شرکت برساوش که کار خود را با واردات تویوتا لوین (کرولا هیبرید) آغاز کرد، قصد دارد بهزودی فروش سدان برقی تویوتا bZ3 را آغاز کند.
طی چند وقت اخیر، واردات و عرضه خودروهای برقی به موضوع داغ محافل خودرویی کشور تبدیل شده و شاهد واردات مدلهای الکتریکی زیادی توسط شرکتهای مختلف هستیم. در اوایل خرداد ۱۴۰۳ نیز اولین دورهٔ فروش خودروهای برقی در سامانهٔ یکپارچه آغاز شد که ثبتنام بیش از ۱۴۰ هزار نفر نشان از استقبال خوب خریداران از خودروهای برقی وارداتی دارد. ازاینرو، قرار است در آینده شاهد عرضهٔ خودروهای الکتریکی بیشتری باشیم. یکی از این خودروها، تویوتا bZ3 است که توسط شرکت برساوش وارد میشود. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات این سدان الکتریکی ژاپنی خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
بی وای دی سانگ پلاس در ایران؛ مشخصات و قیمت پلاگین هیبرید
بررسی خودروهای برقی سامانه یکپارچه؛ هونگچی و هوندا و لونا و EJ7 کرمان موتور
آئودی Q4 ای ترون وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی نادین خودرو
فولکس واگن iD.4 ماموت خودرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی وارداتی
تویوتا bZ3
bZ3 دومین خودروی الکتریکی سری bZ تویوتا پس از کراساوور bZ4X و اولین سدان برقی این شرکت ژاپنی محسوب میشود. البته این خودرو صرفاً مخصوص بازار چین است و از طریق همکاری تویوتا با بیوایدی توسعه پیدا کرده است. تولید این ماشین هم توسط جوینت ونچر تویوتا-فاو در چین انجام میشود. پیشنمایش bZ3 در اواخر سال ۲۰۲۱ با کانسپت bZ SDN ارائه و نسخهٔ تولیدی آن در اواسط سال ۲۰۲۲ برای بازار چین معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم e-TNGA مشترک با bZ4X ساخته شده و از باطریهای لیتیوم آهن فسفات بیوایدی استفاده میکند.
شرکت برساوش که پیشازاین اقدام به واردات خودروهای مختلف تویوتا کرده و سدان لوین را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به دست خریداران رساند، حالا به دنبال عرضهٔ bZ3 است. این شرکت نمونههای سدان الکتریکی تویوتا را به ایران آورده و قصد دارد طی هفتههای آینده فروش آن را در سامانهٔ یکپارچهٔ خودروهای برقی آغاز کند.
طراحی بیرونی تویوتا bZ3
نمای بیرونی bZ3 مطابق با زبان طراحی خودروهای الکتریکی تویوتا شکل گرفته است که اولین بار در bZ4X دیدیم. دماغهٔ تیز و چراغهای جلوی نسبتاً باریکی که توسط یک نوار به هم متصل شدهاند از ویژگیهای این زبان طراحی هستند. در پروفیل جانبی خودرو شاهد نمایی عضلانی هستیم که ستونهای مشکیرنگ، دستگیرههای در مخفی، گلگیرهای عقب برجسته و رینگهای آیرودینامیک ازجمله ویژگیهای قابلتوجه آن هستند. در عقب نیز چراغهای پیوسته با گرافیک جالبی را میبینیم که دنبالهٔ آنها تا روی گلگیرها کشیده شده است. جا پلاک خودرو هم داخل تورفتگی جالبی بالای سپر عقب تعبیه شده است.
بهطورکلی، bZ3 برای یک سدان الکتریکی از طراحی قابلقبولی برخوردار است و شباهتهایی به سدان گرانتر تویوتا کراون دارد. bZ3 با ۴,۷۲۵ میلیمتر طول، ۱,۸۳۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۷۵ میلیمتر ارتفاع، سدانی در سگمنت کامپکت است درحالیکه کمی از کرولا بزرگتر و از کمری کوچکتر است. این خودرو با ضریب درگ ۰.۲۱۸ Cd طراحی بسیار آیرودینامیکی دارد. برای مقایسه، این ضریب برای تسلا مدل S برابر با ۰.۲۰۸ Cd است.
داخل تویوتا bZ3
bZ3 از کابین منحصربهفردی بهره میبرد که طراحی متفاوتی با اکثر خودروهایی که تاکنون دیدهایم دارد. در اینجا داشبوردی ساده با دریچههای تهویه سراسری افقی را میبینیم که در میانهٔ آن یک نمایشگر عمودی بزرگ جای گرفته است. مقابل راننده با فاصلهٔ زیادی یک صفحه آمپر دیجیتالی کوچک به چشم میخورد که نزدیک به شیشهٔ جلو نصب شده و برخلاف اکثر خودروها، از بالای غربیلک فرمان قابلمشاهده است. به همین دلیل، غربیلک فرمان بهصورت مربع مانند طراحی شده و ارتفاعی پایینتر از حد معمول دارد. رو دریهای ساده و تریم برنزی هم از دیگر ویژگیهای داخلی این سدان ژاپنی هستند. البته در نمونههای وارداتی، تودوزی خاکستری ساده در کنار حجم زیاد پلاستیک روی داشبورد کمی حال و هوای ارزانقیمت و سطح پایینی ایجاد کرده است.
امکانات و تجهیزات تویوتا bZ3
هرچند bZ3 حتی در نسخهٔ پایه هم امکانات خوبی را ارائه میکند اما برساوش قصد واردات نسخهٔ مجهزتر آن را دارد که از تجهیزاتی مثل سانروف برقی، سیستم تهویه دو منطقهای، ایربگهای پردهای، جانبی و زانو، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن غربیلک فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم گوشی و… بهره میبرد. صندوق بار این سدان الکتریکی هم ۴۴۰ لیتر ظرفیت دارد.
مشخصات فنی تویوتا bZ3
bZ3 در دو نسخه مختلف با قدرت و شعاع حرکتی متفاوت تولید میشود که البته هردو از یک موتور الکتریکی در جلو استفاده میکنند. نسخهٔ پایه با نام الیت پرو، ۱۸۴ اسب بخار قدرت دارد و با باطری ۴۹.۹۲ کیلووات ساعتی ارائه میشود که طبق معیارهای CLTC چین، با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن ۵۱۷ کیلومتر را فراهم میکند. نسخهٔ دوم اما که لایف پرو نام دارد، به موتور قویتری با ۲۴۵ اسب بخار قدرت مجهز است و از باطری بزرگتر ۶۵.۲۸ کیلووات ساعتی بهره میبرد. در این نسخه شعاع حرکتی خودرو به ۶۱۶ کیلومتر میرسد. گشتاور هردو مدل اما یکسان و برابر با ۳۰۳ نیوتن متر است.
با استفاده از شارژرهای سریع، از ۳۰ تا ۸۰ درصد از باطریهای هردو مدل ظرف ۲۷ دقیقه شارژ میشود اما با شارژرهای معمولی این کار برای مدل پایه ۷ ساعت و برای نسخهٔ قویتر ۹.۵ ساعت طول خواهد کشد. bZ3 الیت پرو ۱۷۱۰ کیلوگرم و لایف پرو ۱۸۴۰ کیلوگرم وزن دارد و حداکثر سرعت هردو مدل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. هنوز بهطور دقیق مشخص نیست که برساوش کدام مدل را برای واردات انتخاب کرده است اما با توجه به ارزش گمرکی این خودرو، به نظر میرسد نسخهٔ قویتر لایف پرو را در ایران ببینیم.
قیمت تویوتا bZ3
قیمت تویوتا bZ3 در چین برای تیپ پایه الیت پرو از ۱۶۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۳,۸۸۰ دلار و برای لایف پرو از ۱۸۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۶,۷۰۰ دلار آغاز میشود. قیمت گرانترین نسخهٔ این خودرو هم به ۱۹۹,۸۰۰ یوآن معادل ۲۸,۱۰۰ دلار میرسد؛ بنابراین، اگر برساوش قصد واردات نسخهٔ لایف پرو را داشته باشد، با توجه به تعرفه واردات بسیار کمتر خودروهای برقی احتمالاً باید برای bZ3 در کشورمان قیمتی در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان را انتظار داشته باشیم.
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳تویوتا کم نظیره از لکسوس بیشتر قبولش دارم
حسین
۶ خرداد ۱۴۰۳لکسوس برند لوکس تویوتاتست،یکم تحقیق کنی به همه چیز میرسی علی جردن.
علی جردن
۶ خرداد ۱۴۰۳جدی میفرمایین !
ارمان
۶ خرداد ۱۴۰۳😂😂
-کاربر
۶ خرداد ۱۴۰۳واکنش لکسوس:توروخدا منو دور نندار،قبولم داشته باش توروخدا🥺
Dariush
۲۱ خرداد ۱۴۰۳اینو همه میدونن که لکسوس بِرَندِ لوکس تویوتا هست، امّا اگه از هر دو خودرو استفاده کرده باشید متوجه میشید که تویوتا کم اِصطِحلاک تر و بی دردسر تر هستش و خرابی کم تری نسبت به لکسوس داره، در بیشترِ مواقع آپشِنهای بیشترِ لکسوس باعثِ خرابی و دردسر میشه، یه تویوتا آریونِ ۲۰۱۱به مراتب کم آزار تَر از یه لکسوس ES350 هست .
۷ خرداد ۱۴۰۳😐😂
آرین
۶ خرداد ۱۴۰۳در این نسخه شعاع حرکتی خودرو به ۶۱۶ کیلومتر میرسد. گشتاور هردو مدل اما یکسان و برابر با ۳۰۳ نیوتن متر است.
.
.
شعاع حرکتیش خیلی خوبه
A Sus man
۶ خرداد ۱۴۰۳به نظرم این بیشتر از بقیه ارزش خرید داره(البته اگه بین ۱.۵ تا ۲.۵ باشه(که خود پدال تایید کرد نیست)
Saeid
۶ خرداد ۱۴۰۳قرار بود خودرو های قیمت پایین (چه برقی چه بنزینی) وارد کنن تا اکثریت توان خرید داشته باشن و بین خودرو سازهای داخلی هم رقابت ایجاد بشه و قیمت های بازار هم بیاد پایین و به قیمت کارخونه نزدیک بشه، با واردات این خودروهای گران قیمت فقط خوش بحال سایپا و ایران خودرو شده و ۱۰ درصد پولدار جامعه
ارمان
۶ خرداد ۱۴۰۳حتی اگه تا ۳۰ هزار دلار رندش کنیم با دلار ۶۰ (که البته شرکت ها با دلار ۴۸ میارن) میشه ۱/۸۰۰
تو ایران ۲/۵الی۳😐 تازه قیمت ثبت نامی
بازار ازاد قشنگ تا ۵_۶ فرو(چیز یعنی تقدیم ) میکنند
حالا خوبه بنزینی نیست که با اون تعرفه…
Taha Ayoobi
۶ خرداد ۱۴۰۳خوشگله.
۶ خرداد ۱۴۰۳قیافشو توروخدا ببین😂
Taha Ayoobi
۷ خرداد ۱۴۰۳آره فقط هایما.
۷ خرداد ۱۴۰۳اره داش سلطانیه برا خودش
Dariush
۲۱ خرداد ۱۴۰۳کاملاً مشخّص هست که واسهء بازارِ چین تولید شده،
بیشتر شبیهِ یه خودروی کارمندیِ سطح پائین هست که فقط میخواد صرفه جوئی کنه ( چینیزاسیون شده ) به خصوص قسمتِ سر دنده گِردِش که اِنگار داخلِ سینی چای گُذاشتن😅،
واقعاً خوشآیند نیست از جنسیس، کمری یا حتّی سوناتا هیبریدLF پیاده بشی و سوارِ این خودرو بشی،
اِی کاش کمی لوکس و جِنتِلمَنی طرّاحیش میکردن
محمد ۱
۶ خرداد ۱۴۰۳یه جورایی کپی خانواده پولستاره…
Alireza
۶ خرداد ۱۴۰۳چه فرمون مسخره ای داره
Hadi
۷ خرداد ۱۴۰۳پس اینایی که میگفتن تویوتا بلد نیست خودروی برقی درست کنه کجاین الان
هر چند باتری هاش چینیه ولی بازم تونسته وارد قلمرو برقی ها بشه
واقعا چطوریه که تسلای تولید آمریکا و آلمان از باتری های پاناسونیک استفاده میکنن ولی خود ژاپن از باتری های چینی CATL
امیر شجاع
۲۱ خرداد ۱۴۰۳شرکت تسلا از باتری CATL استفاده میکنه نه باتری پاناسونیک
مصطفی
۸ خرداد ۱۴۰۳البته قیمتی که شما گفتی قیمت نهایی هست و خرید شرکتی و عمده چیزی کمتر از بیست هزار دلار در میاد
.
۱۱ خرداد ۱۴۰۳موندم این همه ماشین با قیافه آدمیزادی نیوردن همینایی که بدنه ماشین عین چینی ها هستش رو آوردن.
یعنی خدایی بخوام بگم ایران کلا توسط چین بلعیده شده هرچی ماشین هستش از تویوتا بگیر تا این داخلی هایی که فقط به اسم داخلی میان ولی چینی هستند رو نمیشه نگاه کرد بخصوص اونQ5 های آئودی که اصلا معلوم نیست چه مشکلی داره اینا واردش کردند.