تویوتا

فناوری انقلابی تویوتا استفاده از سوخت هیدروژن را راحت می کند

کاتریج‌های سوختی این شرکت در صنعت خودرو، پخت‌وپز، کمپینگ و… استفاده خواهد شد.

انقلاب برقی‌شدن صنعت خودرو پیشرفت‌های زیادی داشته است اما اخیر روند رشدی کند را تجربه می‌کند. هر چند این دگرگونی‌های گسترده پابه‌پای نیاز مشتریان پیش نمی‌رود اما باعث شده خودروهای مجهز به فناوری سلول‌های سوختی برای مدتی طولانی در حاشیه قرار بگیرند. شرکت تویوتا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مدافعان فناوری یادشده و توسعه‌دهنده خودروهای هیدروژنی درون‌سوز و برقی، دست به ابتکاری تازه زده تا این طریق بتواند بازی را به نفع خود بچرخاند.

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستاورد اخیر این برند ژاپنی که در نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن ۲۰۲۴ به نمایش درد خواهد آمد، کارتریج قابل‌حمل هیدروژن محسوب می‌شود. این فناوری به کاهش ابعاد و وزن مخزن هیدروژن درون خودرو کمک می‌کند تا برای کاربر انسانی‌ هم قابل‌حمل باشند. هدف اصلی تویوتا در توسعه این ایده، ایجاد و ساخت منبع انرژی ایمن و قابل‌دسترس برای استفاده‌های مختلف روزانه عنوان شده است.

مهندسان ژاپنی امید دارند که کارتریج‌هایی هیدروژنی در موقعیت‌های گوناگونی استفاده شوند؛ از جمله کاربردهای مدنظر تویوتا می‌توان به مواردی چون نیروبخشی سلول‌های سوختی برای تولید برق خودرو و احتراق برای ایجاد گاز هیدروژن در خوراک‌پزها اشاره کرد. تویوتا برای ورود به صنعت پخت‌وپز با مجموعه «رینای» همکاری کرده است تا بتواند غذاپزهای هیدروژنی توسعه دهد.

این حرکت تویوتا در ابتدا کمی عجیب و رادیکال به نظر می‌رسد اما با کمی دقت، متوجه می‌شویم که منطق قدرتمندی پشت آن نفهته است. تویوتا با مرتبط نشان دادن فناوری هیدروژن و چندمنظوره‌کردن فناوری خود می‌خواهد به روش‌های کسب‌ درآمد از ان اضافه کند تا نهایتا تولید انبوه آن را توجیه کند. چنین تلاشی تنها مصمم‌بودن مدیران این مجموعه برای موفقیت را نشان می‌دهد.

این خودروساز شرقی باور دارد که کاربران می‌توانند از کارتریج‌های هیدورژن مانند باتری‌های بزرگ AA هم استفاده کنند. همان‌طور که در تصاویر رسمی مشخص است، کاربر می‌تواند مخزن هیدروژنی خالی خود را در محل شارژ قرار دهد و به‌جای آن و بدون معطلی، یک نمونه پرشده را بردارد. تویوتا معتقد است که این فناوری توان تامین نیروی موردنیاز برای ساختمان‌های دورافتاده، کمپ‌ها و ایست‌های بازرسی را هم دارد.

این خودروساز بزرگ درکنار رونمایی از فناوری کارتریج‌های هیدروژنی از خودروی مسابقه‌ایی هیدروژنی GR کرولا هم رونمایی خواهد کرد؛ این خودرو از سال گذشته در مسابقات استقامتی در حال رقابت بوده است.

تویوتا در ادامه از سیستم ذخیره انرژی تازه خود هم رونمایی خواهد کرد که بر باتری‌های استفاده شده در خودروهای برقی‌ بلااستفاده تکیه می‌کند. مهندسان این برند می‌گویند که انواع باتری‌های استفاده‌شده با شدت افت‌های متفاوت، قابلیت بهره‌وری دوباره را دارند و می‌توانند به‌عنوان افزونه‌ای برای بهبود ظرفیت شارژ باقی باتری‌ها استفاده شوند. به این ترتیب فناوری تازه این شرکت باتری‌های قدیمی را هم به چرخه تامین انرژی پاک وارد می‌کند تا درکنار منابع تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و… فرایند تامین برق موردنیاز برای خودروهای برقی را آسان‌تر از قبل کند. نظر شما درباره فناوری‌های تویوتا چیست؟ کارتریج‌های هیدروژنی برای تبدیل‌شدن به روش‌ اصلی تامین انرژی خودرو چقدر شانس دارند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Galant.VR4(JDM)

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1183 ديدگاه)

    تویوتا کلا میخواد راه رسیدن به سوخت هیدروژنی رو آسون کنه. چون واقعا میدونه کدوم دردسر کمتری داره جدا از اون این یه حرکت مثبت برای تامین انرژی هیدروژنی هست و این حرکت رو میتونه اول از ژاپن بعد از آمریکا شروع کنه تا به کمک رسانه قوی آمریکا جهانیش کنه

    موافقم 68
    مخالفم 8
    1. amirkhanzadeh

      ۲۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      مطلب جالبی بود

      موافقم 32
      مخالفم 4
    2. آرمان

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      اینکه ژاپن با بالاترین سطح پیشرفت علم و فناوری و البته مورد اعتماد ترین سازنده وسایل نقلیه و لوازم الکترونیکی در جهان،تقریبا هیچ سرمایه گذاری روی برقی سازی خودروها و بقیه وسایل نقلیه انجام نداده(البته در تعداد کم و محدود انجام داده،منظورم در حدی که بقیه کشورها انجام دادن و خودروهای برقی و باطری توسعه دادن) خیلی عجیب و غیر قابل باور هستش،اونم ژاپنی که به شدت وابسته به واردات محصولات نفتی هستش
      تویوتا که با پریوس هیبریدی اولین در تولید انبوه خودرو برقی بنزینی در جهان هستش،داره رو هیدروژن کار میکنه و برای تولید ماشین برقی از BYD چین داره استفاده میکنه،واقعا چه چیزی در آینده خودروسازی برقی دیدن؟

      موافقم 10
      مخالفم 2
  2. آرین

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    جالبه می‌تونه در مسافت های طولانی کاربرد داشته باشه
    این نظر منه اما
    اگر تویوتا بیاد چند کامیونت برای حمل این باتری ها درست کنه که بتونن در مواقع ضروری به کاربرانی که به هیدروژن دسترسی ندارند کمک کنه می‌تونه مفید باشه

    موافقم 33
    مخالفم 5
  3. شهروند ایرانی

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    دقیقا حرکت هوشمندانه ای چرا چون تمام برقی باز،باید برقی استفاده کنه که احتمالا از،سوخت فسیلی تامین شده ضمن اینکه وزن باتری برقی بسیار زیاد پس با تولید برق داخل خودرو میشه این خودرو همه جا استفاده کرد از اروپا تا وسط آفریقا کشورهای فقیر

    موافقم 23
    مخالفم 7
    1. B

      ۲۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (879 ديدگاه)

      حالا سوال اینجاست که برق در دسترس تره یا سوخت هیدروژنی؟

      موافقم 16
      مخالفم 1
  4. علی

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    دم علم و تحقیق و توسعه گرم حالا میخاد هر کشوری و هر انسانی باشه البته برای کمک به انسان ها…

    موافقم 35
    مخالفم 4
  5. KAIZEN

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    تویوتا واقعا شرکت دوست داشتنی است

    موافقم 41
    مخالفم 4
  6. KAIZEN

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    همیشه گفتم هیدروژن آینده انرژی دنیاست
    و بطبع آینده تویوتا هم بسیار درخشان است

    موافقم 36
    مخالفم 10
  7. جرمی کلارکسون

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (984 ديدگاه)

    مواظب باشید سوخت این نوع ماشین ها جن داره

    موافقم 25
    مخالفم 7
    1. .

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      وقتی جنس از شیوخ محله می گیری.🗿

      موافقم 3
      مخالفم 6
  8. حالا ژاپن

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    به نطر من خوب نیست چرا چون دوباره اومدی از باتری استفاده کردی چه کاریه مستقیم یک موتور طراحی کن که بر پایه سوخت هیدروژن کار کنه کلا باتری نخواد اینجور هم پاکیزه هست هم تجدید پذیر هم اینکه معایب باتری عمرکوتاه اون و زمان شارژ ماشین های برقی را هم نداری عین ایران میری پمپ گاز سی ان جی میزنی به جای سی ان جی گاز هیدروژن بزن

    موافقم 13
    مخالفم 11
    1. یکیی

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      باتری نیست، شبیه باتری طراحی شده.

  9. JaMsHiD_R1988

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2798 ديدگاه)

    وقت زنده نگه داشتن اصالت خودته !

    موافقم 5
    مخالفم 5
  10. عباس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    کاوازاکی، بی‌ام‌و، تویوتا و دیگر دوستان دارن یه‌تنه بار هیدروژنیو میکشن
    دمشون گرم

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. .

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      البته یک شرکت مراکشی هم قبلا همین کارو کرد منتها جای اون کپسول های هیدروژن در سپر عقب ماشین بود که خودش یک فاجعه ای رو به بار میاره.(گاز هیدروژن قدرت انفجار بالایی داره.)

      موافقم 2
      مخالفم 1
  11. آرشام

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام چرا به مخترعین خودمون بها نمیدیم تو ماهشهر خودمون دارن خیلی بهتر از این کار میکنند ک احتیاج به چنین مخزن های بزرگی نداره شاید کلش به انداز فیلتر‌های تصفیه آب خانگی باشه

    موافقم 6
    مخالفم 17
    1. .

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      قبلا یکی بود ماشین ساخت با هیدروژن کار می کرد کوش الان؟(ساخت تاکسی سمند که با هیدروژن کار می کرد و از اگزوزش آب می اومد بیرون).
      دولت که کمکش نکرد هیچ بقیش هم به باد رفت.

      موافقم 9
      مخالفم 2
    2. Psychotoxin

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خب الان اینو داری به کی می گی؟ خودمون یا خودشون یا چی؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 1
  12. Ali

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    خدا خیرت بده تویوتا خدا کنه بتونی بازیو به نفع درون سوزا برگردونی

    موافقم 11
    مخالفم 2
  13. کولجنوی زیبا

    ۲۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    علم آینده مال ماست اونا خودشونم بکشن نمیتونن دو درصد بیشتر علوم رو کشف کنن.بزودی خواهیم دید ولی نه با این حضرات کنونی بلکه با افراد دیگر

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2798 ديدگاه)

      جمله آخرت چهل ساله داره تکرار میشه .
      موقعی مردم خودشون نمی‌خوان تو میخوای به زور کاریو انجام بدی ؟
      والا از صف ماشینای سایپا و ایران‌خودرو معلومه مردم چقدر از ماشینای ایران‌خودرو و وضعیت رضایت دارن . اگر نداشتن که نمیخریدن . می‌خریدن ؟

      موافقم 5
      مخالفم 1
  14. rain

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا عالیه
    من دو سال میشه ماشین مو هیدروژی کردم هم مصرف بنزین و آوردم پایین و هم استهلاک ماشینم کمتر شده و شتاب ماشین هم زیاد شده یه سوخت پر شتاب و پاک ولی هزار افسوس که ایران حاضر به قبول کردنش نیست و اون نابغه ایرانی فردوسی که ماشین تمام آب سوز درست کرده بود باید الان نام ایران جای ژاپن بود افسوس افسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا