نسل جدید تویوتا کمری ظاهر لوکستری پیدا کرده و از کابین سادهتر اما شیکتری بهره میبرد ولی حالا تنوع پیشرانهها بسیار کمتر شده است.
سدان محبوب و پرفروش تویوتا کمری که اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار آمد، پس از ۴۰ سال وارد نسل نهم خود شده است. نسل قبلی این سدان ژاپنی که سال ۲۰۱۸ معرفی شد، تهاجمیترین مدل تاریخ کمری بود و از تمام پیشینیان خود حال و هوای اسپرتی بیشتری داشت؛ بنابراین، نسل جدید کمری در کدام جهت گام برداشته است؟ این خودرو را در کنار نسل قبلی قرار دادهایم تا بزرگترین تفاوتهای آن را بررسی کنیم.
نمای جانبی
نسل هشتم زمانی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، برای یک کمری بهطور شگفتانگیزی اسپرت بود اما ازآنجاییکه پنج سال است این طراحی را دیدهایم، حالا عادی به نظر میرسد. نسل جدید هم همان راه قبل را ادامه داده و درها و سقف اساساً یکسان به نظر میرسد. این نشان میدهد که نسل نهم از همان ساختار بدنهٔ قبلی استفاده میکند. البته این بدان معنا نیست که تویوتا بهخوبی پلتفرم قدیمی TNGA را پنهان نکرده است زیرا با وجود شکل کلی آشنا، کمری جدید به لطف برخی ویژگیهای طراحی هوشمندانه، در ظاهر شیکتر به نظر میرسد. چراغهای عقب نازکتر، برجستگی گوشههای سپر عقب و کاپوت برآمده ازجملهٔ این ویژگیها هستند.
نمای جلو
اگر کمری قدیمی در پروفیل جانبی تا حدودی معمولی به نظر میرسد، در قسمت دماغه شاهد داستان دیگری هستیم. تویوتا برای این نسل در قسمت جلو دو طراحی مختلف را ارائه میکرد. مدلهای اسپرتتر SE و XSE با جلوپنجرهای که در اینجا میبینید ارائه میشدند درحالیکه در تیپهای سنتیتر LE و XLE شاهد جلوپنجرهای باریکتر و ورودی هوای پهنتر سپر بودیم. در نسل جدید هم همین رویه ادامه دارد و تیپهای SE و XSE با LE XLE نمای جلویی متفاوتی خواهند داشت. البته حالا تفاوت طراحی این نسخهها کمتر است و صرفاً جزئیات باهم فرق دارند. این یعنی در هر چهار تیپ شاهد ورودیهای هوای کناری C شکل، جلوپنجرهٔ نازکی بین چراغها و ورودی هوای بزرگی روی سپر هستیم. بااینحال، در تیپهای LE و XLE ورودیهای هوای کناری سپر کوچکتر بوده و الگوی ورودی هوای مرکزی هم بجای لانهزنبوری به شکل خطوط افقی سادهتر است. در هردو نسخه، ظاهر خودرو لوکستر از قبل است خصوصاً با وجود چراغهای باریک دوشاخهٔ جلو که شبیه چراغهای محصولات جدید تویوتا مثل سری کراون هستند. همچنین طراحی ورودی هوا هم که در کنارهها بهنوعی در سپر ادغام شده مشابه چیزی است که در مدلهای جدید لکسوس RX و TX دیدهایم.
نمای عقب
نسل قبلی کمری در عقب هم ویژگیهای قابلتوجه زیادی داشت که با دیفیوزر تزئینی در پایین سپر آغاز میشود. در تمام نسخههای نسل هشتم، از پایین چراغهای عقب خطی تا روی سپر کشیده شده بود که در تیپهای اسپرتتر SE و XSE روی این خط یک خروجی هوای تزئینی باریک جای گرفته است. در تیپ SE چهار سیلندر، دو سر اگزوز از سمت چپ بیرون آمده که بر جذابیت نمای عقب افزوده است اما در تیپ LE طراحی سپر سادهتر بوده و سر اگزوز تکی آن پنهان شده است. در نسل جدید، چیدمان چراغهای عقب، در صندوق و خطوط بدنه آشنا به نظر میرسد اما تمام قطعات برای ارائهٔ نمایی منسجمتر تغییر کردهاند. طراحی چراغها تقلیدی از فرم چراغهای جلو است و قسمت جا پلاک هم مشابه ورودی هوای ذوزنقهای جلو طراحی شده است. در این نسل نیز مثل قبل در تیپ XSE شاهد سپری اسپرتتر با دو سر اگزوز هستیم.
داخل
طراحی داخلی نسل هشتم کمری هم مثل بیرون کاملاً متحول شده بود. داشبورد خودرو ترکیبی از خطوط، منحنیها و طراحی نامتقارن است. تویوتا در داخل این خودرو از پلاستیک خشک استفاده کرده و برخی دکمهها یک یا دو نسل از عمرشان گذشته بود. صفحه آمپر آنالوگ هم با نمایشگر لمسی مرکزی هماهنگی نداشت ولی طراحی کلی داشبورد خستهکننده نبود. در نسل جدید اما تویوتا طراحی داشبورد را با استفاده از خطوط افقی، بسیار سادهتر کرده است. حتی غربیلک فرمان هم پرهها و دکمههای مربعتری دارد. برخی دکمهها مثل نمونههای سمت چپ فرمان و اطراف شیفتر گیربکس از نسل قبلی گرفته شدهاند اما دیگر قسمتهای داشبورد آنقدر جدید هستند که کسی متوجه این قطعات قدیمی نخواهد شد. در تیپهای پایهٔ LE و SE صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و نمایشگر لمسی ۸ اینچی ارائه میشود اما تیپهای XLE و XSE به نمونههای بزرگتر ۱۲.۳ اینچی مجهز هستند.
پیشرانه
لیست پیشرانههای نسل قبلی کمری تنوع بالایی داشت و شامل موتورهای بنزینی و هیبریدی میشد. پیشرانهٔ پایه یک نمونهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با ۲۰۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتن متر گشتاور بود که با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشد و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود داشت. تویوتا همچنین یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی را هم با ۳۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور ارائه میکرد که بهصورت استاندارد زیر کاپوت نسخهٔ TRD قرار میگرفت. علاوه بر این، یک نسخهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و دو موتور الکتریکی هم وجود داشت که ۲۰۸ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو انتقال میداد.
در نسل جدید اما باید با موتورهای چهار سیلندر و V6 بنزینی خداحافظی کنیم زیرا کمری حالا فقط در یک نسخهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری ارائه میشود. البته برای اولین بار، کمری هیبریدی بهصورت چهارچرخ محرک هم قابل خریداری است. این خودرو در نسخهٔ محرک جلو ۲۲۵ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه در نسخهٔ چهارچرخ محرک، یک موتور الکتریکی سوم به محور عقب اضافه میشود و مجموع خروجی را به ۲۳۲ اسب بخار میرساند. تصمیم تویوتا برای ارائهٔ نسل جدید کمری صرفاً با پیشرانهٔ هیبریدی علاوه بر سادهسازی فرایند تولید، با تفکر شرکت رقیب یعنی هوندا در آکورد هم همخوانی دارد.
Dead man95
۲۹ آبان ۱۴۰۲باحاله
net
۲۹ آبان ۱۴۰۲هر دو ماشین نسل جدید و قدیم در سپر جلو توری و سوراخ هست خیلی بد هست.نسل جدید طراحی داخلی و بیرونی شبیه لکسوس ls شده
حامد
۲۹ آبان ۱۴۰۲چراغای جلوش خیلی شبیه پریوس جدیده ولی در کل بیرونش بد نشده اما طراحی داخلیش بیش از حد ساده شده بنظر من
و اینکه به عنوان یه سدان فول سایز کاش موتورش قدرت بیشتری داشت
زیزیگولو
۲۹ آبان ۱۴۰۲کمری جدید در انواع و اقسام تریمها و با پیشرانه های مختلف عرضه میشه و انتخاب با مشتریه
I7
۲۹ آبان ۱۴۰۲فول سایز نیست . میان سایزه .
Mehdi TuRbO
۲۹ آبان ۱۴۰۲به نظر من یه جوری شده نه میتونم بگم زیباتر نه میتونم بگم قبلی زیباتر بود یه جاهایی نسل قبل له نظرم بهتر یه جایی این نسل
طراحی جلوش بهتر شده ولی طراحی عقب نسل قبل اسپورت تر خطوط شکسته بیشتر تهاجمی تر بود که زیباتر بود در کل
داخلش با اینکه نسل جدید کابین بهتری داره در فضای کلی ولی انگار بدتر شده نمیدونم چرا فکر میکنم اون مانیتوری که کامل بهش چسبیده و اون دکمه فیزیکیم کنارش گذاشته خیلی فضا را تخت کرده مثل کابین وانت ها ون ها شده و حس سدان نمیده مخصوصا طراحی کمدی کابینتی طور یعنی همه خطوط صاف و حس کمد کشو میده همه چی مستطیلی مخصوصا اون فضای پایین که از زیرم کشیده شده که حالا نمیدونم چرم دوزیه یا پلاستیک با رنگ متفاوت کلا زیباس ولی این ضبط اگه نمیچسبید یه فاصله ای مینداخت اون دکمه یه دونه ام نبود این حس مستطیلی کمد طورش کم میکرد واسه همین درکل میبینی زیباتر شده ولی انگار بدتر شده کابین نسل قبل حتی شاید ترجیح بدی
حس لوکسی این کابین بیشتر ولی فضا گیری کابین قبل به همان علتی که توضیح دادم حس بهتر سبکی بیشتری داره
Mehdi TuRbO
۲۹ آبان ۱۴۰۲این کامنتم به مزاج خیلی ها خوش نمیاد مخصوصا متعصبای تویوتا ولی مهم نیست
به نظرم من تو ژاپنیا کابین اکورد بهتر شاید تویوتا حس لوکسی بیشتری داره ولی کابین اکورد خیلی زیباتر بیرون کمری
کلا تو ژاپنیا کابین اکورد و مزدا و نیسانی که معرفی شد خیلی زیباتر حتی مزدا حس لوکسم داره به علت چرم دوزی
تو کل ماشینایی که معرفی شد این نسل بحث صرفا طراحی باشه کابین اپتیما به شدت عالی بود و به اون بلوغ خودش رسیده بود حتی تو طراحی بیرونم میتونم بگم به بلوغ کامل خودش تو این چند نسل رسید و طراحیش خیلی خوب بود من مزدا اپتیما را بین همشان بیشتر دوست داشتم حیف ماکسیما نبود واقعا جاش خالیه اگه بود قطعا اونم بود نسل اخرش هنوزم تو این لیست جا داره اینقدر که خوب بود
الان همین ها همشون اقتصادین از کمری اکورد و اپتیما مزدا نیسان سوناتا … ولی همشان از لحاظ طراحی مثل کابین خودروهای لوکس چند نسل قبل شدن هم از لحاظ چرم دوزی هم طراحی مخصوصا مزدا اپتیما از لحاظ امکانات که بعضیاشون از خودروهای لوکس چندین نسل قبل تر بیشتر هم هست
الان من کابین مزدا اپتیما را بیشتر از بنز و بی ام و دوست دارم که دوتا مانیتور شاید واسه همینم رفتن سمت اون طراحی که خودروهای لوکس متفاوت بشن با اقتصادیایی که رسیدن بهشان ولی جذابیتشان افتاد و ائودی پورش که همون مسیر قبل موندن جذاب تر
۰۰۹۸سامورایی
۲۹ آبان ۱۴۰۲من طراحی نسل قبل ترجیح می دم بخصوص نمای عقب
کلا طراحی بد نیست ولی چون در حال انتقال به نسل خودروهای الکتریکی هستیم تنوع پیشرانه ها و طراحی ها بد شده.
ARIAN
۲۹ آبان ۱۴۰۲کمری نسل قبل مانیتور زشت و ناهماهنگی داشت و کنسول مرکزی فرم خاصی نداشت دکمه های کابین برای سال های قبل بودن چون تجربه سوار شدنش توی اهواز رو داشتم و به تعداد خیلی کمی پلاک اروند موجوده. اما چهره نسل قبلی رو بیشتر میپسندم و ای کاش تنوع پیشرانه گذشته رو داشت به ویژه اینکه این ماشین بسیار پرفروشی هست و ماشین های پرفروش باید تنوع انجین داشته باشن.
net
۲۹ آبان ۱۴۰۲arian
درست میگی کمری نسل قدیم صفحه نمایشش مثل صفحه نمایش هایلوکس شده خیلی بد هست و دکمه فیزیکی هم در حاشیه صفحه نمایش کمری نسل قبل هست تو چشم میزنه و بد هست.نسل قدیم بیشتر حس کمری میده و نسل جدید بیشتر حس سدان لوکس و حس لکسوس ls میده
محسن
۲۹ آبان ۱۴۰۲چقدر زیباست.
Scuderia Ferrari
۲۹ آبان ۱۴۰۲نسل جدید فقط یه V6 تنفس طبیعی کم داره
خسته
۲۹ آبان ۱۴۰۲دلنشین و زیبا و اقتصادی
حسین
۲۹ آبان ۱۴۰۲بچه ها
یک چیزی متوجه شدم
هایما s7 رو قطعا میشناسید
یا در اصل نسخه چینی مزدا cx5
https://www.pedal.ir/mazda/%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7-cx-5-suv/
یادواری کنم مالک شرکت هایما هم خود مزدا هست
حسین
۲۹ آبان ۱۴۰۲الان یکجا خوندم
از روی پلتفرم cx7
حسین
۲۹ آبان ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/mazda/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7-cx-5-%da%af%d8%b1%d9%86%d8%af-%d8%aa%d9%88%d8%b1%db%8c%d9%86%da%af-awd-%d9%85%d8%af%d9%84-%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6/
دقیقا هایما s7
پلتفرم مزدا cx5 نسل قبل
۲۹ آبان ۱۴۰۲برادر من اصلا شباهتی بینشون نمیبینم
Reza
۲۹ آبان ۱۴۰۲نسل قبل رو ترجیح میدم
𝐀𝐥𝐢
۲۹ آبان ۱۴۰۲حالا جدای ازین خبر به نظر من زیباترین کمری نسخه های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۱۱ خیلی ظاهر متین و موقری داشت
Behnam1012
۲۹ آبان ۱۴۰۲منم عاشق اون نسلم
ali_x76
۲۹ آبان ۱۴۰۲ای کاش نسخه هیبرید ۲ دیفرانسیلش قدرت بیشتری داشت تا جای V6 قبلی رو پر کنه.
🤡
۲۹ آبان ۱۴۰۲چرا آنالوگ صفحه کیلومتر ماشین جدیدا اینقدر مسخره شده
دانیال
۲۹ آبان ۱۴۰۲با این تفاسیر فکر میکنم امسال بازی رو به آکورد می بازه
sina
۲۹ آبان ۱۴۰۲کاهش تنوع موتوری اجتناب ناپذیر است و البته رفتن به سوی فقط هیبرید.
فقط کاهش نسخه قدرت بیشترش هم موجود بود.
در کل نسل قبل بنظرم بهتر بود در مجموع
سامان اذری
۲۹ آبان ۱۴۰۲تو امریکا . کانادا و خاورمیانه این ماشین اکثرا برا اوبر و تاکسی استفاده میشه
و ماشین تنفس طبیعی مخصوصا اگه هایبرید باشه
خیلی عالیه جون میده برا این که رکورد بالای یک میلیون کیلومتر روباهاشبزنی
در کل از لحاظ فنی . نمای عقب و کلا داخلش خیلی عالی
یکم نمای جلوش رو دوست نداشتم (نظر شخصی)
Navid A J
۳۰ آبان ۱۴۰۲دقیقا سامان جان. هرکس آکورد و کمری رو سوارشه، متوجه منظورت میشه. کمری انگار ساخته شده برای کار، آکورد ساخته شده برای سواری خانواده. دوتاشونم مرگ ندارن. ولی آکورد رو بعد از تصادف، دیگه باید بندازی دور، کمری بعد از تصادف باز برات کار میده. برای همینه که اینقدر بین رانندگان تاکسی و اوبر طرفدار داره. مصرف هایبریدی هاش تا جایی ک دیدم حدود صدی 7 ه که برای رانندگی شهری و مسافربری خیلی خوبه.
سامان اذری
۳۰ آبان ۱۴۰۲اره داداش
کمری اکورد و مزدا ۶
سه تفنگ دار ژاپنی
تو سدان مید سایز اقتصادی هیچ خودرو سازی نمیتونه حریف ژاپنی ها بشه
رامتین
۲۹ آبان ۱۴۰۲طراحی نسل جدید کاملا پخته تر و بهتر شده و به لکسوس هم شبیه تر. کلا در بین سدانهای اقتصادی دنیا، کمری بهترین هست، گرچه آکورد هم دقیقا همترازشه.
mohammad77
۲۹ آبان ۱۴۰۲پشتش شبیه به اکورد نسل قبل نشده یکم؟