تویوتا با کمک جیورجتو جیوجیارو کانسپتی تک ساخت و شاخص با نام الساندرو ولتا را معرفی کرد. این مقاله به معرفی کانسپت نه چندان شناخته شده و جالب تویوتا اختصاص دارد.
وقتی که به دو واژه تویوتا و هیبرید فکر کنید معمولاً فقط خودروی پریوس به ذهن خطور خواهد کرد، خودرویی اقتصادی و جمعوجور که به یکی از گزینههای پیشفرض سازمانهای تاکسیرانی و ناوگان خودروهای اجارهای بدل شده است. البته اندکی پس از عرضه پریوس به بازار، تویوتا یک سوپر اسپرت هیبریدی جالب را بهصورت کانسپتی تک ساخت معرفی کرد. با کمک ایتال دیزاین و جیورجتو جیوجیارو مشهور، ژاپنیها این کانسپت را با نام الساندرو ولتا معرفی کردند. اگرچه ولتا هرگز راهی خط تولید نشد اما ایدههایی به همراه داشت که بعدها در خودروهای تولیدی تویوتا دیده شد.
تویوتا الساندرو ولتا شاید نام مشهوری حتی برای طرفداران این برند نباشد. کانسپت موردبحث کاملاً در سایه باقی مانده و راهی به خط تولید نیافته است. ولتا اندکی پس از معرفی راهی کتاب تاریخ صنعت خودرو شد. نام خودرو نیز از نام دانشمند مشهور ایتالیایی که باتری را اختراع کرده گرفته شده است. همچنین به افتخار الساندرو ولتا، یکای اختلاف پتانسیل الکتریکی با نام ولت شناخته میشود. کانسپت موردبحث در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۴ معرفی شد و به دلیل هزینههای بالا هرگز از مرحله مفهومی فراتر نرفت. این خودرو از شاسی فیبر کربنی و طراحی کابین ۳ نفره مشابه مک لارن F1 استفاده میکرد.
ولتا به پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری تنفس طبیعی و دو موتور برقی مجهز بود و ۴۰۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این کانسپت در عرض ۴.۰۳ ثانیه از سکون به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسید و حداکثر سرعتش نیز ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده بود. با اینکه اکثر مردم فکر میکنند قوای محرکه هیبریدی همین چند سال اخیر پدیدار شده است ما ریشههای آن به آغاز قرن بیستم بازمیگردد. خودروهای هیبریدی تقریباً به اندازه خود خودرو قدیمی هستند هرچند سالها طول کشیده تا فراگیر شوند که علت اصلی این عقبماندگی را میتوان محدودیتهای فنی و راحتی استفاده از بنزین دانست.
پورشه اولین خودروی هیبریدی دنیا را تولید کرد. قبل از آنکه فردیناند پورشه این برند مشهور را تأسیس کند روی تولید خودرویی بسیار پیشرفته با نام سمپر ویووس تمرکز کرد. این خودرو از دو پیشرانه بنزینی و ژنراتور استفاده میکرد و عنوان اولین خودروی هیبریدی تاریخ را به خود اختصاص داد. با اینکه در سالهای بعد مدلهای هیبریدی بیشتری تولید شدند اما تکنولوژی آنها به خاطر محبوبیت خودروهای بنزینی چندان پیشرفت نکرد. در دهه ۷۰ میلادی بود که کمکم به خودروهای هیبریدی توجه شد و کانسپت هایی همچون بیوک اسکای لارک تولید شدند. در دو دهه بعدی برخی برندها همچون جنرال موتورز در این مسیر حضور یافتند اما فراگیر شدن واقعی هیبریدیها را میتوان در اواخر دهه ۹۰ میلادی مشاهده کرد.
اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه بازار آمریکا نه تویوتا پریوس بلکه هوندا اینسایت است که سال ۱۹۹۹ عرضه شد. پریوس چند ماه بعد از اینسایت در دسترس مشتریان قرار گرفت تا توده مردم به یک خودروی هیبریدی مطلوب دسترسی داشته باشند. این پریوس بود که چشمانداز خودروهای هیبریدی را برای همیشه تغییر داد. با اینکه در آن زمان تکنولوژی هیبریدی و پرفورمنس بالا در یک معادله جمع نمیشدند اما تویوتا الساندرو ولتا ایده ترکیب شدن واژه هیبریدی با عباراتی همچون سریع، زیبا و هیجانانگیز را بررسی کرد؛ اما حالا وضعیت بسیار متفاوت است و شاهد تولید انواع و اقسام سوپر اسپرت هیبریدی با سواری بسیار هیجانانگیز هستیم. میراثی که ولتا بر جای گذاشت شاید راه را برای آینده هموار کرد.
الساندرو ولتا پر از ویژگیهای آیندهنگرانه بود. قوای محرکه این خودرو از نسل دوم لکسوس RX 400h گرفته شده بود و به لطف تکنولوژی درایو بای وایر، ولتا نیازی به کلاچ یا گیربکس سنتی نداشت. همین تکنولوژی باعث شده بود جعبه پدال و غربیلک فرمان در کابین حرکت کرده و موقعیت سواری شخصی و راحتی را ایجاد کند. صندلیها نیز میتوانند آرایشهای مختلفی داشته باشند و راننده و سرنشینان جای خود را عوض کنند تا راحتی بیشتری داشته باشند. با وجود استفاده از سه صندلی، ولتا فضای پای مناسبی داشت. کابین این کانسپت شیک اما فاقد اجزای غیرضروری بود و تنها از اصلیترین تجهیزات شامل سرعت شمار، آمپر بنزین، ناوبری و اینترفیس صوتی بهره میبرد. ویژگیهای دیگر همچون نشانگر دما از کابین حذف شده بودند.
ولتا نه تنها از نظر تکنولوژی و قوای محرکه هیبریدی بلکه از نظر طراحی کانسپتی شاخص بود. طراحی این خودرو کال شرکت مشهور ایتال دیزاین و جیورجتو جیوجیارو بود. این شرکت ایتالیایی در سال ۱۹۶۸ تأسیس شده و خودروهای مشهوری همچون نسل اول گلف، شیراکو و پاسات را طراحی کرده است. جدای از همکاری با فولکسواگن، ایتال دیزاین برای شرکتهای زیادی از جمله آلفارومئو، فراری، فیات، بی ام و، فورد، لانچیا و مازراتی نیز خودرو طراحی کرده است. گروه فولکسواگن در سال ۲۰۱۰ بخش اعظم سهام ایتال دیزاین را خریداری کرد. ولتا نیز همانند سایر پروژههای ایتال دیزاین طراحی برجستهای دارد. بد نیست بدانید این شرکت ایتالیایی کانسپت تویوتا را از صفر طراحی کرده و بازنگریهای مهندسی متنوعی را روی بخشهای مختلف از جمله کابین انجام داده است. نتیجه نهایی نیز تولید خودرویی شیک و آیرودینامیک با درهای پروانهای است.
با اینکه بین معرفی تویوتا الساندرو ولتا و ظهور سوپر اسپرتهای هیبریدی واقعی حدود یک دهه فاصله وجود دارد اما در همان دوران شاهد تولید محصولات بسیار جذابی بودیم. مک لارن P1 که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد یکی از اولین و بهترین سوپر اسپرتهای هیبریدی است. امروزه این تکنولوژی ارتقا یافته و خودروهای متنوعی همچون لامبورگینی روئلتو، مک لارن آرتورا و فراری SF90 XX استراداله از قوای محرکه هیبریدی استفاده میکنند. هدف تکنولوژی هیبریدی تا حدی تغییر یافته و از تمرکز روی مصرف سوخت پایین به افزایش قدرت و دیگر ویژگیهای پرفورمنس رسیده است. یکی از دلایل بهکارگیری تکنولوژی هیبریدی در خودروهای اسپرت را میتوان کانسپت ولتا و میراث آن دانست. شاید این خودرو جلوتر از زمان خود بود اما به صنعت خودرو کمک کرد در آینده محصولات جذابی تولید کند.
صامورایی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳شاسی فیبرکربنی هم داشته. موتور بنزینی رو محور عقب نصب شده اما ارتباطی با چرخا نداشته. دو تا موتور الکتریکی ( هر محور یکی ) داشته و عملا چارچرخ محرک بوده
Amirsh
۲۳ بهمن ۱۴۰۳آقا یه سوال همیسه ذهن منو درگیر کرده
چرا کانسپتای اونموقع همیشه بکگراندشون یه تپه شن و ماسه خاکستری هست تو عکست؟
Titanium
۲۳ بهمن ۱۴۰۳کانسپت واقعا قشنگیه مخصوصا تو زمان خودش
ولی یک ذره شبیه جاروبرقی نیست جلوش؟😂
Silent
۲۳ بهمن ۱۴۰۳اگر بخواست تولید کنه این ماشین رو نمیتوانست با برند خودش عرضه کنه و نیاز به یه زیر برند مناسب در شاخه سوپ اسپرت داشت و میدونید خلاصه داستان چیه ؟مدیرای تویوتا مثل کمپانی فولکس واگن فکر نمیکنند.
صامورایی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳این کانسپتا هدفشون لزوما تولید نیست و خیلیاش بررسی ایده ها و نوآوریهای مختلفه. قرار نیست همشون به تولید برسن
HFball
۲۳ بهمن ۱۴۰۳تعجب میکنم یعنی واقعاً تویوتا توانایی طراحی بهتر از اینو نداشت?
Cehx
۲۳ بهمن ۱۴۰۳سال 2004 بوده طراحیش یخورده بد هست اما صرفا یه کانسپته اگه قرار به تولیدش می بود صد در صد قیافش رو بهتر میکردند