چهار سدان میان سایز با قیمتی زیر ۴۰ هزار دلار را بررسی میکنیم تا ببینیم کدامیک ارزش بیشتری در برابر قیمت دارند.
روزی روزگاری سدانها بر بازار خودروی آمریکا سلطه داشتند ولی ترندها تغییر میکند و مدتها است که فروش شاسیبلندها از سدانها پیشی گرفته است. بااینحال، این به معنای انقراض سدانها در سال ۲۰۲۴ نیست و هرچند تنوع در این بخش از بازار بسیار کمتر شده ولی تویوتا کمری، کیا K5، هیوندای سوناتا و هوندا آکورد هنوز هم سدانهای میان سایزی عالی هستند اما از بین این چهار خودرو کدامیک بهتر است؟
معرفی خودروها
خبر خوب اینکه تمام خودروهایی مقایسهٔ ما یا نسل جدید هستند یا بهتازگی فیسلیفت شدهاند. تویوتا نسل جدید کمری را اوایل امسال معرفی کرد. البته از این خودرو نباید انتظار یک کمری کاملاً جدید را داشته باشید زیرا ظاهر این سدان ژاپنی همچنان محافظهکارانه باقیمانده و بیشتر یک فیسلیفت بزرگ محسوب میشود. در داخل کمری خوشبختانه استفاده از تریم مشکی پیانو به حداقل رسیده و هنوز هم تعداد مناسبی از دکمههای فیزیکی در اینجا دیده میشود.
کیا K5 برای مدل ۲۰۲۵ فیسلیفت نهچندان بزرگی را تجربه کرده که تمرکز اصلی آن روی راهنماهایی مشابه نشان زورو در طرفین چراغها بوده است. با این تغییر، نمای جلوی K5 که همیشه جذاب بوده، حالا بسیار چشمگیرتر شده است و اسپرتترین خودروی این مقایسه محسوب میشود. این ظاهر اسپرت در داخل خودرو هم ادامه پیدا کرده و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی با صفحه آمپر در یک واحد ادغام شدهاند. این فیسلیفت یک پد شارژ بیسیم را هم به همراه داشته است.
سوناتا هم مثل پسرعموی خود، برای مدل ۲۰۲۴ یک فیسلیفت را تجربه کرد. هرچند این صرفاً یک بهروزرسانی میاندورهای است ولی بسیار چشمنواز به نظر میرسد. در جلوی خودرو یک نوار باریک سراسری LED کشیده شده که نمایی مشابه کانسپت مورد تحسین N Nision 24 را ایجاد کرده است. سوناتا از کابینی مشابه K5 با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم استاندارد بهره میبرد و مثل سانتافهٔ جدید، شیفتر از روی کنسول به ستون فرمان منتقل شده تا فضای جادارتری فراهم شود.
هرچند آکورد بهعنوان نسل کاملاً جدید معرفی شده ولی هنوز هم تا حدودی شبیه نسل قبلی به نظر میرسد. هرچند ظاهر آکورد محافظهکارانه است ولی امروزی و متناسب با ترندهای صنعت خودروسازی به نظر میرسد. در داخل نیز چیزهای زیادی تغییر نکرده و مالکین آکورد قبلی میتوانند داخل نسل جدید بنشینند و بلافاصله بفهمند همهچیز کجا است و چطور کار میکند. مشکل کابین آکورد اما نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی است که خیلی خوب با داشبورد ادغام نشده است.
زیر کاپوت
کمری فقط با پیشرانههای هیبریدی عرضه میشود و خودروی آزمایشی ما به یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر مجهز است که همراه با دو موتور الکتریکی مجموعاً ۲۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. K5 دیفرانسیل جلو از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۹۱ اسب بخار قدرت بهره میبرد که همین موتور را در سوناتا هم میبینیم ولی برای این سدان کرهای حالا سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است. آکورد آزمایشی ما هم از تیپ بالا ردهٔ تورینگ است که صرفاً با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و بهصورت محرک جلو عرضه میشود. بهطور چشمی، فضای صندلیهای عقب و صندوق بار هر چهار خودرو شبیه هم به نظر میرسد ولی اعداد و ارقام نشان میدهند آکورد و کمری بیشترین فضا را ارائه میکند. در مورد مصرف سوخت، هیچ خودرویی نمیتواند در حد کمری با مصرف ترکیبی چشمگیر ۵ لیتر در هر صد کیلومتر باشد هرچند که آکورد با ۵.۳ لیتر به آن نزدیک است.
روی جاده
کمری ربع قرن تجربه و توسعهٔ تویوتا در قوای محرکهٔ هیبریدی را نشان میدهد. تجربهٔ رانندگی با این ماشین واقعاً دوستداشتنی است. این سدان ژاپنی سریع و قدرتمند احساس میشود هرچند که در بزرگراه سروصدای داخل کابین کمی بیشتر میشود. این خودرو علیرغم ظاهر محافظهکارانهاش، اسپرتترین کمریای است که تاکنون تجربه کردهایم. بااینحال، بر سر کیفیت سواری و ترمزهای کمری بین آزمایشکنندگان اختلاف بود.
در گذشته از K5 به خاطر ظاهر اسپرتتر از رانندگیاش انتقاد میکردیم و این مشکل هنوز هم پابرجا است. هرچند این سدان کرهای شاسی جذابی دارد ولی پدال ترمز اسفنجی، گیربکس سردرگم، فرمان بیاحساس و سیستم تعلیق بیشازحد نرم، لذت بردن از رانندگی با کیا را سخت میکند. علاوه بر این، صدای موتور خصوصاً در حالت اسپرت پس از مدتی روی اعصاب راننده تأثیر میگذارد. بااینحال، K5 امکانات لوکسی را با قیمت خودروهای غیرلوکس ارائه میکند.
پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری هیوندای در سوناتا هم عملکرد خیلی بهتری ندارد ولی حداقل اینجا در پکیج بسیار منسجمتری قرار گرفته است. به لطف آنتیرول بارهای نرمتر، عملکرد تعلیق سوناتا بهاندازهٔ K5 آزاردهنده نیست و خودرو کمبود قدرت خود را با فرمان سنگین جبران میکند. همچنین ما تحت تأثیر ترمزهای سوناتا قرار گرفتیم. البته بدون شک هنگام سنگینتر شدن خودرو با سرنشینان، موتور ۲.۵ لیتری بیشتر به زحمت خواهد افتاد ولی باید توجه داشت که این یک سدان خانوادگی است.
آکورد در داخل شبیه خودروهای لوکستر و گرانتر احساس میشود و وقتی به جادههای پرپیچوخم میرسیم، بهتر از چیزی که انتظار میرود کنترل میشود. مثل یک خودروی تمام الکتریکی، میتوان قدرت سیستم احیای انرژی ترمزها را تنظیم کرد که در قویترین حالت شبیه حالت رانندگی با یک پدال خواهد بود. طبق اعداد و ارقام ما، آکورد سریعترین شتاب را دارد ولی سیستم حفظ حرکت بین خطوط آن ناامیدکنندهترین عملکرد را بین چهار خودرو داشت.
مقام چهارم: کیا K5
نقاط مثبت: تیپ میانی با آپشنهای کامل، طراحی اسپرت، فضای بار و سرنشین خوب
نقاط منفی: ظاهر اسپرتتر از رانندگی، سروصدای بلند موتور، واکنش کند گیربکس
چکیده: هرچند K5 بهتنهایی خودروی مناسبی به نظر میرسد ولی در قیاس با سه خودروی دیگر هرگز عالی نیست
مقام سوم: هوندا آکورد
نقاط مثبت: کابین لوکس، پیشرانهٔ نرم، هندلینگ مناسب
نقاط منفی: فقدان سامانهٔ چهارچرخ محرک، قیمت گران تیپ تورینگ، عملکرد نامناسب دستیار حفظ حرکت میان خطوط
چکیده: آکورد هیبریدی جدید خودرویی لوکس و راحت است ولی برای چیزی که ارائه میکند، گران خواهد بود
مقام دوم: هیوندای سوناتا
نقاط مثبت: سواری آرام و راحت، عملکرد خوب ترمزها، امکانات و تجهیزات مناسب در تیپ پایه
نقاط منفی: قدرت کم، طراحی جدید مطابق سلیقهٔ همه نیست، فقدان شخصیت اسپرتی
چکیده: سوناتا با وجود قدرت پایین، حتی در تیپ پایه هم گزینهای شیک و مقرونبهصرفه است
مقام اول: تویوتا کمری
نقاط مثبت: مصرف سوخت عالی، رانندگی هیجانانگیز، سیستم هیبریدی مدرن
نقاط منفی: سواری سفت، کابین تنگ و خفه، ارتباط گرفتن دشوار با ترمزها
چکیده: کمری با پیشرانههای هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، در جادههای پیچدرپیچ بهطور شگفتآوری اسپرت است
مقایسه مشخصات فنی
هوندا آکورد | هیوندای سوناتا | کیا K5 | تویوتا کمری | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 هیبریدی | ۲.۵ لیتری I4 توربو | ۲.۵ لیتری I4 توربو | ۲.۵ لیتری I4 هیبریدی |
قدرت (اسب بخار) | ۲۰۴ | ۱۹۱ | ۱۹۱ | ۲۲۵ |
محور محرک | جلو | چهارچرخ | جلو | جلو |
گیربکس | CVT | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | CVT |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۸۳۰ | ۲,۸۴۰ | ۲,۸۵۰ | ۲,۸۲۵ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۹۷۰/۱,۸۶۲/۱,۴۵۰ | ۴,۹۱۰/۱,۸۵۹/۱,۴۴۵ | ۴,۹۰۴/۱,۸۵۹/۱,۴۴۵ | ۴,۹۱۵/۱,۸۳۹/۱,۴۴۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۵۹۰ | ۱۵۷۱ | ۱۵۲۵ | ۱۶۴۲ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۴۷۳ | ۴۴۲ | ۴۴۲ | ۴۲۷ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۶ | ۷.۹ | ۷.۶ | ۷.۱ |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۲ | ۱۶.۰ | ۱۵.۷ | ۱۵.۴ |
توقف از ۹۶ کیلومتر (متر) | ۳۶.۹ | ۳۵.۹ | ۳۵.۶ | ۳۸.۱ |
شتاب جانبی (جی) | ۰.۸۷ | ۰.۸۲ | ۰.۸۳ | ۰.۸۲ |
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) | ۲۷.۱ | ۲۷.۷ | ۲۷.۳ | ۲۷.۲ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۵.۳ | ۸.۴ | ۸.۱ | ۵.۰ |
قیمت پایه (دلار) | ۳۹,۹۸۵ | ۳۰,۱۵۰ | ۳۵,۶۴۵ | ۳۴,۷۳۵ |
قیمت تستشده (دلار) | ۳۹,۹/۸ | ۳۰,۳۶۰ | ۳۵,۹۳۰ | ۳۹,۷۲۰ |
mickeyy
۲۱ آبان ۱۴۰۳با احترام به آکورد، بین اینها انتخاب منم کمری هست کلا کسی که محصولات تویوتا رو داشته یا تجربه کرده بعیده ناراضی باشه
ALI A
۲۱ آبان ۱۴۰۳قیمت سوناتا 9 هزار دلار از کمری و اکورد کمتره…. این خیلی تاثیر داره…
Ali
۲۱ آبان ۱۴۰۳خودروی هیوندای با تفاوت ۹۰۰۰ دلاریی که داره قضاوت شده.
اگر این اختلاف نبود احتمالا نفر آخر میشد.
محمدهادی
۲۲ آبان ۱۴۰۳آخر که نمیشد
وقتی کیا هم هست!
SMS
۲۱ آبان ۱۴۰۳از نظر من اول کمری بعد k5
mmd@
۲۱ آبان ۱۴۰۳تویوتا و هوندا فقط
New comer
۲۲ آبان ۱۴۰۳این نسل آکورد مثل همیشه با کیفیت و تکنیکال ولی بشدت نچسب و زشت هست متاسفانه 🤦♂️
Mohammad Javad
۲۱ آبان ۱۴۰۳حالا النترا یا کمری ؟
Parvaz
۲۲ آبان ۱۴۰۳نکته خوبی بود، از بین النترا و کمری قطعا انتخابم کرولا هست! النترا باید با کرولا مقایسه شود نه کمری
هراکلیوس
۲۱ آبان ۱۴۰۳اصلا بدون نبرد هم مشخصه کمری یه عمر داره تولید میشه دریغ از یه بدگویی پشتش
محمدهادی
۲۲ آبان ۱۴۰۳من نمیدونم اینجور موقه ها مزدا ۶ فولکس پاسات و پژو اتاق ۵ و نماینده رنو و سیتروئن و نیسان آلتیما یا ماکسیما کجان؟!
یادش بخیر یه زمانی نه خیلی دور کلی بازیگر قدر داشت این کلاس
فورد فیوژن
آلفارامئو
اوپل یا واکسهال
لینکلن و هولدن
شورولت مالیبو
و درکل همه و همه نماینده با ارزش داشتن تو این سگمنت
چه دوران خوب تری بود
قبل از شاسی بلند های شهری
الی
۳۰ آبان ۱۴۰۳حیف آلمانی که با تویوتا مقایسه بشه
نانو
۲۱ آبان ۱۴۰۳این چراغ یه تیکه جلو ماشین اولین چیزی که همین امسال از مد میافته فکر طراحشم یه چینی بوده که خیلی علاقه به ریسه بندی چراغ داشته
Siyavash
۲۱ آبان ۱۴۰۳انتخابم تویوتا و هوندا هست..
NGU
۲۱ آبان ۱۴۰۳کاری به انتخاب این مجله ندارم
فقط کمری و آکورد
اون دو تای دیگه هم برگردن به سرزمین اصلیشون یعنی چو.سان قدیم
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳اونی که باید برگرده سرزمین خودش ، یه ماشینیه بنام نیسان ماکسیما که اتفاقا به گور پیوسته . ۴۰ سال و ۸ نسل تولید میشد و سودای رقابت با همینا رو داشت
هیوندای هم نیاز به گفتن نیست که اینجا تونست نظر کارشناسای موتورترند رو جلب کنه حتی هوندا رو مغلوب کنه
کیان
۲۱ آبان ۱۴۰۳تو اگر خیلی ماشین باز بودی میدونستی ک ماکسیما اصلا تو این کلاس نیست که بخواد در نظر گرفته بشه !!!
راستی دیروز ته لیست جی دی داشت ناله میکرد نبودی ماست مالی کنی !!!
راستی جی 70 و استینگر چه خبر ؟ حیف شد اینقدر زود کنار رفتن !!!
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳خسته نباشی جدا . اونو برای برگشت به سرزمین مادری گفتم که همونجا هم تشییع بشه . سرزمین افتابه تابان
اگه کلاس خیلی دوس داری پایین تر برات لگاسی و التیما رو گفتم . حداقل اول کامنت رو میخوندی
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳اسم اون مرحوم رو اوردم که باید برگرده ژاپن خاکسپاری شه
اگه کلاس دوس داری التیما و لگاسی رو همین پایین نوشتم برات که مثلا ندیدی
Galant.VR4(JDM)
۲۱ آبان ۱۴۰۳فشار چیه
🇰🇷این بنده خدا اصلا آدم فشاری نیست
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳میتسوبیشی مگه فن هم داره ؟ 😂
از میتسوبیشی داغون تر و نابود تر دیگه نیست
دست اون datsun هم بگیر اونم بیار میتسو فن بشه . از نیسان اخراج شده با ۹ هزار نفر دیگه
Nismo
۲۱ آبان ۱۴۰۳میتسوبیشی که فن داره خوبم داره
بقیه دیگه هم مثل تسلا که بعضی وقتا تینیجرها و کودکان بهش علاقمندن هم قابل درکه
اما اینکه لگن سازی کوره جونوبی فن داشته باشه جای تعجب داره😂😂
د اخه لعنتی اینا صنعت خودروشون در حد ایرانخودروعه نهایتا یه لول بالاتر
به ژاپن که نمیرسه هیچ از چین هم صد هیچ عقبتره
Galant.VR4(JDM)
۲۱ آبان ۱۴۰۳نه داداش فن میتسو نیستم
الان شما به من سوناتا هم پیشنهاد بدین سوار میشم لذت میبرم اما مورد علاقهمن توی صنعت خودروسازی ژاپنی ها هستن که در حال حاضر 3 برند فعال و قوی داره که بینشون میتسو نیست
ببین حیف آدم که بخواد با اشخاصی کلکل کنه که هیچی از دنیای خودرو نمیدونه
Galant.VR4(JDM)
۲۱ آبان ۱۴۰۳عقل ترول 🇰🇷@
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳یه مرحوم دیگه هم خاطرم اومد بنام سوبارو لگاسی که اونم هیچ خبری ازش نیست و آهسته داره نفسای اخرشو میکشه . نیسان آلتیما هم هر جا دیدی سلام بهش برسون که داره بازار رو از دست میده
hosen
۲۱ آبان ۱۴۰۳انتخابم کمری هرچند که رخ جلوش رو دوست ندارم
نسل قبلی به مراتب جذاب تر بود
سوشیانت
۲۱ آبان ۱۴۰۳صدای موتور خصوصاً در حالت اسپرت پس از مدتی روی اعصاب راننده تأثیر میگذارد.
اینکه بیشتر مزایا حساب میشه حالت اسپرت برای لذت بردن از صدای موتوره
Saeed
۲۱ آبان ۱۴۰۳اصلا تویوتا یه چیز دیگست! و باز ، مرد روزهای سخت تویوتا 👌
Kamalshah1369
۲۱ آبان ۱۴۰۳فقط کمری، ۸ ساله دارمش . ۸ میلیون خرجش نکردم.
Galant.VR4(JDM)
۲۱ آبان ۱۴۰۳آکورد مثل نسل های قبل زیاد حس و حال نداره و کاملا از لحاظ منطق سوناتا ارزش خرید بیشتری داره
اما وقتی میرسیم به کمری نقاط مثبت زیادی داره و جز اون پیشینه این سری دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره
تو این سگمنت کره و ژاپن پرچمدار هستن
samurai
۲۱ آبان ۱۴۰۳رتبه درست اینه
1- کمری
2-اکورد
4- others :))))
رتبه با گرفتن مانی (پول) :))
1-کمری
2- others
3- اکورد
4- others :))))
مهردادکمال
۲۱ آبان ۱۴۰۳خیلی مقاله ناقصی بود .نه از وزنشون گفته بود نه ظرفیت صندوق نه هندلینگ نه شتاب نه پایداری سر پیچ نه هیچ چیز دیگه
تقریبا یه معرفی ساده بود با چهارتا عکس که نتیجه گیری خیلی عجولانه داشت
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳بله . این خودروها شهری و خانوادگی هستند نکاتی مثل فضای بار ، فضای سروپا ، راحتی ، آپشن و امکانات رفاهی ، گارانتی و خدمات ، قیمت و شرایط فروش و لیزینگ ، بازار دست دوم و افت قیمت ، حتی فراخوان های مهم و خیلی پارامترهای مهم بود که یا گذرا بهش اشاره شده یا اصلا توجه نشده
M power
۲۲ آبان ۱۴۰۳با احترام به خودروهای کره ای من انتخابم تویوتا کمری هستش
علی
۲۲ آبان ۱۴۰۳فقط آکورد وسلام بالاترین کیفیت ساخت رو داره و همیشه بادوام تر بوده و طراحی ماندگاری داره
هوندا آئودی آسیایی ها
حسین خوانساری
۲۲ آبان ۱۴۰۳درسته قیمت سوناتا در تیپ پایه ۹ هزار دلار کمتر هست ولی در این مقایسه حرفی از کیفیت ساخت و متریال و عمر قطعات به کار رفته در آکورد زده نشد ! همه چیز که قیمت نیست !
پس فکر کردید دلیل فروش بسیار بالای محصولات ژاپنی در آمریکا چیه ؟ فقط کیفیت و دوام هست که هوندا یکی از اسطوره های همه چی تموم ژاپن محسوب میشه
Amard
۲۲ آبان ۱۴۰۳چرا مزدا ۶ و نیسان التیما تو این لیست نیستن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ آبان ۱۴۰۳فروش کمتری دارند نسبت به کمری آکورد سوناتا
Amard
۲۳ آبان ۱۴۰۳خب یعنی چون کمتر فروختن لایق مقایسه نیستن یا چون تو بازار امریکا فروش ندارن و اون سایت خارجی ازشون اسمی نیاورده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ آبان ۱۴۰۳بازار جهانی مد نظر هست و مقایسه بین سه خودروی پرفروشتر انجام شده
مهدی
۲۲ آبان ۱۴۰۳انتخاب من اول سوناتا و بعد آکورد . به هیچوقت زیربندی اسپرت واسه همچین کلاسی رو نمیپسندم
قلندر
۲۵ آبان ۱۴۰۳ماشین های جدید چرا اینطوری شدن؟