تویوتا در سال ۲۰۲۲ خودروی الکتریکی مقرونبهصرفه و جدیدی را در کلاس سدان با استفاده از فناوری باتری بیوایدی عرضه میکند که در نمایشگاه خودرو پکن طی ماه آوریل ۲۰۲۲ رونمایی خواهد شد.
طبق گزارشهای جدید، تویوتا با همکاری بیوایدی (BYD) در حال توسعه سدان کاملا الکتریکی جدیدی برای بازار چین است. به گزارش carscoops به نقل از رویترز، دومین خودروی الکتریکی تولیدی تویوتا در اواخر سال ۲۰۲۲ با قیمت رقابتی، کابین جادار و بدنه سدان که هنوز در بین خریداران چینی بسیار محبوب است، راهی بازار میشود.
طبق این گزارش، سدان الکتریکی تویوتا کمی بزرگتر از کرولا مجهز به پیشرانه احتراقی خواهد بود و فضای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم میکند. انتظار میرود این خودروی الکتریکی از آخرین فناوری باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات LFP Blade بیوایدی استفاده کند؛ چیزی که به آن امکان میدهد نسبت به محصولات الکتریکی خود تویوتا مقرونبهصرفهتر باشد. منابع رویترز ادعا میکنند که این خودرو پایینتر از سدانهای ممتاز مانند تسلا مدل ۳ یا نیو ET7 قرار خواهد گرفت و قیمت اولیهی آن کمتر از ۳۱،۳۹۲ دلار (۲۰۰،۰۰۰ ین) است و آن را به رقیب مستقیم محصولات برقی تسلا تبدیل میکند.
سدان الکتریکی جدید، دومین مدل تمام برقی تویوتا پس از شاسیبلند bZ4X مبتنی بر eTNGA خواهد بود که اخیراً به صورت تولیدی عرضه شده است.
رویترز با استناد به منابع خود میگوید تویوتا «سالها تلاش کرده تا خودروی الکتریکی کوچکی تولید کند که هم از نظر هزینه در چین قابل رقابت باشد و هم از نظر راحتی به خطر نیفتد». استفاده از فناوری بیوایدی به خودروساز ژاپنی کمک میکند تا به تجربهی بیشتری دربارهی استراتژیهای کاهش هزینه دست یابد؛ تجربهای که مدلهای چینی را مقرونبهصرفهتر و کاملاً رقابتیتر میکند، زیرا آنها دیگر طراحی و کیفیت قبلی را در مقایسه با خودروسازان معتبر اروپایی، آمریکایی، ژاپن و کره جنوبی ندارند.
یکی از عوامل مهم مقرونبهصرفه بودن مدل جدید، باتریهای لیتیوم فسفات بیوایدی است که به باتریهای مورد استفاده تسلا در مدلهای چینی شباهت دارد. تولید و ارائهی این باتری خودروی الکتریکی با وجود چگالی انرژی پایینتر نسبت به مدلهای لیتیوم یونی، ارزانتر است و از پروفیل باریکتری بهره میبرد.
یکی دیگر از دلایل ارزانتر بودن مدلهای بیوایدی نسبت به تویوتا، تفاوت در استراتژیهای توسعه بین این دو شرکت است، زیرا تویوتا زمان و تلاش بسیار بیشتری را برای آزمایش هر قطعه سرمایهگذاری میکند. نشاندهندهی تعهد تویوتا به کیفیت این است که سه نمونه اولیه طراحی و سه نمونه اولیه از هر مدل را قبل از رسیدن به تولید میسازد، درحالیکه بیوایدی در طول این فرایند فقط دو نمونه اولیه میسازد.
در هر صورت، واضح است که بیوایدی از کپیبرداری از تویوتا کرولا با بیوایدی F3 مدل ۲۰۰۵ تا تبدیل شدن به شریکی برای مدل الکتریکی بعدی تویوتا راه زیادی را طی کرده است. مهندسان تویوتا خودروهای بیوایدی را در گذشته آزمایش کردهاند و منابع داخلی پیشرفتهای این سازنده چینی را از نظر کیفیت، استایل و عملکرد، با هزینهی بسیار پایینتری در مقایسه با مدلهای مشابه تویوتا تأیید کردهاند. این امر ژاپنیها را بر آن داشت تا پس از بازی با این ایده از سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۲۰ سرمایهگذاری مشترک تحقیق و توسعه را با بیوایدی آغاز کنند. امروز، ۲۴ مهندس از تویوتا و ۱۰۰ مهندس دیگر از بیوایدی با هم در شنژن کار میکنند.
انتظار میرود این خودروی الکتریکی که هنوز نامی از آن برده نشده است، در قالب مدل مفهومی در نمایشگاه خودرو پکن طی ماه آوریل ۲۰۲۲ رونمایی شود و نسخهی تولیدی آن اواخر همان سال عرضه شود. دربارهی در دسترس بودن این سدان برقی، حداقل در حال حاضر قرار است بهطور انحصاری در چین در دسترس باشد. سخنگوی تویوتا و بیوایدی از اظهار نظر دربارهی این گزارش خودداری کردند.
new RAMIN
۱۴ آذر ۱۴۰۰تو مطلب یه نکته مهم بود بد نیست یه بار دیگه بخونیمش…
(واضح است که بیوایدی از کپیبرداری از تویوتا کرولا با بیوایدی F3 مدل ۲۰۰۵ تا تبدیل شدن به شریکی برای مدل الکتریکی بعدی تویوتا راه زیادی را طی کرده است. مهندسان تویوتا خودروهای بیوایدی را در گذشته آزمایش کردهاند و منابع داخلی پیشرفتهای این سازنده چینی را از نظر کیفیت، استایل و عملکرد، با هزینهی بسیار پایینتری در مقایسه با مدلهای مشابه تویوتا تأیید کردهاند. این امر ژاپنیها را بر آن داشت تا پس از بازی با این ایده از سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۲۰ سرمایهگذاری مشترک تحقیق و توسعه را با بیوایدی آغاز کنند. امروز، ۲۴ مهندس از تویوتا و ۱۰۰ مهندس دیگر از بیوایدی با هم در شنژن کار میکنند)
بهزاد
۱۴ آذر ۱۴۰۰دیدی بارها بهت گفتم هرجایی مزیتی فراهم بشه سایرین هم اونجا حضور خواهند داشت و منفعت لازم را کسب میکنند.
همین اتفاق و مزیت ها برای نیسان و هوندا فراهمه و شرکت های برقی ساز چینی با موج جدید رقبای خارجی با استفاده از پتانسیل و ظرفیت های تامین کننده های داخلی روبرو شده و کار بسیار سختی در آینده دارند.
ARAZ
۱۴ آذر ۱۴۰۰آخرش هم نتونستن چیزی بسازن
رفتن سمت تکنولوژی های بقیه و همکاری
حداقل عین هوندا میرفتی سمت آمریکایی ها نه چینی ها
آخرش به باد میدن این کمپانی رو
پویان
۱۴ آذر ۱۴۰۰جتابarazبرای چی به باد بده؟ چینی ها رو در بحث برقی دست کم نگیر. حتی از اروپایی ها هم بهتر شدن. رقیب امریکایی ها ور برقی ها چینی ها هستن نه اروپایی ها. بی وای دی که جزو خوب هاست. اتفاقا به خود ژاپن اتوبوس برقی هم داره میفروشه.
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۴ آذر ۱۴۰۰لازمه بگم که سریعترین خودروی برقی نوربرگرینگ همچنان id.r هست و اینکه لوکسترین خودروی برقی هم مرسدس eqs هست ( به انتخاب چندین مجله از جمله تاپ گیر و منظورم از لوکس بودن کیفیت و کابین و … هست و نه پرفورمنس ) ، خواهشا چینیهارو با اینها مقایسه نکنید
مهدی
۱۴ آذر ۱۴۰۰سید جواد جان
نه تنها آینده خودرو برقی ، بلکه کل صنعت برق از آن چین است
بارها عرض کردم نمونه اش شرکت چینت است ابر شرکت برقی ساخت انواع نیروگاه – تولید لوازم برقی صنعتی الکترونیکی هوشمندسازی و …… تولیدات بسیار با کیفیت هم دارد که اروپا ازش استفاده میکنه و تولیداتش به اندازه کل اروپاست
حسین
۱۴ آذر ۱۴۰۰آقا زیاد در جریان اخبار نیستی مشخصه، بی وای دی چند ساله در آمریکا کارخونه تولید اتوبوس برقی داره و ماشین های الکتریکیش هم به نروژ صادر میشه. در اصل تنها رقیب تسلا فعلا چینی ها و در راس شون همین بی وای دی هست و بقیه تکنولوژی باتری اختصاصی خودشون رو ندارن…
Iman99
۱۸ آذر ۱۴۰۰هرچی باشن مسلما به پای شرکت های پیشرفته اروپایی و امریکایی که خیلی بهتر و پبشرفته تر هستن نمیرسن
مردیم از خوشی
۱۴ آذر ۱۴۰۰اینجا همه طرفدار آلمان ها ژاپن هستند اگه بگی آینده برقی ها مال چین و آمریکا و کره هست تا میتونند منفی میدند 😑
مهردادکمال
۱۴ آذر ۱۴۰۰اگزوز داره که🙄شمام دیدین
میثم
۱۴ آذر ۱۴۰۰تویوتا برندی نیست که بخواد شتاب و سرعت ارائه بده.
کیفیت بالا با قیمت پایین اولویت اصلیشه.
همونطور که در متن هم اشاره شد، ۳ برابر بیشتر از بیوایدی آزمایش میکنه.
اما بیوایدی و کلا چینیهای سختکوش نشون دادند که میشه از هیچ به بزرگان مارکت رسید و اینکه پویان میگه چینیها تو برقی سازی از اروپا جلو زدند بنظر من حرف درستیه.
پویان
۱۴ آذر ۱۴۰۰سلام اقا میثم. این کار چینیها خیلی بلند مدت بوده. یه زمانی نفت بالای صد دلار بود. اون موقع یه سایت خارجی خوندم چینی ها برای کاهش، تاثیر واردات نفت سراغ این خودروهای برقی رفتند.در بحث انرژی تجدید پذیر که خیلی رشد کردند.
حسین
۱۴ آذر ۱۴۰۰البته نگفته ۳ برابر بیشتر آزمایش میکنند. تویوتا ۳ تا پروتوتایپ درست میکنه و بی وای دی ۲تا.
شاعر
۱۴ آذر ۱۴۰۰آقا میثم شما دیگه چرا؟
اینکه چینی ها از اروپایی تو خودروی برقی جلو افتادن یعنی یه طرف بی وای دی و چانگان یه طرف بنز و بی ام و و آئودی و پورشه با مدل تایگانش
نکنید این کارها را
میثم
۱۴ آذر ۱۴۰۰البته منظور من روند الکتریکی سازیه که چین پرقدرت تر از اروپاییها داری پیش میره
شاید هنوز اتفاق نیافتاده باشه ولی خیلی نزدیکه
هرچند امیدوارم این اتفاق نیافته چون حکومت چین هرچقدر قدرتمندتر بشه خطر بیشتری برای دنیا ایجاد میکنه
Iman99
۱۸ آذر ۱۴۰۰میثم بیا پایین بابا هیچی نمیدونی وقتی جوابتو یکی داد میخوای کم نیاری میگی البته منظورم یه چیز دیگه بود البته اشتباهی گفتم
تابلوعه تعصبی بودنت
سطحی نگر نباید باشید و از نظر بازاری و از نظر مردم و دیدگاه مردم و چیزی که باب میل اونها باشه نمیشه نتیجه گیری کرد چون ارزشی نداره و ملاک و معیاری هم حساب نمیشه چون مباحث تخصصی کاملا با اینها متفاوته
از هر متخصصی که از صنعت و علم و تکنولوژی سر درمیاره بپرسی میگه بهترین و پیشرفته ترین تو هر زمینه ای اروپا ( بخصوص آلمان ) و امریکا هستن که پبشرفته ترین و بهترین هستن تو این زمینه و همه چیزای دیگه
ارین صاحب جمعی
۱۴ آذر ۱۴۰۰من که گفتم اینا همش سیاسته ببین چین ژاپنو به چه روزی انداخته که باید بره از چین باتری بخره خدای من الکی نیست که میگن آینده مال چینی هاست ولی بازم مقایسشونم غلطه ولی تویوتا با این کار خودشو به چین فروخت دید دیگه خیلی داره عقب میمونه گفت برم فعلا از چین بخرم تا کارم راه بیوفته بعد تویوتا را میزنم به اسم چین دوستان اگر میخواید هنوز ماشین خوب ببینید انقدر پیشرفت چینی ها رو الگو قرار ندین چون اینا نیومدن به شما ماشین خوب تحویل بدن اومدن گند بزنن تو خودروسازی دنیا چرا ژاپن با اون همه قدمت باید بره از byd باتری بخره!!!!! چون میدونه که دورانش تموم شده ولی من با چینم حال نمیکنم و همیشه در نظرم اشغاله با کره ای ها هم حال نمیکنم چون بنظرم یک چیزی را همیشه پشت تکنولوژی و ظاهرشون قایم میکنن فقط امریکا و ژاپن و آلمان من بشخصه اون دو تا اشغال را که میخوان تویوتا را نابود کنن آدمم حساب نمیکنم
یوسف
۱۴ آذر ۱۴۰۰https://uploads-ssl.webflow.com/5e238e21cc9ad775394181ab/5e2b6005b39e2416757f63ae_Emoji_Crying_Rolling_white.gif
حميدرضا
۲۴ آذر ۱۴۰۰اینکه خودروسازی اروپا،امریکا و ژاپن پیشرفته اس همه قبول دارن،من خودم علاقه ام به آلمانی هاس ولی تعجیم از بقیه اینه که به صنعت خودروسازی به چشم یه تیم ورزشی نگا میکنن،یعنی حالا که من از مرسدس خوشم میاد پس همیشه بهترینه این نگاه تک بعدی رو نمیفهمم، چون بقیه دنیا هم دارن تلاش میکنن و پیشرفت، کره ای ها تو این سالها فوق العاده بودن در ادامه هم چین به سرعت پیشرفت کرده و به نظرم در آیند درکنار بقیه قطب خودروسازی دنیا خواهند بود.