تویوتا سلیکا که اولین بار در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، به لطف شباهت عجیب به فورد موستانگ و پیشرانههای کممصرف، فروش خوبی را تجربه کرد.
در سال ۱۹۶۴ فورد کوپهٔ اسپرتی بنام موستانگ را معرفی کرد و درحالیکه انتظار داشت در سال اول حداکثر ۱۳۰ هزار دستگاه از آن به فروش برساند، در همان روز اول ۲۲ هزار دستگاه فروخت و تا سال ۱۹۶۶ یعنی تنها دو سال بعد از عرضه، به فروش بیسابقهٔ یک میلیون دستگاه رسید. موستانگ بخش جدیدی که پونی کار نام گرفت را ایجاد کرد و در حال تاختوتاز بود. از سوی دیگر، تویوتا که از سال ۱۹۵۸ وارد بازار آمریکا شد و رفتهرفته در حال گسترش حضور خود در این کشور ابتدا با لندکروزر و سپس سدان کرونا بود، پس از معرفی موستانگ و موفقیت خارقالعادهٔ آن، از یک تیم بینالمللی از طراحان و مهندسان خود خواست با در نظر گرفتن بازارهای جهانی، کار روی خودرویی مشابه موستانگ را آغاز کنند.
البته تویوتا تنها شرکتی نبود که مجذوب موفقیت فوقالعادهٔ موستانگ شد و توسعهٔ رقیبی برای این خودرو را آغاز کرد زیرا در خود آمریکا نیز تمام خودروسازان بزرگ رقبایی مثل شورلت کامارو، دوج چلنجر و AMC جاولین را به بازار فرستادند. بااینحال، رقیب تویوتا برای موستانگ که سلیکا نام گرفت، خودروی بسیار ضعیفتری نسبت به همتایان آمریکایی بود. این خودرو که در سال ۱۹۷۰ در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد، بر اساس پلتفرم سدان کارینا ساخته شده و از یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر با تنها ۱۰۸ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. این پیشرانه تک میل بادامک هرچند قدرت اندکی داشت ولی تا ۶,۵۰۰ rpm دور میگرفت و به لطف وزن تنها یک تنی سلیکا، رانندگی اسپرتی را فراهم میکرد.
البته سلیکا با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت بیش از ۱۱ ثانیه، خودروی خیلی سریعی نبود ولی پرفورمنسی در حد نسخههای پایه و شش سیلندر پونی کارهای آمریکایی ارائه میکرد. علاوه بر این، درحالیکه اکثر رقبا مثل موستانگ در عقب همچنان از تعلیق قدیمی فنر شمش استفاده میکردند، تویوتا کوپهٔ خود را در عقب به تعلیق فنر پیچشی مجهز کرده بود. تویوتا همچنین با توجه به نظرات خریداران، طی سالهای بعد ارتقاءهایی را برای سلیکا تدارک دید که یکی از مهمترین آنها ارائهٔ گیربکس پنج سرعتهٔ دستی بجای نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی بود. همین بهروزرسانیهای کوچک جا پای سلیکا را در بازار محکمتر کرد و باعث افزایش شهرت تویوتا در بازار آمریکا شد.
پس از موفقیت بینظیر و فراتر از انتظار موستانگ در دههٔ ۶۰، با ورود انبوهی از رقبای جدید، در اوایل دههٔ ۷۰ فروش موستانگ سالخورده با وجود تجربهٔ چندین فیسلیفت بزرگ کاهش پیدا کرد. علاوه بر این، فورد و دیگر خودروسازان آمریکایی در سال ۱۹۷۳ با بحران سوخت مواجه شدند که باعث شد بسیاری از خریداران سراغ خودروهای کممصرفتر بروند یعنی بخشی از بازار که تویوتا قبلاً با سلیکا پوشش داده بود. به همین دلیل، فورد در سال ۱۹۷۴ نسل دوم موستانگ را با ابعادی بسیار کوچکتر بر اساس پلتفرم مدل کوچک پینتو معرفی کرد. موستانگ جدید برای اولین بار با یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر با تنها ۸۳ اسب بخار قدرت در کنار یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 با ۹۷ اسب بخار قدرت به بازار عرضه شد.
فورد با موستانگ کوچکتر نهتنها به دنبال رقابت با خودروهای ژاپنی پرطرفداری مثل تویوتا سلیکا و داتسون 240Z بود بلکه رقابت با خودروهای اسپرت کوچکتر آمریکایی مثل پونتیاک سانبرد و شورلت مونزا را هم در نظر داشت. هرچند نسل دوم موستانگ بسیار کوچک و ضعیف شده و هیچ نشانی از شکوه پیشینیان خود نداشت ولی این حرکت فورد جواب داد و موستانگ II در طول شرایط سخت اقتصادی و بحران سوخت، از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ بیش از یک میلیون دستگاه فروخت.
در سال ۱۹۷۶، تویوتا برای بازار آمریکا سلیکا لیفتبک GT را معرفی کرد که بیش از همیشه به موستانگ شباهت پیدا کرده بود تا جایی که میشد آن را یک کپی ژاپنی از پونی کار آمریکاییها دانست. زیر کاپوت این نسخه، یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر با ۹۶ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود که با گیربکسهای پنج سرعته دستی و سه سرعته اتوماتیک قابل خریداری بود. طی سالهای ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷، در آمریکا حدود ۲۵۰ هزار دستگاه سلیکا به فروش رسید که هرچند در حد موستانگ نبود ولی برای یک کوپهٔ ژاپنی در بازاری پر از خودروهای اسپرت آمریکایی رقم چشمگیری محسوب میشد. در سال ۱۹۷۸ نیز تویوتا نسل دوم سلیکا را رونمایی کرد که این بار در طراحی مسیر خود را در پیش گرفت و دیگر شباهتی به موستانگ نداشت.
۱۱ دی ۱۴۰۳هعی اون زمان پیکان تو ایران ماشین مدل بالا بود بعد سلیکا ماشین اقتصادی اونور ابیا
shetab-car
۱۱ دی ۱۴۰۳پیکان مدل بالا نبود اتفاقا تولید شد که همه بتونن استفاده کنن قبل از انقلاب شورولت و کادیلاک و بنز قشر پولدار می خریدن قشر متوسط پیکان که محبوبیتش هم بخاطر همین بود که در مقایسه با ماشینی مثل ژیان پر قدرت تر و جادارتر بود
ناشناس
۱۱ دی ۱۴۰۳یادش بخیر پیکان،یه آهنگی هم بود راجب پیکان میگفت:پیکان جوانانایییههیهه
گاس فرینگ
۱۱ دی ۱۴۰۳آره ولی اون زمان مثل الان حقوق کارگر کم بود بعد 3 4 سال کارگری شاید میتونستن ماشین بخرن حالا اون موقع پیکان الان کوییک و ساینا که اون پیکان شرف داره به اینا انصافا
Avan
۱۱ دی ۱۴۰۳پیکان ماشین قشر متوسط ایران بود
۱۲ دی ۱۴۰۳سال نو میلادی شما مبارک باشه دوست من
قشر متوسط؟
بله دوستم ولی مگه الان هایما s7 ماشین قشر متوسط نیست؟
مگه دنا پلاس ماشین قشر متوسط نیست مگه تارا ماشین قشر متوسط نیست؟
مگه تیگو ماشین قشر متوسط نیست؟
خب چرا همه نمیتونن بخرنش ولی به اسم قشر متوسط وارد بازار ایران شدن؟
اگه اون ماشینا قشر متوسط بودن مردم چرا بیشترشون از اونا ندارن؟
ماشینا به اسم قشر متوسط وارد میشه ولی فقط افراد تقریبا یه کوچولو پولدار مولدار یا کسایی که زمینشون فروختن میتونن اینجور ماشین هارو بخرن
مثلاً سال ۴۷ همه که نمیتونستن پیکان بخرن ولی اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ اون ماشین دیگه یکم سالخورده شد و تقریباً بیشتر مردم میتونستن بخرنش
عین همین پژو پارس سال ۷۹ اومد ماشین مدل بالا بود سال ۸۹ حدود ۶۰ درصد مردم عادی توانایی خریدنشو داشتن
پیام
۱۱ دی ۱۴۰۳اللن اگه این خبر مال کره بود که نمی گفتن هر برندی برای شروع از بزرگان یاد گرفته! 😂😂😂😂 می گفتن اینا جز لگن ساختن و کپی کردن چیزی بلد نیستن. اما اینجا که میرسه لال میشن!
ناخدا
۱۱ دی ۱۴۰۳عمو مایک 🤭
amir
۱۱ دی ۱۴۰۳موضوع اینه که اونا بعد سالها صاحب سبک شدن و الانم طراحی های قابلی دارن ولی کره مربا هنوزم تو کاره کپی هستش
لوگوی جنسیس دوخت صندلی الماسی مدل اگزوز هاش کپی از بنتلی
همین پلاسیده جدید پشتش کپی واضح از رنج رووره
پیام
۱۱ دی ۱۴۰۳بارها گفتم بازم میگم. قبل از بنتلی و استون و جنسبس و … فروهر بوده! صاحب اثالت شده؟!!! پس اون کپیش از پورشه چی بود؟ تازه خیر سرش کانسپت بود! 😂😂😂😂 من خودم رنگ میکنم اینارو برای من نگو! برای یکی بگو که سرش از ماشین نشه!
Titanium
۱۱ دی ۱۴۰۳تویوتا و بازی اونم اون موقع واقعا عجیبه
ولی طراحی توپولی داشت مثل توپه
Titanium
۱۱ دی ۱۴۰۳اشتباه تایپی بود فراموشش کنین
.
۱۲ دی ۱۴۰۳توپول کمه.
سوسیس خوبه.😁
JaMsHiD-B
۱۱ دی ۱۴۰۳هر کشوری برای شروع از روی دست بزرگان نگاه کرده
شکی درش نیست که تویوتا نگاهی به خودروهای آمریکایی کرده
تمام کشور ها روزی این کارو کردن بجز کشور های پیشرفته صنعتی
مثل خود آمریکا ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا و چند کشور دیگه
nima.jdm
۱۱ دی ۱۴۰۳جوک سال😂
JaMsHiD-B
۱۲ دی ۱۴۰۳ژاپن از روی آمریکا کپی کرده
کره از ژاپن کپی کرده
چین از کل جهان کپی کرده
هرکسی یه روزی از یه کسی یه چیزی کش رفته تا بتونه خودش روی پای خودش بایسته و با بقیه رقابت کنه
حالا یه سوال؟
فورد؟ بنز؟ پژو؟ و شرکت های دیگه؟
اینا از روی چه کسی کپی کردن؟
همینا پیشتازان صنعت خودرو در اون زمان بودن
۱۱ دی ۱۴۰۳و ایران
B
۱۲ دی ۱۴۰۳قطعا همه اونکشور هایی که خط آخر گفتی هم از کشور های دیگه الگو برداری ریز و درشت یا حتی بقولی کپی میکنن و درس میگیرن وگرنه باید جمع میکردن میرفتن
nima.jdm
۱۱ دی ۱۴۰۳سلیکا یه جورایی واسه اشخاصی بود که نمیخواستن پول زیادی رو برای ماستانگ بدن ولی دوست داشتن یه خودروی اسپرت کم مصرف با پرفورمنس معمولی سوار شن
ماشین اسپرتی که دوام بالا داشته باشه و کم خرج باشه
دکتر استاپ
۱۱ دی ۱۴۰۳سلیکا=موستانگ مناطق محروم
🇰🇷
۱۱ دی ۱۴۰۳از یک تیم بینالمللی از طراحان و مهندسان خود خواست با در نظر گرفتن بازارهای جهانی، کار روی خودرویی مشابه موستانگ را آغاز کنند
یه تیم بین المللی طراحی بکار گرفت آخرش کپی زد.خب بدون تیم ملی 😄 هم میتونستی کپی بزنی. خسته نباشی واقعا
گاس فرینگ
۱۱ دی ۱۴۰۳بامرام اون زمان خودروساز کره موس موس میزد تو آمریکا و کانادا راهش بدن
🇰🇷
۱۱ دی ۱۴۰۳شاهکار هیوندای طی همین دو دهه اخیر بود . قبل از ۲۰۰۰ ، کل گروه هیوندای یه تیکه آشغال بود که حتی ارزش فحش نداشت. این از این
ولی برای من جالب بود تویوتا ادعا میکنه تیمی از مهندس و طراح بکار برده بعد تهش کپی کرده. کپی که این همه زحمت نمیخواد که تیم بین المللی جمع کنی. بخاطر همینه یجور تناقض به چشم میاد
JaMsHiD-B
۱۱ دی ۱۴۰۳ما هیچی نمیگیم هی کظم غیظ میکنیم
شما نمیذاری ما ساکت بشینیم
آخه چرا موقعی که کیا و هیوندا داشتن گدایی میتسوبیشی و مزدا میکردن رو نمیگی؟
تیکه انداختی خنک شدی؟
موقعی که جنسیس تیم طراحی برای کپی از دمپایی ابری داره چرا تویوتا هفتاد سال پیش برای کپی از آمریکایی ها نداشته باشن؟
هرکسی از کپی کاری شروع میکنه تا استاد کار بشه
حالا میخوای فکر کن من دارم ماسمالی میکنم یا نه
به هر حال هر کسی یه روز دوران اوجشه یه روز دوران افول … همین فورد الان تمنا میکنه از خریداران تویوتا که بیاین تا با تخفیف ماشین بدم بهتون
Nismo
۱۱ دی ۱۴۰۳اون کپی هاش رو زد تموم شد رفت و سبک خودش رو پیدا کرد
چیوندای چی که هنوز بعد 50 سال یه زبان طراحی درست حسابی واسه خودش نداره و از رنجرور و بقیه کپی میکنه
samurai
۱۱ دی ۱۴۰۳واسه بازار امریکا از موستانگ الهام گرفته این چه ریطی به کپی کاری داره :/
این هوشمندی ژاپنیا رو نشون میده نیومده مثلا از ژیان فرانسوی الهام بگیره واسه بازار امریکا
مثل اینکه فورد از کی کار ژاپنی الهام بگیره واسه بازار ژاپن کی کار طراحی بکنه حالا همین کی کار و اگه تو امریکا بحواد بفروشه شکست میخوره …..
Taha Ayoobi
۱۱ دی ۱۴۰۳اون مدلیش که تو ایرانه دوست دارم باحاله
حتی کابینشم کپی موستانگه.