تویوتا

تویوتا bZ7 برقی رونمایی شد؛ کانسپت شیک ژاپنی با زیرساخت چینی

تویوتا از کانسپت برقی bZ7 در چین رونمایی کرد. این خودرو احتمالاً با زیرساخت بی وای دی چین راهی خط تولید خواهد شد.
تویوتا bz7 کانسپت /نمای جلو

ژاپنی‌ها از فرصت برگزاری نمایشگاه خودروی گوانگژو برای رونمایی از یک سدان مفهومی و بدون آلایندگی رونمایی کرده‌اند تا تعداد خودروهای برقی خود در چین را به عدد پنج برسانند. bZ7 شبیه کانسپت اسپیس است که سال قبل به نمایش درآمد و احتمالاً با زیرساخت شرکت بی وای دی چین تولید خواهد شد. البته باید دانست نسخه نهایی این خودرو در بازارهای غربی عرضه نمی‌شود. تویوتا یکی از معدود شرکت‌هایی است که علیرغم حرکت وسیع برندهای مطرح به سمت خودروهای برقی در این مسیر کند عمل کرده است. ژاپنی‌ها هر ساله اعلام می‌کنند باتری‌های حالت‌جامد خود را آماده تولید کرده‌اند هرچند فعلی کسی آن‌ها را ندیده است. واقعیت این است که تنها خودروی برقی تویوتا در بازارهای غربی کراس اور bZ4X بوده و سایر محصولات پاک این شرکت تنها مخصوص بازار چین هستند.

البته وضعیت تویوتا در بازار چین هم خیلی متفاوت نیست یعنی جایی که برندهای خارجی با دشواری‌های زیادی روبرو هستند. این برند ژاپنی با برندهای محلی همکاری کرده تا خودروهای برقی بیشتری را با استفاده از پلتفرم‌های چینی تولید کند و بهترین مثال آن هم سدان برقی bZ3 است که با همکاری بی وای دی توسعه یافته و توسط جوینت ونچر فاو تویوتا تولید می‌شود. تویوتا از زمان عرضه bZ3 به تدریج سبد محصولات برقی خود در چین را گسترش داده و یک کراس اور دیگر با نام bZ3X را با دیگر جوینت ونچر خود یعنی گک تویوتا تولید می‌کند.

فاو تویوتا هم شاسی‌بلند کوپه bZ3C را تولید کرده و هر دو شرکت نسخه‌های مخصوص خود از bZ4X را نیز تولید می‌کنند. گک تویوتا همچنین آماده عرضه یک سدان میان سایز در سال آینده می‌شود و پیش‌نمایش این خودرو با همین کانسپت bZ7 صورت می‌پذیرد. این مدل پنجمین خودروی برقی تویوتا در چین خواهد بود هرچند فقط کراس اور bZ4X توسط مهندسان تویوتا ساخته و پرداخته شده و باقی مدل‌ها با همکاری بی وای دی توسعه یافته‌اند. با این تفاسیر، تویوتا bZ7 کانسپت نیز از باتری‌های تیغه‌ای و موتورهای برقی بی وای دی استفاده خواهد کرد. این سدان ظاهراً نسخه آماده تولید از کانسپت اسپیس رونمایی شده در سال قبل به شمار می‌رود.

انتظار داریم تویوتا bZ7 از تابستان سال ۲۰۲۵ وارد بازار چین شود. طراحی این خودرو شکلی کوپه مانند به خود گرفته و نمای جلوی آیرودینامیک به همراه چراغ‌های عقب ادغام شده در بدنه جزو موارد چشمگیر هستند. طراحی bZ7 شباهت‌هایی به پریوس دارد و احتمالاً برخی ویژگی‌های آن در این سدان نیز دیده شوند. هنوز جزئیات فنی خودروی موردبحث منتشر نشده اما احتمالاً توان پیمایش و پرفورمنس آن بهتر از سدان کوچک‌تر bZ3 خواهد بود. مدل bZ3 با دو باتری ۵۰ و ۶۵ کیلووات ساعتی در دسترس بوده و مدل دوم با یک‌بار شارژ مسافت ۶۱۵ کیلومتری را طی می‌کند. انتظار می‌رود تویوتا bZ7 نهایی رقیبی برای خودروی شیائومی SU7 و بی وای دی هان باشد. همچنین ژاپنی‌ها باید با رقبای هم‌وطن خود از جمله نیسان نیز سرشاخ شوند، برندی که اخیراً سدان برقی N7 را برای بازار چین رونمایی کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. .

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    تویوتا هم کم و بیش داره با جریان برقی سازی همراه میشه
    اجتناب ناپذیره….

    موافقم 9
    مخالفم 1
  2. مردیم از خوشی

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1457 ديدگاه)

    سایبرتراک ؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. Ahmad

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    حالا طرف با پراید مدل ۸۴ دورنگ چپی میاد میگه:((چینی آشغاله چینی به درد نمیخوره))دلیلشم اینه باجناقش یه ماشین چینی داره و خودش زورش نمیرسه چینی بخره میاد چینی هارو میکوبه.نمونشم داشتیم توی سایت یه بنده خدایی بود عشق ژاپن بود چند وقتیه هم نیست…

    موافقم 19
    مخالفم 12
    1. Cehx

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      تو چینی ها فقط byd (چون تو بازار جهانی سهم فروش قابل توجهی داره) رو قبول دارم جیلی هم بنظرم طی سالها پیشرغت خوبی داشته وگرنه چری و هایما و چانگان خودرو هاشون اکثرا آشغاله حالا چانگان تک توک خوب هم داره ولی اون دوتا واقعا فاجعه اند البته صد در صد از ماشینای ایرانی بهترن

      موافقم 8
      مخالفم 4
    2. Taha Ayoobi

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4391 ديدگاه)

      طرف تو ایران مجبور بوده چینی بخره، توش چهار تا آپشن داشته عشق کرده حالا سینه چاکه چینی شده

      موافقم 2
      مخالفم 3
    3. saeedfarshchian

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (66 ديدگاه)

      اگه دست خود اون فرد بود که پراید چپیو سوار شه و خودش دلش میخواست حرفت درست ولی بازار بسته و انحصاری و کیفیت پایین و قیمت بالای ماشینا چه چینی چه ایرانی اینکارو باهاش کرده
      اون باجناقشم عقلی تو سرش نداره از روی چشم و هم چشمی و برای سربلند کردن جلو بقیه فامیل با هزار تا قرض و قوله یه موتور یکو نیم لیتری توربو گرفته تعصبشو میکشه
      ما که خاطرات جالبی با چین نداشتیم شاید به شما خوش گذشته باشه…

      موافقم 3
      مخالفم 3
  4. ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4949 ديدگاه)

    ماشین عالی 🥰
    دوست دوخترم از این ماشین خوشش اومد برا همین میگم عالیه وگرنه به 7x از هر لحاظ نمیرسه

    موافقم 3
    مخالفم 15
  5. 🇰🇷

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    احتمالش هست که برای خودروهای برقی که در اروپا و امریکا میخواد عرضه کنه هم باز دست به دامان چین بشه

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. Kiarash

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (530 ديدگاه)

      تویوتا دست به دامن چین بشه 😂
      داش همکاری هست اصن همکاری میدونی معنیش چیه ؟
      آقا کاری به تعصب و اینا ندارم ولی حداقل به اون شرکت یا خودرو سازی اون کشوری که علاقه داری آبروشو نبر
      پس اگه اینجوری باشه کره هم چند وقت پیش دست به دامن تویوتا شد قبلا هم دست به دامن آمریکا و ژاپن

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. Cehx

        ۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (59 ديدگاه)

        زیاد خودتو درگیر نکن وقتی به پرچم کره و پیام رسیدی زیر پست های ژاپنی با لبخند رد شو اگر هم خوندی با لبخند برو بعدی اکه اونجوری باشه خودرو سازان کره ای تا قبل از فراگیری برقی ها کلا دست به دامن این و اون بودن همونم بخاطر پیشرفت سامسونگ و ال‌جی در باتری ها بود وگرنه این دو خودرو ساز ژاپنی عملا بی هویت هستن

        موافقم 7
        مخالفم 4
      2. 🇰🇷

        ۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        https://www.pedal.ir/toyota/how-byd-rocked-toyotas-manufacturing-world/

        اینو بخون تا ببینی همکاری هست یا یچیز دیگه اسمشه :)

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. 🇰🇷

      ۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (16 ديدگاه)

      متاسفانه باز پدال کامنتهای منو ناپدید میکنه …

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. بهزاد

    ۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2548 ديدگاه)

    تا سالهای نچندان دور اکثر سبد محصولات تویوتا در چین از همین خانواده BZ خواهد بود و کم کم خودروهایی چون کرولا و کمری و راوفور و… از این بازار کنار گذاشته میشوند.
    تنها راه ماندن در چین همین چاینیزه شدن هست و نمیشه با محصولاتی که در سایر بازارها موفقند ادامه داد و سلیقه ی چینی ها و قوانینش تقریبا شکلش مشخصه.
    هوندا YE و نیسان هم با سری های N همین مسیر را دنبال خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا