تویوتا نسل جدید هاچبک کوچک و شهری آیگو را این بار با نام آیگو X معرفی کرده است. تویوتا با افزودن حرف X و همینطور اضافه کردن عناصر کراساوور مانند به هاچبک شهری خود سعی کرده چهرهٔ آنرا به کراساوورها شبیه کند. این ماشین نسخهٔ تولیدی کانسپت Aygo X Prologue محسوب میشود و بخش عمدهای از ظاهر عجیب این کانسپت را حفظ کرده است.
تویوتا برای اولین بار آیگو را در سال ۲۰۰۵ از طریق همکاری با گروه PSA در کنار برادرانش یعنی سیتروئن C1 و پژو ۱۰۷ به بازار عرضه کرد. این سهقلوها در سال ۲۰۱۴ وارد نسل دوم خود شدند و بازطراحی قابلتوجهی را تجربه کردند اما با توجه به اینکه در پایان عمر نسل دوم، پژو و سیتروئن تصمیم گرفتند از این بخش خارج شوند، تویوتا بهتنهایی نسل سوم آیگو را توسعه داده است.
تویوتا بهعنوان یکی از معدود خودروسازانی که هنوز در سگمنت A سرمایهگذاری میکند، برای نسل جدید آیگو خودروی متفاوتتری میخواست و به همین دلیل تصمیم گرفت آنرا به یک کراساوور شهری جمعوجور تبدیل کند. کانسپت آیگو در فرانسه طراحی شده و نسخهٔ تولیدی آن در بلژیک توسعه یافته است. طراحان تویوتا در انتقال طرح کانسپت به تولیدی کار خود را بهخوبی انجام دادهاند و هرچند برخی ویژگیهای آن تعدیل شدهاند اما آیگو X هنوز هم خودرویی جذاب و متفاوت به نظر میرسد.
چراغهای جلو و عقب آیگو X که تمام LED هستند گرافیک مدرنی دارند و فرم پنجرههای جانبی هم کمی چاشنی اسپرتی به استایل خودرو افزوده است. روکشهای پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها که با طرح دورنگ بدنه هماهنگ هستند، نمای کراساوور مانندی به خودرو بخشیدهاند و رینگهای بزرگتر ۱۷ یا ۱۸ اینچی هم فاصلهٔ خودرو از زمین را ۱۱ میلیمتر افزایش دادهاند. برای آیگو X رنگهای بیرونی جالبی هم ارائه شده که البته همهٔ آنها با بخش عقبی و سقف مشکیرنگ همراه هستند. برای خودرو سقف باز شوندهٔ پارچهای هم قابل سفارش است که تجربهٔ رانندگی در هوای آزاد را فراهم میکند.
آیگو X برخلاف نسلهای قبلی خود روی پلتفرم GA-B خود تویوتا ساخته شده که با یاریس و یاریس کراس مشترک است اما در اینجا اوورهنگهای آن کاهش یافته و بخش عقبی شاسی کوچک شده است. طبیعتاً این ماشین با ۳,۷۰۰ میلیمتر طول، ۱,۷۴۰ میلیمتر عرض و ۱,۵۲۵ میلیمتر ارتفاع، کوچکترین محصول تویوتا محسوب میشود. فاصلهٔ محوری آیگو X هم ۲,۴۳۰ میلیمتر و وزن آن ۹۴۰ کیلوگرم اعلام شده است.
به لطف پلتفرم جدید، طول آیگو ۲۳۵ میلیمتر نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده که فضای بیشتری برای سرنشینان عقب و همینطور صندوق بار بزرگتری را به ارمغان آورده است اما درعینحال، چابکی خودرو با شعاع چرخش ۴.۷ متر همچنان حفظ شده است. حجم صندوق بار این تویوتای کوچک به ۲۳۱ لیتر رسیده که افزایش قابلتوجهی نسبت به ۱۶۸ لیتر قبل دارد و با خواباندن صندلیهای عقب هم این عدد میتواند تا ۸۳۰ لیتر افزایش پیدا کند.
داخل آیگو X هم با خطوط منحنی و تریمهای رنگی مطابق با بیرون، روی جذب خریداران جوان تمرکز دارد. در میانهٔ داشبورد خودرو یک نمایشگر ۹ اینچی لمسی جای گرفته که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Smart Connect تویوتا با اندروید اتو، اپل کارپلی و بهروزرسانی از راه دور را ارائه میکند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی آیگو X هم میتوان به غربیلک فرمان سه پره، نمایشگر کوچک روی صفحه آمپر، نورپردازی داخلی، شارژر بیسیم و سیستم صوتی JBL با چهار بلندگو، یک سابووفر و آمپلیفایر ۳۰۰ واتی اشاره کرد.
به لطف افزایش زاویهٔ ستونهای A و همینطور افزایش ۵۵ میلیمتری ارتفاع صندلی راننده، دید رو به جلوی خود بهبود یافته است. مهندسان تویوتا همچنین عایقهای صدا را هم بهبود دادهاند و ادعا میکنند آیگو X از لحاظ سروصدای داخلی در سگمنت A بهترین است. متأسفانه اما پنجرههای عقب از نوع پاپآپ یا بیرونآی هستند و پایین نمیآیند. در بخش ایمنی هم تمام تیپهای آیگو X بهصورت استاندارد به مجموعهٔ ایمنی Safety Sense تویوتا مجهز شدهاند که سیستمهای فراوانی مثل کروز کنترل تطبیقی هوشمند، سیستم پیش از برخورد، دستیار دنبال کنندهٔ خطوط و… را شامل میشود.
استفاده از یک پیشرانهٔ غیر هیبریدی معمولی در خودروی شهری کوچکی مثل آیگو X ارزانتر تمام میشود و به همین دلیل تویوتا برای این خودرو فقط یک موتور را در نظر گرفته که از نوع ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی با ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور است. گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک CVT هم این نیرو را به چرخهای جلو انتقال میدهند.
آیگو X با گیربکس دستی ظرف ۱۵.۶ ثانیه و با CVT ظرف ۱۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرید و حداکثر سرعت آنهم به ترتیب ۱۵۸ و ۱۵۱ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی خودرو هم طبق معیارهای WLTP در هر صد کیلومتر با گیربکس دستی ۴.۷ لیتر و با گیربکس اتوماتیک ۴.۹ لیتر اعلام شده است. تویوتا آیگو X از سال ۲۰۲۲ در اروپا عرضه خواهد شد.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۵ آبان ۱۴۰۰به نظرم واسه یه ماشین سگمنت a واقعا خوشگل و فانتزیه ، هر چن کانسپتش طراحی فوق العاده ای داشت و این نمیتونه به خوبی اون باشه ولی اینم واقعا قشنگه
ممد ژانگولر
۱۵ آبان ۱۴۰۰واقعا با نمکه
چهارتا در داشتنش شگفت انگیزه تو این حجم از بدنه
جون میده باهاش بری مسابقات قهرمانی پینگ پنگ مسابقه بدی و جامشو ببری
فقط من موندم جامو کجای ماشین بذاری بیاری خونت 😂
امیر
۱۵ آبان ۱۴۰۰سلام صبح بخیر ،
به نظر من می تونه موفق بشه. طراحی بیرونی قشنگ ولی کابین زیبا و عامه پسند
نیست. موتور هم قدرتی نداره ولی برای ماشین شهر کافی و خوب
Clean Energy
۱۵ آبان ۱۴۰۰واو واقعا واو😍
من بشخصه عاشقش شدم واقعا خیلی خوشگل هست مخصوصا اون سبز زیتونی 😍😍
داخلش هم که به نظرم برای ارزان قیمت شهری که فقط واسه داخل شهره خوب هست و قطعا ماشین ارزونی و زیر ۲۰ ۲۵ هزار تا خواهد بود. واقعا اولش که دیدمش هنگ کردم گفتم هاچبک شهری اونا هاچبک شهری ارزون ما (پراید ۱۱۱)😐😐
واقعا به نظرم برای هرکسی که یه ماشین گرون و پر مصرف یا لوکس داره یه دونه از این تویوتا ها نیازه چون ۴.۷ لیتر می سوزونه که واقعا عالیه برای شهر موتورش هم یه موتور کوچولوی نازه که فقط برای شهر استفاده میشه و جالبه ۱۵۰ تا هم میتونی باهاش بری! شتابش ولی کنده ولی بازم قابل بخششه برای ماشین شهری
محمد مختاری آذر
۱۵ آبان ۱۴۰۰یک طراحی کاملا زیبا عناصر طراحی متعدد روی بدنه خودرو یک خودروی شهری کاملا مناسب هستش مصرف سوخت خیلی پایین ولی واقعا قدرت خیلی کمی داره 70 اسب بخار کاش یکم زیاد بود
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۵ آبان ۱۴۰۰یه کوچولوی اقتصادیه که نقش پراید رو داره ، و برای شهر هم ساخته شده پس نیاز به قدرت زیادی نداره
Clean Energy
۱۵ آبان ۱۴۰۰داش اصلا نیازی نیست چون یه ماشین شهریه کورس که نمیزاری باهاش
با این میری سر کار خرید و کار های روزمره و نصف ماشین های گرون هم میسوزونه یعنی خرج کمتری هم داره
محمدرضا
۱۵ آبان ۱۴۰۰منم باشم هیوندا کسپر میخرم که ۱۰۰ اسب قدرت داره.
کسایی که توی تهران هستن میدونن ۲۰۶ تیپ ۲ توی خیلی شیب ها اذیت میکنه و کم میاره کلا برای شهر های کوهستانی با شیبو نشیب زیاد خوب نیست.
اصلا خودرویی که شتابش بالای ۱۲ثانیه باشه واقعا راننگی باهاش آزار دهنده هست.
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۵ آبان ۱۴۰۰هیوندای کسپر هم واقعا ماشین خوبیه و بهتر از اینه ولی فکر کنم گرونتر هم هست
Clean Energy
۱۵ آبان ۱۴۰۰یک جواب
نخر✅
هرچند پولشم داشتی نمیتونستی
محمدرضا
۱۵ آبان ۱۴۰۰چقدر با تکیه بر علم و مشخصات فنی بحث میکنی🤣
Clean Energy
۱۵ آبان ۱۴۰۰یه سوال بسیار مهم
شما داری تویوتا رو با ۲۰۶ مقایسه میکنی مرد حسابی😐😐
بعدشم تو این ماشین رو برای کورس گذاشتن که نمیخری برای گردش در شهر و این چیزا نه بری گاز بدی و درفت بکشی
مسعود
۱۵ آبان ۱۴۰۰طراحی جالبی داره ولی سوختش برای این حجم موتور یه کوچولو زیاد نیست؟
Reza Waffen SS
۱۵ آبان ۱۴۰۰مناسب خونواده های ایرانی
محمدرضا
۱۵ آبان ۱۴۰۰خانواده؟🤔
کلا صندیهای عقبش دکوره
۴نفر سوار بشن شتابش به ۲۰ثانیه میرسه.
Reza Waffen SS
۱۵ آبان ۱۴۰۰مهم نیست مهم اینه که ارزونه و اقتصادی، خونواده های ایرانی هم فوقش 3 نفر بیشتر نیستن
میثم
۱۵ آبان ۱۴۰۰عجب چیز فانتزی و خوشگلی شده
واقها خوشم اومد
Ardy
۱۵ آبان ۱۴۰۰بالاخره تویوتا شل کرد و طراحی و توسعه رو کامل داد دست اروپایی ها ببین چه میکنن این چشم ابی ها
یوسف
۱۵ آبان ۱۴۰۰باحاله… اما انگار پس گردنی خورده از ناظم مدرسه😉😉😉
مک وال
۱۵ آبان ۱۴۰۰این یه مینی هاچبک است نه کراس اوور
رامتین
۱۵ آبان ۱۴۰۰بهتره اینها را همچنان هاچبک نامید نه کراس اور. بدیهی است یک هاچبک میتونه ارتفاع 130 داشته باشه و دیگری 150.
حسین دهمرد
۱۵ آبان ۱۴۰۰یکم فانتزی تر طراحی میشد بهتر بود. ولی از فرمش خوشم اومد.
SS
۱۵ آبان ۱۴۰۰خوشگله ولی مصرفش برای یه ماشین کوچولوی شهری یکم بالاست
نسل جدید راو4 هیبرید 5.7 لیتر تو شهر مصرف میکنه
اگه برای این هم یه سیستم هیبرید در نظر میگرفتن مصرفش خیلی بهتر میشد و برای ترافیک هم بیشتر به درد میخورد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ آبان ۱۴۰۰فرمش و رنگ بندیش منو یاد اسمارت و امویام ۱۱۰ انداخت! نمیدونم دیدین یا نه ولی این امویام ۱۱۰ فیس جدیدشون یه همچین رنگ بندی دارن که گلگیر عقب رنگیه!😐😂