تویوتا برای رقابت در بازار خودرو مسیر استفاده از چند پیشرانه را در پی گرفته است اما این روش اثرگذار خواهد بود؟
ممکن است شما هم هنوز تویوتا را رسما بهعنوان یک خودروساز برقی نشناسید؛ چراکه روش چندبخشی این شرکت باعث شده که خودروهایش از انواع پیشرانهها، از مدلهای بنزینی گرفته تا تمام برقی استفاده کنند و برخلاف برندهایی مانند تسلا به برق تکیه نکنند. این برند که یکی از پرچمداران و حامیان توسعه پیشرانههای هیدروژنی مدرن به شمار میرود در سال ۲۰۲۴ به موفقیت زیادی دست پیدا کرد اما دردسرهای زیادی را هم پشت سر گذاشت.
در سالی که برند تسلا برای نخستینبار آئودی را در زمینه فروش پشت سر گذاشت، تویوتا همچنان در نقاط مختلف جهان به تولید خودروهای مختلف با پیشرانههای گوناگون مشغول بود؛ کاری که هر برندی از پس آن برنمیآید. ژاپن میزبان خودروهای اسپرت و شهری این برند شد درحالیکه آمریکاییها به خرید وانتهای غولآسای آن مشغول شدند. خاورمیانه و آفریقا هم میزبان لندکروزر، هاچبکها و سدانهای اقتصادی شدند.
برنامه این برند در کشورهای مختلف با موفقیت بالایی روبهرو شد اما درعینحال باعث شده تا در یک بازار بسیار مهم ضربه بخورد: چین! هر چند ضرردهی مدلهای برقی این برند در چین مخل موفقیتهایش، برای مثال در نروژ، نمیشود اما همچنان موردی اثرگذار روی اقتصاد تویوتا خواهد بود. مدیرعامل این برند در شاخه نروژ درباره خودروهای برقی این برند میگوید:
فاکتورهای مختلفی را باید در نظر داشت؛ دپارتمان ما درعین تولید خودرو، به مردم آموزش هم میدهد تا بتواند خودروهای بیشتری را وارد این کشور کند که اتفاقا با سهم روبهافزایش ۸۰ درصدی خودروهای برقی در آن، یکی از بازارهای مهم EV در اروپا به شمار میرود. البته تلاش تویوتا هم منحصر به مدل bZ4X نخواهد بود.
تمرکز نروژیها بر آن است تا تنهاوتنها از خودروهای برقی استفاده کنند و به همین دلیل، خودروسازان هم به فروش مدلهای هیبریدی در آن کشور اهمیت چندانی نمیدهند. این محصولات در بازارهای دیگر سودآورتر خواهند بود. به این ترتیب تویوتا هم برنامه دارد تا ۸۰ درصد محصولات عرضهشده خود در نروژ را برقی کند.
ما از عرضه bZ4X درس گرفتهایم و قول میدهیم که مدلهای آینده به سیستم پیشگرمایش باتری، مسیریاب مناسب و فناوریهای بهروز بهتر و دقیقتر مجهز شده باشند. این خودروها برای برطرف کردن مشتریان نروژی آماده خواهند شد و چهار چرخ محرک خواهند بود.
داستان عرضه bZ4X از این قرار است که تقریبا تمام مشتریان این برند از آمریکا تا اروپا باور دارند که این خودرو تعادل عرضه ندارند؛ به این معنا که قیمت، گستره مسافت قابلپیمایش، ویژگیهای نرمافزاری و قیمت آن با هم همخوانی ندارد و bZ4X را به مدلی غیررقابتی در بازار تبدیل کرده است. به این ترتیب حتی خودروهای پایینرده برندهای دیگر هم بهراحتی کراساوور برقی تویوتا را کنار میزنند. این خودرو که اتفاقا در نروژ هم عرضه شده، فناوریهای لازم برای بقا در آبوهوای سرد این کشور مانند سیستم چهار چرخ محرک مناسب، مقاومت در برابر سرما، سیستم آمادهساز باتری و برنامهریز مسیریاب را با کیفیتی نامناسب ارائه میکند.
مقالات مرتبط:
تویوتا برای رفع این مشکل در بازارهای دیگر هم برنامهریزی کرده و امید دارد که با عرضه کراساوور تازه اوربن کروزر در اروپا، از پیشآمد مشکلات بازارهای دیگر در آن جلوگیری کند. مدیرعامل این شرکت هم نوید بهبود محصولات برقی خود را داده تا مشتریان بتوانند به آینده خودروهای برقی این برند چند وجهی امیدوار باشند. نظر شما درباره سیاست فروش این خودروساز ژاپنی چیست؟ آیا روش تویوتا میتواند تسلا را از صدر جدول کنار بزند و آینده خودروها را به سمت فناوری هیدروژن سوق دهد؟
Saeed Boroomand
۳۰ دی ۱۴۰۳بسیار ظاهر بدی هم داره علاوه بر رنج بدرد نخورش. زمین خوردن تویوتا میتونه به بقیه نشون بده که با غواصی کردن و دروغ گفتن به دنبال حفظ بازار نباشن…
صامورایی
۳۰ دی ۱۴۰۳لکه ی ننگ تویوتا این ماشینه. دیگه تحقیر تا کی ؟
Blue
۳۰ دی ۱۴۰۳این ترند گلگیر مشکی رو کی شروع کرده که داره مد خودروسازها میشه ؟!!!
بهنام
۳۰ دی ۱۴۰۳بله آقای تویوتا ما هم امیدواریم که مدلهای آینده بهتر از این باشه.
جمشید خمپاره
۳۰ دی ۱۴۰۳راوفور جدید کی معرفی میشه؟
mmd@
۳۰ دی ۱۴۰۳زشت بود مخصوصا گلگیرش خیلی زشتش کرده
محمد
۳۰ دی ۱۴۰۳به نظر میرسه. رقبای برساوش. کم آوردن که بدگویی از تویوتا برقی شروع کردن.
صامورایی
۳۰ دی ۱۴۰۳ژاپن یه زمان دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ رفت سراغ پروژه های الکتریکی و هیبریدی و خیلی خوب کار کرد اما چی شد که اون ژاپن الان میاد و bz4x میزنه ؟
دیگه رسانه و مجله ای نموند یه پس گردنی به این بدبخت نزنه. از همه رقباش خورد. کیفیت پایین، اسم مسخره، ظاهر زشت، قدرت و پیمایش فاجعه و …
همین یه ذره فروشش هم بخاظر اسم برند و گارانتی و هزینه هاش بوده وگرنه دوسال یکبار هم فروش نمیره. اما کره رو ببین در الکتریکی. واقعا استادانه رفت جلو و همه دنیا قبولش دارن برعکس چین