدروژنی معطوف بشه.

    موافقم 24
    مخالفم 1
  4. محمود

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    باز همون برقیه فقط بجای موتور بنزینی موتور هیدروژنی باید برق تولید کنه و خطرش هم خیلی بیشتر از خودوری بنزینیه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  5. amirboss

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (893 ديدگاه)

    نبود زیرساخت مناسب،تبلیغات ضعیف و افکار منفی عموم در مورد خطرات بالای سوخت هیدروژن باعث میشن این نوع موتور فعلا مورد استقبال قرار نگیره.
    اما در تعریف موتورهای هیدروژنی از دو نوع پیل سوختی یا Fuel Cell و موتور احتراق داخلی تشکیل شدن.
    در مورد پیل سوختی طی یک فرایند الکتروشیمیایی، هیدروژن و اکسیژن با هم ترکیب می‌شوند و این ترکیب منجر به تولید الکتریسیته می‌شه و الکتریسیته، انرژی لازم برای حرکت خودرو رو فراهم میکنه.
    اما موتورهای احتراقی یا درون‌سوز هیدروژنی، شباهت زیادی از نظر عملکرد و ساختار موتور با سایر موتورهای احتراقی دارند، در این نوع موتورها مانند موتورهای احتراقی بنزینی و دیزلی، هیدروژن (که در اینجا جایگزین بنزین و گازوئیل است) با فشار وارد محفظه احتراق شده و با اکسیژن ترکیب می‌شه و با جرقه شمع، دچار احتراق می‎شه و تولید نیرو می‌کنه.
    در موتورهای پیل سوختی اتلاف انرژی کمتری صورت میگیره اما تکنولوژی بالاتری هم طلب می‌کنه که تویوتا پرچم دار استفاده از این نوع موتوره.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. moshfeg

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    کره جنوبی در نسل جدید تانک های خودش از تکنولوژی سلول سوختی استفاده کرده. به علت اینکه خروجی هیدروژن فقط آب هستش و گرما و دودی تولید نمی کنه…تانک های نسل جدید کره رادارگریز شدن. و بخاطر اینکه خروجی اگزوز حرارتی نداره. از رادارها مخفی میمونه.کلا توی صنعت نظامی.هیدروژن میتونه کاربرد زیادی داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا