تویوتافورد

تویوتا 4 رانر TRD Pro یا فورد برانکو رپتور؛ جدال آفرودرهای ژاپن و آمریکا

تویوتا ۴ رانر TRD Pro و فورد برانکو رپتور دو شاسی‌بلند آفرود جذابی هستند که در این مقاله به مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخته‌ایم.


اگر خواهان یک شاسی‌بلند آفرود و جان‌سخت باشید می‌توانید دو نمونه از بهترین‌ها یعنی ۴ رانر و برانکو را انتخاب کنید. تریم های TRD Pro و رپتور از این شاسی‌بلندها بهترین عملکرد خارج از جاده‌ای را دارند. البته باید اذعان کرد این مقایسه کاملاً منصفانه‌ای نیست زیرا برانکو رپتور گران‌تر است و تجهیزات بیشتری ارائه می‌کند. البته همچنان می‌توان هر دو خودرو را رقیب جدی یکدیگر دانست.

قوای محرکه

با وجود اینکه هر دو خودرو از قوای محرکه بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند اما در بحث قدرت نزدیک به هم عمل کرده‌اند. فورد از توربوها، حجم و سیلندر بیشتری استفاده می‌کند و قدرت بیشتری دارد اما در مقابل تویوتا با ترکیب پیشرانه ۴ سیلندر و موتور برقی گشتاور بیشتری به دست آورده است. ژاپنی‌ها در بحث مصرف سوخت و یدک کشی دست برتر را دارند و ۴ رانر TRD Pro حدود ۵۳ درصد کم‌مصرف‌تر از برانکو رپتور است. نکته دیگر به سیستم چهار چرخ محرک برانکو مربوط می‌شود که به‌صورت خودکار تمامی چرخ‌ها را درگیر می‌کند. در ۴ رانر باید به‌صورت دستی این حالت را انتخاب کنید.

تویوتا ۴ رانر TRD Pro مدل ۲۰۲۵ فورد برانکو رپتور مدل ۲۰۲۵
پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی هیبریدی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک مجهز به دنده‌سنگین ۱۰ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک مجهز به دنده‌سنگین
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۲۶/۶۳۰ ۴۱۸/۵۹۶
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۲۶۳۱ ۲۰۴۱
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۱۰.۲/۹.۸/۱۰.۲ ۱۵.۶/۱۴.۷/۱۵.۶

توانایی‌های آفرود

دلیل اصلی خرید ۴ رانر و برانکو را می‌توان آفرود دانست. ما کار مقایسه را با اصلی‌ترین ویژگی‌ها یعنی زوایای حمله و فرار، ارتفاع از سطح زمین و سایز لاستیک شروع می‌کنیم.

تویوتا ۴ رانر TRD Pro مدل ۲۰۲۵ فورد برانکو رپتور مدل ۲۰۲۵
زاویه حمله ۳۳ ۴۷.۲
زاویه شکست ۲۴ ۳۰.۸
زاویه فرار ۲۴ ۴۰.۵
ارتفاع از سطح زمین (سانتی‌متر) ۲۵.۶ ۳۳.۲
سایز لاستیک (اینچ) ۳۲.۶ ۳۷

برنده واضح این بخش فورد است چراکه ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و راحت‌تر از موانع رد می‌شود. لاستیک‌های بی اف گودریچ KO2 بزرگ‌تر نیز کارایی بهتری دارند. رپتور به حدی پهن است که نیازمند چراغ‌های شبرنگ اضافی مشابه F-150 رپتور، هامر برقی و رم TRX است و این موضوع می‌تواند در آفرود یک چالش باشد؛ اما در کل رپتور پیروز این بخش خواهد بود. البته از نظر تجهیزات هر دو خودرو تقریباً یکسان عمل کرده‌اند.

استایل، راحتی و تجهیزات رفاهی

با اینکه تجهیزات آفرود جزو نقاط قوت اصلی تویوتا ۴ رانر TRD Pro و فورد برانکو رپتور هستند اما واقعیت آن است که اکثر رانندگان در مسیرهای آسفالت تردد خواهند کرد و بنابراین طراحی و تجهیزات رفاهی اهمیت دارد. برانکو به لطف لاستیک‌های بزرگ و گلگیرهای پهن خود بیشتر جلب‌توجه می‌کند. البته ۴ رانر هم دارای خشونت بصری بوده و از چراغ‌های بیشتر و سپر جلوی منحصربه‌فرد برخوردار است. از نظر تجهیزات تویوتا کمی بهتر عمل کرده است. لیست تجهیزات هر دو خودرو بلند بالاست و از حوصله شما عزیزان خارج خواهد بود اما باید دانست هر دو خودرو اکثر نیازهای مشتریان را برآورده می‌سازند.

قیمت و برنده نهایی

آنچه بیش از همه باعث تمایز هر دو شاسی‌بلند موردبحث می‌شود قیمت است. ۴ رانر TRD Pro خودروی ارزان‌قیمتی نیست و قیمت آن با هزینه‌های تحویل به حدود ۶۸ هزار دلار می‌رسد. البته از نظر قیمتی اختلاف چشمگیری بین تویوتا و رقبای هم کلاس وجود ندارد؛ اما فورد برانکو رپتور بسیار گران‌تر بوده و قیمتش از حدود ۹۳ هزار دلار شروع می‌شود. قطعاً برانکو توانایی آفرود بهتری داشته و از نظر طراحی هم احساس‌برانگیزتر است اما اگر ۴ رانر را انتخاب کنید حتی می‌توانید بودجه کافی برای خرید یک خودروی دیگر را نیز داشته باشید. شاید هم بیش از ۲۰ هزار دلار اختلاف قیمت دو خودرو را صرف خرید تجهیزات آفرود و یا هر چیز دیگری بکنید. در واقع توانایی آفرود تویوتا برای اکثر خریداران کافی خواهد بود. به نظر ما تویوتا ۴ رانر گزینه منطقی‌تری است.

باید گفت نسخه‌های دیگر برانکو یعنی بدلندز با پکیج ساسکواچ ارزش بهتری در مقابل مبلغ پرداختی دارند. این پکیج شامل لاستیک‌های ۳۵ اینچی، سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر و شوک‌های بیلشتین است. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری این خودرو ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و قیمتش نیز از حدود ۶۰ هزار دلار شروع می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (380 ديدگاه)

    تویوتا بی نقص است ولی انصافا برانکو هم خیلی جذابه.

    موافقم 23
    مخالفم 8
    1. Ahmad

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (208 ديدگاه)

      صد هزار درصد تویوتا انتخابم هست بابا کلا ژاپن تو یه لیگ دیگه اس فرق دارن با همه علم شون خیلی زیاده اون امریکا هر چی داره از دزدی امثال ژاپن و آلمان و غیره داره اصن یکی از علت هایی که آمریکا بعد جنگ جهانی دوم به ژاپن سخت نگرفت که بزاره کار کنن علم درست کنن بعد امریکا بتونه علم رو برا خودش کنه بدون زحمت صاحب علم بشه ولی سخت کوشی اش با ژاپنی هاست مفت استفاده اش از امریکا دنیا خیلی پیچیده تر از این حرفاست بعد راجع ماشین ها هم دوامی که تویوتا داره به قرآن اون آمریکایی پراستهلاک پر مصرف نداره خود آمریکایی ها هم محصولات خودشون رو قبول ندارن یعنی چیزی که وارداتی باشه مثل ژاپن و اروپا بیشتر قبول دارن پز این رو میدن که ماشینمون خارجیه یا همون وارداتیه

      موافقم 7
      مخالفم 8
  2. صامورایی

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    بدلندز ساسکواچ حریف نزدیکتریه به فوررانر وگرنه برتری برانکو رپتور کاملا اشکاره. البته تریم تریل هانتر فوررانر میتونه تواناتر از TRD باشه.

    موافقم 8
    مخالفم 9
  3. R@min

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2145 ديدگاه)

    بیشتر مقایسه فیل و مورچه بود، فوررانر از نسل قبلش خیلی ضعیف تره و در بهترین حالت با مدلای بدون پکیج ساسکواش برانکو و مدل های پایه جیپ مثل ویلیز قابل قیاسه.

    موافقم 12
    مخالفم 25
  4. JDM سابق

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (872 ديدگاه)

    پدال جان مطلب رکورد زنی های کوروت ZR1 رو بذار

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. R@min

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2145 ديدگاه)

      دانفورس کمه و تو پیچ ها تایم زیادی از دست می دادن.

      این پلتفرم حتی نزدیک نصف ظرفیتش هم نشده کاش یه ورژن هاردکور ساخته بشه کوروت خیلی محتاط و تو یه منطقه امن داره همچین رکوردهایی میزنه.

      1. Vette

        ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (534 ديدگاه)

        رامین جان تازه این رکورد ها
        با درایور فکتوری های کوروت ریسینگ انجام نشده
        مهندسا زدن

        موافقم 1
        مخالفم 2
  5. Hadi

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (347 ديدگاه)

    اگه مصرف سوخت و قیمت مهم باشه برای کسی TRD بهتره اما آفرود ابهت بصری زیبایی و رخ جذاب برانکو دست برتر رو داره
    اصلا نمیشه قطعی گفت کدوم بهتره چون به هدف و قصد خریدار از ماشین مربوط میشه

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. محمدامین

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اگر بخوای تو ایران سوار بشی قطعا تویوتا ولی اگه رها باشی از محدودیت ها جواب همیشه یه خودرو امریکایی خواهد بود

    موافقم 9
    مخالفم 3
  7. دیا

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    فوررانر یکی از بهترین طراحی هایی هستش که تو این چند سال دیدم. خیلی آفرودی و جذابه.
    اندکی صبر سحر نزدیک است ایشالا جوونای مملکت ما هم بهش برسن.

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا