به نظر میرسد تویوتا در بخش خودروهای الکتریکی خیلی از رقبا عقب باشد زیرا درحالیکه این روزها خودروهای برقی فراوانی را در ابعاد و کلاسهای مختلف در بازار میبینیم، این غول ژاپنی تازه توسعهٔ اولین سدان الکتریکی خود را به پایان رسانده است. این خودرو که bZ3 نام دارد، فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده است. bZ3 توسط جوینت ونچر تویوتا فاو تولید میشود و اواخر امسال در چین عرضه خواهد شد. این سدان الکتریکی درواقع نسخهٔ تولیدی کانسپت bZ SDN محسوب میشود که سال گذشته همراه با چهارده کانسپت الکتریکی دیگر با برندهای تویوتا و لکسس معرفی شد.
تویوتا آنقدر روی خودروهای هیبریدی تمرکز کرده که بهکلی از بازار خودروهای الکتریکی چین غافل شده است و بدتر آنکه اکثر محصولات هیبریدی این شرکت از نوع هیبریدی معمولی هستند نه پلاگینهیبریدی. در چین، فقط خودروهای تمام الکتریکی، پلاگینهیبریدی و هیدروژنی جزء خودروهای انرژی نو محسوب میشوند و مشمول یارانههای دولتی و مزایای دیگر هستند. به همین دلیل، تویوتا برای عرضهٔ سریع مدلهای برقی در چین به خرید تکنولوژی از دیگران روی آورده است. در اوایل سال جاری، تویوتا کراساوور bZ4X را با موتور الکتریکی ساخت گک در چین عرضه کرد و حالا برای bZ3 هم سراغ بیوایدی رفته است.
تویوتا برای تولید این سدان برقی با شرکتی بنام Fudi Industrial قرارداد بسته است. این شرکت یک زیرمجموعهٔ متعلق به بیوایدی است که تکنولوژیهای الکتریکی این شرکت را به دیگر خودروسازان میفروشد. بااینحال، bZ3 روی پلتفرم e-TNGA خود تویوتا ساخته شده است. این سدان الکتریکی از باطریهای Blade LFP بیوایدی استفاده میکند اما هنوز ظرفیت این باطریها مشخص نیست. bZ3 یک سدان محرک عقب است و با یک موتور الکتریکی در دو سطح قدرت مختلف ۱۸۳ و ۲۴۴ اسب بخار به بازار عرضه میشود. حداکثر سرعت هردو نسخه ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
bZ3 طراحی جالبی دارد که مشابه کراساوور bZ4X شکل گرفته است. این یعنی در جلوی خودرو شاهد دماغهای تیز با چراغهای باریک افقی هستیم درحالیکه در عقب هم از چراغهای سراسری استفاده شده است. این سدان برقی ژاپنی ۴,۷۲۵ میلیمتر طول، ۱,۸۳۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۷۵ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۸۸۰ میلیمتر است. وزن bZ3 هم ۱۸۳۵ کیلوگرم اعلام شده است. این خودرو در ماه نوامبر در نمایشگاه گوانگژو رسماً رونمایی و مدتی کوتاهی بعد راهی بازار چین خواهد شد.
downfall
۶ شهریور ۱۴۰۱با تمام این اوصاف اون برندهایی که با سرعت به سمت الکتریکی شدن حرکت کردن در چین افت فروش داشتند و تویوتا و هوندا جزو محدود برند های غیر چینی هستند که در این کشور افزایش فروش تجربه کرده اند.
phonix
۶ شهریور ۱۴۰۱بحث نکن اقا یکم برای خودت و مردم داخل سایت احترام قائل شو
گور بابای تویوتا و هیوندا
downfall
۶ شهریور ۱۴۰۱چی میگی با کی کار داری؟ کی اسم هیوندا آورد؟
از این به بعد فکت و آمار هم اجازه نداریم تو سایت بگیم که یه عده ناراحت نشن
پیام
۶ شهریور ۱۴۰۱دوستان اینم ازون ژاپنی که میگفتید! میره تکنولوژی میخره! الان دیگه کاملا مشخصه که هیوندای تو بخش الکتریکی جلو هست و آینده مال ماشینای الکتریکی هیوندای هست. فقط کافیه به رکوردش تو مسافت نگاهی بندازید!
phonix
۶ شهریور ۱۴۰۱اگه فردا ماشین ها هیدروژنی شدن چی؟
زمان مشخص میکنه
ضمنا آمریکایی ها و المان ها به واسطه سیستم سرمایه داری خیلی زود تر جهانی شدن و پیشرفت کردن تویوتا دنبالشان اومد گرفتشون و الان بزرگترین خودرو ساز جهانه
تلاش مهمه اینکه کی چه زمانی شروع میکنه ملاک نیست
سپهر
۹ شهریور ۱۴۰۱تویوتا دنبالشون اومد گرفتشون؟!😵تویوتا نهایتش با کره رقابت کنه
حق گوی باطل
۶ شهریور ۱۴۰۱تسلا هم از تکتولوژی bydاستفاده میکنه یعنی منقل های الکتریکی هیوندای از تسلا بهتراند؟
حق گوی باطل
۶ شهریور ۱۴۰۱ولی این ژاپنی های خیلی زرنگ ان راه چندساله توسعه الکتریکی هارو یک شبه با خرید تکنولوژی رفتن و تب بازار الکتریکی رو از دست نمیدن
از اون طرف وقت و هزینه رو هدف اصلی یعنی هیدروژنی که آینده بلند مدت صنعت خودروئه گذاشتن
حاج تویودا خودش میدونه چیکار میکنه😂😂😂
Opinion
۶ شهریور ۱۴۰۱ولی فکر کنم اگه تب بازار رو داشت و تو مسیر درستی بود و تو هم مطمئن بودی که داره کار درستی میکنه و از بقیه فرسنگ ها عقب نبود تو مجبور نمیشدی همه کامنت ها و همچنین کامنت خودت رو ریپلای بزنی و جمعش کنی
اینکه گفتی ره صد ساله رو یک شبه با خرید تکنولوژی بی وای دی رفته هم گواه دیگه ای بر این وضعیتته 😅
شرح حال رو تو همون جمله اول مطلب میتونی ببینی: (به نظر میرسد تویوتا در بخش خودروهای الکتریکی خیلی از رقبا عقب باشد)
Opinion
۶ شهریور ۱۴۰۱بای
حق گوی باطل
۶ شهریور ۱۴۰۱تویوتا خودش سرمایش رو بخش الکتریکی نگذاشت که کار درستی هم کرد و رفت تکنولوژیBYDکه مطمئن هست رو خرید
اگر مثل هیوندای کیا جوو الکتریکی ها میگرفتش تا بازار جهانی آدم حسابش کنه که عاقبتش میشد هیوندای کنا😂🤣🤣🤣🤣
با همین عقب افتادگی درصورت ورود به بازار الکتریکی آمریکا و اروپا هیوندای کیا باید گرد پاش رو جارو کنن و بقل ساختمون پارک نکنن تا مردم کباب نشن😂😂😂😂
محسن
۶ شهریور ۱۴۰۱وقتی اسم مدل برقی تویوتا میاد یاد یک قضیه ای میوفتم
ولی جدای از این صحبتا مشکل ضعف تویوتا در بحث الکتریکی میتونه با کمک خواستن و متوسل شدن به بی وأی دی تقریبًا حل بشه چون بی وای دی خیلی جلوتر از ژاپنی ها هست توی برقی ها 👋🏻
حق گوی باطل
۶ شهریور ۱۴۰۱بله bydدر بحث الکتریکی جلوتر از ژاپی هاست همونطوری که هیوندای کیا در زمینه #منقل از بقیه جهان جلوتره
Amin
۸ شهریور ۱۴۰۱روزمو ساختی 🤣🤣
om-01
۶ شهریور ۱۴۰۱(الان دیگه کاملا مشخصه که هیوندای تو بخش الکتریکی جلو هست و آینده مال ماشینای الکتریکی هیوندای هست. فقط کافیه به رکوردش تو مسافت نگاهی بندازید!)
دقیقا هیوندای تو چی جلو هست؟
سریعترین زمان شارژ که رتبش در اختیار لوسید ایر هست رتبه دوم هم تایکان. بیشترین پیمایش هم اول لوسید ایر هست بعد eqs بعد اس پلاد. ارزونترین خودروی الکتریکی هم اکثرا در اختیار چینی ها هست. دقیقا تو چی هیوندای جلو هست؟ آینده ماله ماشینای هیوندای؟ بر چه اساسی؟ بنظرم با این اوضاع که داره پیش میره آینده از آن صنعت خودروی چین خواهد بود.
(ادعا داری بیا وسط عمل کن،حرف زدنو همه بلدن…)
هیچکس
۶ شهریور ۱۴۰۱طراحیهای افتضاح مدلهای برقی
مشکلات و فراخوان مدلهای برقی
رسوایی دیزل گیت ماشینهای سنگین هینو(hino)
تا چند ماه پیش آکیو تویودا مخالف سرسخت خودروهای برقی بود اما دید داره خلاف جهت آبی شنا میکنه که کشتیها و هواپیماها را هم داره با خودش میبره
اما زمانی از خواب سنگین غفلت بیدار شد که دیر شده بود. همه مثل برق رفتند.
تازه اینقدر با برقی مخالف بود که اصلاً پلاگین هم قبول نداشت. نه عزیزم تو بشین هیبریدی بساز اونم نه پلاگین.
با چرخشی 180درجه در یک شوآف مسخره بیش از ده مدل ماشین برقی معرفی کرد که هنوز فقط کانسپت بود اما غافل از اینکه دیگه دویدن فایده نداره بقیه پرواز کردن.
حالا چیکار کنه؟
در خونه همسایه؛ ببخشید شما موتور برقی دارید قرضی؟
در خونه اون یکی همسایه؛ ببخشید شما باطری اضافه دارید؟
در خونه همسایه روبرویی؛ ببخشید شما چرخ و پر اضافه دارید برا ماشین برقی؟ یه از خدا بیخبر کلی چرخ تقلبی بهم قالب کرد آبروم رفت.
آقا کسی تکنولوژی هیبریدی نمیخاد نصف قیمت بدم؟
phonix
۶ شهریور ۱۴۰۱تویدا تو شرکت همه کاره نیست مگه بقالیه که سر حرف یه نفر بچرخه کلی ادم دارن در بخش استراتژی و بازار یابی
ضمنا هنوز فروش خودرو های برقی انقدر هم زیاد نشده که انقدر جو میدی
ولی خوب از اول ژاپنی ها به ترسو بودن و محافظه کار بودن معروف بودن از تغییر خوششون نمیومد بهترین شون هوندا بود که همیشه تو حرکت های بزرگ اولین برند ژاپنی بوده
حق گوی باطل
۶ شهریور ۱۴۰۱از بردش صحبتی نشده ولی اگر از زیرساخت های BYdهان استفاده کرده باشه باید نزدیک ۵۰۰ کیلومتر برد داشته باشه که خوبه
Opinion
۶ شهریور ۱۴۰۱از طرفی نمیتونن بسازن میگن کسی تو دنیا برقی نمیخره (اونم با این همه تب برقی ها بین مردم) از طرفی همون چیزی که به زور ساختن و ناقصه میگن عالیه و از تکنولوژی بقیه برند ها استفاده میکنن
4wheeled
۶ شهریور ۱۴۰۱بی وای دی کارش درسته
Mehdi
۶ شهریور ۱۴۰۱چرا طراحی ژاپنی ها چینی طور شده
اون از بیوک این از تویوتا
چرا طراحی ها داره چینی طور میشه عجیب برام
حسین
۶ شهریور ۱۴۰۱طراحهای برندهای اصلی چینی اکثرا اروپایی هستن. مثلا بی وای دی ولفگانگ ایگر.
علی
۶ شهریور ۱۴۰۱بشر دوپای نادون داره راه را اشتباه میره ، برقی ها هم آلایندگی دارن وقتی پای تولید انرژی ، تولید باطری و ازبین بردن و بازیافت باطری های فرسوده و خراب و … درمیون باشه . بیشترین آلودگی جوی یکیش از نیروگاههای فسیلی میان ، حال باید برای پشتیبانی از وسایل برقی نیاز داریم به تولید انرژی بیشتر!!!! بهترین راه برای محیط زیست موتورهای هیبرید است که تویوتا در آن سرآمده
کیان
۶ شهریور ۱۴۰۱واقعا بحث پیچیده ای هست، من هیچجا ندیدم یکی به این مقوله مستقیم ج درست داده باشه ک واقعا چ مسیری تولید آلایندگی بیشتر یا کمتری داره
اما چیزی ک مشخصه قطعا ماشین برقی هم مستلزم تولید بیشتر انرژی هست ک اگر بخواد با سوخت فسیلی باشه و در کنارش عوارض تولید باتری و … در نظر گرفته بشه مقایسه سخت تر میشه
یک دهه زمان لازم هست ک تو مقیاس واقعی همه خروجی ها مشخص بشه و …
حسین
۶ شهریور ۱۴۰۱صدها تحقیق و مقاله هست که میتونید خودتون چک کنید : خودروهای برقی با احتساب تولید باتری باز هم در طول عمرشون مجموعا آلایندگی کمتری از بقیه خودروها تولید میکنن، با توجه به اینکه باتری کهنه بعد از ۱۰ سال هم برای ذخیره سازی انرژی کاربرد داره.
خدای ماشین
۶ شهریور ۱۴۰۱اطلاعات چرند و غلط نویسنده اون زمان که تویوتا ماشین برقی میفروخت هنوز نه تسلایی بود نه ماشین برقی از سال نود و هفت که تویوتا پریوس ساخته شد تا الان نزدیک سی سال تجربه داره تو زمینه ساخت موتور برقی و باطری از چین هم قرض کرد دیگه چیه اینا سهام دار هستن و خیلی از کمپانی رو خریدن مگه آدم از خودش هم قرض میگیره
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۶ شهریور ۱۴۰۱تسلا از سال 2011 شروع کرد
REBORN OF KAMRAN
۶ شهریور ۱۴۰۱آینده تویوتا چیزی جز افول و ورشکستگی نیست
یه مشت پیرمرد نشستن رو میز مدیریت تویوتا واسه خواسته مردم اظهار نظر میکنن
آینده خودرو برقه فروش تسلا رو ببین اقای توتویا
اون همه پیچیدگی و خرابی و اصتحلاک و دردسر جاش رو به باتری و موتور سیم پیچ پاک و بی آلاینده میده
بلوک
کاسه روغن
میل لنگ
شاتون
پیستون
سوپاپ
میل سوپاپ
سرسیلندر
منیفولد اگزوز و اینتیک
تراتل
وایر و اسپارک پلاگ و کویل
پمپ سوخت و فیول ریل و انژکتور
رادیاتور و پمپ کولانت
توربو و اینترکولر
پمپ روغن
داون پایپ مید پایپ کاتالیزور سایلنیر و مافلر
اون همه سنسور
این همه کثیفی و نکبت ۱۰۰ ساله همش جاش تو سطل آشغاله
درود بر برق و تسلا و ایلان ماسک و هر کسی که در راه برق تلاش میکنه
بهزاد
۶ شهریور ۱۴۰۱فکر کنم منبع و نوع ادبیات نشر برای مجلات چین باشه.
انجین برقی که شامل چندین قطعه هست و توضیحاتش در نت موجوده برای مدل bz4x ساخت یک جوینت ونچر به نام blue nexus هست که توسط ۳ شرکت تویوتا ، denso و آیسین تاسیس شده و نویسنده ی محترم حداقل قبل از دوخت و دوزی که منبع ترتیب داده کمی تحقیق میکردن.
electric motor, gears and inverter, and is built by BluE Nexus, a joint venture of Toyota Group companies Aisin and Denso with investment from Toyota Motor
شرکت GAC موتور چین خودش با همکاری nidec ژاپن در حال ساخت موتورهای برقی به اصطلاح E AXLE هست که در چندین مدل تولیدی به کار میره.
توضیح در مورد جوینت ونچر و هر اشتراکی که در صنعت خودرو وجود داره بعد از این همه سال فکر کنم روده درازی باشه و متن جوری وانمود میکنه که انگار برای اولین بار در تاریخه که همچین اتفاقی میوفته و اصولا وقتی یک جوینت ونچر بین دو شرکت شکل میگیره دیگه باید چجوری کار کنن که همچین ادبیاتی به کار نره!
الان تویوتا همزمان از ۴ شرکت باتری میخره؛
Gs yuasa
پاناسونیک (اشتراک تولید دارند)
Catl
Byd
و از سایر شرکت ها مثل denso و آیسین و… هم کلی قطعه و ۹۹ درصد شرکت های دیگر هم در همین وضعیت هستند و با کلی شرکت مشارکت میکنند.
شرکت تویوتا وارد عرصه ی تولید خودروهای تمام الکتریکی شده و همین خبر ساده با عنوان تویوتا عقب افتاده باعث ایجاد بحث های بیهوده خواهد شد و مطمئن باشید تک تک حرکات این شرکت کاملا سنجیده هست و سالها بعد بازهم مثل دوران گذشته در بالای صنعت خودرو قرار خواهد گرفت.
حسین
۶ شهریور ۱۴۰۱دوست عزیز لازم نیست تعصب داشته باشیم، تویوتا خیلی عقب هست در زمینه برقی و تمام رسانه های انگلیسی هم این رو بارها گفتن. ضمنا اونچه در مورد موتور برقی گفتین در مورد مدل BZ4 صدق میکنه که خیلی هم ناموفق بود نه این سدان. باتری و پیشرانه BZ3 توسط بی وای دی تامین میشه:
This is an electric sedan with the dimensions of a Toyota Corolla (although the wheelbase here is as much as 2.88 m), which is built on the company’s e-TNGA platform. At the same time, the Chinese company BYD acted as Toyota’s partner, which will supply LiFeP batteries and electric motors
phonix
۶ شهریور ۱۴۰۱BZ4 مگه اومد که بهش برچسب ناموفق هم زدید ؟
حسین
۷ شهریور ۱۴۰۱بله گرامی در اردیبهشت تو آمریکا و اروپا لانچ شد آمار فروشش رو سرچ کنید خودتون، در آمریکا ۲۰۰ عدد و در اروپا ۷۰۰ عدد فروش داشته کلا.
بهزاد
۷ شهریور ۱۴۰۱حسین جان نمیدونم خودشی یا خودتی اما در کل شما هم تو خزعبلات این اخبار غرق شدی.
مومن حداقل بزار یک خودرو از فروشش ۵ سالی بگذره بعد بگو ناموفق بود.
شما نگران فروش نباش چون مثل خیلی ها در سالهای آتی مجبوری به آمار فروش استناد کنی البته خدا میدونه اون زمان اکانت صدمی یا صد و پنجاهمی شما باشه ، چیزی که با رامین شروع شد.
حسین
۷ شهریور ۱۴۰۱نمیدونم در مورد کی صحبت میکنی شاید دشمن فرضی داری :)
ولی کلا وقتی نمیتونی استدلال کنی رو آوردی به توهین و توهم توطئه. عالم و آدم فهمیدن تمام ژاپنی ها چند سال عقب افتادن در خودروی برقی.
بهزاد
۷ شهریور ۱۴۰۱جوری میگی که انگار سهم برقی ها شده ۷۰ درصد و دیگه برای ورود دیر شده!
همکاری تویوتا با byd و سایر شرکا از چند سال قبل شکل گرفته و همین قرارداد در اوایل ۲۰۲۰ بسته شده که خلاف توهمات شماست.
BYD toyota ev technology نام این شرکته که به صورت ۵۰_۵۰ هست و مجبورم صحبتم را تکرار کنم نوع خبر که معمولا کار رسانه های چینی هست جوری در ذهن شما تزریق کرده که فکر میکنید ژاپن عقبه و چین جلو.
الان اکثر شرکت ها تولیدشون در چین با همین شرکای چینی انجام میگیره بعد خبرگزاری چینی ها میان میگن تولید خودروی برقی تویوتا یا هر شرکت دیگری توسط gac و… انجام گرفت.
مثلا باتری های تسلا توسط پاناسونیک تامین میشه و هیچوقت نمیگن تسلا از تکنولوژی پاناسونیک در محصولات خود استفاده میکند در حالی باتری مورد استفاده ی تویوتا میشه بهره گیری از تکنولوژی BYD و همه ی این اخبار به عنوان دانش میره در ذهن بچه مدرسه ای ها و میشه حقیقت محض.
همانطور که چندین کشور از دهه ی ۸۰ و ۹۰ با همکاری و تکنولوژی ژاپن به جایی رسیدن الانم چینی ها از تکنولوژی ژاپن در صنعت خودرو بهترین بهره را میبره و کافیه برید ببینید شرکت catl چطور با تکنولوژی و راهبردهای TDK ژاپن به اینجا رسید.
کیان
۶ شهریور ۱۴۰۱دوست عزیز اشتباه و شما داری میکنی ک فکر میکنی متن سهوا اینجور انتخاب شده !!! بستن اکانتهای فیک و … کاری نداره، اما ؟!
اما اینجاست ک پدال با یه تیتر چند پهلو و زرد با توجه به اینکه میدونی اکشن کاربرا چی هست نهایت سود و میبره، ویو سایت بارها بارها بخاطر کامنت گذاری و دیدن ج کامنت و … میره بالا، رنک میاد بالاتر و …
یعنی شما فکر میکنی پدال بدش میاد ک مولتی اکانت تو سایت باشه حالا طرفدار هر برندی و … و بیاد فرت وفرت کامنت بذاره ؟!
دنیا ذنیای زشتی شده کلا