در همان ابتدا باید اذعان داشت که “GT86” دقیقاً همان خودرویی است که شما در رؤیاهایتان تصورش را مینمودید. این همان جمله ایست که ۱۲ ماه قبل ما در رابطه با اولین حضور این خودرو اسپرت اقتصادی بیان کردیم که به محض ورود به بازار خودرو به یکی از جذابترین داستانهای موفقیت در دوره خود مبدل گردید.
Toyota 86 Tetsuya Tada prototype پس از گذشت یک سال از ورود، GT86 هماکنون به عنوان یک خودرو اصیل با جمعیت زیادی از هواداران دوآتشه میباشد که در نوع خود یک پدیده نادر است. آمار و ارقام مربوط به این خودرو به ویژه در استرالیا (کشور محل تهیه گزارش)، تحسینبرانگیز است. بر اساس این آمار، بیش از ۶۰۰۰ دستگاه فروخته شده که بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از آن در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۳ به فروش رسیده است. استرالیا پس از ایالاتمتحده و ژاپن در جایگاه سوم پرفروشترین بازار GT86 قرار دارد. Toyota 86 Tetsuya Tada prototype من پیش از فرا رسیدن مراسم جشن تولد یک سالگی این کوپه دوستداشتنی در پیست آموزش رانندگی “Sutton Road” در کانبِرا پایتخت استرالیا، کمی بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر را با آن رانندگی کرده بودم. در این مراسم که سرپرست تیم مهندسی این کوپه آقای “تتسویا تادا” نیز در آن حضور داشت، یک نسخه بهینهسازی شده “نوزاد” یک ساله آقای تادا نیز معرفی شد. بر روی این مدل مفهومی که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، یک سری تغییرها و بهینهسازیهای سبک صورت گرفته است مانند: رینگهای فورج کاری شده ۱۸ اینچی (یک اینچ بزرگتر از سایز رینگ مدل GT) متعلق به کمپانی معروف BBS که با لاستیکهای “دیرتزا” از سری پرفورمانس کمپانی دنلوپ روکش شدهاند و بسیار عملکرد بهتری نسبت به لاستیکهای استاندارد موجود در مدل فعلی از نوع میشلن مدل ” پریماسی اچ پی” را دارا میباشند. سیستم تعلیق این کوپه نیز مورد بازبینی قرار گرفته است. Toyota 86 Tetsuya Tada prototype چه نمایندگی تویوتا در استرالیا و چه کمپانی مادر هیچکدام تأیید نکردهاند که آیا قرار است این تغییرات در مدل فعلی این کوپه اعمال شود، یا در مدل آینده 86GT شاهد این بهینهسازیها خواهیم بود و یا اصولاً قرار است به عنوان یک آپشن به خریداران و صاحبان فعلی این خودرو ارائه شود. Toyota 86 GT tada prototype climate control به هر حال از ما فقط درخواست شده است که این تنها دستگاه مدل مفهومی جدید را تست فنی کرده و آن را با مدل GTS فعلی با گیربکس منوال مقایسه نموده و نقطه نظرات خود را به آقای تادا منعکس نماییم. Toyota 86 “boxer” engine ابتدا کار خود را با GT86 استاندارد شروع میکنیم. کماکان این خودرو از حالت سکون با شتاب اولیه معمولی شروع به حرکت میکند. بهترین رکورد شخصی نگارنده از سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۶.۹ ثانیه میباشد. اما در عین حال با هرزگردی لاستیکهای عقب و تمایل زیاد برای افزایش سرعت در دنده ۳ و سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت وارد اولین پیچ کوتاه پیست شده که در انتهای آن یک پیچ خیلی تیز (شیکِین) نیز تعبیه شده است. با فشردن پدال ترمز نسبتاً نرم این کوپه معلوم میشود که در طول روز فشار زیادی بر روی ترمز آن وارد شده است و این مطلب بیانگر آن است که تنها فشار کمی بر روی ترمز کافی است تا کمبود توان در پایین آوردن سرعت ماشین، خود را نشان دهد. Toyota 86 GT Instrument Cluster داستان GT86 بدین گونه است که این خودرو نه یک اتومبیل مسابقهای و نه جزو سریعترین های جاده و اتوبان است. البته کوپه دوستداشتنی ما تلاشی هم برای نقض این ادعا نمیکند! در ادامه شما به راحتی داخل پیچ تند میلغزید و تمام انحناهای پیست را بیدغدغه پشت سر میگذارید و GT86 به طرز باورنکردنی کماکان سرزنده و چابک است. البته این سرزندگی از همان دقایق اولیه رانندگی با این کوپه خود را نشان می دهد و دلیل آن نیز تلفیق بیهمتایی از تعادل دینامیکی حیرتانگیز با چابکی مثالزدنی و تایرهایی با چسبندگی اندک میباشد. مشابه این ویژگیها را (آن هم با کیفیتی پایینتر) فقط در دو خودرو دیگر سوبارو BRZ و مزدا MX-5 میتوان یافت. Toyota 86 Tetsuya Tada prototype اوج لذت رانندگی با GT86 هنگامی است که محور عقب آن در حال رقصیدن (بخوانید: سُر خوردن) بر روی جاده است، که البته اتفاق نادری هم نیست و در سرعتهای معقول و قابل کنترل همچون هنرپیشههای هالیوود بر روی فرش قرمز خودنمایی میکند. اطلاعات دقیقی که خودرو از شرایط جاده منتقل میکند و ارتباط راننده با جاده خصوصاً از طریق فرمان بیهمتای این خودرو که حتی سوپراسپرت های میلیون دلاری را نیز شرمنده میکند، فاکتورهایی هستند که باعث ایجاد یک حس لذت و هیجان دائمی میشوند و در کنار تعهد و القای حس اطمینان، تجربهای فراموشنشدنی را برای راننده به ارمغان میآورند. Toyota 86 GTS-Tada prototype rear suspension Sachs به دلیل وزن سبک ۱۲۷۵ کیلوگرمی مدل GTS، حتی در مانورهای سنگین نیز هیچگاه فشار بیش از اندازه به ترمز و تایرهای آن احساس نمیشود و در نتیجه شما هیچگاه نمیخواهید با این خودرو توقف کنید و خودرو نیز همین را از شما میخواهد! Toyota 86 GT interior تمام مطالب بالا را در ذهن خود حلاجی کنید، به آن فاکتور مجهول که همانا دلیل تولید این خودرو بوده میرسید! و حالا نوبت به نشستن داخل مدل مفهومی “تادا” میرسد. Toyota 86 GTS dashboard علیرغم بهینهسازیهای سبک شخصیت، این کوپه بهگونهای تغییر کرده است که سلاح اصلی آن (بخوانید: هندلینگ) پیشرفتهتر و قابل اطمینان تر شده است! ضربهگیرهای سیستم تعلیق ارتقا یافتهاند و کیفیت سواری نرمتر شده است و از طرف دیگر هندلینگ بهبود یافته است. بدنه بر روی جاده کمی تختتر به نظر میرسد و به دور از هرگونه حالت گهوارهای میباشد. ۲۰۱۳ Toyota 86 GTS rear seats تایرهایی با فاق کوتاهتر و چسبندگی بیشتر باعث بخشیدن جانی دوباره در هنگام حرکت میباشد و این حس خوب از طریق شاسی و فرمان به راننده که در صندلی بی نقص این کوپه آرمیده است منتقل میگردد. Toyota 86 GT pedals نکته ای که میتوان به صراحت نتیجه گرفت این است که ذات این کوپه درخواست فشار هر چه بیشتر در زمینه هندلینگ است و به راحتی نیز از پس آن بر میآید! لاستیکهای “دیرتزا” در عقب به فشار کمتری برای لغزاندن محور عقب نیاز دارند و راننده باید حواسش کمی جمعتر و عکسالعملهایش سریعتر باشد که البته پاداش آن عبور از پیچ با آنچنان سرعت بالایی است که تایرهای استاندارد “پریماسی” حتی رویای آن را هم نمیتوانند ببینند. Toyota 86 GT tada suspension Sachs از لحاظ تعادل تغییرات اعمال شده در نسخه مفهومی باعث شدهاند قسمت عقب این کوپه کمی تمایل به انحراف بیشتری داشته باشد اما ورود به داخل پیچها به اسرعت بالاتر، چسبندگی بیشتر در میانه و خروج با نیرو و سرعت بیشتر همگی دست به دست هم دادهاند تا در تمام شرایط سرعت بیشتر و هندلینگ بهتری را به ارمغان آورند. به طور عجیبی نیز ترمزها قویتر به نظر میآیند که البته این موضوع از عوارض جانبی چسبندگی بیشتر تایرها است. Toyota 86 GTS boot در حالی که بر کسی پوشیده نیست که علاقهمندان این کوپه منتظر ورود اجتنابناپذیر نسخه توربوشارژر دار آن هستند، اما نسخه مفهومی تادا نشان داد که قابلیتهای فراوانی در DNA این خودرو نهفته است که هنوز به طور کامل به نمایش گذاشته نشده است!
۲۰۱۳ Toyota 86 GTS Tada prototype BBS wheelsنقاط قوت: دینامیک بالای رانندگی، فاکتور لذت، بازخورد مناسب حین رانندگی، ارزش غیرقابل رقابت در مقابل مبلغ پرداختی نقاط ضعف: لیست انتظار طولانی برای دریافت خودرو، عدم وجود نسخه توربوشارژر دار تا لحظه نگارش، بهینهسازیهای مدل “تادا” هنوز در دسترس عموم قرار ندارد. Toyota 86 GTS-Tada prototype boxer logo
پژمان فاطمیان، کارشناسی رشته مهندسی مکانیک در حرارت و سیالات و هماکنون نیز در رشته مهندسی مدیریت اجرایی مشغول به تحصیل می باشد. عاشق اتومبیل، تکنولوژی شکلات و تیم بارسلونا !
بچه ها این مطلب و حتما بخونین مصاحبه با آقای تویودا هست، ببینید برای طراحی این ماشین چقدر وقت گذاشته شده و چقدر آدم متخصص روش کار کردن… در حالی که کیا و هیوندای هر روز بعد از نهار یه مدل جدید میده بیرون :)
کولاکه..تویوتا بخواد ماشین تو دل برو بزنه خوب بلده ولی میزاره به موقش..البته فکر نکنم این عروسک زورش به مزدا اسپید3 2015 برسه که 345 اسب و دو دیفرانسیله و دو کلاچه!!
امید طحان بیدهندی
۲۸ خرداد ۱۳۹۳میشه این نظر من و تایید کنید… مرسی مهمه …
http://newsbrand.ir/frmShowNews.aspx?NewsId=4706
بچه ها این مطلب و حتما بخونین مصاحبه با آقای تویودا هست، ببینید برای طراحی این ماشین چقدر وقت گذاشته شده و چقدر آدم متخصص روش کار کردن… در حالی که کیا و هیوندای هر روز بعد از نهار یه مدل جدید میده بیرون :)
فری
۹ تیر ۱۳۹۳واقعا خوشگله
امید اون تکه که گفتی کره ای ها بعد از ناهار یه مدل جدید میدن بیرون خیلی باحال بود دمت گرم
MPS
۲۹ مرداد ۱۳۹۳کولاکه..تویوتا بخواد ماشین تو دل برو بزنه خوب بلده ولی میزاره به موقش..البته فکر نکنم این عروسک زورش به مزدا اسپید3 2015 برسه که 345 اسب و دو دیفرانسیله و دو کلاچه!!
محمد
۱۳ شهریور ۱۳۹۵فقط میتونم بگم یدونست