تویوتا

تویوتا bZ4X وارداتی: بررسی کامل اولین شاسی بلند برقی تویوتا در ایران

کامل‌ترین بررسی تویوتا bZ4X وارداتی شامل مشخصات فنی، شعاع حرکتی، نقاط قوت و ضعف، سواری و رانندگی و… را در پدال بخوانید.
تویوتا bZ4X

بزرگ‌ترین تحولی که چند سالی است که در صنعت خودروسازی جهان شکل گرفته، حرکت به سمت الکتریکی‌سازی است. قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و سیاست‌های تشویقی دولت‌ها، خودروسازان جهان را مجبور به حرکت به سمت خودروهای پاک کرده است. در کشورمان نیز هرچند با تأخیر ولی طی یکی دو سال اخیر به خودروهای برقی توجه ویژه‌ای شده و هرچند هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نیست ولی بسیاری از شرکت‌ها به سمت مونتاژ یا واردات خودروهای الکتریکی رفته‌اند. یکی از این خودروها، تویوتا bZ4X است که توسط شرکت برساوش وارد می‌شود.

معرفی تویوتا bZ4X

bZ4X اولین خودروی الکتریکی تویوتا محسوب می‌شود که بر اساس پلت‌فرم e-TNGA این شرکت ساخته شده است. این همچنین اولین مدل از خودروهای برقی سری bZ تویوتا است. bZ4X با همکاری سوبارو توسعه پیدا کرده و این خودروساز ژاپنی در توسعهٔ قسمت‌هایی مثل سامانهٔ چهارچرخ محرک نقش پررنگی داشته است. همچنین این ماشین در برخی بازارها با نام سوبارو سولترا هم عرضه می‌شود. فروش جهانی این کراس‌اوور الکتریکی در اواسط سال ۲۰۲۲ در ژاپن و چین و سپس آمریکا آغاز شد. bZ4X اما آن‌طور که انتظار می‌رفت در بازارهای جهانی موفق عمل نکرد و نتوانست رقیبی جدی برای خودروهای محبوب این بخش مثل تسلا مدل Y باشد. این خودرو علاوه بر ژاپن، در چین هم توسط جوینت ونچر گک تویوتا تولید می‌شود که نمونه‌های وارداتی برساوش به کشورمان از همین سری تولید چین هستند.

تویوتا bZ4X

طراحی بیرونی و داخلی تویوتا bZ4X

bZ4X کراس‌اووری کامپکتی است که با طول ۴,۶۹۰ میلی‌متر، ۹ سانتی‌متر از راوفور کشیده است و فاصلهٔ محوری بیشتری برابر با ۲,۸۵۰ میلی‌متر دارد. این ماشین خط سقف پایین‌تر و ظاهر شیک‌تری نسبت به راوفور دارد. در نمای بیرونی bZ4X بلافاصله خطوط شارپ و زاویه‌دار، طراحی هوشمندانهٔ دی‌لایت‌ها و اسپویلر اسپرت عقب با باله‌هایی در طرفین جلب‌توجه می‌کند که باعث بهبود آیرودینامیک می‌شود. روکش‌های پلاستیکی پهن در اطراف دهانهٔ گلگیرها نیز حال و هوایی خارج جاده‌ای به bZ4X بخشیده‌اند ولی در نمونه‌های مدل ۲۰۲۴ تولید چین که به کشورمان هم وارد شده‌اند، این قسمت‌ها همرنگ بدنه شده‌اند.

تویوتا bZ4X

در داخل با کابینی مواجه خواهید شد که کیفیت مناسبی دارد ولی چندان درخشان و هیجان‌انگیز نیست. متریال قسمت‌هایی بیشتر در معرض تماس هستند خوب است و تریم قهوه‌ای‌رنگ به لوکس‌تر به نظر رسیدن فضای داخلی کمک کرده است. از لحاظ ارگونومی، چینش داشبورد با دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی بیشتر بجای کنترل‌های لمسی، بسیار سنتی‌تر و مناسب‌تر از رقبایی مثل فولکس‌واگن ID.4 است. بااین‌حال، غربیلک فرمان در ارتفاع پایینی قرار گرفته و صفحه آمپر مثل خودروهای پژو از بالای آن قابل‌مشاهده است که ویژگی ناخوشایندی خواهد بود. bZ4X در نسخهٔ پایه با یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی عرضه می‌شود ولی برای تیپ‌های بالاتر تویوتا یک نمایشگر بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی را در نظر گرفته که در کنسول مرکزی ادغام شده و خوشبختانه نمونه‌های وارداتی برساوش هم از همین نسخه هستند.

تویوتا bZ4X

این نمایشگر بسیار پاسخگوتر و بهتر از سیستم‌های قبلی تویوتا است و پیشرفت خوبی را نشان می‌دهد هرچند که هنوز هم در استفاده از برخی منوها کمی تأخیر وجود دارد. آیکون‌ها بزرگ هستند و برای سیستم تهویه هم در پایین کنترل‌های مجزایی تعبیه شده که کار با آن‌ها آسان است. یکی از مشکلات عجیب کابین bZ4X اما فقدان جعبه‌داشبورد است زیرا تویوتا برای افزایش فضای داخلی، داشبورد را بسیار باریک طراحی کرده است. همچنین روی شیشهٔ عقب هم خبری از برف‌پاک‌کن نیست ولی حداقل برای سرنشینان عقب دریچه‌های تهویه و پورت‌های USB در نظر گرفته شده است.

هرچند فضای سرنشینان جلو خوب است و در صندلی‌های عقب هم فضای پا و سر مناسبی وجود دارد ولی کف بسیار بلند خودرو در قسمت عقب باعث کاهش راحتی سرنشینان می‌شود و در سفرهای طولانی آزاردهنده خواهد بود. هرچند صندوق بار ۴۵۲ لیتری bZ4X از فولکس‌واگن ID.4 با ۵۴۳ لیتر کوچک‌تر است ولی کافی به نظر می‌رسد و به دلیل فقدان لبهٔ پایینی، بارگیری آسان خواهد بود. بااین‌حال، در این کراس‌اوور تویوتا خبری از صندوق بار جلو نیست هرچند که زیر کف صندوق عقب فضایی برای قرار دادن کابل شارژ تعبیه شده است.

تویوتا bZ4X

مشخصات فنی تویوتا bZ4X

bZ4X در دو نسخهٔ تک موتوره و دو موتوره تولید می‌شود که برساوش نسخهٔ اول را به ایران آورده است. این مدل به یک موتور الکتریکی روی محور جلو مجهز است که ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۶ نیوتن متر گشتاور دارد. در نمونه‌های تولید چین، تأمین انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۶۶.۷ کیلووات ساعتی صورت می‌گیرد که ساخت شرکت چینی CATL هستند اما نسخه‌های مخصوص بازارهای اروپا و آمریکا از باطری‌های بزرگ‌تر با ظرفیتی بیش از ۷۰ کیلووات ساعت بهره می‌برند. سیستم تعلیق این خودرو هم در جلو مک‌فرسون و در عقب دو جناقی است.

تویوتا bZ4X

تجربه رانندگی با تویوتا bZ4X

پلت‌فرم eTNGA ارتباط نزدیکی با پلت‌فرم مورداستفاده در کراس‌اوورهای بنزینی راوفور و C-HR دارد و درنتیجه، رانندگی و هندلینگ خوبی را برای این شاسی‌بلند برقی فراهم می‌کند. bZ4X برای کسانی که به دنبال یک خودروی الکتریکی با سواری آرام هستند، گزینهٔ مناسبی خواهد بود زیرا کراس‌اوور تویوتا روی آسفالت‌های ناهموار و پردست‌انداز کشورمان عملکرد خوبی دارد و در پیمایش‌های بزرگراهی هم احساس راحتی دارد. همچنین bZ4X برای رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم خودروی هیجان‌انگیزی است و با فرمان خوب و کنترل عالی حرکات بدنه، راننده را غافلگیر می‌کند. همهٔ این ویژگی‌ها با کابین بسیار ساکتی همراه است که سروصدای جاده و باد در آن به گوش نمی‌رسد.

تویوتا bZ4X

این خودرو از سیستم احیای انرژی ترمزها هم برخوردار است که پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، برق تولید می‌کند و به شارژ باطری می‌پردازد. قدرت این سیستم را می‌توان با استفاده از پدال‌های پشت فرمان تغییر داد که در قوی‌ترین حالت، امکان رانندگی با یک پدال را فراهم می‌کند. با ۲۰۴ اسب بخار قدرت، از bZ4X نباید انتظار عملکرد اسپرتی را داشت ولی هنوز هم شتاب خوبی را فراهم می‌کند. مثل اکثر خودروهای الکتریکی، با فشردن پدال گاز شتابی فوری ارائه می‌شود و خودرو ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این کراس‌اوور ژاپنی هم ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

تویوتا bZ4X

شارژ و شعاع حرکتی

شعاع حرکتی bZ4X در نسخهٔ دیفرانسیل جلو با باطری ۶۶.۷ کیلووات ساعتی طبق معیارهای آزمایش چین ۶۱۵ کیلومتر اعلام شده که رقم قابل‌توجهی به نظر می‌رسد ولی این عدد خیلی خوش‌بینانه است و قطعاً در شرایط واقعی نمی‌توان به آن نزدیک شد. این در حالی است که برد bZ4X طبق معیارهای اروپایی و آمریکایی با وجود باطری بزرگ‌تر، بین تنها ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر اعلام شده است. این اعداد به واقعیت نزدیک‌تر هستند و بنابراین، حداکثر توان پیمایش خودرو با شارژ کامل در شرایط واقعی زیر ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود. تویوتا مصرف انرژی bZ4X را برای نسخهٔ دیفرانسیل جلو در هر صد کیلومتر حدود ۱۴ کیلووات ساعت اعلام کرده است. این خودرو از قابلیت شارژ سریع با حداکثر ظرفیت ۱۵۰ کیلووات برخوردار است که طبق استانداردهای امروزی قابل‌قبول است و از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف ۳۰ دقیقه شارژ می‌کند ولی با شارژهای خانگی ۱۱ کیلوواتی، این کار حدود ۱۱ ساعت زمان خواهد برد.

تویوتا bZ4X

امکانات و آپشن‌های تویوتا bZ4X

برساوش نسخهٔ تقریباً کاملی از bZ4X را به ایران آورده است که از امکانات و تجهیزات فراوانی بهره می‌برد. در ادامه آپشن‌های این خودرو را مرور می‌کنیم.

امکانات رفاهی

  • گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه
  • غربیلک فرمان چرمی با گرم‌کن
  • تودوزی چرمی
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • سیستم تهویه دو منطقه‌ای
  • سیستم پارک خودکار
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با حافظه
  • در صندوق برقی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سنسور نور و باران
  • صفحه آمپر دیجیتالی

امکانات ایمنی

  • ۸ ایربگ (جلو، جانبی، پرده‌ای، زانو)
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • هشدار خستگی راننده
  • هشدار برخورد جلو
  • کروز کنترل پویا
  • هشدار خروج از خط
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • نوربالای خودکار
  • سیستم تابلو خوان
  • سیستم پایش نقاط کور

رقبای تویوتا bZ4X

اصلی‌ترین رقیب تویوتا bZ4X در بازارهای جهانی که در کشورمان هم حضور دارد، فولکس‌واگن iD.4 است. البته این خودرو موتور ضعیف‌تر ۱۶۸ اسب بخاری و باطری کوچک‌تر ۵۵.۷ کیلووات ساعتی دارد. از هوندا eNS1 هم می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از رقبای کراس‌اوور برقی تویوتا در بازار ایران یاد کرد که از لحاظ مشخصات با موتور ۲۰۴ اسب بخاری و باطری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی، بسیار به bZ4X نزدیک است. علاوه بر این، کراس‌اوورهای الکتریکی دیگری مثل کیا EV5 وارداتی کوشا خودرو نیز قرار است در آینده نزدیک راهی بازار ایران شوند تا رقابت در این بخش شدیدتر شود.

تویوتا bZ4X

مزایا

  • رانندگی خوب
  • سواری نرم
  • کابین جادار
  • چابک در رانندگی‌های شهری

معایب

  • فقدان زیرساخت شارژ در کشور
  • فقدان جعبه‌داشبورد
  • دشواری مشاهده صفحه آمپر
  • کف بلند در قسمت صندلی‌های عقب

قیمت و شرایط فروش تویوتا bZ4X

برساوش در آخرین شرایط فروش خود، قیمت bZ4X را ۳ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان اعلام کرده است. این خودرو با پیش‌پرداخت دو میلیارد تومانی و موعد تحویل ۹۰ روزه به فروش می‌رسد. این ساخته تویوتا توسط برساوش برای اولین بار خارج از سامانه یکپارچه عرضه شده است.

تویوتا bZ4X

آیا تویوتا bZ4X وارداتی با نمونه‌های جهانی تفاوت دارد؟

تویوتا bZ4x وارداتی به ایران تولید چین است ولی به‌جز استفاده از باطری کوچک‌تر، تفاوت دیگری با نمونه‌های جهانی ندارد.

مصرف برق تویوتا bZ4X در شرایط مختلف رانندگی چقدر است؟

طبق اعلام تویوتا، نسخهٔ تک موتوره محرک جلوی bZ4X به‌طور میانگین در هر صد کیلومتر حدود ۱۴ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند

آیا می‌توان تویوتا bZ4X را در منزل شارژ کرد؟

این امکان با استفاده از شارژرهای خانگی ۱۱ کیلوواتی وجود دارد ولی شارژ کامل باطری‌ها در خانه حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد.

آیا تویوتا bZ4X برای سفرهای طولانی مناسب است؟

شعاع حرکتی bZ4X در شرایط واقعی با هر بار شارژ کامل حدود ۴۵۰ کیلومتر است و با توجه به فقدان زیرساخت‌های شارژ در جاده‌های کشور، مناسب مسافرت‌های طولانی نخواهد بود.

آیا برای خرید تویوتا bZ4X وارداتی باید در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرد؟

الزامی برای فروش خودروهای الکتریکی در سامانه یکپارچه وجود ندارد. بنابراین شرکت برساوش به‌عنوان واردکنندهٔ تویوتا bZ4X، برای اولین بار فروش این خودرو را در خارج از سامانه یکپارچه آغاز کرده است.

جدول مشخصات فنی تویوتا bZ4X

موتور الکتریکی جلو
قدرت ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۲۶۶ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۶۶.۷ کیلووات ساعت
برد اعلامی ۶۱۵ کیلومتر
برد واقعی ۴۵۰ کیلومتر
طول ۴,۶۹۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۵۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متر
وزن ۱۹۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۵۲ لیتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. RezaRs

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    خرید این شکست خورده که تو بازار هایی با زیر ساخت برقی هم رقتبتی نیست عین دور ریختن پوله واقعا اما خب ممکنه تو ایران تویوتا پرست مثل لندکروز سرمایه بشه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  2. ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5334 ديدگاه)

    همه چی درست میشه اگه فقط زیر ساختشو به کشور اضافه کنن

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. ایلیا

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (213 ديدگاه)

      اگر همراه ماشین کابل شارژ میدن ارزش خرید داره چون شب تا صبح میشه گذاشت شارژ شه، منتهی باهاش مسافرت نمیشه رفت چون جایگاه شارژ وجود نداره.
      به عنوان ماشین دوم از نظر من عالیه، هرچی باشه برقیه و دردسر های درونسوز رو نداره.

      1. Saeedfarshchian

        ۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (134 ديدگاه)

        ماشین دومی که سه میلیارد و نیم پولشه!
        اولیش دیگه چی باشه
        آقا زاده ایم همه نه؟

  3. محمد

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (207 ديدگاه)

    این ماشین حتی تو بازار جهانی هم خوشنام نیست محصولات برقی فولکس واگن تو ایران کیفیت و خدمات بهتری دارن ، اگر حتما طرف اصرار داره که تویوتای برقی بخره به نظرم تا نسل بعدی خودرو های برقی تویوتا صبر کنه بهتره تا ایرادات ماشین گرفته بشه

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. مجید اسماعیلی

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام
      این ماشین خودرو مناسبی برای ایران نیست
      ما تو ایران تو اکثر ماهای سال مشکل کمبود برق داریم و ساعات طولانی قطعی برق داریم
      اگر زیر ساخت برای تامین شارژ های فست که حداکثر تو سی دقیقه این ماشین شارژ کامل میشه تو ایران احداث نشه بشدت به مشکل میخوره

  4. پیام

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2201 ديدگاه)

    طراحی افتضاح!!! با خودم فکر می‌کنم برندی که می‌تونه چیزی مثل لندکروز بزنه، چطور می‌تونه این طراحی آشغال رو داشته باشه!!! قسمت جلوش رو انگار از چند تا ماشین جمع کردن!!!

    موافقم 3
    مخالفم 4
  5. صامورایی

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    اسطوره برقیها به ایران رسید 😂
    یدونه ژنراتور باید همیشه با خودت بکسل کنی چون هر آن ممکنه شارژش تموم شه. میگه ۴۰۰ کیلومتر برد داره اما تهش ۲۰۰ تا بره باید خداروشکر کنی

  6. Saeedfarshchian

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    نظر من اینه که ماشین های برقی چون بردشون خیلی زیاد نیست و یا تو عمل به اعداد اعلامی نمیرسن برای مسافرت خارج شهر مناسب نیستن ، ماشین هیبریدی یا درون سوز برای استفاده برون شهری بیارن عوض اینکه دلمون رو خوش کنیم که زیر ساخت برقی بسازیم که تو کشور جهان اولی مثل آمریکا هم کاملا گسترش پیدا نکرده برای ما هم احتمالا ۱۰۰ سال دیگه فراهم میشه
    ماشین برقی چون بردش کمه بزاریم واسه درون شهر
    لازمم نیست همه شاسی بلند بزرگ سوار شن جو بگیرتشون
    مثلا فیات ۵۰۰ ای بیارن واسه داخل شهر
    بیشتر آلودگی هم همین استفاده های شهریه
    چون اگه بخوای یه ماشین برقی برای استفاده های مسافت دور بسازی باتریش خیلی باید بزرگ بشه
    ماشین سنگین میشه مصرف و آلودگی لیتیوم هم بیشتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا